Auteur Topic: Einde van het forum  (gelezen 51676 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #250 Gepost op: februari 25, 2013, 10:29:55 pm »
Je kunt je eigen posts teruglezen, als je dat bedoelt. Je mag uiteraard je eigen posts ergens anders plaatsen (ontdaan van quotes van andere users). Ik denk niet dat er een simpele XML oid als output geleverd kan worden, maar daar kunnen we naar kijken. Maar de waarde van eigen posts zonder context is erg beperkt.

wimnusselder

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #251 Gepost op: februari 25, 2013, 10:58:14 pm »
Hoi Pooh,

Teruglezen van al je eigen posts is hier heel lastig, omdat de optie om via je profiel al je posts op te vragen (die de meeste forumsoftware heeft) uitgeschakeld lijkt.
Een database moet echter (ook buiten de forumsoftware om) te indexeren zijn op auteur (en/of datum en/of topic) en daar moet relatief simpel een exportmogelijkheid voor te creëren zijn.

De database van QF&F die ik elke dag per e-mail toegestuurd krijg als backup kan ingelezen worden in andere forum-software.
Dat heeft iemand voor ons gedaan om een backup-optie te creëren.
Ik neem aan dat dat ook met dit forum mogelijk is, zij het dat de database vele malen groter is.
Als voldoende mensen zeggen dat hun posts (of posts vanaf een bepaalde datum) mee mogen, hoeft dat niet ontdaan te worden van hun quotes.
Voor zover ze hun posts bewust hebben geplaatst in een voor Google & co zichtbaar deel van dit forum is wat hier gepost is publiek bezit en vraag ik me af of die toestemming echt nodig is (al is het wel aardig om het te vragen).

E.e.a. kost tijd en/of geld en de vraag is of de GKv de verantwoordelijkheid erkent naar de huidige gebruikers toe om de continuering van deze gemeenschap (met een identiteit en samenhang die besloten ligt in een voldoende samenhangend archief) op zo'n manier mogelijk te maken.
Als becijferd is hoeveel dat zou kosten kan ook nog aan deelnemers en anderen om een financiële bijdrage (en bij sommigen die enig verstand van zaken hebben om een bijdrage in tijd) gevraagd worden.
Als de verantwoordelijken voor dit besluit bereid zijn in gesprek te gaan met de gebruikers is er veel mogelijk.

Als dat te laat is, omdat React strikt is in zijn deadline, zou in elk geval een excuus dat daarover niet eerder in gesprek is gegaan overwogen kunnen worden.
In zekere zin 'vermoorden' de GKv een gemeenschap die ze mogelijk gemaakt en opgevoed hebben.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #252 Gepost op: februari 25, 2013, 11:12:29 pm »

quote:

Pooh schreef op 25 februari 2013 om 22:14:
Er lijkt nogal wat verwarring te ontstaan hier.

Voor alle duidelijkheid: Dit forum, de content van dit forum, de userbase en dergelijke zijn niet overdraagbaar, en zullen niet worden overgedragen. In die zin heeft het dus geen nut om over een 'doorstart' of iets dergelijks te praten. We zullen proberen om dit forum als archief beschikbaar te maken.
Wat anderen denken weet ik natuurlijk niet maar bij doorstart dacht ik meer eraan dat het denkbaar zou zijn dat er bij de GKv een verandering van denken zou kunnen zijn die inhoudt dat nu de leverancier ophoudt met het forum maar er wel toch eigenlijk belangstelling is om het te behouden bij de deelnemers, dat men dan van besluit verandert en overschakelt op standaard-forumsoftware en daarmee opnieuw een forum opent op de GKv-site. Als het archief zich ook laat raadplegen ergens op de site, is dan zelfs -- al is het niet rechtstreeks binnen het forum oproepbaar -- toch af en toe wel terug te verwijzen naar iets in het archief.
Indien de GKv zoiets categorisch afwijst dan gaat het natuurlijk niet. Dat men de oude forumcontent niet "weggeeft" aan een andere organisatie of ander forum ligt voor de hand. Dat kan natuurlijk niet.
Het praten met de GKv houdt volgens mij ook in te pogen daar een inzicht te verkrijgen dat men zich menselijker op gaat stellen naar gebruikers toe. Het zomaar sluiten van het forum en zeggen dat er plek is bij de concurrent vind ik niet onder zoiets vallen. Men heeft verzuimd om ook maar een begin van overleg met de forummers te gaan houden. Men doet slechts mededelingen. Men waardeert de bijdragen van de forummers wel -- ze moeten als archief bewaard blijven -- maar de mensen erachter die het geschreven hebben zijn het niet waard om mee te spreken. Die moeten het doen met mededelingen. Meer niet.
En dat vind ik eigenlijk blamerend voor de GKv. Een blamage die ze zelf hebben opgeroepen; en laten bestaan als ze niet alsnog in gesprek willen treden.

quote:

Het staat een ieder vrij om een eigen initiatief te beginnen, maar ik zou vooral oproepen om aan te sluiten bij de bestaande initiatieven. Er zijn meer dan genoeg nederlandsetalige, christelijke fora op het internet, nieuwe oprichten is -naar mijn bescheiden mening- verspilde energie en leidt alleen maar tot meer versplintering.
Oké duidelijk.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 03:33:39 am door Trajecto »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #253 Gepost op: februari 25, 2013, 11:18:11 pm »
Uiteraard is er toestemming van posters nodig om hun posts (of delen daarvan) buiten de context van het gkv-forum over te nemen. Dat dit forum doorzoekbaar is door google doet niets af aan de nederlandse wetgeving daarover.

Eigen berichten doorlezen kan vrij simpel. Ik weet niet of er een linkje van in je profiel staat, maar jouw posts staan hier (voor andere users hoef je alleen het userid te vervangen): http://forum.gkv.nl/forum/find/poster/4616/messages

De GKv sluit een ontmoetingsplek, en dat betekent inderdaad het einde van een community. Dat is meegewogen in de discussie, maar de huidige community kan moeilijk gezien worden als 'rechthebbend' op het volledige archief van dit forum. Er zijn op dit moment minder dan 30 actieve leden, op een totale userbase van duizenden users. Er is meer dan 10 jaar historie, waar de huidige users slechts een heel klein deel van uitmaken.

Een persoonlijke noot:
Ik vind het erg vervelend dat er continu gesuggereerd wordt dat er niet naar de users zou zijn geluisterd. Ik voel me daarin persoonlijk aangevallen, aangezien ik degene ben geweest die namens die users hun belangen heb vertegenwoordigd. Er is wel geluisterd, en dat heeft jarenlang de doorslag gegeven om dit forum, ondanks andere prioriteiten en teruglopende bezoekersaantallen toch te laten bestaan. Uiteindelijk is dat balletje de andere kant op gerold. Dat is vervelend, zeker nu ineens bleek dat een en ander op veel kortere termijn moest dan we dachten, en je kunt het met die keus eens zijn of niet, maar de suggestie dat die keus ondoordacht zou zijn is onterecht.

pyro

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #254 Gepost op: februari 25, 2013, 11:21:54 pm »

quote:

elle schreef op 25 februari 2013 om 21:40:
Al die fora die jongeren willen trekken zijn toch bij voorbaat gedoemd?
Hoezo? spookt de gereformeerde trek-de-jongeren beweging van ca. 25 jaar geleden door je hoofd?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #255 Gepost op: februari 25, 2013, 11:24:40 pm »

quote:

Pooh schreef op 25 februari 2013 om 23:18:

Een persoonlijke noot:
Ik vind het erg vervelend dat er continu gesuggereerd wordt dat er niet naar de users zou zijn geluisterd. Ik voel me daarin persoonlijk aangevallen, aangezien ik degene ben geweest die namens die users hun belangen heb vertegenwoordigd. Er is wel geluisterd, en dat heeft jarenlang de doorslag gegeven om dit forum, ondanks andere prioriteiten en teruglopende bezoekersaantallen toch te laten bestaan. Uiteindelijk is dat balletje de andere kant op gerold. Dat is vervelend, zeker nu ineens bleek dat een en ander op veel kortere termijn moest dan we dachten, en je kunt het met die keus eens zijn of niet, maar de suggestie dat die keus ondoordacht zou zijn is onterecht.

