Auteur Topic: Bergrede ipv 10 geboden zondags voorlezen?  (gelezen 6429 keer)

daniel

• Bekijk profiel
Bergrede ipv 10 geboden zondags voorlezen?
« Gepost op: mei 26, 2003, 10:35:47 pm »
Graag jullie racties

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 27, 2003, 12:16:33 am »

quote:

op 26 May 2003 22:35:47 schreef daniel:
Graag jullie racties
Waarom niet de bergrede én de 10 geboden?
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2003, 01:01:39 am »

quote:

op 27 May 2003 00:16:33 schreef Jakolien:
[...]

Waarom niet de bergrede én de 10 geboden?

Is dat niet een beetje dubbelop?

Hoe meer ik de Bergrede lees, hoe meer ik daar de volheid van de tien geboden in lees.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2003, 01:10:14 am »
Goed idee! Ik ben voor (afwisseling).

Bij ons wordt al regelmatig een stukje uit het NT gelezen ipv de wet. Bijvoorbeeld Romeinen 12 of 14. Maar gek genoeg nooit uit de bergrede.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2003, 07:51:24 am »
Is het niet een eis van God om juist de 10 geboden regelmatig te laten horen aan Zijn gemeente?

quote:

Want Ik, de HERE, uw God, (...) die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
En ligt het niet in de regelementen vast dat de 10 geboden elke zondag ten gehore moeten worden gebracht, althans dat dacht ik? Ik zat het net te zoeken, maar kon het niet vinden, iemand?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2003, 10:04:35 am »

quote:

op 27 May 2003 01:01:39 schreef Johan V.:
[...]

Is dat niet een beetje dubbelop?

Hoe meer ik de Bergrede lees, hoe meer ik daar de volheid van de tien geboden in lees.

Je zegt: in de bergrede lees je de volheid van de 10 geboden. Anders gezegd: in de bergrede zie je de 10 geboden tot bloei komen, of in bloei staan. Daarbij is duidelijk dat je de 10 geboden toch centraal wilt stellen. Mijn vraag is dan: Waarom zou je datgene waar het om draait opzij zetten voor alleen een uitleg of een uitwerking ervan. Je zet toch ook geen bloemenencyclopedie op tafel i.p.v. een vaas met bloemen?

Wat zou het vóórdeel zijn van de bergrede i.p.v. de 10 geboden?
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 27, 2003, 10:55:44 am »

quote:

op 27 May 2003 07:51:24 schreef nitpicker:

En ligt het niet in de regelementen vast dat de 10 geboden elke zondag ten gehore moeten worden gebracht, althans dat dacht ik? Ik zat het net te zoeken, maar kon het niet vinden, iemand?
We hebben als kerken 2 orden van dienst vastgesteld om ons daar aan te houden. We hebben de keuze uit 'de orde Middelburg' en 'de orde van Kampen'. In béide gevallen wordt voorgeschreven dat 'smorgens de Wet van de Here moet worden voorgelezen. (De orden van dienst staan in mijn bijbel/kerkboek op blz. 507-509)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 27, 2003, 11:17:34 am »

quote:

op 27 May 2003 10:55:44 schreef Jakolien:
[...]
We hebben als kerken 2 orden van dienst vastgesteld om ons daar aan te houden. We hebben de keuze uit 'de orde Middelburg' en 'de orde van Kampen'. In béide gevallen wordt voorgeschreven dat 'smorgens de Wet van de Here moet worden voorgelezen. (De orden van dienst staan in mijn bijbel/kerkboek op blz. 507-509)
Sinds de laatste twee synodes zijn er meer orden van dienst die gebruikt mogen worden hoor. Ze staan (natuurlijk) allleen nog niet in het kerkboek, omdat het zo kort geleden is afgesproken. Verder heeft Zuidhorn bepaald dat plaatselijke gemeentes meer vrijheid hebben bij het invullen van de kerkdiensten en de orden van dienst dus geen 'keurslijf' zijn of een strak op te volgen programma, maar meer een richtlijn.

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 27, 2003, 11:25:35 am »
Het verschil tussen de bergrede en de zgn tien geboden is niet alleen een verschil in woorden. Wat we nu de 'tien geboden' noemen zijn de tien woorden van Gods verbond met Zijn volk! Natuurlijk is dat verbond vernieuwd met Jezus' dood aan het kruis, maar dit neemt niet weg dat de verbondenheid voor het eerst werd bekrachtigd door de tien woorden die JHWH na de uittocht uit Egypte aan Mozes gaf.
Volgens mij is het goed om daar bij stil te staan, natuurlijk kunnen daar teksten uit het Nieuwe Testament bij gelezen te worden om iets extra te benadrukken oid, of om die oude tekst iets meer te doen leven voor ons.

