Auteur Topic: Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken  (gelezen 25553 keer)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #50 Gepost op: juli 29, 2012, 03:26:12 am »

quote:

Trajecto schreef op 29 juli 2012 om 01:54:
[...] Zelf had ik dezer dagen ook problemen in gesprek met een katholiek. Ikzelf droeg wat ik wilde zeggen voor mijn gevoel in hoofdzaak zakelijk aan (behoudens een enkel iets waar ik dan een beetje een "twist" aan gaf omdat ik dacht dat het met humor gemakkelijker ging).
Het geheel is vervolgens echter vrij snel verzand in allerlei suggereren, verdachtmaken, verborgen kwade bedoelingen zoeken, inleggen wat ik dacht (wat helemaal niet klopte) en wat niet al.
Dat is iets wat ik niet wens, maar wil "de" katholiek dat soms? Dat zal toch niet...?
Ik wens gewoon klare heldere uitspraken. Is dat vreemd?...

Juist Trajecto. Nu demonstreer je een aspect van wat ik bedoel, achterbaksheid en hypocrisie. Met het noemen van 'een katholiek' is het vrij duidelijk wie je bedoeld want er zijn er hier maar 3 actief en in de periode waar jij het over hebt maar 1. Je noemt geen man en paard en je praat niet rechtstreeks tegen mij, maar je opent een topic en verschuilt je achter achterbakse verwijzingen....

quote:

Als je de kwestie die je bedoelt en die dezelfde kwestie is die ik bedoelde hier met mij wilt bespreken dan kan dat.
Wil je dat? Ik vind het oké, maar ik zegt erbij dat ik het zakelijk ga houden dan. De toon die jij inmiddels met bovenstaande post zette van steken onder water uitdelen ga ik niet volgen en als jij de discussie wel in zo'n richting gaat duwen komen we niet ver.

Nu start ik de discussie niet. Ik ga eerst slapen en zie daarna wel wat je antwoord is.

Maak je geen zorgen. Ik zal geen oude koeien uit de sloot halen. Wat ik wilde zeggen staat duidelijk in dat topic. Je kan natuurlijk hier een topic openen zgn om de discussie met katholieken te verbeteren, maar hierboven blijkt maar weer eens hoe hypocriet dat achteraf blijkt te zijn....

Ik had eigenlijk al afscheid genomen van dit forum, maar dacht af en toe nog wel eens mee te kunnen lezen en wat te kunnen posten, maar zelfs dat blijkt al teveel te zijn. Ik zal jou (en vooral mezelf) een hoop stress besparen, dus kunnen jullie voortaan lekker elkaar op de schouders slaan hoe eens je het wel niet met elkaar bent.... Fijn toch? http://forum.gkv.nl/smileys/bye.gif
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 03:26:51 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 29, 2012, 03:39:33 am »
Ter verduidelijking:

quote:

Trajecto schreef op 29 juli 2012 om 01:54:

Dit is mij uit het hart gegrepen! Graag duidelijk zeggen wat je bedoelt....
HAHAHAHA... ja hoor, tuuuurlijk....dat doe je zelf natuurlijk ook altijd he?

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 29, 2012, 05:53:18 am »
Laat ieder zich losmaken van zijn kerkelijke ketens en de discussie opnieuw beginnen. Ik vraag me echt af of hier meer als 3 personen iets zinnigs kunnen zeggen over de bijbel, indien ze geen kennis hadden van enige opgelegde kerk-leer. Deze vraag lijkt me gerechtvaardigd.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 29, 2012, 09:10:30 am »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2012 om 02:56:
En dat Trajecto is precies wat ik bedoelde met: "zonder dat er door meerdere personen op de man gespeeld wordt."
Ik geloof dat we het advies van Pooh moeten gaan volgen: laat een ieder zich druk maken om zijn eigen gedrag, dat is al moeilijk genoeg, dan om met het gedrag van een ander bezig te houden.
Ja. dat is wel zo maar ik vind dat we ook naar de ander moeten kijken en proberen ons eigen gedrag daar in zekere mate op af te stemmen. Verder gaat het me ook niet echt om afkeurend te wezen over anderen maar wel is het goed om onbegrijpelijk gedrag van anderen proberen te plaatsen. Wat beweegt hen en hoe moeten we ermee omgaan. En dat is dan ook weer iets waar dit topic misschien een beetje bij kan helpen.

quote:

Ik denk dat we dit advies van Pooh gewoon letterlijk moeten opvolgen.
Laat het ze maar bekijken hoe ze dit oplossen.
Je bent een aardige vent Trajecto, laat dat zo blijven :)

Dus doe maar morgen alsof je van niets weet.
Elke dag een nieuwe dag.
Morgen is de dag te mooi om je druk te maken over de dag van gisteren.
Als je de ploeg trekt en constant achter om kijkt naar wat er geploegd is, dan ben je niet geschikt om de ploeg te trekken, aldus Jezus.

Een harde les :D

Ja, zit wat in.
Maar of ik van niets moet weten wat betreft de posts van St. Ignatius die hij vannacht heeft geplaatst...(?)
Dat kan toch niet? Nou ja ik kan gewoon net doen alsof ze er niet staan en niet reageren.
Maar nee, dat gaat niet vind ik. Als hij zijn best doet om aan mij te posten dan antwoord ik. Zo zit ik in elkaar.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 29, 2012, 09:23:06 am »

quote:

gaitema schreef op 28 juli 2012 om 21:11:
Oogje:
Omdat ik zelf ook van de overtuiging ben dat God zich niet uitsluitend openbaard via de boeken die in de bijbel zijn samengebundeld, zal ik op dat punt het volledig met je eens zijn dat alles wat zuiver en waar is komt uit de mond van Jezus Christus, als het om De Bron om te toetsen gaat.
Echter wat de typische katholieke uitingen van de voorvaders betreft, zou je daar geen topic over kunnen openen? Hoe verder we in de geschiedenis duiken, hoe minder kennis ik heb van wat de leer is en wat die leer betreft. Ik ken alleen wat van de concillies en wat dan wat dominee's zo links en rechts hebben laten vallen.
Volgens mij is van de eerste waarheid ook niet zo helder alles nog van bekend eigenlijk.

Nu heb ik zelf ook niet zóveel verstand van die materie dat ik er een topic over zou willen openen, maar een paar van die typische katholieke dingen zijn de eucharistie, het gezag van de bisschop en de Mariaverering. Die kom je zelfs al in de Didache tegen, een zeer vroeg geschrift uit het christendom.

quote:

Er is echter wel een probleem waar we tegen aan stuiten, geloof ik. In de bijbel lezen we dat de dwaalleer al behoorlijk sterk en behoorlijk heftig al om zich heen sloeg in de gemeentes waar Paulus in eigen persoon nog mee aan het corresponderen was. Deze hele dwaaleer is een heuze thema van Paulus in zijn brieven geworden. Als dat daar al begon, hoe snel kan een kerk dan wel niet onderuit glijden, nog ver voor de eerste concillie plaats vond?
In weze kan je ook je afvragen hoe verantwoordelijke de katholieken waren voor de enorme verdeeldheid die er al in de eerste eeuwen van het christendom moet zijn ontstaan, waarin zelfs het gnostische christendom een tijd lang het populairste is geweest, wat zo tegenstrijdig is aan het christendom als dat de Islam dat vandaag de dag is.

Vele dwaalleringen zijn er geweest en vele dwaalleringen zijn er ook weer bestreden. Niet altijd op de zachtzinnige wijze, maar blijkbaar moest dat dan maar. De Kerk moest ook gewoon groeien en langzaam maar zeker ontdekken wat nu echt van God is en wat niet. Ook vandaag moet ze dat nog steeds. Maar de juiste leer is echter vanaf het begin altijd present geweest en door de apostelen doorgegeven.

quote:

Daarbij: ik schat jou zo in dat je toch ook met enige regelmaat je bedenkingen zult hebben met de bouw van die enorme kathedralen, terwijl God nooit om zo'n enorme onderkomen gevraagd heeft.

Mensen bouwen mooie dingen omdat ze dat mooi vinden en zo God ook met de handen willen eren. Ik zie er geen enkel probleem in dat mensen ál hun talenten toepassen om voor God een getuigenis van jewelste neer te zetten. Nee, God heeft dat niet nodig, maar God heeft dan ook helemaal níéts nodig van ons. Wij mogen Hem liefhebben en dienen omdat dat goed voor ons is en omdat wij daaraan plezier mogen beleven.

Bedenk je ook dit: wij geloven dat tijdens de eucharistie het brood en de wijn daadwerkelijk het Lichaam en Bloed van Christus zelf worden. We hebben daarbij ook de gewoonte om het Lichaam te bewaren voor ziekencommunie en ter aanbidding. Christus mag je immers aanbidden, vandaar. Dat bewaren doen we in de kerk zelf, in een speciale, brandveilige en vaak prachtig versierde kluis dat we het tabernakel noemen. Kortom: in elke katholieke Kerk (behalve op Goede Vrijdag en Stille Zaterdag) woont Christus, is Christus met lijf en ziel aanwezig. Welnu, als Gods aanwezigheid in het OT al zo'n prachtige tempel opleverde, hoeveel termeer mag de plaats waar Christus woont dan wel niet zijn glorierijke luister uitstralen?

quote:

De wereld is Zijn voetbank en Hij hangt de sterren op als gordijnen, welk een huis zal je voor God kunnen bouwen?

een vraag die zo'n beetje het hele christendom nog eens op zijn kop kan zetten.
Nou nee, want ook katholieken kennen dat Schriftgedeelte heus wel. En zelfs de grootste kathedraal is inderdaad nog niet goed genoeg voor Gods majesteit en Aanwezigheid. Maar tóch wil God in onze hutjes wonen, tóch wil Christus werkelijk aanwezig zijn in élke katholieke Kerk, van een reusachtige kathedraal tot een eenvoudig dorpskerkje. Tóch wil Hij in elke Mis de hemel en de aarde even met elkaar verbinden, even tijd en ruimte ontstijgen. Het is zelfs nog véél erger volgens de katholieke Kerk: Christus wil niet enkel daar blijven, maar wil met heel zijn Lichaam binnentreden... in jou. Dichterbij kun je Christus niet krijgen.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 29, 2012, 09:31:00 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 29 juli 2012 om 03:26:

quote:

Trajecto:
[...] Zelf had ik dezer dagen ook problemen in gesprek met een katholiek. Ikzelf droeg wat ik wilde zeggen voor mijn gevoel in hoofdzaak zakelijk aan (behoudens een enkel iets waar ik dan een beetje een "twist" aan gaf omdat ik dacht dat het met humor gemakkelijker ging).
Het geheel is vervolgens echter vrij snel verzand in allerlei suggereren, verdachtmaken, verborgen kwade bedoelingen zoeken, inleggen wat ik dacht (wat helemaal niet klopte) en wat niet al.
Dat is iets wat ik niet wens, maar wil "de" katholiek dat soms? Dat zal toch niet...?
Ik wens gewoon klare heldere uitspraken. Is dat vreemd?...
Juist Trajecto. Nu demonstreer je een aspect van wat ik bedoel, achterbaksheid en hypocrisie. Met het noemen van 'een katholiek' is het vrij duidelijk wie je bedoeld want er zijn er hier maar 3 actief en in de periode waar jij het over hebt maar 1. Je noemt geen man en paard en je praat niet rechtstreeks tegen mij, maar je opent een topic en verschuilt je achter achterbakse verwijzingen....

Het topic is bedoeld zoals er ook in de topic-start staat om een probleem te tackelen dat zich op het forum meer dan eens voordoet, namelijk dat het contact met katholieken niet botert en dat ze weglopen. Natuurlijk is het zo dat ik het idee kreeg om het eens te proberen met een speciaal topic daarvoor doordat ik juist zelf in zo'n ruzie-achtige toestand was verzeild geraakt. En juist ook omdat het daarbij nou ook weer niet echt uit de hand was gelopen naar mijn idee leek me de tijd echt rijp om zo'n topic te starten voordat het een volgende keer misschien wel echt uit de hand loopt en er forummers afscheid nemen. Daarom startte ik dus nu het topic. De oude koeien vanuit dat andere topic hier uit de sloot halen hoefde voor mij niet en ik hoefde jou daarvoor dus ook niet rechtstreeks aan te spreken. Het gaat mij om de situaties in het algemeen te behandelen -- theoretisch over katholieke en protestantse geloofsopvating was slecht één van de twee zaken die ik als belangrijk voor dit topic zie.
De andere is het het woordgebruik en terminologie. Door verschil in gewoonte daarin ontstaat ook gauw misverstand en vervolgens ruzie. Over wat Thorgrem tegen small brother zei hier heb ik ook een tijdje zitten puzzelen en ik vond het cryptisch maar wel de indruk wekkend dat er vanalles achter moet zitten. small brothers reactie vond ik dus prima.
Het herinnerde me aan het spreken met jou in het andere topic waar ik ook steeds voor vaagheid werd gezet plus dingen die gewoon niet waar waren. In mijn enthousiasme wilde ik graag small brother ondersteunen maar ik vond het helemaal niet van belang om daarbij te noemen dat jij het was met wie ik praatte laatst. Daar ging het me niet om en ik wilde niet de aandacht verschuiven naar dat gesprek specifiek maar wel aangeven dat ik onlangs ook iets had meegemaakt aan vaagheid.

Dat jij dat dan zeker achterbaks of hypocriet vindt, tja... Had je dan gewild dat ik je rechtstreeks over de oude koeien aansprak? Dat zou toch niet leuk geweest zijn? Toen je me ging sarren met die gewijzigde kopiepost kon ik moeilijk niet reageren, maar anders was het toch gewoon verder gegaan zonder dat de oude koeien ter tafel kwamen?
Ik zit niet zo te denken over het geven van steken onder water of dat soort dingen. Daar heb je toch weinig aan?
Ik open gewoon een topic om de zaken op te lossen maar dat schijnt dan weer hypocriet of achterbaks te zijn. Ik weet het niet hoor -- zo is mijn manier van denken niet. Je maakt het zo moeilijk.
Wat wil je dan, dat ik doe? Ik heb gedaan wat ik dacht dat juist was.
Sorry als ik je gekwest heb. Het is mijn bedoeling niet geweest.

quote:

quote:

Trajecto:
Als je de kwestie die je bedoelt en die dezelfde kwestie is die ik bedoelde hier met mij wilt bespreken dan kan dat.
Wil je dat? Ik vind het oké, maar ik zegt erbij dat ik het zakelijk ga houden dan. De toon die jij inmiddels met bovenstaande post zette van steken onder water uitdelen ga ik niet volgen en als jij de discussie wel in zo'n richting gaat duwen komen we niet ver.

Nu start ik de discussie niet. Ik ga eerst slapen en zie daarna wel wat je antwoord is.
Maak je geen zorgen. Ik zal geen oude koeien uit de sloot halen. Wat ik wilde zeggen staat duidelijk in dat topic. Je kan natuurlijk hier een topic openen zgn om de discussie met katholieken te verbeteren, maar hierboven blijkt maar weer eens hoe hypocriet dat achteraf blijkt te zijn....

Waarom toch? Ik wilde het hier niet naar voren halen, maar jij doet dat wel door mij te gaan sarren. Nou, misschien staan we dan quitte, ik weet het niet.
Ik wilde echter niet hypocriet zijn maar een zich herhalend probleem op het forum helpen oplossen.

quote:

Ik had eigenlijk al afscheid genomen van dit forum, maar dacht af en toe nog wel eens mee te kunnen lezen en wat te kunnen posten, maar zelfs dat blijkt al teveel te zijn. Ik zal jou (en vooral mezelf) een hoop stress besparen, dus kunnen jullie voortaan lekker elkaar op de schouders slaan hoe eens je het wel niet met elkaar bent.... Fijn toch? http://forum.gkv.nl/smileys/bye.gif

Nee, niet fijn. Want ik wilde juist bereiken dat er niemand meer wegloopt, ook jij niet.
Dus misschien kun je er nog eens over nadenken. Wat mij betreft ben je gewoon welkom.
Gewoon meedoen en je niet kwaad maken en duidelijk iemand te woord staan als hij/zij iets vraagt.
Ik probeer juist het contact met katholieken hier beter te krijgen al zal ik niet hier degene zijn die (afgezien van de katholieke members) de meeste waardering voor de KK heeft. Ik heb zelfs nogal forse bezwaren, maar ik vind wel dat katholieke medeforummers zich hier ook op hun gemak moeten kunnen voelen.

De oude koeien zijn vergeten en elke dag is een nieuwe dag; bekijk het zo!
Dat moet toch kunnen. Maar als je het liever niet doet, dan niet natuurlijk.

Sorry, misschien had ik het idee voor dit topic nog even moeten bewaren voor een later moment. Ik denk nu achteraf dat dat beter geweest was. Nu schijn jij het als een aanval op jou te ervaren. Erg jammer, sorry.
Forummers wegjagen is nou juist iets wat ik helemaal niet wil. Als je me een beetje gevolgd heb weet je dat ik zodra er ergens ruzie is juist probeer te bemiddelen om het in orde te krijgen.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 29, 2012, 09:35:19 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 29 juli 2012 om 03:39:
Ter verduidelijking:

[...]

HAHAHAHA... ja hoor, tuuuurlijk....dat doe je zelf natuurlijk ook altijd he?

Ik probeer het wel, ja.
Ik vond enkel een emoticon wat te mager en daarom moest er wat bij, vond ik. Dat het genoemde gesprek met jou was vond ik iets wat dan weer niet opportuun was om te vermelden. De duidelijkheid wilde ik focussen op dat ik -- naar eigen idee althans -- dingen duidelijk toelichtte in een gesprek onlangs maar dat de voor mij onbegrijpelijke reactie was dat er allerlei gebelgde reacties terug kwamen en onzinpraat over gedachtenlezen en buikspreken. Ik formuleer gewoon wat ik zeggen of vragen wil of eventueel denk ik inderdaad iets tussen de regels te lezen en dan vraag ik even of dat klopt. Daar kreeg ik dan helaas geen antwoord op maar de korzelige opmerking dat ik gedachten kan lezen. Tja, dan weet daarna dus nog steeds niet veel. Jammer...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 29, 2012, 11:06:20 am »

quote:

Trajecto schreef op 29 juli 2012 om 09:10:
[...]

Ja. dat is wel zo maar ik vind dat we ook naar de ander moeten kijken en proberen ons eigen gedrag daar in zekere mate op af te stemmen. Verder gaat het me ook niet echt om afkeurend te wezen over anderen maar wel is het goed om onbegrijpelijk gedrag van anderen proberen te plaatsen. Wat beweegt hen en hoe moeten we ermee omgaan. En dat is dan ook weer iets waar dit topic misschien een beetje bij kan helpen.

