Auteur Topic: Schatten op aarde, schatten in de hemel...  (gelezen 12294 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Gepost op: juni 09, 2012, 04:43:11 pm »
Mattheüs 6
19 Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;
20 Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;

Mattheüs 19
(...)
20 De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?
21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
22 Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.
(...)

Lukas 12
33 Verkoopt hetgeen gij hebt, en geeft aalmoes. Maakt uzelven buidels, die niet verouden, een schat, die niet afneemt, in de hemelen, daar de dief niet bijkomt, noch de mot verderft.

Wat doen wij met deze verzen? Vergeten we ze gauw, of...?
Hoe zit het met rijkdom? En als we aardse rijkdom hebben, hoe hebben we het verkregen?
Bedrijven wij woeker en plegen wij roofbouw op wat de aarde ons kan bieden?
Goed rentmeesterschap..., is dat iets waar we aan doen of vergeten we dat maar liever even?

Vragen genoeg om eens over na te denken,

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2012, 04:56:51 pm »
Deze mist nog:
Lukas 16
9 En Ik zeg u: Maakt u vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon, opdat, wanneer deze u ontvalt, men u opneme in de eeuwige tenten.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 04:57:15 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2012, 05:00:19 pm »
Het is veel wijzer om schatten in de hemel te bewaren dan op aarde. Want als we het tijdelijke inruilen voor het eeuwige dan kunnen we niets meenemen. We komen met niets en we gaan met niets. het enige dat we meenemen kunnen is het Woord van GOD, niet de Schrift als fysiek, maar wel de inhoud ervan.

Wel geldt deze tekst dan voor een ieder in de wereld die meer geld voor zich weglegt dan echt noodzakelijk is. Dus een ieder die meer verdiend dan het bijstand niveau en het overige niet weggeeft aan de armen.

Wie heeft er niet een klein beetje geld op zijn bankrekening gespaard?

Ga maar eens voor de grap kijken elke dure auto's er zondags bij de kerken staan geparkeerd en in welke fraaie pakken men zich steekt......... Ondertussen sterven er kinderen aan ondervoeding in de derde wereld en aan simpele zaken als diaree.

Maar aan de andere kant, de mantel die Jezus droeg was een dure en exclusieve uitvoering, de soldaten dobbelden niet voor niets erom.

Maar we kunnen onze redding niet verdienen, net door correct te wandelen, niet door goed te doen in de wereld. Het komt allemaal van de Genade van de HEER af.
Wie het wel wil verdienen komt weer onder de wet te vallen en mist de Genade.

Romeinen 11
6   Maar als het door genade is, is het niet meer uit de werken, anders is genade geen genade meer. En als het uit de werken is, is het geen genade meer, anders is het werk geen werk meer.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2012, 05:13:11 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 09 juni 2012 om 17:00:

Wel geldt deze tekst dan voor een ieder in de wereld die meer geld voor zich weglegt dan echt noodzakelijk is. Dus een ieder die meer verdiend dan het bijstand niveau en het overige niet weggeeft aan de armen.
Dus: jij leeft op bijstandsniveau en geeft al het andere weg? Werkelijk al het andere?
klik... geeft aan dat jij stevig aan het sparen bent immers?

quote:

Ga maar eens voor de grap kijken elke dure auto's er zondags bij de kerken staan geparkeerd en in welke fraaie pakken men zich steekt......... Ondertussen sterven er kinderen aan ondervoeding in de derde wereld en aan simpele zaken als diaree.
Dat zegt de man die een auto met chauffeur heeft  O-) . Grappig.

quote:

Maar we kunnen onze redding niet verdienen, niet door correct te wandelen, niet door goed te doen in de wereld. Het komt allemaal van de Genade van de HEER af.
Wie het wel wil verdienen komt weer onder de wet te vallen en mist de Genade.
We hebben wel degelijk een taak om de naakte te kleden en de hongerige te voeden. Lees: de werken van barmhartigheid in Mattheus maar na :)

Maar jij leeft dus met je partner van een bedrag van ¤ 1336,42 [peildatum vandaag]? das heel knap.

Opm: het is lastig om in dit soort gesprekken niet persoonlijk te worden en ik hoop dat je het dan ook niet persoonlijk opvat wat ik schrijf.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 05:18:02 pm door Riemer Lap »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2012, 05:24:13 pm »
1 Cor.13:1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen
sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend
metaal, of luidende schel geworden.

