Auteur Topic: God dienen en / of de mammon  (gelezen 6753 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God dienen en / of de mammon
« Gepost op: juli 23, 2012, 05:45:43 pm »
Dag allen!
Wel een beetje zonde voor de discussie over de rentmeesterschap, dat er vanwege een incident de draad gesloten werd.
Dus bij deze deze als vervolg er op deze draad geopend, naar aanleiding van een preek die ik afgelopen zondagavond mee kreeg.
Hier kunnen we vast op voort borduren, want ik begreep dat het leerzaam werd gevonden :) :

In die draad schreef ik:

Je kan niet twee heren dienen. Of je geeft de ene de eer en veracht de ander, of je veracht de eerste en geeft de ander de eer. Zo kan je niet je hart op alles van de wereld zetten en te gelijk God dienen.

Daar ging de preek ook over vanavond. Iemand zei tegen Jezus: "ik ga met U mee, maar sta me toe eerst afscheid te nemen van mijn familie." Jezus stond dat echter niet toe. De dominee: "we willen graag eerst nog even dit en dan nog even dat. we willen eerst trouwen, eerst naar die landen toe en dan nog kinderen en dan met pensioen en dan.." De dominee: "zo is er altijd wel iets wat eerst komt, maar Hij wil dat je nu gaat. Doe je dat niet, dan ben je niet geschikt om Hem te volgen." Jezus legde hiermee de vinger op onze zere plek: "eerst dit en dan weer dat, zo is er altijd wat."

Daarvoor zei iemand nog tegen Hem: "Jezus, ik wil U volgen, waar U ook gaat!"
 Jezus zei: "de vossen hebben holen en de vogels hebben nesten, maar ik heb geen plek om mijn hoofd ten ruste te leggen." De dominee: "Jezus zei daarmee: weet goed waaraan je begind. Zoals ik geen rust heb, zo jullie ook niet als je Mij volgt. Het bepaald heel je leven. Ieder moet ook zijn kruis dragen."

Een ander zei: "Jezus, ik wil u volgen, maar laat me eerst mijn vader begraven."
 Jezus: "laat de doden de doden begraven. Jij moet de ploeg trekken, zonder achterom te kijken."

De dominee: "we moeten niet blijven hangen in alles wat met de dood te maken heeft. We kunnen blijven treuren om dierbaren die we verloren hebben en blijven denken aan hoe goed het vroeger was, waardoor je niet ziet dat het vandaag een schitterende dag is. We horen niet bij de dood en de mensen die het echte leven niet kennen. We behoren bij de levenden. Als je de wedloop loopt en je kijkt achterom, dan kan je niet de wedloop lopen. Als je een ploeg wilt trekken, en je kijkt achterom of je wel goed geploegd hebt, dan kan je niet goed ploegen. Je moet vooruit kijken om goed te kunnen ploegen.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2012, 07:47:27 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 23, 2012, 05:52:23 pm »
De discussie is dus nu misschien iets anders, namelijk:
Hoe dien je Jezus in relatie tot wat je ter beschikking hebt in je leven?

Een vriendelijk verzoek: laten we ook in deze discussie proberen te kijken naar wat voor ons ligt en ons niet laten afleiden door wat er achter ons ligt.
In vertrouwen dat de Almachtige Moderator ons ter zijde zal staan  _O_
Oeps, dat was even een heidense nijging van me |:(
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2012, 07:50:06 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 23, 2012, 07:46:42 pm »
oeps, dubbel.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2012, 07:47:02 pm door gaitema »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 23, 2012, 08:15:28 pm »

quote:

Kun je de preek opvragen en eventueel hier delen met ons?
De meeste domi's hebben wel een digitale preek namelijk :)
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 23, 2012, 08:50:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 juli 2012 om 17:52:
De discussie is dus nu misschien iets anders, namelijk:
Hoe dien je Jezus in relatie tot wat je ter beschikking hebt in je leven?

Een vriendelijk verzoek: laten we ook in deze discussie proberen te kijken naar wat voor ons ligt en ons niet laten afleiden door wat er achter ons ligt.
In vertrouwen dat de Almachtige Moderator ons ter zijde zal staan  _O_
Oeps, dat was even een heidense nijging van me |:(
mag ik ook een andere invalshoek introduceren. De wereld heeft er voor gezorgd dat wij (ook al zijn we christen)sluipenderwijs afhankelijk zijn geworden van Mammon. Wij zien het nu en staan bij de scherven van ons bestaan, wat moeten wij doen!!!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 23, 2012, 11:04:55 pm »
De boodschap van Openbaring proberen te volgen geloof ik, dat zegt:
gevallen is Babilon! De grote sterke stad. Gevallen is de hoer! Dronken van de wellusten waarmee alle volkeren gehoereerd hebben met de scheepshandel en de handel op het land. Trek weg uit haar! Ga op weg naar het Nieuw Jeruzalem!
Over dat laatste zag ik trouwens op tv dat de vrij metselaars geloven dat het Nieuw Jeruzalem Londen is, berekend vanuit de stammentrektocht van de tien verloren stammen richting de Britse eilanden en dat de st. Paul Cathedral die precies is gebouwd naar de Bijbelse opmetingen die de tempel moest hebben, de nieuwe tempel moest zijn. Waar dan de Messias naar terug zal keren.
Maar alleen al het feit dat de vrij metselaars een kathedraal aan wijzen baat me al zorgen en het feit dat zij dat zijn baat me zorgen. Het geeft wel aan in welke geest er naar mijn idee gehoereerd wordt met de hoer van Babilon, namelijk het vlees: "als je maar van het nageslacht bent van Gods volk"
en de materie: "naar het voorbeeld van de toren van Babel."
Natuurlijk moeten we geestelijk denken.
Waar is nu de echte rijkdom?
Alleen al de vraag: "hoeveel bezit mag je hebben, van wat voor een waarde mag het zijn?" heeft al in zich iets van de misleiding zitten. Want hoezo "van wat voor een waarde mag het zijn?"
Wat voor een waarde hechten wij er aan en God er aan?
Wij vergapen ons aan auto's (ik ook wel een beetje), maar God mag wel een verrekijker pakken vanuit de hemel om dat auto-tje van ons eens van naderbij te bekijken. Dat is ongeveer het beeld wat die ook gebruikt bij de toren van Babel. De mensen wilden het tot in de hemel gaan bouwen, maar er staat dat God vanaf zijn troon neerdaalde om eens te gaan kijken wat de mensen aan het doen waren.
Dat is sarcastisch bedoeld natuurlijk. Zo van: "vinden jullie dat hoog? Ik moet er voor bukken, jullie stelletje mieren."