(zie topic 'tien woorden')
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2003, 11:35:52 am door emmy »
Onderzoek alles..

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 27, 2003, 11:38:58 am »

quote:

op 27 May 2003 10:04:35 schreef Jakolien:
Je zet toch ook geen bloemenencyclopedie op tafel i.p.v. een vaas met bloemen?

Wat zou het vóórdeel zijn van de bergrede i.p.v. de 10 geboden?
Deze vergelijking lijkt mij niet op te gaan. De bergrede is evengoed een blauwdruk voor het leven van een christen als de tien geboden. In de bergrede is e.e.a. zelfs aangescherpt door Jezus zelf.

Verder lijkt me een of-of discussie zinloos. Voor beide is veel te zeggen. We moeten dus beide in hun waarde laten.

Het is trouwens pas sinds de zestiende eeuw dat de wet in de (protestantse) kerken gelezen wordt. En dan nog alleen in de calvinistische traditie. Het lijkt me dus ook historisch gezien absurd om het lezen van de tien geboden tot een opdracht van God zelf te verheffen. Het is een goede gewoonte, niet meer, niet minder.

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 27, 2003, 11:42:38 am »
Ben met Pulpeet eens dat het absoluut geen opdracht van God is om elke zondag 'de wet' te lezen in de kerk.
De Tien Woorden zijn alleen wel iets moois, we moeten ze ook niet vergeten...
Ook tradities hebben nog wel eens wat waarde  :)
Onderzoek alles..

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 27, 2003, 01:38:15 pm »

quote:

op 27 May 2003 11:38:58 schreef Pulpeet:
[...]
Deze vergelijking lijkt mij niet op te gaan. De bergrede is evengoed een blauwdruk voor het leven van een christen als de tien geboden. In de bergrede is e.e.a. zelfs aangescherpt door Jezus zelf.
.....
Het lijkt me dus ook historisch gezien absurd om het lezen van de tien geboden tot een opdracht van God zelf te verheffen. Het is een goede gewoonte, niet meer, niet minder.
Ja je hebt gelijk, die vergelijking klopt niet helemaal. Beiden (de 10 geboden en de bergrede) zijn waardevol, beiden hebben hun plaats gekregen in de Heilige Schrift. Maar niet voor niets zijn de 10 geboden door God zélf op de stenen tafelen geschreven, als opdracht voor Zijn volk om naar te leven. En niet voor niets hanteert de kerk de 10 geboden als richtsnoer als het bijv. gaat om tuchtmaatregelen.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2003, 04:24:18 pm door Jakolien »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 27, 2003, 03:23:06 pm »
Waarom lezen we eigenlijk telkens het oude verbond?

Hebreeën 8:13 "Als Hij spreekt van een nieuw verbond,  heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard . En wat veroudert en verjaart , is niet ver van verdwijning."  

2 Kor. 3:6 "Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen, niet dat van de letter van de wet, maar dat van de Geest. Want de wet maakt dood, maar de Geest maakt levend."

Jezus is toch het einde van de wet, voor een ieder die gelooft? Met Jezus is toch een nieuw verbond begonnen?

De Bijbel is er toch vrij duidelijk over dat dit géén aanvullend verbond is. Het is nieuw, en de heerlijkheid van dit verbond is nog véél groter dan het oude, dat alleen maar leidde tot zonde en tot de dood. Waarom dan telkens weer het voorbeeld van het oude verbond proberen te volgen?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 28, 2003, 10:53:32 am »
Paulus zegt ook al ergens dat je uit de wet je zonde leert kennen (oid)
Dat is volgens mij ook de GKV-leer - je moet je bewust zijn van je zonden, voordat je kunt beseffen wat genade is. Daarom lezen we elke zondag de wet.
Ik kan daar denk ik wel in meegaan, hoewel ik toegeef dat ik echt niet elke zondagochtend me weer zo bewust van van mijn zonden.
Hoewel tradities hun waarde hebben, verliezen ze met de tijd ook vaak de kracht...
Onderzoek alles..

