quote:
Koen schreef op 01 april 2004 om 16:09:[...]
Homoseksualiteit is
niet onnatuurlijk. Iets is onnatuurlijk wanneer het normaal gesproken niet zal optreden. Bijvoorbeeld het klonen van dieren/mensen. Homoseksualiteit komt al net zolang voor als dat mensen bestaan en is dus niets onnatuurlijk. Helemaal logisch is het misschien niet als je kijkt naar voortplanting, maar zo zijn er wel meer dingen in de natuur.
Hier zit een ander deel van het misverstand. (In elk geval een misverstand over de term "tegennatuurlijk" tussen Paulus in Rom. 1 en de moderne mens.)
Voor de moderne mens is "natuurlijk" dat wat normaal gesproken zal optreden. De "natuur" als zelfstandig mechanisme wordt als norm gebruikt. Er worden mensen geboren met homoseksuele neigingen, dus die neiging is "natuurlijk"
-- dus goed en niet te veroordelen?
Voor Paulus in Rom. 1 is
para fysin "tegen de natuur" niet gerelateerd aan wat wel optreed in de natuur, maar aan dat wat de natuur zou moeten voortbrengen. Zijn norm is heel duidelijk dat het de natuur van de mens is om heteroseksueel te zijn en te handelen.
Individuen die daarvan afwijken, gedragen zich onnatuurlijk. Zo legt hij aan de natuur een norm aan die van
buitenaf komt. Welke norm? Voor een gelovige als Paulus was dat wel duidelijk: Gods oorspronkelijke bedoeling, zijn ontwerp, zijn wet bepaalt wat natuurlijk is. En daaruit is overduidelijk dat homoseksuele neigingen een afwijking van de norm zijn, tegennatuurlijk
-- dus slecht en te veroordelen!
De overgang die in bovenstaande twee keer gemaakt is, is van het criterium van "natuurlijk" naar een ethische conclusie.
In het eerste geval ligt de norm voor "natuurlijk" in de natuur zelf. Het is volstrekt onduidelijk hoe dit ethische consequenties kan hebben --
tenzij je het materialistich/
evolutionistische standpunt aanhangt dat "goed is hoe het organisme zichzelf ontwikkelt".Dat is de enige weg waarlangs de redenering "homoseksueel gedrag komt voor dus is natuurlijk dus is goed" opgaat.
In het tweede geval ligt de norm voor "natuurlijk" buiten de natuur, namelijk bij God die o.m. Wetgever en Rechter is. Dat heeft directe ethische consequenties. Wie buiten de richtlijnen en bedoelingen van God omgaat, zit per definitie fout. Vanuit dit standpunt is onnatuurlijk verkeerd en natuurlijk goed. De vraag is dan, wat de wet van God zegt, wat zijn bedoeling is. Als dat de norm is, maakt het ook niet meer uit of "de natuur" nu wel of niet tegennatuurlijke dingen voortbrengt. Iets slechts wordt niet goed als het maar vaak genoeg voorkomt.
De vraag die dan alleen nog overblijft is, hoe Gods eigen schepping -- de natuur -- dingen voortbrengt die tegennatuurlijk zijn, d.i. tegen haar oorspronkelijke bedoeling in gaan. Het antwoord van de bijbel is: zonde. Als je gelooft in de idee van de zonde, is het duidelijk dat de natuur zelf een heel beroerde maatstaf is voor wat goed is en wat niet; ze is corrupt, aan de vruchteloosheid onderworpen (Rom

en ziet met reikhalzend verlangen uit naar de restoratie van alle dingen.
Toegepast op homoseksualiteit: het aantal homofielen, de sterke drang van homoseksuele neigingen en de beleving van "geaardheid" spelen geen rol in de etische beoordeling ervan. Er is door de zonde een grote discrepantie tussen het eigenlijke doel van de dingen en hoe ze zich daadwerkelijk in de wereld ontwikkelen. Het is een gevolg van de zonde dat mensen sterke doch verkeerde neigingen hebben. Dat geldt voor hebzucht, jaloezie, haat en evengoed voor homoseksuele neigingen.
(Ten overvloede, hoop ik: als getrouwde man zit ik met een zelfde gevolg-van-de-zonde probleem als de homofiel, namelijk dat ik niet spontaan immuun ben geworden voor de aantrekkelijkheid van het vrouwelijk geslacht anders dan mijn vrouw. Dat levert ook wel eens gedachten, neigingen en verlangens die verkeerd en, in bijbelse zin, onnatuurlijk zijn. Mag ik echtbreken omdat vrijwel iedereen met zulke neigingen geboren wordt? Dat is de houding van de seculiere samenleving, ja, maar niet die van de christen. Ik heb me in te houden, of ik nu veel of weinig bevrediging vind bij mijn eigen vrouw.)