quote:
callista schreef op 10 februari 2013 om 12:02:[...]
goed en heel duidelijk verwoord - dat bedoelde ik ook.
het blijft toch inderdaad moeilijk - heel vaak wordt het niet begrepen of verkeerd uitgelegd of voelt men zich toch persoonlijk aangesproken - de z.g. lange tenen.
hangt er ook vanaf hoe lang je op een forum bent en men je al een beetje "kent" maar goed, sommigen uiten nu eenmaal zo - denk aan Maarten van Rossum b.v. altijd heeft hij wat te zeuren en te jammeren , maar dat kan mensen ook aan het denken zetten.
blijft vaak moeizaam of moeilijk - het is internet.
maar goed - de smileys kunnen ook wat verduidelijken.
Ik ben het helemaal met je eens. Menselijke communicatie, of het nou op een forum is of in real life, daar kan altijd ruis in ontstaan.
Wij begrijpen elkaar duidelijk zeer wel wat betreft de juiste vorm van sarcasme als het met mate wordt toegepast. Ik wilde het alleen aangeven omdat ik
dít forum goud vind. Het heeft naar mijn gevoel de juiste mix van moderatie én ruimte, van liefde én van wijsheid, van hart én verstand en er staan inhoudelijk interessante onderwerpen op, in weloverwogen uitgebalanceerde categorieën. en ik vind het laagdrempelig. Als je niveau van bijbelkennis niet goed genoeg is (volgens deze of gene), of als je interpretatie op een andere golflengte ligt dan van enkele ambtsdragers, dan kun je op dit forum toch gewoon wel meepraten, zonder dat je kapotgeslagen wordt zeg maar, zonder dat je gelijk "niet meer boeiend" bent. "Vrijgemaakt" heeft voor mij nu een diepere, positieve, associatieve betekenis gekregen (ook al weet ik nog steeds niet wat het exact betekent op het wereldse vlak).
En het heeft zelfs ertoe geleid dat ik mij meer wil verdiepen in 'gereformeerd-vrijgemaakt', ik wil daar meer van weten, wat het inhoudt en op welke wijze zij zich positioneert binnen de wereldkerk.
Want ik heb er zeker van gehoord, van 'vrijgemaakt', namelijk binnen mijn vroegere christelijke werkkring. Maar daar werd behoorlijk negatief of in elk geval 'raar' gedaan over 'vrijgemaakt', ik heb lange tijd gedacht dat 'vrijgemaakt' net zoiets moest betekenen als 'jehova's getuigen', net zo sinister, zo kwam het op mij over door hoe erover
gesproken werd en welke
gezichten erbij werden getrokken. Of eigenlijk kwam het zo op mij over door dat wat er niet gezegd werd. Net alsof daar niet over gesproken mocht worden.
Inmiddels meen ik te begrijpen dat het te maken heeft met een bestuurlijke afsplitsing van een synode. Meer weet ik er niet van. En dat het gaat om "artikel 31", alleen weet ik nog niet wat dat inhoudt. Men smeet als iemand hen vroeg wat 'vrijgemaakt' betekende, met die term 'artikel 31', alsof dat al genoeg zei en alsof het iets vies was. Maar goed, dat terzijde, want dat is denk ik off-topic. Ik zou daar wel een topic met vragen over willen starten, maar ik moet dan eerst even goed zoeken of er niet al een topic over bestaat.
Ik vind dit forum overigens helemáál geen 'moddergooigremium', dat vind ik juist van 'credible'. Dat was eens maar nóóit weer.
En ik ben verder niet belangrijk, wie ben ik (vanuit de dialectische natuur bezien dan he). Ik ben gewoon een voorbijganger. En een kind van God. Mijn hele leven draait om Hem, die ten diepste in mijn leven kwam via
persoonlijke openbaringen, in mijn persoonlijk leven. Ná een weg van vele - al of niet openlijke - veroordeling en verachting door 'kerkelijk meelevenden'. Als kerkgangers je uitkotsen, dan neemt God je persoonlijk tot zich. Dat is wat ik heb ervaren. Hij openbaart zich op hoogst persoonlijke wijze in je persoonlijk leven.
Maar ik weet wel dat er heel veel mensen rondlopen zoals ik, die door God wel degelijk (met vallen en opstaan) worden geleid op een buitenkerkelijk pad. En die mensen gaan strakjes wel ergens alsnog theologische kennis opdoen. En ik zou niet graag willen dat al die "foetussen" en "pasgeboren kindjes" terechtkomen op een institutie als 'credible', want dat zou een abortus betekenen ..... Men maakt zich druk over fysieke abortus (en terécht, ik gebruik dit als
gelijkenis!), maar de dagelijkse praktijk is daar geestelijke abortus. En ik vraag me af wat kwalijker is.
Het woord "wedergeboren" kan ik ook niet meer luchten of zien. Het wordt op internet (fora en weblogs/sites) zo ontzettend misbruikt dat het naar mijn mening holle woorden geworden zijn.
Maar naar
dít forum zou ik wel die kindertjes durven verwijzen.
quote:
dank je, dat forum ken ik - wel redelijk druk daar, maar inderdaad anders dan hier.
ook een vaste kern - maar ja, om op een nieuw forum te wennen duurt even als binnenkomer.
[/quote]
Ja, totaal anders dan hier. Ik geloof ook niet dat ik dat nog ga avonturen. Het voelt niet goed. Ik heb er dan geen zin meer in. Als dit forum zonder doorstart wordt opgeheven, dan stopt het forumgebeuren voor mij hier.
Callista, bedankt voor je geduld, begrip en luisterend oor.