Auteur Topic: dopen  (gelezen 12650 keer)

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
dopen
« Reactie #50 Gepost op: februari 08, 2009, 08:33:11 pm »
Met de kanttekening dat de Catechismus wel puur gericht op gelovigen is.... (oftewel: terugkijkend op zijn doop kan de gelovige díe zekerheid daaruit halen. Of het andersom ook zo is dat een dopeling vooruitkijkend op zijn leven diezelfde zekerheid eruit kan halen weet ik dus niet...)
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2009, 08:34:58 pm door Mezzamorpheus »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
dopen
« Reactie #51 Gepost op: februari 08, 2009, 10:31:41 pm »
Leg mij dan maar eens uit dat enkele van mijn gedoopte zusters al jaren niets meer van het geloof willen weten, in tegendeel. Kun je het wedergeboren bij de doop soms verliezen dan? Ik kan me daar best druk over maken en ook boos. Die theorie van gedoopt en wedergeboren klopt gewoon aantoonbaar niet als het gaat om de vrucht die ontbreekt bij gedoopten. Hoeveel stil verdriet is daar wel niet over bij ouders, maar ook bij opa en oma en broers en zuster.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2009, 10:35:49 pm door grondig christelijk »

ArendD

  • Berichten: 10
  • Wees Heilig want Ik ben Heilig
    • Bekijk profiel
dopen
« Reactie #52 Gepost op: februari 08, 2009, 11:17:44 pm »
In de Bijbel worden doop en wedergeboorte aan elkaar gekoppeld. Maar daar gaat het altijd over geloofsdoop. Ik ben wedergeboren. Ik weet het, omdat ik het weet. Mijn leven is op de kop gezet. Ik kan zelfs datum en plaats noemen. Maar ik besef, dat dat niet voor iedereen geldt.

Voor alle duidelijkheid, daarna heb ik me op geloof laten dopen... En dat is niet de gereformeerde leer.

volgeling

  • Berichten: 129
    • Bekijk profiel
dopen
« Reactie #53 Gepost op: februari 09, 2009, 02:37:20 pm »

quote:

Zwever schreef op 08 februari 2009 om 20:29:
[...]
Lees mijn post nog maar eens na, in de NGB staat niets over 'teken van' of 'symbool van', maar gewoon: net zoals je nu met water gedoopt wordt, zo wordt je van binnen wedergeboren.

Vergeet niet dat dit een geloofs-antwoord is. Dit geldt niet als je dit niet gelooft. De doop is geen automaat.

quote:

Dit is even zeker als ik gewassen ben met het water, dat de onreinheid van het lichaam wegneemt.

Hier dus ook: geen teken-van, geen belofte-met-eis, geen voorwaarden: het is gewoon zo.

Nogmaals: het is niet zoals met een automaat. Daarom kun je niet zeggen dat een kind wedergeboren is, als het gedoopt is. Wedergeboorte moet blijken uit geloof.

Ik schreef eerder dat de doop de wedergeboorte niet bewerkt. Daarmee bedoel ik dat doophandeling an sich dat niet 'automatisch' bewerkt. Wel is het zo dat als ouders (en de hele gemeente) hun kinderen hun doop uitleggen - en daarmee leggen ze feitelijk het Evangelie uit - dat de Heilige Geest op die manier deze kinderen opnieuw geboren doet worden. Oftewel: de Heilige Geest doet wedergeboren worden door het Woord, zoals ook 1 Petrus 1:23 daar over spreekt. Op die manier kun je stellen dat de doop iets uitwerkt.

Maar nogmaals: dat is iets wat je achteraf kunt aanwijzen. Als je geloof ziet bij je kind, dan mag je weten dat hij of zij is wedergeboren. Want sommige kinderen horen het Evangelie van hun doop en gaan geloven, maar anderen niet. Wel mogen/moeten ouders bidden om de vervulling van Gods beloften. Lees wat dat betreft het tweede doopformulier maar eens goed door.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
dopen
« Reactie #54 Gepost op: februari 09, 2009, 03:38:48 pm »
Dank je. Ik weet inderdaad van belofte/eis af.