Kennelijk heb je iets vertegenwoordigt zonder de achterban daar in te kennen.
Geen van de users was op de hoogte van het geheel (dat is kennelijk niet van belang geacht) en jij vertegenwoordigde de users wel.
Welk mandaad had je dan?
Ik denk "geen".
En dat is niet persoonlijk maar gewoon op basis van de zaken zoals ze er liggen.
De deputaten hadden ook het lef / de moeite kunnen nemen om hier eens te gaan polsen. Dat is duidelijk niet gedaan.
Sorry, maar zo liggen de zaken wel.
Deputaten kunnen kennelijk van alles besluiten zonder na te denken  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #256 Gepost op: februari 25, 2013, 11:31:02 pm »
Internet heeft zo'n rappe ontwikkeling doorgemaakt dat de huidige jongeren dat hele forumgebeuren overgeslagen hebben. De fora bloeiden in de tijd dat vooral jonge studenten het internet ontdekten. Het was toen het enige dat er was (naast IRC en wat msn). Het was een paar jaar voor de social media zeg maar, en net voordat internet overal thuis beschikbaar was.
Nu is internet overal beschikbaar, maar het staat het bol van de snelle interactie via facebook etc. Er is geen reden om naar een suf forum te gaan. Daar gaat geen aantrekkingskracht vanuit. Behalve voor een klein handje vol misschien. Wil je een forum leuk vinden, dan moet je eerst een band ermee opbouwen. Waarom zouden nieuwe internetgebruikers energie stoppen in iets logs als een forum, wanneer je met instagrammetjes etc je boodschap veel directer kwijt kunt via apps en getwitter?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #257 Gepost op: februari 25, 2013, 11:31:27 pm »

quote:

Pooh schreef op 25 februari 2013 om 23:18:
Uiteraard is er toestemming van posters nodig om hun posts (of delen daarvan) buiten de context van het gkv-forum over te nemen. Dat dit forum doorzoekbaar is door google doet niets af aan de nederlandse wetgeving daarover.

Eigen berichten doorlezen kan vrij simpel. Ik weet niet of er een linkje van in je profiel staat, maar jouw posts staan hier (voor andere users hoef je alleen het userid te vervangen): http://forum.gkv.nl/forum/find/poster/4616/messages

De GKv sluit een ontmoetingsplek, en dat betekent inderdaad het einde van een community. Dat is meegewogen in de discussie, maar de huidige community kan moeilijk gezien worden als 'rechthebbend' op het volledige archief van dit forum. Er zijn op dit moment minder dan 30 actieve leden, op een totale userbase van duizenden users. Er is meer dan 10 jaar historie, waar de huidige users slechts een heel klein deel van uitmaken.

Een persoonlijke noot:
dan ben ik zeker doof. Ik heb nix  gehoord, geen vraag, nix. Maar doe je best en heb er rust bij....bah

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #258 Gepost op: februari 25, 2013, 11:32:29 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 februari 2013 om 23:24:
[...]

Kennelijk heb je iets vertegenwoordigt zonder de achterban daar in te kennen.
Geen van de users was op de hoogte van het geheel (dat is kennelijk niet van belang geacht) en jij vertegenwoordigde de users wel.
Welk mandaad had je dan?
Ik denk "geen".
En dat is niet persoonlijk maar gewoon op basis van de zaken zoals ze er liggen.
De deputaten hadden ook het lef / de moeite kunnen nemen om hier eens te gaan polsen. Dat is duidelijk niet gedaan.
Sorry, maar zo liggen de zaken wel.
Deputaten kunnen kennelijk van alles besluiten zonder na te denken  O-)

Moet ik hier serieus op ingaan? In dit topic is echt geen enkel argument genoemd dat ik niet naar deputaten heb doorgegeven. Natuurlijk weet ik als admin prima dat er een groep users heel verdrietig en boos gaat zijn als je besluit te stoppen. Maar het staat deputaten uiteraard vrij om hierin te beslissen. Het is hun geld, hun website, hun strategie.
Dat ik de keus niet op deze manier gemaakt zou hebben heb ik al eerder aangegeven. Maar meer 'inspraak' dan er geweest is zou hypocriet zijn, omdat meer inspraak nooit had geleid tot een andere conclusie. Niets dat in dit topic, of via mail is aangedragen, is de afgelopen jaren niet herhaaldelijk gepasseerd in de discussies hierover.

wimnusselder

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #259 Gepost op: februari 25, 2013, 11:48:23 pm »
Sorry Pooh, maar je had geen mandaat om ons te vertegenwoordigen in een discussie waarover je ons niet eens geïnformeerd hebt.
Die deputaten of hun uitvoerders hadden jou niet als vertegenwoordiger mogen accepteren zonder dat mandaat.
Ja, het zou prettig zijn als hier serieus op ingegaan wordt.

Met v&Vriendengroet,

Wim

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #260 Gepost op: februari 25, 2013, 11:50:59 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 25 februari 2013 om 23:31:
[...]

dan ben ik zeker doof. Ik heb nix  gehoord, geen vraag, nix. Maar doe je best en heb er rust bij....bah

Misschien eigen jij je dit forum ook te veel toe GC. Ik heb de bijdragen van de moderatoren gevolgd en op mij maakt het (inclusief dit bericht) wel degelijk de indruk dat ze als ware tijgers voor dit forum hebben gestreden. Het was echt ook hun club en inspiratiebron voor ook hun persoonlijke geloofsleven.
Het is goed je te verplaatsen in wat zij als moderatoren hier voor ons hebben betekend. Het balletje dat de andere kant op rolt is vergelijkbaar met de jeugddienstcommissie van onze kerk. Als het animo van de grote groep er gewoon niet is, dan wordt het clubje dat over blijft er niet minder actief om, maar op een gegeven moment kan het een te klein clubje worden om het levend te houden. Je zal altijd zien dat enkelen knokken tot het einde (daar was ik één van), maar op een gegeven moment rolt het balletje naar de anderen kant.

Wat ik voor me zelf dan doe is vertrouwen hebben op God.
Hij opent altijd deuren, maar de ene deur ziet er nu éénmaal anders uit dan een andere. In dit geval: vrijgemaakte deur dicht, een andere christelijke deur open.

Het helpt jou niet om je ongenoegen te blijven uiten, want je belast er behalve je zelf er ook anderen mee.
Soms denk ik wel eens: stap even uit je eigen sorus en kijk naar boven.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2013, 11:53:22 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #261 Gepost op: februari 25, 2013, 11:54:13 pm »
Als een al lang bestaand cafe zijn deuren sluit, dan is dat heel vervelend voor de stamgasten. Maar als de eigenaar dat toch doet, zul je op zoek moeten naar een andere plek om je vrienden te ontmoeten.

Of ik genoeg mandaat had of niet maakt me niet zoveel uit. Als mensen graag een persoonlijk interview met mij hadden willen hebben, prima, maar van alle users in dit topic waren er misschien 2 of 3 actief toen deze discussie een jaar of 5 geleden voor het eerst gevoerd werd. Ik heb naar eer en geweten vertelt hoe de zaken ervoor staan op dit forum, en aan de reacties in dit topic te zien had ik dat precies bij het rechte eind, dus ik zie niet in wat zo'n interview had kunnen toevoegen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #262 Gepost op: februari 25, 2013, 11:58:06 pm »

quote:

Pooh schreef op 25 februari 2013 om 23:54:
Als een al lang bestaand cafe zijn deuren sluit, dan is dat heel vervelend voor de stamgasten. Maar als de eigenaar dat toch doet, zul je op zoek moeten naar een andere plek om je vrienden te ontmoeten.

Of ik genoeg mandaat had of niet maakt me niet zoveel uit. Als mensen graag een persoonlijk interview met mij hadden willen hebben, prima, maar van alle users in dit topic waren er misschien 2 of 3 actief toen deze discussie een jaar of 5 geleden voor het eerst gevoerd werd. Ik heb naar eer en geweten vertelt hoe de zaken ervoor staan op dit forum, en aan de reacties in dit topic te zien had ik dat precies bij het rechte eind, dus ik zie niet in wat zo'n interview had kunnen toevoegen.
Het was hier nog nooit zo druk, als sinds de tijd dat vaststaat, dat het forum dicht gaat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #263 Gepost op: februari 26, 2013, 12:04:27 am »
Ik vind het zelf persoonlijk vervelend dat Pooh en Elle nu het haasje zijn.
Ik lees niets anders dan goede inspanningen van hen. Ik heb grote waardering voor wat ze gedaan hebben en moedig hen aan gewoon op de ingeslagen weg door te gaan. Het is de juiste conclusie die jullie trekken. Hoewel met moeite en pijn die jullie er zelf ook bij voelen dat een inhoudelijk christelijk forum zo zijn einde kent, het is inderdaad gewoon ingehaald door de internetontwikkelingen in deze tijd.

Ik bekijk het van de positieve kant. We hebben allemaal de keuzevrijheid om naar één van de aangedragen fora te gaan of Linkin/facebook.
Helemaal het zelfde is het natuurlijk nooit, maar logisch: een nieuwe auto dat je koopt is nooit het zelfde als je vorige die onder hevige roest is bezweken.
Hoewel het geliefde karretje best met een hoop geld nog voor even opgelapt kon worden, is het op een gegeven moment nu eenmaal de bittere waarheid: het autotje heeft zijn beste tijd gehad.

Maar, eenmaal in het nieuwe autotje gestapt, denken we terug aan die goede tijd in die oude, draaien we daarin de cd's van die goede tijd in die oude en genieten we van het nieuwe.

Zo moeten we het maar bekijken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #264 Gepost op: februari 26, 2013, 12:08:49 am »

quote:

vrolijke schreef op 25 februari 2013 om 23:58:
[...]