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 23, 2012, 11:06:30 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 juli 2012 om 20:15:
[...]

Kun je de preek opvragen en eventueel hier delen met ons?
De meeste domi's hebben wel een digitale preek namelijk :)

Hij is een dominee die de preek altijd helemaal uitschrijft en voorleest, dus dat heeft die.
Ik mail hem wel even.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 23, 2012, 11:49:43 pm »
Anders valt de preek nog te beluisteren op internet.

Maar eerst proberen we dit eens.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 24, 2012, 03:27:31 pm »
De verkondiging van de doninee heb ik van hem over de mail gekregen.
Dat is het volgende:

Tijdens de dienst:
Bijbellezing: Luk.9:57-62
Bijbellezing: Filippenzen 3:10-14

De verkondiging van ds. J.J. Van Dijken.
Bijbellezing: Luk.9:57-62            zondagavond Het Centrum 22-7-12
Bijbellezing: Filippenzen 3:10-14

Gemeente van Jezus Christus

Wie Jezus wil volgen kiest niet voor de makkelijkste weg.
Dat geeft Jezus meteen ook wel aan – wie Mij wil volgen heeft geen nest, geen thuis, geen veilig plekje, wie Mij volgt die moet de doden maar aan de doden overlaten, die moet het afscheid maar aan anderen gunnen, en die moet niet achterom kijken.

Eigenlijk klonk dat heel sneu voor de man bij wie Gods liefde landde en die toen heel enthousiast zei dat ie dag en nacht bij Jezus wilde zijn. Geweldig, zou je zeggen, fijn kerel, welkom!!  
Maar Jezus waarschuwt alleen: denk nou niet dat je’t paradijs gevonden hebt, denk nou niet dat je ‘er bent’, maar weet waar je aan begint!
Want wie Jezus achterna gaat, die neemt geen standpunt in, maar die komt in beweging; bij Jezus sta je niet stil maar Jezus volg je. En dus ga je altijd ergens naar toe, ben je altijd onderweg. Wie Jezus volgt is als Abraham; die ging een stem achterna, een stuk vertrouwen, zonder precies te weten wat er komen zou of waar hij heen ging. Als je Jezus volgt dan ligt er niet veel meer vast. En dat is soms knap lastig.
Want niet precies weten waar je aan toe bent, maakt onzeker, en daar hebben we een hekel aan – en dus hebben we die onzekerheden veranderd in zekere, duidelijke dingen – want als je maar geloofde wat we altijd geloofden, dan zat je goed, en als je elke zondag maar braaf in de kerk zat, dan liep je zo de hemel in, en wie dat dus niet deed, ja die ging de andere kant op.
Zo maakten we het geloof zeker – door de regels er om heen.
Maar dat is geen thuis zegt Jezus, dat is niet het nest dat je zoekt.
Want de zekerheid van het geloof zit ‘m niet in de vorm, niet in de regel, en zelfs niet in het gebouw van de Heer, maar in de Heer zelf.
Van alles kan veranderen: regels, vormen, de kerk – maar niet de Heer.
Wie niet flexibel is, kan Jezus maar moeilijk volgen, die blijft hangen in “zo is het altijd geweest”, die vind standpunten innemen belangrijker dan ze om Jezus’ wil loslaten.
Jezus waarschuwt, want bij Jezus zijn, is heerlijk maar zet ook veel op losse schroeven. Want vanzelfsprekende dingen zijn opeens niet meer zo belangrijk. Ik bedoel maar - je vader begraven – dat is toch normaal; en Jezus kan kletsen wat ie wil maar ik zou ook gewoon mijn vader begraven.
Maar blijkbaar hoorde Jezus in die opmerking van de man ook iets anders. Want zoiets als het sterven van dierbaren, dat grijpt heel diep in, en soms ook zo diep dat mensen vastzitten aan wat was, en aan wat dood ging, en dus helemaal niet meer toekomen aan de toekomst. Je kunt zo verlamd zijn door verlies en gemis, dat je de dag van morgen helemaal niet merkt. Je kunt zo in de ban zijn van de eindigheid dat je Pasen vergeet. En je kunt zo’n slaaf van de pijn worden dat je niet meer weet hoe opgewekt je was.
Laten de dode mensen, de mensen waar geen leven, geen toekomst meer in zit, laten die zich maar met de doden bezig houden – jullie kunnen beter het lied van de Opgestane zingen, dan blijven hangen in de weeklacht.
Jezus volgen is mooi – want dat leven is niet stuk te krijgen, maar het is soms verdraaid lastig om er voor te blijven kiezen.