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 28, 2003, 11:36:14 am »

quote:

op 28 May 2003 10:53:32 schreef emmy:
Hoewel tradities hun waarde hebben, verliezen ze met de tijd ook vaak de kracht...
Je moet ook niet vergeten dat sommige tradities (zoals bijv. voorlezen van de wet in elke dienst) voor ons als volwassenen misschien hun kracht lijken te verliezen, maar dat er ook steeds weer een nieuwe generatie is voor die traditie nog jong en nieuw is! En ook voor hen is die voortdurende herhaling juist goed en echt niet onplezierig. (Klachten over sleur en tradities in de kerkdiensten komen meestal van de ouders, níet van de kinderen)

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 28, 2003, 12:23:47 pm »
hmmm, eerlijk gezegd ben ik ook nog maar 19 en kan ik me niet herinneren dat ik (nadat ik eindelijk begreep wat er werd gezegd) elke zondag echt goed heb geluisterd.
Volgens mij werkt het voor jongeren evenmin als je elke zondag de wet in de zelfde woorden leest...
Onderzoek alles..

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 28, 2003, 02:00:24 pm »
Oké, maar tegen de tijd dat je de woorden eindelijk begreep, kende je ze ook meteen al uit je hoofd. En dat is voor de rest van je leven maar mooi meegenomen. Niet dan?
Trouwens, al heb je als kind niet echt goed naar de wet geluisterd, ik denk dat er onbewust toch een hoop is blijven hangen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 28, 2003, 04:10:27 pm »

quote:

op 28 May 2003 10:53:32 schreef emmy:
Paulus zegt ook al ergens dat je uit de wet je zonde leert kennen (oid)
Dat is volgens mij ook de GKV-leer - je moet je bewust zijn van je zonden, voordat je kunt beseffen wat genade is. Daarom lezen we elke zondag de wet.

Dus toen Paulus het evangelie aan heidenen ging brengen, ging hij ze eerst heel de wet leren en toen pas vertellen over Jezus?

Natuurlijk niet.

Bovendien, de Tien Woorden zijn 'maar' een onderdeel van het héle oude verbond! Alle 613 wetjes uit het oude verbond, die moet je allemaal houden.

We kunnen dus net zo goed offerwetten voor gaan lezen, of reinheidswetten. Allemaal deel van het oude verbond. De Tien Woorden zijn 'slechts' een soort kern, maar daarom persé niet ineens geldig tot NA de komst van het nieuwe verbond van Jezus.

Of bewijs mij maar eens dat ergens in het Nieuwe Testament wordt gezegd dat we ons nog wél aan de Tien Woorden moeten houden en niét aan de rest.

Volgens mij is het idee van het NT dat we ons laten leiden door Gods Geest, niet door wetjes op letter gezet, maar dat we voortdurend ons hart op God richten.

Als we dat niet doen, dat is pas zonde!

Lees Paulus er maar eens goed op na.

Galaten 3:19
"Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd , totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg,"

Galaten 3:24-25
"De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester."  

Romeinen 7:5-6
"Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen; maar thans zijn wij van de wet ontslagen , dood voor haar, die ons gevangen hield , zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter".
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2003, 04:18:35 pm door Zwever »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 28, 2003, 06:16:28 pm »

quote:

op 27 May 2003 07:51:24 schreef nitpicker:
Is het niet een eis van God om juist de 10 geboden regelmatig te laten horen aan Zijn gemeente?

[...]

bedoel je deze tekst misschien ??
handelingen 15 vers 21
Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad, die hem prediken,
daar hij elke sabbath in de synagogen word voorgelezen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 28, 2003, 06:21:06 pm »
In de Bijbel staat dat de wet elke sabbath in de synagogen werd voorgelezen.

Ik zou het een verarming vinden als de wet niet meer word voorgelezen.

Wij, als mensen, zijn nog steeds niet volkomen op deze aarde
dus de wet voorlezen lijkt mij nog steeds nodig

en de bergrede is mooi voor s'middags lijkt mij ipv de
apostolische geloofsbelijdenis

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 28, 2003, 06:41:18 pm »

quote:

op 28 May 2003 16:10:27 schreef Zwever:
[...]
Dus toen Paulus het evangelie aan heidenen ging brengen, ging hij ze eerst heel de wet leren en toen pas vertellen over Jezus?

Natuurlijk niet.

Bovendien, de Tien Woorden zijn 'maar' een onderdeel van het héle oude verbond! Alle 613 wetjes uit het oude verbond, die moet je allemaal houden.

We kunnen dus net zo goed offerwetten voor gaan lezen, of reinheidswetten. Allemaal deel van het oude verbond. De Tien Woorden zijn 'slechts' een soort kern, maar daarom persé niet ineens geldig tot NA de komst van het nieuwe verbond van Jezus.

