Auteur Topic: Jezus de Koning der Joden  (gelezen 13239 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Gepost op: juni 11, 2012, 12:17:10 pm »

quote:

Baptizo Geplaatst op zondag 10 juni 2012 22:46
....
Maar wat betreft de opmerkingen over 'Jezus de koning van de Joden' en Zijn terugkeer naar het letterlijke Jeruzalem... daarover zeg ik nu alleen: de misleiding van de satan en zijn kinderen gaat veel verder dan je wellicht voor mogelijk houd.
........

Baptizo, we moeten allemaal oppassen voor misleiding. Want dwalingen, wie bemerkt ze... zegt Psalm 19. Hoe zie jij dat dan? Ook ik ben bang voor een stellige uitleg van wat er in de toekomst gaat gebeuren. Ook in de bijbel hadden gelovigen daarvan vaak een verkeerde invulling. Daarom moeten we biddend de bijbel lezen, maar ook God geloven op zijn Woord.

Ik vind in de bijbel heel veel aanwijzingen over het koningschap van Jezus. Hij is zelfs veroordeeld om dat koningschap, en boven zijn hoofd aan het kruis hing - tegen de zin van de Joodse leidslieden - het predikaat: "Koning der Joden".

Ik zal even wat handvaten vanuit de bijbel aangeven:

De geboorte van Jezus werd door de engel Gabriël aan Maria aangekondigd met woorden:

quote:

31 En zie, u zult zwanger worden en een Zoon baren en u zult Hem de naam Jezus geven.
32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven,
33 en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen.

Nathanaël waarvan Jezus zegt dat hij een man is waarin geen bedrog is, zei bij zijn aanstelling:

quote:

Joh.1:50 Nathanaël antwoordde en zei tegen Hem: Rabbi, U bent de Zoon van God, U bent de Koning van Israël.

In Handelingen 2 refereert Petrus aan het eeuwig koningschap van het huis van David.
De Here zit aan de rechterhand totdat de vijanden een voetbank voor de voeten zullen zijn. Dan zal de eeuwige troon van David hersteld worden.

quote:

34 David is immers niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand,
35 totdat Ik Uw vijanden neergelegd zal hebben als een voetbank voor Uw voeten.
36 Laat dan heel het huis van Israël zeker weten dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die u gekruisigd hebt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2012, 01:18:35 pm »
Ik zou er deze aan willen toevoegen, in Handelingen 1

6 Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem:  Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?
7 En Hij zei tegen hen:  Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft,

Jezus ontkende niet dat Hij wederkomt om het Koninkrijk van Israël te herstellen, Hij gaf slechts aan dat de tijd onbekend is. Vaak is datgene dat niet gezegd wordt juist belangrijk.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2012, 05:04:48 pm »
Beste beide heren (heren toch?),

Het probleem is vaak niet wat wij niet weten. Maar het probleem is vaak wat wij wel weten maar niet waar is. Wat wij denken te weten maar niet klopt.

Voor de duidelijkheid: wat ik vind is gelijk aan jullie als we zeggen dat Jezus de koning van koningen is en de koning van Israël en dat Hij zeker snel terugkomt om over de volkeren te hoeden met een ijzeren staf.

Als het gaat over een paar basis begrippen verschillen we echter van mening en daarom hebben we het uiteindelijk over iets anders in de praktijk.  Om het praktisch te maken wil ik niet gaan speculeren over diverse toekomst uitleggingen maar alleen ingaan op een paar essentiele termen. Woorden en hun betekenis, kan je hele beeld op de wereld en diverse geloofszaken veranderen. Dus als jullie willen moet je het volgende artikel maar eens lezen en bedenken of het Bijbels is en of je dan je eigen opvattingen wellicht moet aanpassen. Kan even slikken zijn en de meeste mensen verslikken zich in deze materie omdat het nu eenmaal niet overeenkomt met wat ze al geloven. Lees ze: Jezus geen Jood

Mvgr, Jan

PS: en inderdaad is het heel belangrijk wat er niet gezegd wordt maar uit de context dus wel waar blijkt te zijn!
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 05:12:37 pm door Baptizo »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2012, 05:18:54 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 17:04:
...