Ik begrijp het. Niet bepaald de makkelijkste opgave :)

quote:

Ja, zit wat in.
Maar of ik van niets moet weten wat betreft de posts van St. Ignatius die hij vannacht heeft geplaatst...(?)
Dat kan toch niet? Nou ja ik kan gewoon net doen alsof ze er niet staan en niet reageren.
Maar nee, dat gaat niet vind ik. Als hij zijn best doet om aan mij te posten dan antwoord ik. Zo zit ik in elkaar.

Dat is waar, het laat altijd wel een indruk achter.
Ik vind het alleen zo kunstig ven hem. Mensen waar ik nooit gedoe mee zal hebben, daar kan hij gedoe mee krijgen. Dat zal vast een gave zijn.
Eéntje die ik niet bezit :D

Maar het is wel vervelend dit. Als ik dit alemaal lees dan zie ik gewoon duidelijk je goede bedoelingen, maar op de één of andere manier kent hij jou denk ik niet zo goed.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 11:26:52 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 29, 2012, 11:30:14 am »

quote:

small brother schreef op 29 juli 2012 om 00:06:
Goed dat je dit punt specifiek aanstipt. Opnieuw een voorbeeld van een historisch als tegenstelling gegroeid verschil dat er niet daadwerkelijk op deze manier is. Wat jij hier samen met Ignatius als een groot verschil van leer brengt, is er in werkelijkheid niet. Volgens de katholieke leer is de bijbel het Onfeilbare Geschrift van God. De protestantse vise dat de bijbel het Onfeilbare Geschrift is van God is dus méér katholiek dan jullie eigen katholiek-vrijzinnige zienswijze dat de bijbel niet het echte Woord van God is en niet de onaantastbare Heilige Schrift van God Zelf is. Maar als mocht blijken dat je eigen leer op dit punt de protestantse visie in het gelijk stelt, zou je toch met andere ogen moeten kunnen gaan kijken tegen de protestantse hoogachting van de Heilige Schrift..

Uit de Katechismus van de katholieke Kerk over de Schrift (in het kort):

134
'Heel de goddelijke Schrift is slechts één boek en dit ene boek is Christus, want heel de goddelijke Schrift spreekt van Christus en heel de goddelijk Schrift wordt vervuld in Christus'.1
Hugo van Sint Victor, De Arca Noe 2,8 en 2,9, vert. uit Lat.

135
'De heilige boeken bevatten het Woord van God en, wegens hun geïnspireerd karakter, zijn ze werkelijk het woord van God'.1
DV 24, vert. uit Lat.

136
God is de auteur van de heilige Schrift, terwijl Hij zijn menselijke auteurs inspireert; Hij werkt in en door hen. Hij geeft zo de zekerheid dat hun geschriften zonder dwaling de heilzame waarheid leren.1
Vgl. DV 11

137
De interpretatie van de geïnspireerde Schriften moet vóór alles letten op hetgeen God door de heilige auteurs voor ons heil wil openbaren. 'Wat van de Geest komt, wordt alleen door de werking van de Geest ten volle verstaan'1
Origenes, Hom. in {Ex. 4,5}, vert. uit Gr.

138
De kerk ontvangt en vereert de 46 boeken van het Oude en de 27 boeken van het Nieuwe Testament als geïnspireerd.

139
De vier evangelies nemen een centrale plaats in, aangezien Christus Jezus er het middelpunt van is.

140
De eenheid van de beide testamenten komt voort uit de eenheid van Gods heilsplan en zijn openbaring. Het Oude Testament bereidt het Nieuwe Testament voor, terwijl dit laatste de vervulling is van het Oude Testament; beide verklaren elkaar wederzijds; beide zijn het ware woord van God.
141

'De kerk heeft de heilige Schriften, zoals ook het lichaam des Heren zelf, altijd vereerd'1
DV 21, vert. uit Lat.
: beide voeden en sturen heel het christelijk leven. 'Uw woord is een lamp voor mijn voeten, het is een licht op mijn pad' {Ps. 119,205}.2

En over de verhouding tussen Schrift en Traditio:

Een gemeenschappelijke bron...

80
 '[De Overlevering en de heilige Schrift] zijn onderling nauw verbonden en hebben deel aan elkaar. Want beide, voortkomend uit dezelfde goddelijke bron, vloeien als het ware in elkaar over en zijn gericht op hetzelfde doel'.1
DV 9, vert. uit Lat.
Beide stellen in de kerk het mysterie van Christus tegenwoordig, die beloofd heeft bij de zijnen te blijven 'alle dagen tot aan de voleinding der wereld' {Mt. 28,20}, en ze maken dit vruchtbaar .

...twee verschillende manieren van doorgeven

81
'De heilige Schrift is het woord van God, in zoverre dit onder ingeving van de heilige Geest schriftelijk wordt vastgelegd.' 'De heilige Overlevering bewaart het woord van God, dat door Christus, de Heer; en door de heilige Geest aan de apostelen is toevertrouwd, en geeft het integraal door aan hun opvolgers, opdat zij, verlicht door de Geest van de waarheid, dit door hun prediking trouw bewaren, verklaren en verspreiden'.

82
Hieruit volgt dat de kerk, waaraan de overdracht en de interpretatie van de openbaring is toevertrouwd, 'niet uit de heilige Schrift alleen haar zekerheid put omtrent al het geopenbaarde. Derhalve moet men beide met eenzelfde liefde, eerbied en respect aanvaarden en vereren'.1

quote:

Je benoemt hier de kern van het probleem.
Gods Woord heeft voor de katholieke kerk absoluut gezag. Volop gezag zeg je zelf. Je moet gehoorzamen wat de Schrift zegt, zeg je zelf. Je kunt de Schrift niet lezen zonder Christus die je daarin het Evangelie laat ontdekken, zeg je zelf.

Dus als je Christus hebt kun je het Evangelie ontdekken? Néé, zeg je dan zelf: dat doet Christus door middel van zijn Lichaam, dat de kerk is.

Dan lijkt toch echt wat je brengt als een probleem van de protestanten in werkelijkheid een intern katholiek probleem te zijn. Want een christen kan de schrift niet lezen zonder Christus, die dat doet door Zijn Lichaam de kerk, zeg je zelf. Dat is dus een leerpunt waarin de Heilige Geest van God niet werkt zonder de Kerk. En dat komt weer overeen met de woorden van Ignatius eerder, namelijk dat de Heilige Geest alleen werkt door de katholieke kerk. Je mag echt niet verbaasd zijn dat dat in discussies problemen oplevert met de protestanten, als het intern-katholiek al een  frictie oplevert..  Strict genomen kun je dan hier als christen niet eens een mening geven uit je eigen geloof, maar moet je citeren uit de leer van je kerk om ruggesteun te hebben van de Heilige Geest.

Als jij spreekt, gebruik je ook je lichaam, namelijk je mond en je handen. Staat je lichaam dan ook tussen jou en mij in? Natuurlijk niet, zij is het dadelijke werktuig waarmee jij spreekt. Zo spreekt Christus dus ook door de Kerk. Er is geen enkel licht tussen Hem en de Kerk. En ja, wij hebben het misschien wat zonderlinge idee dat God zich aan ons openbaart en dat we Hem dus kunnen leren kennen. En dat er dus dingen te geloven zijn die voor iedereen gelden, omdat God immers voor iedereen Dezelfde is. De katholieke Kerk is op geen enkele wijze relativistisch en belijdt heel stellig dat er één Waarheid is en dat deze het meest volledig door de katholieke Kerk wordt geleerd (en minder volledig, maar niet geheel onvolledig door onze protestantse broeders en zusters).

Er is altijd ruimte voor discussie binnen de Kerk. Ook is er volop ruimte om het geloof op eigen, gepaste wijze vorm te geven. Voor zowel de intellectuele filosoof als de eenvoudige boer is er plaats, voor zowel degene die veel en graag bidt als degene die graag met de handen werkt is er plaats. Maar inderdaad wel binnen het eeuwige, ondeelbare geloof dat Christus ons gegeven heeft. Daaraan mogen we elke leerstelling en elk gebruik toetsen. Je mag geloven wat je wil, maar als je als je katholiek wil zijn, dan dien je je wel toetsbaar op te stellen aan het katholieke geloof. En dan ontdek je dat er nog véél meer vrijheid binnen het katholieke geloof dan daarbuiten.

quote:

Het verklaart wel het vertrouwen dat kan worden gesteld in de geestelijkheid en een zeker onbehagen of onzekerheid om zelf te lezen en te begrijpen uit Gods Woord. Maar al met al vind ik dat toch een wat ontoegankelijke benadering, die weinig ruimte biedt voor eigen geloof en eigen spreken vanuit de Hoop der zaligheid in Christus. Het lijkt erop dat dan een vrijmoedigheid van het geloof en een christelijke vrijheid om Gods Woord te lezen en te begrijpen, niet daadwerkelijk ruimte krijgt. Dat zou verdrietig zijn.

Er is juist veel méér ruimte om de Schrift te lezen en werkelijk te begrijpen. Omdat je niet tijdens het lezen ervan zelf het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, maar vanuit het katholieke geloof de verborgen schatten van de Schrift kunt ontdekken. Er is heel veel vrijheid in spreken en geloven binnen de katholieke Kerk, en ik durf zelfs te zeggen: veel meer dan binnen protestantse gemeenschappen. Daar moet je al naar een andere kerkgemeenschap overstappen of een eigen kerkgemeenschap beginnen als je geloofsbeleving heel anders is, of als je de Schrift anders interpreteert. Uitsluitend psalmen zingen in een evangelische gemeenschap? Ruimte geven voor charismata als profetie, tongentaal, etc. in een reformatorische gemeenschap? Ondenkbaar.

Daarbij geldt ook binnen élke protestantse gemeenschap dat je best de Schrift mag lezen, zolang je maar wel gelooft wat de gemeenschap gelooft en daar niet teveel van afwijkt. Oók binnen gemeenschappen die heel strikt enkel de Schrift willen aanhouden, zie je dat ze toch dat zo'n gemeenschap een algemeen geaccepteerde interpretatie aanhangen die de gemeenschap definieert. Het zelf mogen interpreteren en lezen van de Schrift is ook daar dus maar relatief, want als je van hun interpretatie dan afwijkt, dan lees je blijkbaar nog niet goed genoeg, of laat je je niet erg leiden door de Geest, of wat dan ook.

Maar goed, ik wil zo enkel aangeven dat katholieken op bepaalde punten dus heel anders geloven dan protestanten en dat je dat in gedachten moet houden als je in dialoog met katholieken wil. Wat voor protestanten volkomen vanzelfsprekend kan zijn kan voor katholieken juist iets wezensvreemd zijn. Gelukkig zijn er ook veel overeenkomsten en van daaruit mogen we elkaar de hand toesteken. Maar wel vanuit het eigen geloof en zonder de pretentie het andere geloof naar jouw maatstaven te willen aanpassen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 29, 2012, 11:49:45 am »

quote:

small brother schreef op 29 juli 2012 om 01:25:
Deze draad gaat over communicatie. Communiceer.
Ik heb eigenlijk we gegeten en gedronken na je vorige reactie. Het heeft mij elke behoefte tot reageren of welwillendheid om iets te verduidelijken geheel ontnomen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 29, 2012, 12:29:23 pm »

quote:

Oogje schreef op 29 juli 2012 om 09:23:
Nu heb ik zelf ook niet zóveel verstand van die materie dat ik er een topic over zou willen openen, maar een paar van die typische katholieke dingen zijn de eucharistie, het gezag van de bisschop en de Mariaverering. Die kom je zelfs al in de Didache tegen, een zeer vroeg geschrift uit het christendom.

De Eucharistie zou best wel eens heel vroeg in deze vorm hebben kunnen ontstaan. Een dominee bij ons schreef een stuk in het kerkblad over de maaltijd des Heren wat men had, waarna van het overgebleven eten ook aan de armen werd gegeven, waar nu de collecte voor in de plaats is gekomen. Hij vond de protestantse avondmaal wel een afkalving en een verdere verwijdering van wat het ooit was. Jullie vieren het wekenlijks, wij slechts eens in de zoveel weken. Dat wat wij hebben is het in ieder geval niet zoals het in het begin was. De woorden die jullie uitspreken zullen best wel eens de zelfde precentatie kennen als bij de maaltijd des Heren. Daar vertelde hij verder niets over. Ik kan dan alleen reageren met de bijbel in de hand. Ik zie jullie de nadruk leggen op dat het brood en wijn het lichaam van Jezus wordt en vind dat ook inderdaad terug in de bijbel. Bij ons leggen ze de nadruk op het gedenken en zie dat terug in de woorden "doe dit, tot mijn gedachtenis" wat ook in de bijbel staat.

Ik moet zeggen, juist door de discussie op het forum over de eucharistie en het avondmaal, zie ik nu beide uitleggingen voor mijn geest staan als ik deelneem aan het avondmaal. Ik denk terug aan Hoe Jezus op witte donderdag het brood brak en het deelde, de wijn nam, de dankzegging er over uitspraak en het deelde. Ook zie ik in het brood het vlees van Christus en in de wijn het bloed van Jezus. Ik zie bij het eten en het drinken in gedachten Jezus sterven aan het kruis en begrijp het beeld zo dat we dan één zijn met het lichaam van Christus.
Maar dat is nu het beeld wat ik me eigen heb gemaakt, al is het letterlijk gezien geen katholieke Eucharistie.

Het bisschoppelijke gezag wist ik iets van en vroeg ik een dominee na: hij zei inderdaad dat dit zo was, maar er ook bij dat bisschop gewoon "herder" betekende. Hij legde de klemtoon zo, dat het me duidelijk was dat het gewone leiders waren van een groep christenen, net als een jeugdleider op een jeugdclub.
Hij zelf legt ook de nadruk op de priesterschap van alle gelovigen. We zijn allemaal priesters en allemaal koningen en nog iets in het koninkrijk van God. We zullen daarom allemaal deel moeten hebben aan de vieringen, onze taak erin hebben.
Hoe ze dat in het begin deden is me ook niet duidelijk, maar in de eerste 3 eeuwen ongeveer was dit wel sterk aanwezig in de gemeente, waarin ook vele gebedsgenezingen bijvoorbeeld nog plaats vond. Waarin de Heilige Geest zeer sterk aan het werk was. Later min of meer voornamelijk afgevloeid richting de monniken. Daar is het te veel op twee schouders komen te liggen. Op dat van de priester en huidig ook op dat van de dominee en de oudste in de evangelische gemeente.
Ik zou wel willen weten hoe dat nu echt in het eerste begin, die eerste eeuwen er aan toe gegaan zou zijn. Wat zou het mooi zijn, als we er eens bij konden zijn. Daar zouden we vast veel van kunnen leren.
De Mariaverering kwam in het eerste begin ook voor i.d.d.
Wat ik precies weet is dat de christenen die in de christenvervolging omkwamen ook door de achterblijvers toe gebeden werd om voor de achterblijvers te pleiten. Logisch, want in de bijbel lees je hoe de christenen die gedood zijn om de naam van Jezus al aan het pleiten zijn bij Jezus met de vraag: "hoe lang zal dit nog moeten duren Heer?!" Waarop Jezus aangeeft dat dit nodig is, om nog op het laatst enkele mensen de kans te geven op aarde zich tot Hem te bekeren. Hij laat dit nog duren, tot dat het volle getal aan zijn kinderen het koninkrijk van de Hemelen is binnen gegaan.
Echter geloof ik dat in de houding altijd voorop moet blijven staan dat het gewoon mensen zijn zoals jij en ik. Natuurlijk zijn mensen als Elia, Henoch en Maria bijzonder geestelijk sterke voorbeelden voor ons, maar in hun bescheidenheid zullen ze ons juist benaderen als één van hen en zichzelf niet als meer zien. Logisch, want Jezus zei nog op aarde: "wie het meeste wil zijn in de hemel, zal een ander moeten dienen." Ik geloof dan ook dat al de poeha erom heen in hun ogen ook overdreven zal zijn. Praat maar met ze, maar als een tukker: "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg  :P "
Het zijn echte mensen van: "he breur, he zuster, mooi da'j der bint. Wat scheld er an kind? Woar kan ik oe met help'n? Ach doe maar gewoon. Doe al die pleurij maar vot en goat er eens bie zitt'n, mien besten. Zeg het eens..wat scheld er an kind :*) "

quote:

Vele dwaalleringen zijn er geweest en vele dwaalleringen zijn er ook weer bestreden. Niet altijd op de zachtzinnige wijze, maar blijkbaar moest dat dan maar. De Kerk moest ook gewoon groeien en langzaam maar zeker ontdekken wat nu echt van God is en wat niet. Ook vandaag moet ze dat nog steeds. Maar de juiste leer is echter vanaf het begin altijd present geweest en door de apostelen doorgegeven.

Het doet me denken aan Jakob. Hij verloor door bedrog zijn oudste recht. God was daar niet blij mee en was het zelf anders van plan. Zo kijk ik ook naar de manier waarop het in de vroege Kerk gegaan is. Het is een zelfde soort menselijke actie geweest. Als het aan God had gelegen, dan was het niet zo gegaan en dan had hij de Kerk ook zo sterk kunnen maken, dat het nu veel beter uit de kluiten kon komen in deze tijd. Nu moet het gesnoeid worden bij het leven, iets wat eerder had gekund, maar beter laat dan nooit :)
Zo denk ik er over. Die zelfds stromingen die ze toen bestreden bestaan vandaag de dag weer. In deze tijd doet de RKK niet het zelfde als toen. Mede omdat ze niet de zelfde rol hebben als toen, maar wel om meer redenen.

De waarheid, ik denk dat elke kerk dat wel in zich heeft, maar de verwoordingen ervan nog wel eens in verschillende kerke kanaäns wordt gebacht en daardoor als babilonische spraakverwarringen op elkaar over komt en dat we als mensen te veel waarde door de eeuwen zijn gaan hechten aan zaken, wat voor God niet zo belangrijk is en het accent wat meer op de barmhartige bijstand en missionaire openheid voor onze naasten moeten liggen, dan dat we nu nog gewend zijn.

quote:

Mensen bouwen mooie dingen omdat ze dat mooi vinden en zo God ook met de handen willen eren. Ik zie er geen enkel probleem in dat mensen ál hun talenten toepassen om voor God een getuigenis van jewelste neer te zetten. Nee, God heeft dat niet nodig, maar God heeft dan ook helemaal níéts nodig van ons. Wij mogen Hem liefhebben en dienen omdat dat goed voor ons is en omdat wij daaraan plezier mogen beleven.