Het was hier nog nooit zo druk, als sinds de tijd dat vaststaat, dat het forum dicht gaat.
Inderdaad. Voor enkele maanden terug was het forum soms haast dood. Vooral op de zondagen. Soms zaten er maar 3 personen per dag op het forum. zijn we al weer vergeten  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #265 Gepost op: februari 26, 2013, 12:13:30 am »

quote:

Pooh schreef op 25 februari 2013 om 23:32:
[...]

Moet ik hier serieus op ingaan?
Je zou kunnen duiden op welke manier je de users hebt betrokken in het geheel.

quote:

In dit topic is echt geen enkel argument genoemd dat ik niet naar deputaten heb doorgegeven.
Laten we eerlijk zijn: wij (users) weten niet wat er gespeeld heeft en wat er speelt. Dat zijn de feiten die wij (users) kunnen meten.

quote:

Natuurlijk weet ik als admin prima dat er een groep users heel verdrietig en boos gaat zijn als je besluit te stoppen. Maar het staat deputaten uiteraard vrij om hierin te beslissen. Het is hun geld, hun website, hun strategie.
Welke strategie en op welk moment is die strategie gedeeld met de kerken?! Daarnaast: het is niet HUN geld, het is geld van de gezamenlijke kerken (immers, deputaten leven bij de quota....) en de kerken bepalen de lijn in de GKv, niet de deputaten.
Opvallend is ook dat de deputaten hier totaal afwezig zijn en zich kennelijk laten vertegenwoordigen door Pooh die tevens de users vertegenwoordigd. Vraag: wat klopt hier niet?

quote:

Dat ik de keus niet op deze manier gemaakt zou hebben heb ik al eerder aangegeven. Maar meer 'inspraak' dan er geweest is zou hypocriet zijn, omdat meer inspraak nooit had geleid tot een andere conclusie. Niets dat in dit topic, of via mail is aangedragen, is de afgelopen jaren niet herhaaldelijk gepasseerd in de discussies hierover.
En dat is wederom een vreemde aanname. Dit forum laat zien dat de GKv ook open willen staan voor anderen, dat is wel helder.
Dat er de afgelopen jaren "meermalen is gepasseerd dat sluiting een onderdeel van de strategie is" (dat idee geef jij namelijk) blijkt nergens uit de rapporten van de deputaten. Wederom de vraag: "Wat klopt hier niet"?
Ik zou zeggen: laat de deputaten nu zelf maar eens gaan reageren en stoppen met het naar voren schuiven van Pooh als stroman, die rol past jou niet en is niet terecht aan jou bedeeld. Laat de heren / dames nu zelf eens reageren?!
Dat doen ze niet en ik overweeg daarom de kerkelijke weg maar te gaan lopen. Een beroep op de synode op grond van de rapporten van de deputaten. Dan zal vrij snel blijken dat de deputaten zich verkijken op hun besluit lijkt mij.

Wat denk je, is er een deputaat met ballen die wél hier wenst te reageren? Ook op de vragen van Wim namens de nationale synode?
Ik vrees dat er geen deputaat is die hier gaat reageren.......
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 12:13:45 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #266 Gepost op: februari 26, 2013, 12:17:04 am »

quote:

Trajecto schreef op 25 februari 2013 om 23:12:
 Men doet slechts mededelingen. Men waardeert de bijdragen van de forummers wel -- ze moeten als archief bewaard blijven -- maar de mensen erachter die het geschreven hebben zijn het niet waard om mee te spreken. Die moeten het doen met mededelingen. Meer niet.
En dat vind ik eigenlijk blamerend voor de GKv. Een blamage die ze zelf hebben opgeroepen; en laten bestaan als ze niet alsnog in gesprek willen treden.
.

Volgens mij werd er wel geschreven dat eerst de bedoeling was er ruim een half jaar of zo van te voren het al aan te geven, maar dat het kostenplaatje om het zo lang draaiende te houden (verlengen van het forum bij het net waar ze op zitten of zo) het geheel ingehaald heeft.

Eigenlijk snap ik het verhaal prima. Het is niet anders.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #267 Gepost op: februari 26, 2013, 12:20:06 am »
Dat vrees ik ook, Riemer.

Maar hoe je het ook went of keert en welke wegen er bewandeld gaan worden, feit blijft dat de gehuurde server en software ermee ophoudt (met alle veiligheidsgaranties), en dat dat op korte termijn een onoverbrugbaar probleem is. Dus zelfs wanneer je 't voor elkaar krijgt dat het betrokken deputaatschap op het matje geroepen wordt, heb je niet 1-2-3 het forum weer online.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 12:31:17 am door elle »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #268 Gepost op: februari 26, 2013, 12:24:29 am »

quote:

elle schreef op 26 februari 2013 om 00:20:
Dat vrees ik ook, Riemer.

Maar hoe je het ook went of keert en welke wegen er bewandeld gaan worden, feit blijft dat de gehuurde server en software ermee ophoudt (met alle veiligheidsgaranties), en dat dat op korte termijn een onoverbrugbaar probleem is. Dus zelfs wanneer je 't voor elkaar krijgt dat het betrokken deputaat op het matje geroepen wordt, heb je niet 1-2-3 het forum weer online.
Het gaat mij overigens niet over de persoon van POOH maar om het geheel. Pooh is gewoon in dezen "het haasje...."
Huur van server is gewoon kul, de serverhuur stopt niet denk ik.
De softwareaanpassing kost ongeveern 1500 euro, peanuts voor de GKv,....

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #269 Gepost op: februari 26, 2013, 12:25:46 am »

quote:

gaitema schreef op 26 februari 2013 om 00:17:
[...]

Volgens mij werd er wel geschreven dat eerst de bedoeling was er ruim een half jaar of zo van te voren het al aan te geven, maar dat het kostenplaatje om het zo lang draaiende te houden (verlengen van het forum bij het net waar ze op zitten of zo) het geheel ingehaald heeft.

De begroting tot en met 2014 geeft aan dat er een forum is. Dus dat deel over de euro's klopt gewoon NIET. De begrotingen zijn op de synode vastgesteld namelijk ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #270 Gepost op: februari 26, 2013, 12:26:50 am »
Riemer, echt waar: ik zie bij jou stank voor dank geven aan Pooh die echt enorm zijn best heeft gedaan.
Jullie moeten niet zo veel zelfmedelijden hebben en je eens meer proberen te verplaatsen in Pooh en Elle en de deputaten.

Zonder Pooh of Elle was dit Forum al lang uit de lucht.
Ik vind je bovendien wat merkwaardig.
eerst gaf je een houding van "jongens, het is maar een forum, ga anders naar de psygoloog" en nu doen je alsof er een kerk gesloten wordt.

Dit is niet jouw forum, niet dat van wie dan ook hier. Ook niet van mij.
Waarom zou je heel het kerkverband af dwingen om geld te pompen in een forum voor slechts een handje vol Nederlanders die ook op andere fora kunnen gaan zitten?

Het is gewoon de realiteit! We gaan niet dood of zo!
Anders kunnen jullie bij mij anders wel een gkv-kring beginnen, waar we eens in de tijd afspreken om met elkaar inhoudelijke discussies te voeren.
Zou ik ronduit boeiend vinden! Dan ontmoet je elkaar echt!

Dan hebben we onze real life forum!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #271 Gepost op: februari 26, 2013, 12:29:27 am »
De website van react vermeldt geen forumsoftware als product. Wat ik ervan begrepen heb is dat ons forum het enige relikwie is uit de forumtijd en dat ze nu de support stoppen. Mgoed, ook dat weet het deputaatschap beter dan ik, zij hebben het contract.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 12:30:16 am door elle »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #272 Gepost op: februari 26, 2013, 12:29:55 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 februari 2013 om 00:24:
[...]
Het gaat mij overigens niet over de persoon van POOH maar om het geheel. Pooh is gewoon in dezen "het haasje...."
Huur van server is gewoon kul, de serverhuur stopt niet denk ik.
De softwareaanpassing kost ongeveern 1500 euro, peanuts voor de GKv,....

1500 euro voor een forum dat soms 3 bezoekers per dag tellen, waarvan ik er één ben, die zich ook wel op een ander forum zal vermaken.
Voor mij hoeven ze niet zo veel geld uit te geven hoor.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #273 Gepost op: februari 26, 2013, 12:30:59 am »

quote:

gaitema schreef op 26 februari 2013 om 00:26:
Riemer, echt waar: ik zie bij jou stank voor dank geven aan Pooh die echt enorm zijn best heeft gedaan.
Jullie moeten niet zo veel zelfmedelijden hebben en je eens meer proberen te verplaatsen in Pooh en Elle en de deputaten.
Je moet toch echt beter lezen Gait: ik zie het niet persoonlijk. P{ooh is in een plaats gezet waar hij niet hoort.

quote:

Zonder Pooh of Elle was dit Forum al lang uit de lucht.
Ik vind je bovendien wat merkwaardig.
eerst gaf je een houding van "jongens, het is maar een forum, ga anders naar de psygoloog" en nu doen je alsof er een kerk gesloten wordt.

