Auteur Topic: GKv doet mee aan Nationale Synode  (gelezen 24482 keer)

webredacteurMO

• Redactie GKV.nl
    • Bekijk profiel
GKv doet mee aan Nationale Synode
« Gepost op: september 30, 2010, 11:16:47 am »
Het deputaatschap Kerkelijke eenheid heeft besloten deel te nemen aan de Nationale Synode die op vrijdag 10 en zaterdag 11 december 2010 in Dordrecht zal plaatsvinden. Dit meldt deputaatschap Relatie kerk en overheid in haar jaarrapportage.

De uitnodiging voor de GKv om deel te nemen aan de Nationale Synode was gericht aan ds. A. de Snoo. In eerste instantie heeft hij deze zaak aan deputaten Kerkelijke eenheid (DKE) voorgelegd. Nu dit deputaatschap heeft besloten hieraan deel te nemen, hoopt ds. De Snoo samen met DKE een representatieve vertegenwoordiging (25 personen) uit de GKv samen te stellen. "Het is goed dat de titulair voorzitter van ons deputaatschap als 'vertegenwoordiger van onze kerken in de samenleving' hier ook zelf bij aanwezig is," stellen deputaten Relatie kerk en overheid (RKO) in hun jaarrapport.

Op de website van de Nationale Synode staat te lezen wat het doel is van deze vergadering. De synode wil christenen uit verschillende kerken samenbrengen om te praten niet over wat hen scheidt, maar over wat hen bindt in de levende God, Vader, Zoon en Heilige Geest. Het gaat dus over eenheid in verscheidenheid.
* Het doel van de Nationale Synode is niet om te komen tot een superkerk, waarin iedereen hetzelfde moet denken.
* Het doel van de Nationale Synode is wél het bevorderen van het onderlinge geloofsgesprek om te komen tot een eensgezind getuigenis waarin christenen uitdrukking geven aan wat hen samenbindt in de levende God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
* De Nationale Synode wil bovendien naar de Nederlandse samenleving die haar doel en samenhang steeds meer lijkt te verliezen, een getuigenis laten uitgaan: kijk, dit is waar wij christenen samen voor staan! Daarom is de ondertitel van de Nationale Synode ook: protestants platform. (www.nationalesynode.nl)
« Laatst bewerkt op: september 30, 2010, 11:25:53 am door webredacteurMO »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 30, 2010, 02:33:46 pm »
Dat is mooi!!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2010, 07:44:26 pm »
De NGK ook, las ik vandaag toevallig aan het eind van een artikel (over een ander onderwerp) in het ND....

quote:
Nationale Synode
Minder tijd had de Landelijke Vergadering nodig voor het besluit om deel te nemen aan de Nationale Synode in december, een protestants forum van kerken die een signaal willen afgeven aan de samenleving. Alle handen gingen omhoog bij de stemming, waarmee het initiatief unaniem werd omarmd.
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2010, 07:55:53 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2010, 10:35:19 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 oktober 2010 om 19:44:
De NGK ook, las ik vandaag toevallig aan het eind van een artikel (over een ander onderwerp) in het ND....

quote:
Nationale Synode
Minder tijd had de Landelijke Vergadering nodig voor het besluit om deel te nemen aan de Nationale Synode in december, een protestants forum van kerken die een signaal willen afgeven aan de samenleving. Alle handen gingen omhoog bij de stemming, waarmee het initiatief unaniem werd omarmd.
Het artikel staat vandaag in de papieren versie van het ND, maar stond blijkbaar zaterdag al in de online-versie....

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2010, 10:11:43 pm »
De CGK sluit zich ook aan bij dit initiatief.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 12, 2010, 12:38:49 am »

quote:

michielk schreef op 11 oktober 2010 om 22:11:
De CGK sluit zich ook aan bij dit initiatief.

Mooi.
Nu nog wat minder praten en wat meer daden :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 13, 2010, 08:20:40 pm »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2010, 08:28:08 pm »
Ik denk niet dat DAT de daad was die Riemer op het oog had (een daad tot minder praten)....  ;)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 13, 2010, 08:45:09 pm »
Vreemd, die ingezonden brief stelt aan het eind dat ondergetekenden zich niet vertegenwoordigd voelen terwijl ze eerder in de brief stellen dat de vertegenwoordiging (al dan wel of niet) pas achteraf vastgesteld kan worden.