Ik snap deze gedachte en toch denk ik dat het een ijdel streven was wat geen indruk maakte op God.
Echter de oprechte gelovigen die er in samen komen, daar heeft God zeker wat mee.

quote:

Bedenk je ook dit: wij geloven dat tijdens de eucharistie het brood en de wijn daadwerkelijk het Lichaam en Bloed van Christus zelf worden. We hebben daarbij ook de gewoonte om het Lichaam te bewaren voor ziekencommunie en ter aanbidding. Christus mag je immers aanbidden, vandaar. Dat bewaren doen we in de kerk zelf, in een speciale, brandveilige en vaak prachtig versierde kluis dat we het tabernakel noemen. Kortom: in elke katholieke Kerk (behalve op Goede Vrijdag en Stille Zaterdag) woont Christus, is Christus met lijf en ziel aanwezig. Welnu, als Gods aanwezigheid in het OT al zo'n prachtige tempel opleverde, hoeveel termeer mag de plaats waar Christus woont dan wel niet zijn glorierijke luister uitstralen?

Dit beeld vind ik wel mooi. De glorierijke uitstraling geeft het denk ik niet door het gebouw (want voor God is alle materie gelijk) , maar de glorierijke uitstraling komt van gelovigen zoals jij die hierin Jezus zo sterk voorstellen en ermee in de wereld dat willen uitdragen. Daarmee bouw je Hem een tempel, zoals ik er tegen aan kijk dan. God wil namelijk dat we dienaren in zijn naam zijn op deze aarde, zo dat de volheid van Gods kinderen mede door onze inzet als delen van Zijn Lichaam zal kunnen vol worden. (natuurlijk reken ik de protestanten mee  ;) )

quote:

Nou nee, want ook katholieken kennen dat Schriftgedeelte heus wel. En zelfs de grootste kathedraal is inderdaad nog niet goed genoeg voor Gods majesteit en Aanwezigheid. Maar tóch wil God in onze hutjes wonen, tóch wil Christus werkelijk aanwezig zijn in élke katholieke Kerk, van een reusachtige kathedraal tot een eenvoudig dorpskerkje. Tóch wil Hij in elke Mis de hemel en de aarde even met elkaar verbinden, even tijd en ruimte ontstijgen. Het is zelfs nog véél erger volgens de katholieke Kerk: Christus wil niet enkel daar blijven, maar wil met heel zijn Lichaam binnentreden... in jou. Dichterbij kun je Christus niet krijgen.

Dat ben ik volledig met je eens.
Amen!  d:)b

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 29, 2012, 12:37:56 pm »
Citaat
Trajecto schreef op 28 juli 2012 om 20:25:
[...]
quote:
Riemer Lap schreef op 27 juli 2012 om 23:11:

quote:

quote:
small brother schreef op 27 juli 2012 om 17:47:
[...]

Heldere bijdrage. Dat respect soms teveel gevraagd lijkt is duidelijk. Dat de gereformeerde leer aan de RKK veel te danken heeft vraagt om een teiltje.
Je doet nu exact wat ik beschrijf.

quote:

Je kunt met droge ogen gaan beweren dat zaken als de kinderdoop etc. geen bedding hebben in de RKK maar dan zit je domweg geschiedkundig uit je nek te kletsen. Maar bedankt voor je heldere voorbeeld

quote:

quote:
Besef dat krampachtig knuffelen niet werkt, is ook handig.
Wie begint hier over knuffelen en krampachtig doen? Waarom zo krampachtig reageren op wat ik schrijf? Kom ik aan heilige huisjes als ik schrijf wat ik schrijf?

quote:

Toch waren er wel dingetjes. Niet een uitslaande brand, maar wel ongenoegen. Misschien volg je het topic niet waarin het gebeurde.
Ik denk dat het hier duidelijk te zien is hoe dingen gemakkelijk tot ongenoegen kunnen gaan leiden. Riemer en small brother kunnen het zich veroorloven om tegen elkaar zo te spreken, denk ik. Ze zullen niet echt zware ruzie krijgen is mijn inschatting en dat komt omdat ze elkaar redelijk goed kennen en vermoedelijk ook juist inschatten wat ze tegen elkaar kunnen zeggen -- wat ze zich in dit opzicht kunnen veroorloven, zou je kunnen zeggen. En ze weten ook dat ze als protestanten toch ook een tamelijk grote gezamenlijkheid in geloof hebben.
Zelf zag ik hierin juist de grote kracht bij small-brother die niet reageerde maar het kon negeren. Die de ander ruimte laat om zijn "gal" even te spuwen. Als een voorbeeld van christelijk incasseringsvermogen zag ik dit. Zoals je van bijvoorbeeld een dominee of bijbel leraar zou mogen verwachten.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 12:41:29 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 29, 2012, 12:45:18 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 juli 2012 om 11:49:
[...]

Ik heb eigenlijk we gegeten en gedronken na je vorige reactie. Het heeft mij elke behoefte tot reageren of welwillendheid om iets te verduidelijken geheel ontnomen.

Je bent vaag en totaal niet helder in wat je in de laatste berichten neerzet.
Het lijkt me puur jouw probleem.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 29, 2012, 12:48:19 pm »

quote:

learsi schreef op 29 juli 2012 om 12:37:
Citaat
Trajecto schreef op 28 juli 2012 om 20:25:
Zelf zag ik hierin juist de grote kracht bij small-brother die niet reageerde maar het kon negeren. Die de ander ruimte laat om zijn "gal" even te spuwen. Als een voorbeeld van christelijk incasseringsvermogen zag ik dit. Zoals je van bijvoorbeeld een dominee of bijbel leraar zou mogen verwachten.

Zo is dat.
Echter, zoals we van ieder christen moeten verwachten.
Ik vind het al niet wat dat er in het protestantisme de uitspraak bestaat:
"hij is nog gereformeerder dan de dominee."
En:
"bij de dominee moet je wezen, want hij heeft er voor geleerd."
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 12:48:58 pm door gaitema »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 29, 2012, 01:42:21 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 juli 2012 om 11:49:
[...]

Ondanks dat velen aangeven dit niet te begrijpen begrijp ik het wel.
Thorgem zegt iets maar is dat wel correct gelezen?
Is het niet al te eenvoudig voor wie dan ook om maar snel te lezen en dan te reageren?
Hoeveel mensen hier komen in de RKK samenkomsten? Hoeveel actief katholieke vrienden hebben we? Spreken we met hen ook over geloof, over de traditie en dat soort zaken?

Ik heb jarenlang mogen werken in en rondom een klooster in Hierden. Daar heb ik veel geleerd van de mannen en vrouwen die er woonden en werkten. Ook heb ik veel geleerd over de manier van geloven bij mensen die Katholiek zijn en ik kan niet anders dan respect hebben voor de kerk die sinds de apostelen haar leer niet gewijzigd heeft omwille van de mensheid.
Kijk bijvoorbeeld eens naar het rappe tempo waarin de protestantse kerken huwelijken tussen twee mannen of twee vrouwen gewoon inzegenen, denk eens een laag dieper na over het waarom van een opmerking inzake condoomgebruik, overdenk voor jezelf eens waarom in jouw kerk het avondmaal niet wekelijks gevierd wordt. Etc. etc.
Ofwel: verdiep je in de ander, stel je vragen uit belangstelling en niet omdat je de ander zijn geloof af wilt kraken.
Denk aan de draad over de eer die gegeven wordt aan Maria.
Er is tot in den treure uitgelegd en uitgelegd en er komt steevast als antwoord: fijn dat je het uitlegt maar ik vind dat je geen gelijk hebt omdat ik dat vind (of, nog leuker: het staat niet in de Bijbel dus is het fout" waarmee we aan de hobbel gaan met de Bijbel die toch echt veel dingen niet direct bevat maar indirect wel).

Dus: denk eens na.
Bedenk ook hoeveel geduld de Katholieken hier tot op heden hebben met de protestanten.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juli 29, 2012, 01:55:31 pm »
Dat ben ik niet met je eens. Moeten we nu op de manier tot Maria bidden zoals zij dat doen omdat we het verplicht zouden moeten zijn om hun uitleg te onderstrepen?
We zitten hier op een protestants forum Riemer. We zijn niet katholiek, dus mogen we van inzicht en mening verschillen. Met Oogje heb ik op dat punt nooit een probleem gehad. Dus het kan kennelijk wel in onderlinge respect behandeld worden. Daarbij: tot in den treure heb ik weerlegd dat de Rooms Katholieke kerk niet de enigen waren in het begin en in den treure uitgelegd dat zij pas enkele eeuwen na de apostelen hun kerk opgericht hebben op de eerste Concillie .

Het argument "in den treure hebben ze uitgelegd" telt voor mij niet.
Het is het ene woord tegen het andere, het ene geloof ten opzichte van de ander.
Wij moeten maar één ding en dat is op de wc, hoe er ook in den treure er om zaken geboomd zou worden, we moeten niets en zeker niet na zo veel eeuwen aan kerkgeschiedenis waarin het protestantisme een rijke historie heeft opgebouwd en hebben dan ook het volrecht er anders over te denken en er anders over te geloven.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 02:07:34 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juli 29, 2012, 02:00:21 pm »
De tegenstellingen tussen katholiek en protestant zijn in de basis al enorm tegengesteld. Niet voor niets is de afsplitsing ontstaan van de katholieke kerk.

Hierbij claimt de katholieke kerk dat men is afgesplitst naar dwaalleer
Hierbij claimt het protestantisme dat het is afgesplitst vanaf dwaalleer.

Dat lijkt bijna op het politieke verschil tussen links en rechts.
De steken onder water worden denk ik vaal gegeven doorfat men vrees heeft om rechtstreeks de eigen mening (waarheid) te schrijven, bang om de ander te kwetsen. Maar steken onder water zijn vaak veel indringender dan een rechtstreekse mening. Want een steek onder water kan moeilijk worden weerlegt, waar dat bij een rechtstreekse mening veel beter kan.

Enige voordeel tov het politieke link-rechts verschil is dat het christendom de bijbel heeft als gezaghebbend Woord van God en de Heilige Geest om ons te onderwijzen. Maar wanneer er een groep met deze zaken toch nog andersom te werk gaat, zal ons dat ook niet gaan helpen.

De verschillen zijn onoverbrugbaar denk ik.
Dan kunnen we ons alleen nog maar het volgende aanvaarden.
Wanneer ik op een politiek rechts forum linkse mening ga uiten, kan ik weerstand verwachten. Flinke weerstand.
Wanneer ik op een politiek links forum rechtse mening ga uiten idem dito.

Het is een keuze:
Wil ik en kan ik de confrontatie aangaan of wil ik liever gezellig elkaar vertellen hoe goed links of rechtse politiek is door linkse praat op linkse forum te uiten en vise versa. Zo is het denk ik niet anders in het christendom op christenforums.

Door te krampachtig om te gaan met elkaar en niet elkaar eerlijk een mening te kunnen geven (ook al is die niet altijd leuk om te horen) gaat de mens al snel over tot steken onder water te geven.

Eerlijk een mening geven mag uiteraard niet beledigend zijn of ondersteund worden met scheldwoorden, maar respect zou ons christenen niet vreemd moeten zijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juli 29, 2012, 02:04:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2012 om 13:55:
Dat ben ik niet met je eens. Moeten we nu op de manier tot Maria bidden zoals zij dat doen omdat we het verplicht zouden moeten zijn om hun uitleg te onderstrepen?
Nee, dat zeg ik ook niet, ik geef aan dat we ons echter wel moeite mogen getroosten om ons te verdiepen in de achtergrond, de historie en andere zaken. dat ontbreekt hier nogal eens.

quote:

We zitten hier op een protestants forum Riemer. We zijn niet katholiek, dus mogen we van inzicht en mening verschillen.
klopt, maar we zitten hier op een forum waarin duidelijk is dat een ieder hier welkom is. Door gedrag is het goed mogelijk om Katholieken weg te pesten.

quote:

Met Oogje heb ik op dat punt nooit een probleem gehad. Dus het kan kennelijk wel in onderlinge respect behandeld worden. Daarbij: tot in den treure heb ik weerlegd dat de Rooms Katholieke kerk niet de enigen waren in het begin en in den treure uitgelegd dat zij pas enkele eeuwen na de apostelen hun kerk opgericht hebben. Het argument "in den treure hebben ze uitgelegd" telt voor mij niet.
Ik had jou niet in gedachten toen ik schreef ;)
Het is inderdaad het ene woord tegen het andere. Probleem is dat er vaak niet gelezen wordt en niet wordt verdiept in de achtergrond van andermans woord. Dat kan best verbeteren denk ik.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juli 29, 2012, 02:09:52 pm »

quote:

learsi schreef op 29 juli 2012 om 14:00:
De tegenstellingen tussen katholiek en protestant zijn in de basis al enorm tegengesteld. Niet voor niets is de afsplitsing ontstaan van de katholieke kerk.
Nee, de protestanten zijn geen afsplitsing van de Katholieke Kerk, het is als je de geschiedenis zou kennen de voortzetting van de Ware kerk.
Lees Excalto even :)

quote:

Hierbij claimt de katholieke kerk dat men is afgesplitst naar dwaalleer
Hierbij claimt het protestantisme dat het is afgesplitst vanaf dwaalleer.
geen afsplitsing zoals ik al zei.

quote:

Dat lijkt bijna op het politieke verschil tussen links en rechts.
De steken onder water worden denk ik vaal gegeven doorfat men vrees heeft om rechtstreeks de eigen mening (waarheid) te schrijven, bang om de ander te kwetsen. Maar steken onder water zijn vaak veel indringender dan een rechtstreekse mening. Want een steek onder water kan moeilijk worden weerlegt, waar dat bij een rechtstreekse mening veel beter kan.
Nou, ik kan een aantal namen noemen die echt geen steken onder water geven maar gewoon op de man de ander de grond in trappen enkel al omdat de ander Katholiek is.

quote:

Enige voordeel tov het politieke link-rechts verschil is dat het christendom de bijbel heeft als gezaghebbend Woord van God en de Heilige Geest om ons te onderwijzen. Maar wanneer er een groep met deze zaken toch nog andersom te werk gaat, zal ons dat ook niet gaan helpen.
Waarbij ik aanneem dat je het Christendom in haar geheel bedoeld inclusief de broers en zussen in de Katholieke Kerk?

quote:

De verschillen zijn onoverbrugbaar denk ik.
Dan kunnen we ons alleen nog maar het volgende aanvaarden.
Wanneer ik op een politiek rechts forum linkse mening ga uiten, kan ik weerstand verwachten. Flinke weerstand.
Wanneer ik op een politiek links forum rechtse mening ga uiten idem dito.

Het is een keuze:
Wil ik en kan ik de confrontatie aangaan of wil ik liever gezellig elkaar vertellen hoe goed links of rechtse politiek is door linkse praat op linkse forum te uiten en vise versa. Zo is het denk ik niet anders in het christendom op christenforums.

Door te krampachtig om te gaan met elkaar en niet elkaar eerlijk een mening te kunnen geven (ook al is die niet altijd leuk om te horen) gaat de mens al snel over tot steken onder water te geven.
verschil met politiek is dat het hier om de KERK van GOD gaat. Daar til ik zwaarder aan dan aan politiek geleuter.

quote:

Eerlijk een mening geven mag uiteraard niet beledigend zijn of ondersteund worden met scheldwoorden, maar respect zou ons christenen niet vreemd moeten zijn.
Vreemde is dat er toch vaak geen respect is naar de Katholieken op dit forum.
Zowel Rome als de protestanten hebben aangeven dat er rond de reformatie veel fout is geweest, aan beide zijden. Wanneer doen we dat erkennen hier????!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juli 29, 2012, 02:17:30 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 juli 2012 om 14:04:
[...]
 Nee, dat zeg ik ook niet, ik geef aan dat we ons echter wel moeite mogen getroosten om ons te verdiepen in de achtergrond, de historie en andere zaken. dat ontbreekt hier nogal eens.

Ach, valt reuze mee. Tekorten hebben we uiteindelijk allemaal. Daar word je hard van, om daar mee om te kunnen gaan. We zijn toch allemaal volwassenen?

quote:

klopt, maar we zitten hier op een forum waarin duidelijk is dat een ieder hier welkom is. Door gedrag is het goed mogelijk om Katholieken weg te pesten.

Zoals met de evangelischen die hier keer op keer weg gepest worden, bedoel je?
Ik geloof dat de katholieken hier nog maar wat heilig behandeld worden ten opzichte van hen.

quote:

Ik had jou niet in gedachten toen ik schreef ;)
Het is inderdaad het ene woord tegen het andere. Probleem is dat er vaak niet gelezen wordt en niet wordt verdiept in de achtergrond van andermans woord. Dat kan best verbeteren denk ik.

Dat zou best kunnen, maar dan graaf ik wel heel ver in het verleden in de tijd dat wateengedoe2 hard gillend weg rende. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat het van twee kanten moet komen.
Verder wil ik hier niet op in gaan, omdat Pooh gewoon gelijk heeft:
laat een ieder zich druk maken om zijn eigen gedrag, inplaats van dat van anderen. We hebben daar toch geen zuivere kijk op.
Deze hele topic laat zien dat je hier geen ene sodemieter mee opschiet.
Ik zie gewoon dat meerdere personen hierdoor met alle goede bedoelingen een verziekte sfeer zien ontstaan, dus kan wat mij betreft zelfs hier nog wel een slotje op, en dat zeg ik niet snel, maar een TR zal je mij niet zien aanmaken.

Ik hoop dat er een slotje op komt  :O

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juli 29, 2012, 02:25:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2012 om 14:17:
[...]

Ach, valt reuze mee. Tekorten hebben we uiteindelijk allemaal. Daar word je hard van, om daar mee om te kunnen gaan. We zijn toch allemaal volwassenen?
Nope, kleuters in een virtuele speeltuin. Niets meer dan dat _O_

quote:

[...]

Zoals met de evangelischen die hier keer op keer weg gepest worden, bedoel je?
Ik geloof dat de katholieken hier nog maar wat heilig behandeld worden ten opzichte van hen.
Dit is gewoon een (volgens mijn beleving) flauwe opmerking die totaal off-topic is.
Er is hier geen iemand weggepest, wel zijn er mensen die een ban hebben gekregen ten gevolge van hun gedrag. Dat zijn twee verschillende zaken lijkt mij.
Daarnaast: je kunt van een "goed" (foute benaming, ik weet het!) Katholiek niet zeggen dat er geen kennis van de Bijbel is, heel veel evangelischen die ik ken ontbeert het aan die kennis. Ook de manier van tekstuitleg is totaal verschillend tussen die groepen.

quote:

Ik zie gewoon dat meerdere personen hierdoor met alle goede bedoelingen een verziekte sfeer zien ontstaan, dus kan wat mij betreft zelfs hier nog wel een slotje op, en dat zeg ik niet snel, maar een TR zal je mij niet zien aanmaken.