Dit is niet jouw forum, niet dat van wie dan ook hier. Ook niet van mij.
Waarom zou je heel het kerkverband af dwingen om geld te pompen in een forum voor slechts een handje vol Nederlanders die ook op andere fora kunnen gaan zitten?
Dit is een forum uitgaande van de GKv. De GKv dienen dan ook te besluiten wat er met het forum gaat gebeuren. De deputaten geven in hun financelle plannen aan dat er een forum is t.m. 2014 . Feit is dat die begroting dus niet klopt. Of dat de wijziging niet klopt....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #274 Gepost op: februari 26, 2013, 12:32:41 am »

quote:

elle schreef op 26 februari 2013 om 00:29:
De website van react vermeldt geen forumsoftware als product. Wat ik ervan begrepen heb is dat ons forum het enige relikwie is uit de forumtijd en dat ze nu de support stoppen. Mgoed, ook dat weet het deputaatschap beter dan ik, zij hebben het contract.
Voel je nergens schuldig om. Ik waardeer enorm jullie inzet.  d:)b

Trajecto

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #275 Gepost op: februari 26, 2013, 12:34:55 am »

quote:

gaitema schreef op 26 februari 2013 om 00:17:

quote:

Trajecto schreef:
 Men doet slechts mededelingen. Men waardeert de bijdragen van de forummers wel -- ze moeten als archief bewaard blijven -- maar de mensen erachter die het geschreven hebben zijn het niet waard om mee te spreken. Die moeten het doen met mededelingen. Meer niet.
.

Er was oorspronkelijk bedoel om het forum rustig uit te faseren, en na te denken over hoe we de schat van informatie bereikbaar kunnen houden.
Wat ik me daar in concreto bij moet voorstellen weet ik niet -- niet het voorleggen van vragen aan de forummers, wat die denken en zouden willen, vermoed ik.
Dat het forum op korte temijn zou sluiten en niet over een half jaar had de volgende reden:
"Een overstap naar nieuwe software kost veel tijd en energie, die verspild zou zijn als we binnen niet al te lange tijd ermee stoppen."
Dat is inderdaad duidelijk: als je wilt gaan stoppen doe je niet nog even een investering die maar enige maanden verlenging geeft van iets dat erna gesloten wordt. Dat zou buiten-proportioneel zijn.

Maar dit alles geeft niet de minste aanwijzing dat men oorspronkelijk wel wilde gaan horen wat de gebruikers te vertellen hadden aangaande een sluiting die men zelf -- op deputatenniveau -- een juiste stap vond. Natuurlijk beslissen wij niet, maar men kan zich toch wel meer rechtstreeks gaan laten informeren dan via Pooh waarvan wij dan weer niet wisten dat hij voor onze belangen op aan het komen was?
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 12:38:57 am door Trajecto »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #276 Gepost op: februari 26, 2013, 12:47:01 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 februari 2013 om 00:30:
[...]
 Je moet toch echt beter lezen Gait: ik zie het niet persoonlijk. P{ooh is in een plaats gezet waar hij niet hoort.

Wie had er dan moeten zitten? Wordt het er anders van?
Ik heb wel uit de bijdragen van Pooh en Elle gemerkt dat ze ons prima vertegenwoorigd hebben. Wie er ons ook hoorde te vertegenwoordigen, Pooh heeft het uitstekend gedaan! En Elle even goed!
Had je meer invloed willen hebben, dan had je in het moderatieteam moeten zitten, denk ik. Daar komt het er kort weg op neer.
Logisch, alsof het elders anders zou gaan? Denk het niet.

quote:

Dit is een forum uitgaande van de GKv. De GKv dienen dan ook te besluiten wat er met het forum gaat gebeuren. De deputaten geven in hun financelle plannen aan dat er een forum is t.m. 2014 . Feit is dat die begroting dus niet klopt. Of dat de wijziging niet klopt....

Een interne communicatiefout, kennelijk. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat gkv Nederland er wakker van zal liggen. Anders hadden we wel meer users hier gehad.
Ook in deze discussie. Ik zie maar één hand vol mensen protesteren immers en een ander hand vol (inclusief moderators) niet protesteren. Niet echt een landelijke breed gedragen kerkelijke kwestie.
Het is meer op een huiskringniveau, als ik het zo bekijk.  :D

ps. Onze jeugddienstcommissie in onze kerk is ook wel voor een heel jaar begroot, maar in dat jaar besloten we ook op te doeken ergens rond de zomer.
Die begroting is geen probleem dan, dat betekend gewoon een finantiële meevaller. Minder uit gegeven dan aanvankelijk begroot. That's al.  :)

Ik vond het al vreemd dat dit allemaal in het Reformatorisch dagblad beschreven moest worden, eigenlijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #277 Gepost op: februari 26, 2013, 12:54:22 am »

quote:

Trajecto schreef op 26 februari 2013 om 00:34:
[...]

Er was oorspronkelijk bedoel om het forum rustig uit te faseren, en na te denken over hoe we de schat van informatie bereikbaar kunnen houden.
Wat ik me daar in concreto bij moet voorstellen weet ik niet -- niet het voorleggen van vragen aan de forummers, wat die denken en zouden willen, vermoed ik.
Dat het forum op korte temijn zou sluiten en niet over een half jaar had de volgende reden:
"Een overstap naar nieuwe software kost veel tijd en energie, die verspild zou zijn als we binnen niet al te lange tijd ermee stoppen."
Dat is inderdaad duidelijk: als je wilt gaan stoppen doe je niet nog even een investering die maar enige maanden verlenging geeft van iets dat erna gesloten wordt. Dat zou buiten-proportioneel zijn.

Maar dit alles geeft niet de minste aanwijzing dat men oorspronkelijk wel wilde gaan horen wat de gebruikers te vertellen hadden aangaande een sluiting die men zelf -- op deputatenniveau -- een juiste stap vond. Natuurlijk beslissen wij niet, maar men kan zich toch wel meer rechtstreeks gaan laten informeren dan via Pooh waarvan wij dan weer niet wisten dat hij voor onze belangen op aan het komen was?

Als mijn mening er toe doet  :P  (ik wil niemand voor de kop stoten)
Het forum was wel zo overzichtelijk, dat Pooh uitstekend wist wat onze wensen waren. Dus het zou een overbodige luxe zijn als we allemaal nog een referendum mochten gaan houden. De uitslagen waren wel erg voorspelbaar.
Dat is net zo iets als de ouderen in een kerkgebouw tijdens de zondagse kerkdienst vragen wat ze van het idee vinden om hun kerkgebouw te sluiten.
Voorspelbaar natuurlijk wat hun reactie zal zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #278 Gepost op: februari 26, 2013, 12:56:56 am »
Of bedoelen jullie soms dat jullie liever meer tijd hadden gehad om een nieuw forum te ontwikkelen? Wat ik uit Poohs of Elles berichten opgemaakt had in het aller eerste begin, is dat die wel degelijk van plan was ook heel ruim voor het einde naderd ons op het naderende einde voor te bereiden.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 12:57:36 am door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #279 Gepost op: februari 26, 2013, 01:22:28 am »

quote:

gaitema schreef op 26 februari 2013 om 00:54:
[...]

Als mijn mening er toe doet  :P  (ik wil niemand voor de kop stoten)
Het forum was wel zo overzichtelijk, dat Pooh uitstekend wist wat onze wensen waren. Dus het zou een overbodige luxe zijn als we allemaal nog een referendum mochten gaan houden. De uitslagen waren wel erg voorspelbaar.
Dat is net zo iets als de ouderen in een kerkgebouw tijdens de zondagse kerkdienst vragen wat ze van het idee vinden om hun kerkgebouw te sluiten.
Voorspelbaar natuurlijk wat hun reactie zal zijn.

Onafhankelijk van hoe goed Pooh het toch wel wist willen we wel graag eens laten weten wat we vinden als een sluiting in principe als goede stap wordt gezien en het alternatief  LinkedIn  en Facebook als beter wordt gezien.
Er werd gedaan of die de social media ongeveer hetzelfde (en nog meer) betekenen en daarover praten of dat nou wel waar is werkt prettiger dan het alleen medegedeeld te krijgen.
Daarover valt wel zo het één en ander te bepraten of dát nou wel helemaal waar is; men kan het pas goed vergelijken door erover te gaan praten.

Trajecto

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #280 Gepost op: februari 26, 2013, 01:49:56 am »

quote:

gaitema schreef op 26 februari 2013 om 00:56:
Of bedoelen jullie soms dat jullie liever meer tijd hadden gehad om een nieuw forum te ontwikkelen? Wat ik uit Poohs of Elles berichten opgemaakt had in het aller eerste begin, is dat die wel degelijk van plan was ook heel ruim voor het einde naderd ons op het naderende einde voor te bereiden.