Nu komt er een initiatief om eindelijk eens met elkaar om de tafel te zitten en zelfs die uitgestoken hand wil men niet aannemen. Volstrekt onbegrijpelijk.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 13, 2010, 09:05:55 pm »
Ik vind het vooral jammer dat ze  met dit ingezonden verhaal een -in mijn ogen- symbolische samenkomst  (weer) veel te serieus benaderen.

Persoonlijk voel ik me ook niet zo vertegenwoordigd,  ik voel me veel meer vertegenwoordigd op  gesprekken tussen de  kerkenraden van de plaatselijke GKv en PKN.   Ik denk dat eenheid(in verscheidenheid) vooral lokaal  begint.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2010, 12:55:59 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 oktober 2010 om 20:28:
Ik denk niet dat DAT de daad was die Riemer op het oog had (een daad tot minder praten)....  ;)

Mijn opmerking over daden was gericht op het ellenlang en oeverloos vergaderen terwijl we ook als kerken kunnen besluiten dat we samen God gaan dienen.\
Denk daarbij aan de eeuwigdurende gesprekken met de CGK.
Er kan over elke tittel of jota vergaderd worden. Maar wanneer gaan we de handen eens uit de mouwen steken?
In de regel is de GKv wel een vergader kerk maar vergaderend kerken kent men niet echt :)

Ik zeg niet dat er geen hobbels te nemen zijn maar NEEM die hobbels dan ook eens.
Zeker als het gaat om de CGK waar we heel veel binding mee hebben.
Daarnaast merk ik dat de GKv wel wil voetjevrijen met de evangelische hoek maar dat de broeders en zusters in de PKN toch vaak genegeerd worden.
Kerkgeschiedenistechnisch gezien hebben we meer met de PKN dan met de baptist en zijn uitwassen.
Gereformeerd?
Ja, volmondig ja. Maar dan wel een doorgaande reformatie die zijn familieleden wenst te kennen....

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2010, 01:03:38 am »

quote:

Doarsie schreef op 13 oktober 2010 om 21:05:
Ik vind het vooral jammer dat ze  met dit ingezonden verhaal een -in mijn ogen- symbolische samenkomst  (weer) veel te serieus benaderen.
Wie een stok zoekt om te slaan zal die stok overal kunnen vinden.
Dat geldt voor iedereen en ook voor de ondertekenaars van dit ingezonden.

quote:

Persoonlijk voel ik me ook niet zo vertegenwoordigd,  ik voel me veel meer vertegenwoordigd op  gesprekken tussen de  kerkenraden van de plaatselijke GKv en PKN.   Ik denk dat eenheid(in verscheidenheid) vooral lokaal  begint.

Ik denk dat een NS helemaal geen zoden aan de dijk zal zetten.
Er komen weke verklaringen en meer niet.
Maar toch is het van belang om aanwezig te zijn.
If you van't beat them, join them :)

Wel opvallend dat "verontrust GKv"  hier weer mee aan de haal gaat.
De genoemde weblog is van een meer dan verontrust gereformeerde immers?
Geen idee of de schrijver Johan nog in onze GKv verblijft, ik vermoedt dat hij al lang bij de herstelde kerken onderdak heeft gevonden. maar dat terzijde.

Lees ook even deze:verklaring op GKV

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2010, 11:56:41 am »

quote:

Thorgrem schreef op 13 oktober 2010 om 20:45:
Vreemd, die ingezonden brief stelt aan het eind dat ondergetekenden zich niet vertegenwoordigd voelen terwijl ze eerder in de brief stellen dat de vertegenwoordiging (al dan wel of niet) pas achteraf vastgesteld kan worden.
je leest niet goed. De schrijvers (Wilschut en Storm) achten zich niet vertegenwoordigd (vanwege inhoudelijke en/of procedurele redenen?!). Eerder in hun brief stellen ze een procedureel punt aan de orde, namelijk dat er helemaal niet door de kerkelijke synode is besloten om een afvaardiging te sturen naar de nationale synode, en aangezien de GKv-synode pas na de nationale synode is, zou je pas achteraf met terugwerkende kracht de afvaardiging kunnen goed- of afkeuren:

Hoe dan ook: het zijn niet de vrijgemaakt-gereformeerde kerken die tot deelname besloten hebben. Dat kan pas achteraf gezegd worden, wanneer de generale synode van Harderwijk in 2011 deze stap zou goedkeuren.