(off-topic)
Nee. Niet iedereen heeft het ingevuld, maar deze beide forummers wel.
Adinomis v
itsmetoo m

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2012, 05:51:47 pm »
Baptizo, ik heb de link vluchtig doorgelezen. Nataniël wordt daar geciteerd, waarvan ik juist citeerde dat hij erkende dat Jezus de Koning van Israël was.
dat wordt er dan niet bij gezegd.  Hij was zelfs - volgens Jezus - een man zonder bedrog. Jezus komt uit de stam Juda, waarvan het woord "Joden" is afgeleid. Hij is de Leeuw van Juda. De bijbel staat vol met aanwijzingen. Ik word verdrietig om dit allemaal te lezen. Het klopt niet. Jammer Baptizo.....

Het ergste vind ik nog dat Jezus daar staat afgebeeld met een pistool in zijn hand.

Dat betekent voor mij al dat ik me hierin niet ga verdiepen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 11, 2012, 06:03:53 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 17:04:

Het probleem is vaak niet wat wij niet weten. Maar het probleem is vaak wat wij wel weten maar niet waar is. Wat wij denken te weten maar niet klopt.
Sorry Jan, maar ik krijg bij het lezen dit beeld op mijn netvlies.
http://arendvandijk.files.wordpress.com/2010/12/een-wolf-in-schaapskeren.jpg?w=300&h=204

citaat:
Dus toen Pilatus Hem vroeg: ‘Bent u de koning van de Judeeërs?’ antwoordde Hij: ‘U zegt het.’
Jezus zei niet instemmend: “Ja ik ben de koning der Judeeërs”, maar Hij zei: “het zijn jouw woorden, niet de mijne'.

--> Dit is onzin, als iemand zegt U zegt het, dan is dat bevestigend en niet ontkennend ! Waar jij op doelt is wanneer iemand zegt, het zijn uw woorden.

Verder had Jezus niets tegen het Jodendom, maar alles tegen schijnheilige "leiders" die de Woorden van Zijn Vader naar hun eigen hand zetten uit eigen gewin, gelijk in het door jou aangedragen stuk gebeurd.

Het zou een stuk kunnen zijn van Sabeel, erg gevaarlijk !
Sabeel komt niet op voor bekeerde islamieten, maar wil alleen israel zwart maken !
http://www.refdag.nl/opin...ijnse_christenen_1_588126

Regering wil verbod op Israël bassin en dus Sabeel
http://boinnk.nl/blog/tag/sabeel-nederland/
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 06:05:08 pm door itsmetoo »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 11, 2012, 07:52:09 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 18:03:
[...]

citaat:
Dus toen Pilatus Hem vroeg: ‘Bent u de koning van de Judeeërs?’ antwoordde Hij: ‘U zegt het.’
Jezus zei niet instemmend: “Ja ik ben de koning der Judeeërs”, maar Hij zei: “het zijn jouw woorden, niet de mijne'.

--> Dit is onzin, als iemand zegt U zegt het, dan is dat bevestigend en niet ontkennend ! Waar jij op doelt is wanneer iemand zegt, het zijn uw woorden.

Ik weet niet waar je het citaat vandaan haalt, maar over het bedoelde vers (Mattheüs 27:11) zou ik weleens van iemand die Grieks kent een uitleg willen zien. Ik vind het twijfelachtig of het als een gewoon bevestigen bedoeld is.
Hier even een voorbeeld zoals het vers wordt gegeven in een Engelse vertaling:
Contemporary English Version, 1999
11 Jesus was brought before Pilate the governor, who asked him, “Are you the king of the Jews?”
“Those are your words!” Jesus answered.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 08:29:14 pm door Trajecto »

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 11, 2012, 08:04:28 pm »
@Adinomis,

Wel ten eerste dwingt niemand je om het te lezen he. Maar als je het wel doet raad ik je aan om het dan ook goed te lezen. Want er wordt zeker niet ontkend dat Jezus de koning van Israel is.

En je schrikt van dat plaatje? Dat is geloof ik ook juist het doel ervan. Misschien is 'jouw Jezus beeld' ook niet helemaal zuiver Bijbels? Zou dat kunnen? Misschien mijn beeld van Jezus ook niet? Toch weet ik zo uit het hoofd wel een paar tekstpassages die ik voor je zou kunnen opzoeken waar Jezus woedend met een zweep mensen aan het wegslaan is uit de tempel. En ook zijn er heftige teksten te vinden over het oordeel wanneer Hij komt op deze aarde om de goddelozen te straffen met al zijn engelen en er is ook nog zo'n tekst waarin Hij zichzelf vergelijkt met een heerser die beveelt om Zijn vijanden voor zijn voeten te slachten...

