Auteur Topic: De superchristen!  (gelezen 11357 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Gepost op: oktober 28, 2012, 01:46:45 pm »
Wanneer ken je Jezus?

Er werd hier een beeld geschetst van een gearriveerde superchristen.
Om eerlijk te zijn geloof ik dat een mens een gearriveerde superchristen zou moeten kunnen zijn, dat God ons zo zuiver geschapen heeft.
Echter, als je een hele studie van 4 jaar verzuimd hebt om je best te doen, dan kan je na 3 keer blijven zitten niet opeens van de één op de andere dag de schade inhalen.
Echter bekruipt mij het gevoel soms dat het erkennen van je eigen luiheid in het volgen van onze Leraar Jezus verheerlijkt wordt. Alsof je een gearriveerde superchristen bent als je zegt iets van Hem te hebben geleerd of ergens van zijn lessen hebt begrepen. Als je aangeeft dat je vooruitgang kan boeken, ondanks je luie jaren achter je. Dat je geloofd dat Jezus je gedachten en uitspraken kan vullen met Zijn wijsheid en Zijn gaven.

Christen zijn is het bekende: "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald."
Ik geloof dat die kering mogelijk is en door de Heilige Geest bewerkt wordt.

God voor je karretje spannen?
Nee, dat is alsof Jezus je een voldoende geeft voor huiswerk dat je niet maakte.
Het christen zijn is niet God voor je karretje spannen, maar is toestaan dat Jezus je onderwijzer is en je oor naar Hem richten van dag tot dag, van minuut tot minuut. Het sterven aan je zelf en je tijd geven aan Jezus, zoals een leerling zijn tijd geeft voor de studie en een muziekant die graag goed wil presteren zijn tijd geeft om door oefeningen thuis en op de repetities zo ver te komen.

Welkom op de Kampus aarde! Hier ben je een leerling van Jezus!
Ga er voor, behaal de diploma! Kom bij Jezus op de les!

Zo kan je steeds beter beoordelen welke lessen echt van Jezus komen
en welke eerder opvattingen van gewoon mensen zijn die niet overéénstemmen met het onderwijs van Jezus.

Dus de vraag:
Hoe kan je een leerling zijn van Jezus?
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2012, 01:56:17 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #1 Gepost op: oktober 28, 2012, 01:59:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 oktober 2012 om 13:46:
Wanneer ken je Jezus?

Om eerlijk te zijn geloof ik dat een mens een gearriveerde superchristen zou moeten kunnen zijn, dat God ons zo zuiver geschapen heeft.
Echter, als je een hele studie van 4 jaar verzuimd hebt om je best te doen, dan kan je na 3 keer blijven zitten niet opeens van de één op de andere dag de schade inhalen.
Echter bekruipt mij het gevoel soms dat het erkennen van je eigen luiheid in het volgen van onze Leraar Jezus verheerlijkt wordt. Alsof je een gearriveerde superchristen bent als je zegt iets van Hem te hebben geleerd of ergens van zijn lessen hebt begrepen. Als je aangeeft dat je vooruitgang kan boeken, ondanks je luie jaren achter je.

Nee, dat is alsof Jezus je een voldoende geeft voor huiswerk dat je niet maakte.
Het christen zijn is niet God voor je karretje spannen, maar is toestaan dat Jezus je onderwijzer is en je oor naar Hem richten van dag tot dag, van minuut tot minuut. Het sterven aan je zelf en je tijd geven aan Jezus, zoals een leerling zijn tijd geeft voor de studie en een muziekant die graag goed wil presteren zijn tijd geeft om door oefeningen thuis en op de repetities zo ver te komen.

en welke eerder opvattingen van gewoon mensen zijn die niet overéénstemmen met het onderwijs van Jezus.

Dus de vraag:
Spreuken 2
Uitnemendheid der wijsheid
1 Mijn zoon! zo gij mijn redenen aanneemt, en mijn geboden bij u weglegt;
2 Om uw oren naar wijsheid te doen opmerken; zo gij uw hart tot verstandigheid neigt;
3 Ja, zo gij tot het verstand roept, uw stem verheft tot de verstandigheid;
4 Zo gij haar zoekt als zilver, en naspeurt als verborgen schatten;
5 Dan zult gij de vreze des HEEREN verstaan, en zult de kennis van God vinden.
6 Want de HEERE geeft wijsheid; uit Zijn mond komt kennis en verstand.
7 Hij legt weg voor de oprechten een bestendig wezen; Hij is een Schild dengenen, die oprechtelijk wandelen;
8 Opdat zij de paden des rechts houden; en Hij zal den weg Zijner gunstgenoten bewaren.
9 Dan zult gij verstaan gerechtigheid, en recht, en billijkheden, en alle goede pad.

Spreuken 4
20 Mijn zoon! merk op Mijn woorden, neig uw oor tot mijn redenen.
21 Laat ze niet wijken van uw ogen, behoud ze in het midden uws harten.
22 Want zij zijn het leven dengenen, die ze vinden, en een medicijn voor hun gehele vlees.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #2 Gepost op: oktober 28, 2012, 02:06:05 pm »
Met je oren het horen, er door leven en genezen worden.
Zo is dat :)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #3 Gepost op: oktober 29, 2012, 12:46:02 am »

quote:

gaitema schreef op 28 oktober 2012 om 13:46:
Wanneer ken je Jezus?

Echter bekruipt mij het gevoel soms dat het erkennen van je eigen luiheid in het volgen van onze Leraar Jezus verheerlijkt wordt. Alsof je een gearriveerde superchristen bent als je zegt iets van Hem te hebben geleerd of ergens van zijn lessen hebt begrepen. Als je aangeeft dat je vooruitgang kan boeken, ondanks je luie jaren achter je. Dat je geloofd dat Jezus je gedachten en uitspraken kan vullen met Zijn wijsheid en Zijn gaven.
Denk aan David, een man naar Gods hart. Een supergelovige die in leven en wandel deed wat God wilde?
Nee: een mens zoals jij en ik.
Zondig, domme dingen, foute keuzes.

quote:

Ik ook.

quote:

In het boek 1 samuel lees je iets over dat "god voor je kar spannen", zie ook deze.

quote:

Dus de vraag:
Jezus zegt dat zelf:Kom tot Mij.
Leerling zijn vraagt inzet om te leren.
Superchristen zijn bestaat niet!
Wij zullen nimmer in ons leven de status "als zijnde Christus" bereiken omdat we domweg niet als Christus zijn.
Leerling zijn vraagt ook dat je je leerbaar opstelt.
Niet alles wat wij horen is van de Geest, niet alles wat wij ervaren komt van God.
Toetsen en laten toetsen is voor een leerling van belang.
Leerling zijn is beseffen dat je stage loopt voor een functie op een andere plek: het Koninkrijk van God!

En dat er medestudenten zijn die zich gedragen alsof ze alles al weten: stoor je daar niet aan. Soms zijn het mensen die hun daden uitmeten op de straat terwijl Jezus zegt dat je in je binnenste rein moet zijn.
Vergelijk je daarom niet met anderen: het leidt je af van wat Christus in jouw leven wil betekenen.

En: een leven is een leven lang leren.
Voor een christen is dat een leven lang (aards gezien) leren dat hij het zonder het offer van Christus niet kan.
Ben ik een superchristen?
Nee, ik ben dat niet. Ik ga met regelmaat in tegen wat God vraagt van mij als mens, ik ben een kopie van de gevallen Adam, van David en van andere dienaren in het rijk van God.
Ondanks dat ziet God mij als "perfect" door het offer van Zijn Zoon. Ik hing daar ook op Golgotha, mijn stommiteit werd ook daar gekruisigd. Net als die van Gaitema, Learsi, dingo en de rest van de mensen op dit forum.
Superchristen? Nee, die bestaan op deze wereld niet. Wel bestaan er mensen die zeggen "Super Christus wat U deed voor mij".
Ik ben daar één van en jij ook.

Lees anders psalm 116 even door :)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #4 Gepost op: oktober 29, 2012, 05:20:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 oktober 2012 om 00:46:

Denk aan David, een man naar Gods hart. Een supergelovige die in leven en wandel deed wat God wilde?
Nee: een mens zoals jij en ik.
Zondig, domme dingen, foute keuzes.  

Ook een man die getuigde dat God zijn levenskracht was, die door de Heilige Geest leefde, op de zondige momenten na. Ook nog niet gearriveerd, maar onderweg. Iemand die leefde met berouw, bekering en die leerde van zijn fouten.
Hij was een man naar Gods hart door zijn liefde voor God en bewogenheid met de wereld om zich heen. Al kon hij moeilijk oog krijgen voor het armzalige lot waar de heidenen zich in begaven. Op dat punt had hij wel iets weg van Jona, de vijanden zullen de wraak van God zien.
En toch, een man naar Gods hart, waardoor hij kon profeteren en psalmen schrijven.

David is eigenlijk een schitterend voorbeeld van een man die een knieval maakte, berouw had en door God weer overeind kwam.

quote:

In het boek 1 samuel lees je iets over dat "god voor je kar spannen", zie ook deze.

Hij vertrouwde erop dat hij hulp van de Heer kan verwachten. Ja mooi  :) , op deze manier is het ook met het oog op Gods leiding.

quote:

Jezus zegt dat zelf:Kom tot Mij.
Leerling zijn vraagt inzet om te leren.
Superchristen zijn bestaat niet!
Wij zullen nimmer in ons leven de status "als zijnde Christus" bereiken omdat we domweg niet als Christus zijn.
Leerling zijn vraagt ook dat je je leerbaar opstelt.
Niet alles wat wij horen is van de Geest, niet alles wat wij ervaren komt van God.
Toetsen en laten toetsen is voor een leerling van belang.
Leerling zijn is beseffen dat je stage loopt voor een functie op een andere plek: het Koninkrijk van God!

