@Ozombi:
Dank voor je reactie. Daardoor wordt mij heel veel duidelijk.
Ik begrijp nu dat ik (wij) in discussie ben (zijn) met een theosoof, een 'aanhanger' van de theosofie.
Ik ging ervan uit dat je op één of andere manier christelijk was. Mijn fout.
1. De kern van het christelijk geloof is het geloof in een Drie-enig God.
Dat is geen bijbelse term, maar een samenvatting van wat we in de bijbel van God weten. Het "één" slaat op de vele teksten in de bijbel dat er maar 1 God is.
Niet meerdere goden. Ook niet mensen-die-tot-God-niveau-kunnen-opklimmen. ÉÉN God.
Tegelijk zien we in de bijbel "drie personen". De Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Alle drie zijn ze God, ze zijn van elkaar te onderscheiden, maar toch zijn ze samen die ene God.
Christus is niet "een mens-van-goddelijk-niveau", Hij is EN God EN mens.
Jij kunt dat anders geloven, dat is jouw vrijheid, maar als je christenen wil overtuigen van een diepere/grotere waarheid die jij wellicht uit de bijbel denkt te kunnen halen, is het ontkennen van deze kern van het christelijk geloof niet de handigste manier.
Nogmaals: Jezus is niet een verheven mens die een Christus-toestand heeft bereikt. Het is niet waar dat mensen ook zo'n Christus-toestand kunnen bereiken. Ik geef toe dat het heilig-verklaren in de katholieke kerk er veel trekjes van heeft, maar wat mij betreft is de katholieke kerk dan ook al lang niet meer "christelijk". Maar dat even terzijde.
Maar: Jezus is God. En hij heeft Zich 'vernederd' en is mens geworden en heeft de relatie tussen de mensheid en God weer hersteld. Dat is iets dat geen enkel mens kan.
2. Als Jezus zegt "Volg mij", zegt Hij
NIET "Doe wat ik doe", maar Hij zegt: "Doe wat ik je geleerd heb". Hij zegt: "luister naar wat Ik je heb onderwezen, en handel ernaar."
Dat is heel wat anders.
quote:
Uitgaande van de enkele grondbeginselen van de theosofie [die ik uiteraard heb bestudeerd] is het mogelijk vele bijbelteksten te interpreteren. Dat er diepere lagen in de bijbeltekst aanwezig kunnen zijn lijkt toch duidelijk? Het is een boek vol geestelijke wijsheid en kennis. De oorspronkelijke schrijvers van de bijbel gebruiken aardse taal om zaken duidelijk te maken die een goddelijke aard hebben. Daarom voldoet de dode letter als betekenis meestal niet.
Dit stukje kan ik voor het grootste deel wel onderschrijven. Met uitzondering van de laatste zin.
Ja, diverse bijbelgedeelten zoals profetieën kunnen 'te interpreteren' zijn.
Ja, in de bijbel staat veel wijsheid en kennis, en dat heeft vaak, maar niet altijd en zeker niet 'alleen', een geestelijk doel. Heel veel van die wijsheid uit de Thora, de boeken van Mozes, zijn ook heel praktisch gericht op het onderling samenleven in het 'land' Kanaän. Primair niks geestelijks aan. Je kunt er wel van leren hoe God tegenover zonde en onrecht aankijkt. En daar kan ik als christen heel veel mee in mijn leven.
Ja, de schrijvers van de bijbel zijn aardse mensen die aardse taal gebruiken om geestelijke zaken te beschrijven. (Overigens "geloof" ik dat God dat wel zo heeft geleid, geïnspireerd.)
Maar jouw conclusie "Daarom voldoet de dode letter als betekenis meestal niet." raakt kant nog wal.
Ik zou eerder zeggen: Wat bijzonder van God, dat Hij in eenvoudige taal alles kan zeggen wat nodig is.
En eigenlijk zijn de meeste van jouw reacties van deze aard.
Jij probeert alles te 'vergeestelijken', ook als dat NIET aan de orde is.
Bijvoorbeeld Jakob en Esau:
Ik heb even in de online-bijbel gezocht op de naam Esau.
In de nieuwste bijbelvertaling wordt die naam 81 keer genoemd in de bijbel (en nog 2 keer in de deuterocanonieke boeken).
En het gaat altijd over of de persoon Esau zelf, of over hem en zijn nageslacht.
En het gaat er soms ook over dat God Jakob heeft uitverkozen boven Esau.
Maar er staat niets bij over "lagere zelf" of "hogere zelf", "goddelijk ego" of "persoonlijk ego".
Dat is een vorm van interpreteren die aangeduid wordt als "hinein-interpreteren", het erin leggen terwijl het er niet staat.
Ik ben dan ook heel benieuwd naar de bijbeltekst die je hierover wilt opzoeken waaruit je dit meent te kunnen verklaren.
quote:
# Genesis 1/m 4:
Nee, daarin staat niets over Ronden, Bollen, meerdere mensen-rassen (niet in de zin van blank/zwart/rood/geel). Wie zou dat kunnen begrijpen? Als ik hier diep op moet ingaan wordt dit een ongelofelijk lange post. Ik verwijs naar 'de geheime leer' waarin dit aan de orde komt.
Welke 'geheime leer'?
quote:
# Ik blijf erbij dat het van minder belang is hoe een mens (die beperkt menselijk verstand heeft) één en ander interpreteert, zolang de geest of het idee van de tekst goed overkomt. Dat heeft niets met God`s betrouwbaarheid te maken. De ene mens begrijpt een tekst zus en een ander zo, hoewel de letterlijke woorden dezelfde zijn. Zolang dezelfde strekking wordt begrepen zie ik geen probleem.