Want even verder zegt Jezus dat een volgeling niet eens afscheid van zijn huisgenoten mag nemen – ja kom nou zeg, denk je dan. Wanneer je net als de discipelen, achter Jezus aan gaat, dan is het voor de thuisblijvers wel zo netjes dat ze weten dat je weg bent.
Nou overkwam dat Elisa trouwens ook. Toen Elia hem achter de ploeg vandaan riep, om als profeet van God hem op te volgen, toen zei Elisa ook: mag ik eerst nog even mijn vader en moeder dag-kussen.
Maar dat mocht niet; voortaan had Elisa meer met God dan met zijn ouders. En voortaan leefde hij dichter bij het Vaderhuis dan bij de moederschoot.
Als je dit zo leest dan is het haast stuitend en gewoon onfatsoenlijk, dat doe je niet, zomaar weglopen, weet je wel wat dat voor angst en zorg betekent!!
Maar dat weglopen bedoelt Jezus hier niet.
Want je kunt ook half om half met Jezus meegaan.
Dan loop je wel achter Jezus aan, maar eigenlijk ben je nog bezig met je gezin, je familie, je vrienden. Je had dit nog willen zeggen en dat nog willen doen…… Of ik wil wel volgen, Jezus, maar eerst moet ik nog even dit af maken, en eerst moet ik met die nog even bellen, en eerst moet ik daar nog naar toe, en dan….  Maar voor je er erg in hebt, is er dan al zoveel tussen gekomen wat eerst moet, dat komt er van het volgen niks meer.

Het lijkt dus heel streng en bijna onredelijk wat Jezus zegt – maar Hij legt wel de vinger precies bij de zere plek, want zo gaat het nog wel’s - dan zijn we zo bezig met ons verdriet dat we geen Jezus meer zien, of dan moeten we eerst dit nog en dat nog, en dan…. Als we rijk zijn dan…, als we getrouwd zijn dan… Maar zo komt er altijd wat tussen en is het nooit het goede moment.
Jezus vat alles eigenlijk samen met het verschil in kijken.
Of je kijkt achterom, of je kijkt vooruit.
En probeer maar eens te ploegen terwijl je constant achterom kijkt of je het wel goed doet, of zoals Paulus het later zegt, probeer maar eens een hardloop-wedstrijd te winnen, terwijl je steeds weer achterom kijkt.
Dat wordt niks – dus zegt Paulus: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt.

Dat klinkt heel logisch; wil je de wedstrijd winnen, dan moet je niet achterom kijken maar voor je uit, naar het doel waar je naar toe gaat.
En als je aan het ploegen bent dan moet je ook niet terugkijken of je het wel goed gedaan hebt, maar dan moet je voor je kijken om het goed te doen.
Dat klinkt allemaal heel logisch, en toch….
Wat kijken we vaak de verkeerde kant op – dan hebben we het bijvoorbeeld over die goeie ouwe tijd, oftewel dan kijken we terug naar hoe het was: volle kerken, veel gelovigen – maar wat we dan doen is elkaar depri maken, omdat het nu niet meer zo is.
Of dan worden ruzies altijd bevestigd met wat er vroeger gebeurde; je wilt niet weten hoe vaak de ouwe koeien uit de sloot worden gehaald voor het gelijk van nu.
Of we zijn zo bezig met de vraag of we het allemaal wel goed gedaan hebben, dat we helemaal niet toekomen aan de vragen van nu.
Terug kijken maakt mensen nog wel ’s verdrietig en somber, om wat was, om wie we missen, om die goeie ouwe tijd…
En dat terwijl we zoveel moois voor ogen hebben – het koninkrijk dat wacht, het mooiste pensioen wat je maar kunt bedenken, waardevast en vol leven.
Wie alleen maar achterom kijkt, leeft in het verleden, en voelt niks voor de toekomst.
Nou moet dat ook leren hoor – ik bedoel, Paulus had ook een verleden, hij was een fanatiekeling, hij joeg achter christenen aan, en dacht dat ie God daarmee een groot plezier deed; God zal wel heel trots op mij zijn…
Nou nee, en daar kwam Paulus hardhandig achter; hij liep Jezus tegen het lijf, viel van zijn hoge paard en werd nog blind ook, oftewel zo goed zag hij het dus niet. Maar daar bleef het niet bij, want ipv hem af te schrijven, werd Paulus in dienst genomen, en Paulus werd een grote zendeling.
Maar….. hij had een verleden, en dat kreeg hij zo nu en dan ook weer voor de voeten gegooid, vooral als hij de mensen het vuur na aan de schenen legde, dan sloegen ze terug met zinspelingen op zijn verleden: hou jij je nou maar stil, zo’n brave was jij nou ook weer niet…
Paulus had zelf misschien nog wel het meeste last van dat verleden – maar ja, wat was, is geweest en dat kun je niet meer veranderen. En dat was blijkbaar voor God ook niet zo belangrijk, want God wou niet zonder hem, God wou hem niet kwijt, God had hem nodig voor de bouw van zijn Koninkrijk – dus het gaat niet om de fouten die gemaakt zijn, het gaat er om dat het goed kwam, en het gaat niet om hoe goed of slecht je vroeger was, het gaat er om dat je Thuis komt.
Laat de zwarte bladzijden uit je leven maar bij God liggen, die kent ze wel, en die heeft je ondanks alles lief.
Kijk jij nou maar voor je, maar het Koninkrijk dat komt, naar het hemelThuis dat wacht, hou maar voor ogen waar je naar toe loopt, dan hou je de moed er ook in en voel je je een opgewekt mens.

Wie alleen maar terug kijkt, wint nooit, en is een ploeger van niks.
Wie alleen maar leeft met vroeger, met wie was, die is levend dood, en vergeet wie nu nog is. Maar wie Jezus volgt, voelt zich veilig, en wie het Koninkrijk voor ogen houdt, leeft als een opgewekt mens.
Sjouw niet teveel met je mee aan verleden, fouten en zorgen; dan kom je niet vooruit.
Hou de finish voor ogen, hou voor ogen op wie je echt aan kan – de Heer die opstandig is en leeft, dan is het goed leven, eeuwig zelfs.

Amen
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2012, 10:51:17 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 24, 2012, 10:50:59 pm »
Gait dat was inderdaad een mooie preek. Eigenlijk had je die al heel goed samengevat in je openingspost.