Dus, vanwege de timing kan je als GKv pas achteraf beslissen of je een afvaardiging had willen sturen, omdat het beslismoment nu eenmaal pas na de N.S. valt. Dus nu zit er namens de GKv een afvaardiging die in feite helemaal niet namens de GKv is.

quote:

Nu komt er een initiatief om eindelijk eens met elkaar om de tafel te zitten en zelfs die uitgestoken hand wil men niet aannemen. Volstrekt onbegrijpelijk.
ik wil veel uitgestoken handen aannemen, maar voor mij hoeven de handen van vrijzinnig protestanten die Jezus loochenen absoluut niet. Ik kan me goed voorstellen dat dat ook de bezwaren zijn van Storm en Wilschut.

een paar illustraties van uitgestoken handen waar ik geen behoefte aan heb:
God is alles, die er altijd is, die wij als kinderen van een vader werkelijk kennen mogen door zijn zoon Jezus Christus een mens vol van Geest, in wie wij God nabij voelen. Jezus is de rechtvaardige, die geleefd heeft zoals God het heeft bedoelt en ons tot voorbeeld is. Hij heeft ons een spiegel voorgehouden en met zijn lijden aan het kruis ons bewust gemaakt van onze zonden. Zijn dood was niet het einde. Hij is diep in ons blijven leven. Ook wij voelen dat we eeuwig zijn. (uit Remonstrantse hoek)

(...)
Het feit dat dit credo teruggaat op de Apostolische Geloofsbelijdenis maakt helaas ook dat er weinig verrassends in zit. Ook vind ik het jammer dat het levensgevoel van de moderne gelovige niet wordt aangestipt: de ervaring dat geloven veelal een zoeken is dat niet per definitie hoeft te leiden tot vaststaande overtuigingen (immers: in het zoeken zelf worden we geraakt door de Eeuwige) en de ervaring dat niet alleen door de getuigenissen van profeten en apostelen, maar onder andere ook door allerhande hedendaagse stemmen en beelden Gods stem tot ons klinkt.

Positief waardeer ik wel de beschrijving van Jezus als de rechtvaardige. Daarbij aangetekend dat velen uit onze kring zich meer zullen vinden in de beschrijving dat hij de wil van God heeft gedaan en ons daarin is voorgegaan, dan in de zinsnede over schuld en verzoening.
(...) zo ervaar ik het ‘feitelijke’ zinnetje ‘Met Pinksteren is de Heilige Geest uitgestort’ als een Fremdkörper in de verder zo belijdende tekst.
(...)
(ook uit de remonstrantse broederschap)

Het stuk over Jezus in het 'credo' van de nationale synode luidt als volgt:
God is de Levende, die we werkelijk kennen mogen
door zijn Zoon Jezus Christus, geboren uit Israël,
in wie wij Gods verborgen hartklop horen.
Jezus is de rechtvaardige, die de wil van God heeft gedaan
en ons deze wil heeft voorgeleefd.
Hij heeft onze schuld op zich genomen en gedragen,
aan het kruis van Golgotha ons weer met God verzoend.
Zijn graf was niet het einde: Hij is opgestaan!
Daarom heeft voor ons de dood niet meer het laatste woord.

Sinds Pasen klinkt het evangelie voort,
het woord van omkeer tot nieuw leven.
Het verkondigt ons Gods vrede die het verstand te boven gaat.
Geen mens is meer een hopeloos geval
want in de muur van dood en schuld,
heeft Jezus een deur geopend
naar de Vader en elkaar.
Naar Hem zien we verlangend uit:
Kom, Heer Jezus, kom!