Mag ik dan toch vragen waarom er zo stellig in de NGB/Catechismus gezegd wordt dat je 'zo zeker als' je gedoopt bent, 'zo zeker' BEN je:
- gereinigd van de zonde
- opnieuw geboren tot kind van God

Zou je dan ook willen zeggen dat zo'n kind nog geen kind van God is, zolang het die feiten nog niet in geloof heeft aangenomen? En dat terwijl er juist in de GKv zo stellig wordt gezegd: bij de doop ben je helemaal een kind van God. Niet pas achteraf, gebaseerd op je eigen geloof.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
dopen
« Reactie #55 Gepost op: februari 09, 2009, 03:43:32 pm »

quote:

ArendD schreef op 08 februari 2009 om 23:17:
In de Bijbel worden doop en wedergeboorte aan elkaar gekoppeld. Maar daar gaat het altijd over geloofsdoop. Ik ben wedergeboren. Ik weet het, omdat ik het weet. Mijn leven is op de kop gezet. Ik kan zelfs datum en plaats noemen. Maar ik besef, dat dat niet voor iedereen geldt.

Voor alle duidelijkheid, daarna heb ik me op geloof laten dopen... En dat is niet de gereformeerde leer.
Wij dopen op het geloof door de ouders. Dat komt in de bijbel ook voor, waar een bewaker van een gevangenis zich bekeerde en met hem zijn hele gezin liet dopen.  Al in het vroegste begin van het christendom werd er zo gedoopt. In het aller eerste begin kwamen mensen tot bekering en lieten zich dopen, maar zij kregen ook weer kinderen die christelijk opgevoed werden. Daarin lieten zij al hun kinderen dopen en beloofden God hen christelijk groot te brengen.  Het gaat vooral om het geloof dat er bij komt. Ik heb iemand gesproken die in een pinkstergemeente kerkte (nu een andere evangelische gemeente) en met vele leeftijdgenoten na hun leven aan Jezus gegeven te hebben zich liet dopen, maar van die hele club is alleen zij nog betrokken christelijk. De rest is vooral na het krijgen van een niet gelovige vriendje of een vriendin afgehaakt. We moeten dus de beproeving doorstaan, jou geloof heeft het dus doorstaan geloof ik, want je weet dat je een kind van God bent :)
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2009, 03:46:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

volgeling

  • Berichten: 129
    • Bekijk profiel
dopen
« Reactie #56 Gepost op: februari 09, 2009, 09:11:47 pm »

quote:

Zwever schreef op 09 februari 2009 om 15:38:
Dank je. Ik weet inderdaad van belofte/eis af.

Mag ik dan toch vragen waarom er zo stellig in de NGB/Catechismus gezegd wordt dat je 'zo zeker als' je gedoopt bent, 'zo zeker' BEN je:
- gereinigd van de zonde
- opnieuw geboren tot kind van God

Deze manier van zeggen is bedoeld om mensen die twijfelen over de streep te halen. Mensen die eraan twijfelen of Gods beloften wel voor hen gelden. Op die manier is de doop ons gegeven om ons op te roepen tot geloof, om ons zwakke geloof te versterken. Daarbij zal altijd gewezen moeten worden op de inhoud van de doop: het afwassen van de zonde door het bloed van Jezus.
De doop zegt als het ware tot de dopeling: Geloof dat wat ik beteken, dat waarnaar ik verwijs.
De doop is op deze manier een onderstreping (een zegel) van Gods beloften, die wij moeten geloven.

quote:

Zou je dan ook willen zeggen dat zo'n kind nog geen kind van God is, zolang het die feiten nog niet in geloof heeft aangenomen? En dat terwijl er juist in de GKv zo stellig wordt gezegd: bij de doop ben je helemaal een kind van God. Niet pas achteraf, gebaseerd op je eigen geloof.