Toch zie ik hier niet zo direct een link met de "mammon". Hoewel al die dingen die belangrijker zijn dan Jezus wel met de mammon te maken kunnen hebben.

Deze regel sprak me erg aan: "Want de zekerheid van het geloof zit ‘m niet in de vorm, niet in de regel, en zelfs niet in het gebouw van de Heer, maar in de Heer zelf."

Wat de vorige draad betreft, ging het over het omgaan met ons geld. Ik zou daaraan nog willen toevoegen dat alles wat we hebben, huizen, bezittingen en geld van God is. We kunnen tienden geven, maar wat we hebben is 100% van God die ons "alles rijkelijk ten gebruike geeft, om wél te doen" (1 Tim.6: 17,18).
Dat is rentmeesterschap.

Dat komt dan weer terug bij wat Gait vanuit de vorige draad wilde toepassen:

quote:

Je kan niet twee heren dienen. Of je geeft de ene de eer en veracht de ander, of je veracht de eerste en geeft de ander de eer. Zo kan je niet je hart op alles van de wereld zetten en tegelijk God dienen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 24, 2012, 11:02:07 pm »
De preek moest ik ook aan denken, vanwege dat Jezus volgen waar de dominee over had. Dat het je hele leven invulling geeft. Je zal geen plek hebben om je hoofd rust te gunnen, als je Hem volgd. Vandaar uit moest ik aan de twee Heren dienen denken. Als je Jezus volgt, dan is Hij je Heer en is er geen ruimte voor de Mammon, omdat Hij dus heel je leven vult. Terwijl vossen wel holen hebben en vogels nesten om te rusten, heb je geen ruimte meer om de god van het geld na te jagen.

Ook kwam daarover in de preek het volgende voor:
Als je dit zo leest dan is het haast stuitend en gewoon onfatsoenlijk, dat doe je niet, zomaar weglopen, weet je wel wat dat voor angst en zorg betekent!!
 Maar dat weglopen bedoelt Jezus hier niet.
 Want je kunt ook half om half met Jezus meegaan.
 Dan loop je wel achter Jezus aan, maar eigenlijk ben je nog bezig met je gezin, je familie, je vrienden. Je had dit nog willen zeggen en dat nog willen doen…… Of ik wil wel volgen, Jezus, maar eerst moet ik nog even dit af maken, en eerst moet ik met die nog even bellen, en eerst moet ik daar nog naar toe, en dan…. Maar voor je er erg in hebt, is er dan al zoveel tussen gekomen wat eerst moet, dat komt er van het volgen niks meer.

Het lijkt dus heel streng en bijna onredelijk wat Jezus zegt – maar Hij legt wel de vinger precies bij de zere plek, want zo gaat het nog wel’s - dan zijn we zo bezig met ons verdriet dat we geen Jezus meer zien, of dan moeten we eerst dit nog en dat nog, en dan…. Als we rijk zijn dan…, als we getrouwd zijn dan… Maar zo komt er altijd wat tussen en is het nooit het goede moment.
Jezus vat alles eigenlijk samen met het verschil in kijken.
 Of je kijkt achterom, of je kijkt vooruit.

Dit is allemaal nu net het geval als je een welvarende westerse leven wilt leven. Dat stuit tegen Gods plan met ons leven.

Wat je schrijft over 'alles is van God, dat je hebt' en de zekerheid van het geloof zit in de Heer zelf'' is hier geloof ik heel wezelijk in.
Kunnen we dit echt aan Hem toe vertrouwen en op Hem bouwen?
Met alles wat we hebben?
Best een uitdaging, denk ik.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2012, 11:06:29 pm door gaitema »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2012, 12:08:05 am »
Volg eerst Christus (of Jezus zoals velen dat hier noemen) en ga pas dan alle andere dingen doen en doe ze op de "Christus-manier". Het gaat om de geestelijke instelling waarmee je iets doet en denkt. Het gaat er niet om dat je naar alle andere dingen (familie/werk etc) niet meer om hoeft te kijken. Het gaat er wel om dat als je met die andere zaken bezig bent, je er op een zo ideaal mogelijke manier mee bezig bent. Niet ten bate van jezelf, maar van allen waar je mee te maken hebt. Het idee van geestelijk de aardse zaken loslaten omdat ze niet het belangrijkste vertegenwoordigen. Wat je nooit geestelijk moet loslaten is Christus (bewustzijn) en dus God's-dienst.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2012, 12:08:31 am door Ozombi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2012, 02:55:54 pm »
Je zou kunnen zeggen: "met God wandelen, zoals Adam met Hem wandelde."
God had Eva ook naast hem geschapen en ze gingen met elkaar als man en vrouw door het leven. Te gelijk wandelden ze met God, in het begin. Henoch deed dat later ook. Koning David deed dat, Job deed dat en Paulus deed dat. Verschillende levens/ De één getrouwd, de ander niet. De één heel rijk, één zelfs koning en de ander had het soms niet zo breed, maar iedereen merkte Gods zorg over hen op. Ieder was zich bewust van zijn roeping.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 25, 2012, 11:02:34 pm »
@gaitema::
heel goed punt. men kan er geen aardse meetlat op leggen.
1 beginsel , toe te passen op al het andere wat dat ook mag wezen?
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2012, 11:03:04 pm door Ozombi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 26, 2012, 12:37:39 am »
Dat komt ook weer, geloof ik, omdat wij mensen nogal wat op waarde schatten, wat voor God geen waarde heeft.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 29, 2012, 01:55:07 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 23 juli 2012 om 20:50:
[...]

mag ik ook een andere invalshoek introduceren. De wereld heeft er voor gezorgd dat wij (ook al zijn we christen)sluipenderwijs afhankelijk zijn geworden van Mammon. Wij zien het nu en staan bij de scherven van ons bestaan, wat moeten wij doen!!!