Ben ik met je eens. Je leerbaar opstellen is ook de wedloop lopen, waar Paulus over had.

quote:

En dat er medestudenten zijn die zich gedragen alsof ze alles al weten: stoor je daar niet aan. Soms zijn het mensen die hun daden uitmeten op de straat terwijl Jezus zegt dat je in je binnenste rein moet zijn.
Vergelijk je daarom niet met anderen: het leidt je af van wat Christus in jouw leven wil betekenen.

Dat storen doe ik me wel eens ja, maar in dit geval ging het me om zo'n vrouw die dan Learsi aansprak en hem een Woord gaf. Zo iets las ik eerder van iemand hier op het forum. Ik weet niet meer wie, maar die getuigde dat een vrouw in de trein heel doelbewust tegen hem zei: "Jezus houdt van jou."
Dan denk ik "Wauw", en vraag ik me af wat God zou zeggen als Hij dat bij mij zou doen. Ik heb dan dus de vrees dat het dan een vuur wordt van een vermaning.

Echter, die angst is denk ik niet terecht. Ik heb wel situaties gehad waarin ik bijvoorbeeld een spreker een vraag stelde en ik van hem ook een antwoord kreeg met een profeterende boodschap over een worsteling waar ik een tijdje later mee te maken zou krijgen. Dat kwam op mijn vraag: "waaraan herken ik een echte christen?" Hij zei toen tegen me: "je hebt twee rozen. De één is levend, de ander is dood, maar aan de buitenkant zie je dat niet."

Een tijd later was ik op de 25+Conferentie die eens is opgezet door Henk Binnendijk en deel uitmaakte van de EO. Daar ontmoette ik een meid. Rosalinde. Ze zei van zichzelf dat ze Roos werd genoemd. Ze heeft rood haar.
We gingen met elkaar naar Deventer, voor een dagje. Met haar zat ik daar ik een restaurant. Ze is christelijk, ook van de synodaal gereformeerde bloedgroep in de PKN. Een gemeente met veel jeugd, waar ze in zit.
We zaten daar in het restaurant. Daar werd rode rozen uitgedeeld aan de dames. Roos zei nog tegen me: "wat charmant, krijg ik een roos van een dame, ik had het liever van een man gehad"en "ik ga even naar de wc om wat nat toiletpapier er om heen te wikkelen, anders gaat deze roos dood."

Roos ging met een roos naar de wc. Na die dag was het er niet meer van gekomen. Dat deed me zeer. Ik voelde me ook door haar onder gesneeuwd. Ik voelde dat zij dingen dacht, zonder het tegen me te zeggen. Dat ze een golflengte boven mij zat. Ze had ook atheneüm gedaan en was 3 jaar ouder dan mij. Een broeder van mijn kerk die met me was (hij is 8 jaar ouder dan ik en heeft rechten gestudeerd) zei tegen me achteraf: "ik proefde een bepaald air bij haar."
In die week er voor aan af droomde ik ook dat ik met een meid op stap was en in een kledingwinkel was. Ik praatte in die winkel honderd uit, terwijl ik bizar genoeg in die droom naakt op de kop op een trap lag. Toen ik uitgesproken was liep ze weg in die droom.
In zo'n droom zie je niet over wie het gaat.

Toen dit allemaal niet meer zo zijn vervolg bleek te gaan krijgen moest ik over deze droom en de woorden van de man na denken:
"je hebt twee rozen. De één is levend en de ander is dood. Aan de buitenkant zie je dat niet."

We hadden met elkaar eerst ook mailcontact, waarin ik veel van me zelf bloot gaf. Daarop kwam van uitstel afstel. De relatie leefde niet. Het was dood.

Daarbij zei ze nog wat dat mij bij bleef. Ze heeft een zus die getrouwd is met een lange man. Ze vroeg aan mij hoe lang ik ben: ik ben 1,97 meter lang. Ja de man van haar zus was net één centimeter langer.

Volgens mij, en dat bekroop mij, ging ik vooral met een mooie roos op stap en moest ik leren wat een "levende" roos is.

Liefde maakt blind, zeggen ze. Dat klopt, maar dan wel die liefde die niets met God van doen heeft. De liefde van deze wereld maakt blind. Die liefde gaat uit naar het verkeerde. Is liefde voor zichzelf vooral.

Ik merkte ook dat je onmogelijk de echte liefde kan vinden als God je niet het juiste inzicht geeft. Want God liet me zien hoe de situatie in de steel zat. Je kunt het volgens Hem niet aan de buitenkant zien. Liefde en leven is iets dat van binnen moet zitten. Je leeft of je leeft niet.
Dat zie je er aan de buitenkant er niet van af.

Ook werd ik geconfronteerd met de beroerde staat waar veel christenen in kunnen zitten. Ze lijken dan christelijk, maar van binnen zijn ze dood.
Het zijn dus schitterende grafstenen, waar God het over had tegen over de Farizeeërs. De buitenkant van de beker ziet er goed uit, maar de beker is leeg.
De tarwe en de dolle tarwe. Echt en niet echt is niet van elkaar te onderscheiden. Laat ze maar gezamelijk op komen, zegt Jezus. Ga niet het dolle tarwe proberen uit te rukken, want dan ruk je het goede mee.

quote:

En: een leven is een leven lang leren.
Voor een christen is dat een leven lang (aards gezien) leren dat hij het zonder het offer van Christus niet kan.
Ben ik een superchristen?
Nee, ik ben dat niet. Ik ga met regelmaat in tegen wat God vraagt van mij als mens, ik ben een kopie van de gevallen Adam, van David en van andere dienaren in het rijk van God.
Ondanks dat ziet God mij als "perfect" door het offer van Zijn Zoon. Ik hing daar ook op Golgotha, mijn stommiteit werd ook daar gekruisigd. Net als die van Gaitema, Learsi, dingo en de rest van de mensen op dit forum.
Superchristen? Nee, die bestaan op deze wereld niet. Wel bestaan er mensen die zeggen "Super Christus wat U deed voor mij".
Ik ben daar één van en jij ook.

Lees anders psalm 116 even door :)

een mooi Psalm. Bij David denk ik altijd aan zijn uitspraak: "God is mijn levenskracht, voor wie zou ik vrees hebben?"

Dat zie ik in dit Psalm ook terug in vers 5 en 6:
"Genadig is de Here en rechtvaardig, onze God is een ontfermer.
De Here bewaard de eenvoudigen;
ik was verzwakt; maar Hij heeft mij verlost."

Ontferming van God is dat Hij voor ons zorgt. Dat Hij ons beschermt en begeleid.
Als een kind die aan de hand van zijn vader loopt.
Bewaren van de eenvoudigen. Een mooie zin. Je instelling om zo te zijn als een kind zit er in en Zijn genade zit er in.

Ik was zwak: "zonde erkenning." Hier wordt niet gezegd: ik ben zwak. Het gaat om het belijden van wat je gedaan hebt.
"Hij heeft mij verlost." Hierin getuigd David van hoe hij gezien en ervaren heeft, Hoe God hem kracht gaf om uit de zwakte op te staan.

Vers 19 is een schitterende afsluiting:
"in de voorhoven van het huis des Heren in uw midden, o Jeruzalem. Halleluja!"

De voorhoven. Dat spreekt. Ik snap wat daar mee bedoeld wordt. Laatst leerde ik dat het voorhof van Gods tempel symboliseerde hoe je via de deur van Gods genade (via Jezus) in het voorhof van Gods verblijf komt. Daar begint het. Je bent er nog niet! God wil ons via 'het heilige' als priesters 'het heilige der heilige' binnen voeren. Dat is vooruitzien naar het rijk van vrede en volledige reiniging van onze harten dat God beloofd heeft. Nu leef je aan het begin van die weg. Je hebt genade ontvangen en nu begin je als een klein pas geboren nieuw leven aan die lange weg van geestelijke groei en ontferming door de Heer.
Dus gearriveerd nog niet, maar wel onderweg naar het nieuw Jeruzalem.
Het reinigingsproces is begonnen.

God is mijn levenskracht! Dat getuigde David.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2012, 05:35:06 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #5 Gepost op: oktober 29, 2012, 05:21:27 pm »
@ Gaitema en Riemer,

Geen mens is een superchristen, die bestaan inderdaad niet zoals Riemer terecht aangeeft. Maar dat betekent niet dat we de Wetten maar aan ons laats moeten lappen. Juist de Heilige Geest zou in ons het verlangen moeten leggen de Wet te doen en ons door deze wil omdat te doen, de noodzakelijke hulp te verlenen om zo min mogelijk overtredingen te maken.

Dat is heel iets anders dan de wetten ontkennen of ontkrachten (omdat we het toch niet kunnen). Deze overtredingen zou in ons juist het besef moeten leggen dat we zondigen en hoe enorm dankbaar we mogen zijn met Zijn Redding. Toch?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #6 Gepost op: oktober 29, 2012, 05:39:51 pm »
Er moet een manier zijn Learsi, dat we aan de wet kunnen houden, zonder te zondigen. Anders heb je een last van de wet om te dragen, die voor je te zwaar is.

Als een rotsblok die je moet optillen van God.
Maar moeten wij die rotsblok ook tillen of moet God dat voor ons doen, zoals met die voetstappen in het zand, waarin Hij ons door het leven draagt? Terwijl je dacht het zelf en alleen te doen.

Ik geloof dat God je inzicht geeft in wat Hij met de geboden ons wilde duidelijk maken. Kijk eens naar het tiende gebod.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2012, 05:41:01 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #7 Gepost op: oktober 29, 2012, 06:06:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 oktober 2012 om 17:39:
Er moet een manier zijn Learsi, dat we aan de wet kunnen houden, zonder te zondigen. Anders heb je een last van de wet om te dragen, die voor je te zwaar is.

Het is wel aan Learsi gericht, maar ik ben zo vrij er ook iets van te zeggen.

Rom.8:1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest.

Je ziet Gait ook in dit bijbelgedeelte wordt onze machteloosheid t.o.v. de wet getekend. Maar het gebeurt in ons door Jezus Christus!! Zijn werk wordt ons toegerekend. Zo kunnen we ontspannen ons leven met Christus leiden. Geen rotsblok.