Als een sluiting definitief is en niet bespreekbaar zou blijken te zijn, is één maand natuurlijk kort om wat nieuws op te bouwen. Dat klopt wel.
Vooral komt erbij dat het zo vreemd plotseling is dat men eerst flink aan de gang wil gaan om die sluiting te voorkomen. Men gaat niet stante pede de mogelijkheid van een nieuw forum echt ontwikkelen. Een standaard-forum online krijgen kan eventueel best snel, maar er is verwarring en onzekerheid en sommige mensen lopen al weg naar het ene andere forum en anderen denken eerder over weer een ander forum. Kortom: weinig tijd om goed gezamenlijk tot iets gecoördineerds te komen.

Hoe het staat bij de firma die het forum ontwikkeld heeft weet ik niet, maar het lijkt me nogal vreemd dat men daar één maand opzeggingstermijn hanteert voor een forum dat men al omstreeks tien jaar beheert. Maar goed, dat weet ik allemaal niet, net zomin als ik wist dat het behouden van het forum sowieso al tijden een kwestie van flinke strijd was.

Een forum waar men zich thuis voelt betekent iets voor iemand. De opmerking dat er zoveel andere fora zijn is wel waar, maar niet to the point voor de gebruiker die zich thuis voelt en die als iets eerder bekend is meer tijd heeft om te bekijken in hoeverre er een mogelijkheid is om met de groep op de één of andere manier verder te gaan, bijvoorbeeld door het opzetten van een nieuw forum.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #281 Gepost op: februari 26, 2013, 06:19:03 am »

quote:

Trajecto schreef op 26 februari 2013 om 01:22:
[...]

Onafhankelijk van hoe goed Pooh het toch wel wist willen we wel graag eens laten weten wat we vinden als een sluiting in principe als goede stap wordt gezien en het alternatief  LinkedIn  en Facebook als beter wordt gezien.
Er werd gedaan of die de social media ongeveer hetzelfde (en nog meer) betekenen en daarover praten of dat nou wel waar is werkt prettiger dan het alleen medegedeeld te krijgen.
Daarover valt wel zo het één en ander te bepraten of dát nou wel helemaal waar is; men kan het pas goed vergelijken door erover te gaan praten.

Ja, ik had het liever ook niet zo gezien en ben ook niet helemaal eens dat LinkedIn  en Facebook het helemaal is, maar goed, het is niet anders.
Sef fire of credible, daar moeten we het dan van hebben.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #282 Gepost op: februari 26, 2013, 06:22:58 am »

quote:

Trajecto schreef op 26 februari 2013 om 01:49:
[...]

Als een sluiting definitief is en niet bespreekbaar zou blijken te zijn, is één maand natuurlijk kort om wat nieuws op te bouwen. Dat klopt wel.
Vooral komt erbij dat het zo vreemd plotseling is dat men eerst flink aan de gang wil gaan om die sluiting te voorkomen. Men gaat niet stante pede de mogelijkheid van een nieuw forum echt ontwikkelen. Een standaard-forum online krijgen kan eventueel best snel, maar er is verwarring en onzekerheid en sommige mensen lopen al weg naar het ene andere forum en anderen denken eerder over weer een ander forum. Kortom: weinig tijd om goed gezamenlijk tot iets gecoördineerds te komen.

Hoe het staat bij de firma die het forum ontwikkeld heeft weet ik niet, maar het lijkt me nogal vreemd dat men daar één maand opzeggingstermijn hanteert voor een forum dat men al omstreeks tien jaar beheert. Maar goed, dat weet ik allemaal niet, net zomin als ik wist dat het behouden van het forum sowieso al tijden een kwestie van flinke strijd was.

Een forum waar men zich thuis voelt betekent iets voor iemand. De opmerking dat er zoveel andere fora zijn is wel waar, maar niet to the point voor de gebruiker die zich thuis voelt en die als iets eerder bekend is meer tijd heeft om te bekijken in hoeverre er een mogelijkheid is om met de groep op de één of andere manier verder te gaan, bijvoorbeeld door het opzetten van een nieuw forum.

Ja, lastig.
Het is ook niet echt helder of een nieuwe er wel in zal zitten.
Bij wim gaat het niet door, bij Riemer ook niet: begrijp ik?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #283 Gepost op: februari 26, 2013, 06:37:39 am »
Het probleem lijkt me ook dat het soms ook maar een klein koppen van Wim, jij, Riemer en ik waren die actief zijn. De rest kwam af en toe langs waaien.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #284 Gepost op: februari 26, 2013, 09:02:19 am »
Ik vind sommigen hier nu als kleine kinderen reageren. Alsof de speelplaats opgedoekt wordt en de kindertjes nu lopen te klagen dat ze niet gehoord zijn en geen inspraak gehad hebben. Terwijl hun belangen wel degelijk behartigd zijn, maar dan niet op democratische wijze. Kom op, zeg!
Een beetje vertrouwen in wat er achter de schermen voor jullie gedaan is, is wel op z'n plek. Pooh geeft toch aan dat hier geen nieuwe argumenten genoemd zijn die hij in al die jaren nog niet gebruikt heeft om het forum te verdedigen? Negeer dat dan niet! Doe je dat wel, dan ben je net een zeurend kind dat z'n zin niet krijgt.
Natuurlijk is het vervelend dat er nu zo korte tijd zat tussen de mededeling dat het forum op gaat houden en het daadwerkelijk stoppen. Maar daar kunnen we als volwassenen toch wel mee omgaan? Voor de omstandigheden kun je als volwassene toch wel begrip opbrengen?
computerfout: een vreemde een in de byte

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #285 Gepost op: februari 26, 2013, 09:36:53 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 26 februari 2013 om 09:02:
Ik vind sommigen hier nu als kleine kinderen reageren. Alsof de speelplaats opgedoekt wordt en de kindertjes nu lopen te klagen dat ze niet gehoord zijn en geen inspraak gehad hebben. Terwijl hun belangen wel degelijk behartigd zijn, maar dan niet op democratische wijze. Kom op, zeg!
Een beetje vertrouwen in wat er achter de schermen voor jullie gedaan is, is wel op z'n plek. Pooh geeft toch aan dat hier geen nieuwe argumenten genoemd zijn die hij in al die jaren nog niet gebruikt heeft om het forum te verdedigen? Negeer dat dan niet! Doe je dat wel, dan ben je net een zeurend kind dat z'n zin niet krijgt.
Natuurlijk is het vervelend dat er nu zo korte tijd zat tussen de mededeling dat het forum op gaat houden en het daadwerkelijk stoppen. Maar daar kunnen we als volwassenen toch wel mee omgaan? Voor de omstandigheden kun je als volwassene toch wel begrip opbrengen?
Volwassen zou zijn: het gesprek aangaan tussen deputaten en users.
Verder is je opmerking nogal kwetsend.
Het lijkt me goed dat je eens notie neemt van wat Wim allemaal probeert om uberhaupt al contact te krijgen met de betrokken deputaten.
Dit is een schoolvoorbeeld van deputaten die een totaal eigen koers varen en elk overleg lijken te willen negeren.
Nogmaals: ze werken voor de kerken en niet andersom.
Het geldverhaal is vreemd (zie hun eigen begrotingen!), het besluit is vreemd (zie de synoderapporten) en de communicatie naar mensen toe die vragen stellen is ook vreemd (lees: ze reageren zo goed als nergens op).
Dat jij het "kinderachtig" vindt als mensen daar iets over opmerken snap ik derhalve niet.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #286 Gepost op: februari 26, 2013, 10:24:46 am »
Doe dat opmerken richting het deputaatschap. Daar is het terecht. Wanneer zij vervolgens niet/nauwelijks/teleurstellend reageren, dan heb je een goed punt. Maar het heeft niet echt zin om hier te gaan zitten sippen. De mods gaan er niets aan kunnen veranderen.

Wat betreft Wim: ik vind het nobel van hem om 'iets proberen te redden' ofzo. Maar 't is imho ook behoorlijk naief: er zijn zat interkerkelijke fora, dus waarom hij een nieuw forum zou willen starten is mij -nog steeds- onduidelijk.
En verder houdt van dit forum de software op, dus gaat het forum uit de lucht. Het is vanzelfsprekend -lijkt mij- dat het userbestand en de posts niet overgedaan worden aan een niet-GKv partij. Er gaat geen doorstart zijn (reden: vraag deputaatschap), en zeker niet via niet-GKv routes.
Het forum belooft bescherming van de privegegevens wanneer iemand zich aanmeldt. En er rust copyright op de berichten hier. Kortom, men kan moeilijk de content van het forum weggeven aan iemand anders. (Nog afgezien van dat Wim het concept 'privacybescherming' niet in de vingers lijkt te hebben.)
Wat blijft er dan over voor Wim dan ergens een server te regelen, forumsoftware erop te zetten, het hier te verkondigen en dan hopen dat men bij hem komt forummen?

