Auteur Topic: Stamboom van Maria  (gelezen 15100 keer)

Tardis

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Gepost op: maart 30, 2011, 02:39:20 pm »
Dag allemaal,

Laatst werd ik op straat aangesproken door twee christelijke jongens. Tijdens het gesprek dat toen ontstond zei een van hen dat Maria afstamt van David en dat het stamboomoverzicht in zowel Mattheus als Lucas daarom wel relevant is. De ene zou de stamboom van Josef en de andere van Maria zijn. Ik ben gaan checken hoe dat zit maar in beide evangeliën staat dat het de stamboom van Josef is. Een stamboom van Maria zie ik niet. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2011, 02:42:41 pm door Tardis »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2011, 02:53:29 pm »
Lucas is niet helemaal duidelijk. Afhankelijk van hoe je het grieks interpreteert is Eli de vader of schoonvader van Jozef. Dus de interpretatie van die jongens op straat is niet heel absurd, hoewel wel vrij ongebruikelijk.

Overigens zijn er ook velen die denken dat Maria, als nicht (of 'verwant') van Elizabeth, uit de stam van Levi moet zijn geweest. Priesters trouwden immers niet buiten hun eigen stam.

Waarom denk je dat dit uitmaakt voor de relevantie van stamboomoverzichten?

Tardis

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2011, 03:40:17 pm »
Volgens de kerkelijke leer is Josef niet de biologische vader van Jezus. Als dat zo is dan is er geen bloedlijn tussen Josef en Jezus en is de stamboom van Josef niet relevant voor Jezus' afkomst. De jongens zeiden dat Maria ook van David afstamt zodat David toch een voorouder van Jezus is. Ik kan geen tekst vinden die deze bewering ondersteunt, misschien is er hier op het forum iemand die er een steekhoudend antwoord op weet te geven.

p.s. Ik had zelf ook in mijn geheugen staan dat Maria uit het huis van Levi stamt, vandaar mijn verbazing toen ze dat zeiden.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2011, 03:47:02 pm door Tardis »

Laodicea

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2011, 03:53:59 pm »

quote:

Tardis schreef op 30 maart 2011 om 15:40:
Volgens de kerkelijke leer is Josef niet de biologische vader van Jezus. Als dat zo is dan is er geen bloedlijn tussen Josef en Jezus en is de stamboom van Josef niet relevant voor Jezus' afkomst.
Jawel, want Jozef was min of meer zijn 'adoptiefvader' daar waar het de Wet goldt.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Tardis

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2011, 04:20:39 pm »
Wat een vreemd argument. Als ik een chinees kind adopteer dan is mijn opa toch niet opeens een voorouder van dat chinese kind?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #5 Gepost op: maart 30, 2011, 05:08:19 pm »

quote:

Tardis schreef op 30 maart 2011 om 16:20:
Wat een vreemd argument. Als ik een chinees kind adopteer dan is mijn opa toch niet opeens een voorouder van dat chinese kind?
jij bent ook geen jood, en je adoptiekind ook niet. In het joodse denken is 'zoon'/'kind' veel ruimer dan biologisch.
- Adam wordt 'zoon van God' genoemd (Luk.3:38)
- Jezus noemt de joden 'kinderen van de satan' ("uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil", Joh.8:44)
- Jezus heeft het over kinderen 'van de wereld' en 'van het licht' (Luk.16:8, Joh.12:36)
- etc. etc. etc.

Je bent een 'zoon'/'kind' van je vader, als je in je vaders voetsporen treedt. Vandaar dat als een man kinderloos stierf (en dus geen afstamming had, en zijn geslacht zou eindigen), een broer met de weduwe kon trouwen, en het eerste kind uit dat huwelijk zou gelden als dat van de overleden man (Leviraat huwelijk, deut.25:5). Biologisch gezien nogal onzinnig, maar dat is dan ook niet de enige betekenis van 'zoon' of 'kind' in de bijbel.

Met adoptie (of het Leviraat huwelijk) ben je dus echt onderdeel geworden van de familie. Je adoptie-vader is dus echt jouw vader.

(En uiteraard is de vader van je adoptievader nog steeds de vader van je adoptievader. Dat verandert niet. Dat betekent niet dat hij ook je biologische opa is, maar dat wordt ook niet gezegd.)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #6 Gepost op: maart 30, 2011, 05:13:43 pm »
De familienaam is erg belangrijk voor joden. Kinderloos zijn was een schande/verdriet. Ik denk dat het niet in het hoofd van de Joden opkwam om Jozef niet als vader te zien van Jezus. Zelfs niet wanneer ze Jezus erkenden als Zoon van de levende God.
(Ter illustratie: er zijn uitgebreide wetten rond overerving bij kinderloze mannen. Wanneer een weduwe hertrouwt (verplicht binnen de familie) geldt het eerstgeboren kind als erfgenaam van haar eerste kinderloze man. Deut 25:5ev)

Edit: Wat Nunc zegt dus. Bij het leviraathuwelijk staat de biologische vader zijn kind af aan de overleden 1e echtgenoot. Die adopteert ahw posthuum een kind! Zodat het erfgoed op zijn familienaam blijft.
Bij Jozef, Jezus en God de Vader ligt het allemaal nog een tikje lastiger. Maar een Jood kan niet zonder stamboom, en 'God de Vader' staat niet heel handig op je CV als stamvader.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2011, 05:18:19 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #7 Gepost op: maart 30, 2011, 08:18:59 pm »
Maria werd overschaduwd door de Heilige Geest (Luk 1,34) maar dat staat niet in haar geslachtsregister.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Tardis

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #8 Gepost op: maart 30, 2011, 08:29:27 pm »
Bedankt voor de reacties, maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #9 Gepost op: maart 30, 2011, 08:41:56 pm »

quote:

Tardis schreef op 30 maart 2011 om 20:29:
Bedankt voor de reacties, maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Persoonlijk geloof ik dat geslachtsregisters tot speculaties leiden en dat we vooral in ogenschouw dienen te nemen dat Maria zwanger was van de Heilige Geest. Dat betekent immers dat Jezus zijn biologische vader de Heilige Geest is die geen geslachtsregister, geen begin en einde heeft (zie Hebr 7).
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2011, 08:43:14 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Laodicea

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #10 Gepost op: maart 30, 2011, 08:51:42 pm »

quote:

Tardis schreef op 30 maart 2011 om 20:29:
Wat blijft er nog aan vragen over dan? :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Tardis

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #11 Gepost op: maart 30, 2011, 08:57:22 pm »
De vraag is stamt Maria van David af of niet en waar is de bron te vinden waaruit het antwoord zou blijken.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #12 Gepost op: maart 30, 2011, 09:03:38 pm »

quote:

Tardis schreef op 30 maart 2011 om 20:57:
De vraag is stamt Maria van David af of niet en waar is de bron te vinden waaruit het antwoord zou blijken.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de mensen Jezus zoon van David noemden.

Tardis

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #13 Gepost op: maart 30, 2011, 09:31:48 pm »
Is dat een serieus bedoeld antwoord? Ik heb het idee hiermee met een kluitje in het riet gestuurd te worden.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2011, 09:36:29 pm door Tardis »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #14 Gepost op: maart 31, 2011, 08:35:49 am »
Biologie was niet relevant in die tijd. Wie je je stamvader mag noemen wel. Dus ja, Jezus stamt af van David. Zie Lucas 4.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]