Of bewijs mij maar eens dat ergens in het Nieuwe Testament wordt gezegd dat we ons nog wél aan de Tien Woorden moeten houden en niét aan de rest.

Volgens mij is het idee van het NT dat we ons laten leiden door Gods Geest, niet door wetjes op letter gezet, maar dat we voortdurend ons hart op God richten.

Als we dat niet doen, dat is pas zonde!

Lees Paulus er maar eens goed op na.

Galaten 3:19
"Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd , totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg,"

Galaten 3:24-25
"De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester."  

Romeinen 7:5-6
"Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen; maar thans zijn wij van de wet ontslagen , dood voor haar, die ons gevangen hield , zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter".

Hallo Zwever,

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Om Romeinen 7 maar even verder uit lezen:
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet; immers, ook van de begeerlijkheid zou ik niet geweten hebben, indien de wet niet zeide: gij zult niet begeren. 8 Maar uitgaande van het gebod, wekte de zonde in mij allerlei begeerlijkheid op; want zonder wet is de zonde dood. 9 Ik heb eertijds geleefd zonder wet; toen echter het gebod kwam, begon de zonde te leven, maar ik begon te sterven, 10 en het gebod dat ten leven moest leiden, bleek voor mij juist ten dode te zijn; 11 want de zonde heeft uitgaande van het gebod, mij misleid en door middel daarvan gedood. 12 Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed
Paulus geeft hier mi duidelijk aan dat je de wet (de 10 geboden)nodig hebt om de zonde te leren kennen.

Jezus geeft zelf het zelf ook aan in Matheus 5:17-48
Jezus en de wet
en verder in Marcus 12
Het grote gebod
waarin Jezus eensamenvatting geeft van de 10 geboden.

De Heilige Geest zorgt er volgens mij juist voor, mede door de 10 geboden, dat we weten hoe we ons op God kunnen richten. (en helpt ons daar ook bij)
Dat offerwetten, etc niet meer gehouden hoeven te worden is mi duidelijk omdat het Offer waar al die offers naar toe wezen gebracht is.

PS: de 10 geboden bevatten volgens mij ook de 7 noachitische geboden.
Die geboden golden al voor het oude verbond, in het oude verbond en gelden nu nog steeds.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 29, 2003, 08:54:50 am »

quote:

op 28 May 2003 18:41:18 schreef Garfield:
Paulus geeft hier mi duidelijk aan dat je de wet (de 10 geboden)nodig hebt om de zonde te leren kennen.
Paulus laat hier alleen maar zien, dat we de wet niet kunnen houden. De wet is heilig, rechtvaardig en goed, maar wij zijn dat niet, en daarom bleek het gebod van de wet bedoeld om te leven, naar de dood te leiden. Door de onheiligheid van de mens blijkt de wet dus een dodende werking te hebben, in plaats van een tot leven brengende werking.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 30, 2003, 01:34:50 am »
Allereerst wil ik jullie allemaal hartelijk uitnodigen het boekje "De uitdaging van een Christelijke Levensstijl" van Nicky Gumbel (Alpha Cursus) te lezen.
Het is een heerlijk boek over de bergrede in de dagelijkse praktijk.

Als je de bergrede naast de 10 geboden legt, zie je dat het enerzijds een aanscherping is van de wet. Niet doodslaan is niet meer de regel, maar zelfs geen boze gedachten.
Geen Echtbreuk plegen, maar zelfs niet een vrouw nastaren om haar te begeren.

De Bergrede is voortborduren op de 10 geboden. Het laat zien hoe je die een plaats kunt geven in je dagelijkse leven. Ja, misschien dan wel de Wet centraal stellen. De regel gaat vooraf aan de uitwerking. Het is je richtlijn. Dan komt de invulling die je alleen m.b.v. de HG kunt maken.
De 10 Woorden zijn de meest kernachtige samenvatting van het perfekte leven en het is goed om die voor ogen te houden. Zo kort mogelijk, zodat je ze het best kunt herkennen. Allerlei uitwerkingen en verdiepingen kunnen soms verwarrend zijn. Je kunt door de bomen het bos niet meer zien.
Zo hadden de Farizeeën er ook een handje van om er vanalles naast te verzinnen. Daarom heeft het mijn voorkeur om het kort en krachtig te houden en de basis gewoon in 10 Woorden te laten staan.