Ik herinner me een voorbeeld van Henk Binnendijk. Hij liep langs het strand en daar lag een prachtige houten balk, die hij goed kon gebruiken. Hij sjorde om die balk op een karretje te krijgen, maar het ging zo moeizaam dat hij zijn pogingen opgaf.  Na verloop van tijd werd het vloed. De kracht van het water bracht de balk naar de bedoelde plaats. Hij hoefde er niets voor te doen. Zo werkt de kracht van de Heilige Geest die ons leven beheerst. Dus daarop vertrouwen!
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2012, 06:06:34 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #8 Gepost op: oktober 29, 2012, 06:10:19 pm »

quote:

Adinomis schreef op 29 oktober 2012 om 18:06:
[...]

Rom.8:1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest.

Je ziet Gait ook in dit bijbelgedeelte wordt onze machteloosheid t.o.v. de wet getekend. Maar het gebeurt in ons door Jezus Christus!! Zijn werk wordt ons toegerekend. Zo kunnen we ontspannen ons leven met Christus leiden. Geen rotsblok.

Ik herinner me een voorbeeld van Henk Binnendijk. Hij liep langs het strand en daar lag een prachtige houten balk, die hij goed kon gebruiken. Hij sjorde om die balk op een karretje te krijgen, maar het ging zo moeizaam dat hij zijn pogingen opgaf.  Na verloop van tijd werd het vloed. De kracht van het water bracht de balk naar de bedoelde plaats. Hij hoefde er niets voor te doen. Zo werkt de kracht van de Heilige Geest die ons leven beheerst. Dus daarop vertrouwen!
een mooie reactie adinomis, maar één van de grote onbeantwoorde vraagstukken van mijn leven...

small brother

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #9 Gepost op: oktober 29, 2012, 07:14:24 pm »

quote:

Adinomis schreef op 29 oktober 2012 om 18:06:

Wat ik een beetje mis in dit verhaal is de wil van de mens. Want de Kracht van de Heilige Geest heeft nodig een hart dat kiest voor geloof en liefde. Wat ik jammer vindt aan het beeld van Binnendijk is dat het suggereert dat de mens er niets voor hoeft te doen. Want de mens moet er wel wat voor doen. Het hart besnijden en in het hart de liefde inwoning doen maken. Dat is veel willen. De liefde maakt dat wij de zonde niet willen en afstand nemen van ons eigen vlees. De liefde vraagt niet om het te volbrengen, maar om het te wensen om volbracht te krijgen. Daarom is de wet en daarom zijn goede werken ook nog steeds zaken van ons verlangen. Het verlangen om het goede te doen en de wil om God te dienen maakt dat Christus voor ons optreedt tussen God en ons in en alles volbrengt wat wij willen volbrengen en waar wij in Zijn Naam een beroep op doen bij God de Vader. De wil om de balk te sjorren, maakt dat Christus de balk voor ons versjort. En als wij die balk niet zien of niet willen of geen interesse ervoor hebben, dan zal ook Christus deze niet voor ons versjorren. We willen het dan immers ook niet. We hebben dan de liefde niet die ons doet zien wat God welgevallig is. Hoewel het gelukkig wel zo is dat Zijn Geest onze gebrekkige en tekortkomende wil aanvult.

En de kracht om ook het vlees op te leggen te doen wat we willen, als we die kracht krijgen, die komt van God. Vruchten van het geloof. Kracht uit geloof. Geen moment iets wat de mens zelf had kunnen volbrengen. De mens kan het niet eens willen om zelf te volbrengen. Maar de mens moet het willen om te krijgen van God.
Paulus zegt hierover zoiets als dat het vlees maakt dat hij doet wat hij niet wil en dat het kwaad doen hem zal bijliggen tot hij wordt bevrijd uit de gevangenschap van het vlees. De wedergeboorte is dus nooit een volkomen wedergeboorte, zolang wij nog in het vlees zijn. De wedergeboorte moet nog gevolgd worden door een wederopstanding in een nieuw onverderfelijk heerlijk lichaam.  En ook als wij in de Geest zijn, dan is het vlees één met ons omdat het met ons menselijk bederfelijk en zondig lichaam verbonden is, en het heeft zodoende gemeenschap met ons hart. En daarom moeten we het steeds maar weer doden en er afstand van nemen. Maar niet wij, maar Christus in ons.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2012, 07:21:11 pm door small brother »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #10 Gepost op: oktober 29, 2012, 07:20:27 pm »

quote:

small brother schreef op 29 oktober 2012 om 19:14:
[...]

Wat ik een beetje mis in dit verhaal is de wil van de mens. Want de Kracht van de Heilige Geest heeft nodig een hart dat kiest voor geloof en liefde. Wat ik jammer vindt aan het beeld van Binnendijk is dat het suggereert dat de mens er niets voor hoeft te doen. Want de mens moet er wel wat voor doen. Het hart besnijden en in het hart de liefde inwoning doen maken. Dat is veel willen. De liefde maakt dat wij de zonde niet willen en afstand nemen van ons eigen vlees. De liefde vraagt niet om het te volbrengen, maar om het te wensen om volbracht te krijgen. Daarom is de wet en daarom zijn goede werken ook nog steeds zaken van ons verlangen. Het verlangen om het goede te doen en de wil om God te dienen maakt dat Christus voor ons optreedt tussen God en ons in en alles volbrengt wat wij willen volbrengen en waar wij in Zijn Naam een beroep op doen bij God de Vader. De wil om de balk te sjorren, maakt dat Christus de balk voor ons versjort. En als wij die balk niet zien of niet willen of geen interesse ervoor hebben, dan zal ook Christus deze niet voor ons versjorren. We willen het dan immers ook niet. We hebben dan de liefde niet die ons doet zien wat God welgevallig is. Hoewel het gelukkig wel zo is dat Zijn Geest onze gebrekkige en tekortkomende wil aanvult.

En de kracht om ook het vlees op te leggen te doen wat we willen, als we die kracht krijgen, die komt van God. Vruchten van het geloof. Kracht uit geloof. Geen moment iets wat de mens zelf had kunnen volbrengen. De mens kan het niet eens willen om zelf te volbrengen. Maar de mens moet het willen om te krijgen van God.
Paulus zegt hierover zoiets als dat het vlees maakt dat hij doet wat hij niet wil en dat het kwaad doen hem zal bijliggen tot hij wordt bevrijdt uit de gevangenschap van het vlees. De wedergeboorte is dus noit een volkomen wedergeboorte, zolang wij nog in het vlees zijn. De wedergeboorte moet nog gevolgd worden door een wederopstanding in een nieuw onverderfelijk heerlijk lichaam.  En ook als wij in de Geest zijn, dan is het vlees één met ons omdat het met ons menselijk bederfelijk en zondig lichaam verbonden is, en het heeft zodoende gemeenschap met ons hart. En daarom moeten we het steeds maar weer doden en er afstand van nemen. Maar niet wij, maar Christus in ons.
volgens mij moeten wij er achter komen dat we na de wedergeboorte wel willen, maar door onze tent vaak niet kunnen. Die strijd maakt ons steeds afhankelijker en dringt de wetenschap dat wij het alleen niet kunnen. Dat uiteindelijk belijden en het overgeven, loslaten is het moment dat Hij het voor ons gaat doen, daarna volgt de volharding... Wij zijn gelijk een ui die in de geestelijke strijd steeds meer, beetje bij beetje wordt afgepeld
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2012, 07:21:44 pm door grondig christelijk »

small brother

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #11 Gepost op: oktober 29, 2012, 07:22:05 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 29 oktober 2012 om 19:20:
volgens mij moeten wij er achter komen dat we na de wedergeboorte wel willen, maar door onze tent vaak niet kunnen. Die strijd maakt ons steeds afhankelijker en dringt de wetenschap dat wij het alleen niet kunnen. Dat uiteindelijk belijden en het overgeven, loslaten is het moment dat Hij het voor ons gaat doen, daarna volgt de volharding...
Dat denk ik ook. Willen wordt gevolgd door niet kunnen en het willen vluchten van voor God's aangezicht. Dat is besef van onze ellende. Maar de verzoening voor wie vlucht in Christus  brengt dat we worden bekleed met heerlijkheid en gebracht tot voor Gods aangezicht. En het zoeken van Gods aangezicht met een beroep op Christus' Naam maakt dat wat wij tegen onze wil tekortkomen voor God geldt als volbracht te zijn. Ook al was het niet door ons volbracht, ook niet een klein beetje.  Want dat is precies hetgeen in Christus offer gewaarborgd is. En het geloof leert ons dat vanuit deze weg van zaligheid grote werken worden volbracht en ook vruchten van geloof zullen volgen en ook de eer en heerlijkheid van Gods Naam zal bekend worden. Kracht in zwakte. Heerlijkheid in onaanzienlijkheid en onbemindheid. Het is allemaal zodanig met elkaar verweven dat een afzwakken en stilzitten er niet bij kan zijn. Want dan komt het vlees en trekt de balans en de heilsweg uit zijn perspectief; en doofheid en blindheid en verachtering en afval is het gevolg.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2012, 07:40:03 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #12 Gepost op: oktober 29, 2012, 07:49:39 pm »
Small Brother:
wijsheid over de waarheid komt nooit van jezelf. Als je iets van Gods mysterie begrepen hebt, dan heb je daarin de Wijsheid van God ontmoet.
Dat bedoelde ik laatst met mijn opmerking over "wat Jezus door ons heen zegt. Wat van de Heilige Geest is."
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2012, 07:50:18 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #13 Gepost op: oktober 29, 2012, 07:54:08 pm »

quote:

[...]

Wat ik een beetje mis in dit verhaal is de wil van de mens. Want de Kracht van de Heilige Geest heeft nodig een hart dat kiest voor geloof en liefde.
Dat is dus wat ik trachtte te schrijven met:
Juist de Heilige Geest zou in ons het verlangen moeten leggen de Wet te doen en ons door deze wil omdat te doen, de noodzakelijke hulp te verlenen om zo min mogelijk overtredingen te maken.

