Auteur Topic: Bidden op je werk, school of ergens anders?  (gelezen 3264 keer)

Fox590

• Bekijk profiel
Bidden op je werk, school of ergens anders?
« Gepost op: september 14, 2012, 09:29:32 pm »
Bidden op je werk of als je ergens anders bent.
Hoe doe jij dat?
Ga je gewoon in de kantine zitten en bid je voor je eten? Bid je ergens in stilte?
Ik ga zelf vaak met collega's buiten wandelen, maar ik weet het eigenlijk geen plek te geven?

Moet ik in het openbaar al dan niet in stilte bidden en zo de Heer niet verlochenen en danken voor mijn eten, of ben ik dan een farizeër die zijn loon al ontvangen heeft?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2012, 11:09:31 pm »

quote:

Fox590 schreef op 14 september 2012 om 21:29:
Hoe doe jij dat?
Ga je gewoon in de kantine zitten en bid je voor je eten? Bid je ergens in stilte?
Ik ga zelf vaak met collega's buiten wandelen, maar ik weet het eigenlijk geen plek te geven?

Moet ik in het openbaar al dan niet in stilte bidden en zo de Heer niet verlochenen en danken voor mijn eten, of ben ik dan een farizeër die zijn loon al ontvangen heeft?

Als ik op een publieke plek eet wil ik er voor uitkomen dat ik Christen ben en een zegen vragen voor mijn eten zoals ik gewend ben. Ik merk wel dat ik over een drempel moet stappen. Soms vind ik het ook moeilijk om dan mijn gedachten op God te concentreren. Je voelt je bekeken. Maar daar moet je je niets van aantrekken.

Daniël ging ook door met bidden - zoals hij gewend was -, zichtbaar voor de mensen die zijn huis in de gaten hielden, want er was een verbod op het bidden van kracht. Ze wisten dat hij daar altijd bad. Dus Daniël verstopte zich niet.

In de bijbel wordt ook gesproken over de binnenkamer. Dat ken ik ook. De binnenkamer, waar je je volledig op God kunt concentreren, waar je de omgang met Hem ervaart.

De farizeeën stonden te bidden om op te vallen bij de mensen. Zij waren de vrome geestelijken. Die status etaleerden ze om indruk bij de mensen te maken. Maar het had niets te maken met contact zoeken met God. Hun loon was het eerbetoon van de mensen.

In onze huidige maatschappij maak je geen indruk als je in een restaurant gaat bidden voor je eten. Grote kans dat je omgeving het belachelijk en naief vindt. Als dat je loon is ben je zalig volgens Math. 5:11.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 15, 2012, 12:08:35 am »
Je kunt toch ook bidden zonder enig uiterlijk teken? Je kunt 24uur per dag bidden en er is geen buitengewone concentratie voor nodig dit te doen. In de binnenkamer inderdaad, die altijd geopend is.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2012, 12:19:02 am »

quote:

Adinomis schreef op 14 september 2012 om 23:09:
[...]

In onze huidige maatschappij maak je geen indruk als je in een restaurant gaat bidden voor je eten. Grote kans dat je omgeving het belachelijk en naief vindt. Als dat je loon is ben je zalig volgens Math. 5:11.

Volgens mij, komt het gewoon op je eigen intentie aan.
Waar je zelf van overtuigd bent, kan je ook voor anderen doen. Eender wat het is.
Als je zelf al begint te denken, dat je je belachelijk zou kunnen maken, laat het dan maar zitten.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2012, 11:02:54 am »

quote:

vrolijke schreef op 15 september 2012 om 00:19:

Volgens mij, komt het gewoon op je eigen intentie aan.
Waar je zelf van overtuigd bent, kan je ook voor anderen doen. Eender wat het is.
Als je zelf al begint te denken, dat je je belachelijk zou kunnen maken, laat het dan maar zitten.

Je hebt wel gelijk. Maar ik werd er wel eens op aangevallen door "medechristenen". Ik weet dat ik niet belachelijk ben. Maar ik herken in mezelf best wel dat ik gevoelig ben voor hoe anderen me beoordelen. Maar ik wil niet toegeven aan die gevoeligheid en uitkomen voor mijn Heer, op de manier die ik gewend ben.

Natuurlijk kun je bidden zonder uiterlijk eerbetoon. Ook dat is me zeker niet vreemd. Maar ik wil me er ook niet voor schamen. (Rom. 1:16)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2012, 11:34:00 am »

quote:

Fox590 schreef op 14 september 2012 om 21:29:
Hoe doe jij dat?

Volgens mij zijn er 2 verschillen:
- Bidden en zegen vragen voor het eten.
- Al je gedachten en gebeurtenissen, angsten e.d. delen met G'd.

Als je in de kantine van je werk gaat eten, of in een restaurant, dan is het even een drempel nemen om daar te gaan bidden voor en na het eten. Dat moet niet luid en hard gebeuren, maar ik denk ook niet stiekem. Juist wanneer mensen je trouw zien bidden voor het eten dwingt uiteindelijk respect af. Opent een dialoog om over Christus en het evangelie te vertellen. Zet de mensen (heel even) aan het denken.

Wanneer een collega of een buur het moeilijk heeft, bijvoorbeeld ziekte, is het juist de bedoeling om voor diegene te bidden in stilte. Maar ook om die gene te laten weten dat jij bidt voor die persoon. Of zelfs vragen aan die persoon of je samen met die persoon mag bidden voor hem. Dat is denk ik juist christen zijn. Tonen dat je overal G'd in en bij betrekt en op Hem volledig vertrouwd. Wil de persoon dat niet, kan je altijd zeggen, toch zal ik voor je bidden. Mocht G'd Zij Heilig Oor neigen naar je gebed, dan heeft de persoon die een wonder ondergaat iets om over na te denken.

Maar uiteraard is er ook zoiets als dagelijks op een rustige plek bidden tot Jezus / G'd om de dag te bespreken, te danken en eventueel te vragen voor anderen en jezelf.

In het openbaar bidden moet je niet doen om te tonen hoe vroom je wel niet denkt te zijn.
Maar niet bidden voor bijvoorbeeld het eten in publieke ruimten, vanwege schaamte lijkt me ook iets om overheen te stappen.

Jezus zei niet voor niets, Lucas 9
26   Want wie zich voor Mij en Mijn woorden geschaamd zal hebben, voor hem zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij zal komen in Zijn heerlijkheid en in die van de Vader en in die van de heilige engelen.