Auteur Topic: Koninkrijk der Hemelen  (gelezen 24116 keer)

yvon777

• Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Gepost op: maart 13, 2011, 05:40:36 pm »
Hallo allemaal,
Ik heb een klein vraagje (ik had hem al in een ander onderwerp ook gesteld, maar daar liepen 2 vragen door elkaar vandaar even een nieuw onderwerp)
Je leest in de Bijbel veel dingen over het koninkrijk der hemelen.
Bijvoorbeeld Mat 10:7: "Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen".
Verder kunnen we ook heel veel gelijkenissen vinden in de Bijbel over het koninkrijk der hemelen (heel Matt 13 staat er vol mee).
Als Jezus dat zo vaak aanhaalt moet het wel van groot belang zijn.

Kortom mijn vraag is: wat wordt verstaan onder het koninkrijk der hemelen.

(Misschien dat iemand de gelijkenis uit kan leggen die Jezus aanhaalt:
Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker.
Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone parelen zocht. Toen hij een kostbare parel gevonden had, ging hij heen en verkocht al wat hij had, en kocht die.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Gr Yvon
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2011, 11:32:03 am »
Ik denk dat Jezus daar het hemelse Jeruzalem mee bedoelde (Heb 12,22) de moeder van de christenen (Gal 4,26) de grote stad van God welke apostel Johannes uit de hemel (Openb 3,12 + 21,10.) zag neerdalen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

• Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2011, 01:47:19 pm »
Dus volgens jou is het de plek waar we mogen zijn nadat Jezus is teruggekomen (als ik dat goed begrijp) = het nieuwe Jeruzalem
Met anderen woorden: we moeten het nieuwe Jeruzalem zoeken? (die Johannes uit de hemel zag komen)..(Matt 6:33)

Ik vind dat een beetje moeilijk te begrijpen als ik lees in Matt 10:7:
"Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen".Dichtbij gekomen.. Zo dichtbij dat Jezus zelfs later zegt tegen de schriftgeleerden die Hem als aanhanger van Beelzebul zien: Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen. (Matt 12)
Maar het nieuwe Jeruzalem is nog niet gekomen toch?..

Vanuit de Bijbel leren we dat we nu al de geheimemissen van het koninkrijk der hemelen mogen kennen. Jezus vertelde het zo tegen zijn discipelen: Toen hij weer alleen was met zijn volgelingen en met de twaalf, stelden ze hem vragen over de gelijkenissen. Hij zei tegen hen:
"Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld;
maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen, opdat ze scherp zien, maar geen inzicht hebben, opdat ze goed horen, maar niets begrijpen, anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen.
(Matt 4)
Dus sommigen zien het wel en sommigen niet. Wanneer je het geheim van het koninkrijk kent, begrijp je ook de gelijkenissen zo niet dan hoor je alleen de gelijkenissen zonder echt te beseffen.. Als ik dat tenminste goed lees in Matt 4..

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2011, 01:55:47 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 13:47:
Dus volgens jou is het de plek waar we mogen zijn nadat Jezus is teruggekomen (als ik dat goed begrijp) = het nieuwe Jeruzalem
Met anderen woorden: we moeten het nieuwe Jeruzalem zoeken? (die Johannes uit de hemel zag komen)..(Matt 6:33)
Klopt.

quote:

Ik vind dat een beetje moeilijk te begrijpen als ik lees in Matt 10:7:
"Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen".Dichtbij gekomen.. Zo dichtbij dat Jezus zelfs later zegt tegen de schriftgeleerden die Hem als aanhanger van Beelzebul zien: Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen. (Matt 12)
Maar het nieuwe Jeruzalem is nog niet gekomen toch?..
Nou, Jezus heeft in Marcus 9:1 gezegd dat sommigen die daar stonden de dood niet smaken zouden voordat zij de komst van het koninkrijk hadden meegemaakt, dus indien het nog niet gekomen is hebben we een probleem.

quote:

Vanuit de Bijbel leren we dat we nu al de geheimemissen van het koninkrijk der hemelen mogen kennen. Jezus vertelde het zo tegen zijn discipelen: Toen hij weer alleen was met zijn volgelingen en met de twaalf, stelden ze hem vragen over de gelijkenissen. Hij zei tegen hen:
"Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld;
maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen, opdat ze scherp zien, maar geen inzicht hebben, opdat ze goed horen, maar niets begrijpen, anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen.
(Matt 4)
Dus sommigen zien het wel en sommigen niet. Wanneer je het geheim van het koninkrijk kent, begrijp je ook de gelijkenissen zo niet dan hoor je alleen de gelijkenissen zonder echt te beseffen.. Als ik dat tenminste goed lees in Matt 4..
Precies en het nieuwe Jeruzalem is een onvergankelijk koninkrijk en derhalve niet met de ogen waarneembaar, want alles wat wij zien is immers tijdelijk.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

• Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2011, 02:12:45 pm »
Ok dus het is zeg maar niet de gouden stad welke Johannes zag? Maar alleen geestelijk te zien als ik je goed begrijp..

Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker.
Wat bezielt die man dat hij alles verkoopt om die akker in bezit te krijgen. Alles inruilen voor dat..
Dan is het wel een gigantische schat als je er alles voor opgeeft lijkt mij.
Geldt dat in bepaalde zin ook voor ons?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2011, 02:28:20 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 14:12:
Ok dus het is zeg maar niet de gouden stad welke Johannes zag? Maar alleen geestelijk te zien als ik je goed begrijp..
De stad die Johannes zag was geestelijk, want hij zag hem uit de hemel neerdalen (Op 21,2) in een visioen. Dus ja, het is diezelfde stad.

quote:

Wat bezielt die man dat hij alles verkoopt om die akker in bezit te krijgen. Alles inruilen voor dat..
Dan is het wel een gigantische schat als je er alles voor opgeeft lijkt mij.
Geldt dat in bepaalde zin ook voor ons?
Jezus heeft de komst van het koninkrijk binnen de levens van sommige van zijn discipelen geplaatst (Mar 9,1) en aangezien die generatie verstorven is moet die stad er zijn, zullen we samen op zoek gaan? :)
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 02:30:37 pm door Piebe »

yvon777

• Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2011, 03:29:16 pm »

quote:

Jezus heeft de komst van het koninkrijk binnen de levens van sommige van zijn discipelen geplaatst (Mar 9,1) en aangezien die generatie verstorven is moet die stad er zijn

Ik begrijp de zin geloof ik niet helemaal goed.. Je bedoelt dat (sommige) discipelen het koninkrijk van God binnen zijn gegaan terwijl ze wel gestorven zijn?
Als dat zo is begrijp ik jou goed

quote:

zullen we samen op zoek gaan? :)
Dat aanbod sla ik niet af :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2011, 04:07:00 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 15:29:
[...]

Ik begrijp de zin geloof ik niet helemaal goed.. Je bedoelt dat (sommige) discipelen het koninkrijk van God binnen zijn gegaan terwijl ze wel gestorven zijn?
Als dat zo is begrijp ik jou goed
Nee, ik bedoel dat het koninkrijk in de eerste eeuw gekomen is, zie Marcus 9 vers 1.

quote:

Dat aanbod sla ik niet af :)
Gezellig! :)

yvon777

• Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2011, 04:32:52 pm »

quote:

Nee, ik bedoel dat het koninkrijk in de eerste eeuw gekomen is, zie Marcus 9 vers 1.

Ok je bedoelt op die manier, ik begrijp het :)
Ik zoek het er even bij :) Mar 8-9: Hij riep de menigte samen met de leerlingen bij zich en zei: ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en zo achter mij aan komen.
Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij en het evangelie, zal het behouden.
Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet
Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader.’
Verder zei hij ook nog: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’

Wie zijn leven verliest zal het vinden. Daar heb je de bekering inderdaad weer, en dan volgt daarop en stukje uit Marcus 9 wat je aanhaalt.
Het koninkrijk van God in al zijn kracht.. dat lijkt mij pinksteren (de komst van de Heilige Geest) beschreven in Handelingen 2:

Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.

En als dit het koninkrijk van God is, dan sluit dit inderdaad ook aan waar ik in een ander topic mee opende: Dat Jezus (vog voordat de Heilige Geest uitgestort is) zegt: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen (Matt 2:2)

Zou het bekeren de deur zijn naar Gods koninkrijk?
Het lijkt er wel op als ik dit zo lees..

quote:

Gezellig! :)
vind ik ook :D

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2011, 05:03:40 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 16:32:
[...]

Ok je bedoelt op die manier, ik begrijp het :)
Ik zoek het er even bij :) Mar 8-9: Hij riep de menigte samen met de leerlingen bij zich en zei: ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en zo achter mij aan komen.
Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij en het evangelie, zal het behouden.
Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet
Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader.’
Verder zei hij ook nog: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’

Wie zijn leven verliest zal het vinden. Daar heb je de bekering inderdaad weer, en dan volgt daarop en stukje uit Marcus 9 wat je aanhaalt.
Het koninkrijk van God in al zijn kracht.. dat lijkt mij pinksteren (de komst van de Heilige Geest) beschreven in Handelingen 2:

Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.