Je kunt op twee manieren spreken over 'kind van God' zijn, en beide zijn Bijbels te onderbouwen:

1. Als kind ben je geboren in een christelijk gezin en hoor je bij Gods verbond. Je bent dan een 'verbondskind'. Dat is te vergelijken met kinderen die in de tijd van het OT in Israël geboren werden. Dit waren kinderen van het verbond, daarmee apart gezet voor God en afgezonderd van de rest van de wereld. De jongetjes kregen dan ook het teken van het verbond: de besnijdenis, als markering dat ze bij Gods volk en Gods verbond hoorden. Dat is een uiterst bevoorrechte positie! Want zij groeiden op dichtbij de HERE! Ze hoorden over Hem en zijn grote daden! Echter, we lezen in de Bijbel dat niet alle kinderen gelovige en vrome Joden werden. Velen werden afvallig en ongelovig. Zij braken het verbond en daarover komt Gods verbondswraak. 'Niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël' (Rom 9:6), schrijft Paulus dan ook. Ook schrijft hij in Rom 2: '28 Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, 29 maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de ware besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.' En daarmee kom ik op de tweede manier van kind van God zijn:

2. Kind van God ben je als je opnieuw bent geboren, of: uit God bent geboren. Joh 1:12-13: '12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen van God te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van een man, doch uit God geboren zijn.' Dat zijn zij die niet alleen niet alleen uiterlijk besneden zijn, maar van wie hun hart is besneden. Dat zijn zij die niet alleen uiterlijk gewassen zijn, maar zij die van binnen gereinigd zijn door het bloed van Christus. Dat zijn zij die waar geloof hebben ontvangen van de Heilige Geest.

Hoe zit het dan met het begraven worden in Christus dood (Rom 6:3)? Dat betekent niet dat je op het moment van de doop zelf wedergeboren wordt, maar dat je formeel aan Christus verbonden wordt. Je wordt op naam van Jezus overgeschreven, om het maar zo te zeggen. Je deelt formeel in zijn begraven-zijn. Oftewel: je hebt Zijn gemeende belofte. Een uiterst bevoorrechte positie! Maar wat wij in Christus hébben moet ons wel toegeëigend worden. En dat kan alleen door het geloof. En juist de doop schreeuwt het ons toe: Geloof! Geloof!

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
dopen
« Reactie #57 Gepost op: februari 09, 2009, 09:25:31 pm »
Volgens mij volg ik je helemaal, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Pooh het allemaal toch net een beetje anders bedoelde...
Pooh!!??

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
dopen
« Reactie #58 Gepost op: februari 09, 2009, 09:40:34 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 februari 2009 om 22:31:
Leg mij dan maar eens uit dat enkele van mijn gedoopte zusters al jaren niets meer van het geloof willen weten, in tegendeel. Kun je het wedergeboren bij de doop soms verliezen dan? Ik kan me daar best druk over maken en ook boos. Die theorie van gedoopt en wedergeboren klopt gewoon aantoonbaar niet als het gaat om de vrucht die ontbreekt bij gedoopten. Hoeveel stil verdriet is daar wel niet over bij ouders, maar ook bij opa en oma en broers en zuster.
Ik vraag me toch af of wat ik hier vroeg en aankaartte een moeilijk te beantwoorden opmerking was of als volslagen onzin wordt beschouwd?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
dopen
« Reactie #59 Gepost op: februari 09, 2009, 10:41:05 pm »
Die theorie klopt inderdaad niet, want het is de Geest van God die mensen als eerste aanraakt, alsvorens ze voor Jezus kiezen. Zonder die Geest die ons eerst heeft lief gehad is dat niet mogenlijk. De doop is daarin dan ook niet zo bindend aan, maar een teken door een gelovige gegeven net als de offers die Joden brengen aan God.

Dat God echter wel van ons verwacht dat we ons laten dopen is omdat het een middel is dat ons van onze keuze bewust maakt, net als een schilderij van Rembrand van Gog ook mensen ergens aan doet denken, zo doet de doop de mensen aan het offer van Jezus en de keuze voor Hem denken op het moment dat we ons laten dopen of een kind laten dopen. Een keuze die we maken, doordat de Geest dat als eerste in ons gelegd heeft. Doordat God eerst ons aannam, kunnen we daarop reageren met een bevestiging dat we voor Hem willen gaan, onze levens nu ook aan Hem willen geven.
Een nieuwe start is een nieuw begin