Wat dacht je van je naaste dienen met het geld wat je gekregen hebt?
Probleem opgelost :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 29, 2012, 03:02:24 pm »
Vacatures van de kerkenraad:
diakenen gezocht in alle wijken
Ouderlingen gezocht
pastorale medewerkers gezocht

etc etc

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 15, 2012, 04:39:38 pm »
Ach ja, anders nog?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 16, 2012, 09:00:00 am »
@gaitema-meer van dit soort preken kunnen geen kwaad !

@riemer-meer is er niet ? lijkt me wat karig  ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 17, 2012, 07:02:55 pm »
Ja, het was haast niet de moeite om het openbaar te maken.
Echter, dat jij het gelezen hebt is ook weer de moeite waard :)
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2012, 07:03:23 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 20, 2012, 12:39:19 am »

quote:

gaitema schreef op 17 augustus 2012 om 19:02:
Ja, het was haast niet de moeite om het openbaar te maken.
Echter, dat jij het gelezen hebt is ook weer de moeite waard :)

Ook gelezen (immers: vakantie en dus geen tijd :) ) en niets aan toe te voegen _O_

En Yep: terug van vakantie en vrijdag gaan we weer, nu samen, zonder de kinderen, een weekend met vrienden doorbrengen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 20, 2012, 08:14:08 am »
Gaaf! Geniet er van :)
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2012, 08:14:21 am door gaitema »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 21, 2012, 07:29:54 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 augustus 2012 om 00:39:
[...]

Ook gelezen (immers: vakantie en dus geen tijd :) ) en niets aan toe te voegen _O_

En Yep: terug van vakantie en vrijdag gaan we weer, nu samen, zonder de kinderen, een weekend met vrienden doorbrengen.
Kijk eens aan. Veel plezier! :)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 23, 2012, 02:39:59 pm »
.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2012, 02:58:53 pm door Trajecto »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 01, 2012, 11:55:25 pm »
Onlangs was er een lezing binnen een gereformeerde stroming (weet niet welke) maar daar werd ook duidelijk naar voren gebracht dat welvaart een van de grote gevaren is voor de kerk in oa W-Europa.

Kan mij er idd wel eea bij voorstellen - de zuigkracht van het geld is groot ook onder gelovigen - de drang om mee te doen is volop anwezig en er is mi nog maar weinig onderscheid op dat gebied.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 02, 2012, 10:37:06 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 juli 2012 om 13:55:
[...]

Wat dacht je van je naaste dienen met het geld wat je gekregen hebt?
Probleem opgelost :)
als er tenminste geen geldprobleem is...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 02, 2012, 02:07:40 pm »
Ook dat is een mooie ervaring: wanneer je tekorten leid, geholpen worden door je omgeving.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 02, 2012, 02:09:03 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 01 september 2012 om 23:55:
Onlangs was er een lezing binnen een gereformeerde stroming (weet niet welke) maar daar werd ook duidelijk naar voren gebracht dat welvaart een van de grote gevaren is voor de kerk in oa W-Europa.

Kan mij er idd wel eea bij voorstellen - de zuigkracht van het geld is groot ook onder gelovigen - de drang om mee te doen is volop anwezig en er is mi nog maar weinig onderscheid op dat gebied.
Dat geloof ik ook. Geld maakt ook lui.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 02, 2012, 02:23:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 september 2012 om 14:07:
Ook dat is een mooie ervaring: wanneer je tekorten leid, geholpen worden door je omgeving.

Is het net dat de Heer juist tekorten aanvult?
Dat is wel iets anders namelijk dan een overdaad of een buffer creëren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 02, 2012, 04:30:25 pm »
De Heer vult tekorten aan ja. Ik vraag me zelf alleen wel eens af hoe we tegen onze eigen welvaard aan moeten kijken. Is het een geschenk of is het een vloek?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 02, 2012, 08:08:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 september 2012 om 16:30:
De Heer vult tekorten aan ja. Ik vraag me zelf alleen wel eens af hoe we tegen onze eigen welvaard aan moeten kijken. Is het een geschenk of is het een vloek?

Ik denk een zegen van G'd.
Als JHWH ons namelijk zegent dan gaat het ons goed.

Pas wanneer we als mens arrogant worden en zondigen dan trekt Hij Zijn Zegen en ook Zichzelf op den duur terug. Het kwaad krijgt dan geheel de overhand met alle ellende tot gevolg.

Het hoogste doel voor G'd is volgens mij dat een ziel het eeuwige leven mag ontvangen, al het andere is daaraan ondergeschikt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 02, 2012, 11:23:35 pm »
Aan de ene kant zeg ik "ja, een zegen", maar aan de andere kant is het ook een vorm van "torenbouw van Babel".  Het zich onrechtmatig van alles toe eigenen zit daar al snel in.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 03, 2012, 08:47:59 am »

quote:

learsi schreef op 02 september 2012 om 20:08:
[...]

Pas wanneer we als mens arrogant worden en zondigen dan trekt Hij Zijn Zegen en ook Zichzelf op den duur terug. Het kwaad krijgt dan geheel de overhand met alle ellende tot gevolg.

Het hoogste doel voor G'd is volgens mij dat een ziel het eeuwige leven mag ontvangen, al het andere is daaraan ondergeschikt.

En wat zie je nu dus gebeuren als het gaat over arrogantie van de mens dat we denken God niet nodig te hebben en het zelf wel te kunnen doen ?
Er is niks nieuws onder de zon - de Bijbel is actueel.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 03, 2012, 03:27:19 pm »

quote:

learsi schreef op 02 september 2012 om 20:08:

Dit is ten dele waar. Psalm 23 zegt: "zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij."
God kan ons leven op de proef stellen door tegenslag. Het gaat er dan om dat we ook in de moeilijkste omstandigheden ons vastklemmen aan Hem. Beproefdheid werkt volharding uit. We worden erdoor gevormd.
We zien Job als voorbeeld in de bijbel. Hij stond bekend als een rechtvaardig en vroom persoon. Het lijden bracht hem tot deze conclusie:

quote:

Job 41:3 Wie was ik dat ik, door mijn onverstand, uw besluit wilde toedekken?
Werkelijk, ik sprak zonder enig begrip,
over wonderen, te groot voor mij om te bevatten.
4 “Luister,” zei ik, “dan zal ik spreken,
ik zal u ondervragen, zeg mij wat u weet.”
5 Eerder had ik slechts over u gehoord,
maar nu heb ik u met eigen ogen aanschouwd.
6 Daarom herroep ik mijn woorden en buig ik mij,
zoals ik hier zit in het stof en het vuil.’