Ik snap best dat het vervelend is: zo'n onzichtbaar deputaatschap dat vanalles beslist over allerlei hoofden heen. Maar uiteindelijk is het forum hun verantwoordelijkheid. Wanneer users zich niet persoonlijk gehoord voelen, dan is dat ook iets om met hen te bespreken.

small brother

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #287 Gepost op: februari 26, 2013, 10:30:06 am »

quote:

elle schreef op 07 februari 2013 om 16:43:
Ik denk dat er uiteindelijk maar een kleine groep is die graag met volslagen vreemden discussieert. En wanneer alle discussies 3x zijn langsgekomen, is het genoeg.
Zou dat ook niet gelden voor de prediking en de zondagse vieringen? Het vaker voorbijkomen van onderwerpen doet ook meer nuances zien. Mits het voorbijkomen niet gebeurt in automatisme en vanzelfsprekendheden. Het is denk ik het verschil tussen rust en onrust. Rust is goed, maar doet inslapen, en onrust dwingt om te onderscheiden, en is daarom normatief beter. Maar in beide gevallen zijn er gesterkten en slachtoffers.

Alles wat ik hier zeg is met het oog op begrip en zicht hoe deze zaken in perspectief geplaatst kunnen worden. Dat beschouw ik zelf niet als zeuren maar als een normale bespreking van wat er dagelijks voorbij kan komen. Want ik accepteer de keuzes en ik waardeer het moderatieteam ten hoogste, en ik dank het bestuur van de kerk dat er nog zo lang zoveel ruimte mocht zijn voor een zo vrije communicatie over het geloof; zelfs zo vrij dat zichtbaar werd hoe beperkt gelovigen in hun standvastigheid in geduld kunnen zijn en hoe er soms een aanstootgevende wending kan gegeven worden aan discussies. Maar gelukkig schaamden de forumdeelnemers zich het evangelie niet, ongeacht hoezeer zijzelf of het evangelie soms belast lijken te worden met bespotting of lastering. Christus heeft het zich geen roof geacht om met dieven en moordenaars gelijk gerekend te worden. Gelukkig veel forumdeelnemers ook niet.  

De vraag naar types van media is een vraag naar doel en gewenstheid van de taken. Het is denk ik een voorbeeld van gemeenschapsdenken als wordt onderscheiden in een groep en afstemming van onderlinge onderwerpen, gevoelens, emoties totdat er eenstemmigheid is en de onderwerpen meer gaan over andere zaken die meer gericht zijn op gemeenschappelijk doen en gemeenschappelijk groeien en gemeenschappelijk beleven.

Maar een forum is naar mijn smaak niet hoofdzakelijk daarop gericht. Het spreken over onderwerpen van God en godsdienst is niet gericht op gemeenschapsoefening met mensen - om hen te leren kennen. Want dan zou een gesprek wezenlijk niet anders zijn dan een gezelschaps-spel of samen een feestje bouwen of een andere vorm van elkaar leren kennen. En voor dat doel wordt spreken over God en godsdienst zelfs niet geschikt geacht; immers dat is meestal geen neutraal terrein voor de meeste sprekers.

Maar een gesprek over God en godsdienst is er eerder op gericht om te leren over God en godsdienst en daarin gemeenschap te vinden met God. Anonimiteit biedt méér aandacht op het woord, en op het elkaar meten op elkaars woorden, dan het kennen van elkaars achtergronden en curriculum. Want wie wat zegt is dan minder van belang. En als neveneffect leer je dan hoe anderen met God en godsdienst omgaan. En als nog lager gerangschikt neveneffect leer je dan ook mensen en hun eigenaardigheden kennen, en ook waarderen. En pas in het laatste traject leer je gemeenschapszin: dat is ook de onhebbelijkheden accepteren omdat je kennis en waardering krijgt voor het grotere geheel dat die persoon drijft. Dat is ook jezelf wegcijferen en je punten niet maken hoewel er voldoende ammunitie wordt geleverd. Gemeenschapszin staat nog wel eens een goed puntig gesprek in de weg. Want de liefde doet zien en aandacht geven voor andere aspecten dan een bepaald puntje van leer of  zicht of eigen gelijk. Anderzijds doet het gesprek nog wel eens inzien dat de geestelijke wapenrusting er allerbelabberst aan toe kan zijn. Oud, verroest, stomp, stuk, gatenkaas, geheel afwezig; alles komt voor.

quote:

Volgens mij moet je ook kijken naar de meerwaarde van een forum. Die is bij het GKv-forum heel beperkt. Het 'exclusief GKv'-deel is eigenlijk nooit heel druk geweest. Voor het algemeen christelijke deel zijn er genoeg alternatieven (die tegenwoordig ook redelijk gemodereerd schijnen te worden). En er zijn seculiere fora waar religieuze/levensbeschouwelijke discussies op een open en prettige manier kunnen verlopen.
Zo bekeken is het sluiten van het GKv-forum geen groot gemis.

Ik denk dat de gereformeerden onderling contacten zat hebben, en dat dat ook via de sociale media wordt bewezen. Dat zegt echter helemaal niets over speerpunten en aandachtslijnen en inbeddingen via mening of beleving of leer. Want de gemeenschappelijkheid wordt gevonden vooral in het praktische samenleven. En juist onderling is de leer helemaal niet zo'n hot issue. Behalve dan die punten van leer die gemeenschappelijk worden gezien als nuttig om over te spreken.

Ik zie een forum daarom ook als een rechtstreekse daad van synchronisering met omliggende kerken. Ik zie het als een stap van achter de beschutting van "gewoon gereformeerd" vandaan tot midden in de straffe wind van allerlei leer en dwaling. Ik vind dat in zekere zin gezond. Beschutting leidt volgens mij tot steunzolen (voorgevormde meningen), en rollators (meningen en doctrines van anderen), en afstandbedieningen (oordelen die op afstand vooraf worden gevormd door onderlinge discussie en afstemming), en beelden van buiten (hetgeen intern als beeld wordt gebruikt over leer en beleving van mensen van buiten), waardoor confrontatie met buiten leidt tot confronterende situaties. Maar wie zichzelf gezond houdt en bekwaam op kracht van God te gaan door moerassen en woestijnen, die gooit de steunzolen en rollators en afstandbedieningen spoedig weg, want hij merkt dat ze in de woestijn van nul en gene waarde zijn. En hij merkt dat er genezing is voor vele kwalen en zwakheden en een koninklijke weg die toebereidt voor de diepste duisternis en meest woeste woestijnen.

Ik denk dat dit forum confronterend is geweest. Tegen wil en dank. Vastgesteld werd dat het vooral een buitenkerkeljk gebeuren is. Ik meen dat die waarneming iets binnenkerkelijks onderstreept. Binnen heeft het zo weinig geleefd dat hetgeen van buiten komt, opvalt en kan "heersen". De eigen stemmen verstomden - om wat voor reden ook. Eenieder kan haast vrijelijk iets onrustigs beweren over God en Gods kinderen en daarmee eenvoudig oneer toebrengen aan God of de gemeente.
Maar los van de effecten is de realiteit dat het forum een interne zaak is en een interne stem biedt en een formeel interne aanspreekbaarheid biedt. En ik voeg toe mijn persoonlijk standpunt dat alle woorden die ik spreek juist primair zijn bedoeld voor binnen de kerk.

Heeft een forum een doel en een taak die valt binnen de reikwijdte van de gemeentelijke roeping, dan zal geld en bezoekersaantallen nooit doorslaggevend zijn. Is het een pure vorm van gemeenschapsbeoefening, dan geldt dat des te meer, maar dan zul je niet die anderhalve man en een paardenkop bij de besluitvorming betrekken die vanwege de leegte en vrijheid als zwervers er hun tijdelijke beschutting hebben gevonden.

Toen ik een kind was sprak ik als een kind en dacht ik als een kind. Ik leerde wat frustraties zijn en wat ongenoegen is en over de beperkingen die zich bij mensen kunnen voordoen als het gaat om geestelijk of eerlijk of aardig. Mede via dit forum heb ik met terugwerkende kracht ook iets van waardering en begrip kunnen krijgen voor een categorie van een heel erg grote groep mensen, welke ik in het verleden geen credit gaf vanwege de in mijn ogen meetbare oneerlijkheid of onoprechtheid of ongeestelijkheid. Want wie mensen meet in termen van de getoonde onderscheiden vruchten, die leert ze ook waarderen ondanks hun hebbelijkheden. Dat is een vorm van gemeenschapszin.

Een forum vind ik fijn. Want een forum biedt de mogelijkheid om te waarderen via lijnen van gelijk en van recht en waarheid. God is een God van recht en waarheid. En de balans vinden tussen gemeenschapszin en recht en waarheid is moeilijk te maken voor ons mensen. Ja; zelfs zo moeilijk dat het gedachtengoed van niet te moeilijk doen; en maar te rusten in devotie en onderling samenhangende uniformiteit een reëel betere optie wordt. Echter: dat is in mijn beleving niet gereformeerd te noemen. Een gerefomeerde reformeert zijn eigen leven; elke dag opnieuw. Elk opstaan is een opstaan in het Licht van volkomen vrijheid om een nieuwe dag in te richten tot volkomen verheerlijking van Gods Naam. Het sluiten van dit forum is ook voor mij een afsluiten van een zekere rust; waarin woorden mogen fungeren als bastions van realiteit en rust. De rust is het bewijsbaar achteraf kunnen zien hoe zaken bij elkaar langs gaan en hoe begrip vaker gaat via lijnen van "toevalligheid" dan van gelijkgekapte monniken met gelijkgezinde opvattingen. Inzichten vanuit alle richtingen zijn als beproevingen van elk woord, of dat een woord in waarheid is. Maar die rust is er niet voor allen, en: rust roest. Want waar sommigen worden gesterkt en gevoed, worden anderen juist verzwakt en vergifigd. En wie van zichzelf meent sterk te staan, is hoogmoedig, en de val nabij.