Ik hoop dat er een slotje op komt  :O
Dit snap ik niet, je bent er op tegen dat deze draad bestaat maar gebruikt het gewenste middel (TR) dan weer niet.
Ik denk dat deze draad wel waarde heeft omdat we allemaal even met de neus op de feiten worden gewezen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juli 29, 2012, 02:58:33 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 juli 2012 om 14:25:
 Nope, kleuters in een virtuele speeltuin. Niets meer dan dat _O_

Ik was er al bang voor  |:(

quote:

Dit is gewoon een (volgens mijn beleving) flauwe opmerking die totaal off-topic is.
Er is hier geen iemand weggepest, wel zijn er mensen die een ban hebben gekregen ten gevolge van hun gedrag. Dat zijn twee verschillende zaken lijkt mij.
Daarnaast: je kunt van een "goed" (foute benaming, ik weet het!) Katholiek niet zeggen dat er geen kennis van de Bijbel is, heel veel evangelischen die ik ken ontbeert het aan die kennis. Ook de manier van tekstuitleg is totaal verschillend tussen die groepen.

Mijn mening blijft dat ook ten opzichte van de evangelischen van twee kanten geleerd moet worden wijs te handelen. Zolang de bom blijft barsten, klopt er iets niet. Wat dat betreft, zijn we als christenen hier denk ik inderdaad een stelletje forumkleuters.  :+

Jezus zal er van boven dikwels hoofschuddend naar kijken met een blik van:
"Wichter, hold er noe dan met op dan!"
Mijn Heer spreekt Sallands  :D

quote:

Dit snap ik niet, je bent er op tegen dat deze draad bestaat maar gebruikt het gewenste middel (TR) dan weer niet.
Ik denk dat deze draad wel waarde heeft omdat we allemaal even met de neus op de feiten worden gewezen.

Kwestie van democratie: de stemmen van de meerderheid gelden en de almachtige moderator beslist en een kwestie van het auteurrecht van Trajecto op deze draad   B)  

Ik waardeer Trajecto's inzet enorm en vind dan ook dat het een wat wijzere benadering verdiend heeft. Maar ik zou mijn mond er over houden.

Wel wil ik van de gelegenheid even gebruik maken om het volgende te zeggen:

He katholieke meubelstukken van dit Forum: julie horen er helemaal bij, we houden van julie, dus maak je niet dik! :*)

Zo, vakantie!! Nog twee daagjes kleuteren op dit forum en dan hebben jullie bijna twee weken van mij geen last  (H)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juli 29, 2012, 03:05:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2012 om 12:29:
De Eucharistie zou best wel eens heel vroeg in deze vorm hebben kunnen ontstaan. Een dominee bij ons schreef een stuk in het kerkblad over de maaltijd des Heren wat men had, waarna van het overgebleven eten ook aan de armen werd gegeven, waar nu de collecte voor in de plaats is gekomen.

In de eerste brief aan de Korintiërs lees je dat het in elk geval in die gemeente gewoonte was om aan de eucharistie een soort van liefdesmaaltijd te verbinden. Dus dat men eerst daadwerkelijk een maaltijd hield en daarna het brood brak, dus de eucharistie vierde. Paulus was daar echter niet onverdeeld positief over en het is ook niet echt gemeengoed geweest in de vroegere kerk. Al snel werd de eucharistie als een losstaande liturgische handeling gevierd, die in elk geval elke eerste dag van de week werd opgedragen.

quote:

Hij vond de protestantse avondmaal wel een afkalving en een verdere verwijdering van wat het ooit was. Jullie vieren het wekenlijks, wij slechts eens in de zoveel weken.

In parochies met voldoende priesters wordt het zelfs meerdere keren per week tot zelfs dagelijks gevierd. Vooral paus Pius X heeft daaraan bijgedragen, opdat men de Heer zo vaak als mogelijk zou kunnen ontvangen.

quote:

Dat wat wij hebben is het in ieder geval niet zoals het in het begin was. De woorden die jullie uitspreken zullen best wel eens de zelfde precentatie kennen als bij de maaltijd des Heren. Daar vertelde hij verder niets over. Ik kan dan alleen reageren met de bijbel in de hand. Ik zie jullie de nadruk leggen op dat het brood en wijn het lichaam van Jezus wordt en vind dat ook inderdaad terug in de bijbel. Bij ons leggen ze de nadruk op het gedenken en zie dat terug in de woorden "doe dit, tot mijn gedachtenis" wat ook in de bijbel staat.

Wij lezen inderdaad gewoon wat er staat op dat punt en nemen ook de waarschuwing van Paulus in acht: wie ervan eet zonder te beseffen dat het om het Lichaam van de Heer gaat, eet zichzelf een oordeel (vgl. 1 Kor 11,29). Zo hebben we gemeenschap met Christus.

quote:

Ik moet zeggen, juist door de discussie op het forum over de eucharistie en het avondmaal, zie ik nu beide uitleggingen voor mijn geest staan als ik deelneem aan het avondmaal. Ik denk terug aan Hoe Jezus op witte donderdag het brood brak en het deelde, de wijn nam, de dankzegging er over uitspraak en het deelde. Ook zie ik in het brood het vlees van Christus en in de wijn het bloed van Jezus. Ik zie bij het eten en het drinken in gedachten Jezus sterven aan het kruis en begrijp het beeld zo dat we dan één zijn met het lichaam van Christus.
Maar dat is nu het beeld wat ik me eigen heb gemaakt, al is het letterlijk gezien geen katholieke Eucharistie.

Dat lijkt mij een zeer juiste wijze van het protestantse Avondmaal vieren. :) Al is het inderdaad niet volledig katholiek. De katholieke Kerk leert dat het Offer in de Mis tegenwoordiggesteld wordt, dus dat het hetzelfde Offer is als het Offer van Golgotha, maar dan op onbloedige, sacramentele wijze. Het is dus géén herhaling van het Offer, maar een tegenwoordigstelling: wat toen gebeurde, gebeurt nu ook en is voor God dus één en hetzelfde Offer. Wij houden dus niet enkel het Offer in gedachten, maar zien het voor onze ogen voltrokken worden.

quote:

Het bisschoppelijke gezag wist ik iets van en vroeg ik een dominee na: hij zei inderdaad dat dit zo was, maar er ook bij dat bisschop gewoon "herder" betekende. Hij legde de klemtoon zo, dat het me duidelijk was dat het gewone leiders waren van een groep christenen, net als een jeugdleider op een jeugdclub.

Klopt, maar wij geloven dat de bisschoppen opvolgers van de apostelen zijn en dus dezelfde volmachten hebben als zij: het "uitdelen" van de heilige Geest door handoplegging, het opdragen van de Mis, het vergeven van zonden in Christus' naam en het onderrichten van de geloofsgemeenschap. Priesters delen ook in die wijding, hoewel ten dienste van de bisschop en dus niet met álle volmachten.

quote:

Hij zelf legt ook de nadruk op de priesterschap van alle gelovigen. We zijn allemaal priesters en allemaal koningen en nog iets in het koninkrijk van God. We zullen daarom allemaal deel moeten hebben aan de vieringen, onze taak erin hebben.

Die nadruk is terecht, ook wij belijden het algemeen priesterschap der gelovigen. Elke gelovige wordt opgedragen om van Christus te getuigen en mensen tot Hem te brengen. Daarnaast kennen wij echter het "bijzonder priesterschap," waarin mannen door God speciaal gewijd worden om Christus' handen en voeten te zijn voor de gelovige. Het is bij ons dus en-en en dat principe zul je héél vaak tegenkomen binnen de katholieke Kerk. Waar protestanten vaak in of-of denken, denken katholieken vaak in en-en. Dat is iets wat je echt zult moeten begrijpen om het katholicisme te kunnen overwegen.

quote:

Hoe ze dat in het begin deden is me ook niet duidelijk, maar in de eerste 3 eeuwen ongeveer was dit wel sterk aanwezig in de gemeente, waarin ook vele gebedsgenezingen bijvoorbeeld nog plaats vond. Waarin de Heilige Geest zeer sterk aan het werk was. Later min of meer voornamelijk afgevloeid richting de monniken. Daar is het te veel op twee schouders komen te liggen. Op dat van de priester en huidig ook op dat van de dominee en de oudste in de evangelische gemeente.

De heilige Geest is echter nog steeds aan het werk in mensen. Er worden nog steeds mensen echt genezen, vervuld van de heilige Geest, vergeven van zonden, met elkaar verbonden in het huwelijk, etc. Ook in de gewone gelovige werkt de Geest op unieke wijze, zowel verborgen als minder verborgen. We mogen zo een Geestrijke gemeenschap vormen, geleidt door Christus middels de bisschoppen. Laat je dus niet teveel afleiden door uiterlijkheden (jaja, dat ik als katholiek dát nou zou zeggen ;)).

Wel kan gezegd worden dat binnen de katholieke Kerk een goedgekeurde charismatische beweging actief is, die meer de nadruk wil leggen op de charismatica van de Geest, dus de profetie, de tongentaal en andere meer charismatische uitingen van de Geest. Maar wel heel duidelijk gecentreerd rondom de sacramenten (er schijnt dan ook volop gebiecht te worden daar) en nog wel vanuit de katholieke Leer. Als je echter daar weinig mee hebt, dan is er dus nog helemaal niets aan de hand.

quote:

Ik zou wel willen weten hoe dat nu echt in het eerste begin, die eerste eeuwen er aan toe gegaan zou zijn. Wat zou het mooi zijn, als we er eens bij konden zijn. Daar zouden we vast veel van kunnen leren.

Dat lijkt mij ook wel bijzonder om te weten, maar niet vanuit de intentie om het ook zo te willen doen. Hoewel het katholieke geloof natuurlijk haar basis vindt in het apostolische christendom, belijdt de katholieke Kerk dus wel dat ze verder ontwikkeld is in de loop der eeuwen en door schade en schande wijzer is geworden. Helemaal terug naar het begin, dát moeten we dus niet willen, al is het alleen maar omdat niemand dus precies weet hoe het toen ging. Het christendom was ook toen al vrij gecompliceerd en bezig met groeien. We mogen van onze ervaringen leren en daarop voortbouwen.

Nu hebben we al veel meer uitgekristalliseerd van wat we weten, zoals bijvoorbeeld over het wezen van de eucharistie, maar ook over hoe om te gaan met andersdenkenden binnen de Kerk en over de rol van de paus. Al die kennis, al die ervaringen en al die ontwikkelingen op het gebied van gebed, liturgie, leer en geloofsbeleving, die zullen en mogen we nooit zomaar weggooien. Herbronnen is echter altijd goed, hervormingen zullen nog vaak noodzakelijk blijven, maar altijd met diep respect voor wat we tot nu toe allemaal geleerd, meegemaakt en ervaren hebben.

quote:

De Mariaverering kwam in het eerste begin ook voor i.d.d.
Wat ik precies weet is dat de christenen die in de christenvervolging omkwamen ook door de achterblijvers toe gebeden werd om voor de achterblijvers te pleiten. Logisch, want in de bijbel lees je hoe de christenen die gedood zijn om de naam van Jezus al aan het pleiten zijn bij Jezus met de vraag: "hoe lang zal dit nog moeten duren Heer?!" Waarop Jezus aangeeft dat dit nodig is, om nog op het laatst enkele mensen de kans te geven op aarde zich tot Hem te bekeren. Hij laat dit nog duren, tot dat het volle getal aan zijn kinderen het koninkrijk van de Hemelen is binnen gegaan.

Klopt. Het is één van de Schriftgedeelten waaruit wij leren dat ook vroeger al de heiligen, vooral de martelaren, werden vereerd en aangeroepen voor voorspraak. Ook vanuit het diepe besef dat God een God van levenden is en dat de mensen in de hemel daarom leven, en dat door Christus er geen ondoordringbare grens meer is tussen het leven op aarde en het leven in de hemel.

quote:

Echter geloof ik dat in de houding altijd voorop moet blijven staan dat het gewoon mensen zijn zoals jij en ik. Natuurlijk zijn mensen als Elia, Henoch en Maria bijzonder geestelijk sterke voorbeelden voor ons, maar in hun bescheidenheid zullen ze ons juist benaderen als één van hen en zichzelf niet als meer zien. Logisch, want Jezus zei nog op aarde: "wie het meeste wil zijn in de hemel, zal een ander moeten dienen." Ik geloof dan ook dat al de poeha erom heen in hun ogen ook overdreven zal zijn. Praat maar met ze, maar als een tukker: "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg  :P "
Het zijn echte mensen van: "he breur, he zuster, mooi da'j der bint. Wat scheld er an kind? Woar kan ik oe met help'n? Ach doe maar gewoon. Doe al die pleurij maar vot en goat er eens bie zitt'n, mien besten. Zeg het eens..wat scheld er an kind :*) "

Nu zijn niet alle heiligen gelukkig zulke vervelend nuchtere Hollanders ;), maar Jezus heeft ook nog iets ánders gezegd, namelijk dat wie nederig is, verheven zal worden. Waarom wordt Maria zo enorm vereerd en zo zalig geprezen? Juist omdat zij zo nederig, zo onzichtbaar haast haar enorm belangrijke roeping navolgde: "Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar uw woord." En natuurlijk ook vanwege enkele theologische leerstellingen omtrent haar. Waarom zijn sommige heiligen zo populair? Omdat zij op die nederige, heel gewone wijze op uitzonderlijke wijze Christus navolgden.

We kunnen er dus haast niets aan doen; het is God die wil dat de nederigen geprezen worden en de hoogmoedigen neergehaald. Wie zijn wij dan om tegen zijn bevel in te gaan. ;) Weer serieus: sommige broeders en zusters zijn dus erg geliefd geweest in hun leven op aarde en aangezien de dood geen scheiding meer brengt in de Kerk, zijn ze dat dus nog steeds nu in de hemel. Zéker omdat ze nu volmaakt rechtvaardig zijn en daarom des te meer door God verhoord worden. Als jij van iemand houdt, zul je ook veel tijd en aandacht aan diegene besteden en dus graag met diegene samen willen zijn. Dat hoeft dan ook helemaal niet je relatie met God in de weg te staan. Integendeel, het kan je relatie met God juist verdiepen.

Wees echter niet bang dat de heiligen nu arrogante snobs zouden zijn of zo. Welnee, integendeel, ze zijn nu juist vervolmaakt in hun gedrag en volmaakt verenigd met Christus, delend in zijn goddelijke natuur. Ze wijzen ook voortdurend naar Christus, net zoals Maria: "Wat Hij u zegt, doe het maar." Het zijn de beste broeders en zusters die je kunt hebben en ook zij nodigen jou uit om je te verenigen met hen, ook zo'n broeder of zuster te worden voor je naaste en je naaste zo ook te helpen zo'n broeder en zuster te worden.

quote:

Het doet me denken aan Jakob. Hij verloor door bedrog zijn oudste recht. God was daar niet blij mee en was het zelf anders van plan. Zo kijk ik ook naar de manier waarop het in de vroege Kerk gegaan is. Het is een zelfde soort menselijke actie geweest. Als het aan God had gelegen, dan was het niet zo gegaan en dan had hij de Kerk ook zo sterk kunnen maken, dat het nu veel beter uit de kluiten kon komen in deze tijd. Nu moet het gesnoeid worden bij het leven, iets wat eerder had gekund, maar beter laat dan nooit :)

Tja, ik weet niet. Aan de ene kant bestaat de Kerk inderdaad uit zondige mensen en is het een goddelijke genade dat God toch met die Kerk het onfeilbare Lichaam van Christus wil vormen. Aan de andere kant mogen we ook volop vertrouwen op zijn Voorzienigheid en erop vertrouwen dat niets kan gebeuren zonder Gods toestemming. De zonde is verschrikkelijk, zeker ook vandaag de dag, maar blijkbaar was het allemaal wel nodig. We mogen er toch maar op vertrouwen dat de kerkgeschiedenis uiteindelijk goed voor ons is geweest en dat God niets toegelaten heeft wat ons permanent zou schaden.

Wij belijden nu eenmaal een lijdende, gewonde Christus, dus wat kan de Kerk anders zijn dan een lijdende, gewonde Kerk, wachtend tot haar Pasen aanbreekt en ze zal verrijzen in glorie, nadat ze de zwaarste beproevingen en het Oordeel heeft moeten ondergaan?

quote:

Zo denk ik er over. Die zelfds stromingen die ze toen bestreden bestaan vandaag de dag weer. In deze tijd doet de RKK niet het zelfde als toen. Mede omdat ze niet de zelfde rol hebben als toen, maar wel om meer redenen.

We gaan nu wat, ja, zachtzinniger om met dwalende gelovigen binnen de Kerk, mede omdat we dus ook geleerd hebben van ons verleden. Maar dwaalleringen worden nog steeds stevig veroordeeld. Ook nu hebben we te strijden tegen de oprukkende pseudo-gnostiek, het relativisme, de decadente westerse levenswijze, de cultuur van de dood, etc. Een strijd die bemoeilijkt wordt door de zonde binnen de Kerk, maar waarin we wel mogen vertrouwen op Gods goedheid: alles wat er gebeurt is in zijn Hand en zal uiteindelijk ons ten goede keren. Hoe dan ook.

quote:

De waarheid, ik denk dat elke kerk dat wel in zich heeft, maar de verwoordingen ervan nog wel eens in verschillende kerke kanaäns wordt gebacht en daardoor als babilonische spraakverwarringen op elkaar over komt en dat we als mensen te veel waarde door de eeuwen zijn gaan hechten aan zaken, wat voor God niet zo belangrijk is en het accent wat meer op de barmhartige bijstand en missionaire openheid voor onze naasten moeten liggen, dan dat we nu nog gewend zijn.

Élke discussie onder gelovigen gaat ten diepste over wat dat echt belangrijke is. Waren we daar immers uit, dan waren we met zijn allen nog steeds één Kerk (en dus katholiek ;)) geweest.

quote:

Ik snap deze gedachte en toch denk ik dat het een ijdel streven was wat geen indruk maakte op God.
Echter de oprechte gelovigen die er in samen komen, daar heeft God zeker wat mee.

[...]