En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2012, 05:31:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2012 om 17:13:
[...]
 Dus: jij leeft op bijstandsniveau en geeft al het andere weg? Werkelijk al het andere?
klik... geeft aan dat jij stevig aan het sparen bent immers?

Nee, ik geef aan dat een ieder die wijst op deze tekst, zelf op bijstandsniveau moet leven en al het andere weggeven aan de armen. Want het net als met zonde, er is geen tussenweg mogelijk.

Ik heb aangegeven dat ik heel "sober" leef na wat ik verdien, maar zeker niet op bijstandsniveau.

quote:

Dat zegt de man die een auto met chauffeur heeft  O-) . Grappig.

Daaraan is weinig grappig, maar pure noodzaak. Het is een "bustje" omgebouwd tot rijdend kantoor om zo efficiënt te kunnen doorwerken tijdens het reizen. Geen klant is bereid mij uur tarief te betalen voor "slechts" autorijden. Daarbij is er nu een afgekeurde vrachtwagenchauffeur heel blij met zijn "mats-baan". (zoals hij het zelf noemt).

Mijn omgebouwde "busje" kan wel eens minder duur zijn dan je eigen auto !
Als ik bij de gemiddelde kerkgenootschap zie wat er zo al geparkeerd staat voor auto's dan zouden die allemaal eerst goed na henzelf kijken.

Heb jij dan geen personeel in dienst? Ja toch? Waarin zit het verschil?

quote:

We hebben wel degelijk een taak om de naakte te kleden en de hongerige te voeden. Lees: de werken van barmhartigheid in Mattheus maar na :)

Een taak is iets anders dan dat het vereist is om gered te worden.
Mensen die beroepsmatig dit doen vallen hier uiteraard niet onder.
Bijvoorbeeld een plaatselijke voetbal elftal van de F-jeugd waar dochterlief trainster is sponsoren met een shirt voorzien van eigen reclame voor je bedrijf, valt in dat opzicht niet binnen liefdadigheid of belangeloze naasten hulp.

quote:

Maar jij leeft dus met je partner van een bedrag van ¤ 1336,42? das heel knap.
Nee, ik geef aan dat een ieder die wijst op deze tekst, zelf op bijstandsniveau moet leven en al het andere weggeven aan de armen. Want het net als met zonde, er is geen tussenweg mogelijk.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 05:40:41 pm door itsmetoo »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2012, 05:48:07 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 09 juni 2012 om 17:31:
[...]

Ik heb aangegeven dat ik heel "sober" leef na wat ik verdien, maar zeker niet op bijstandsniveau.
Helder verhelderd ;)

quote:

[...]

Daaraan is weinig grappig, maar pure noodzaak. Het is een "bustje" omgebouwd tot rijdend kantoor om zo efficiënt te kunnen doorwerken tijdens het reizen. Geen klant is bereid mij uur tarief te betalen voor "slechts" autorijden. Daarbij is er nu een afgekeurde vrachtwagenchauffeur heel blij met zijn "mats-baan". (zoals hij het zelf noemt).
Was niet bedoeld dat je er op in ging hoor, maar wederom helder.

quote:

Mijn omgebouwde "busje" kan wel eens minder duur zijn dan je eigen auto !
Als ik bij de gemiddelde kerkgenootschap zie wat er zo al geparkeerd staat voor auto's dan zouden die allemaal eerst goed na henzelf kijken.
Ik kerk in een arbeidersgemeente, de meeste komen lopend of op de fiets ter kerke, dat kan omdat we het gebouw centraal in de wijk hebben staan. Los daarvan zegt een auto niets over het inkomen.

quote:

Een taak is iets anders dan dat het vereist is om gered te worden.
Mensen die beroepsmatig dit doen vallen hier uiteraard niet onder.
Bijvoorbeeld een plaatselijke voetbal elftal van de F-jeugd waar dochterlief trainster is sponsoren met een shirt voorzien van eigen reclame voor je bedrijf, valt in dat opzicht niet binnen liefdadigheid of belangeloze naasten hulp.
Ik heb geen dochters en geen voetballende kinderen. Gelukkig want ik vind voetbal een domme sport.

quote:

Maar jij was toch (ik herhaal maar weer eens) de persoon die alles letterlijk nam. Kennelijk klopt je eigen uitspraak daarin dus niet helemaal: jij weegt net als anderen af wat je op deze aardbol denkt te moeten doen.