Toch is de Bergrede een onmisbaar gedeelte om de volheid van de 10 geboden te zien. Om mij heen zie ik veel jongeren zich verzetten tegen de wet. "Er mag nooit wat!" en "Het is allemaal zo negatief!" is wat ik vaak hoor. De Bergrede laat je met andere ogen naar de Wet kijken. Vanuit de Bergrede ga je pas echt begrijpen hoe goed die wet is. Je leert zien dat de Wet niet  twee handjes vol met verboden zijn, maar met regels die LEVEN geven!
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 30, 2003, 08:49:41 pm »
Hoi Garfield,

Ja, natuurlijk moet je beseffen dat Jezus' offer ergens heel erg hard voor nodig was (is), maar betekent dat dan automatisch dat die wet nog steeds op Christenen slaat? Mensen die dood zijn in Zijn dood en met Hem opgestaan? De Bijbel spreekt dat mijns inziens tegen.

En je refereert telkens naar 'de tien geboden', terwijl dat in de bijbel dus niet wordt gedaan. Jezus zegt niet "aan deze twee geboden hangen de ganse tien geboden" en in dat stukje over Jezus en de Wet gaat Hij ook nog in op offerwetten en dergelijke.

Bovendien, als je vindt dat het stukje van Jezus op jou slaat, dan ben je al een grote zondaar, want jij ontbindt sommige delen van de wet en moet daarom gestraft worden, toch? Of zit het toch wel iets anders?

Niet ene jota of tittel, dus ook niet de offer wetten, reinheidswetten, etc.

Of je neemt heel de wet aan, of niet. Ik zou nu nog steeds niet weten waarom de 10 geboden een speciale plek innemen. Behalve dan dat ze telkens weer in de kerk voorgelezen worden, maar daar gaat het nu net over in deze discussie.

Dat je zegt dat Jezus het offer heeft gebracht voor de offerwetten, waarom dan niet voor de rest? Het is toch duidelijk dat het oude verbond een geheel vormt? Paulus heeft het niet voor niets over "het oude is voorbij, zie, het nieuwe is gekomen?". Daar staat niet: "Een deel van het oude is voorbij, zie, er is een stukje nieuw aan toegevoegd".

Ten slotte nog over je p.s.; ongeacht of het nu waar is of niet dat die 7 geboden ten tijde van Noach nog voor ons gelden, dan ontbreken er dus al 3 dus vraag ik me af of het nuttig is die andere 3 ook nog voor te lezen. Ik heb zelf bijvoorbeeld veel moeite met het sabbatsgebod, omdat het gewoon rechtstreeks wordt tegengesproken in het nieuwe testament.

Zoek het zelf maar op, als de sabbat in het NT ten sprake komt, is het altijd in de trent van, die geldt niet meer als je deel bent van Christus.

Groeten,
Zwever

p.s. er zijn ook vrijgemaakte dominees die vinden dat we de wet niet meer voor moeten lezen omdat deze niet meer op ons slaat. Just for the record.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 29, 2003, 12:48:17 am »
In het NT staat dat wij in nieuwheid des levens moeten wandelen. Dit kan alleen vanuit het nieuwe leven ontvangen door de Heilige Geest.
Adam moest leven vanuit zijn geweten. Na Noach kwam de overheid die toezicht hield. Het volk Israel heeft zelf uitgeroepen dat zij wilden doen wat JHWH vroeg. Toen kwam de wet. Deze moest laten zien dat niemand in staat is om Gods wil te volbrengen. Israel zadelde zo meer schuld op zich dan de heidenen.
TOEN zond God Zijn Zoon om de wet te volbrengen. Door de Heilige Geest te zenden kwam er een andere oplossing, de mens krijgt een nieuwe natuur. De oude heeft afgedaan, maar bestaat nog wel. De Christen heeft dus als taak om het nieuwe leven te laten groeien en het oude met rust (in de dood) te laten. Dit drukt de doop uit: in het watergraf en weer opstaan. Als je steeds de wet voorleest - op zich is de wet goed - dan doe je ongewild (?) steeds een beroep op dat oude leven om het toch maar weer te proberen. Dit zal leiden tot teleurstelling, want niemand kan de wet houden vanuit dat oude leven. De wet is goed en kan natuurlijk ter lering wel naar voren komen, maar meer nadruk op het werk van de Heer zodat de liefde opbloeit werkt meer uit, denk ik
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 29, 2003, 01:06:04 am »

quote:

op 29 Nov 2003 00:48:17 schreef Priscilla en Aquila:
In het NT staat dat wij in nieuwheid des levens moeten wandelen. Dit kan alleen vanuit het nieuwe leven ontvangen door de Heilige Geest.
Adam moest leven vanuit zijn geweten. Na Noach kwam de overheid die toezicht hield. Het volk Israel heeft zelf uitgeroepen dat zij wilden doen wat JHWH vroeg. Toen kwam de wet. Deze moest laten zien dat niemand in staat is om Gods wil te volbrengen. Israel zadelde zo meer schuld op zich dan de heidenen.
TOEN zond God Zijn Zoon om de wet te volbrengen. Door de Heilige Geest te zenden kwam er een andere oplossing, de mens krijgt een nieuwe natuur. De oude heeft afgedaan, maar bestaat nog wel. De Christen heeft dus als taak om het nieuwe leven te laten groeien en het oude met rust (in de dood) te laten. Dit drukt de doop uit: in het watergraf en weer opstaan. Als je steeds de wet voorleest - op zich is de wet goed - dan doe je ongewild (?) steeds een beroep op dat oude leven om het toch maar weer te proberen. Dit zal leiden tot teleurstelling, want niemand kan de wet houden vanuit dat oude leven. De wet is goed en kan natuurlijk ter lering wel naar voren komen, maar meer nadruk op het werk van de Heer zodat de liefde opbloeit werkt meer uit, denk ik

In het eerder genoemde boekje van Gumble staat een aardige opmerking:

De wet stuurt je naar Christus om gerechtvaardigd te worden. En vervolgens stuurt Christus je terug naar de wet om een heilig leven te leiden.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 18, 2007, 09:47:15 pm »
Nee, vind ik niet!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 19, 2007, 12:35:46 am »

quote:

Hoi topickicker, kun je uitleggen, toevoegen en verduidelijken?
Mail me maar als je wat wilt weten

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 19, 2007, 09:45:26 pm »
Oki,

Voor alle duidelijkheid. Ik reageerde naar aanleiding van het onderwerp van dit topic en niet naar aanleiding van de voorgaande reaktie.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 19, 2007, 09:54:44 pm »
J@f@, voor alle duidelijkheid: het is hier goed gebruik om als je vertelt dat je iets vindt of níet vindt, erbij te vertellen waaróm je dat vindt of niet vindt...

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 19, 2007, 10:14:46 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 19 september 2007 om 21:54:
J@f@, voor alle duidelijkheid: het is hier goed gebruik om als je vertelt dat je iets vindt of níet vindt, erbij te vertellen waaróm je dat vindt of niet vindt...

De vraag is: Bergrede ipv 10 geboden voorlezen 's zondags. Daarna wordt er gevraagd om een reaktie.  Mijn reaktie is dat ik het er niet mee eens ben. Dus 10 geboden ipv bergrede in eredienst.
Ik vind namelijk dat goed is aan het begin van een dienst iedereen de Spiegel van de wet voor te houden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 19, 2007, 10:50:57 pm »
En waarom vind je dat? En waarom kan de Bergrede geen Spiegel zijn?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 19, 2007, 11:09:08 pm »
Ik zie de wet als level 1 en de bergrede als level 2 :).

Oftewel, de wet is de samenvatting van Gods wil in 10 kernpunten. Dat het echter dieper gaat dan alleen de kern en dat het om je eigen mentatiliteit en liefde gaat laat Jezus mooi zien in de bergrede. Het is praktisch om level 1 regelmatig voor te lezen en in preken en bijbelstudies level 2 verder uit te werken. Dat level 1 in verschillende woorden (exodus en deut afwisselen, maar ook verschillende vertalingen/bewerkingen) kan gelezen worden scheelt.

Je zou natuurlijk ook groundlevel kunnen nemen. Dat is: Heb God lief en je naaste.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 20, 2007, 03:21:53 pm »
In de communiteit van Taizé (ik spreek van ervaringen van lang geleden!) las wijlen Frere Roger in elk middaggebed de zaligsprekingen uit de Bergrede.

Nóg hoor ik zijn fragiele, maar niettemin imponerende stemgeluid:
'Heureux les ... '

Om nóóit meer te vergeten.

De talloze malen dat ik de 'Tien Geboden' aanhoorde, maakten nimmer zó veel indruk op mij!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 24, 2007, 12:57:54 am »
Taizé is een bijzondere ervaring :)
Hedenavond nog een aantal liedere uit Thaizé gelezen / gereciteerd  _/-\o_
Mail me maar als je wat wilt weten