Maar ja, small brother weet het weer zo mooi te verwoorden. _O_
Vaak zit het te grote ego van de mens de Heilige Geest in de weg. We kiezen dan voor ons ego ipv de Heilige Geest en die laatste respecteert onze vrije keuze. De eerste daarentegen dringt zich voortdurend op de voorgrond.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #14 Gepost op: oktober 29, 2012, 08:20:41 pm »
http://members.chello.nl/h.g.brom/foto_tabernakel_2.JPG

Best broers en zussen.
Alleen dit al. Als wij broers en zussen zijn, dan zijn wij uit God geboren.
Ik reageer even zo indirect op iedereen, want dat maakt het wat overzichtelijker.

Kijk eens naar dit ontwerp van de tabernakel?
Zou God dit zomaar zo bedacht hebben?

Het offer dat gebracht wordt voor onze zonden is Het Lam, Jezus Christus, onze Heer.  Hij staat in het voorhof van de tabernakel. In de voorhof mochten de heidenen komen. Zo kwam de Zoon van God te midden van de wereld met de heidenen naar ons toe. De Joden hebben het offer gebracht voor de zonden van de ganze wereld!

Kijk eens naar de deur en de omheining?
Als je door de deur naar binnen gaat, dan ben je binnen in het Koninkrijk van Jezus Christus! "De Koning", stond er aan het kruis beschreven. "De Koning der Joden".

Jezus is de deur! Jezus zei: IK BEN de Weg. IK BEN de deur van de schaapskooi en IK BEN de goede herder die zijn schapen binnen leid. IK BEN de goede herder die je naar de grazige weiden brengt.
Wat zijn de grazige weiden?

Eenmaal door Jezus het koninkrijk van Hem BINNEN te zijn gebracht, wordt je zo rein gewassen OPWEG naar het heilige en het heilige der heilige als priesters zoals de omheiningen WIT zijn. De omheiningen zijn bewust zo wit als sneeuw.
Door Jezus wordt je zo wit als sneeuw. Al was je zo rood als een kreeft.

Je bent immers een priester in dienst van de Heer door je geloof in Jezus. Daardoor mag je nu het heilige en het heilige der heilige binnen gaan, daar waar je als heiden niet mocht en niet kon komen.

Sabbath.

Geboden wijzen op
1. Heb uw naaste lief als u zelf en God boven alles
2. Het kloppende hart van de wetten en de profeten is: behandel een ander zo, zoals je graag zelf behandeld wilt worden.

In 6 dagen schiep God de wereld en op de zevende dag ruste Hij uit van zijn werken.

Wanneer ruste God uit van zijn werken precies? We denken dan: nou, na de schepping van de mens.

Wat zegt de bijbel? In het oude testament wordt de sabbath net als het sabbathsjaar in verband gebracht met het rijk van vrede dat komt.
In de bijbel valt te lezen dat heel de schepping zucht en kreunt onder alles.
In de bijbel staat: 1 dag is gelijk aan 1000 jaar.
In de bijbel staat dat het 1000 jarig vredesrijk zal komen.

Dus kan de link gelegd worden tussen:
De sabbath met het 1000 jarig vredesrijk.
Dan als het vrede is zal God rusten van zijn scheppingsweek.
Op de zesde dag schiep God de mens. De mensen zijn er.
Op de zevende dag rust God uit.
Gods koninkrijk dat komt.
We leven in de zesde dag.

We leven nu als ballingen in deze wereld die van de duivel is, maar horen Jezus toe. We zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld, want alles is van u, maar u bent van Jezus en Jezus is van God.

De mensen om ons heen zijn buiten. Wij zijn binnen.
Voor de wereld is God ver weg. Voor ons is Hij dicht bij. Kijk maar, hij is in het heilige der heilige.
We eren God van dag tot dag. We vieren de sabbath in zijn tempel. Ons hart is Zijn tempel.

Jezus leeft in ons, door Hem zijn wij op de goede weg als priesters naar het heilige der heilige.

De sabbath. God rept er in de nieuwe testament er nergens over, behalve dan in Jezus die op sabbath bepaalde zaken deed.
Ook Paulus had het over dat voor de ene christen er speciale dagen zijn voor de Heer, terwijl voor anderen alle dagen belangrijk zijn.

Hoe zouden ze het toen gedaan hebben?
Immers had enkel het joodse gebied op sabbath een vrije dag. Geen heidense volk had dat en toch kwamen er vele christenen tot geloof!
Echter nergens beklag over de sabbath. Wel lezen we dat ze alles met elkaar deelden en dagelijks samen kwamen.

Zouden ze de sabbath met elkaar gedeeld hebben?

De sabbath had God een doel mee.
Rust van je eigen strijd. Laat los, het werken zonder Mijn hulpt!
Je kan mijn geboden niet zonder mij waar maken!
Rust uit aan de voeten van Jezus.
Werp je bekommernissen op Hem en Hij zal je rust geven.

Bid onophoudelijk, houd onophoudelijk als priester dienst in zijn tempel, je hart is Zijn woning.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2012, 08:21:28 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #15 Gepost op: oktober 29, 2012, 09:01:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 oktober 2012 om 19:49:
Small Brother:
wijsheid over de waarheid komt nooit van jezelf. Als je iets van Gods mysterie begrepen hebt, dan heb je daarin de Wijsheid van God ontmoet.
Dat bedoelde ik laatst met mijn opmerking over "wat Jezus door ons heen zegt. Wat van de Heilige Geest is."

Er zijn veel lagen van diepte waarnaar je kunt kijken. De hoogste laag is God. Maar daaronder zijn veel lagen waar ook de mens en ook het kwaad een rol en een plaats heeft. Je kunt daarom vaak tegelijk zeggen dat iets door God wordt gewerkt en dat bij datzelfde ook door de mens iets gedaan wordt. Door klemtoonverschillen en stromingen van leer lijken soms echter enorme tegenstellingen, wat in een gesprek slechts verschillende benaderingswijzen van hetzelfde kunnen zijn.

Doordat we spreken met gelovigen vanuit alle richtingen krijgen we soms klemtonen in ons spreken mee die onbewust of onbedoeld aspecten in onze woorden leggen die op een of andere manier een bepaald eenzijdig beeld weergeeft. Soms is dat schadelijk want dan krijgt het invloed bij onszelf of onbedoeld bij degenen met wie wij spreken, en soms gaat het gewoon helemaal nergens over omdat het niet meer dan een toevallige weergave is waar we als we doorpraten toch genuanceerder over denken.

Daarom sorry dat ik je woorden dus kennelijk vanuit mijn vooroordeel of oppervlakkig lezen tezeer heb geplaatst tegen een achtergrond van een bepaalde stroming. Dan zijn mijn woorden dus niet zozeer tegen jou gericht. En sowieso heb ik je leren kennen als iemand die met het evangelie zeer goed los vertrouwd is. Maar bewaar je rusten daarin tot je over de finish bent. Maar denk bij zicht op ellende aan Luther en zijn strijd tegen de zonde. Alleen uit genade leven wij voort. Wij kunnen niet opbrengen wat van ons wordt gevraagd. Wij kunnen de taak niet volbrengen die van ons wordt gevraagd. En juist dat besef brengt ons op het goede spoor. En dat maakt dat we onze blik verleggen en richten op God en ons maximaal inzetten om te doen wat Hij ons vraagt; of ons best te doen met wat Hij ons in genade geeft.  Maar het zicht waarmee we begonnen, dat was de basis om te kunnen zien wat nodig is. Zo beginnen we ook als we de catechismus lezen.

Niettemin waren jouw woorden bekende woorden die ik meer hoor en heeft het onderwerp en hebben dergelijke woorden dus mijn interesse en aandacht. Waar dwalingen zich opdringen bij mensen op zoek naar een richting of identiteit, daar is het nuttig om scherpte en diepte te brengen.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2012, 09:12:18 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #16 Gepost op: oktober 29, 2012, 09:27:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 oktober 2012 om 20:20:
[afbeelding]
De sabbath had God een doel mee.
Rust van je eigen strijd. Laat los, het werken zonder Mijn hulp!
Je kan mijn geboden niet zonder mij waar maken!
Rust uit aan de voeten van Jezus.
Werp je bekommernissen op Hem en Hij zal je rust geven.

Bid onophoudelijk, houd onophoudelijk als priester dienst in zijn tempel, je hart is Zijn woning.

Je zegt het mooi Gaitema. En tegelijk is dit een treffend voorbeeld van wat ik dan weer bedoel.

Het is zo dubbel. Zo tweeledig.
Rusten van je eigen strijd is niet zozeer een bijbelse gedachte.
Iedereen gaat zijn eigen christelijke strijd.
Daar heeft hij een wapenrusting voor,
en een bijbel die hem voorhoudt niet meer te verwachten van deze wereld,
dan dat Jezus Christus van deze wereld kreeg.

Mijn last is licht en mijn juk is zacht, zegt Jezus.
Wat doe je dan nog aan Zijn voeten te zitten?
Neem op je last, en wandel !
Want Christus zit niet waar jij zit.
Hij is Opgestaan en wandelt voor je uit.
Volg Hem.
Sta Op !

Zie je dat het niet op de woorden aankomt,
maar met wat je ermee doet in je dagelijkse leven?
De Geest kiest verschillende wegen.
En de dwalingen een paar wegen meer.

Daarom is het goed om de Geest vast te houden;
en te blijven werken aan begrip van Gods Woord.
Opdat hetgeen uit de Geest komt ook uitgelegd kan worden,
en geplaatst in het kader van Gods Woord;
om tot onderbouwing te dienen voor het geloof
van velen.