Dit beeld vind ik wel mooi. De glorierijke uitstraling geeft het denk ik niet door het gebouw (want voor God is alle materie gelijk) , maar de glorierijke uitstraling komt van gelovigen zoals jij die hierin Jezus zo sterk voorstellen en ermee in de wereld dat willen uitdragen. Daarmee bouw je Hem een tempel, zoals ik er tegen aan kijk dan. God wil namelijk dat we dienaren in zijn naam zijn op deze aarde, zo dat de volheid van Gods kinderen mede door onze inzet als delen van Zijn Lichaam zal kunnen vol worden. (natuurlijk reken ik de protestanten mee  ;) )

Ik geloof echter dat God het materiële absoluut niet minacht en dat Hij zich graag laat verrassen door onze fraaie bouwwerken. Ook hier weer dat katholieke en-en: door een liefdevolle en diepgelovige gemeenschap kunnen gelovigen op de meest uiteenlopende wijze van Gods liefde en grootsheid getuigen, van de armenzorg tot de bouw van een fraaie kerk. Wij zijn mensen en wij houden van kunst, cultuur, verhalen, etc. Die liefde daarvoor heeft God ons ingelegd. Waarom daar dan niet volop gebruik van maken, zonder dus de zorg voor de naasten te laten? Binnen de katholieke Kerk zie je dan ook zowel een lange traditie in naastenliefde, armenzorg en het sobere, gematigde leven, als een lange traditie in uitbundigheid, kunst, muziek en schoonheid. Beiden kunnen naast elkaar bestaan, vullen elkaar aan en maken zo volop gebruik van wat de mens in zijn geheel is.

Wees gerust: ik wil je niet overtuigen of zo, maar je enkel eens een ánder perspectief laten zien dan je misschien gewend bent. Vanuit het besef dat ik ook maar nét om de hoek kom kijken als katholiek, daar ik mijn leven lang eerst protestant ben geweest en ook dankbaar ben voor die tijd. En wellicht ook om misverstanden weg te nemen van het katholieke geloof. Want daardoor kun je elkaar beter verstaan, ook al spreken we beiden een andere (geloofs)taal en besef ik me dat het hart van het katholieke geloof enkel te verstaan is als je de taal van het katholicisme kent. En dat je die enkel  leert kennen door het te spreken, net zoals je Engels pas echt leert als je een tijdje in Engeland gaat wonen. Maar ach, elk beetje begrip is mijns inziens altijd mooi meegenomen in het dialoog. :)
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 03:06:52 pm door Oogje »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juli 29, 2012, 03:10:53 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 juli 2012 om 14:25:
Je kunt van een "goed" (foute benaming, ik weet het!) Katholiek niet zeggen dat er geen kennis van de Bijbel is, heel veel evangelischen die ik ken ontbeert het aan die kennis. Ook de manier van tekstuitleg is totaal verschillend tussen die groepen.

Misschien heb je verkeerde voorbeelden ontmoet of legt de evangelische kerkganger de bijbel anders uit dan jij hebt geleerd, waardoor het in jou visie verminderde bijbelkennis is. Mogelijk vinden evangelischen dat ook weer van ons?
Zover ik mij er ivm onze aankomende kerkscheuring in heb verdiept, nemen ze in de evangelische richting de bijbel heel letterlijk namelijk. Maar ook binnen de evangelische kerken zijn onderlinge verschillen gekomen, net als in de onze. ;(

Hopelijk is een verwijt naar evangelischen dat ze onvoldoende bijbelkennis hebben niet voldoende reden om ze weg te pesten. Wegpesten zou geheel niet in moeten voorkomen binnen een christelijk forum vind ik.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 03:20:09 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juli 29, 2012, 03:21:05 pm »
Dat heel letterlijk lezen klopt inderdaad. Wanneer je een tijdje hier op het forum kijkt wat letterlijke lezingen opleverd, ziet ook op een gegeven moment een misser hierin.
Echter: het evangelische is niet één stroming, maar meerdere.
Ik ben eigenlijk ook een beetje van een evangelische benadering, maar weer anders.
Ik geloof dat een echte evangelische benadering, een persoonlijke vanuit de relatie met Jezus behoord te zijn.

Om een voorbeeld te noemen: de profeten uit het oude testament profeteren over Israël best wel veel. Nu is het gangbaar evangelisch om dit puur op Israël van toepassing te laten zijn, terwijl uit het nieuwe testament heel duidelijk aanwijzingen staan dat wij ook door ons geloof bij het volk van God horen. Daardoor gaan de verwijten aan het adres van Israël al gauw ook over ons. De joden dienen hierin het voorbeeld. Zoals zij God moesten dienen, zo moesten wij Hem dienen. zoals zij het hebben verzaakt, hebben wij het verzaakt. Zoals door hun zonden de genade naar ons toegekomen is, zo is door onze zonden de genade naar hen terug gegaan. Opdat Jezus ons allemaal genadig zou zijn, al waren wij Hem allen ontrouw gebleken.

God beloofde Israël dat Hij hun stenen hart zou inruilen voor een hart van vlees.
Ons beloofde Hij ook heel duidelijk dat Hij van zijn Geest zal uitstorten over al het vlees in de laatste dagen.

Dus Israël is voor ons allen een voorbeeld. De ervaringen ten overstaande van God (als een getuigenis van zonde en genade, slavernij en bevrijding) zijn er ook opdat wij ons zelf er in zouden herkennen.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 03:27:20 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juli 29, 2012, 03:37:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2012 om 15:21:
Dat heel letterlijk lezen klopt inderdaad.
Om een voorbeeld te noemen: de profeten uit het oude testament profeteren over Israël best wel veel. Nu is het gangbaar evangelisch om dit puur op Israël van toepassing te laten zijn, terwijl uit het nieuwe testament heel duidelijk aanwijzingen staan dat wij ook door ons geloof bij het volk van God horen. Daardoor gaan de verwijten aan het adres van Israël al gauw ook over ons. De joden dienen hierin het voorbeeld. Zoals zij God moesten dienen, zo moesten wij Hem dienen. zoals zij het hebben verzaakt, hebben wij het verzaakt. Zoals door hun zonden de genade naar ons toegekomen is, zo is door onze zonden de genade naar hen terug gegaan. Opdat Jezus ons allemaal genadig zou zijn, al waren wij Hem allen ontrouw gebleken.

Het vet gemaakte vind ik interessant.
De christenen horen zeker bij het volk van God, net zoals de Joden. Maar veel christenen leren dat de joden als ons zouden moeten worden. Echter, volgens een van onze dominees moeten we dat zien als man en vrouw in een huwelijk. Die zijn ook 1 maar behouden elk hun eigen identiteit en eigenschappen. Zo ook het volk Israël en de christenen. Ze behoren als 1 volk tot God maar zijn beiden met een eigen identiteit en eigenschappen.

Ook las ik eens een vergelijking (weet niet meer waar) over een tap en lift.
Jodendom is als een trap naar God die op eigen kracht moet worden beklommen en waar men kan afvallen met dodelijke gevolgen.
Het christendom is als een lift waar die op kracht van Jezus naar God gaat. Als we als christen vallen dan blijft de lift op Jezus kracht toch nog naar boven gaan richting God. We kunnen niet te pletter vallen zolang we in de lift blijven (in Jezus).
Nergens in de bijbel staat dan ook dat God de trap naar hem toe heeft afgebroken. Wel wordt er in het nieuwe testament veel gewaarschuwd over de gevaren van de trap tov de veiligheid van de lift.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juli 29, 2012, 04:43:10 pm »

quote:

Oogje schreef op 29 juli 2012 om 15:05:
[...]

In de eerste brief aan de Korintiërs lees je dat het in elk geval in die gemeente gewoonte was om aan de eucharistie een soort van liefdesmaaltijd te verbinden. Dus dat men eerst daadwerkelijk een maaltijd hield en daarna het brood brak, dus de eucharistie vierde. Paulus was daar echter niet onverdeeld positief over en het is ook niet echt gemeengoed geweest in de vroegere kerk. Al snel werd de eucharistie als een losstaande liturgische handeling gevierd, die in elk geval elke eerste dag van de week werd opgedragen.

In parochies met voldoende priesters wordt het zelfs meerdere keren per week tot zelfs dagelijks gevierd. Vooral paus Pius X heeft daaraan bijgedragen, opdat men de Heer zo vaak als mogelijk zou kunnen ontvangen.

Helder :)

quote:

Wij lezen inderdaad gewoon wat er staat op dat punt en nemen ook de waarschuwing van Paulus in acht: wie ervan eet zonder te beseffen dat het om het Lichaam van de Heer gaat, eet zichzelf een oordeel (vgl. 1 Kor 11,29). Zo hebben we gemeenschap met Christus.

Tja, ik las ook een keer van een katholiek dat die denkt dat we als protestanten ons zelf daarom een oordeel eten. Tja.. het is hem vergeven.
Dat oordeel eten is vooral iets waarin iemand vanuit onzuivere motieven aan het eten is. Zoals de situatie waar Paulus over had: de één had volop te eten en de ander amper wat.

quote:

Wij houden dus niet enkel het Offer in gedachten, maar zien het voor onze ogen voltrokken worden.

Ik begrijp het en vind het ook wel mooi.

quote:

Waar protestanten vaak in of-of denken, denken katholieken vaak in en-en. Dat is iets wat je echt zult moeten begrijpen om het katholicisme te kunnen overwegen.

Nou ja, we kennen ook wel een en-en:
aangezien in de brieven van Korintiërs te lezen is dat God mensen in de gemeente verschillende taken heeft gegeven.  Ik zit me alleen te bedenken dat als er nu iemand in de gemeente zoals toen iets wil zeggen wat God hem geopenbaard heeft of bijvoorbeeld in tongen wil spreken, dat dit wat structureel lastiger is. Dat zou eerst strak in overleg met de priester moeten. Maar dit is nu weer net zo'n mooi thema voor de charismatische beweging en haar activiteiten in de RKK. Ik geloof dat zij daarin wel een belangrijke rol spelen. Trouwens ook wel breder: want je hoeft niet charismatisch te zijn om door God ingezet te worden.

quote:

De heilige Geest is echter nog steeds aan het werk in mensen. Er worden nog steeds mensen echt genezen, vervuld van de heilige Geest, vergeven van zonden, met elkaar verbonden in het huwelijk, etc. Ook in de gewone gelovige werkt de Geest op unieke wijze, zowel verborgen als minder verborgen. We mogen zo een Geestrijke gemeenschap vormen, geleidt door Christus middels de bisschoppen. Laat je dus niet teveel afleiden door uiterlijkheden (jaja, dat ik als katholiek dát nou zou zeggen ;)).

Ja, ik sta versteld hoor ! :D
Ik heb er ook wel vertrouwen in dat God er nog steeds bezig is. We zitten nu even in de tijd zoals je in het O T ook wel vaker zag: "en het Woord des Heeren was schaars geworden."
Vaak als God zo iets gaat roepen, dan gaat er wat gebeuren.

quote:

Wel kan gezegd worden dat binnen de katholieke Kerk een goedgekeurde charismatische beweging actief is, die meer de nadruk wil leggen op de charismatica van de Geest, dus de profetie, de tongentaal en andere meer charismatische uitingen van de Geest. Maar wel heel duidelijk gecentreerd rondom de sacramenten (er schijnt dan ook volop gebiecht te worden daar) en nog wel vanuit de katholieke Leer. Als je echter daar weinig mee hebt, dan is er dus nog helemaal niets aan de hand.

De charistmatischen in de RKK bewonder ik. Nog net geen verering!
Ik mag wel theologisch anders denken, maar ze zijn me heuze krachtige voorbeeldverguren in de wereld.

quote:

Herbronnen is echter altijd goed, hervormingen zullen nog vaak noodzakelijk blijven, maar altijd met diep respect voor wat we tot nu toe allemaal geleerd, meegemaakt en ervaren hebben.

Het is denk ik als met de genaratie bij ons:
Over grootvader, opa, moeder, zoon.
Mijn over grootvader was bijzonder actief in de kerk in het jeugdwerk. Mijn opa vond hem te zwaar gereformeerd en sloeg een vrijere route in. Mijn moeder zag daarin dat er verdrietige fouten werden gemaakt en haalde min of meer het één en ander van vroeger van haar opa terug met de rijkdom van haar vader, aangevuld met eigen nieuwe inzichten en ik als zoon krijg die hele overlevering van mijn overgrootvader tot en met mijn moeder mee en zij herkent in mij de gedrevenheid van mijn overgrootvader en zijn actieve inzet ervan, met de instelling en het karakter van haar vader en bepaalde ervaringen die zij zelf ook heeft in mij terug. Aldus haar. Zo kan het denk ik kerkelijk ook gaan. Niets wat geweest is zal precies zo weer gebeuren, maar de wijze lessen zullen er wel in blijven zitten.

quote:

Nu zijn niet alle heiligen gelukkig zulke vervelend nuchtere Hollanders ;), maar Jezus heeft ook nog iets ánders gezegd, namelijk dat wie nederig is, verheven zal worden. Waarom wordt Maria zo enorm vereerd en zo zalig geprezen? Juist omdat zij zo nederig, zo onzichtbaar haast haar enorm belangrijke roeping navolgde: "Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar uw woord." En natuurlijk ook vanwege enkele theologische leerstellingen omtrent haar. Waarom zijn sommige heiligen zo populair? Omdat zij op die nederige, heel gewone wijze op uitzonderlijke wijze Christus navolgden.

We kunnen er dus haast niets aan doen; het is God die wil dat de nederigen geprezen worden en de hoogmoedigen neergehaald. Wie zijn wij dan om tegen zijn bevel in te gaan. ;) Weer serieus: sommige broeders en zusters zijn dus erg geliefd geweest in hun leven op aarde en aangezien de dood geen scheiding meer brengt in de Kerk, zijn ze dat dus nog steeds nu in de hemel. Zéker omdat ze nu volmaakt rechtvaardig zijn en daarom des te meer door God verhoord worden. Als jij van iemand houdt, zul je ook veel tijd en aandacht aan diegene besteden en dus graag met diegene samen willen zijn. Dat hoeft dan ook helemaal niet je relatie met God in de weg te staan. Integendeel, het kan je relatie met God juist verdiepen.

Gelukkig zijn daar ook Tukkers onder de Heiligen :D
Dank je voor je benadering. Het verhelderd wel het één en het andere voor een diepere begrip er over. Zelf persoonlijk moest ik denken bij het geven aan eer aan een gedachte die ik zelf had over het eren van God ten opzichte van het gebod: eer uw vader en uw moeder. Ik stelde mij zo voor dat ik naar huis ging en tegen mijn vader zou zeggen: "o vader, u die hoog verheven bent in het huis gezin. Uw gezin leid u goed en het goede dat u wil gebeurd altijd! Zowel in als buiten huis. Geef ons toch altijd weer een goede zorg en vergeef het dat we soms zo puberaal zijn!"etc.. Hij zou vreemd opkijken.
Maar God is dan ook Uniek hierin en anders dan de mensen. Ik zou met de heiligen vooral de eer willen geven zoals ik dat zou willen geven aan mijn ouders.
Dat zal nog gaan vanuit een diepe band.

Maar dat was even een gedachte :)

quote:

Wees echter niet bang dat de heiligen nu arrogante snobs zouden zijn of zo. Welnee, integendeel, ze zijn nu juist vervolmaakt in hun gedrag en volmaakt verenigd met Christus, delend in zijn goddelijke natuur. Ze wijzen ook voortdurend naar Christus, net zoals Maria: "Wat Hij u zegt, doe het maar." Het zijn de beste broeders en zusters die je kunt hebben en ook zij nodigen jou uit om je te verenigen met hen, ook zo'n broeder of zuster te worden voor je naaste en je naaste zo ook te helpen zo'n broeder en zuster te worden.

Eén grote familie! Wat een thuiskomen zal dat zijn!

quote:

We mogen er toch maar op vertrouwen dat de kerkgeschiedenis uiteindelijk goed voor ons is geweest en dat God niets toegelaten heeft wat ons permanent zou schaden.

Ja, maar ook dat was met de oud testamentische verhalen zo. Niets gaat buiten Gods grote plan met ons om. Alles valt zo samen als in een goed geregiseerde film. Hoe dramatisch sommige bedrijven ook zijn, het loopt zo dat het precies bij een goede afloop uit komt.

quote:

Wij belijden nu eenmaal een lijdende, gewonde Christus, dus wat kan de Kerk anders zijn dan een lijdende, gewonde Kerk, wachtend tot haar Pasen aanbreekt en ze zal verrijzen in glorie, nadat ze de zwaarste beproevingen en het Oordeel heeft moeten ondergaan?

Dit is nu echt iets om stil bij te zijn en het tot me door te laten dringen.
Dit is een doordenker. Dank je voor deze wijsheid.
Er zit iets dubbels in namelijk.
Aan de ene kant: de kerk moet zuiver zijn,
Aan de andere kant: juist omdat de kerk niet zuiver is, zal Jezus nog terug komen.
Dat is waar. De strijd is aan de ene kant volbracht en aan de andere kant nog niet gestreden.

quote:

We gaan nu wat, ja, zachtzinniger om met dwalende gelovigen binnen de Kerk, mede omdat we dus ook geleerd hebben van ons verleden. Maar dwaalleringen worden nog steeds stevig veroordeeld. Ook nu hebben we te strijden tegen de oprukkende pseudo-gnostiek, het relativisme, de decadente westerse levenswijze, de cultuur van de dood, etc. Een strijd die bemoeilijkt wordt door de zonde binnen de Kerk, maar waarin we wel mogen vertrouwen op Gods goedheid: alles wat er gebeurt is in zijn Hand en zal uiteindelijk ons ten goede keren. Hoe dan ook.

We vullen het dan met een protestante benadering van het evangelie in (met overeenkomsten en verschillen), maar ik begrijp de insteek van deze strijd.

quote:

Élke discussie onder gelovigen gaat ten diepste over wat dat echt belangrijke is. Waren we daar immers uit, dan waren we met zijn allen nog steeds één Kerk (en dus katholiek ;)) geweest.

Apostolisch katholiek  :Y)
(protestantse uitleg)

quote:

Beiden kunnen naast elkaar bestaan, vullen elkaar aan en maken zo volop gebruik van wat de mens in zijn geheel is.

Okido, ik snap het.

quote:

Wees gerust: ik wil je niet overtuigen of zo, maar je enkel eens een ánder perspectief laten zien dan je misschien gewend bent. Vanuit het besef dat ik ook maar nét om de hoek kom kijken als katholiek, daar ik mijn leven lang eerst protestant ben geweest en ook dankbaar ben voor die tijd. En wellicht ook om misverstanden weg te nemen van het katholieke geloof. Want daardoor kun je elkaar beter verstaan, ook al spreken we beiden een andere (geloofs)taal en besef ik me dat het hart van het katholieke geloof enkel te verstaan is als je de taal van het katholicisme kent. En dat je die enkel  leert kennen door het te spreken, net zoals je Engels pas echt leert als je een tijdje in Engeland gaat wonen. Maar ach, elk beetje begrip is mijns inziens altijd mooi meegenomen in het dialoog. :)

Ja, dat vind ik ook. Best interessant dit. Je weet het altijd wel zo te brengen, dat ik er altijd weer wijzer van kan worden :)
Het scheelt denk ik, om het ontopic hier te brengen, dat je vanuit je wortels snapt hoe we hier in staan. Dat praat wel makkelijker en opener.
en natuurlijk: je komt uit het oosten en wat uit het oosten komt...

is wijs  _O_
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 04:53:11 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juli 29, 2012, 04:57:39 pm »

quote:

learsi schreef op 29 juli 2012 om 15:37:
[...]

