quote:
Piebe schreef op 17 maart 2011 om 00:09:[...]
Als het koninkrijk toen al (geestelijk) toegankelijk was voor iedereen, waarom gaf Jezus dan
de sleutels van het Koninkrijk der hemelen (Mat 16,19) aan Petrus? Dat is immers een duidelijk teken dat de deur toen nog op slot zat.
Later op Patmos kreeg Johannes een visioen over dingen die spoedig zouden gebeuren (Op 1,1) en schreef:
'En ik hoorde een grote stem, zeggende in de hemel:
Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden van onze God; en de macht van Zijn Christus; want de aanklager onzer broederen, die hen aanklaagde voor onze God dag en nacht is neergeworpen.' (Op 12,10)
Kortom, de komst van het koninkrijk met KRACHT (Mar 9,1) plaatste Johannes in de voor hem nabije toekomst en dus beschouwde hij die profetie NIET vervuld met de uitstorting van de heilige Geest. Daarom doe ik dat ook niet en verwerp ik de uitleg die jij en Elle voorstellen.
2 Petr 1:16 Οὐ γὰρ σεσοφισμένοις μύθοις ἐξακολουθήσαντες ἐγνωρίσαμεν ὑμῖν τὴν τοῦ κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ
δύναμιν καὶ παρουσίαν ἀλλ' ἐπόπται γενηθέντες τῆς ἐκείνου μεγαλειότητος.
16 Want wij zijn geen kunstig bedachte verzinsels gevolgd, toen wij u de kracht en de komst van onze Heere Jezus Christus bekendmaakten, maar wij zijn ooggetuigen geweest van Zijn majesteit.
17 Want Hij heeft van God de Vader eer en heerlijkheid ontvangen, toen een stem als deze van de verheven heerlijkheid tot Hem kwam: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb.
18 En deze stem hebben wij gehoord, toen deze vanuit de hemel kwam, terwijl wij met Hem op de heilige berg waren.
19 En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.De schrijver van deze brief meldt dat hij een ooggetuige is geweest van de aanvang van het Koningschap van Jezus... Men is ooggetuige geweest van de
majesteit van Christus op het moment, waarop
op de heilige berg de stem van de Vader uitriep: "dit is Mijn geliefde Zoon"...
De ooggetuigen van deze gebeurtenis waren, volgens Mat 17:1
En na zes dagen nam Jezus Petrus en Jakobus en Johannes, zijn broer, met Zich mee en bracht hen op een hoge berg, alleen hen.
--- --- ---
Wel: deze Petrus "heeft" het profetische woord in zijn hart gehad "als een lamp die schijnt in een duistere plaats"... Tot het moment "waarop zijn dag aanbrak en de morgenster opging in zijn hart"...
Als deze uitspraak slaat op een profetisch woord, dat verband houdt met die gebeurtenis op de Berg, dan denk ik als vanzelf aan hetgeen vlak voor deze geschiedenis beschreven is. In Mat 15.
Daar staan 4 profetische woorden vermeld:
1) 16 Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God.
2) 17 En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
18 En Ik zeg u ook dat u Petrus bent, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen.
19 En Ik zal u de sleutels van het Koninkrijk der hemelen geven; en wat u bindt op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en wat u ontbindt op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.
3) 27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, met Zijn engelen, en dan zal Hij ieder vergelden naar zijn daden.
4) 28 Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.
--- --- ---
Wel. Petrus zegt in zijn 2e brief: Dit profetische woord is voor de toehoorder van de brief OOK nog steeds een lamp die schijnt op een duistere plaats, totdat voor
die persoon de dag aanbreekt...
Daarmee vallen m.i. de laatste 2 profetieën af als bedoeld in 2 Petr 1. Want profetie 4 is (volgens Petrus) al uitgekomen bij de Verheerlijking van Christus op de Berg. En we kunnen nog niet zeggen dat "eenieder al vergolden is naar zijn daden"... Men zondigt
door tot op de dag van vandaag, helaas... Trouwens. Zie 2 Petr 3: ook
Petrus weet dat
die dag nog niet gekomen is (
de 3e profetie nog niet is uitgekomen, dus)....!
Welke van de 2
andere profetieën komt nu het meest in aanmerking om voor de toehoorder van het Evangelie een "licht op een duistere plaats" te zijn totdat daadwerkelijk de dageraad aanbreekt voor die toehoorder?
Mijns inziens profetie 1: "
U bent de Christus, de Zoon van de levende God"... Dat is (zo zegt Jezus in Mat 15:17) een openbaring die God de Vader geeft aan de mens! Het
begin van het geloof in Christus komt bij God vandaan! (
Daarom zegt Paulus ook in 1 Kor 12:3
Niemand zeggen: Jezus is Heer, dan door de Heilige Geest).
Dat werk van de Geest is de lamp die God in ons ontsteekt op een duistere plaats. Tot het moment waarop de
dag aanbreekt. Het moment waarop men het Koninkrijk ziet komen met Kracht:
Lucas 24:49
En zie, Ik zend de belofte van Mijn Vader op u; maar blijft u in de stad Jeruzalem, totdat u met kracht uit de hoogte bekleed zult worden. De apostelen werden met Kracht uit de hoogte bekleed. Zie Handelingen 2... En
direct na die gebeurtenis kan Petrus al getuigen over de
dageraad die voor hem was aangebroken!
In de gave van de Heilige Geest, waarover Petrus vervolgens zegt:
"die belofte is er ook voor u"!
Hand 2:38
En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.--- --- ---
Kortom:
Volgens Petrus is het Koninkrijk gekomen met
kracht tijdens de Verheerlijking op de Berg, tijdens Pinksteren, en voor iedere gelovige op het moment dat de Geest in hem/haar gaat werken... Lijkt me...
En, volgens die tekst uit Openbaring die je aanhaalt, is ook het verslaan van Satan een teken van het komen van het Koninkrijk met Kracht...
(waarom zou die
komst van dat Koninkrijk met slechts één teken aangeduid kunnen worden en niet met
meerdere?!!)