Adinomis

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #17 Gepost op: oktober 29, 2012, 11:46:47 pm »

quote:

Ik ben het met je eens dat de wil er moet zijn. Daar ga ik ook van uit, mijn medeforummers die het betreft kennende. Maar hoe kunnen wij ons hart besnijden? Wij kunnen niets. We geven ons over aan God in onze machteloosheid.
Ook de wil krijgen we 100% van God.

quote:

Helemaal mee eens. We moeten het willen.

quote:

Paulus zegt hierover zoiets als dat het vlees maakt dat hij doet wat hij niet wil en dat het kwaad doen hem zal bijliggen tot hij wordt bevrijd uit de gevangenschap van het vlees. De wedergeboorte is dus nooit een volkomen wedergeboorte, zolang wij nog in het vlees zijn. De wedergeboorte moet nog gevolgd worden door een wederopstanding in een nieuw onverderfelijk heerlijk lichaam.  En ook als wij in de Geest zijn, dan is het vlees één met ons omdat het met ons menselijk bederfelijk en zondig lichaam verbonden is, en het heeft zodoende gemeenschap met ons hart. En daarom moeten we het steeds maar weer doden en er afstand van nemen. Maar niet wij, maar Christus in ons.

Staat het in de bijbel dat we onze oude natuur steeds maar weer moeten doden? Ik vraag me af of we dat wel kunnen. Die oude natuur is dood (en begraven) in Gods ogen. Dat wordt in de doop uitgebeeld. Daarna doen we de nieuwe mens aan. We gaan leven vanuit de Heilige Geest, zoals het in Rom. 8 wordt beschreven.

Het strijden tegen zondige verlangens kan uitermate vermoeiend zijn. Iedere keer gaan we weer onderuit. De nieuwtestamentische manier van denken is om uit te gaan van de genade van God die de Heilige Geest heeft gegeven, waardoor we kunnen overwinnen. Hier begint het proces van heiliging. Ook hier vindt nog wel eens terugval plaats. Maar dat verandert niets aan onze nieuwe positie in Christus. Het hoort bij onze oude natuur die dood en begraven is.

Door de inwoning van Christus gaan we genieten van al het goede dat God geeft. Naarmate we leren ons daarop te richten, gaan we ervaren dat God goed, liefdevol en vergevend is. We hebben steeds minder behoefte om de aardse verlangens van de oude natuur te volgen. Dan wordt het leven van Rom. 7 steeds meer vervangen door het leven uit de Geest zoals dat in Romeinen 8 beschreven wordt. Gods wet wordt in ons volbracht.

Mijn vermoeden is dat het vaak voorkomt dat er steeds schuldgevoelens zijn waardoor men zich veroordeeld voelt. Satan zal ons in het nieuwe leven willen ontmoedigen en ons steeds weer schuldig verklaren door ons te herinneren aan ons verleden. We moeten die gevoelens, ook vage schuldgevoelens resoluut afwijzen. We mogen proclameren dat we verlost zijn van de zonden.

Als de Heilige Geest ons duidelijk maakt dat we gezondigd hebben is dat duidelijk en omlijnd. Dat kunnen we dat belijden en dan werpt God dat in de diepte van de zee. De Heilige Geest maakt ons dat niet duidelijk om ons veroordeeld te laten voelen, maar om ons te helpen, zodat we het in het licht brengen en bevrijd worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #18 Gepost op: oktober 30, 2012, 08:04:39 am »

quote:

small brother schreef op 29 oktober 2012 om 21:01:
[...]

Er zijn veel lagen van diepte waarnaar je kunt kijken. De hoogste laag is God. Maar daaronder zijn veel lagen waar ook de mens en ook het kwaad een rol en een plaats heeft. Je kunt daarom vaak tegelijk zeggen dat iets door God wordt gewerkt en dat bij datzelfde ook door de mens iets gedaan wordt. Door klemtoonverschillen en stromingen van leer lijken soms echter enorme tegenstellingen, wat in een gesprek slechts verschillende benaderingswijzen van hetzelfde kunnen zijn.

Doordat we spreken met gelovigen vanuit alle richtingen krijgen we soms klemtonen in ons spreken mee die onbewust of onbedoeld aspecten in onze woorden leggen die op een of andere manier een bepaald eenzijdig beeld weergeeft. Soms is dat schadelijk want dan krijgt het invloed bij onszelf of onbedoeld bij degenen met wie wij spreken, en soms gaat het gewoon helemaal nergens over omdat het niet meer dan een toevallige weergave is waar we als we doorpraten toch genuanceerder over denken.

Daarom sorry dat ik je woorden dus kennelijk vanuit mijn vooroordeel of oppervlakkig lezen tezeer heb geplaatst tegen een achtergrond van een bepaalde stroming. Dan zijn mijn woorden dus niet zozeer tegen jou gericht. En sowieso heb ik je leren kennen als iemand die met het evangelie zeer goed los vertrouwd is. Maar bewaar je rusten daarin tot je over de finish bent. Maar denk bij zicht op ellende aan Luther en zijn strijd tegen de zonde. Alleen uit genade leven wij voort. Wij kunnen niet opbrengen wat van ons wordt gevraagd. Wij kunnen de taak niet volbrengen die van ons wordt gevraagd. En juist dat besef brengt ons op het goede spoor. En dat maakt dat we onze blik verleggen en richten op God en ons maximaal inzetten om te doen wat Hij ons vraagt; of ons best te doen met wat Hij ons in genade geeft.  Maar het zicht waarmee we begonnen, dat was de basis om te kunnen zien wat nodig is. Zo beginnen we ook als we de catechismus lezen.

Niettemin waren jouw woorden bekende woorden die ik meer hoor en heeft het onderwerp en hebben dergelijke woorden dus mijn interesse en aandacht. Waar dwalingen zich opdringen bij mensen op zoek naar een richting of identiteit, daar is het nuttig om scherpte en diepte te brengen.

Soms is het misschien dan ook goed om dingen in nieuwe woorden te brengen, om verwarring met een stroming te voorkomen. Ik denk alleen dat veel bewoordingen ons vertrouwd is geworden.
Ik ben het wel met je eens wat je zegt. Het is nuttig om van je zelf te erkennen dat je in kracht niet gelijk bent aan Jezus. Die wij in verhouding met deze man van 30 die sprak zelf nog maar een peuter zijn op geestelijk vlak. Erg afhankelijk van onze grote Broer Jezus. Uit ons zelf ontbeert het ons aan licht. Uit ons zelf zijn we duisternis. Dat is het resultaat van de zonde waarin we geboren zijn. Dat gaat niet over één nacht ijs om er van af te komen. De lessen op weg naar volwassenheid gaat door tot aan het paradijs die er zal zijn als de hemel en aarde van nu er niet meer is. Dan pas rusten we geloof ik echt uit.
Nu vinden we vooral rust in wat Jezus ons geeft, als we onze zorgen aan Hem geven. Maar, de wereld is hard en onze strijd tegen onze begeertes blijft door gaan. De verleidingen zijn erg groot. Het is voor een christen in deze tijd heel zwaar om zijn vizier op Jezus te houden en niet gelijkvormig aan de wereld te worden. Het is echt topsport, echt de wetloop lopen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #19 Gepost op: oktober 30, 2012, 08:12:54 am »
Doet me denken trouwens aan een preek laatst dat ging over de jongelingen die moe worden en de moed opgeven, terwijl anderen hernieuwde kracht zou vinden en opstijgen als arenden. Een vergissing is dat we vervolgens geleerd hebben "rennende worden ze niet moe." Dat is een bijbelse vertaalfout. De dominee zei dat er eigenlijk vanuit de brontekst moet staan: "wandelende worden ze niet mat."
Dat is volgens hem heel belangrijk, want dat laat zien dat het zwaar kan zijn. Je rent niet, maar wandeld door het leven en er is geen sprake van dat je niet moe wordt, maar dat je niet mat wordt. Dat wil zeggen: ondanks de zware omstandigheden waar je in wandeld verlies je jouw glans niet.
Hij zei dat het in een opwekking heerlijk is om in de massa de opwekking mee in te gaan. Grote aantallen die toe stromen, maar daarna komen de beproevingen. Dan komen de stormen en komt het er op aan dat je woning een stevig fundament in Christus heeft. Velen zullen dan die beproeving niet door komen en opgeven (jongelingen zullen de moed opgeven). Dan wordt het echt zwaar, maar er blijken dan jongelingen te zijn die (al sjokken ze zich er door heen) dan toch niet hun glans van hun geloof verliezen.

Denk maar aan Job. Hij kreeg het zwaar en hij leek wel stil te staan, zelfs in de goot te belanden. Echter verloor hij zijn glans niet en overwon.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #20 Gepost op: oktober 30, 2012, 08:21:09 am »

quote:

small brother schreef op 29 oktober 2012 om 21:27:
[...]

Je zegt het mooi Gaitema. En tegelijk is dit een treffend voorbeeld van wat ik dan weer bedoel.

Het is zo dubbel. Zo tweeledig.
Rusten van je eigen strijd is niet zozeer een bijbelse gedachte.
Iedereen gaat zijn eigen christelijke strijd.
Daar heeft hij een wapenrusting voor,
en een bijbel die hem voorhoudt niet meer te verwachten van deze wereld,
dan dat Jezus Christus van deze wereld kreeg.

Mijn last is licht en mijn juk is zacht, zegt Jezus.
Wat doe je dan nog aan Zijn voeten te zitten?
Neem op je last, en wandel !
Want Christus zit niet waar jij zit.
Hij is Opgestaan en wandelt voor je uit.
Volg Hem.
Sta Op !

Zie je dat het niet op de woorden aankomt,
maar met wat je ermee doet in je dagelijkse leven?
De Geest kiest verschillende wegen.
En de dwalingen een paar wegen meer.

Daarom is het goed om de Geest vast te houden;
en te blijven werken aan begrip van Gods Woord.
Opdat hetgeen uit de Geest komt ook uitgelegd kan worden,
en geplaatst in het kader van Gods Woord;
om tot onderbouwing te dienen voor het geloof
van velen.

Goed dat je dit zegt. Ik zat te denken aan de bijbeltekst waarin Jezus zegt: "werp uw bekommernissen op mij, gij die verlast en beladen zijn en ik zal je rust geven.
Ik geloof dat het rust in je hart geeft.
De strijd in het leven gaat wel door, maar je krijgt als de adelaar die opstijgd op de wind kracht van die wind: de Heilige Geest. Door de stormen in je leven krijg je nog meer kracht en stijg je nog meer naar boven, naar God toe. Door je geloof is het geen kwestie van wild fladderen met je vleugels zoals de kuikens dat in paniek doen als ze door moederarend uit het nest geworpen wordt om ze te leren vliegen. Dan vallen de kuiken naar beneden, maar ook weer niet te pletter, want moeder-arend vangt ze ook weer op voor de herkansing. Die moeder-arend doet het ons voor hoe je met rustige vleugelslagen door de stormen heen kan vliegen.
Er is dus wel inspanning, maar het is inderdaad niet zwaar.