Maar: het doen van goed werk (in welke vorm dan ook, voor welke doelgroep dan ook) voegt niets toe aan de genade maar het niet doen van goed werk kan wel weer afdoen aan genade.
Ik vermoed dat we hierin dezelfde overtuiging hebben en ik ga dus ook niet roepen wat ik privé doe aan giften in geld of tijd. Dat gaat niemand iets aan namelijk.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 06:14:59 pm door Riemer Lap »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2012, 06:34:42 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2012 om 17:48:
Ik kerk in een arbeidersgemeente, de meeste komen lopend of op de fiets ter kerke, dat kan omdat we het gebouw centraal in de wijk hebben staan. Los daarvan zegt een auto niets over het inkomen.

Ik doelde niet specifiek op jou kerk, maar kerken in het algemeen.
Als mensen lenen voor een auto is dat in mijn optiek nog erger.

quote:

Ik heb geen dochters en geen voetballende kinderen. Gelukkig want ik vind voetbal een domme sport.

Het was een voorbeeld en we hebben weer toch iets gemeen  :*)
Ik vind voetbal ook een domme sport.

quote:

Maar jij was toch (ik herhaal maar weer eens) de persoon die alles letterlijk nam. Kennelijk klopt je eigen uitspraak daarin dus niet helemaal: jij weegt net als anderen af wat je op deze aardbol denkt te moeten doen.
Ik neem de Schrift ook letterlijk, ook deze verzen. ik ontken ze ook niet!
Ik volg het niet op, dat is heel iets anders.
Zoals ik ook niet mijn oog uitruk als ik verlekkert kijk naar een sexy vrouw, ook al is dat wel wat de HEER bedoelde.
Ik pas dus niet de uitleg van de Schrift aan omdat ik het overdreven of onhaalbaar of onmenselijk vind. nee wat er staat, staat er en is zo bedoeld, ik zelf ben degene die het niet allemaal opvolgen kan. Maar ik praat dat net goed door er een andere uitleg aan te geven.

Des te blijer ben ik dan met de Genade die Jezus Christus schenkt en des te meer weet ik hoe hard ik Zijn genade van node ben als zondaar.

quote:

Maar: het doen van goed werk (in welke vorm dan ook, voor welke doelgroep dan ook) voegt niets toe aan de genade maar het niet doen van goed werk kan wel weer afdoen aan genade.
Ik vermoed dat we hierin dezelfde overtuiging hebben en ik ga dus ook niet roepen wat ik privé doe aan giften in geld of tijd. Dat gaat niemand iets aan namelijk.
Heel goed van je, het belangrijkste is niet dat het niemand iets aangaat, maar dat de Schrift zegt dat je dan je aardse beloning al ontvangen hebt en dus de hemelse beloning daarvoor niet zult ontvangen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2012, 06:46:59 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 09 juni 2012 om 18:34:

Ik vind voetbal ook een domme sport.
Dat dacht ik al, want op dit moment zit heel Nederland gekluisterd aan de tv voor de wedstrijd Nederland-Denemarken.  :)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2012, 06:54:36 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 juni 2012 om 18:46:
[...]

Dat dacht ik al, want op dit moment zit heel Nederland gekluisterd aan de tv voor de wedstrijd Nederland-Denemarken.  :)
(off-topic)

Ooow vandaar dat het zo rustig op straat is. :P
( Sssst geheimpje: ik wist het niet eens dat er vandaag een wedstrijd was met Nederland erbij. 8)7 )

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2012, 07:47:52 pm »

quote:

Trajecto schreef op 09 juni 2012 om 18:54:
[...]

(off-topic)

Ooow vandaar dat het zo rustig op straat is. :P
( Sssst geheimpje: ik wist het niet eens dat er vandaag een wedstrijd was met Nederland erbij. 8)7 )
Eerlijk gezegd, ik ook niet  |:(

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2012, 09:43:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2012 om 17:48:
[...]

