Auteur Topic: geloof nieuw leven inblazen...hoe?  (gelezen 2453 keer)

FoDo

• Bekijk profiel
geloof nieuw leven inblazen...hoe?
« Gepost op: juli 11, 2012, 08:13:27 pm »
Hoe blaas ik het geloof nieuw leven in? of misschien beter hoe doet God dat? Heeft er iemand tips? Hoewel ik altijd ben opgevoed met de Bijbel en kerk heb ik toch zoveel vragen, onzekerheden etc waardoor het me niet lukt er helemaal voor te gaan en veel te voelen van het geloof. Wie kan me helpen?
Zelf zou ik op deze vraag heel veel antwoorden weten. Ik ben op zoek naar nieuwe invalshoeken. Niet naar standaard zaken die al duidelijk zijn.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 11, 2012, 08:25:35 pm »
Beste FoDo,

Het eerste is er al, namelijk de wil en verlangen om weer dichterbij God te zijn, volgens mij. Klopt dat?

Ik weet niet hoelang het al geleden is voor je, dat je gebeden hebt?
Persoonlijk zou ik adviseren, ga bidden, leg alles aan de Heer voor. Deel al je twijfels, vragen, onzekerheden. Open en eerlijk melden dat je verlangt om weer bij Hem te zijn in vol vertrouwen. Uiteindelijk is een rotsvast geloof ook een gave van de Heer. Zoek de Heer in gebed, en bidt vanaf nu weer dagelijks. betrek God en Jezus in alles in je leven. Wanneer een mens 1 stap naar God doet, doet Hij er 10 naar jou. Het bijbelvers dat de Heer opendoet voor wie op de deur klopt, dat Hij Zich laat vinden voor wie Hem ernstig zoeken, geldt niet alleen maar voor een ongelovige die nog niet bekeerd is, maar ook voor de gelovigen. Zoek ernstig naar Hem en Hij zal Zich (weer) laten vinden.

Verder kan je natuurlijk hier ook vragen kwijt, maar de kans is aanwezig dat je veel verschillende antwoorden zult ontvangen, die het nog verwarrende gaan maken.

Tevens zal ik voor je meebidden FoDo, dat de Heer het vuur weer opstookt.
Ben je gedoopt? Ook met de Heilige Geest?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 11, 2012, 09:56:50 pm »

quote:

FoDo schreef op 11 juli 2012 om 20:13:
Hoe blaas ik het geloof nieuw leven in? of misschien beter hoe doet God dat? Heeft er iemand tips? Hoewel ik altijd ben opgevoed met de Bijbel en kerk heb ik toch zoveel vragen, onzekerheden etc waardoor het me niet lukt er helemaal voor te gaan en veel te voelen van het geloof. Wie kan me helpen?
De Persoon en God die je zoekt kan je helpen.
Klinkt kort maar is niet zo bedoeld. Ik heb zelf ervaren dat het loslaten en overgeven aan Hem een ruimte biedt die ondenkbaar is voor je op dit moment.

quote:

Zelf zou ik op deze vraag heel veel antwoorden weten. Ik ben op zoek naar nieuwe invalshoeken. Niet naar standaard zaken die al duidelijk zijn.
Tip  zoek een gemeente waar de alphacursus wordt gegeven. Leg contacten met mensen die in een kerk zitten oid en praat met mensen.
Dat werkt beter dan een forum :)
Mocht je adressen voor gesprek zoeken mail me dan even ik heb door het hele land wel lijntjes liggen denk ik.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2012, 12:02:27 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 11, 2012, 10:42:53 pm »

quote:

FoDo schreef op 11 juli 2012 om 20:13:
Het gaat er niet om veel te voelen. Je gevoel is geen goede graadmeter. Je zegt dat het je niet lukt ervoor te gaan. Het moet een beslissing zijn van je wil.
Die moet je bewust uitspreken tegenover God en zo mogelijk dat vertellen aan iemand die je vertrouwt. Duidelijk uitspreken: "Heer ik ben een zondaar, redt mij door het kruis van Jezus Christus. Help mij met mijn vragen en onzekerheden. Ik wil u dienen, liefhebben en gehoorzamen."