Het vet gemaakte vind ik interessant.
De christenen horen zeker bij het volk van God, net zoals de Joden. Maar veel christenen leren dat de joden als ons zouden moeten worden. Echter, volgens een van onze dominees moeten we dat zien als man en vrouw in een huwelijk. Die zijn ook 1 maar behouden elk hun eigen identiteit en eigenschappen. Zo ook het volk Israël en de christenen. Ze behoren als 1 volk tot God maar zijn beiden met een eigen identiteit en eigenschappen.

Ook las ik eens een vergelijking (weet niet meer waar) over een tap en lift.
Jodendom is als een trap naar God die op eigen kracht moet worden beklommen en waar men kan afvallen met dodelijke gevolgen.
Het christendom is als een lift waar die op kracht van Jezus naar God gaat. Als we als christen vallen dan blijft de lift op Jezus kracht toch nog naar boven gaan richting God. We kunnen niet te pletter vallen zolang we in de lift blijven (in Jezus).
Nergens in de bijbel staat dan ook dat God de trap naar hem toe heeft afgebroken. Wel wordt er in het nieuwe testament veel gewaarschuwd over de gevaren van de trap tov de veiligheid van de lift.

Dat is ook wel een mooie. Ik geloof dat de belofte die God aan de joden weer gaf is:
Ik zal jullie een roltrap maken. Je kan dan wel vallen, maar je gaat toch weer omhoog :)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juli 29, 2012, 06:26:02 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2012 om 16:57:
[...]

Dat is ook wel een mooie. Ik geloof dat de belofte die God aan de joden weer gaf is:
Ik zal jullie een roltrap maken. Je kan dan wel vallen, maar je gaat toch weer omhoog :)
Roltrap, dat is jou uitleg dan  :*)

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juli 29, 2012, 07:11:19 pm »

quote:

learsi schreef op 29 juli 2012 om 12:37:

Waar je het nu over hebt is wat er op de post waar ik een ik quote van gaf volgde. En dat is inderdaad niet zo slecht. Daar ben ik het mee eens.
Dat small brother verder niet meer reageerde erop was niet waarop ik wees, maar ik had juist iets gezocht om te kunnen gebruiken als illustratie voor een manier die ik zie als "in aanleg riskant" -- als een manier waarbij er kans is dat de mensen zich vervelend gaan voelen en er wel eens ruzie van zou kunnen komen.
Ik heb ook erbij gezegd dat ik een voorbeeld wilde geven dat niet was geplukt uit werkelijke, grote ruzie.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juli 29, 2012, 07:14:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2012 om 16:43:
Tja, ik las ook een keer van een katholiek dat die denkt dat we als protestanten ons zelf daarom een oordeel eten. Tja.. het is hem vergeven.

Protestanten kunnen zichzelf niet een oordeel eten, want zij vieren geen eucharistie. Alleen als je als protestant ter communie gaat tijdens de Mis, terwijl je wéét dat dat niet de bedoeling is, eet je jezelf een oordeel. Ook als je dat als katholiek met een doodzonde op je geweten doet, trouwens.

quote:

Dat oordeel eten is vooral iets waarin iemand vanuit onzuivere motieven aan het eten is. Zoals de situatie waar Paulus over had: de één had volop te eten en de ander amper wat.

Zo kun je het uitleggen. Maar die waarschuwing staat toch behoorlijk in de context van de "maaltijd des Heren," dus de eucharistie. Want eerst haalt Paulus de instellingswoorden aan en vervolgens geeft hij die waarschuwing. Hij had het dus niet meer over dat liefdesmaal, maar over de eucharistie.

quote:

Nou ja, we kennen ook wel een en-en:
aangezien in de brieven van Korintiërs te lezen is dat God mensen in de gemeente verschillende taken heeft gegeven.  Ik zit me alleen te bedenken dat als er nu iemand in de gemeente zoals toen iets wil zeggen wat God hem geopenbaard heeft of bijvoorbeeld in tongen wil spreken, dat dit wat structureel lastiger is. Dat zou eerst strak in overleg met de priester moeten. Maar dit is nu weer net zo'n mooi thema voor de charismatische beweging en haar activiteiten in de RKK. Ik geloof dat zij daarin wel een belangrijke rol spelen. Trouwens ook wel breder: want je hoeft niet charismatisch te zijn om door God ingezet te worden.

Als iemand een belangrijk woord voor de Kerk heeft, dan kan hij dat, evt. in overleg met de pastoor of de bisschop, op gepaste wijze publiceren, er lezingen over houden, etc. Hoe zoiets dan precies gaat, zal per auteur of spreker wel verschillen. Maar ook dan zal het woord de katholieke Leer niet tegenspreken en geen nieuwe openbaringen toevoegen. Mensen zijn dan altijd vrij om dat woord aan te nemen of niet, óók als de Kerk het woord zou erkennen.

Tijdens de Mis is daar inderdaad over het algemeen minder ruimte voor, omdat de Mis immers een sacrament is met een vaste liturgie. De charismatische beweging kent volgens mij echter wel meer ruimte daarvoor, en kent sowieso gebedsvieringen waarin men wél een bemoedigend woord kan spreken voor de aanwezigen. Het hoe en wat weet ik niet precies, daar ik niet charismatisch ben.

quote:

Ja, ik sta versteld hoor ! :D
Ik heb er ook wel vertrouwen in dat God er nog steeds bezig is. We zitten nu even in de tijd zoals je in het O T ook wel vaker zag: "en het Woord des Heeren was schaars geworden."
Vaak als God zo iets gaat roepen, dan gaat er wat gebeuren.

Het woord van God is mijns inziens niet zo schaars: de Kerk spreekt nog steeds volop en ook in Nederland wordt nog overal de Mis opgedragen. Alleen wil vooral in de Benelux niet iedereen meer zo naar de Kerk luisteren of de Mis opdragen zoals de Kerk dat opdraagt. God spreekt dus volop, zoals Hij beloofd heeft, alleen luisteren maar weinig écht naar Hem. ;)

quote:

Het is denk ik als met de genaratie bij ons:
Over grootvader, opa, moeder, zoon.
Mijn over grootvader was bijzonder actief in de kerk in het jeugdwerk. Mijn opa vond hem te zwaar gereformeerd en sloeg een vrijere route in. Mijn moeder zag daarin dat er verdrietige fouten werden gemaakt en haalde min of meer het één en ander van vroeger van haar opa terug met de rijkdom van haar vader, aangevuld met eigen nieuwe inzichten en ik als zoon krijg die hele overlevering van mijn overgrootvader tot en met mijn moeder mee en zij herkent in mij de gedrevenheid van mijn overgrootvader en zijn actieve inzet ervan, met de instelling en het karakter van haar vader en bepaalde ervaringen die zij zelf ook heeft in mij terug. Aldus haar. Zo kan het denk ik kerkelijk ook gaan. Niets wat geweest is zal precies zo weer gebeuren, maar de wijze lessen zullen er wel in blijven zitten.

Precies, dat lijkt mij de juiste manier van handelen. De rijkdommen die je hebt bewaren, de kwalijkheden die je hebt wegdoen. In alle rust, in alle "heilige traagheid," met de wijsheid en inzicht van de Geest. Nu gaat dat ook binnen de Kerk niet altijd even soepel en geeft elk concilie weer veel geruzie en gedoe, maar uiteindelijk zorgt de Geest er wel voor dat de Kerk altijd blijft bestaan en nooit een dwaalleer zal verkondigen.

quote:

Gelukkig zijn daar ook Tukkers onder de Heiligen :D

Nou... :P

quote:

Dank je voor je benadering. Het verhelderd wel het één en het andere voor een diepere begrip er over. Zelf persoonlijk moest ik denken bij het geven aan eer aan een gedachte die ik zelf had over het eren van God ten opzichte van het gebod: eer uw vader en uw moeder. Ik stelde mij zo voor dat ik naar huis ging en tegen mijn vader zou zeggen: "o vader, u die hoog verheven bent in het huis gezin. Uw gezin leid u goed en het goede dat u wil gebeurd altijd! Zowel in als buiten huis. Geef ons toch altijd weer een goede zorg en vergeef het dat we soms zo puberaal zijn!"etc.. Hij zou vreemd opkijken.
Maar God is dan ook Uniek hierin en anders dan de mensen. Ik zou met de heiligen vooral de eer willen geven zoals ik dat zou willen geven aan mijn ouders.
Dat zal nog gaan vanuit een diepe band.

Maar dat was even een gedachte :)

Je kan inderdaad prima dat gebod erbij nemen: je mag en soms moet mensen de gepaste eer brengen die je meerderen zijn, en mensen van wie je houdt mag je extra waardering en genegenheid geven. En ja, hoe je een heilige toespreekt, dat maakt niet zoveel uit. Enige eerbied is normaal, maar je mag op een heel vertrouwelijke wijze met ze omgaan. Al die plechtige woorden en gebruiken zijn liturgie, waarmee we onze diepe respect voor de heiligen en zo ook voor Christus uiten.

quote:

Eén grote familie! Wat een thuiskomen zal dat zijn!

Absoluut. Mocht je treuren dat het christelijk geloof hier zo verdeeld is, troost je dan met de gedachte dat verreweg de meeste christenen volmaakt één zijn met elkaar en met God. Want ik geloof wel dat de hemelbewoners (en de gelovigen in het vagevuur) op dit moment vér in de meerderheid zijn. Dat strijdende, ruzieënde en vierende groepje gelovigen op aarde is eigenlijk maar een groepje, gedragen door het gebed van de heiligen.

quote:

Ja, maar ook dat was met de oud testamentische verhalen zo. Niets gaat buiten Gods grote plan met ons om. Alles valt zo samen als in een goed geregiseerde film. Hoe dramatisch sommige bedrijven ook zijn, het loopt zo dat het precies bij een goede afloop uit komt.

Precies, en juist daarom geloven wij dat het nóóít goed is om de katholieke Kerk te verlaten en kunnen wij niet geloven dat God zijn Kerk laat dwalen. Want dan zou men God niet meer kunnen kennen en beminnen zoals Hij écht is. Al zou de gansche Kerk een poel van verderf en afschuwelijk kwaad zijn, voor die éne rechtvaardige op aarde zou God nog altijd de sacramenten toedienen en de juiste Leer verkondigen. Desnoods door de handen van zeer zondige mensen, want het sacrament is niet afhankelijk van mensen, maar is puur en alleen Gods werk. Daarop mogen wij volop vertrouwen, want God liegt niet.

quote:

Dit is nu echt iets om stil bij te zijn en het tot me door te laten dringen.
Dit is een doordenker. Dank je voor deze wijsheid.
Er zit iets dubbels in namelijk.
Aan de ene kant: de kerk moet zuiver zijn,
Aan de andere kant: juist omdat de kerk niet zuiver is, zal Jezus nog terug komen.
Dat is waar. De strijd is aan de ene kant volbracht en aan de andere kant nog niet gestreden.

Niet voor niets kennen wij de Kerk in drievoud: de strijdende Kerk op aarde, de lijdende Kerk in het vagevuur en de zegevierende Kerk in de hemel. Wij behoren tot de strijdende Kerk. Strijdend tegen dwaalleringen, strijdend tegen het kwaad binnen en buiten haar. Maar omdat de Kerk het menselijke overstijgt en het Lichaam van Christus is, is zij tóch onfeilbaar. Ook al zou in dat eenvoudige kerkje de Mis niet helemaal correct worden opgedragen, al is er maar weinig geloof binnen dat kerkje te vinden, op het moment dat de Mis wordt opgedragen is het Christus die spreekt en op het moment dat ik de Hostie in mijn handen krijg gelegd, is het Christus, de Heer van het Universum, dat daar kwetsbaar in mijn handen ligt. Zie dat als één van Gods mysteries. ;)

quote:

Ja, dat vind ik ook. Best interessant dit. Je weet het altijd wel zo te brengen, dat ik er altijd weer wijzer van kan worden :)

Ah, mijn berichten zijn dus niet enkel maar irritant lang? ;)

quote:

Het scheelt denk ik, om het ontopic hier te brengen, dat je vanuit je wortels snapt hoe we hier in staan. Dat praat wel makkelijker en opener.
en natuurlijk: je komt uit het oosten en wat uit het oosten komt...

is wijs  _O_
Als we dat maar weten inderdaad. Eén van de verborgen dogma's. Al wie dat niet gelooft, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaat. :ja:

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juli 29, 2012, 08:08:07 pm »

quote:

Trajecto schreef op 29 juli 2012 om 19:11:
Waar je het nu over hebt is wat er op de post waar ik een ik quote van gaf volgde. En dat is inderdaad niet zo slecht. Daar ben ik het mee eens.
Dat small brother verder niet meer reageerde erop was niet waarop ik wees, maar ik had juist iets gezocht om te kunnen gebruiken als illustratie voor een manier die ik zie als "in aanleg riskant" -- als een manier waarbij er kans is dat de mensen zich vervelend gaan voelen en er wel eens ruzie van zou kunnen komen.
Ik heb ook erbij gezegd dat ik een voorbeeld wilde geven dat niet was geplukt uit werkelijke, grote ruzie.

Klopt, iets is snel verkeerd gezegd of in dit geval geschreven. Bij schrijven is het zelfs nog riskanter om ook nog verkeerd begrepen te worden. Maar wanneer men dan iets schrijft wat niet goed valt bij de ander en die kaatst de bal, zoals hier gebeurde, dan kan het ontstane vuurtje worden gedoofd wanneer men zoals small brother wijselijk niet thuis geeft en negeert. Op mij maakte dat grote indruk, small bother heeft ermee misschien een voorbeeld gegeven van hoe het ook kan.

Wel de zaken benoemen die soms noodzakelijk zijn, ook al ervaart een ander het als kwetsend. Maar wanneer men vervolgens de bal terug  gekaatst krijgt, dit dapper wegslikken en negeren. iemand neemt dan de ruimte om zich te uiten maar geeft diezelfde ruimte ook aan de ander om hetzelfde te doen, waarmee een ontstaan vuurtje weer even snel dooft.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juli 29, 2012, 08:53:25 pm »
@ Oogje

Door je wortels heb je wel goed op twee werelden denk ik.
Weet jij misschien ook enkele praktische tips -- do's and don'ts -- voor het omgaan met katholieken hier op het forum.
(Dit topic is er nu eenmaal en dan zullen we het ook maar gebruiken denk ik. Ik schreef vanochtend al dat ik het topic waarschijnlijk op een verkeerd moment gestart heb; als St. Ignatius nu vertrekt vanwege dit topic is dat erg triest.)

Ikzelf vind het vreselijk moeilijk om om te gaan met katholieken hier als ik niet gewoon kan zeggen wat ik denk -- als niet gewoon alles ter discussie kan staan. Moet ik op eieren gaan lopen omdat de kerk en haar opstelling heilig zijn en er niet over nagedacht mag worden, misschien? Dat is niets voor mij, maar ja...

Als er expliciet slechts info over de katholieke kerk wordt gegeven zal ik niet steeds vertellen wat mijn visie erop is dat de kerk iets zo doet of zichzelf op die manier beschouwt, maar wanneer ik niet zo'n specifiek info-kader heb gezien kan het goed zijn dat ik vragen ga stellen of kritiek naar voren breng.
(En mijn bezwaren als het erop aan komt dat de KK zich als unieke ware kerk ziet zijn groot.)

Maar heb je misschien wat tips? Wat doet een katholiek zich onwelkom en niet-geaccepteerd voelen in dit forum? Ikzelf ga niet anders om met een katholieke forummer dan met een protestante forummer, maar misschien moet ik dat wel doen(?)
(Ik ben geen kerklid en ik zal gemakkelijker het met een katholiek kerklid oneens geraken dan met een protestants kerklid doordat ik tegen grote kerkelijke machtsapparaten ben, denk ik. Het verheerlijken van het machtsapparaat kan ik onmogelijk ondersteunen.)

@ Riemer

quote:

Riemer Lap schreef op 29 juli 2012 om 14:04 (in post aan gaitema)]:
(...) maar we zitten hier op een forum waarin duidelijk is dat een ieder hier welkom is. Door gedrag is het goed mogelijk om Katholieken weg te pesten.

Ja.
Kun je mij ook iets noemen waarin ik in dit opzicht de fout in ga?
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 01:50:21 am door Trajecto »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juli 29, 2012, 09:23:32 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 juli 2012 om 13:42:
[...]
Ondanks dat velen aangeven dit niet te begrijpen begrijp ik het wel.

Goed om te horen.

Om er even iets verder op in te gaan: waar de schoen wringt is op vele plekken maar oa de hoogmoed van in dit topic Small Brother die wel even denkt uit de hoge hoed te kunnen toveren hoe het katholieke geloof omtrend de Bijbel in elkaar steekt en daaruit allemaal conclusies haalt. Stropoppen, valse tegenstellingen en eigenlijk een heel arsenaal aan drogredenen worden uit de kast getrokken om het naar eigen protestantse hand te zetten. Prima hoor, laat ze dat vooral doen voor eigen gemeente maar verwacht niet dat enige katholiek het serieus zal nemen. Oogje kan er zo te zien redelijk goed mee omgaan en filtert al het onwenselijke eruit om vervolgens een mooi antwoord te geven maar die tijd heb ik eigenlijk wel achter mij gelaten.

Dat er hier gebruikers zijn die het liefst alle roomsche aanwezigheid zien verdwijnen blijkt wel uit het net nieuw geopende topic van Titaan. Of het prijzen van Small Brothers 'discussie vaardigheden' in dit topic terwijl het directe aanleiding is dat 2 van de 3 overgebleven katholieken vertrekken. Inmiddels blijft enkel Oogje over zo te zien en ik wens hem alle succes in de slangenkuil.

In ieder geval wil ik jou Riemer Lap bedanken voor de prettige contacten en ik spreek je vast elders op het internet wel weer eens.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 09:23:56 pm door Thorgrem »

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juli 29, 2012, 09:32:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 juli 2012 om 21:23:
[...]
Dat er hier gebruikers zijn die het liefst alle roomsche aanwezigheid zien verdwijnen blijkt wel uit het net nieuw geopende topic van Titaan.