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #21 Gepost op: oktober 30, 2012, 08:58:27 pm »
@ gaitema,

Vader G'd heeft ons tevoren gekend en uitverkozen om tot Jezus te komen met als doel zalig te worden. Het is immers vader G'd Zelf Die ons verheerlijkt dankzij Christus.
Romeinen 8

29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.

G'd de vader Zelf immers rechtvaardigt ons, niet omdat we het verdienen, maar dankzij Jezus Christus. Dus wie zal ons kunnen beschuldigen? Ook de satan niet !
Juist daarom haat de satan het Kruis zo vreselijk. Als zijn aanklachten dag en nacht over onze zonden zijn nutteloos gemaakt door Christus. Want Jezus Christus is Het Die voor ons pleit aan de Rechterhand van G'd de Vader !
33 Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God?  God is het Die rechtvaardigt.
34 Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is,  Die ook voor ons pleit.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2012, 09:05:18 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #22 Gepost op: oktober 30, 2012, 09:12:27 pm »
Halleluja! :)
Dood, waar is je angel?

Ozombi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #23 Gepost op: november 01, 2012, 01:38:20 am »
met andere woorden::

God heeft ons van tevoren gekend ( in de geest van God zijn we christus-mensen) en hij heeft ons ertoe voorbestemd om aan het beeld van zijn zoon gelijkvormig te zijn ( dat we allen christus-mensen in het vlees zullen zijn ) . opdat hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broeders (met Jezus kwam het christus-bewustzijn in de wereld)

Nu zal dit wel weer een gedelete post worden, maar wat learsi hierboven heeft opgezocht in de bijbel is exact waar ik het op dit forum over wil hebben. Je kunt er een GRRR-istelijke draai aan willen geven, of erger nog, een kerkelijke draai, maar dat veranderd de kern van de zaak in het geheel niet. Daar in die Romeinen tekst staat precies dát waar het om gaat. Jezus is in het geheel niet uniek want het goddelijke kent ieder mens als een christus al voordat die mens op aarde voor de eerste keer het levenslicht ziet. Jezus was enkel de eerste die dit goddelijke christus-mensbeeld t in het vlees volledig tot uitdrukking bracht (volgens de bijbel weliswaar) en wordt daarom " de eerstgeborene genoemd ".

ps:: als deze post wordt gedelete dan zie je mij niet meer terug en begint het echt zeer lachwekkend en belachelijk te worden, moderati

Dan vind ik het niveau werkelijk te laag.....
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 01:42:41 am door Ozombi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #24 Gepost op: november 01, 2012, 07:40:59 am »
Dat is denk ik ook je zwakte: dat je onze geloofsovertuigingen van een laag niveau vindt en je eigen geloof van een hoog niveau.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 07:41:26 am door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #25 Gepost op: november 01, 2012, 08:01:09 am »

quote:

gaitema schreef op 01 november 2012 om 07:40:
Dat is denk ik ook je zwakte: dat je onze geloofsovertuigingen van een laag niveau vindt en je eigen geloof van een hoog niveau.
dat is kenmerkend voor het gnosticisme, het gaat namelijk om hoger verkregen kennis.

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #26 Gepost op: november 01, 2012, 10:43:42 am »

quote:

Ozombi schreef op 01 november 2012 om 01:38:
met andere woorden::

God heeft ons van tevoren gekend ( in de geest van God zijn we christus-mensen) en hij heeft ons ertoe voorbestemd om aan het beeld van zijn zoon gelijkvormig te zijn ( dat we allen christus-mensen in het vlees zullen zijn ) . opdat hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broeders (met Jezus kwam het christus-bewustzijn in de wereld)

Nu zal dit wel weer een gedelete post worden, maar wat learsi hierboven heeft opgezocht in de bijbel is exact waar ik het op dit forum over wil hebben. Je kunt er een GRRR-istelijke draai aan willen geven, of erger nog, een kerkelijke draai, maar dat veranderd de kern van de zaak in het geheel niet. Daar in die Romeinen tekst staat precies dát waar het om gaat. Jezus is in het geheel niet uniek want het goddelijke kent ieder mens als een christus al voordat die mens op aarde voor de eerste keer het levenslicht ziet. Jezus was enkel de eerste die dit goddelijke christus-mensbeeld t in het vlees volledig tot uitdrukking bracht (volgens de bijbel weliswaar) en wordt daarom " de eerstgeborene genoemd ".

ps:: als deze post wordt gedelete dan zie je mij niet meer terug en begint het echt zeer lachwekkend en belachelijk te worden, moderati

Dan vind ik het niveau werkelijk te laag.....

Hopelijk blijft je reactie staan Ozombi, ook al ben ik het uiteraard volledig oneens met je.
Want jou bedachte toevoegingen staan nergens maar dan ook nergens in de schrift.

@ alle forumleden; Ozombi bewijst met zijn bijdragen steeds heel krachtig hoe vreselijk belangrijk het is dat we het Gezag van de bijbel als Woord van G'd de Vader volledig in tact laten en respecteren.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #27 Gepost op: november 01, 2012, 01:16:37 pm »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 10:43:
[...]

Hopelijk blijft je reactie staan Ozombi, ook al ben ik het uiteraard volledig oneens met je.
Want jou bedachte toevoegingen staan nergens maar dan ook nergens in de schrift.

@ alle forumleden; Ozombi bewijst met zijn bijdragen steeds heel krachtig hoe vreselijk belangrijk het is dat we het Gezag van de bijbel als Woord van G'd de Vader volledig in tact laten en respecteren.
offtopic:Richtlijnen zijn er echter wel :
Het is dus duidelijk niet de bedoeling dat je in dit subforum meningen verkondigt die lijnrecht tegen de Bijbel en de Apostolische Geloofsbelijdenis ingaan, of dat je het gezag van de Bijbel en/of de Apostolische Geloofsbelijdenis in twijfel trekt.
Ozombi "vervuilt" met zijn overtuiging inmiddels alle draden, mijn voorstel is dat hij iets meer rekening houdt met de richtlijnen die er zijn.

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #28 Gepost op: november 01, 2012, 01:38:27 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 november 2012 om 13:16:
[...]
offtopic:Richtlijnen zijn er echter wel :
Het is dus duidelijk niet de bedoeling dat je in dit subforum meningen verkondigt die lijnrecht tegen de Bijbel en de Apostolische Geloofsbelijdenis ingaan, of dat je het gezag van de Bijbel en/of de Apostolische Geloofsbelijdenis in twijfel trekt.
Ozombi "vervuilt" met zijn overtuiging inmiddels alle draden, mijn voorstel is dat hij iets meer rekening houdt met de richtlijnen die er zijn.

Inderdaad is het vervuiling, maar daarvan kunnen we wel leren. We kunnen leren om te zien waar en hoe de eeuwige vijand de waarheid van de Schrift als Woord van G'd manipuleert. Dat gebeurd soms in het groot en soms in het heel klein.

Wanneer we het wegdrukken en ons hoofd in het zand stoppen, zullen dergelijke niet de kop worden vermorzelt. Wie weet heeft de Heer Ozombi wel gestuurd naar dit forum, opdat Hij hem de ogen zal openen voor het evangelie. Uiteindelijk is het het Woord van G'd dat geloof brengt. Ook al heeft Ozombi niet deze intentie, toch zal ook Ozombi ongewild worden geconfronteerd met de Enige Waarheid uit de Schrift. Als G'd het wil zal het Woord ook bij Ozombi dan als een zaadje worden gepland.  :)

Stel je voor op dit forum, dat uiteindelijk de vijand van het evangelie tot bekering komt?  :*) Dat zou toch werkelijk prachtig zijn. Mijn advies is dus blijven wijzen op de Enige Waarheid in de Schrift als Gezaghebbend Woord van G'd en bidden dat Vader G'd ook Ozombi mag aanraken, de ogen en oren en zijn hart opent.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 01:48:17 pm door learsi »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #29 Gepost op: november 01, 2012, 02:44:35 pm »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 13:38:
[...]

Inderdaad is het vervuiling, maar daarvan kunnen we wel leren. We kunnen leren om te zien waar en hoe de eeuwige vijand de waarheid van de Schrift als Woord van G'd manipuleert. Dat gebeurd soms in het groot en soms in het heel klein.

Wanneer we het wegdrukken en ons hoofd in het zand stoppen, zullen dergelijke niet de kop worden vermorzelt. Wie weet heeft de Heer Ozombi wel gestuurd naar dit forum, opdat Hij hem de ogen zal openen voor het evangelie. Uiteindelijk is het het Woord van G'd dat geloof brengt. Ook al heeft Ozombi niet deze intentie, toch zal ook Ozombi ongewild worden geconfronteerd met de Enige Waarheid uit de Schrift. Als G'd het wil zal het Woord ook bij Ozombi dan als een zaadje worden gepland.  :)

Stel je voor op dit forum, dat uiteindelijk de vijand van het evangelie tot bekering komt?  :*) Dat zou toch werkelijk prachtig zijn. Mijn advies is dus blijven wijzen op de Enige Waarheid in de Schrift als Gezaghebbend Woord van G'd en bidden dat Vader G'd ook Ozombi mag aanraken, de ogen en oren en zijn hart opent.