En als dit het koninkrijk van God is, dan sluit dit inderdaad ook aan waar ik in een ander topic mee opende: Dat Jezus (vog voordat de Heilige Geest uitgestort is) zegt: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen (Matt 2:2)

Zou het bekeren de deur zijn naar Gods koninkrijk?
Het lijkt er wel op als ik dit zo lees..
Wanneer iets nabij is gekomen is het bijna gearriveerd maar nog niet helemaal. Bovendien kreeg apostel Johannes zijn visioen over het hemelse Jeruzalem een aantal decennia nadat de Heilige Geest al was uitgestort, dus de komst van het koninkrijk lag toen nog in de (voor hem nabije) toekomst.

quote:

vind ik ook :D

Neem mijn hand en dan gaan we er op uit!

We weten nu dat het koninkrijk niet zichtbaar en nog niet gekomen was toen de laatste openbaring aan apostel Johannes geschiedde te Patmos, wat het zoeken vergemakkelijkt!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a5/Patmos_Livadi-05_05.jpg/264px-Patmos_Livadi-05_05.jpg
Een strand op het Griekse Patmos.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 05:07:42 pm door Piebe »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2011, 05:24:52 pm »
Piebe, Je moet denk ik eerst nog helderder maken dat 'het koninkrijk der hemelen' aanvangt op het moment dat het hemelse jeruzalem neerdaalt. En wellicht kun je het burgerschap al (beloofd) krijgen voordat het koninkrijk op aarde gerealiseerd is. (Vergelijk de molukkers en hun regering in ballingschap.)
Mattheus is imho de enige die de term 'koninkrijk der hemelen' gebruikt. Dat doet hij niet op een heel heldere manier. Dat maakt vergelijken met andere teksten lastig.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2011, 06:00:17 pm »

quote:

elle schreef op 14 maart 2011 om 17:24:
Piebe, Je moet denk ik eerst nog helderder maken dat 'het koninkrijk der hemelen' aanvangt op het moment dat het hemelse jeruzalem neerdaalt.
Jezus plaatste de komst van het koninkrijk binnen de levens van sommige van zijn discipelen zie Mar 9 vers 1 en dat is voor mij glashelder.

quote:

En wellicht kun je het burgerschap al (beloofd) krijgen voordat het koninkrijk op aarde gerealiseerd is. (Vergelijk de molukkers en hun regering in ballingschap.)
Dat lijkt mij goed mogelijk.

quote:

Mattheus is imho de enige die de term 'koninkrijk der hemelen' gebruikt. Dat doet hij niet op een heel heldere manier. Dat maakt vergelijken met andere teksten lastig.
Dat vind ik reuze meevallen, want de hemel is de lucht en de de stad die Johannes zag neerdalen kwam uit de hemel. Wat is daar onduidelijk aan? Bovendien toont Marcus 9 vers 1 duidelijk aan dat het koninkrijk sowieso in de eerste eeuw met KRACHT is gekomen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2011, 06:22:43 pm »
Voor jou is hemel lucht. Voor mij niet. Voor jou is de stad geestelijk, voor mij niet (per se). Ik denk dat het koninkrijk gekomen is, maar dat het hemelse Jeruzalem nog moet landen.

Ik denk dat het koninkrijk der hemelen, waar Christus koning is, nu al aanwezig is, zij het in ballingschap. En dat het pas echt vorm krijgen zal op de jongste dag. De Geest is het paspoort van het burgerschap.
Als je een krachtig teken wil van het koningschap: pinksteren is krachtig genoeg, wat mij betreft.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #13 Gepost op: maart 14, 2011, 06:58:47 pm »

quote:

elle schreef op 14 maart 2011 om 18:22:
Voor jou is hemel lucht. Voor mij niet. Voor jou is de stad geestelijk, voor mij niet (per se). Ik denk dat het koninkrijk gekomen is, maar dat het hemelse Jeruzalem nog moet landen.

Aha zo zie jij dat dus, nou dat klopt niet vrees ik:

Op 17,18
En de vrouw, die gij gezien hebt, is de grote stad, die het koninkrijk heeft over de koningen der aarde.

Zoals je ziet zijn de grote stad en het koninkrijk niet los van elkaar te zien.

quote:

Ik denk dat het koninkrijk der hemelen, waar Christus koning is, nu al aanwezig is, zij het in ballingschap. En dat het pas echt vorm krijgen zal op de jongste dag. De Geest is het paspoort van het burgerschap.
Als je een krachtig teken wil van het koningschap: pinksteren is krachtig genoeg, wat mij betreft.
Paulus plaatste de komst van het koninkrijk nog in de toekomst (2 Tim 4,1) zo ook Petrus (2 Petr 1,11) dus indien dat al gekomen was tijdens de uitstorting van de heilige geest hebben ze wat gemist zeker!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #14 Gepost op: maart 14, 2011, 07:07:17 pm »
Je zou ook kunnen lezen wat ik schrijf.