Omdat dit een topic is waar al wat over het geweten staat, zal ik mijn vraag en mijn interpretatie hieronder zetten.
Wat is je geweten?
Wij zijn ons ervan bewust of we iets goeds of iets slechts hebben gedaan. Hoe kan dat?
Vaak zegt met dat het geweten een innerlijke stem van God is, die elke mens zegt, wat goed of kwaad is.
Het geweten wordt daarnaast ook nogeens geïnterpreteerd door de Kerk.
Dus eigenlijk is het geweten - bij deze verklaring iets waar we zelf niet veel invloed op hebben.
Anderen ervaren het geweten als een emotie. Het geweten brengt is het ware een gevoel dat het innerlijk van de persoon aan de oppervlakte brengt, als door de mens zelf bepaald. Niemand kan van buiten af iemands persoonlijk geweten bepalen redeneert men in deze situatie.
Volgens mij is het geweten een combinatie van deze factoren. Dus zowel een innerlijke stem als een emotie.
Het zijn eigenlijk twee extremen (objectiviteit en subjectiviteit) en volgens mij ligt - alweer - de waarheid in het midden.
Volgens mij kun je pas goed je geweten - het onderscheiden van het verschil tussen goed en kwaad - vormen als je in gesprek treed met medestanders, andersdenkenden en geestverwanten.
Het resultaat van dit dynamische proces is dan je geweten dat uiteindelijk een bepaald besef van goed en kwaad geeft doordat je je eigen inzichten en ervaringen kunt toetsen aan die van anderen.
Het is niet zo dat je geweten op het bereiken van de volwassen leeftijd - in mijn menning althans - al helemaal voor 100 % gevormd is.
Zelf ben ik veel mensen tegengekomen nadat ik volwassen was, die positief hebben bijgedragen aan mijn ontwikkeling en aan mijn gewetensvorming. Of beter gezegd, aan de verfijning van mijn gewetensvorming.
Het grootste voorbeeld van positieve bijdrage aan de verfijning van mijn gewetensvorming zijn de nonnen van Moeder Thérèsa die wij ondersteunen in Natitingou.
Zij hebben mij geleerd, werkelijk laten zien, dat mijn geweten niet zuiver kan zijn, als ik niet alles deel wat ik heb.
Dat het niet voldoende is om iets weg te geven van wat ik heb, maar dat echt delen uit liefde, uit Zijn naam, leidt tot het hoogste geluk.
Ik ben deze nonnen dankbaar voor wat zij doen voor de mensen en met name voor de ondervoede kinderen in Nati en ik ben God dankbaar dat hij mij leidde langs hun huis op mijn pad van geestelijke groei.
Wat is volgens jullie je geweten? Hoe wordt het volgens jullie gevormd?