Ik zeg ook niet dat hij "weg" moet maar mogelijk dat hij zelf iets meer rekening kan houden met de aangegeven grenzen.
volgens mij kan hij dat prima ;)

Ozombi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #30 Gepost op: november 01, 2012, 02:47:37 pm »
Als iemand weinig inzicht in de feiten heeft, ben jij het learsi. Durf jij mij een vijand van God te noemen? Dat is werkelijk een kleingeestige voorstelling van zaken. Misschien is ozombi wel " gestuurd " voor het tegenovergestelde resultaat, namelijk dat men de geest van de bijbel wat beter leert inzien. Elke discussie op dit forum kan met enkele (on)passelijke bijbelteksten doodgeslagen worden. Ziet men dat nu echt niet in? Denk nu niet dat ik hier ben om van de zoute oceaan te zwemmen naar het zoete zij-riviertje bij de eigen woning. Ik roep juist op het omgekeerde te doen, want zij-riviertjes met zoet water zijn er in vele soorten en maten, maar allen ontspringen zij aan hetzelfde geheel.

En natuurlijk zou ik mij aan de strikte regels kúnnen houden, maar wat is daarvan het nut? Daar waar 100 hetzelfde zeggen, wordt dat al snel voor waar gehouden. Zijn het er 99, dan is er minstens enige ruimte tot (zelf)onderzoek, hoewel niet alle 99 die mogelijkheid zullen gebruiken.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 02:59:56 pm door Ozombi »

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #31 Gepost op: november 01, 2012, 04:06:35 pm »

quote:

Ozombi schreef op 01 november 2012 om 14:47:
Als iemand weinig inzicht in de feiten heeft, ben jij het learsi. Durf jij mij een vijand van God te noemen? Dat is werkelijk een kleingeestige voorstelling van zaken. Misschien is ozombi wel " gestuurd " voor het tegenovergestelde resultaat, namelijk dat men de geest van de bijbel wat beter leert inzien. Elke discussie op dit forum kan met enkele (on)passelijke bijbelteksten doodgeslagen worden. Ziet men dat nu echt niet in? Denk nu niet dat ik hier ben om van de zoute oceaan te zwemmen naar het zoete zij-riviertje bij de eigen woning. Ik roep juist op het omgekeerde te doen, want zij-riviertjes met zoet water zijn er in vele soorten en maten, maar allen ontspringen zij aan hetzelfde geheel.

En natuurlijk zou ik mij aan de strikte regels kúnnen houden, maar wat is daarvan het nut? Daar waar 100 hetzelfde zeggen, wordt dat al snel voor waar gehouden. Zijn het er 99, dan is er minstens enige ruimte tot (zelf)onderzoek, hoewel niet alle 99 die mogelijkheid zullen gebruiken.

Er staat ook niet in de Schrift dat de mensen die de valse leer brengen dit opzettelijk doen Ozombi, maar dat velen misleid zijn door de boze. Dus dat jij wellicht oprecht van mening bent dat het je taak is om ons christenen hier de ogen te openen, zal ik niet bestrijden. Maar dan nog kan dat (onbedoeld) ingaan tegen G'd Zijn Wil.

Dat juist jij mij beticht van weinig inzicht Ozombi zie ik dan ook als een heus compliment ! Dank je wel, want uiteraard begrijpt iemand voor wie de Schrift onzin is, geen moer van iemand die de Schrift alle gezag van G'd de vader geeft.

Ik zal voor je bidden Ozombi, dat de vader G'd ook jou stuurt naar Jezus Christus uit de Schrift !

Ozombi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #32 Gepost op: november 01, 2012, 09:29:26 pm »
@learsi::
 Laat mij zien waar ik zeg dat de Schrift op zichzelf onzin is. Dat kun je niet laten zien. Je zegt het alleen op een zeer ' uitgestreken toon ' die ik van jou gewend ben geraakt. Dat zou je niet moeten doen. In de ene post doe je dat wél , in de andere niet. Zodoende spreek jij met gespleten tong. Laat jouw gebed voor mij maar zitten want het zal je enkel kunnen schaden. Overigens zie ik het niet als mijn " heilige missie" om hier wat mensen wakker te schudden. Wie wil blijven slapen mag dat gerust doen. Het enige wat ik wél verwacht is dat mijn intentie en bewoording juist worden overgenomen. Dat mag iedereen verwachten die hier post. Jij vervormt posts en intenties bewust of onbewust , zodat jij een gebedje kunt doen. Doe maar een gebedje voor de Palestijnen, want je wekt de indruk dat die je nogal dwars  zitten.

Jezus Christus spreek ik dagelijks, maak jij je daar maar geen zorgen over.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 09:31:47 pm door Ozombi »

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #33 Gepost op: november 01, 2012, 09:34:20 pm »
@ Ozimbi,

Jou opnemen in de lijst van mensen voor wie ik meer bidt is een kleine moeite.
Dagelijks bid ik of de Heer de "palestijnen" de ogen wil openen opdat ze Hem zullen erkennen en daarmee afstand zullen nemen van hun afgoderij opdat ze ook  Israël mogen gaan zien als het Uitverkoren Volk van Zijn Vader G'd aan wie Deze het Beloofde Land Israël heeft geschonken met Jeruzalem als hoofdstad.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #34 Gepost op: november 02, 2012, 12:24:29 am »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 21:34:
@ Ozimbi,

Jou opnemen in de lijst van mensen voor wie ik meer bidt is een kleine moeite.
Dagelijks bid ik of de Heer de "palestijnen" de ogen wil openen opdat ze Hem zullen erkennen en daarmee afstand zullen nemen van hun afgoderij opdat ze ook  Israël mogen gaan zien als het Uitverkoren Volk van Zijn Vader G'd aan wie Deze het Beloofde Land Israël heeft geschonken met Jeruzalem als hoofdstad.
Learsi : zet even je "refobril" af en reageer wat anders naar de naaste op dit forum.
Daarnaast: bidden benoemen als "kleine moeite" gaat zelfs mij, als in jouw ogen allicht vrijzinnige, te ver.
Alsof je Ozombi wel "even meeneemt in je lijstje."
Kom op, zo werkt het niet...

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #35 Gepost op: november 02, 2012, 04:27:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 02 november 2012 om 00:24:
[...]
Learsi : zet even je "refobril" af en reageer wat anders naar de naaste op dit forum.
Daarnaast: bidden benoemen als "kleine moeite" gaat zelfs mij, als in jouw ogen allicht vrijzinnige, te ver.
Alsof je Ozombi wel "even meeneemt in je lijstje."
Kom op, zo werkt het niet...
Ik geeft alleen maar aan dat ik uit naastenliefde graag voor Ozombi wil en zal bidden. Dus ja zo werkt het wel, want intens gebed met de vraag of G'd iemand wil aanraken opdat deze tot geloof zal komen werkt (vaak) ! :)

Ozombi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #36 Gepost op: november 02, 2012, 08:06:56 pm »
Learsi, je gaat er zodoende vanuit dat ik nog " tot geloof moet komen ". Toch zie ik nergens enige onderbouwing van die boude bewering. Ik zie bij jou zowiezo nergens onderbouwing in enige post. Bijbelteksten citeren kan een aap ook en men mag meer verwachten dan dat. Nog los van het feit dat jouw bijbelteksten vaak niet eens van toepassing zijn. Moet je voorstellen dat wij een live discussie zouden voeren over de bijbel en God, en jou enige reply zou zijn het opratelen van bijbelteksten......en bovendien zonder enige uitleg. Dat kan toch niet? Je mag best laten blijken dat je weet wat je naar voren brengt, maar tot dusver heb ik dat nog niet gezien. Bijbelse taal is niet jouw taal.

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #37 Gepost op: november 02, 2012, 08:24:01 pm »

quote:

Ozombi schreef op 02 november 2012 om 20:06:
Learsi, je gaat er zodoende vanuit dat ik nog " tot geloof moet komen ".

Een islamiet geloofd ook alleen in satan die voor allah speelt.

quote:

Toch zie ik nergens enige onderbouwing van die boude bewering. Ik zie bij jou zowiezo nergens onderbouwing in enige post. Bijbelteksten citeren kan een aap ook en men mag meer verwachten dan dat. Nog los van het feit dat jouw bijbelteksten vaak niet eens van toepassing zijn. Moet je voorstellen dat wij een live discussie zouden voeren over de bijbel en God, en jou enige reply zou zijn het opratelen van bijbelteksten......en bovendien zonder enige uitleg. Dat kan toch niet? Je mag best laten blijken dat je weet wat je naar voren brengt, maar tot dusver heb ik dat nog niet gezien. Bijbelse taal is niet jouw taal.

Het Woord van G'd is niet weerlegbaar Ozombi, daarom hekel je het ook.
Het woord van G'd is het geestelijke zwaard dat we als christenen mogen hanteren.
Jezus Zelf verweerde Zich eveneens met citaten uit het Woord.

Dat jij de bijbelverzen niet kunt plaatsen begrijp ik helemaal, Ozombi.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 08:25:12 pm door learsi »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #38 Gepost op: november 03, 2012, 12:47:32 am »

quote:

learsi schreef op 02 november 2012 om 20:24:

Het Woord van G'd is niet weerlegbaar Ozombi, daarom hekel je het ook.
Het woord van G'd is het geestelijke zwaard dat we als christenen mogen hanteren.
Jezus Zelf verweerde Zich eveneens met citaten uit het Woord.
van uit zijn optiek hekelt hij helemaal niets. Je moet wel beseffen dat er verschillend perspectief kan zijn.

quote:

Dat jij de bijbelverzen niet kunt plaatsen begrijp ik helemaal, Ozombi.
Nee, dat lijkt je nadrukkelijk NIET te begrijpen. Ik heb niets met de overtuiging van Ozombi en neig meer naar de richting die jij aanhangt MAAR de manier waarop je reageert naar mensen die buiten jouw denkrichting zitten is verbazingwekkend.
Vanuit begrip voor de ander kom je mogelijk veel verder.
Probeer het eens ;)

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #39 Gepost op: november 03, 2012, 01:21:07 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 november 2012 om 00:47:
[...]
 van uit zijn optiek hekelt hij helemaal niets. Je moet wel beseffen dat er verschillend perspectief kan zijn.