Waarom meen jij dat ik met het openen van de nieuwe topic zou vinden dat ik het liefst alle roomse aanwezigheid zou zien verdwijnen ?
(Voor de goede orde:  ik herken me niet in het beeld dat je van m'n gedachten schets)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juli 29, 2012, 09:38:26 pm »
Trajecto, ik ben hier niet heel erg actief en heb dus de gebeurtenissen die tot dit topic hebben geleidt dus niet echt gevolgd. Ik probeerde hier enkel een beetje aan te geven wat de verschillen tussen het katholieke en protestantse geloof zijn. Als het om do's en don'ts bij het omgaan met katholieken gaat, kan ik ook voornamelijk voor mijzelf spreken, maar misschien toch ook wat algemeens zeggen. Dus hier komen een aantal handreikingen, zonder de pretentie volledig te zijn:

Kijk uit met humor, zéker als het om de eucharistie en de Mis gaat. De eucharistie is het meest heilige sacrament van de Kerk, want de fysieke gemeenschap met Christus, en humor daarover zal niet altijd worden geaccepteerd. Wees dus op dat gebied ook voorzichtig met het spreken over de Hostie. Bij veel katholieken moet je ook een beetje oppassen met al te harde humor of harde aanvallen op Maria, want zij is voor veel katholieken heel dierbaar.

Besef je dat katholieken niet enkel de Schrift hanteren in discussies, maar ook de katholieke Overlevering. Daarbij heeft de protestant ook minder geschriften in diens canon. Daarom lopen discussies vaak wat moeizaam, omdat een ieder vanuit de eigen bronnen redeneert.

Laat je corrigeren als een katholiek aangeeft dat het anders is dan jij zegt. Geldt ook vice versa natuurlijk. Als een katholiek bijvoorbeeld duidelijk aangeeft dat Maria niet wordt aanbeden, maar men blijft dat tóch roepen, dan wordt dat nogal eens als erg irritant ervaren en als een akte van onwil aan protestantse zijde.

Laat je daarom ook eerst goed inlichten over wat de katholieke Kerk werkelijk leert en beschuldig katholieken niet meteen van afgoderij als zij bepaalde dingen anders geloven of beleven dan jij. Ook hier geldt vice versa. Bedenk je echter wel dat niet elke katholiek alle kennis heeft en je soms antwoorden schuldig moet blijven. Als je je echt wil verdiepen in de katholieke Kerk, dan is er natuurlijk wel volop goede lectuur voorhanden. En besef je daarbij dat protestantse geschiedschrijving natuurlijk net zo subjectief is en dus niet de gehele waarheid hoeft te vertellen. De waarheid ligt bij geschiedenis meestal wel in het midden en een ieder interpreteert daarbij de feiten anders.

Besef je daarbij dat het katholicisme vooral ook een levenswijze is vanuit de sacramenten en  zo een heel eigen cultuur en geloofstaal kent, die dus niet enkel uit woorden bestaat. Begrippen als aanbidding, verering, genade en verlossing kan voor een katholiek hele andere betekenissen hebben dan voor een protestant. Maar ook zoiets als liturgie heeft voor de katholieke Kerk een heel andere betekenis dan voor protestanten. Houd daar rekening mee en vraag soms na hoe hij bepaalde woorden of gebruiken bedoeld zijn.

Veel katholieken haken af als een vragensteller niet zozeer interesse toont, maar enkel interesse veinst en de gegeven antwoorden gebruikt om aanvallen te plegen op de Kerk. In gewone discussies echter mag kritiek worden geleverd natuurlijk, maar dan geldt ook weer die tweede handreiking.

Besef je dat elke katholiek gewoon anders is en het geloof anders beleeft, net zoals elk mens. De één is wat strenger, de ander wat liberaler, de één kan begaafd schrijven of spreken, de ander komt wat moeilijk uit de woorden, etc. Besef je ook dat die ene katholiek niet meteen maatstaf is voor het hele katholieke geloof. Zelfs een heel land hoeft dat niet te zijn. De katholieke Kerk is een wereldkerk, dus je kunt heel lastig iets zeggen over "de katholiek."

Kortom: wees kritisch indien nodig, dat zijn katholieken verrassend vaak ook over hun eigen Kerk, blijf je eigen geloof behouden, wees open over je motieven tijdens het gesprek of de discussie, maar spreek wel vanuit voldoende kennis over en respect voor het katholieke geloof.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juli 29, 2012, 09:56:30 pm »

quote:

Oogje schreef op 29 juli 2012 om 19:14:

Protestanten kunnen zichzelf niet een oordeel eten, want zij vieren geen eucharistie. Alleen als je als protestant ter communie gaat tijdens de Mis, terwijl je wéét dat dat niet de bedoeling is, eet je jezelf een oordeel. Ook als je dat als katholiek met een doodzonde op je geweten doet, trouwens.

Dan heb ik toch maar mooi mazzle gehad. Mijn broertje speelde in de Rooms Katholiek kerk van Wierden tijdens een kerstochtendmis met een katholieke muziekvereniging. Daar woonde ik als bezoeker bij. Enkele bezoekers keken wel raar op dat ik bleef zitten toen de hostie en de wijn opgehaald werd door de mensen. Dat voelde wel dubbel, maar ik dacht: "ik ken de leer en weet wat er van me verwacht wordt", dus ik bleef zitten uit respect voor de katholieke leer.
Wel grappig. In de mis las ik van alles mee in de liturgie en toen bemerkte ik dat ik al tot Maria gebeden had. Ach ja, kan ook geen kwaad. Die eer heb ik dus zonder er bij stil te staan haar alvast gegeven.
 :D

quote:

Zo kun je het uitleggen. Maar die waarschuwing staat toch behoorlijk in de context van de "maaltijd des Heren," dus de eucharistie. Want eerst haalt Paulus de instellingswoorden aan en vervolgens geeft hij die waarschuwing. Hij had het dus niet meer over dat liefdesmaal, maar over de eucharistie.

Juist, ik snap het.

quote:

Als iemand een belangrijk woord voor de Kerk heeft, dan kan hij dat, evt. in overleg met de pastoor of de bisschop, op gepaste wijze publiceren, er lezingen over houden, etc. Hoe zoiets dan precies gaat, zal per auteur of spreker wel verschillen. Maar ook dan zal het woord de katholieke Leer niet tegenspreken en geen nieuwe openbaringen toevoegen. Mensen zijn dan altijd vrij om dat woord aan te nemen of niet, óók als de Kerk het woord zou erkennen.

Mjah, okee. In mijn geval kan ik dan niet zonder zo'n huisbijbelkring. Ik heb zelf ook behoefte om net als op dit forum echt met gelovigen in gesprek te zijn en er van te leren.

quote:

Tijdens de Mis is daar inderdaad over het algemeen minder ruimte voor, omdat de Mis immers een sacrament is met een vaste liturgie. De charismatische beweging kent volgens mij echter wel meer ruimte daarvoor, en kent sowieso gebedsvieringen waarin men wél een bemoedigend woord kan spreken voor de aanwezigen. Het hoe en wat weet ik niet precies, daar ik niet charismatisch ben.

Verschillend waarscheinlijk, als ze zo creatief zijn als de evangelische beweging in de PKN, dan is het verschillend.

quote:

God spreekt dus volop, zoals Hij beloofd heeft, alleen luisteren maar weinig écht naar Hem. ;)

Dat is ook wel weer waar. Alleen, als het zo gaat als het nu gaat, dan is het beeld over 40 jaar best beroerd. Dan zijn alle kerken in Nederland kleine regiokerkjes.
Maar wel krachtige vurige kerkjes. Dat weet ik zeker. Echt het zoutend zout, reken maar!

quote:

Precies, dat lijkt mij de juiste manier van handelen. De rijkdommen die je hebt bewaren, de kwalijkheden die je hebt wegdoen. In alle rust, in alle "heilige traagheid," met de wijsheid en inzicht van de Geest. Nu gaat dat ook binnen de Kerk niet altijd even soepel en geeft elk concilie weer veel geruzie en gedoe, maar uiteindelijk zorgt de Geest er wel voor dat de Kerk altijd blijft bestaan en nooit een dwaalleer zal verkondigen.

Nou, geef me de heggeschaar. Dan knip ik her en der wat pleurij bij jullie weg en daar heb je hem: de ware Kerk, vol van licht in de barmhartigheid en de genade van Jezus Christus!
Ik geloof dat het er wel in zit, net als in de protestantse kerken overigens.
We zitten alleen wat met die verschillende kerktalen rondom de bijbel  |:(
Maar goed, wat ik zeg is natuurlijk weer zo PKN als maar kan.

quote:

Nou... :P

Sie zoept wel een betje velle hé?

quote:

Je kan inderdaad prima dat gebod erbij nemen: je mag en soms moet mensen de gepaste eer brengen die je meerderen zijn, en mensen van wie je houdt mag je extra waardering en genegenheid geven. En ja, hoe je een heilige toespreekt, dat maakt niet zoveel uit. Enige eerbied is normaal, maar je mag op een heel vertrouwelijke wijze met ze omgaan. Al die plechtige woorden en gebruiken zijn liturgie, waarmee we onze diepe respect voor de heiligen en zo ook voor Christus uiten.

Als ik dit jou zie mee doen, dan geloof ik wel dat het goed is :)

quote:

Absoluut. Mocht je treuren dat het christelijk geloof hier zo verdeeld is, troost je dan met de gedachte dat verreweg de meeste christenen volmaakt één zijn met elkaar en met God. Want ik geloof wel dat de hemelbewoners (en de gelovigen in het vagevuur) op dit moment vér in de meerderheid zijn. Dat strijdende, ruzieënde en vierende groepje gelovigen op aarde is eigenlijk maar een groepje, gedragen door het gebed van de heiligen.

Het vagevuur moet ik later eens nader bestuderen, maar de hemel zal inderdaad zo blijken te zijn  :P
Ik zie het al voor me: "hé, wat mut dit veur stell'n. Dit hebb'n ze mie nie ézegt! als ik dat had gewet'n, dan had ik niet zo velle hooi op mien vork genom'n! Wat holt was wat better veur dit poasvuur!"
Nou ja, dan moet jij maar even voor me bidden dan :)

Trouwens, poasvuur? Ik ben in het pinksterweekend geboren, dus voor mij vast een pinkstervuur! Wel, die vlammen zou ik nog wel willen hebben.

Maar zonder gekheid: het is natuurlijk symbolisch voor een zekere lautering.
Ik snap het.

quote:

Al zou de gansche Kerk een poel van verderf en afschuwelijk kwaad zijn, voor die éne rechtvaardige op aarde zou God nog altijd de sacramenten toedienen en de juiste Leer verkondigen. Desnoods door de handen van zeer zondige mensen, want het sacrament is niet afhankelijk van mensen, maar is puur en alleen Gods werk. Daarop mogen wij volop vertrouwen, want God liegt niet.

De zon en de regenboog laat Hij nog vaak opkomen voor al die mensen :)

quote:

Ook al zou in dat eenvoudige kerkje de Mis niet helemaal correct worden opgedragen, al is er maar weinig geloof binnen dat kerkje te vinden, op het moment dat de Mis wordt opgedragen is het Christus die spreekt en op het moment dat ik de Hostie in mijn handen krijg gelegd, is het Christus, de Heer van het Universum, dat daar kwetsbaar in mijn handen ligt. Zie dat als één van Gods mysteries. ;)

Ja, zo bekeken. Het is ook zo iets hé?
Heel het heelal met al die planeten. Op één van die kleine planeten tussen al die grote rond om een hele grote zon, die weer één van de kleinere tussen nog weer grotere sterren is en daarop, op die kleine planeet, een klein land en een klein dorp. Met daarin een klein kerkje en een huis van een gezinnetje van zo'n kerkje. Een man aan de tafel met zijn gezinnetje. Biddend met de handen gevouwen en de ogen toe.....

Dat God aan zo iemand denkt.....

Onvoorstelbaar! Als een kleine bacterie, zo klein, in een groot scheppingswerk en Hem zo dierbaar!
Sta er maar niet te veel bij stil, want als puber dacht ik er eens op school over na, en ik voelde me helemaal onpasselijk bij. Zweverig, nietig en dolend in het grote ongrijpbare geheel.

Dat is echt een mysterie!

quote:

Ah, mijn berichten zijn dus niet enkel maar irritant lang? ;)

Nee, het is je kennelijk uit het hart gegrepen en dat boeit mij!
Je hebt ook een prettige manier van schrijven. Zal de oosterse omgangstaal wel zijn  :*)

quote:

Als we dat maar weten inderdaad. Eén van de verborgen dogma's. Al wie dat niet gelooft, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaat. :ja:

De dwazen! Hoe kunnen ze ons nu voor niet wies verklaren!
Aan de vruchten herken je de geest, dat moeten de stinkende kaften en de resten wel zijn geweest!
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 09:57:05 pm door gaitema »

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juli 29, 2012, 10:05:13 pm »
Ik denk dat we elkaar wel begrijpen, Gaitema. Rest mij enkel nog toe te voegen dat in verschillende parochies er ook vaak kleinere huisgroepen zijn waarin men met elkaar over geloofszaken spreekt, soms of vaker ook met de Schrift open. Deze groepen zijn dan over het algemeen initiatieven van parochianen zelf en niet zozeer officieel vanuit de Kerk. Ook catechese worden vaak in groepen gegeven. In elke parochie wordt er op eigen wijze met het persoonlijke geloof omgegaan, soms goed, soms minder goed.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 10:07:35 pm door Oogje »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juli 29, 2012, 10:13:15 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 10:33:01 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juli 29, 2012, 10:18:17 pm »

quote:

Oogje schreef op 29 juli 2012 om 22:05:
Ik denk dat we elkaar wel begrijpen, Gaitema. Rest mij enkel nog toe te voegen dat in verschillende parochies er ook vaak kleinere huisgroepen zijn waarin men met elkaar over geloofszaken spreekt, soms of vaker ook met de Schrift open. Deze groepen zijn dan over het algemeen initiatieven van parochianen zelf en niet zozeer officieel vanuit de Kerk. Ook catechese worden vaak in groepen gegeven. In elke parochie wordt er op eigen wijze met het persoonlijke geloof omgegaan, soms goed, soms minder goed.

Dat denk ik ook wel.
Daar heb ik trouwens wel wat van gehoord, wat katholieken over horen spreken en er wat over gelezen. Ik geloof dat dit minstens zo belangrijk is.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: juli 30, 2012, 02:11:45 am »

quote:

Oogje schreef op 29 juli 2012 om 11:30:
Uit de Katechismus van de katholieke Kerk over de Schrift (in het kort):

134 'Heel de goddelijke Schrift is slechts één boek en dit ene boek is Christus, want heel de goddelijke Schrift spreekt van Christus en heel de goddelijk Schrift wordt vervuld in Christus'.1
Hugo van Sint Victor, De Arca Noe 2,8 en 2,9, vert. uit Lat.
Alle woorden van de Schrift zijn dus woorden van Christus.

quote:

135 'De heilige boeken bevatten het Woord van God en, wegens hun geïnspireerd karakter, zijn ze werkelijk het woord van God'.1
DV 24, vert. uit Lat.
De woorden van de Schrift zijn dus woorden van God.

quote:

136 God is de auteur van de heilige Schrift, terwijl Hij zijn menselijke auteurs inspireert; Hij werkt in en door hen. Hij geeft zo de zekerheid dat hun geschriften zonder dwaling de heilzame waarheid leren.1
God schreef de Heilige Schrift, en de Schrift leert de heilzame waarheid.

quote:

137
De interpretatie van de geïnspireerde Schriften moet vóór alles letten op hetgeen God door de heilige auteurs voor ons heil wil openbaren. 'Wat van de Geest komt, wordt alleen door de werking van de Geest ten volle verstaan
Er zijn lees-instructies tot interpretatie van de heilzame waarheid. Alleen door de Geest kan de Heilige Schrift worden verstaan.

quote:

138 De kerk ontvangt en vereert de 46 boeken van het Oude en de 27 boeken van het Nieuwe Testament als geïnspireerd.
Bijbelverering. :Y)  Onmiskenbaar. Duidelijk niet iets protestants.

quote:

139/140 De vier evangelies nemen een centrale plaats in, aangezien Christus Jezus er het middelpunt van is. De eenheid van de beide testamenten komt voort uit de eenheid van Gods heilsplan en zijn openbaring. Het Oude Testament bereidt het Nieuwe Testament voor, terwijl dit laatste de vervulling is van het Oude Testament; beide verklaren elkaar wederzijds; beide zijn het ware woord van God.
De bijbel inclusief het OT zijn niet zomaar woorden van God, maar zij vormen samen het Ware woord van God.

quote:

141 'De kerk heeft de heilige Schriften, zoals ook het lichaam des Heren zelf, altijd vereerd'1
Bijbelverering. :Y) Altijd. Onmiskenbaar. Maar dan wel onmiskenbaar "zoals ook het lichaam des Heren". Dat is dus een veel verdergaande en een veel concretere verering dan de protestantsen die kennen. Want de protestanten 'vereren' meer overdrachtelijk en kennen niet een dergelijke vorm van materiële verering voor materiële zaken.

quote:

DV 21, vert. uit Lat.
: beide voeden en sturen heel het christelijk leven. 'Uw woord is een lamp voor mijn voeten, het is een licht op mijn pad' {Ps. 119,205}.2
Het Woord zelf is de lamp, voor wie de Geest heeft. Het staat er. Onmiskenbaar.

quote:

81 'De heilige Schrift is het woord van God, in zoverre dit onder ingeving van de heilige Geest schriftelijk wordt vastgelegd.' 'De heilige Overlevering bewaart het woord van God, dat door Christus, de Heer; en door de heilige Geest aan de apostelen is toevertrouwd, en geeft het integraal door aan hun opvolgers, opdat zij, verlicht door de Geest van de waarheid, dit door hun prediking trouw bewaren, verklaren en verspreiden'.

De hele bijbel is schriftelijk vastgelegd.
De hele bijbel wordt integraal doorgegeven.
De hele bijbel moet trouw worden bewaard, verklaard en verspreid.

quote:

82 Hieruit volgt dat de kerk, waaraan de overdracht en de interpretatie van de openbaring is toevertrouwd, 'niet uit de heilige Schrift alleen haar zekerheid put omtrent al het geopenbaarde. Derhalve moet men beide met eenzelfde liefde, eerbied en respect aanvaarden en vereren'.1
Niet uit de heilige schrift alleen put de kerk haar zekerheid. Niets mis mee. Het probleem is ook niet hetgeen overgeleverd is. Het probleem is wat er bij het overgeleverde toe- en afgedaan is.

quote:

Als jij spreekt, gebruik je ook je lichaam, namelijk je mond en je handen. Staat je lichaam dan ook tussen jou en mij in? Natuurlijk niet, zij is het dadelijke werktuig waarmee jij spreekt. Zo spreekt Christus dus ook door de Kerk. Er is enkel licht tussen Hem en de Kerk. En ja, wij hebben het misschien wat zonderlinge idee dat God zich aan ons openbaart en dat we Hem dus kunnen leren kennen. En dat er dus dingen te geloven zijn die voor iedereen gelden, omdat God immers voor iedereen Dezelfde is. De katholieke Kerk is op geen enkele wijze relativistisch en belijdt heel stellig dat er één Waarheid is en dat deze het meest volledig door de katholieke Kerk wordt geleerd (en minder volledig, maar niet geheel onvolledig door onze protestantse broeders en zusters).