Job kende ook rijke zegen in de vorm van bezittingen. Maar het lijden kan ook zegen zijn. We zijn geboren met een zondige natuur en moeten veel leren. God wil ons verlossen van zwakheden, trots of eigendunk, waarvan we onszelf soms helemaal niet bewust zijn. In plaats daarvan wil Hij ons leren lief te hebben, mee te leven en te vergeven. Om dichter bij het hart van God te komen en Hem te leren vertrouwen.

Psalm 119:71
 Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.

quote:

Ja zeker, de arrogante mens zal eenmaal - als hij zich niet bekeert - de gevolgen daarvan ondervinden. Ik denk dat het Gods doel is dat wij gemeenschap met Hem hebben. Dat zal inderdaad een eeuwige gemeenschap zijn. Maar nu mogen we dat ook al ervaren.

Paulus schreef “God is getrouw, door wie gij zijt geroepen tot gemeenschap met zijn Zoon Jezus Christus, onze Here” (1 Korintiërs 1:9)

Ik begrijp wel dat dit meer op het persoonlijke vlak ligt. Als het over rampen in de wereld gaat, mogen we ons zeker afvragen of hieruit lessen te trekken zijn. Maar het is gevaarlijk om dat voor anderen in te vullen. Ik denk dan aan wat Jezus zei in Lucas 13:

quote:

1 Terzelfder tijd kwamen enigen tot Hem met het bericht over de Galileeërs, wier bloed Pilatus met hun offers vermengd had. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? 3 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen. 4 Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen.
Een ramp zal altijd een oproep tot bekering moeten inhouden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 03, 2012, 05:28:19 pm »
Adinomis: dat jij nu ook al aan deze tekst dacht, vind ik toch een mooi iets. Ik moest er aan denken in jouw topic :)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 03, 2012, 09:20:38 pm »

quote:

Adinomis schreef op 03 september 2012 om 15:27:
[...]

Dit is ten dele waar. Psalm 23 zegt: "zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij."
God kan ons leven op de proef stellen door tegenslag. Het gaat er dan om dat we ook in de moeilijkste omstandigheden ons vastklemmen aan Hem. Beproefdheid werkt volharding uit. We worden erdoor gevormd.

Toch zie ik dit meer als dat ook al heeft de vijand satan snode plannen met je, dat je niet hoeft te vrezen als we G'd bij ons hebben. Dan zal G'd het niet of ten dele toestaan.....

Zoals je verderop schrijft, zijn we allen zondig, ook de gelovigen. Dus zou G'd vanwege die zonde, iets meer afstand nemen waardoor de satan meer opties krijgt om zijn boze "spel" te "spelen"?

In Psalm 23 zie ik zo niet dat het G'd Zelf is Die ons door het diepe dal laat gaan.

quote:

We zien Job als voorbeeld in de bijbel. Hij stond bekend als een rechtvaardig en vroom persoon. Het lijden bracht hem tot deze conclusie:
Had Job uiteindelijk net het voorrecht om de satan af te laten gaan? Door Job kon G'd glimlachend tegen satan zeggen, zie je wel satan, er zijn wel degelijk mensen op aarde die Mij werkelijk liefhebben en trouw zijn. en daarmee het ongelijk van satan getoond?

quote:

Psalm 119:71
Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.

Ja, deze vers is inderdaad wel veel duidelijker erin, mee eens..... hhhmmm  :)
Weliswaar op persoonlijke leest denk ik en niet gerelateerd aan hele naties?

quote:

Ik begrijp wel dat dit meer op het persoonlijke vlak ligt. Als het over rampen in de wereld gaat, mogen we ons zeker afvragen of hieruit lessen te trekken zijn. Maar het is gevaarlijk om dat voor anderen in te vullen. Ik denk dan aan wat Jezus zei in Lucas 13:

Dat je daar nu mee komt is inderdaad apart, ter zelfde tijd als gaitema in een ander topic.  :)
Deze kende ik nog niet.
Maar ik denk eigenlijk ook niet dat G'd met een ramp zoals in bijvoorbeeld Turkije en Iran onlangs, alleen de mensen treft die er rechtstreeks mee te maken hebben.
Dat blijkt ook eigenlijk wel uit Lucas 13 dan.
Of meer dat niet alle rampen vanwege de zonde ontstaan?
Maar als laatste zegt Jezus
5 Ik zeg u: Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen.
Dat klinkt toch als wie zich niet bekeert van de zonde, evenzo met een ongeluk/ramp zal omkomen, of hoe zie jij dat?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 03, 2012, 10:27:55 pm »
Andersom gebeurd dus ook, zoals onlangs in Israël een wonder van bescherming bij een terroristische raketaanval uit Gaza op een woonwijk.
http://israeltoday.nl/hea...t-geen-gewonden-na-inslag

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: september 04, 2012, 06:11:46 pm »
Dat doen ze, steeds maar raketten schieten.
Je zal er maar wonen! Dan heb je echt bescherming van boven nodig.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 04, 2012, 11:08:03 pm »

quote:

learsi schreef op 03 september 2012 om 21:20:
[...]

Toch zie ik dit meer als dat ook al heeft de vijand satan snode plannen met je, dat je niet hoeft te vrezen als we G'd bij ons hebben. Dan zal G'd het niet of ten dele toestaan.....