Tja, niet puur emotineel reageren raad ik je aan.

@Itsmetoo

Die uitleg v.d. woorden van Pilatus zou inderdaad ook nog kunnen. Maar euh... dan struikel je wel over een bijzaak hoor. Maar toch, Jezus zei nergens: ik ben de koning van de Joden. Wel zei Hij dat hij de messias van Israel was. Punt is dus dat Israel niet gelijk staat aan het Jodendom. Een Jood is iets anders dan een Israeliet en dat is niet een onzinnig goochelen met woorden maar van essentieel belang om Gods woord juist te kunnen uitleggen en toepassen.

Verder was Jezus fel tegen het Jodendom, Jodendom is nl. synoniem met die schijnheilige rabbis waar jij het over hebt. Jodendom of talmoed leer is heel iets anders dan de zuivere godsdienst waarin de God van Israel centraal staat. En zoals we weten is de God van Israel geopenbaard in Jezus Christus.

Verder weet ik niet wie Sabeel is en dat boeit me ook helemaal niets eigenlijk.

Maar nog bedankt voor de insinuatie met die wolf in schaapskleren joh!

@allebei

Ik ben zeer onder de indruk van jullie gedegen oordelen na een grondig onderzoek van wat er geschreven staat. Gelukkig dat er nog Christenen zijn die wel voorzichtig en weloverwogen oordelen!

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 11, 2012, 08:11:06 pm »

quote:

Trajecto schreef op 11 juni 2012 om 19:52:
[...]

Ik weet niet waar je het citaat vandaan haalt, maar over het bedoelde vers (Mattheüs 24:11) zou ik weleens van iemand die Grieks kent een uitleg willen zien. Ik vind het twijfelachtig of het als een gewoon bevestigen bedoeld is.
11 Jesus was brought before Pilate the governor, who asked him, “Are you the king of the Jews?”

Ja wat de precieze uitleg ook is (de interpretatie hangt van de vertaler af he), Jezus was en is de koning van geheel Israel.
En Israel is meer dan een groep Judeeers destijds die de wetten van Zijn
Vader keer op keer krachteloos hadden gemaakt met al hun toevoegingen. En dat is precies wat het Jodendom is en doet: commentaren op commentaren. Geen zuivere zaak, toen niet en nu nog steeds niet.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 11, 2012, 08:13:24 pm »

quote:

Trajecto schreef op 11 juni 2012 om 19:52:
Ik weet niet waar je het citaat vandaan haalt,
Dat stond in het document waar welke Jan postte, het staat in Marcus 15:2
De gebruikelijke vertalingen zeggen er U zegt het, zie http://www.biblija.net/bi...&id35=1&id7=1&l=nl&set=10

quote:

maar over het bedoelde vers (Mattheüs 24:11)
Mogelijk haal je nu iets door elkaar?
11   En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden.
Daar ging mijn plaatje over  ;)

quote:

zou ik weleens van iemand die Grieks kent een uitleg willen zien. Ik vind het twijfelachtig of het als een gewoon bevestigen bedoeld is.

Met alle respect als we lang genoeg zoeken zullen we inderdaad wel ergens een vertaling vinden, welke het ondersteud.

Ik zie het als een gevaarlijke poging om antisemitische Sabeel ideeën binnen het christendom toe te laten. Gevaarlijk dus.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2012, 08:24:26 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 20:04:
@Itsmetoo

Die uitleg v.d. woorden van Pilatus zou inderdaad ook nog kunnen. Maar euh... dan struikel je wel over een bijzaak hoor. Maar toch, Jezus zei nergens: ik ben de koning van de Joden. Wel zei Hij dat hij de messias van Israel was. Punt is dus dat Israel niet gelijk staat aan het Jodendom. Een Jood is iets anders dan een Israeliet en dat is niet een onzinnig goochelen met woorden maar van essentieel belang om Gods woord juist te kunnen uitleggen en toepassen.

Je geeft zelf al aan dat je onzinnig aan het goochelen bent met woorden, Jan. Dat is precies wat je aan het doen bent.

quote:

Verder was Jezus fel tegen het Jodendom, Jodendom is nl. synoniem met die schijnheilige rabbis waar jij het over hebt.

