Zo, terug van vakantie. Even een paar reacties.
quote:
op 12 Jul 2003 17:32:39 schreef André:Hier in Assen, gemeente van 1200 man, word alles keurig langsgebracht. Gaat bij ons wel het snelste. En ik vind het ook prettiger dan dat je langs de tafels moet lopen. Want dan sta je voor 1200 man je brood weg te malen

Persoonlijk vind ik de schotse viering maar niets. Een aantal belangrijke aspecten van het avondmaal ontbreekt totaal:
- gemeenschap (hoezo gemeenschap als je elkaar niet eens ziet?)
- maaltijd (zo eet je toch normaal ook niet?)
- nodiging tot de maaltijd / actief aangaan (iedereen blijft statisch zitten)
- viering (het is eigenlijk bijna hetzelfde als een collecte)
Het enige positieve van de schotse viering is dat het praktisch is, vooral in kerken met weinig ruimte en dat het snel gaat. Bovendien is er sprake van rust en concentratie.
Maar voor de rest vind ik het een anoniem en passief gebeuren.
quote:
op 12 Jul 2003 23:59:22 schreef joris:
nou bij ons mocht het avondmaal niet te lang duren, vooral smiddags niet, want dan was er geen ruimte meer voor de preek.
Een preek was blijkbaar belangrijker dan de boodschap van het avondmaal.
Dit komt waarschijnlijk door de invloed van Calvijn. Hij verbond het avondmaal aan de bediening van het woord. Dus geen preek zonder avondmaal en geen avondmaal zonder preek.
quote:
op 13 Jul 2003 00:08:35 schreef marijma:
Kan iemand me uitleggen waarom er 2x avondmaal gevierd wordt in de GKV?
Enige reden die ik namelijk hoorde was, dat dit was voor de mensen die 's ochtends niet konden komen maar het enige wat ik zag waren mensen die de middag gingen omdat dit lekker korter was, de ochtend vonden ze een lange zit...
Dat is niet mijn beeld. In mijn gemeente gingen mensen alleen 's middags aan als het echt niet anders kon. Je zit met een heel klein clubje voor in de kerk en het is veel benauwender. Op een gegeven moment is het bij ons afgeschaft. Uiteindelijk is het ook veel mooier om samen met de hele gemeente het avondmaal te vieren.
quote:
op 14 Jul 2003 13:20:35 schreef Marnix:
Dat vind ik ook zo mooi aan vroeger, in de tijd van de apostelen... toen was het avondmaal volgens mij een vast aspect van een eredienst. Nou hoeft dat van mij oko weer niet, het moet ook niet te vaak zijn anders ga je er denk ik teveel aan wennen en het als iets gewoons zien... maar waarom zou je het maar 1x in de 3 maanden vieren.
Calvijn zou het je gloeiend met je eens zijn. In principe vond hij, dat je elke zondag avondmaal moest vieren. In Geneve kreeg hij dit er absoluut niet door, men vierde het avondmaal daar 4 x per jaar. Maar in Straatburg vierde men het elke maand. Calvijn kon zich hier uiteindelijk wel in vinden, mee om het argument wat jij noemt, nl. dat het niet een sleur moet worden.
Meer over "Calvijn en de kerkdienst" in het gelijknamige boekje van T. Brienen. Heel interessant.
Persoonlijk ben ik het met je eens, dat we best vaker avondmaal mogen vieren, bv. elke maand.
quote:
op 17 Jul 2003 18:58:04 schreef Marnix:
Het gaat heel mooi samen inderdaad. Hoewel ik dan avondmaal met Goede Vrijdag zou vieren en niet op Pasen.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Heb je er bepaalde argumenten voor?
Wat betreft het vieren van avondmaal buiten de kerkdienst om sluit ik me aan bij Lutheraansch. In het avondmaal vier je niet alleen het offer van Christus, maar voel je ook als gemeente met elkaar verbonden als Zijn Lichaam!