quote:
Baptizo schreef op 18 juni 2012 om 18:07:[...]
Je wordt eerst erop gewezen dat het hier niet over kanaanieten of sodom (daaraan gelijk: gomorra) gaat. Maar ipv je vergissing te erkennen ga je mij vertellen dat ik me vergist heb, ik moet het eerst maar eens rustig doorlezen zodat ik weet dat het niet om Gomorra gaat....
Laat mij je verder niet in de weg staan met je fantasien over het herstel en de bekering van sodom.
"6 en als God de steden Sodom en Gomorra tot as verbrand en tot de vernietiging veroordeeld heeft en tot een
voorbeeld gesteld heeft voor hen die
goddeloos zouden leven; " (2Petr.2)
"7 Evenzo is het met Sodom en Gomorra, en de steden eromheen, die op dezelfde wijze
als zij hoererij bedreven hebben en ander vlees achterna zijn gegaan. Zij liggen daar als
een waarschuwend voorbeeld, doordat zij de straf van het eeuwige vuur ondergaan. " (Jud)
"Ik word eerst erop gewezen dat het hier niet over kanaanieten of sodom (daaraan gelijk: gomorra) gaat. Maar ipv mijn vergissing te erkennen ga ik je vertellen dat jij je vergist hebt"...
Nee, nou wordt hij mooi: als JIJ (
onbeargumenteerd) aanvoert DAT het bijbelgedeelte enkel gaat over Israël DAN is dat zo en dien ik mijn VERGISSING (want: "hoe durf ik je autoriteit op dat punt te negeren" i.o.d.

) te erkennen?!
Je reageerde immers met een:
quote:
Baptizo schreef op 18 juni 2012 om 15:23:[...]
euh....
[...]
Ja het is een mooi bijbelstuk. Het gaat echter niet om sodom en gomorra.
"2 Mensenkind, doe
Jeruzalem haar gruwelen kennen 3 en zeg: zo spreekt de Here HERE tot Jeruzalem: gij zijt naar afkomst en geboorte uit het land der Kanaänieten; uw vader was een Amoriet en uw moeder een Hethitische."
God is boos op Zijn volk en vergelijkt ze met die onheilige volken.
Dus: het feit dat Israël (in het bijzonder
Jeruzalem) wordt toegesproken maakt dat God DUS niet spreekt over (tot) andere volken??
Dan heeft God dus
via Abram ook geen boodschap voor de mensheid??
Gen 3:3 En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt;
en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden.
Helaas voor
ons, dus??? Maar God sprak hier toch enkel tot
Abram...
Dan heeft God dus
via Jesaja ook geen boodschap voor de mensheid??
Jesaja 2:2 En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.
3 En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.
4 En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.
5
Komt, gij huis van Jakob, en laat ons wandelen in het licht des HEEREN.
Helaas voor
ons, dus??? Maar God sprak hier toch enkel tot het
huis van Jakob...
En, helaas voor de mensheid, maar ook Ezechiël sprak enkel tot en over Jeruzalem.
Want:
"2 Mensenkind, doe
Jeruzalem haar gruwelen kennen 3 en zeg: zo spreekt de Here HERE tot Jeruzalem: gij zijt naar afkomst en geboorte uit het land der Kanaänieten; uw vader was een Amoriet en uw moeder een Hethitische."
Waarom ik dacht (en denk) dat God hier, naast Israël,
meer volken toespreekt?
Zoals gezegd: als het God er om te doen was geweest om Sodom als voorbeeld van "oordeel en straf" ten tonele te voeren, dan had een verwijzing naar de geschiedenis van die stad volstaan... Maar God spreekt over een
herstel van Sodom...
En van Samaria...
De boodschap van dat hoofdstuk gaat dus wat
verder dan enkel een "God is boos op Zijn volk en vergelijkt ze met die onheilige volken"... Veel verder, eigenlijk. Vandaar mijn suggestie om e.e.a. nog eens door te lezen... In plaats van vluchtigweg te roepen: "
Ja het is een mooi bijbelstuk. Het gaat echter niet om sodom en gomorra." Dan denk ik: snel gereageerd, maar niet correct gereageerd, want de tekst spreekt niet over "Sodom en Gomorra", maar over "Sodom en
Samaria"... En een dergelijke slordigheid (zo zal ik het maar noemen) voedt mijn gedachte dat je er maar een slag naar slaat, eerlijk gezegd... Aanname van mij misschien?! Maar ik vond het intussen wel een
slordigheid...
En ik mis nog steeds je
onderbouwing... In ieder geval: degene die je gaf vind ik niet zo overtuigend. Zie mijn tegenreactie hierboven...