Nou niets...
En ik blijf het toch wel wat vreemd vinden, met de auto naar de kerk. Maar daarin zal ik wel een grote uitzondering zijn.

quote:

Dan zul je je de komende tijd wel veel kunnen ergeren, in deze tijd van het EK. :P

quote:

Het gaat niemand iets aan, maar pas ervoor op dat graag en veel te roepen. Dan rijst het vermoeden dat het een dekmantel is voor iets wat er ook helemaal niet is en waarvan de afwezigheid maar liever geheim moet blijven!
Dus, niet persoonlijk bedoeld maar:
"Wanneer gij dan aalmoes doet, zo laat voor u niet trompetten, gelijk de geveinsden in de synagogen en op de straten doen, opdat zij door de mensen geëerd mogen worden. (...)"
Nochtans lijkt mij dat niet bedoeld om in een soort stilzwijgendheid te vervallen; men zegt en vertelt gewoon wat in een situatie wijs en nuttig is, niet meer maar ook zeker niet minder!
(En voor het geval je toch nog zou vermoeden dat ik hier iets persoonlijks onprettigs wilde zeggen: Dat is niet zo en ik schrijf natuurlijk op het forum ook gewoon steeds voor eenieder die meelezen wil en niet alleen maar speciaal aan degene op wie ik reageer.)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2012, 10:21:30 pm »

quote:

Trajecto schreef op 09 juni 2012 om 21:43:

Nochtans lijkt mij dat niet bedoeld om in een soort stilzwijgendheid te vervallen; men zegt en vertelt gewoon wat in een situatie wijs en nuttig is, niet meer maar ook zeker niet minder!
(En voor het geval je toch nog zou vermoeden dat ik hier iets persoonlijks onprettigs wilde zeggen: Dat is niet zo en ik schrijf natuurlijk op het forum ook gewoon steeds voor eenieder die meelezen wil en niet alleen maar speciaal aan degene op wie ik reageer.)
Ik vat het niet persoonlijk op, sterker nog: zie geen enkele vorm van op de persoon.
Je waarschuwt ergens voor wat best reëel kan zijn.
Ik ga er van uit dat wat er gedaan wordt niet beslist een naam in de gemeente hoeft te hebben.
Zo ken ik mensen die 7 dagen per week hun huis open stellen voor mensen met een beperking of voor verslaafden maar dat niet aan de grote klok willen hangen.
Is dat fout? Nee, lijkt me niet.
De meest mooie dingen gebeuren terwijl anderen daar niets van weten.
Persoonlijk ben ik daar een groot voorstander van. God weet wel wat je doet.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2012, 12:56:52 am door Riemer Lap »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 14, 2012, 07:31:04 am »
Het lijkt me dat ' schatten op de aarde ' en ' schatten in de hemel ' niet al
te nauw vertaalt kunnen worden met enkel materieele en geestelijke verworvenheden. Zodoende lijkt het me niet nodig je salaris uit te delen aan de armen of goede doelen, totdat je het minimum hebt bereikt.
Een zwerver die uit de vuilnisbak eet kan ook 100 jaar worden, dus strikt genomen zou je dan geen enkel bezit hoeven hebben. In de Tibetaanse kloosters bezitten de monikken zelf niets. Is dat wat ieder het beste kan doen dan? Dat lijkt me ook weer niet.

Het najagen van ' aardse schatten ' lijkt me te wijzen op het puur bevredigen van je eigen ego-istische behoeften, en dat kan zowel
op goederen als geestelijke zaken wijzen.
Doen wat de mens in zijn ego-bewustzijn zou doen. (de slaaf)

De ' hemelse schatten ' daarentegen lijken me te wijzen op het bijdragen aan de behoeften van allen, en dat op de schaalgrootte die van toepassing is.
Doen wat de mens in zijn ideale(re) bewustzijn zou doen.(de meester)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 14, 2012, 10:28:26 am »

quote:

Ozombi schreef op 14 juni 2012 om 07:31:

De ' hemelse schatten ' daarentegen lijken me te wijzen op het bijdragen aan de behoeften van allen, en dat op de schaalgrootte die van toepassing is.
Doen wat de mens in zijn ideale(re) bewustzijn zou doen.(de meester)

De hemelse schatten bestaan uit het werk wat God voor ons bestemd heeft.
Daarom is het goed om te vragen: "Heer, wat wilt U dat ik doen zal?". Heel veel activiteit, die in mensenogen goed is, kan voor God wel eens geen waarde hebben, omdat we wat anders deden dan wat Hij van ons vroeg. Onze werken zullen eenmaal door het vuur gaan om beoordeeld te worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.