Sterker nog. God staat het soms toe dat de duivel ons kwaad doet. Dat zie je heel duidelijk bij Job. Uiteindelijk gebeurde dit ook bij Jezus.  Hoe vaak gebeurt het niet met gelovigen die vervolgd worden om hun geloof. God is de regisseur. Hij laat zelfs de slechtheid van de duivel meewerken om een hoger doel te bereiken. De satan denkt dat hij zijn doel zal bereiken, maar in feite zorgt God ervoor dat het kwaad zich uiteindelijk tegen de satan keert.
 We begrijpen dat vaak niet. Maar God is soeverein in Zijn handelen. Hij laat het kwade meewerken ten goede voor degenen die Hem liefhebben. (Rom. 8:28 en 29).

De satan is geen partij voor ons. Wij kunnen hem niet aan in eigen kracht. Maar uiteindelijk is hij maar een geschapen engel die gevallen is. Hij is door God geschapen en kan daarom uiteindelijk niets uitrichten als God het niet toelaat.

quote:

Zoals je verderop schrijft, zijn we allen zondig, ook de gelovigen. Dus zou G'd vanwege die zonde, iets meer afstand nemen waardoor de satan meer opties krijgt om zijn boze "spel" te "spelen"?

Als ik zeg dat we zondig zijn, bedoel ik daarmee dat we dat van nature zijn. Gelovigen waarin Christus woont worden door God niet meer als zondaars gezien.
Niettemin moet het proces van heiliging wel in ons plaatsvinden en dat kan een pijnlijke weg zijn. De Here straft wie Hij liefheeft. Als we die straf niet ondergingen zouden we geen echte kinderen van Hem zijn.

quote:

In Psalm 23 zie ik zo niet dat het G'd Zelf is Die ons door het diepe dal laat gaan.

Het is altijd moeilijk te zeggen wat de reden is waarom we door een diep dal gaan. Wat wel belangrijk is, dat we God kunnen vragen wat we hiervan kunnen leren. Dat we bereid zijn hierdoor gevormd te worden. Als alles goed gaat is het niet zo moeilijk om uit volle borst de Here prijzen. Maar als het moeilijk wordt, wat doen we dan?
Van het kwaad dat Satan ons aandoet, kan God een beproeving een test maken, waardoor we sterker in het geloof komen te staan. Maar het kan ook tot gevolg hebben dat mensen afhaken.

quote:

Had Job uiteindelijk net het voorrecht om de satan af te laten gaan? Door Job kon G'd glimlachend tegen satan zeggen, zie je wel satan, er zijn wel degelijk mensen op aarde die Mij werkelijk liefhebben en trouw zijn. en daarmee het ongelijk van satan getoond?
Wel bijzonder dat je dat een voorrecht noemt. Er is geloof voor nodig om dat te kunnen zeggen als je zo zwaar moet lijden. Je hoort het ook van degenen die om hun geloof vervolgd worden. Ze zien het vaak als een voorrecht om hierin Christus te verheerlijken. Dan voel ik me een beetje bezwaard. Zou ik dat ook zo kunnen beleven? Als het echt heel moeilijk wordt......

quote:

Maar ik denk eigenlijk ook niet dat G'd met een ramp zoals in bijvoorbeeld Turkije en Iran onlangs, alleen de mensen treft die er rechtstreeks mee te maken hebben.
Dat blijkt ook eigenlijk wel uit Lucas 13 dan.
Of meer dat niet alle rampen vanwege de zonde ontstaan?
Maar als laatste zegt Jezus
5 Ik zeg u: Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen.
Dat klinkt toch als wie zich niet bekeert van de zonde, evenzo met een ongeluk/ramp zal omkomen, of hoe zie jij dat?

Ik denk dat ze zullen omkomen in het oordeel van God. Zo'n ongeluk of ramp kan een oordeel zijn. Het moet dan vooral ook een waarschuwing zijn voor degenen die niet geloven of in zonde leven. Dat is beter dan de slachtoffers van zo'n ramp te veroordelen.

Er is sprake van dat iedere keer als Amerika Israël onder druk zet om land prijs te geven, er een ramp in Amerika plaatsvindt. Klik hier.
Dit lijkt me niet onwaarschijnlijk. Wie zich tegen Gods orde verzet heeft smart op smart te vrezen. Wat dat betreft hebben de leiders een grote verantwoordelijkheid naar hun onderdanen, waarvan ze zich misschien niet eens bewust zijn.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 05, 2012, 07:50:45 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 september 2012 om 23:08:
[...]

Sterker nog. God staat het soms toe dat de duivel ons kwaad doet. Dat zie je heel duidelijk bij Job.
Maar toch lees ik in Job dat G'd het toeliet om de satan een vernedering te laten ondergaan. Niet voor niets was het G'd Die trots als een pauw zei tegen satan, zie eens satan hoe trouw mijn knecht Jobje is. G'd wist naar mijn idee al lang dat Job Hem trouw zou blijven.

quote:

Uiteindelijk gebeurde dit ook bij Jezus.

Doel je hier op de verzoeking in de woestijn of Zijn Kruisdood?
Want dat laatste was denk ik een vooropgezet plan, waar G'd de satan voor Zijn karretje heeft gespannen, hem laten denken dat ie aan de winnende hand was. Onwetend dat hij hiermee hielp zijn eigen ondergang te creëren.

quote:

Hoe vaak gebeurt het niet met gelovigen die vervolgd worden om hun geloof. God is de regisseur. Hij laat zelfs de slechtheid van de duivel meewerken om een hoger doel te bereiken. De satan denkt dat hij zijn doel zal bereiken, maar in feite zorgt God ervoor dat het kwaad zich uiteindelijk tegen de satan keert.
 We begrijpen dat vaak niet. Maar God is soeverein in Zijn handelen. Hij laat het kwade meewerken ten goede voor degenen die Hem liefhebben. (Rom. 8:28 en 29).

