quote:
learsi schreef op 05 oktober 2012 om 15:30:[...]
Heb je een vers nummer erbij? Ik kan het in Romeinen 7 niet vinden namelijk.
Maar ik meen deze vers te herkennen.
Paulus spreekt daar tegen mensen die als Jood nu Christus hebben aangenomen, DAN vervalt het oude verbond. Immers wie onder de Genade van Jezus valt, valt niet meer onder de Wet. Wie TOCH op de Wet vertrouwd zal niet meer onder de Genade van Jezus vallen. Voor Joden die Jezus niet hebben aangenomen geldt dit niet !
Galaten 5:
3 En nogmaals betuig ik aan ieder mens die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de hele wet te onderhouden.
4 U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallenRomeinen 4:
4 Aan hem nu die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar wat men hem verschuldigd is.
5 Bij hem echter die niet werkt, maar gelooft in Hem Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid.Romeinen 11:6
6 Maar als het door genade is, is het niet meer uit de werken, anders is genade geen genade meer. En als het uit de werken is, is het geen genade meer, anders is het werk geen werk meer.
De omgang met de wet is anders.
Wat mij aanspreekt aan Romeinen 7 is 12 t/m 26. Het laat zien dat het hoe dan ook mis gaat als je probeerd wetjes en regels te gaan vervullen. Hoeveel christenen worstelen wel niet met de zonden? Ze mogen iets niet en doen dat dan toch.
Hoe kom je daar van vrij?
De benadering moet veranderen. Je moet gaan leven vanuit de Heilige Geest (God is liefde, dus vanuit liefde benaderen).
De wetten zegt eigenlijk dat je geen varkensvlees mag eten. Ik kan zo iets niet aannemen. Maar omdat ik nu door heb dat God dat zei, omdat varkensvlees ongezond voor je is, wordt het anders voor mij. Ik zie in dat ik maar beter vooral koeienvlees en kip kan eten, en beperk het eten van het varkensvlees.
Een lapje in de zoveel tijd kan geen kwaad, maar ik houd rekening met mijn hart.
Want daar is varkensvlees slecht voor.
De wet over de riolering die God de joden gaf kan ik me zo niet aannemen. Maar als ik inzie dat God dit doet om ons gezond te houden, dan zie ik er het nut er van. Wat mooi, ons land heeft dat ook

Dat joden niet mochten huwen met heidenen had ook te maken met de ziektes die heidenen droegen, door hun onreine levensstijl. Ik zie dat nu in. Je moet gezond leven.
Het werkt andersom. Het gaat niet meer om die wetten, maar het gaat om een heilig en rein leven. De benadering is vanuit Gods Geest.
Zo is dan ook de sabbath om de joden te wijzen op de vrede die Jezus kan brengen. Nu we in de vrede van Jezus leven, is het voor ons elke dag sabbath.
Neemt niet weg dat een rustdag goed is en dat we nu één dag de kerk georganiseerd hebben. Maar je kan dan soepel met zo'n dag omgaan.
Op de zondag werk ik gerust vanaf 22:00 uur 's avonds, het begin van de nachtploeg van zondag op maandag. De vorige nachtploeg van zondag op maandag nam ik drie broodjes shoarma mee van de turkse cafetaria voor mijn collega's en mij, om te vieren dat mijn zusje net getrouwd is.
Vroeger kon ik dat niet doen. Ik dacht dat ik zwaar zondigde tegen God. Toen heb ik stiekum wel eens een stroopwafel gekocht op de zondag, maar merkte ook dat ik me niet zo zondig voelde als eerder. Ik twijfelde al te sterk aan de zondagbenadering van onze cultuur. Eerder ging het me door merg en been dat ik op zondag jongeren van onze jeugdbeweging Youth for Christ koffie op zondag zag kopen. Dat mocht echt niet als christen!
Jaren later wilden we als tienerclub gaan zwemmen op zondag. Als leiders zochten we een plas uit, omdat een meisje van haar ouders niet op zondag naar het zwembad mocht. Bij de recreatieplas het Lageveld echter kocht ze wel pattat, terwijl ik zelf daar weer moeite mee had, want een zwembad mocht omdat ik toch verkoeling nodig had, maar je kan toch je eigen brood mee nemen? Het is toch niet zo'n noodzaak om pattat te kopen? Maar ik zei er niets van.
Toen mijn vrienden me vroegen of ik met ze mee ging naar disco Bruins die op zondagavond open ging, ging ik niet mee vanwege de zondagsheiliging, hoewel ik wel naar de disco ging van zaterdag op zondag en rond een klok van 2 a 4 naar huis ging.
Nu zit ik daar allemaal niet zo vast meer aan. Ook omdat je altijd in de knoop raakt met de dingen. Want mag je dan wel zwemmen op zondag? Volgens mijn ouders wel, maar ik voelde me er niet lekker bij. Ijs kopen mocht van mijn ouders weer niet, maar wel koffie en wat te eten, want dat was noodzakelijk, zoals het koren plukken dat Jezus deed. TV kijken mocht wel, maar was dat dan wel noodzakelijk? Tanken op zondag mag ook, maar de bonders in Rijssen doen dat weer niet.
Je kwam er voor je zelf er niet zo uit.
Het mooiste wat ik hoorde wat wat mijn moeder mee eens vertelde. Ze zei dat een vrouw haar zei nooit zelf de was op zondag buiten te hangen, om rekening te houden met de christenen. Mijn moeder reageerde geërgerd: "hoezo? Welke christenen? Dat zijn wij toch zelf?"
In ons dorp is de overgrote meerderheid van de christenen van de PKN (middenorthodox en confessioneel) of Rooms Katholiek inderdaad. Verder een klein groepje evangelischen, gereformeerd vrijgemaakten en nederlands gereformeerden die aan het was buiten hangen ook niet zo'n aandacht zullen besteden. Dus inderdaad wat overdreven om je was niet buiten te hangen, vanwege een vermeende buurtbewoner die er misschien aanstoot aan zou kunnen hebben.
Paulus schrijft ook ergens dat we rekening moeten houden met mensen die nog niet zo ver zijn in het geloof. Voor de één is één dag in de week heilig en doet dat tot eer van God, voor anderen zijn alle dagen gelijk en eert God ook. Laat ieder zijn overtuiging volgen. Ik geloof dat alle dagen gelijk zijn. We leven immers in de vrede van Jezus. De hele dwang van "Je moet dit en je moet dat" ligt er af, maar toch blijft het goed om de sabbath te vieren. Je probeerd elke dag in vrede te leven en aandacht aan Jezus te besteden, aan God te besteden. Elke dag ben je bezig met de vraag: "hoe leef ik in gemeenschap met mijn broeders en zusters en als zout van de aarde? Hoe leef ik rein en heilig door en voor God?"
De sabbath is een dagelijkse kwestie geworden, een kwestie van de vrede die in je leeft. De tempel waarin je God aanbid, is in je hart.