Auteur Topic: Kerkelijk werker: goede zaak?  (gelezen 1702 keer)

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Kerkelijk werker: goede zaak?
« Gepost op: juni 02, 2003, 09:18:49 am »
De laatste jaren zie je ze steeds meer verschijnen: kerkelijk werkers.
Maar is dat wel een goede zaak? Hebben de kerken wel zulke werkers nodig. Kerkelijk werkers doen of wat de predikant moet doen of wat 'gewone' gemeenteleden moeten doen. Je hebt dus een dure dominee terwijl de kerkelijk werker dezelfde taken doet. En je krijgt een luie gemeente "want de kerkelijk werker doet het wel." Wat moeten kerken met een kerkelijk werker?
HarmW

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 01, 2003, 08:24:01 pm »

quote:

op 02 Jun 2003 09:18:49 schreef HarmW:
De laatste jaren zie je ze steeds meer verschijnen: kerkelijk werkers.
Maar is dat wel een goede zaak? Hebben de kerken wel zulke werkers nodig. Kerkelijk werkers doen of wat de predikant moet doen of wat 'gewone' gemeenteleden moeten doen. Je hebt dus een dure dominee terwijl de kerkelijk werker dezelfde taken doet. En je krijgt een luie gemeente "want de kerkelijk werker doet het wel." Wat moeten kerken met een kerkelijk werker?

Ik zou zeggen: leg dat eens voor aan een kerkelijk werker ;)
mijn vader happens to study kerkelijk werker dus ik krijg daar zo af en toe als ik thuis ben wel wat van mee.

Pastorale/ondersteuning kan in sommige gevallen niet zonder gedegen kennis van achtergrondinformatie en onderbouwing van bepaalde 'gewoonten en gebruiken', zeg maar een soort toegepaste theologie.

Ik ben het met je eens dat een groot deel van de pastorale zorg door de gemeente kan worden ingevuld als dat al niet een taak is die bij de kerkeraad ligt, in welke vorm dan ook.
Het is dan ook niet de bedoeling dat de kerkelijk werker dergelijke taken gaat overnemen, ook blijft het niet altijd bij de pastorale zorg, maar kan ook de (bestuurs) structuur ondersteuning nodig hebben denk aan een consulerende functie zoals wanneer een kerk(eraad) zonder dominee zit de domine van een buurgemeente als consulent, in zaken waar nodig te hulp vraagt (in de meeste gevallen wordt in geval van een vacature een consulerend predikant aan de gemeente verbonden).

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 01, 2003, 10:49:54 pm »
Vraag dat eens aan een kerk die een Kerkelijk Werker in dienst heeft. Zo'n kerk zal wellicht weten waarom een KW'er wordt aangesteld. Dat kan zijn voor een bijzondere taak, zoals werken in een AZC, voor (wat Laurens aangaf) opbouwwerk of organisatorische ondersteuning. Ook kan het zijn dat er een specifieke nieuwe taak op het gebied van evangelisatie wordt opgestart. Verder is het mogelijk dat het Diaconaat aan een opfrissing toe is. Daar is dan vaak wat meer deskundigheid voor nodig dan wat er in die specifieke gemeente beschikbaar is. Bovendien zal het gemakkelijk kunnen dat er een beperkt dienstverband verlangd wordt, zowel wat taakomvang betreft (bv deeltijd) als wat de duur (bijv voor twee jaar) betreft. Ook kan assistentie in het pastoraat verleend worden als dat tijdelijk nodig is. En wat te denken van opbouwwerk voor hulpbehoevende buitenlandse gemeenten (Oekraine?).
Bovendien zie je dat in deze tijd er meer verwacht wordt van predikanten/kerkenraden. Verwachtingen lopen niet parallel met wat mogelijk is. kijk eens naar het wensenlijstje van kerkenraad of gemeente als er een nieuwe predikant beroepen wordt.
Het zal zeker zo zijn dat er van alles verwacht wordt van 'professionals' in de kerk en dat gemeenteleden denken "dat doet de predikant of de kerkelijk werker wel" Juist om hierin verandering aan te brengen zou een kerkelijk werker nuttig werk kunnen doen om gemeentenleden tot een grotere zelfwerkzaamheid te brengen.
Ik zou nog wel even door kunnen gaan, maar er is voldoende denkstof geleverd. Jawel: door een aankomend kerkelijk werker.
alfasierra.

RenskeVe

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2003, 10:40:32 am »
Betekent dit dat een kerelijk werker altijd in dienst genomen wordt om zichzelf overbodig te maken?
Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u!