Opvallend:
waar is Jezus' verheven positie? Zijn goddelijkheid? Zijn zitten aan de rechterhand van de Vader?
Waarom staat er wel dat Jezus geboren is uit Israel, maar niet (zoals in bv. het apostolicum) van de Heilige Geest?
Waar is gebleven, dat Jezus terugkomt om te oordelen?

De tekst is wel losjes gebaseerd op het Apostolicum (en andere oude belijdenissen) maar dan alleen qua vorm. Qua inhoud is er nogal wat cruciaals weggelaten.

Zonder al te veel moeite kan er ook wel een uitnodiging gestuurd worden naar de Jehovah's getuigen. (Hooguit moeten die hun achterban er even op wijzen dat het "Hij" spraakgebruik over de Heilige Geest in de bijbel ook hier en daar zo voorkomt, maar dat heeft hen er ook nooit van weerhouden om te stellen dat de Geest een kracht is, en geen persoon.)
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2010, 12:25:35 pm door Nunc »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 14, 2010, 12:40:49 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 oktober 2010 om 11:56:
[...]
ik wil veel uitgestoken handen aannemen, maar voor mij hoeven de handen van vrijzinnig protestanten die Jezus loochenen absoluut niet. Ik kan me goed voorstellen dat dat ook de bezwaren zijn van Storm en Wilschut.
Met de uitgestoken hand nemen we toch niet gelijk de volledige denkwereld van de gesprekspartner aan???

"Vrijzinnigheid" is niet een besmettelijke ziekte... We hoeven onszelf of de ander niet quarantaine te houden, want dat is zinloos en zou bovendien door buitenstaanders nog "verkeerd" uitgelegd kunnen worden ook....

Een, consequent volgehouden, "liefdevol vermanen" lijkt me hier beter dan het niet enkel "de andere wang", maar meteen ook "de rug toekeren"...

Evt. bezwaren van Wilschut en Storm ZOU ik me kunnen voorstellen (al stonden die NIET in hun ingezonden artikel vermeld, behalve een procedureel bezwaar van ondergeschikt belang - gelet op het belang van de bijbelse oproep tot Eenheid....). Hun (re)actie kan ik met NIET voorstellen... Laat je DAN vertegenwoordigen in de GKV-afvaardiging en laat hier een bijbels geluid horen....

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2010, 01:02:36 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 oktober 2010 om 12:40:
[...]

Met de uitgestoken hand nemen we toch niet gelijk de volledige denkwereld van de gesprekspartner aan???

ligt eraan wat de situatie/context is. Als het gaat om een 'synode' waarop kerken een eensgezind geluid willen laten horen, dan vereenzelvig je jezelf er wel mee.

quote:

"Vrijzinnigheid" is niet een besmettelijke ziekte... We hoeven onszelf of de ander niet quarantaine te houden, want dat is zinloos en zou bovendien door buitenstaanders nog "verkeerd" uitgelegd kunnen worden ook....

helemaal mee eens. Maar dat betekent niet dat je samen bv. met vrijzinnigen verklaringen moet opstellen over kerkelijke eenheid.

quote:

Een, consequent volgehouden, "liefdevol vermanen" lijkt me hier beter dan het niet enkel "de andere wang", maar meteen ook "de rug toekeren"...

Evt. bezwaren van Wilschut en Storm ZOU ik me kunnen voorstellen (al stonden die NIET in hun ingezonden artikel vermeld, behalve een procedureel bezwaar van ondergeschikt belang - gelet op het belang van de bijbelse oproep tot Eenheid....). Hun (re)actie kan ik met NIET voorstellen... Laat je DAN vertegenwoordigen in de GKV-afvaardiging en laat hier een bijbels geluid horen....
het ligt er maar net aan wat precies het doel van de 'nationale synode' is. Is het een forum waarop iedereen z'n zegje mag doen? Dan geen enkel probleem mee. Is het een samenkomst waaruit een soort verklaring over kerkelijke eenheid/eensgezindheid/etc moet komen. Dat lijkt me niet wenselijk samen met vrijzinnigen.