Eigenlijk zie je dat ook vaak bij bekeringen. Mensen zitten helemaal in de put, uitzichtloos, door satan in de tang genomen en dan komt de Here Jezus in hun leven en veranderd alles.  :)

quote:

De satan is geen partij voor ons. Wij kunnen hem niet aan in eigen kracht. Maar uiteindelijk is hij maar een geschapen engel die gevallen is. Hij is door God geschapen en kan daarom uiteindelijk niets uitrichten als God het niet toelaat.

Inderdaad zijn we als mensen zonder onze grote broer Jezus helemaal verloren.

[...]

quote:

Als ik zeg dat we zondig zijn, bedoel ik daarmee dat we dat van nature zijn. Gelovigen waarin Christus woont worden door God niet meer als zondaars gezien.

Niet als zondaar gezien, maar nog wel de zonde gezien, toch?

quote:

Niettemin moet het proces van heiliging wel in ons plaatsvinden en dat kan een pijnlijke weg zijn. De Here http://www.biblija.net/bi...;set=10,straft]straft wie Hij liefheeft. Als we die straf niet ondergingen zouden we geen echte kinderen van Hem zijn.

Heel mooie vers inderdaad  :*)

[...]

quote:

Het is altijd moeilijk te zeggen wat de reden is waarom we door een diep dal gaan. Wat wel belangrijk is, dat we God kunnen vragen wat we hiervan kunnen leren. Dat we bereid zijn hierdoor gevormd te worden. Als alles goed gaat is het niet zo moeilijk om uit volle borst de Here prijzen. Maar als het moeilijk wordt, wat doen we dan?

Inderdaad, door onze tranen van verdriet toch de Heer voor alles danken.

quote:

Van het kwaad dat Satan ons aandoet, kan God een beproeving een test maken, waardoor we sterker in het geloof komen te staan. Maar het kan ook tot gevolg hebben dat mensen afhaken.

Deze uitleg deel ik met je, maar ik weet ook dat veel al juist om deze uitleg het geloof vaarwel zeggen inderdaad.

[...]

quote:

Wel bijzonder dat je dat een voorrecht noemt. Er is geloof voor nodig om dat te kunnen zeggen als je zo zwaar moet lijden. Je hoort het ook van degenen die om hun geloof vervolgd worden.

Tsja, veilig van achter mijn toetsenbord is het makkelijk zeggen.
Neem bijvoorbeeld de Iraanse voorhanger Joesef Naderkhani (oid) die ze in Iran proberen op te hangen vanwege zijn geloof in Christus en zijn weigering om islam aan te nemen. Heel veel respect voor deze man (en zo zijn er velen). Vaak denk ik, hoe zou ik dat doen? Een goed iets om dagelijks in onze gebeden bij stil te staan, opdat de Heer dezen van Zijn Kracht blijft voorzien en ze zal bevrijden.

quote:

Ze zien het vaak als een voorrecht om hierin Christus te verheerlijken. Dan voel ik me een beetje bezwaard. Zou ik dat ook zo kunnen beleven? Als het echt heel moeilijk wordt......

Precies wat ik hierboven schreef...

[...]

quote:

Er is sprake van dat iedere keer als Amerika Israël onder druk zet om land prijs te geven, er een ramp in Amerika plaatsvindt. http://www.franklinterhor...20Verenigde%20Staten.htm.
Dit lijkt me niet onwaarschijnlijk. Wie zich tegen Gods orde verzet heeft smart op smart te vrezen. Wat dat betreft hebben de leiders een grote verantwoordelijkheid naar hun onderdanen, waarvan ze zich misschien niet eens bewust zijn.
Ja deze website had ik al eens gezien, ik deel jou en hun visie volledig.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: september 06, 2012, 11:30:08 am »

quote:

learsi schreef op 05 september 2012 om 19:50:

Maar toch lees ik in Job dat G'd het toeliet om de satan een vernedering te laten ondergaan. Niet voor niets was het G'd Die trots als een pauw zei tegen satan, zie eens satan hoe trouw mijn knecht Jobje is. G'd wist naar mijn idee al lang dat Job Hem trouw zou blijven.
Inderdaad, dit is zeker waar. Het mes snijdt naar twee kanten. Satan werd vernederd en Job werd naar een hoger inzicht geleid.

quote:

Doel je hier op de verzoeking in de woestijn of Zijn Kruisdood?
Want dat laatste was denk ik een vooropgezet plan, waar G'd de satan voor Zijn karretje heeft gespannen, hem laten denken dat ie aan de winnende hand was. Onwetend dat hij hiermee hielp zijn eigen ondergang te creëren.
Ik dacht hierbij aan de kruisdood. God liet het toe dat Satan in het hart van Judas voer en in de harten van hen die Jezus veroordeelden en lieten terechtstellen. Maar God wist dat dit iets goeds zou uitwerken, omdat Hij de regie in handen had en heeft. Inderdaad Satan bewerkte hiermee onbedoeld zijn eigen ondergang.

quote:

Eigenlijk zie je dat ook vaak bij bekeringen. Mensen zitten helemaal in de put, uitzichtloos, door satan in de tang genomen en dan komt de Here Jezus in hun leven en veranderd alles.  :)
Ja zo is het, God bevrijdt zijn kinderen uit de slavernij van de satan. Op eigen kracht konden ze daarvan niet loskomen. Dan kan niets je meer scheiden van de liefde van Christus, wat er ook gebeurt.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: september 07, 2012, 12:39:52 pm »
Toevallig las ik vanochtend Spreuken 2:

7 Hij houdt voor de oprechten wijsheid gereed,
Hij is een Schild voor hen die in oprechtheid hun weg gaan,
8 opdat zij de paden van het recht in acht nemen.
Hij bewaart de weg van Zijn gunstelingen.