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 05, 2003, 05:54:51 pm »
Het lijkt me voor een groot deel wenselijk dat de gemeente zelfwerkend(er) wordt, in die zin en als de opdracht dermate is ingericht: ja

En de opdrachten waarin de KW voorziet in kennis die niet aanwezig is in de gemeente (denk aan theologische onderbouwing) is het in de meeste gevallen opvangen van een gat dat gevallen is door het vertrek v/e predikant.
In een erg grote gemeente zou het evt. wel kunnen dat een KW een 'vaste' aanstelling zou kunnen krijgen maar dat zie ik niet snel gebeuren.

Dus meestal is een aanstelling van tijdelijke aard.
KW zichzelf overbodig maken? ligt aan de opdracht van de aanstelling.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2003, 09:46:59 pm »
Of een kerkelijk werker ALTIJD in dienst genomen zal worden om zichzelf overbodig te maken? Ik denk van niet. Dat ligt aan het dienstverband en de taken waarvoor de kerk hem/haar aanstelt. Het zou bv best mogelijk kunnen zijn dat een KW'er wordt aangesteld in een gemeente die te groot is voor de bearbeiding door een predikant maar te klein voor twee predikanten. Een kerkelijk werker kan dan een aantal taken van de predikant overnemen. Maar het zou in een aantal gevallen juist prachtig zijn als door de inspanningen van een KW'er de zelfwerkzaamheid van een gemeente zodanig zou toenemen dat de KW'er overbodig wordt. Maar dat hangt af van de aard van de werkzaamheden. Als je denkt aan catechese lijkt het me niet voor de hand liggend dat het werk na een aantal jaren 'af' is. Er komen (hopelijk) steeds weer nieuwe catechisanten. Bijsand in het pastoraat is helaas ook een bezigheid die niet ophoudt door ziekte e.d. Maar voor gemeente-opbouw, organisatie-structuur, en dat soort activiteiten is het juist een groot voordeel om een deskundige voor een beperkte tijd te kunnen aanstellen. En de KW'er die dat niet wil, maar graag een vast dienstverband van onbeperkte duur wil die solliciteert niet naar een tijdelijke aanstelling.

RenskeVe

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2003, 09:38:33 am »
Ja, daar kan ik wel in meegaan. Er is misschien zelfs wel een combinatie mogelijk van beide aspecten: én vaste aanstelling in het pastoraat/catechese e.d. én een tijdenlijk project om de gemeente zelfwerkzamer te krijgen.

Maar goed, we zijn het er nu met zijn drieën wel over eens dat een KWer niet overbodig is en zeker wel eens nodig kan zijn. Maar waarom zijn veel gemeenten er dan toch huiverig voor om zo iemand aan te stellen?

Ik ben zelf aan het afstuderen als kerkelijk werker (Godsdienst Pastoraal Werk in Ede) en ben om me heen aan het kijken voor een leuke baan, het liefst in een gemeente. Ik vraag me af of ik op een andere manier een baan kan krijgen dan er gewoon één te maken door middel van een open sollicitatie.

Trouwens, zij er ook tegenstanders die deze discussie meelezen?  Het lijkt me goed om onze meningen eens tegenover elkaar te zetten :)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 07, 2003, 07:04:07 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 09:38:33 schreef RenskeVe:
Maar waarom zijn veel gemeenten er dan toch huiverig voor om zo iemand aan te stellen?
zoals met alle nieuwe dingen, met name in kerken is het altijd eerst de kat uit de boom kijken, gemeenten horen/leren graag van ervaringen van andere gemeenten, zo ging het met zoveel 'nieuwe' initiatieven.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 09, 2003, 10:56:36 pm »
Zijn gemeenten werkelijk zo huiverig? Mijn ervaringen met stageplaatsen geven mij niet de indruk. En er is wel enige onkunde inzake het fenomeen KW'er. Maar de kerken kunnen er haast niet omheen, en er wordt hier en daar serieus over een pastoraal werker, een catecheet of een kerkelijk werker nagedacht, zo is mijn ervaring. En als er in den lande wat meer ervaring is opgedaan met kerkelijk werkers dan wordt de vraag vanzelf groter.
Aan de slag als kerkelijk werker in een full-time baan zal vooralsnog wel lastig zijn. Zal dan vaak alleen te doen zijn i.c.m. een andere (KW) baan, zo schat ik in. Maar wie ziet een kerkelijk werker niet zitten? Ga graag de discussie aan.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2003, 12:00:17 am »

quote:

op 07 Jul 2003 09:38:33 schreef RenskeVe:
Ja, daar kan ik wel in meegaan. Er is misschien zelfs wel een combinatie mogelijk van beide aspecten: én vaste aanstelling in het pastoraat/catechese e.d. én een tijdenlijk project om de gemeente zelfwerkzamer te krijgen.

Maar goed, we zijn het er nu met zijn drieën wel over eens dat een KWer niet overbodig is en zeker wel eens nodig kan zijn. Maar waarom zijn veel gemeenten er dan toch huiverig voor om zo iemand aan te stellen?

Ik ben zelf aan het afstuderen als kerkelijk werker (Godsdienst Pastoraal Werk in Ede) en ben om me heen aan het kijken voor een leuke baan, het liefst in een gemeente. Ik vraag me af of ik op een andere manier een baan kan krijgen dan er gewoon één te maken door middel van een open sollicitatie.

Trouwens, zij er ook tegenstanders die deze discussie meelezen?  Het lijkt me goed om onze meningen eens tegenover elkaar te zetten :)
ff offtopic die opleiding ga ik mischien ook doen  :D
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

RenskeVe

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2003, 10:23:52 am »

quote:

op 10 Jul 2003 00:00:17 schreef farao:
[...]

ff offtopic die opleiding ga ik mischien ook doen  :D
Gaaf! Zeker doen! :P

jovi

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 22, 2003, 03:01:58 pm »
Ook ik denk erover om de opleiding te gaan doen. Graag zou ik in contact komen met mensen die me kunnen vertellen over de opleiding en over het werk.
Op dit moment twijfel ik nog over verschillende zaken: is dit wat God wil met mijn leven? Hoe past het dan in mijn leven nu? Ik moet er zaken voor opgeven, en geloof dat God er dan in zal voorzien. Maar het gaat dan vaak om aspecten van tijd: mensen waar ik nu extra naar omkijk zullen minder aandacht krijgen, allerlei kerkelijke activiteiten waar ik nu een rol in speel (onze gemeente is heel klein) komen in het gedrang. Zijn mijn argumenten om als kerkelijk werker aan de slag te willen wel zuiver?
Kan een vrouw wel kerkelijk werker zijn in de praktijk (ik ben Christelijk Gereformeerd)? Kan ik beter de opleiding in Ede of in Zwolle doen? Of zijn er nog meer?

Kortom: ik hoor graag van jullie!
Groetjes,

Joke

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 22, 2003, 04:24:01 pm »

quote:

op 09 Jul 2003 22:56:36 schreef alfasierra:
 Maar wie ziet een kerkelijk werker niet zitten? Ga graag de discussie aan.

Hoewel ik niet precies weet wat een kerkelijk werker is, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat een kerkelijk werker wél kan doen, wat alle andere gemeenteleden gezamenlijk niet kunnen doen.
God geeft gaven aan de mensen de één dit en de ander dat. In ons leven studeren we allemaal wat bij. Dat kan voor de één een huishoudelijke taak zijn en voor de ander een zeer hoog opgeleide functie door jaren studie. Veel jonge mensen maken ook de keuze om een aantal diaconale jaren te doen of een paar jaar bijbelschool, net zoals je je geroepen weet door de Heer.
Iedereen is nodig. De maatschappelijk werker zal zich geroepen voelen tot andere taken dan de onderwijzer, of de planner, of de verpleegkundige of noem maar op. We zijn allemaal handen en voeten, ogen en oren. Het lichaam zal zeker minder functioneren als één van die delen verstek laat gaan in dat lichaam.
God belooft in de bijbel dat hij elke gemeente datgene zal geven wat het nodig heeft. Loopt hij mank dan kan het zijn dat er een voet niet meedoet, omdat hij het te druk heeft in de maatschappij als voet zijn geld te verdienen.
Ik hoor van grote gereformeerde kerken die niet weten waar zij de oudsten vandaan moeten halen, omdat zij het allemaal te druk hebben met hun carriere, en dat er soms stemmen opgaan maar  vrouwen in die functies te gedogen om toch die plekken opgevuld te krijgen. Dit is een andere discussie, maar deze motivatie kan nooit goed zijn.
Iedereen die zondags uit volle borst liederen meezingt dat hij heel zijn leven wil toewijden aan de Heer, en Hem op de eerste plaats wil zetten, zou eens goed na moeten denken wat dat dan voor de gemeente zou moeten betekenen.
De dominee zou erg ontlast kunnen worden, zodat hij tijd zou kunnen vrijmaken om vele uren aan gebed en bijbelstudie  en het geestelijk welzijn van zijn kudde te besteden.
Veel mensen willen hun kinderen kwijt in de creche van de kerk, maar hoe moeilijk is het om kinderwerkers te krijgen? Waarom geven veel mensen niet thuis als de kerk moet wordenschoon gemaakt, er ouderen moeten worden bezocht, er tienerwerk moet worden opgezocht of als er een plaatselijke evangelisatieaktie op touw wordt gezet? Waarom komen er tien bidders op een bidstond die georganiseerd wordt in een gemeente van 3 a 400 leden?
Waarom hebben we wel tijd om bij de buren te barbecuen maar hebben we het ineens erg druk als er een folder moet worden uitgedeeld in het winkelcentrum?
Je kunt over dit alle wel een pleister van een kerkelijk werker plakken, maar het probleem zit van binnen. Het sleutelwoord is denk ik toewijding. Als ieder zijn gaven en talenten onbaatzuchtig in zou zetten in de gemeente des Heren, zouden we als gemeente dagelijks een lofoffer kunnen bereiden voor de Heer. Niemand zou meer eenzaam zijn, niemand zou meer gebrek leiden of onbetaalde rekeningen hebben, de thuiszorg en de wijkverpleging zou in de gezinnen geen wachtlijsproblemen hebben, sterker nog, zouden daarbovenop met onze gaven en talenten een getuigenis naar de wereld kunnen zijn.
Bied je diensten maar aan, ook buiten de kerk, maak de mensen jaloers op alles wat de gemeente bezit en kan bereiken.
Onze monden staan te zuinig, en we lijken met zijn alleen in citroen gedoopt.
Daarbij zul je ontdekken dat mensen die hun handen voor GOd uit de mouwen gaan steken, zelf geen pastorale hulp meer nodig hebben. We zijn teveel bezig met hulpverlening naar binnen toen.
De wereld wacht met rijkhalzend verlangen op het openbaar worden van de zonen Gods. En ondertussen zijn we allemaal bezig met zaken die weinig of niets met God te maken hebben. De velden zijn wit om te oogsten, maar we hebben even geen tijd. Onze eigen gemeenteleden vragen teveel aandacht, en de rest is bezig met zijn wereldse carriere.
Als we dit jaar eens allemaal bidden of we één (!) persoon tot de Heer mogen leiden, dan is de gemeente volgend jaar verdubbeld. En God werkt mee hoor reken maar.
Mijn schoondochter bidt dat gebed al lange tijd. Elk jaar één persoon uit de buurt, wat vaak een heel gezin blijkt te zijn. Zij is antilliaanse en blijkt een speciale bediening voor donkere mensen te hebben. Een gezin woont nog geen paar weken bij haar in de straat of ze gaat er voor bidden, belt gewoon aan om kennis te maken, bereid een heerlijke maaltijd en binnen een uur hebben ze het over God. Korte tijd later komen ze aarzelend de gemeente in en weer even later worden ze gedoopt. Ze heeft het zelfs eens in de bus gedaan. Ze zag een antilliaanse vrouw zitten die er beslist niet vrolijk uitzag. Ze gin er zachtjes voor bidden en God sprak tot haar dat ze op moest staan en naast haar gaan zitten. Ze sprak kort met haar, schreef op een papieren zakdoekje het adres van onze gemeente en gin vol geloof bij de weg staan wachten de zondag daarna. Ze kwam vol trots  met haar binnen en de vrouw vertrouwde haar leven toe aan God in die dienst.
Denk je dat mijn schoondochter een opleiding heeft gehad hiervoor? Nee hoor, ze heeft niet meer als lagere school gehad en is daarna vele jaren een junkie geweest. Spreekt nog steeds half engels en half Nederlands en zingt in de kerk zo vals als een kraai. Maar ze is vol van de Geest en vertoruwt er gewoon op dat God haar gebeden verhoord. Als er een huis in haar straat leegkomt gaat ze er biddend langs om het huis al voor te bereiden op de nieuwe bewoners, en God zegent het. In deze toch wel voorheen zeer witte buurt zijn al enkele jonge nieuwe zeer levendige gezinnen gekomen, waarvan er al een aardig aantal vaste bezoeker of lid van de gemeente zijn geworden.
Misschien kan een kerkelijk werker tijdelijk goed werk verrichten door de mensen wakker te schudden en ze te wijzen op hun eigen mogelijkheden in Christus. Inderdaad iemand wiens functie overbodig wordt door zijn eigen toewijding.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 22, 2003, 10:29:47 pm »
Jovi, ik stuur je wat mail-adressen als deze studenten het goed vinden. (Kan dus even duren)
Wilhelmina, Geweldig dat je je zo intensief met dit onderwerp bezig houdt. Het is erg veel om te reageren. Daar neem ik wel even de tijd voor als je het goed vindt.

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 23, 2003, 12:21:11 am »
Ook ik wil pastoraal aan de gang in mijn gemeente. Samen met mijn man ga ik pastorale counseling van KOINONIA doen.
Ik weet dat we allemaal gaven hebben maar toch is het denk ik goed om voor een stuk "hulpverlening" in de gemeente een cursus of een opleiding te doen. Er komt meer aan te pas dan goed kunnen luisteren.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 23, 2003, 10:35:40 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 22:29:47 schreef alfasierra:
Jovi, ik stuur je wat mail-adressen als deze studenten het goed vinden. (Kan dus even duren)
Wilhelmina, Geweldig dat je je zo intensief met dit onderwerp bezig houdt. Het is erg veel om te reageren. Daar neem ik wel even de tijd voor als je het goed vindt.

Mijn reactie op Wilhelmina: Ik denk dat het niet de bedoeling is dat een kerkelijk werker die dingen gaat doen die oudsten/ouderlingen, diakenen of 'gewone' gemeenteleden behoren te doen in de gemeente. Jouw klacht aan het adres van gemeenteleden die niet te porren zijn voor werken in of aan de kerk is terecht als deze activiteiten achterblijven terwijl er wel aan andere inspanningen energie geschonken wordt. Maar bijvoorbeeld de moeite van grote gereformeerde kerken om gemeenteleden voor ambten in te zetten komt voor een deel omdat de oudsten in die gemeenten erg veel bestuurlijk wek doen en relatief  weinig geestelijk werk, waar het gaat om kerkenraadsvergaderingen. Hier keert de wal het schip: ouderling zijn en dan alleen maar om als oudste te fungeren en niet als bestuurder je kop in een bestuurlijk wespennest te steken, dat stoot niet af. Maar om de omslag in bestuurscultuur te bewerken is deskundigheid nodig: jazeker, de kerkelijk werker. Dit is maar een voorbeeld, want er zijn beslist (grote) gemeenten bezig met een bestuurlijke hervorming zonder kerkelijk werker. Maar niet iedere gemeente heeft die deskundigheid in huis.
Het sleutelwoord toewijding. Terecht opgemerkt! Maar die toewijding is er net zo goed wel bij gemeenteleden te vinden die in hun eentje niet het vermogen hebben om hun gaven op de juiste plek in te zetten. Dat kan liggen aan onvermogen bij die gemeenteleden, aan de structuur van kerkenraadswerk, aan het 'klimaat'. Het aan de oppervlakte brengen van gaven waar die niet voldoende opgemerkt worden in een (vaak grote) gemeente, dat zou een taak van een kerkelijk werker kunnen zijn. Hij of zij kan werken aan de gemeenteleden, aan de gemeente, aan de bestuursstructuur e.d. Met als doel de gaven die door God gegeven zijn in te zetten in zijn koninkrijk.
En hoe kun je nu effectief en vruchtbaar evangeliseren, als je al jaar en dag ziet dat de inspanningen een te mager resultaat hebben? Als het goed is zal een kerkelijk werker mogelijkheden zien waaraan anderen nog niet gedacht hebben. En ja, natuurlijk is dat allemaal het werk van gemeenteleden. Daarin heb je volkomen gelijk. Maar de kerkelijk werker zal in zijn of haar functioneren erop gericht zijn dat de taken van de gemeente door de gemeenteleden zelf uitgevoerd gaan worden. Als het werk achterblijft kun je door de inzet van een kerkelijk werker de gemeenteleden toerusten tot de taken, en de gemeente helpen om beter te functioneren als lichaam van Christus.
Helaas, we kunne niet volstaan met te zeggen dat we de handen uit de mouwen moeten steken, als we zien dat er vervolgens te weinig gebeurt.
Op een forum vragen of iedereen een jaar lang wil bidden voor één persoon is niet toereikend, ook al heb je honderd keer gelijk. Ook de gave van ordening, structuur aanbrengen kan in het koninkrijk ingezet worden. En dan kunnen andere gaven ook glanzend ingezet worden. Nee, we krijgen het hier niet volmaakt voor elkaar. Daar zal een kerkelijk werker ook zijn beperkingen ervaren. Maar dat betekent niet dat we ons neerleggen bij de door jou beschreven lauwheid en het tekort aan inzet. En ook niet dat we misschien al te snel oordelen over de manier waarop anderen menen hun gaven in het koninkrijk van God te moeten inzetten. Maar wel met des te meer ijver bouwen (en laten bouwen!) aan de muren van Jeruzalem.
We zijn het misschien wel meer met elkaar eens dan we vermoedden. En als een kerkelijk werker door eigen toewijding op een bepaald plaats overbodig wordt zal hij of zij dat alleen maar met dankbaarheid aan God constateren.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 10, 2003, 02:02:31 am »

quote:

op 09 Jul 2003 22:56:36 schreef alfasierra:
Zijn gemeenten werkelijk zo huiverig? Mijn ervaringen met stageplaatsen geven mij niet de indruk. En er is wel enige onkunde inzake het fenomeen KW'er. Maar de kerken kunnen er haast niet omheen, en er wordt hier en daar serieus over een pastoraal werker, een catecheet of een kerkelijk werker nagedacht, zo is mijn ervaring. En als er in den lande wat meer ervaring is opgedaan met kerkelijk werkers dan wordt de vraag vanzelf groter.
Aan de slag als kerkelijk werker in een full-time baan zal vooralsnog wel lastig zijn. Zal dan vaak alleen te doen zijn i.c.m. een andere (KW) baan, zo schat ik in. Maar wie ziet een kerkelijk werker niet zitten? Ga graag de discussie aan.

Ik denk zeker dat er wel behoefte aan is. Echter traditiegetrouwen vrijgermaakten kijken liever eerst naar de dure optie: Kunnen we een 2e predikant benoemen?

En in de tweede plaats wordt het ook nog eens vanuit de andere kant bekeken: Dat kost geld, dus kunnen de ouderlingen dat niet gewoon doen?

Mijn indruk is zeker wel dat er behoefte aan is, maar niet het draagvlak om dat financieel rond te breien binnen de GKV.

Misschien zou je een opening kunnen vinden door niet in de eerste plaats aan één gemeente gebonden te zijn, maar in dienst staan van een classis, waarbij de lasten ook door meerdere gemeenten betaald worden.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

RenskeVe

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 21, 2003, 08:56:07 pm »
Ik heb hoop dat het goed komt binnen het vrijgemaakte wereldje (en ik bid er om...).
Ik had laatst een gesprek met onze predikant en die kon zo vijf gemeentes opnoemen die best een KWer kunnen betalen. En soms moet je mensen op een idee brengen toch?

Ik zou trouwens ook liever zien dat onze gemeente meer lijkt op de eerste gemeente: 'en zij deelden alles met elkaar'. Maar als er een chronisch tekort aan vrijwilligers blijkt te zijn, moet je, zoals anderen ook al zeiden, niet zomaar opgeven. Soms kost het gewoon teveel tijd om mensen in de gemeente te actieveren. Dat kan een klein groepje vrijwilligers niet aan. Dan heb je zelfs nog het gevaar dat ze er moedeloos van worden en ook opgeven.

Misschien ben ik zelf wel te kritisch. Ik weet niet of ik over een jaar een baan heb en mijn werkveld (KW), maar ik verwacht het eigenlijk ook niet, omdat 'ze' er nog niet aan toe zijn. Maar was dat niet vijf jaar geleden? Kritiek heeft een groot vertragingsmoment. :P

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 22, 2003, 10:23:39 am »

quote:

op 21 Aug 2003 20:56:07 schreef RenskeVe:

Misschien ben ik zelf wel te kritisch. Ik weet niet of ik over een jaar een baan heb en mijn werkveld (KW), maar ik verwacht het eigenlijk ook niet, omdat 'ze' er nog niet aan toe zijn. Maar was dat niet vijf jaar geleden? Kritiek heeft een groot vertragingsmoment. :P

Als iedereen gewoon doet met zijn gaven en talenten zoals God ze heeft gegeven, de hand, de voet het oog en het oor, dan zal het lichaam perfect werken.
Een kerkelijk werker is slechts een (duur betaald) donororgaan, omdat het eigen lid niet werkt.
Het lichaam is dus eigenlijk ziek.
En heeft dringend een Geneesheer nodig.