Je spreekt hier over christenen als geestelijk onmondigen. Is daar een leeruitspraak over geweest? Of gaat dat alleen over de "leken"?
Of is het bijbels?
Als de kerk de Heilige Schrift gezag toekent en er maar één waarheid bestaat, dan zal die waarheid dus altijd toetsbaar zijn aan de schrift. Want immers, de ene waarheid is dan toetsbaar aan zichzelf.

quote:

Er is altijd ruimte voor discussie binnen de Kerk. (...) Maar inderdaad wel binnen het eeuwige, ondeelbare geloof dat Christus ons gegeven heeft. Daaraan mogen we elke leerstelling en elk gebruik toetsen. Je mag geloven wat je wilt, maar als je als je katholiek wilt zijn, dan dien je je wel toetsbaar op te stellen aan het katholieke geloof. En dan ontdek je dat er nog véél meer vrijheid binnen het katholieke geloof dan daarbuiten.

Prima; begrijp me goed: het gaat mij er niet om, om je te bekeren. Mij gaat het erom dat de verschillen grotendeels optisch zijn of althans zich voor een groot deel niet afspelen in het grensvlak tussen protestanten en katholieken. Maar intern in de katholieke leer is een frictie en een spanningsveld. En dat zeg ik niet om daarmee een stukje arrogantie over de leer van je kerk te brengen; maar om je begrip of besef te doen krijgen dat wat voelt als iets "typisch protestants" als het erop aankomt een verschil is die zich qua principe of als issue evengoed binnen de katholieke leer spelen kan.

Dat zou toch een bepaald begrip en welwillendheid moeten kunnen geven voor die protestanten die daarbij ook nog eens gehersenspoeld zijn door hun eigen leer en traditie?
Frustraties en vrees voor verkeerde intenties, en gedachten van valse benaderingen, zouden dan misschien minder snel een voedingsbodem vinden.

Gemeenschappelijk is dus dat de bijbel gezag heeft. Want zelfs als de bijbel alleen afgeleid gezag zou hebben na het magisterium en de traditie, dan was de bijbel nog de norm geworden omdat God altijd dezelfde is en en niet liegt; maar een rots van vastheid. Een beroep doen op haar ontstaan in de traditie verandert niets omdat God nooit zal breken met zijn eigen woord. Maar als er niet wordt gebroken met het de Heilige Schrift dan kan de kerk gewoon pal staan achter de eigen leer dat de bijbel recht en onfeilbare waarheid biedt en in de traditie door niets wordt gewijzigd of gebroken.

Dan was het enige onderscheidende verschil geweest de interpretatie van de bijbel. Dat dat nooit zo wordt gebracht zegt iets over de verschillen met het Woord van God die de kerk zichzelf heeft toegestaan in de loop van al die eeuwen waarover Oogje spreekt in termen van leerschool tot de waarheid.

quote:

Oogje schreef op 29 juli 2012 om 15:05:Hoewel het katholieke geloof natuurlijk haar basis vindt in het apostolische christendom, belijdt de katholieke Kerk dus wel dat ze verder ontwikkeld is in de loop der eeuwen en door schade en schande wijzer is geworden. Helemaal terug naar het begin, dát moeten we dus niet willen, al is het alleen maar omdat niemand dus precies weet hoe het toen ging. Het christendom was ook toen al vrij gecompliceerd en bezig met groeien. We mogen van onze ervaringen leren en daarop voortbouwen.

Nu hebben we al veel meer uitgekristalliseerd van wat we weten, zoals bijvoorbeeld over het wezen van de eucharistie, maar ook over hoe om te gaan met andersdenkenden binnen de Kerk en over de rol van de paus. Al die kennis, al die ervaringen en al die ontwikkelingen op het gebied van gebed, liturgie, leer en geloofsbeleving, die zullen en mogen we nooit zomaar weggooien. Herbronnen is echter altijd goed, hervormingen zullen nog vaak noodzakelijk blijven, maar altijd met diep respect voor wat we tot nu toe allemaal geleerd, meegemaakt en ervaren hebben.

Herbronnen, hervorming,..
Als je het zo brengt zijn de protestanten gewoon overijverige katholieken met een gezagsprobleem.. ;)

quote:

Maar goed, ik wil zo enkel aangeven dat katholieken op bepaalde punten dus heel anders geloven dan protestanten en dat je dat in gedachten moet houden als je in dialoog met katholieken wil. Wat voor protestanten volkomen vanzelfsprekend kan zijn kan voor katholieken juist iets wezensvreemd zijn. Gelukkig zijn er ook veel overeenkomsten en van daaruit mogen we elkaar de hand toesteken. Maar wel vanuit het eigen geloof en zonder de pretentie het andere geloof naar jouw maatstaven te willen aanpassen.

De maatstaf voor een protestant is de bijbel.
Hoewel de protestant zich moet binden aan de leer en belijdenis.  
De maatstaf voor een katholiek is de leer;
hoewel een katholiek zich weet verbonden aan de bijbel als kenbron van absolute Waarheid.

Dus ook al is de benadering ietwat verschillend; Als je je achter de leer van de kerk geschaard weet, dan zou de bijbel hier een gemeenschappelijk punt van gelijke voedingsbodem moeten kunnen zijn. Dat is toch ook wat Thorgrem in het begin van deze draad vertelde, over hoe hij zich moeite getroostte om katholieke standpunten bijbels te funderen?
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 02:44:10 am door small brother »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: juli 30, 2012, 03:26:50 am »

quote:

small brother schreef op 30 juli 2012 om 02:11:
(...)
Prima; begrijp me goed: het gaat mij er niet om, om je te bekeren. Mij gaat het erom dat de verschillen grotendeels optisch zijn of althans zich voor een groot deel niet afspelen in het grensvlak tussen protestanten en katholieken. Maar intern in de katholieke leer is een frictie en een spanningsveld. En dat zeg ik niet om daarmee een stukje arrogantie over de leer van je kerk te brengen; maar om je begrip of besef te doen krijgen dat wat voelt als iets "typisch protestants" als het erop aankomt een verschil is die zich qua principe of issue evengoed binnen de katholieke leer spelen kan.

Ja er kan zo veel, maar waarom je nu opeens van een interne frictie en een spanningsveld spreekt weet ik niet.
Als we iets geleerd hebben dit weekend -- en voor mij is het een erg harde les omdat we de medeforummers St. Ignatius en Thorgrem ondertussen zijn kwijtgeraakt als medeforummers (ik hoop trouwens nog steeds dat ze zich bedenken) -- dan is het toch wel dat we minder om begrip en welwillendheid moeten vragen dan om het zelf uitgebreider te beoefenen naar anderen toe.

quote:

Dat zou toch een bepaald begrip en welwillendheid moeten kunnen geven voor die protestanten die daarbij ook nog eens gehersenspoeld zijn door hun eigen leer en traditie?
Frustraties en vrees voor verkeerde intenties, en gedachten van valse benaderingen, zouden dan misschien minder snel een voedingsbodem vinden.
Frustraties en vrees kunnen akelig doorwerken, zeker. Maar verder toch vooral wat ik hieboven al zei.

quote:

Gemeenschappelijk is dus dat de bijbel gezag heeft. Want zelfs als de bijbel alleen afgeleid gezag zou hebben na het magisterium en de traditie, dan was de bijbel nog de norm geworden omdat God altijd dezelfde is en en niet liegt; maar een rots van vastheid. Een beroep doen op haar ontstaan in de traditie verandert niets omdat God nooit zal breken met zijn eigen woord. Maar als er niet wordt gebroken met het de Heilige Schrift dan kan de kerk gewoon pal staan achter de eigen leer dat de bijbel recht en onfeilbare waarheid biedt en in de traditie door niets wordt gewijzigd of gebroken.
Je vergeet de heilige overlevering.

quote:

Dan was het enige onderscheidende verschil geweest de interpretatie van de bijbel.(...)
Nee, weer te kort door de bocht want nu wil je weer sola scriptura toepassen.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: juli 30, 2012, 05:23:23 am »
Deze hele draad geeft aan waarom gevoeligheden op het gebied van kerk-stroming een lachwekkende menselijke aandoening zijn. Ja hoor, het is te begrijpen dat de éne hierom op zn katholieke teentje is getrapt en dat het bij de ander daarom in zn protestantse keelgat schiet.......zzzzzz

Hoe klein en beperkt moet het nog worden? Wie met God en Christus wil leven zal zich eerst eens moeten verlossen van dergelijke kleinzieligheden. Alsof " Christen-zijn in de dagelijkse praktijk " gaat om het tot het uiterste verdedigen van  (onzinnige) uiterlijke gebruiken die door mensen zijn bedacht.

Laat die kant van het geloof mentaal los. Het is onzinnig je daar druk over te maken.
Kijk enkel naar binnen en weet waar de kracht van uw geloof vandaan komt.
Men zal nog verbaasd kunnen zijn over de werkelijke inhoud.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 05:29:12 am door Ozombi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: juli 30, 2012, 10:05:31 am »
Dat ben ik met je eens.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: juli 30, 2012, 11:46:22 am »

quote:

[...]

Goed om te horen.

Om er even iets verder op in te gaan: waar de schoen wringt is op vele plekken maar oa de hoogmoed van in dit topic Small Brother die wel even denkt uit de hoge hoed te kunnen toveren hoe het katholieke geloof omtrend de Bijbel in elkaar steekt en daaruit allemaal conclusies haalt. Stropoppen, valse tegenstellingen en eigenlijk een heel arsenaal aan drogredenen worden uit de kast getrokken om het naar eigen protestantse hand te zetten. Prima hoor, laat ze dat vooral doen voor eigen gemeente maar verwacht niet dat enige katholiek het serieus zal nemen. Oogje kan er zo te zien redelijk goed mee omgaan en filtert al het onwenselijke eruit om vervolgens een mooi antwoord te geven maar die tijd heb ik eigenlijk wel achter mij gelaten.

Dat er hier gebruikers zijn die het liefst alle roomsche aanwezigheid zien verdwijnen blijkt wel uit het net nieuw geopende topic van Titaan. Of het prijzen van Small Brothers 'discussie vaardigheden' in dit topic terwijl het directe aanleiding is dat 2 van de 3 overgebleven katholieken vertrekken. Inmiddels blijft enkel Oogje over zo te zien en ik wens hem alle succes in de slangenkuil.

In mijn laatste bijdrage wil ik me hierbij van harte aansluiten. Tevens wens ook ik Oogje veel succes hier. Ik waardeer zijn bijdragen en het geduld dat hij op kan brengen. Ik spreek jou (en Thorgrem) vast wel weer op dat 'andere' forum...

quote:

In ieder geval wil ik jou Riemer Lap bedanken voor de prettige contacten en ik spreek je vast elders op het internet wel weer eens.
Bij deze wil ik ook nog graag even Riemer bedanken, voor het laatste beetje gezond verstand dat nog overblijft op dit forum. Dat geldt trouwens ook voor elle, Hendrik-NG, Nunc en Chaim. Pyro ook bedankt voor 'common sense' en gevoel voor humor. Auf wiedersehen... en geniet van een mooie zomer!  (H)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: juli 30, 2012, 12:01:51 pm »
Small brother, het heeft weinig zin om de Katechismus op protestantse wijze te interpreteren. Ook heeft het weinig zin om als protestant te proberen de katholieke leefwijze te doorgronden. Juist dáár krijg je enkel gedoe van, omdat katholieken zich vrijwel per definitie niet zullen herkennen in jouw interpretatie. Zaak is dus om niet je eigen protestantse visie op het katholieke leven te leggen, ook al lijk je zoiets als de Katechismus (die nog niet eens voor ons is geschreven, maar voor geestelijken ter hulp bij de catechisatie) zo goed te begrijpen.

(nu kun je je dan afvragen waarom ik er dan uit citeerde, maar ik probeerde dat vooral in de context van mijn andere posts te doen, waarin ik geprobeerd heb uit te leggen wat de katholieke Kerk nu werkelijk gelooft)

Zo kan het bijvoorbeeld heel leuk zijn als een Japanner die nooit in Nederland heeft gewoond, op basis van Nederlandse lectuur en regelgeving de Nederlandse samenleving probeert te doorgronden. Maar hij zal enkel vooral de plank misslaan zolang hij niet zélf jarenlang in Nederland heeft gewoond en zelf de Nederlandse taal heeft gesproken. Nederlanders zullen zijn interpretaties en gedachten misschien wel aardig vinden, maar ook niet méér dan dat.

Ozombi, je korte relaas klinkt aardig, maar bedenk je wel dat wat voor jou "uiterlijkheden" kunnen zijn, voor een ander juist weer heel belangrijk en essentiëel kunnen zijn. Zoals ik al schreef: als we er met zijn alleen over eens waren wat belangrijk is en wat niet, dan waren we nog steeds één Kerk geweest. Je kunt niet zomaar hetgeen wat jij belangrijk vindt als maatstaf nemen om andere mensen te veroordelen, hoe redelijk je je eigen argumenten ook vindt.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 12:02:44 pm door Oogje »

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: juli 30, 2012, 12:06:54 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 juli 2012 om 11:46:

quote:

(...)
Dat er hier gebruikers zijn die het liefst alle roomsche aanwezigheid zien verdwijnen blijkt wel uit het net nieuw geopende topic van Titaan.
(...)
In mijn laatste bijdrage wil ik me hierbij van harte aansluiten.  (...)

En nog steeds heb ik geen idee waar ik dit aan te danken heb....
Waarom menen Thorgem en jij dat ik met het openen van het nieuwe topic "God is de Auteur van de bijbel",   zou vinden dat ik het liefst alle roomse aanwezigheid zou zien verdwijnen ???
(Voor de goede orde: ik herken me niet in het beeld dat jullie van m'n gedachten schetsen)

quote:

Ignatius schreef:
(..) Auf wiedersehen (...)
Auf wiedersehen!
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 12:07:32 pm door Titaan. »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: juli 30, 2012, 12:12:09 pm »
Bij deze mijn steun, Titaan, ik kan het evenmin plaatsen. Evenmin trouwens dat small brother hier schuldig aan zou zijn. Volgens mij moet men op een forum wel zaken kunnen benoemen.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: juli 30, 2012, 12:18:36 pm »

quote:

[...]

In mijn laatste bijdrage wil ik me hierbij van harte aansluiten. Tevens wens ook ik Oogje veel succes hier. Ik waardeer zijn bijdragen en het geduld dat hij op kan brengen. Ik spreek jou (en Thorgrem) vast wel weer op dat 'andere' forum...

[...]

Bij deze wil ik ook nog graag even Riemer bedanken, voor het laatste beetje gezond verstand dat nog overblijft op dit forum. Dat geldt trouwens ook voor elle, Hendrik-NG, Nunc en Chaim. Pyro ook bedankt voor 'common sense' en gevoel voor humor. Auf wiedersehen... en geniet van een mooie zomer!  (H)

Ik wens jou en ook Thorgrem het beste toe en wil nog een keer mijn verontschuldigingen aanbieden voor het openen van dit topic op een ontijdig moment. Ik heb dit weekend veel bijgeleerd over de katholieke kijk op dingen en ik zou nu toch weer anders reageren op dingen die jij als katholiek zegt. Niet dat ik zelf nu opeens achter de katholieke manier van geloven sta maar ik denk dat ik wel beter weet hoe hij is en dan krijg je minder gauw dat er langs elkaar heen wordt gepraat. Een groot stuk van het ontstaan van een ruzie als mensen met elkaar praten zit erin dat ze niet weten wat de ander zegt omdat ze de achtergrond ervan niet doorzien wordt en er aannames in zitten van wat je zelf als vanzelfsprekende achtergrond gewend bent te hanteren. Die ander doet dat waarschijnlijk ook maar zijn achtergrond-aanames zijn andere.

Helaas kan ik dat weten van nu niet meer gebruiken in gesprek met jou of Thorgrem omdat jullie vertrekken. Dat is jammer. Maar ik hoop dat jullie wellicht elders op een forum prettig kunnen discussiëren zonder de stress die het discussiëren hier jullie kennelijk geeft. Ik begrijp uit je woorden dat jullie ook beiden op een ander forum zitten.
(De gebeurtenissen hier van de laatste dagen zijn mij trouwens ook niet in de kouwe kleren gaan zitten; menig uurtje nachtrust is dat niet geworden, maar eerder uurtjes piekeren.)

Het beste!

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: juli 30, 2012, 12:31:14 pm »

quote:

quote:

...die wel even denkt uit de hoge hoed te kunnen toveren hoe het katholieke geloof omtrent de Bijbel in elkaar steekt ...
... allemaal conclusies haalt ....

Stropoppen, valse tegenstellingen,
en eigenlijk een heel arsenaal aan drogredenen..
..uit de kast getrokken
om het naar eigen protestantse hand te zetten.
In mijn laatste bijdrage wil ik me hierbij van harte aansluiten.
De aanleiding is dat niet-protestanten zich uiten over wat  "typisch protestants" is.
De zaak is dat er onvoldoende drijfveren zijn om een inhoudelijk gesprek vast te blijven houden.
Het gevolg is dat onnodige sentimenten openbaar worden, en het onderwerp inhoudelijk onvoldoende besproken blijft.

Jammer.

quote:

Oogje schreef op 28 juli 2012 om 20:26:
Christus is het onfeilbare Woord van God, waar Johannes ook van getuigd. Wat jij zegt is een typisch protestantse stelling, maar niet katholiek. De Schrift is het woord van God in die zin dat Jezus' woorden erin staan en de gehéle Schrift getuigt van de dood en verrijzenis van Christus, maar het echte Woord is Christus.
...
Als de Schrift multi-interpretabel is, dan is zij dus niet geschikt als objectieve maatstaf voor waarheid. Vandaar ook de grote verdeeldheid binnen het protestantisme, vaak nog over kwesties waarvan de gemiddelde katholiek zich afvraagt waarom dáár nu over gescheurd moest worden.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 12:55:29 pm door small brother »