[...]
Nee, dat lijkt je nadrukkelijk NIET te begrijpen. Ik heb niets met de overtuiging van Ozombi en neig meer naar de richting die jij aanhangt MAAR de manier waarop je reageert naar mensen die buiten jouw denkrichting zitten is verbazingwekkend.
Vanuit begrip voor de ander kom je mogelijk veel verder.
Probeer het eens ;)

Wat ik duidelijk herken is dat Ozombi steeds maar weer van de Schrift weg wil en naar eigen uitleggingen streeft, omdat daarin de zwakte van de mens zit. Alsof we een eigen zwaardje moeten smeden ter verdediging, terwijl G'd de vader ons Zijn Zwaard als onderdeel van de geestelijke wapenuitrusting, heeft geschonken.

Al dan niet onbewust wil Ozimbi dat we het Zwaard van G'd in de kast laten staan en ons verdedigen met ons eigen gemaakte zwaardje, "wetende" dat hij machteloos is tegen het Zwaard van G'd.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 12:42:03 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #40 Gepost op: november 03, 2012, 04:36:28 am »
Ik heb even de moderator gevraagd of ze dit alles even willen bekijken. Gewoon om het geheel wat soepeler te laten verlopen. Niet om bijdragen te laten verwijderen of mensen te bannen, maar tot eer van God.

Ozombi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #41 Gepost op: november 03, 2012, 08:45:20 pm »
learsi, je herkent helemaal niets. Ik streef totaal niet naar eigen uitleggingen maar geef enkel enkele verklarende begrippen die op vele teksten van toepassing zijn. Die zijn daarbij niet door mij uit mn duim gezogen, maar zijn al zeer oud en werden door vele volkeren over de hele wereld op die wijze begrepen en gebruikt.

De zwakte van de mens zit 'm hier met het zwaaien van de bijbel en het zich verschuilen achter bijbelse teksten. Op die manier hoeft men zelf niet na te denken of zelfs maar enig begrip te hebben van de betekenis. Dat zie ik met name bij jou....learsi. Je beweert te veel wat niet vanuit jezelf komt.

Daarmee zeg ik niet dat de bijbel onwaar is of een onzinnig geschrift is. Ik zeg wel dat als de bijbel op bovenstaande manier wordt ge-(mis-)bruikt,  diezelfde bijbel dan onbedoeld een hindernis gaat vormen voor eigen geestelijke groei. De bijbel(tekst) moet door ieder individueel onderzocht worden op betekenis en het is aan te raden daar ook andere gewaardeerde bronnen bij te gebruiken. Dat is beter dan zomaar hier en daar een bijbeltekst eruit te pikken die misschien van toepassing is op één of ander onderwerp van discussie. Vaak slaat men dan de plank mis.

Als illustratie geef ik de stelling van Pythagoras, o.a bedoeld om de zijden van een driehoek mee te berekenen: a2 + b2 = c2  ( 2 = kwadraat )

Natuurlijk is er veel meer over te vertellen dan alleen de simpele formule. Als je een wiskundige zou vragen deze stelling te verklaren en te motiveren, dan zou het erg makkelijk zijn als het antwoord was: " Nou....a2 + b2 = c2 ". Dat is uiteraard niet het uitleggen van de stelling van Pythagoras.

Hoewel bovenstaande voor iedereen duidelijk kan zijn, is hetzelfde vaak van toepassing op bijbelteksten. De tekst laat zich niet zonder meer verklaren. Dat heeft te maken met de onderliggende betekenis die met woorden in een gesluierde vorm is weergegeven. Te vergelijken met de diverse illustraties die Jezus in het evangelie geeft (soms met enige uitleg). Precies zo kan men het merendeel van de bijbeltekst beschouwen, illustratieve verhalen om geestelijke wijsheden weer te geven. Bedenk ook dat al die jaartallen , locaties en persoonsnamen ingegeven zijn door tijd en plaats waar het werd opgetekend maar op zich niet zo heel relevant zijn. Was namelijk de bijbel in India of Tibet geschreven , dan zou men andere jaartallen, locaties en persoonsnamen tegenkomen terwijl de geillustreerde wijsheden nog steeds dezelfde zouden zijn.

Men kan zowel het frans als het engels vertalen naar het nederlands.
Zo kan men evengoed de bijbel en de gita vertalen naar goddelijke wijsheid.

Van de telefoon of de gloeilamp mag men zeggen dat er 1 uitvinder is die als eerste met het idee kwam. Dat mag men niet zeggen van de optekening van goddelijke waarheid. Zodoende heeft noch de bijbel noch de gita (of enig ander heilig boek) enige aanspraak te maken de enige en/of eerste te zijn.

Ieder kan zijn focus en vizier richten op dat wat het beste bij hem past , maar het is goed bepaalde dingen altijd in het achterhoofd te houden en er niet blind voor te zijn.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 09:06:13 pm door Ozombi »

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #42 Gepost op: november 03, 2012, 09:00:41 pm »
@ Ozombi,

Welke vers of verzen zou je dan graag uitgelegd willen hebben?
Er zijn hier christenen genoeg, dus alle kans dat het uitgelegd kan worden.

Maar wat wil je ermee bereiken Ozoombi?
Wil je het Woord ermee af gaan kraken of wil je kijken of je er iets mee kan?

Voor mij heeft het namelijk geen nut als het alleen maar is om aan jou te bewijzen of ik verzen wel of niet kan uitleggen. Dat reikt dan naar roemen namelijk en dat kan nooit de doelstelling ervan zijn.

Ozombi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #43 Gepost op: november 03, 2012, 09:14:46 pm »
Het gaat er niet om of verzen precies exact goed worden uitgelegd of niet. Ik denk dat geen huidige aardling daar voorlopig toe in staat is. Aan mij persoonlijk hoeft helemaal niets bewezen te worden. Ik wijs alleen op de leeg-heid van het citeren van bijbeltekst , zonder enige eigen inbreng en/of verklarende woorden daarbij. Je kunt geen enkele reactie op een ander onderbouwen door alleen maar een bijbeltekstje te citeren. Dan kun je net zo goed de gehele bijbel hier op het forum neerzetten, en iedereen het zelf laten uitzoeken met de woorden:
" Het staat daar wel ergens , tot zover mijn reactie op jou " .
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 09:15:10 pm door Ozombi »

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #44 Gepost op: november 04, 2012, 12:57:51 pm »

quote:

Ozombi schreef op 03 november 2012 om 21:14:
Het gaat er niet om of verzen precies exact goed worden uitgelegd of niet. Ik denk dat geen huidige aardling daar voorlopig toe in staat is. Aan mij persoonlijk hoeft helemaal niets bewezen te worden. Ik wijs alleen op de leeg-heid van het citeren van bijbeltekst , zonder enige eigen inbreng en/of verklarende woorden daarbij. Je kunt geen enkele reactie op een ander onderbouwen door alleen maar een bijbeltekstje te citeren. Dan kun je net zo goed de gehele bijbel hier op het forum neerzetten, en iedereen het zelf laten uitzoeken met de woorden:

Wat je vraagt is om de HD film uit de Schrift door G'd de vader gegeven te voorzien van een uitleg in zwart-wit ontvangen op een spiraal antennetje.  :)

De bijbelverzen die ik plaats hebben altijd een relatie met het onderwerp.
Maar wanneer je zoiets weer tegenkomt, voel je vrij om mij te vragen om naar de reden waarom ik dat vers of die verzen erbij plaatste. Ik zal kijken of ik in zwart-wit de HD film kan verduidelijken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #45 Gepost op: november 05, 2012, 12:32:52 am »

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 01:21:
[...]

Wat ik duidelijk herken is dat Ozombi steeds maar weer van de Schrift weg wil en naar eigen uitleggingen streeft, omdat daarin de zwakte van de mens zit. Alsof we een eigen zwaardje moeten smeden ter verdediging, terwijl G'd de vader ons Zijn Zwaard als onderdeel van de geestelijke wapenuitrusting, heeft geschonken.

Al dan niet onbewust wil Ozimbi dat we het Zwaard van G'd in de kast laten staan en ons verdedigen met ons eigen gemaakte zwaardje, "wetende" dat hij machteloos is tegen het Zwaard van G'd.
Wie zegt dat? het is jouw samenvatting, niet meer dan dat ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #46 Gepost op: november 05, 2012, 12:36:51 am »

quote:

Ozombi schreef op 03 november 2012 om 21:14:

Nooit gedacht dat het zover zou komen maar ik herken in de reactie van Ozombi wel wat: in feite zegt hij "contextueel lezen van de bijbeltekst" vrees ik. JIj learsi, weigert dat tot op heden op vele fronten.
Ds. tjeerd Boersma schreef ooit een boek onder de titel "de Bijbel is geen puzzelboek". Jij maakt van de bijbel een boek waarin vrij te citeren en te quoten is zonder de achtergrond te kennen.
Ik garandeer je dat dit fout kan gaan lopen (het onheil uit het Noorden is dus NIET Groningen en Friesland _O_ _

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #47 Gepost op: november 05, 2012, 12:37:47 am »

quote:

learsi schreef op 04 november 2012 om 12:57:
[...]

Wat je vraagt is om de HD film uit de Schrift door G'd de vader gegeven te voorzien van een uitleg in zwart-wit ontvangen op een spiraal antennetje.  :)

De bijbelverzen die ik plaats hebben altijd een relatie met het onderwerp.
daar valt dus over te twisten zoals jij en ik in meerdere draden al blijken te doen.

learsi

• Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #48 Gepost op: november 05, 2012, 10:58:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2012 om 00:37:
[...]
 daar valt dus over te twisten zoals jij en ik in meerdere draden al blijken te doen.
Doordat wij beiden met onze zwart-wit beelden trachten te communiceren over datgene wat we in HD kunnen zien.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De superchristen!
« Reactie #49 Gepost op: november 06, 2012, 12:46:04 am »

quote:

learsi schreef op 05 november 2012 om 10:58:
[...]

Doordat wij beiden met onze zwart-wit beelden trachten te communiceren over datgene wat we in HD kunnen zien.
Vertel?Leg eens uit? Ik zit niet zo in de wereld van Zwart / wit, jij mogelijk wel. Dus: leg eens uit wat je wilt vertellen?