Ik blijf erbij dat wanneer het interpreteren zo ver gaat dat de kern van het christelijk geloof (zie punt 1) in de prullenbak wordt gegooid, dat het van niet van minder, maar juist van
essentieel belang is.
quote:
# 'God' als het allerhoogste is in de theosofische leer een abstracte essentie.
'God' als het allerhoogste is in de bijbel en in het christendom een concreet wezen die je kunt waarnemen (denk aan het volk Israël na de uittocht uit Egypte bij de Sinaï), een wezen dat spreekt met mensen, dat zelfs wandelt met mensen (zie bijv. ten tijde van Adam en Eva in het paradijs), een wezen dat mens kan worden (Jezus Christus), enz.
Niks abstracts.
quote:
Ikzelf zie in God als het allerhoogste geen entiteit met allerlei menselijk aandoende emoties. Als jij dat wel doet, prima. Het lijkt me hoogst on-logisch. God, goddelijkheid, staat boven de dierlijke impulsen die emoties nu eenmaal zijn. Ook hier is het weer een verschil van opvatting hoe de tekst moet worden gelezen. Letterlijk of in overdrachtelijke zin.
Nee, dit heeft niks met logica te maken. Dit heeft te maken met de
keuze of je God wilt 'accepteren' zoals Hij zich Zelf heeft laten kennen (zie de voorbeelden van o.a. Noach die ik eerder gaf), of dat je dat beeld niet wilt accepteren, en in essentie op basis van allerlei 'zelf geïnterpreteerde wijsheden' je eigen Godsbeeld gaat creëren.
Overigens: jouw 'wijsheid' dat emoties, verdriet, woede, spijt e.d. "dierlijke impulsen" zijn, is ook al weer zo'n "kant-nog-wal-rakende" conclusie.
Hoezo is 'spijt' een dierlijke impuls?
quote:
# Soms zal inderdaad verwezen worden naar bepaalde andere teksten uit het OT en dat is tevens de valkuil. Het is niet altijd het geval.
Hoezo "valkuil".
Wanneer Jezus zelf zegt dat Hij citeert uit Jesaja of Joël of Amos, dan is dat na te zoeken.
En als het niet terug te vinden is, wat is dan 'de valkuil'? Zou het dan opeens 'misleiding' zijn of zo?
quote:
"God die zijn geest in de mens heeft gelegd" kan op een andere manier worden verwoord met "In de mens staat het woord van God geschreven" o.i.d.
Ik ontken niet dat God ook (!!) op deze manier werkt.
Maar het is zeker niet de enige manier.
Om het zo te zeggen: God geeft vaak aan mensen door wat Hij wil. Hij 'fluistert' het als het ware in. Maar vervolgens moeten die mensen het opschrijven, zodat het op die manier aan alle mensen bekend kan worden. En dus kan worden verwezen naar wat 'letterlijk' geschreven staat.
quote:
Als je dat niet kunt/wilt zien, tja...daar kan ik weinig aan veranderen.
Ook hier neem ik de theosofische leer mee in dergelijke beschouwingen.
Hoe men " de uitgevouwen boekrol " moet interpreteren " waarin het reilen en zeilen van een mens staat geschreven " zou ik pagina`s over kunnen vullen.
Laten we het er maar op houden dat ik het niet anders
wil zien,
omdat ik niet wil proberen om 'mijn eigen wijsheden' in bijbelteksten te leggen die er niet in zitten, en wijsheden die er
wel in zitten, te negeren omdat ze niet passen bij mijn eigen wijsheden.
Want, als ik lees wat theosofie inhoudt (ik heb wat hoofdpunten gelezen op de sites van jouw links), staat dat haaks op het christelijk geloof.
En dat is de reden waarom ik toch serieus en inhoudelijk op jou wil reageren.
Want in "theosofie" wordt dan wel verwezen naar God (theosofie = theos + sophia = goddelijke wijsheid), maar het gaat hier NIET (!!!!!) over de God van de Bijbel, de God van Abraham en Izaak en Jakob (en van mij), maar om een één-of-andere abstracte onbenoembare universele Werkelijkheid (zo lees ik op de TVN-website).
quote:
Men veroordeelt mijn argumenten aan de hand van de eigen kerkelijke leer. Dat kan natuurlijk niet. Men zal eerst de theosofische leer moeten bestuderen alvorens men mij op die esoterische argumenten kan beoordelen.
Ik veroordeel jou niet als persoon. Als jij graag theosoof wil zijn, dat is jouw keuze.
Ik veroordeel
wel jouw conclusie dat jij 'alleen maar' probeert om ons christelijk denken wat te verdiepen. (jij zei:
"Ik geef alleen aan dat vanuit een andere leer aan bepaalde dingen een andere - vaak geestelijke - betekenis wordt gegeven.")
Ik veroordeel
wel jouw conclusie dat de 'werkelijke onderliggende' betekenis van de bijbel esoterisch is.
Ja, dan kan en moet ik "natuurlijk" op basis van de eigen
bijbelse leer (is wat anders dan "de eigen kerkelijke leer") wel degelijk concluderen dat jou theosofie in feite niets meer en niets minder dan anti-christelijk is, omdat jij de christelijke kern zoals ik die onder punt 1 verwoordde, in essentie aan de kant zet.
Ik vind het prima dat je ons - of laat ik het maar even bij mezelf houden - dat je mij kritisch bevraagt over wat ik geloof en over mijn keuzes in mijn leven.
Maar op een christelijk forum krijg je van mij bijbelse antwoorden, of antwoorden die op de bijbel zijn gebaseerd.
Dan hoef ik echt geen diepgaande kennis van de theosofie, of van de islam, of het boeddhisme, of wat dan ook te hebben voordat ik iemand tegenspreek of diens conclusies afwijs.