Kennis wordt niet gegeven met namen en feiten. Maar kennis wordt gegeven door samenhang en manieren van omgaan. Maar alles blijkt ijdelheid. Ik zal het wel missen. Ook deelnemers aan wie ik mij niet wilde binden. Maar wie in Christus is mist niemand persoonlijk. Hij zal Christus opnieuw ontmoeten. Gemeenschapszin is een gewenste maar gevaarlijke rust. Liefde gaat véél verder dan dat; want het zoekt en herkent de gemeenschap in heel veel andere mensen. Niet in de mensen als persoon; maar in de gemeenschappelijkheid van het onderwerp, of in de gemeenschappelijkheid van de liefde, of in de gemeenschappelijkheid van het gelijk; of in de gemeenschappelijkheid van het perspectief, of in de gemeenschappelijkheid van de beleving. Vele gedaanten; één Heer. Eigenlijk is het een punt van leer: als alle mensen erkennen dat zijzelf niet volmaakt zijn, dan is het zoeken van uniformiteit het creëren van een gemeenschappelijke deler van onvolmaaktheden. Maar de roeping is om wat eenduidig uit God is te bevestigen en te versterken, en de rest te benoemen als niet eenduidig als zodanig herkend. Dat schept wel verschillen en afstanden tussen personen; maar het schept vooral een heldere moraal. Het schept duidelijkheid over wat uit God is; en wat uit de mens is. Het schept een gemeenschappelijke deler van volmaaktheden.

Als het weghalen van het forum gepaard gaat met het verdwijnen van de forum-historie kan ik er geen goed woord voor over hebben. Ik wil zoiets  niet bij voorbaat veronderstellen, maar het moet gezegd zijn. Want het zijn van oude gebruiken, de dingen die maar niet voorbijgaan.

Deze vrijplaats van het spreken in onze kerk afdichten, is een toonbeeld hoe veranderingen niet altijd verbeteringen zijn, maar niet meer dan wat het zegt: 'veranderingen'. Dat legt een normatieve druk en een morele klem op de veranderingen indien en voor zover zij zijn ingezet vanwege een oordeel over hetgeen vóórdien was. Waar een emotie is van afkering (verandering), is dat een ongeestelijke zaak als het niet tegelijk bekering (verbetering) is. Uitgaande van een gerichtheid op het goede, is het sluiten van dit forum dus ook een verandering in een gemoed van bekeringsgezindheid. En dat is dan loffelijk.

Eigen rust is in tegenspraak met de opdracht om waakzaam te zijn en de olielampjes te gaan vullen, maar toch zoeken we het allemaal. Het is dan goed om te beseffen dat elke loutering van goud geschiedt door het vuur. Mij rest slechts grote dankbaarheid voor hetgeen ik in overvloed mocht ontvangen. Ik bid dat mijn kerkgenoten insgelijks mogen ontvangen. Maar éérlijk is eerlijk: er is een raar neveneffect van elkaar op een forum leren kennen in elkaars geloof: forumgenoten zijn soms geneigd even méér je naaste te worden, dan je kerkgenoten.

En dat is ook het bijbelse beeld en de bijbelse opdracht.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 11:58:02 am door small brother »

wimnusselder

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #288 Gepost op: februari 26, 2013, 12:01:17 pm »
Hoi small brother,

Je schrijft weer (te) veel waardevols om goed te kunnen verwerken.
Ik licht er vooral dit uit:

quote:

small brother schreef op 26 februari 2013 om 10:30:Christus heeft het zich geen roof geacht om met dieven en moordenaars gelijk gerekend te worden. Gelukkig veel forumdeelnemers ook niet.
:D

quote:

Een gerefomeerde reformeert zijn eigen leven; elke dag opnieuw.
_O_

Tot ziens!

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #289 Gepost op: februari 26, 2013, 12:22:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 februari 2013 om 06:22:
[...]

Ja, lastig.
Het is ook niet echt helder of een nieuwe er wel in zal zitten.
Bij wim gaat het niet door, bij Riemer ook niet: begrijp ik?

Riemers gezondheidstoestand doet hem besluiten niet (nu) een nieuw forum op te zetten en dat lijkt me logisch en verstandig. Hij moet rustig weer aansterken. Je ziet hier hoeveel onrust en drukte het geeft als een forum gaat sluiten, maar ook als dat niet aan de orde is eist een forum toch wel zorg en dat is niet iets wat Riemer op dit moment erbij kan hebben.

Hoe Wim het precies zag en ziet zou hij eigenlijk zelf moeten vertellen maar volgens mij wilde hij niet echt een nieuw forum opzetten maar hij ziet dit forum als iets wat positief eruit springt in het forumlandschap en dat wil(de) hij behouden en voortzetten. Daarvoor dacht(/denkt) hij volgens mij aan een soort gezamenlijk beheer waarbij de GKv dan dus bijvoorbeeld van de kosten af is -- hun "bijdrage" is dan meer het eigendom dat geen doorlopende kosten meer meebrengt omdat die vanuit andere bron worden gefinancierd. Over zoiets valt in principe te praten en door te denken zou ik zeggen. Pooh heeft voor ons gestreden maar een idee als dit heeft hij niet kunnen voorleggen richting deputaten, natuurlijk. Het is nooit aan de orde geweest om een samenwerkingsverband aan te gaan voor het beheer van het forum.
In zo'n soort richting is Wim bezig volgens mij maar het kost tijd -- de deputaten zijn moeilijk te bereiken en hebben een volle agenda.
Of zo'n soort plan überhaupt enige kans van bespreekbaarheid heeft weet ik niet. Als ik de dingen die moderators hier zeggen proef, vrees ik van niet. Deputaten zijn mensen die soeverein iets beslissen en daarbij dient men zich neer te leggen. Dat dient men al te doen als men GKv-er is, dus niet-GKv-ers zeker! Die moeten niet zeuren als kleine kinderen -- zoals Fotogravinnetje zegt -- en zich koest houden en erop vertrouwen dat alles naar beste mogelijkheden geregeld is; daar kan een forummer en niet-GKv-er echt heus niets nieuws aan toevoegen! :P

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #290 Gepost op: februari 26, 2013, 01:11:08 pm »

quote:

elle schreef op 26 februari 2013 om 10:24:...

Ik snap best dat het vervelend is: zo'n onzichtbaar deputaatschap dat vanalles beslist over allerlei hoofden heen. Maar uiteindelijk is het forum hun verantwoordelijkheid. Wanneer users zich niet persoonlijk gehoord voelen, dan is dat ook iets om met hen te bespreken.
Zeker, maar het punt is nu juist dat niemand op de hoogte was. Behalve jij en Pooh dan. De users zijn voor een voldongen feit geplaatst. Nu geloof ik best dat Pooh prima in staat is om de argumenten van de forum-users naar voren te brengen en dat zal hij ook vast hebben gedaan. Maar het was wel wat chiquer geweest om iedereen 'in the loop' te houden. Maar goed, het verandert verder niks aan de situatie ofzo....
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #291 Gepost op: februari 26, 2013, 01:21:32 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 26 februari 2013 om 13:11:
[...]

Zeker, maar het punt is nu juist dat niemand op de hoogte was. Behalve jij en Pooh dan. De users zijn voor een voldongen feit geplaatst.
Ik was niet op de hoogte dat dit jaar de stekker eruit getrokken ging worden. Maar dat er hard werd nagedacht was bij de hele crew bekend (en dat zijn er naast Pooh en mij nog een paar).
Maar dat we als forum voor een voldongen feit zouden zijn gezet, ook wanneer het definitief opheffen pas in het najaar oid zou zijn geweest, is m.i. een keus van het deputaatschap.
De abrupte sluiting hangt samen met het stopzetten van de support door React; dat besluit heeft React, voor zover ik het begrijp, genomen vlak nadat het deputaatschap besloot het forum in de loop van het jaar op te heffen. Heel kernachtig staat dit vermeld in de mededeling die Pooh hierover heeft geplaatst.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 01:24:15 pm door elle »

small brother

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #292 Gepost op: februari 26, 2013, 01:40:59 pm »

quote:

elle schreef op 26 februari 2013 om 13:21:
De abrupte sluiting hangt samen met het stopzetten van de support door React; dat besluit heeft React, voor zover ik het begrijp, genomen vlak nadat het deputaatschap besloot het forum in de loop van het jaar op te heffen.

Zakelijk gezien zegt dat iets over de relatie met React;
en de opstelling van React.

