Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Vragen en gedachten rondom het thema: dopen

<< < (2/133) > >>

Riemer Lap:
quote:itsmetoo schreef op 29 mei 2012 om 12:11:
De Schrift omschrijft heel duidelijk het doop proces, volwassen doop door onderdompeling en geen kinderdoop. Het feit dat internet niet in de Schrift staat vermeld is geen reden om dan ook maar kinderdoop te gaan bedenken, omdat niet in de Schrift staat dat het niet mag. Dat is de omgekeerde wereld, naar mijn idee.
--- Einde van citaat ---
Snap ik maar begrijp ik niet.
Sinds we terug kunnen lezen is in de gemeenten de doop in het geheel bediend aan "de huizen van".
Dat staat in lijn met de viering van Pesach wat ook "met het huis" gevierd werd.
We lezen nergens een uitsluiting van de kinderen bij de doop.
Of ik moet iets gemist hebben de afgelopen decennia?
quote:Kinderen zijn altijd welkom, immers zei Jezus Christus:
Laat de kinderen tot mij komen.

De lichamelijke besnijdenis is vervangen door de Geestelijke besnijdenis van het hart.
--- Einde van citaat ---
Dat zegt niets over de opname in een verbond van een kind.
Ik heb een rijtje vragen genoteerd hierboven, mogelijk dat je daar op in kunt gaan zodat we ergens uitkomen.
Waar dat zien we dan nog wel.

Riemer Lap:
quote:itsmetoo schreef op 29 mei 2012 om 12:11:Kinderen zijn altijd welkom, immers zei Jezus Christus:
Laat de kinderen tot mij komen.
--- Einde van citaat ---
Even een losse vraag, geldt dat dan voor alle kinderen in de zin van kinderen van ongelovigen horen er gewoon bij?

itsmetoo:
Alle kinderen zegt Jezus, zonder voorbehoud, dus neem ik aan dat dit het geval is inderdaad. Ook ergens anders in de Schrift wordt daarna niet verwezen. In de Schrift werden voor zover mij bekend, alleen volwassenen gedoopt door onderdompeling.

De Besnijdenis is een vleslijk teken van het verbond tussen de Joden en JHWH.
Dat iemand als Jood geboren wordt is een keuze van JHWH, niet van de persoon zelf.
Net als trouwens Christen worden volgens de Schrift:
Johannes 65
65 En Hij zei:  Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

Dit lijkt erop te duiden dat het Christen worden geen eigen keuze is, maar dat de HEER onze ogen opent. Hij kent immers onze binnenzijde van onze harten en weet wat er in ons omgaat. Zo kan een moordenaar TOCH een goed hart hebben of een goede ziel, hoe je het ook noemt, terwijl een "nette" burger voor de buitenwereld een verdorven hart kan hebben. De HEER zal dan wel de moordenaar tot bekering laten komen en de "nette" burger niet.

Riemer Lap:
quote:itsmetoo schreef op 29 mei 2012 om 12:49:
Alle kinderen zegt Jezus, zonder voorbehoud, dus neem ik aan dat dit het geval is inderdaad.
--- Einde van citaat ---
Maar Jezus zei:  Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen.
(Matth19:14, SV)
Het idee dat het om alle kinderen gaat lijkt mij niet te staven op deze tekst.
Een tijd geleden sprak ik iemand die ook die gedachte had en zei dat er in de Bijbel toch écht alle kinderen stond maar het staat er kennelijk niet.
Heb je een idee waar dan het woord "alle" vandaan komt?
Ik denk dat het van een kinderliedje komt namelijk.
quote:Ook ergens anders in de Schrift wordt daarna niet verwezen. In de Schrift werden voor zover mij bekend, alleen volwassenen gedoopt door onderdompeling.
--- Einde van citaat ---
Dat weten we dus gewoon niet, er is geen eenduidige uitleg over "en zijn huis" teksten.
De aanname dat alleen de volwassenen de doop ontvingen is niet te staven derhalve.
quote:

De Besnijdenis is een vleslijk teken van het verbond tussen de Joden en JHWH.
Dat iemand als Jood geboren wordt is een keuze van JHWH, niet van de persoon zelf.
Net als trouwens Christen worden volgens de Schrift:
Johannes 65
65 En Hij zei:  Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

Dit lijkt erop te duiden dat het Christen worden geen eigen keuze is, maar dat de HEER onze ogen opent.
--- Einde van citaat ---
Predestinatie dus.quote:Hij kent immers onze binnenzijde van onze harten en weet wat er in ons omgaat. Zo kan een moordenaar TOCH een goed hart hebben of een goede ziel, hoe je het ook noemt, terwijl een "nette" burger voor de buitenwereld een verdorven hart kan hebben. De HEER zal dan wel de moordenaar tot bekering laten komen en de "nette" burger niet.
--- Einde van citaat ---
Nah, weet je niet. De werken van het geloof zijn er ook nog immers, doodslag lijkt met niet een vrucht van de Geest

Ik heb echter nog steeds geen antwoord op de vraag over wie er IN het verbond zitten.
Jij zegt dat alle kinderen IN het verbond zitten maar daar is geen schriftbewijs voor aan te dragen.

itsmetoo:
Matteus 19:14
Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.

Marcus 10:14
Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.

Lukas 18:16
Maar Jezus riep dezelve kinderkens tot Zich, en zeide: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.

Derzulken slaat mijnsinziens op alle kinderen. Als Jezus specifiek deze kinderen bedoeld zou hebben zou Hij gezegd hebben want dezen is het Koninkrijk .... Maar Jezus spreekt over dezulken, aangevende dat het Koninkrijk er is voor alle kinderen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie