Auteur Topic: Kon Jezus zondigen ?  (gelezen 7803 keer)

de dromer

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Gepost op: februari 04, 2003, 02:38:54 pm »
Jezus is naar aarde gekomen om goed te maken wat de mens verkeerd had gedaan namelijk: niet zondigen.
Was Jezus in staat om op de verleidingen van de satan in te gaan als Hij dat had gewild ?
Kon Jezus bijvoorbeeld een getrouwde vrouw begeren als Hij daar aan toegegeven had ?

Mijn vraag is:

Kon Jezus überhaubt zondigen ? Kon Hij, net zo als Adam en Eva, kiezen tussen goed en kwaad ?

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2003, 02:54:04 pm »

quote:

op 04 Feb 2003 14:38:54 schreef de dromer:
Jezus is naar aarde gekomen om goed te maken wat de mens verkeerd had gedaan namelijk: niet zondigen.

Dit is wel een heel erg karige verwoording van wat Jezus gedaan heeft. Sterker nog, als het daarbij gebleven zou zijn, zou ik er niets aan gehad hebben.

Back to topic:
Satan heeft behoorlijk geïnvesteerd in verzoekingen e.d. richten Jezus. Blijkbaar bestond de mogelijkheid wel. Maar in diezelfde verzoeking is ook wel gebleken dat het niet meer is dan een theoretische mogelijkheid. Hoe kan God aan God ongehoorzaam zijn?
HarmW

lonneke

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2003, 04:45:50 pm »
Door te beseffen dat Jezus écht mens en écht God was moet je de Bijbel gewoon goed lezen. Je leest dat Jezus veelvuldig in de Tempel te vinden was en daar ook in kennis toe nam. Als mens heeft Hij het dus ook net als ons moeten leren.
De verzoekingen van de satan kwam pas na Zijn doop. Daar is ook best wel wat van te zeggen....waarom niet daarvóór?

Hij was een voorbeeld voor ons hoe je je als mens geestelijk kunt groeien.

lonneke

de dromer

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2003, 04:52:08 pm »

quote:

op 04 Feb 2003 14:54:04 schreef HarmW:
op 04 Feb 2003 14:38:54 schreef de dromer:

Dit is wel een heel erg karige verwoording van wat Jezus gedaan heeft. Sterker nog, als het daarbij gebleven zou zijn, zou ik er niets aan gehad hebben.

Back to topic:
Satan heeft behoorlijk geïnvesteerd in verzoekingen e.d. richten Jezus. Blijkbaar bestond de mogelijkheid wel. Maar in diezelfde verzoeking is ook wel gebleken dat het niet meer is dan een theoretische mogelijkheid. Hoe kan God aan God ongehoorzaam zijn?

Oke, mischien wat karig, er is inderdaad meer dan dat, Hij moest ook nog dood, Hij moest gestraft worden voor wat wij gedaan hebben. zodat het weer in orde is tussen God en ons.

Voor Jezus was het dus, volgens jou, een theoretische molgelijkheid.
Voor Adam en Eva was dat allerminst het geval, en voor mij zeer zeker ook  niet.

Het zou voor mij prettiger zijn als Jezus wel had kunnen zondigen, dat het niet alleen een theoretische mogelijkheid was.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2003, 05:06:51 pm »

quote:

op 04 Feb 2003 16:45:50 schreef lonneke:
Door te beseffen dat Jezus écht mens en écht God was moet je de Bijbel gewoon goed lezen. Je leest dat Jezus veelvuldig in de Tempel te vinden was en daar ook in kennis toe nam. Als mens heeft Hij het dus ook net als ons moeten leren.
De verzoekingen van de satan kwam pas na Zijn doop. Daar is ook best wel wat van te zeggen....waarom niet daarvóór?

Ik denk inderdaad dat in het onderscheid tussen menselijke en Goddelijke natuur het antwoord ligt.
De menselijke natuur kon zondigen, met behulp van de Goddelijke natuur heeft Hij dat niet gedaan.
Twee extra opmerkingen daarbij:
1) De Here Jezus was wel de enige mens die geboren is zonder de erfenis van Adam: geen erfzonde (daarom is Jozef niet de biologische vader). Hij kon een keuze maken die wij niet meer kunnen: niet zondigen.
2) De Here Jezus had zijn Goddelijke natuur ook nodig om de verlating door God Zijn Vader en het lijden van de eeuwige dood te kunnen verdragen.
Kun je nagaan hoe zwaar dat was, gescheiden zijn van de Persoon met Wie je Één Persoon bent...
Altijd in voor verbeteringen!

de dromer

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2003, 05:17:32 pm »

quote:

Hij kon een keuze maken die wij niet meer kunnen: niet zondigen.
Hij had dus wél de keuze ? Hij had kunnen zondigen ?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2003, 05:24:50 pm »

quote:

op 04 Feb 2003 17:17:32 schreef de dromer:
 Hij kon een keuze maken die wij niet meer kunnen: niet zondigen.

Hij had dus wél de keuze ? Hij had kunnen zondigen ?
Ja, de hele verzoeking was gericht op hem te laten zondigen. Alleen had hij de kracht om zich te kunnen verzetten. Hij was 100% mens en heeft dus ook de ziekten en aanvechtingen van mensen moeten ondergaan. Alleen door zijn Goddelijke natuur kon hij het weerstaan. Maar hij moet dus uit de praktijk weten hoe moeilijk het soms kan zijn om te vechten....
Pinkeltjefan

csfolmer

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2003, 07:52:04 pm »

quote:

Maar hij moet dus uit de praktijk weten hoe moeilijk het soms kan zijn om te vechten....

Hmm zou hij dat niet geweten hebben dan?
Denk niet dat je dat zo kan stellen.

Denk dat het een voorbeeld voor ons is, dat de duivel zelfs durft Jezus te proberen te verleiden, laat staan ons.
En om aan ons te tonen dat christus leven op aarde geen pretje was, en dat hij echt mens was, en dus aan alle gevaren bloot gesteld werd.

gr. Kees

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #8 Gepost op: februari 04, 2003, 08:01:58 pm »
Ik zat er al over te denken of ik die zin zo kon laten staan, toen heb ik er maar "in de praktijk" aan toe gevoegd. Het is een zeer menselijke zienswijze natuurlijk, maar hij kan mensen misschien een stukje troost bieden....
Pinkeltjefan

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2003, 08:43:03 pm »
Ik heb het woord theoretisch gebruikt. Jezus was tijdens zijn leven op aarde zo gericht op de wil van zijn Vader, dat het onmogelijk was om te zondigen. Daarom theoretisch. Maar die onmogelijkheid komt voort uit zijn gehoorzaamheid. Met het voorbeeld van de verzoeking door satan heb ik willen laten zien dat de mogelijkheid ook heel conreet was: het is niet zo dat satan geen vat had op Jezus omdat Jezus toch niet kon zondigen. Satan had geen vat op Jezus omdat Jezus gehoorzaam bleef aan zijn Vader.
HarmW

lonneke

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #10 Gepost op: februari 04, 2003, 08:46:53 pm »
Maar waarom verleid de satan Jezus pas na de doop en niet daarvoor? Daar is toch ook een reden voor?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #11 Gepost op: februari 04, 2003, 08:49:01 pm »

quote:

op 04 Feb 2003 20:46:53 schreef lonneke:
Maar waarom verleid de satan Jezus pas na de doop en niet daarvoor? Daar is toch ook een reden voor?
Zo staat het geschreven. Maar ik denk dat dit een zeer duidelijke verzoeking was, met de duivel in persoon. Er staat nergens dat hij niet (of juist wel) voor die tijd verzocht is. Daar kun je dus alleen over speculeren....
Pinkeltjefan

Huibert Steen

• Noordkaap
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #12 Gepost op: februari 04, 2003, 10:44:42 pm »

quote:

op 04 Feb 2003 16:45:50 schreef lonneke:

Hij was een voorbeeld voor ons hoe je je als mens geestelijk kunt groeien.

lonneke
Over het leven van Jezus in z'n jeugd weten we gewoon niets. Ik ga er maar vanuit dat ook toen de 'gewone' verleidingen van de zonde / satan er wel waren. Blijkbaar kon hij tegen Satan op.
Groet

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #13 Gepost op: februari 05, 2003, 12:24:44 am »
Jezus kon zondigen, Hij kon tegen het goede kiezen. Want Jezus was echt mens. Onze dominee heeft het wel eens zo gezegd. God kwam naar de aarde om te merken hoe het was om als mens te leven. Tegelijkertijd heeft Jezus ons laten zien dat wij niet voor het kwade hadden hoeven te kiezen, als we God gehoorzaam waren gebleven.

Dat is ook de reden geweest dat God zijn eigen Zoon heeft moeten sturen, zijn Zoon was de enige die nog niet gezondigd had. Als Jezus wel gezondigd had, had dat het failliet van het goede aangetoond en had het kwaad overwonnen. Maar reeds in de verzoekingen blijkt al dat God sterker is dan onze tegenstander. Hiermee wordt het failliet van de satan en dus het kwade al aangetoond..

Met andere woorden, ook vandaag is een keus voor het kwade niet nodig, omdat wij door God in Christus zijn gered.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #14 Gepost op: februari 05, 2003, 01:05:05 pm »
De bijbel gebruikt voor Christus' bijzondere leven op aarde het woord gehoorzaamheid. Dat betekent dus, dat Hij Gods Wet niet hield omdat Hij niet anders kón, maar omdat Hij niet ander wílde.

Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één zeer velen rechtvaardigen worden. (Rom 5, 19)

Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst, en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden, en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden. (Heb 5, 7-9)

Jezus' gebed in Gethsemane: Vader, als het mogelijk is, láát dan deze beker voorbijgaan - maar nee, niet zoals Ik het wil, maar zoals U het wilt -- mist dat niet alle diepgang en betekenis als het - fysiek, logisch, hoe dan ook - onmogelijk was geweest om aan het lijden te ontkomen? Als Jezus' gebed niet verder was gegaan dan de eerste helft, wás de beker misschien aan Hem voorbijgegaan. Maar hij onderbreekt en verbetert zich zelf. Dat is echte gehoorzaamheid.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #15 Gepost op: februari 05, 2003, 09:19:44 pm »

quote:

op 04 Feb 2003 20:46:53 schreef lonneke:
Je zou kunnen zeggen dat Jezus bij zijn doop publiek zijn ambt als middelaar aanvaardde. Nu er dus een middelaar is, is dit ook het moment om die weer te vernietigen (voor satan dan).
HarmW

Bart

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #16 Gepost op: april 12, 2003, 09:22:41 pm »
Als je zegt: Jezus kon wel zondigen, maar deed dat niet op het moment dat Hij verzocht werd, hoe kan Hij dan echt met mij meevoelen? Mijn pijn is juist, dat ik wel zondig als ik wordt verzocht. (n.a.v. Jezus Kurios. de Christologie als hart van de theologie, door: Prof. A. van de Beek)

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #17 Gepost op: april 12, 2003, 10:41:01 pm »
Citaat

Hebreeën hoofdstuk 2 vers 18

Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen.

Einde citaat.

Iets kan toch alléén maar een verzoeking zijn als je daar in kunt vallen? Als de Zoon van God niet kon zondigen, dan heeft geen enkele verzoeking in Jezus leven hierop op aarde betekenis waarde en of strijd gekend. Gelukkig heeft Hij alle verzoekingen weerstaan.

Lees ook artikel 26 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, hier de link... NGB
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2003, 10:56:04 pm door priemjohannes »
de liefde kwetst niemands gevoel

Bart

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #18 Gepost op: april 13, 2003, 02:32:29 pm »
Ja, die tekst ken ik ook. Maar dat is nu juist het probleem. Jezus kan wel in verzoekingen geleden hebben, maar Hij heeft niet de pijn ervaren van het telkens weer in zonde vallen. Hoe kan Hij daarin dan meevoelen (Hebr. 4:15) en hoe komt Hij mij daarin dan te hulp (Hebr. 2:18)?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #19 Gepost op: april 13, 2003, 07:23:47 pm »
Jezus lijdt niet eindeloos met je mee, maar redt je uit eindeloos lijden.
Het lijkt me onzinnig om te eisen dat Hij alles heeft gevoeld en meegemaakt op dezelfde manier als wij voelen en meemaken.

Een suggestie om de tekst in Heb. 2 beter te kunnen plaatsen: Want doordat Hij Zelf de test doorgemaakt heeft, kan Hij nu hen die op de proef gesteld worden, te hulp schieten.

Deze tekst zegt niet dat Jezus met iedereen alles meevoelt, maar wel, dat Hij bewezen heeft sterk te zijn en de proef te kunnen doorstaan. Daarom is Hij een helper aan wie je iets hebt. In 2, 17 en 3, 2 zie je wat de kern van een beproeving is: ben je trouw (pistos) aan God? Jezus was het wél en in Hij helpt ons ook trouw te zijn.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #20 Gepost op: mei 02, 2003, 10:47:25 pm »
ben het eens met de stelling dat Jezus de vrijheid had om te gehoorzamen of te zondigen - hij was waarachtig mens en geen harlekijn die niet zelfstandig beweegt.

Het feit dat hij nee gezegd heeft tegen de duivel is onze redding; alleen zo kon God zijn offer aanvaarden; alleen zo was hij het Lam onschuldig.
Er staat ook dat hij gehoorzaamheid heeft geleerd uit hetgeen hij heeft geleden..

Zou het daar dan niet om gaan in ons leerlingschap ? Dat ook wij, in navolging van hem, nee leren zeggen tegen het kwaad? Zou ook ons lijden de functie hebben dat wij gehoorzaamheid leren uit hetgeen wij hebben geleden?

Het gebed om de Heilige Geest en het lezen van Gods woord zijn voorwaarden. Door de Heilige Geest begin je hoe langer hoe duidelijker een hekel te krijgen aan de dingen die God haat.  
Alleen als wij gehoorzaam willen zijn kan Hij ons inzetten.
Maar daarom moet je dan ook bidden om de Geest.

.
gideon

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #21 Gepost op: mei 02, 2003, 11:18:15 pm »
Adrian Plass komt in een van zijn boeken naar aanleiding van de verzoeking in de woestijn tot de boude bewering: 'Het hele reddingsplan had toen kunnen mislukken. Jezus was in alle opzichten mens en moet daarom in staat geweest zijn toe te geven aan verzoekingen. Als dat niet het geval zou zijn geweest, zouden zijn bediening in het algemeen en die veertig dagen in het bijzonder een schijnvertoning geweest zijn.'
Ben geneigd hem hierin bij te vallen...

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #22 Gepost op: mei 03, 2003, 12:31:20 am »
Ik denk dat God ons in Christus ook heeft willen leren dat zondigen niet nodig was geweest. M.a.w. de mens had echt de vrije keuze in het paradijs. Wil niet zeggen dat het aanbod van de slang niet heel verleidelijk zal hebben geklonken.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Does

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #23 Gepost op: mei 03, 2003, 12:54:12 pm »
Satans verzoekingen zijn geen kattepis zeg maar...
In de bijbel staat dat Jezus echt mens was dus ik denk wel dattie kon zondigen als hij daar aan toegegeven had.
Live vanuit de luie stoel

Bluebird

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #24 Gepost op: mei 03, 2003, 01:23:59 pm »

quote:

op 13 Apr 2003 14:32:29 schreef Bart:

Ja, die tekst ken ik ook. Maar dat is nu juist het probleem. Jezus kan wel in verzoekingen geleden hebben, maar Hij heeft niet de pijn ervaren van het telkens weer in zonde vallen. Hoe kan Hij daarin dan meevoelen (Hebr. 4:15) en hoe komt Hij mij daarin dan te hulp (Hebr. 2:18)?

De verzoekingen zullen voor Jezus oneindig veel zwaarder zijn geweest dan voor ons. Hij wist wat er komen zou. Hij wist ook dat Hij het vrijwillig deed. Gethsemane kunnen wij ons nauwelijks (of: helemaal niet) voorstellen. Hij kon nog terug in plaats van verder, maar Hij ging toch verder.
Zijn pijn is vele malen erger geweest dan de onze. Zou Hij zich dan onze pijn na het voor de zoveelste keer in zonde vallen, niet kunnen voorstellen? Als Hij pijn gevoeld heeft die wij ons niet kunnen voorstellen omdat die zoveel erger is, zou Hij dan onze - veel geringere - pijn niet kunnen peilen?

Ik denk dat Hij dat wel kan. Beter dan wie ook maar. Hij heeft zoveel geleden - Hij weet als geen ander wat lijden is.

grompie

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #25 Gepost op: mei 05, 2003, 04:04:38 pm »

quote:

op 05 Feb 2003 13:05:05 schreef Qohelet:
De bijbel gebruikt voor Christus' bijzondere leven op aarde het woord gehoorzaamheid. Dat betekent dus, dat Hij Gods Wet niet hield omdat Hij niet anders kón, maar omdat Hij niet ander wílde.

Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één zeer velen rechtvaardigen worden. (Rom 5, 19)

Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst, en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden, en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden. (Heb 5, 7-9)

Jezus' gebed in Gethsemane: Vader, als het mogelijk is, láát dan deze beker voorbijgaan - maar nee, niet zoals Ik het wil, maar zoals U het wilt -- mist dat niet alle diepgang en betekenis als het - fysiek, logisch, hoe dan ook - onmogelijk was geweest om aan het lijden te ontkomen? Als Jezus' gebed niet verder was gegaan dan de eerste helft, wás de beker misschien aan Hem voorbijgegaan. Maar hij onderbreekt en verbetert zich zelf. Dat is echte gehoorzaamheid.
verbetert Hij was toch zonder zonden?

Gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden heeft Hij niet geleden uit gehoorzaamheid?
geheelonthouder

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #26 Gepost op: mei 05, 2003, 04:22:29 pm »
bluebird

misschien is het mooiste verhaal voor jouw vraag dat van de overspelige vrouw.

Jezus als waarachtig mens moet nadenken en schrijft in het zand. Enfin, je kent de geschiedenis. Het gaat mij om dat slotwoord:

"dan veroordeel ik u ook niet; ga heen en zondig niet weer." Wedden dat ze het nooit meer gedaan heeft? Maar ja, wij moeten zo'n verhaal ons leren toe-eigenen.

En je kent ook het woord: "zeventigmaal zeven maal" , oftewel:
elke keer als je er verdriet van hebt: kom dan maar.

Hij laat ons zien dat je NEE kunt zeggen; hij ging daarin zelf voor; die vrijheid heeft hij ook ons gegeven; uit de slavernij zijn we echt verlost.
De gevangenisdeur staat open; ga maar naar buiten en dank God, eventueel op je blote knieën.
gideon

Garfield

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #27 Gepost op: mei 05, 2003, 04:34:33 pm »

quote:

op 05 May 2003 16:22:29 schreef gideon:
bluebird

misschien is het mooiste verhaal voor jouw vraag dat van de overspelige vrouw.

.....

Hallo Gideon,

Ik volg niet helemaal op welke van de 2 vragen van Bluebird je nu reageert.
Kun je dat nog even aangeven?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #28 Gepost op: mei 05, 2003, 04:50:37 pm »
sorry, ik bedoel Bart.
gideon

Disciple

• It is enough for the disciple
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #29 Gepost op: juli 03, 2003, 06:58:52 pm »
Beste mensen,

Dit is een zeer belangrijke vraag die volgens mij de kern van het evangelie raakt.

Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het natuurlijk in de eerste plaats van belang om te weten wat zondigen is.

In Jac. 1:14,15 staat:
"Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort."

Zondigen is dus toegeven aan (bevruchten van) de begeerte waartoe je verzocht wordt vanuit je menselijke natuur.

Van Jezus staat het volgende geschreven:
"Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen" (Hebr. 4:15)

"Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen" (Hebr. 2:18)

Jezus kon dus zondigen (toegeven aan de begeerte in de verzoeking) maar deed dat niet. In plaats daarvan leedt Hij in de verzoekingen, dat wil zeggen, Hij gaf niet toe aan de begeerte en dat kostte Hem lijden. De begeerte werd als het ware gekruisigd en stierf af.
Dat was een geweldige strijd voor Jezus, waar soms ook sterk geroep en tranen voor nodig waren (Hebr.5:7). Dat was dus geen toneelspelletje.

Dat geeft ons een geweldige hoop, omdat Jezus ons, als wij verzocht worden, te hulp kan komen. Hij weet hoe moeilijk het is om niet toe te geven aan de begeerte, maar in plaats daarvan te lijden in het vlees. Op die weg worden we geleidelijk bevrijdt van de zonde (1 Petr. 4:1).

Dat is pas een geweldig evangelie!

zacht_moedig

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #30 Gepost op: juli 03, 2003, 07:28:18 pm »
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat Jezus kon zondigen. Dat is net zoiets als zeggen dat God bewust mensen wil laten lijden. Hoe het dan wel zit? Daar kom je als mens niet achter vrees ik. Jezus was èn volkomen menselijk èn volkomen goddellijk. Niet echt een uitspraak die wij met ons verstand kunnen bevatten. Net als veel andere zaken uit de Bijbel trouwens. Misschien noemen we het daarom 'geloven'? Dit soort vragen zijn weliswaar heel boeiend maar tegelijk heel theoretisch en eenzijdig-verstandelijk. Ik heb me over veel van die vragen jarenlang gebogen maar uiteindelijk kan ik alleen concluderen dat ik als mens te beperkt ben om in dat soort dimensies te kunnen denken. Wie weet later...

Begrijp me goed: ik keur hiermee een gesprek hierover niet af! Dat moet ieder voor zich weten. Maar geloven is toch net iets anders dan weten. Dat gaat boven verstand, gevoel en alle andere menselijke aspecten uit. Als je dat accepteert, vindt je veel rust in je geloof.

groeten

zacht_moedig
De zachtmoedigen zullen de aarde beërven

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #31 Gepost op: juli 03, 2003, 08:15:37 pm »

quote:

op 03 Jul 2003 19:28:18 schreef zacht_moedig:
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat Jezus kon zondigen.
Wat had het dan voor zin om de duivel hem te laten verzoeken? Niets dus IMHO. Jezus zou toch niet toegeven. Terwijl die verzoekingen er volgens mij juist waren om te bewijzen dat Jezus ook daadwerkelijk een écht mens was.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #32 Gepost op: juli 03, 2003, 10:45:02 pm »
De Here Jezus kon m.i. wel zondigen.

Als de Here Jezus had gezondigd, dan was Hij ook slaaf van de zonde en slaaf van Satan geweest.

Het is dus maar goed dat Hij dat niet heeft gedaan.

(en tuurlijk is dit niet alles wat de Here Jezus voor ons heeft gedaan. Behalve gehoorzaam te zijn heeft Hij ook nog eens de schade die wij aanrichten gerepareerd door Zijn lijden en sterven.)
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

marcel klein

• I am a huge evergrowing pulsat
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #33 Gepost op: juli 05, 2003, 12:20:34 pm »
natuurlijk kon Jezus zondigen. Dat Hij geweld niet vreest bewijst Hij tijdens de tempelreiniging in Johannes 2 vers 13: ‘En het pascha der Joden was nabij, en Jezus ging op naar Jeruzalem. En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende. En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.’
Jezus maakt zich hier schuldig aan vandalisme, dierenmishandeling en openlijke geweldpleging met voorbedachten rade. Naast deze delicten maakt Jezus zich in Mattheus 18 vers 8 ook nog eens schuldig aan het stimuleren van automutilatie bij Zijn volgelingen. Ook racisme is Hem niet vreemd zoals men kan zien in Mattheus 15 vers 22. Een ander voorbeeld vinden we in Lucas 14 vers 26 waar Jezus zelfs van Zijn volgelingen verwacht dat zij hun familieleden haten: Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.’
De duistere kant van Jezus komt naar boven in Mattheus 10 vers 34: ‘Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard!’
Dat hij het echt meent blijkt uit de volgende uitspraken. In Lucas 22 vers 36 zegt Jezus tot Zijn discipelen dat zij zich moeten bewapenen: ‘Maar nu, wie een buidel heeft, die neme hem, desgelijks ook een male; En die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard.’
De vervloeking van de vijgenboom in Marcus 11 vers 12 is misschien geen zonde maar is wel heel dwaas.

Mensen die hier meer over willen weten, nodig ik uit om mijn artikel te lezen. 'DE REHABILITATIE VAN LUCIFER.' men kan het vinden op http://www.lucidusnoctis.nl

:rgroetjes marcel klein.
I am not affraid of a God that doesn't exist.  Marilyn Manson.

PornoForPyros

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #34 Gepost op: juli 18, 2003, 04:07:56 pm »
Jawel hoor. Ik heb gisteren nog gezondigd. Kon niet van mezelf afblijven.

marcel klein

• I am a huge evergrowing pulsat
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #35 Gepost op: augustus 23, 2003, 04:37:21 pm »

quote:

op 03 Jul 2003 22:45:02 schreef Lord Darth Vader:
De Here Jezus kon m.i. wel zondigen.

Als de Here Jezus had gezondigd, dan was Hij ook slaaf van de zonde en slaaf van Satan geweest.

Het is dus maar goed dat Hij dat niet heeft gedaan.

(en tuurlijk is dit niet alles wat de Here Jezus voor ons heeft gedaan. Behalve gehoorzaam te zijn heeft Hij ook nog eens de schade die wij aanrichten gerepareerd door Zijn lijden en sterven.)
Hallo,,,,, Darth Vader.   Zie boven.. ;)
I am not affraid of a God that doesn't exist.  Marilyn Manson.

Rob

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #36 Gepost op: augustus 23, 2003, 08:00:31 pm »

quote:

op 12 Apr 2003 21:22:41 schreef Bart:

Mijn pijn is juist, dat ik wel zondig als ik wordt verzocht. (n.a.v. Jezus Kurios. de Christologie als hart van de theologie, door: Prof. A. van de Beek)

Moet het niet andersom gezien worden? Ik ervaar soms pijn om niet te zondigen en spijt als ik het wel gedaan heb en er echt berouw van heb.
Jezus Christus heeft de pijn ervaren/ geleden door aan het kruis te sterven.
Ik wilde dat ik een kind was. Dan is geloven veel gemakkelijker.

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #37 Gepost op: oktober 04, 2003, 10:51:42 pm »
2Ti 2:13  indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw, want Zichzelf verloochenen kan Hij niet.
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #38 Gepost op: oktober 06, 2003, 05:30:13 pm »
1. Jezus heeft niet gezondigd.

2. Marcus 11:12-14 en vers 20

1 + 2 =  :?

fruitbat

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #39 Gepost op: oktober 07, 2003, 12:34:55 am »

quote:

op 06 Oct 2003 17:30:13 schreef DetectedDestiny:
1. Jezus heeft niet gezondigd.

2. Marcus 11:12-14 en vers 20

1 + 2 =  :?

Ik zie niet in wat dat met dit onderwerp te maken heeft?
De onvruchtbare vijgeboom... :?
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Antje|inactief

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #40 Gepost op: oktober 07, 2003, 09:49:17 am »

quote:

op 03 Jul 2003 18:58:52 schreef Disciple:
geweest, doch zonder te zondigen" (Hebr. 4:15)[/i]

"Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen" (Hebr. 2:18)

Jezus kon dus zondigen (toegeven aan de begeerte in de verzoeking) maar deed dat niet. In plaats daarvan leedt Hij in de verzoekingen, dat wil zeggen, Hij gaf niet toe aan de begeerte en dat kostte Hem lijden. De begeerte werd als het ware gekruisigd en stierf af.
Dat was een geweldige strijd voor Jezus, waar soms ook sterk geroep en tranen voor nodig waren (Hebr.5:7). Dat was dus geen toneelspelletje.

In de Bergrede zegt Jezus dat het begeren ZELF al zondigen is. Verlangen om overspel te plegen met andermans vrouw is bijvoorbeeld al echtbreuk. In de verleiding komen om zoiets te doen is al zonde - dat wil zeggen: een uiting van een zondige natuur, of je daar nou gehoor aan geeft of niet.

Als Jezus dus echt in de verleiding kwam in de woestijn door satan, dan heeft Hij daarmee toch al gezondigd volgens zijn eigen Bergrede?

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #41 Gepost op: oktober 07, 2003, 10:17:49 am »

quote:

op 07 Oct 2003 00:34:55 schreef fruitbat:
[...]

Ik zie niet in wat dat met dit onderwerp te maken heeft?
De onvruchtbare vijgeboom... :?
Een vijgeboom laten verdorren omdat er geen vijgen aanzitten 'want het was de tijd niet voor vijgen' is dus niet zondig? :?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #42 Gepost op: oktober 07, 2003, 11:12:31 am »

quote:

op 07 Oct 2003 10:17:49 schreef DetectedDestiny:
[...]

Een vijgeboom laten verdorren omdat er geen vijgen aanzitten 'want het was de tijd niet voor vijgen' is dus niet zondig? :?
waarom zou dat zondig zijn dan????
Pinkeltjefan

j@f@

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #43 Gepost op: oktober 07, 2003, 08:54:41 pm »

quote:

op 03 May 2003 12:54:12 schreef Does:
Satans verzoekingen zijn geen kattepis zeg maar...
In de bijbel staat dat Jezus echt mens was dus ik denk wel dattie kon zondigen als hij daar aan toegegeven had.
Nee, dat kon hij niet........Er staat duidelijk in de bijbel vermeld dat Jezus echt mens was, uitgenomen de zonde!!

fruitbat

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #44 Gepost op: oktober 07, 2003, 09:15:04 pm »

quote:

op 07 Oct 2003 11:12:31 schreef Alfredt:
[...]
waarom zou dat zondig zijn dan????
Ja, dat vraag ik mij ook af :?

evaatje

• In den beginne was het Woord e
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #45 Gepost op: oktober 10, 2003, 02:39:48 pm »
Jezus kon niet zondigen,

Hij is God en God kan niet tegen zonde. dat zou dus beteken dat als Jezus had gezondigt zijn band met God er niet meer was.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #46 Gepost op: oktober 10, 2003, 03:01:30 pm »

quote:

op 10 Oct 2003 14:39:48 schreef evaatje:
Jezus kon niet zondigen,

Hij is God en God kan niet tegen zonde. dat zou dus beteken dat als Jezus had gezondigt zijn band met God er niet meer was.

Het klopt dat zondigen het hele verlossingswerk ongedaan gemaakt zou hebben. Maar practisch gezien was hij ook mens en als hij niet kon zondigen (ook theoretisch niet) was de verzoeking van Jezus in de woestijn nutteloos geweest.

Ik geloof absoluut niet dat Jezus ooit gezondigd heeft, verre van dat. Maar ik denk dat het bij zijn mens zijn hoorde dat hij het wel kon. Zijn Godheid voorkwam het echter. In hoeverre hij echt tegen de zonde heeft moeten strijden valt niet op te maken uit de bijbel. (Ik zou zeggen van niet, maar kan geen zeker antwoord geven.... Je kan je natuurlijk afvragen of als er strijd nodig is je al niet over de lijn zit, maar dan maak je er wel een heel ingewikkeld verhaal van, dus dat zal ik niet doen :) )

quote:

op 07 Oct 2003 20:54:41 schreef jfwolf:
[...]

Nee, dat kon hij niet........Er staat duidelijk in de bijbel vermeld dat Jezus echt mens was, uitgenomen de zonde!!
Dat moet je mijns inziens uitleggen als dat hij nooit heeft toegegeven aan de zonde, het zegt niks over de mogenlijkheid ervan.
Pinkeltjefan

Antje|inactief

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #47 Gepost op: oktober 10, 2003, 03:05:06 pm »

quote:

op 07 Oct 2003 09:49:17 schreef Antje:
[...]

In de Bergrede zegt Jezus dat het begeren ZELF al zondigen is. Verlangen om overspel te plegen met andermans vrouw is bijvoorbeeld al echtbreuk. In de verleiding komen om zoiets te doen is al zonde - dat wil zeggen: een uiting van een zondige natuur, of je daar nou gehoor aan geeft of niet.

Als Jezus dus echt in de verleiding kwam in de woestijn door satan, dan heeft Hij daarmee toch al gezondigd volgens zijn eigen Bergrede?

Bedoel je zoiets Alfredt? Ik vroeg me dat inderdaad ook al af.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #48 Gepost op: oktober 10, 2003, 03:11:06 pm »

quote:

op 10 Oct 2003 15:05:06 schreef Antje:
[...]

Bedoel je zoiets Alfredt? Ik vroeg me dat inderdaad ook al af.

mwah ik denk dat dat redelijk in de buurt van mijn vraagstelling komt. Het is alleen wel de manier waarop die verleiding plaats vindt. Zodra je een zonde gaat overwegen ga je sowieso te ver. Dus is er vrijveel te zeggen voor de stelling die je in neemt. Ik zal er nog eens over nadenken, maar denk dat het inderdaad wel klopt.

Het overwegen van zonde als reële mogelijkheid zou dan gewoon zelf al zonde zijn. Dit lijkt mij (zoals de verwijzing naar de bergrede ook al aangeeft....) een bijbelse benadering.
Pinkeltjefan

Elsje

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #49 Gepost op: oktober 10, 2003, 03:28:50 pm »
Ja, Jezus had kunnen zondigen als hij dit gewild had. Hij was per slot van rekening mens geworden. Als hij niet de keus had gehad om wel of niet te zondigen, zou zijn dood aan het kruis niet betekend hebben wat het nu betekent. Natuurlijk is hij de Zoon van God, maar 2000 jaar geleden was hij dit in de vorm van een mens.

Gelukkig heeft hij de verleidingen kunnen weerstaan EN HEEFT HIJ satan OVERWONNEN!!! yes!!