Maar zuiver zou dan niet zijn om daarachter te schuilen.
Immers, als het belangrijk genoeg was geweest
dan had een ander het tijdelijk overgenomen of beheerd.
En dan was React verplicht geweest
om aan de overdracht mee te werken.
Als dat geen optie zou zijn, dan is dat
opnieuw iets van de relatie met React,

Dus dat argument lijkt mij niet sterk.
Waardoor in dat geval de zwaarte gewoon komt te liggen,
bij de beslissing om te stoppen.

Dat respecteer ik in zichzelf geheel.
Maar het argument van een rigide React,
dat volg ik niet.

Net zo min overigens als het meegaan in de discussie over dit onderwerp; :)
Dat getuigt volgens mij van jullie empathie met de gebruikers.
Dank daarvoor ! d:)b
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 01:43:15 pm door small brother »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #293 Gepost op: februari 26, 2013, 01:45:43 pm »

quote:

small brother schreef op 26 februari 2013 om 13:40:
[...]

Zakelijk gezien zegt dat iets over de relatie met React;
Daar kan ik dus niet veel over zeggen, daar weet ik het fijne gewoon niet vanaf.

quote:

Maar zuiver zou dan niet zijn om daarachter te schuilen.
Immers, als het belangrijk genoeg was geweest
dan had een ander het tijdelijk overgenomen of beheerd.
Daarover zegt Pooh wel wat in de mededeling: 'Nu was het de bedoeling om dit forum rustig uit te faseren... Helaas is deze ontwikkeling gisteren ineens in een stroomversnelling gekomen, omdat React, die onze forumsoftware levert, de huidige versie van de software plotseling niet langer support. Een overstap naar nieuwe software kost veel tijd en energie, die verspild zou zijn als we binnen niet al te lange tijd ermee stoppen.'

quote:

Net zo min overigens als het meegaan in de discussie over dit onderwerp; :)
Dat getuigt volgens mij van jullie empathie met de gebruikers.
Dank daarvoor ! d:)b
Dank voor de waardering. :)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #294 Gepost op: februari 26, 2013, 01:53:45 pm »
Hoe zat het ook al weer met sodom en gomorra, ook al waren er nog zoveel of zo weinig God zou het niet vernietigen.
Dit forum is geen sodom en gomorra, maar er zitten wel mensen achter dit communicatie-instrument. Er is wel een stille band ontstaan, een gewoonte, een stukje leven. Met alle bijkomende emoties.

Maar alles moet nieuw, anders, van deze tijd, geld is bepalend, zingeving wordt bepaald. Ook hier gaat het nu om de getallen.

Ooit wel eens gedacht wie zou die en die user zijn? Hebben we een beeld van elkaar? Zie jij die onbekende als het ware ergens "lopen". Visualiseerde je nooit of iemand huilde, lachte en whatever?

Kinderachtig? helemaal niet. Maar dit besluit is gebaseerd op de gedachte dat het iets moet opleveren. De mens die al die jaren mee las, mee schreef, mee bad, mee leefde, mee deelde, soms hele kwetsbare dingen staat aan de kant.

Wel eens aan gedacht dat dit forum misschien wel het laatste lijntje kon zijn naar wat ooit GKV was voor bepaalde users?

Leuk al die technische discussies. Maar het gaat hier om de mens en niet om de regel van het zinvolle, betaalbare, succesvol communicatieve. Nog niet eens om het ondemocratische. Maar gewoon iets waarmee men in liefde het verschil on maken, maar niet deed.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #295 Gepost op: februari 26, 2013, 01:57:42 pm »
grondig christelijk, ook voor al deze -terechte- overwegingen geldt: leg ze bij het deputaatschap neer. Maar je kunt erop vertrouwen dat Pooh ze al naar voren heeft gebracht.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #296 Gepost op: februari 26, 2013, 02:08:08 pm »
Lieve mensen, 1 ding weet ik wel (uit ervaring): als de forumsoftware niet meer wordt ondersteund, krijgt het forum binnen de kortste keren grote problemen. Spybots, hacks, noem maar op.
....easy does it....

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #297 Gepost op: februari 26, 2013, 03:16:27 pm »

quote:

elle schreef op 26 februari 2013 om 13:57:
grondig christelijk, ook voor al deze -terechte- overwegingen geldt: leg ze bij het deputaatschap neer. Maar je kunt erop vertrouwen dat Pooh ze al naar voren heeft gebracht.

Elle ik ben geen GKV-lid meer. Maar heb wel dat bloed. Ik sta wat dat aangaat achter Riemer zijn opvatting. En ik geloof heel goed dat Pooh al deze dingen heeft meegenomen en ik weet en waardeer van jullie moderatorwerk. Daar zitten niet de hard-feelings, die gaan naar de beleidsmakers en besluitvormers.

Ik heb me inmiddels gemeld op setfire en credible...

wimnusselder

• Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #298 Gepost op: februari 26, 2013, 03:17:18 pm »
Beste Pooh, elle en overige crew,

Ik ben het op een heel aantal punten niet met jullie eens en acht veel van de argumenten die jullie (ondanks je eigen mening) verdedigen aanvechtbaar, maar ik ben erg blij dat jullie in elk geval in gesprek gaan.
Ik heb -als administrator van een ander forum- veel begrip voor jullie positie.
Ook ik heb te maken met forummers die relatief makkelijk overstappen naar een alternatief en daarmee de tijd en energie die wij investe(e)r(d)en in hun ontmoetingsplekken afschrijven.

Is/was het een stamkroeg waarvoor wel een alternatief te vinden is?
Misschien voor sommigen, maar dat doet geen recht aan wat er nodig is om een nieuwe stamkroeg tot leven te wekken.
Voor een aantal van ons is/was het echter eerder een 'thuis', of op z'n minst een thuisbasis, waar je niet graag buitengesloten wordt, ook al kwam je er niet vaak meer.
Wie ziet zijn ouderlijk huis met eigen kinderspeelgoed en andere boedel die je daar veilig opgeslagen dacht graag van de ene op de andere maand onteigend (met een onzekere belofte van pogingen om een deel van de inboeder te mogen houden)?
Geldt hier geen huurbescherming?

Misschien hadden we als gebruikers ook zelf meer mede-eigendom moeten claimen, meer inspraak en inbreng in de moderatie, zo nodig een bankrekeningnummer moeten vragen om financiële bijdragen te leveren.
GKv-ers dragen er natuurlijk al aan bij via hun kerk, maar niet-GKv-ers als ik hadden misschien ook wel graag de mogelijkheid gehad om bij te dragen aan de instandhouding.

Want zelfs hooguit 30 actieve leden is niet niks!
Als je hier wat schrijft krijg je in no time een reactie!
Daar kan menige plaatselijke kerkelijke gemeente, zelfs een met 5.000 doopleden, waarvan velen nog slechts op hoogtijdagen of helemaal niet meer kerken, jaloers op zijn.

Ik zal geen nieuw forum beginnen zonder overleg met bestaande forums en dus alleen als er -liefst samen- iets beters te bouwen valt dan er al is.
Wat mij betreft meer geïntegreerd (forums en sociale media) en meer samen (zoveel mogelijk kerken en interkerkelijke organisaties die geloven in één algemene christelijke kerk, in elk geval in cyberspace).
Voor alles veilig, maar vervolgens ook moedig, onszelf blootgevend als christenen in deze wereld.

Als tussenoplossing zie ik het meeste in GJP-online, omdat we dan binnen de GKv blijven, zodat juridische beperkingen voor overdracht van content etc. niet gelden.
Hopelijk nemen de beheerders/eigenaars van dit forum en Jan Grosscurt snel contact met elkaar op.
Als dat helpt ben ik graag bereid te bemiddelen en suggesties aan te dragen om obstakels te overwinnen.

Ik werd zojuist gebeld door Maaike Oosten en had een lang telefoongesprek met haar.
Daar ben ik erg blij mee.

Ik geloof zonder meer dat hier iets goeds uit voortkomt en dat wat we hier hebben opgebouwd niet voor niets is geweest, al zie ik nog niet helemaal hoe.
Waarschijnlijk moet ik dat ook niet willen weten en sturen en organiseren.
De Geest zal zijn werk wel doen, als we ons daarvoor openstellen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Einde van het forum
« Reactie #299 Gepost op: februari 26, 2013, 05:47:38 pm »

quote:

Trajecto schreef op 26 februari 2013 om 12:22:
[...]

Riemers gezondheidstoestand (...)Deputaten zijn mensen die soeverein iets beslissen en daarbij dient men zich neer te leggen. Dat dient men al te doen als men GKv-er is, dus niet-GKv-ers zeker! Die moeten niet zeuren als kleine kinderen -- zoals Fotogravinnetje zegt -- en zich koest houden en erop vertrouwen dat alles naar beste mogelijkheden geregeld is; daar kan een forummer en niet-GKv-er echt heus niets nieuws aan toevoegen! :P

Nu vat ik de preciese frustratie  :D
Maar zo te zien is er weer hoop, als ik Wims reactie zie.  :*)