Houd je aan die belofte en de Heer gaat iets in je uitwerken. Dan komt het met je gevoel ook wel in orde.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2012, 12:24:36 am »

quote:

Adinomis schreef op 11 juli 2012 om 22:42:
[...]

Het gaat er niet om veel te voelen. Je gevoel is geen goede graadmeter. Je zegt dat het je niet lukt ervoor te gaan. Het moet een beslissing zijn van je wil.
Die moet je bewust uitspreken tegenover God en zo mogelijk dat vertellen aan iemand die je vertrouwt. Duidelijk uitspreken: "Heer ik ben een zondaar, redt mij door het kruis van Jezus Christus. Help mij met mijn vragen en onzekerheden. Ik wil u dienen, liefhebben en gehoorzamen."

Houd je aan die belofte en de Heer gaat iets in je uitwerken. Dan komt het met je gevoel ook wel in orde.

Doet me denken aan de roeping van Samuel. Mogelijk dat Fodo dat verhaal eens in zich om moet laten gaan.
Ik heb daar ooit iets over geschreven voor een gemeente als overdenking, een drieluik over Samuel kun je vinden als je op de "vrijmoedig geschreven" klikt. Mogelijk dat het iets duidelijk maakt.

Voor alles: Leg het waar het hoort: op je nachtkastje en bij God. Hij is het die aan je trekt en Hij kan je de ruimte geven om zaken te ontdekken. Niet wij als mensen, we kunnen niet anders dan richtingwijzers zijn.
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2012, 05:26:20 am »
@Fodo::
Je dient God door je ideale zelf te zijn en andere mensen net zo te zien.

Hoe kon Jezus zijn belagers vergeven zonder ook in hen hun ideale zelf te zien?
Vergeven van elkaar betekent het beste in de ander stellen boven het mindere dat de ander heeft getoond.

Een ware Christus ziet zijn medemens ten alle tijden zoals hij zichzelf ziet.
Als de Ideale Mens gehuld in een lichaam van vlees en bloed. Dit heeft op alle mensen betrekking. Geloven moet Weten worden. Geloof dat het kan en het zal geworden.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2012, 10:11:58 am »
Wat ikzelf wel fijn vond is het volgende.
Als je weer wat actiever in het geloof wil staan en de drempel naar een dienst/viering te hoog vindt kan je je aanmelden voor vrijwilligerswerk. Ze zoeken altijd wel vrijwilligers voor van alles en nog wat. Kies iets wat bij jou past wat je leuk vindt en het hoeft echt niet een wekelijks iets te zijn of te maken hebben met de zondagse dienst/viering.

Op die manier ben je lekker actief bezig op een manier die jij prettig vindt en je leert er nog mensen bij kennen. Zodoende leer je steeds meer mensen kennen en zal de drempel om eens op een zondag naar de kerk te gaan ook veel minder worden.

En geloven doe je ook gewoon met je gevoel.

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2012, 09:18:34 pm »
Hoi FoDo,

Bij deze mijn invalshoek:

Geloven als werkwoord is voor mij belangrijker dan geloof als zelfstandig naamwoord.
God wordt vooral zichtbaar in mensen die zich met elkaar verbonden weten en samen aan het werk gaan.
Geloven in je eentje is vooral twijfelen.

Geloven is beleven en die beleving wordt (in elk geval bij mij) vooral sterker door er met anderen over te communiceren.
'Het' geloof is vooral een taal die het mogelijk maakt om te communiceren over wat we beleven en om elkaar daarin te herkennen.
God is daar waar we dat in zijn naam doen.

Bij voorkeur over en door kerkmuren heen.
Juist mensen die menen anders te geloven dan ik dagen me uit om mijn geloof sterker te beleven.
Meestal ontdek ik dan veel gezamenlijks.

Overblijvende verschillen vallen weg zodra ik met ze aan de slag ga, samen werken aan de samenleving.

Met v&Vriendengroet,

Wim