Dat kwam puur door de macht die de religieuze leiders hebben, dezelfde fouten maken vele kerkgenootschappen nu weer. Waarschijnlijk denkt Jezus daarover hetzelfde. Jezus had niets tegen het Jodendom, wel tegen het verkeerd onderwijzen van het Jodendom door religieuze leides, dat in bepaalde kerken weer gebeurd.

quote:

Verder weet ik niet wie Sabeel is en dat boeit me ook helemaal niets eigenlijk.

Ik kan het tegendeel nog niet bewijzen, maar als je het verhaal ondersteund dat je gepost hebt, dan zal jij je er zeker thuisvoelen denk ik.

quote:

Maar nog bedankt voor de insinuatie met die wolf in schaapskleren joh!

Graag gedaan Jan!
Maar voor de duidelijkheid, het plaatje heeft betrekking op je artikel, (nog) niet op jou. Ik houd je nu wel met argusogen in de gaten uiteraard, maar ik kan (nog) niet na 1 gebeurtenis jou persoonlijk als een wolf in schaapskleren aanwijzen. Het is bedoeld richting je artikel, het begint veelbelovend om dan ineens een wending te geven, typerend voor valse leer zeg maar.

quote:

@allebei

Ik ben zeer onder de indruk van jullie gedegen oordelen na een grondig onderzoek van wat er geschreven staat. Gelukkig dat er nog Christenen zijn die wel voorzichtig en weloverwogen oordelen!

Adinomis heeft helemaal niet geoordeeld, maar je aangeleverde resoluut en zeer wijs verwezen naar de prullenmand.
Ik heb jou niet geoordeeld, maar wel je aangeleverde Sabeel-achtige productie.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 11, 2012, 08:36:48 pm »
Sorry foutje
Waar ik Mattheüs 24:11 zei moet het 27:11 zijn. (ik heb het inmiddels gecorrigeerd in mijn post maar in de quote daarvan kan ik het niet verbeteren.)

Oké, ja ook in Marcus 15 staat
2 En Pilatus vroeg Hem: U bent de Koning van de Joden? En Hij antwoordde hem en zei: U zegt het.

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 11, 2012, 08:40:26 pm »
@Itsmetoo,

Misschien eens goed voor jou om je eerst wat meer te verdiepen in het talmoedisme. Dat is nl. de essentie van het Jodendom. En dat is 100% tegenovergesteld aan de leer van Jezus en de leer van Zijn Vader. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Verder ben ik het geheel eens met de artikelen waarnaar ik link. Of het nu over dopen gaat of over Israel. Dus als je dat artikel als valse leer ziet mag je gerust mij ook als een valse leraar bestempelen.

En ik goochel dus NIET met woorden. Ik probeer je alleen duidelijk te maken hoeveel er af hangt van een juist woordbegrip. Maar ik ga hier niet eindeloos over door als je op deze manier communiceert tegen mij. Dan is het absoluut niet opbouwend voor jou niet en voor mij ook niet.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 11, 2012, 08:41:24 pm »

quote:

Trajecto schreef op 11 juni 2012 om 20:36:
Sorry foutje
Waar ik Mattheüs 24:11 zei moet het 27:11 zijn. (ik heb het inmiddels gecorrigeerd in mijn post maar in de quote daarvan kan ik het niet verbeteren.)

Oké, ja ook in Marcus 15 staat
2 En Pilatus vroeg Hem: U bent de Koning van de Joden? En Hij antwoordde hem en zei: U zegt het.

Oke kan gebeuren.

Ook voor deze vers geldt dat alle gebruikelijke vertalingen spreken over u zegt het.

http://www.biblija.net/bi...&id35=1&id7=1&l=nl&set=10

Daar komt bij !
In de Schrift wordt meermalen over Jezus gesproken als Koning der Joden en van Israël, maar nergens wordt Jezus als koning van de kerk genoemd.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 11, 2012, 08:45:39 pm »
In het Grieks staat er simpelweg: σὺ λέγεις, "u zegt het".

Of dit een volmondig beamen is, of meer een afwimpeling, kan niet worden bepaald op grond van de grammaticale betekenis. Een vergelijking moet worden gemaakt met soortgelijke antwoorden in andere teksten (Grieks, wellicht Aramees) om te zien hoe ze bedoeld zijn.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.