Auteur Topic: Verbod op Godslastering  (gelezen 10425 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Gepost op: november 27, 2012, 08:31:55 pm »
Naar alle waarschijnlijkheid gaat dit verbod door de politiek van de baan, zie http://www.nu.nl/politiek...verbod-godslastering.html

Is dit een nu teken van de eindtijd of niet?

pjotr

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2012, 09:03:21 pm »
Zeker weten,
zie Matteus 24: 12: de wetsverachting neemt toe.
en Openbaring 13: 6:
"En (het beest) opende zijn mond tot lasteringen tegen God, om zijn naam te lasteren en zijn tent en hen, die in de hemel wonen."

rtfm08

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2012, 09:59:55 pm »

quote:

learsi schreef op 27 november 2012 om 20:31:

Geen idee - 1000 jaar zijn als 1 dag en Hij komt als een dief in de nacht.

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2012, 11:27:27 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 27 november 2012 om 21:59:

1 Thessalonicenzen 5
Oproep tot waakzaamheid
1 Maar wat de tijden en de gelegenheden betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat men u schrijft.
2 Want u weet zelf heel goed  dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal  een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
4   Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.
5 U bent allen  kinderen van het licht en kinderen  van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.
6   Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar  laten wij waakzaam  en nuchter zijn.

Voor Zijn ware volgelingen volgelingen komt Hij dus niet als een dief in de nacht.

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2012, 11:28:21 pm »

quote:

pjotr schreef op 27 november 2012 om 21:03:
Zeker weten,
zie Matteus 24: 12: de wetsverachting neemt toe.
en Openbaring 13: 6:
"En (het beest) opende zijn mond tot lasteringen tegen God, om zijn naam te lasteren en zijn tent en hen, die in de hemel wonen."
Mooie voorbeelden inderdaad  :)  Een profetie die nu ook in NL uitkomt. ;(

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2012, 11:51:14 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 27 november 2012 om 21:59:
[...]

We leven al IN de eindtijd en dat doen we al sinds de opstanding.
Vandaag nog bij deze auteur geweest. Lees dat boek eens en kom daarna terug zou ik zeggen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #6 Gepost op: november 28, 2012, 11:48:42 am »
Wat is godslastering? Als ik zou zeggen dat er gvd kinderen in Afrika sterven aan Aids, dan zullen veel christenen zich meer ergeren aan die vloek dan aan het feit dat er kinderen sterven aan Aids. Is dat dan eigenlijk niet veel meer lasterend voor God? Alsof God geraakt zou worden door een vloek... Je zou je eigenlijk dood moeten schamen dat zo'n lijdend kind je blijkbaar minder zegt dan zo'n domme vloek. Denk je echt dat God dezelfde gevoelens daarin heeft? Laat kinderen maar sterven, het maakt Mij niet uit of het je iets doet of niet, maar o wee als je gvd zegt! Kom nou...

Weet je wat misschien pas écht godslasterend is? Kerken die bijna elke week weer dreigen met hel en verdoemenis. Ouders die hun kinderen veelvuldig slaan omdat dat bijbelse opvoeding zou zijn. Jongeren die menen dat zij hun ouders moeten bekeren omdat die anders naar de hel zouden gaan. Christenen die de zoveelste nieuwe kerk stichten, omdat al die andere kerken "niet bijbels" zouden zijn. Christenen die homo's als zondig bestempelen en buitensluiten, ook als homo's nog helemaal niks bijzonders doen. Christenen die boude en kwetsende opmerkingen menen te moeten maken tegen gescheiden echtparen of tegen vrouwen die abortus hebben gepleegd, omdat dat zo "radicaal" is.

Maar wat dacht je van moslims die gebouwen opblazen of homo's van flatgebouwen willen afgooien? Wat dacht je van joden die nog altijd andere volken rondom Israël willen uitroeien omdat Israël het beloofde land zou zijn en het joodse volk het uitverkoren volk van God? Al deze gelovigen, christenen, joden en moslims, maken van God een nare stamgod die alleen maar goed is als Hij met jou is. Dat is pas godslastering, daar wordt God pas diep door geraakt. Omdat daarmee echt mensen en soms zelfs kinderen buitengesloten of gedood worden, omdat daarmee mensen het Rijk Gods en zo Gods échte barmhartigheid onthouden worden. Misschien die wet toch maar niet afschaffen...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #7 Gepost op: november 28, 2012, 12:21:29 pm »

quote:

Oogje schreef op 28 november 2012 om 11:48:
Al deze gelovigen, christenen, joden en moslims, maken van God een nare stamgod die alleen maar goed is als Hij met jou is. Dat is pas godslastering, daar wordt God pas diep door geraakt. Omdat daarmee echt mensen en soms zelfs kinderen buitengesloten of gedood worden, omdat daarmee mensen het Rijk Gods en zo Gods échte barmhartigheid onthouden worden. Misschien die wet toch maar niet afschaffen...

Wat is de strafmaat volgens dit artikel 147??
(bron)

quote:

Artikel 147

Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:

1°. hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, door smalende godslasteringen...
In het licht bezien van de draai die jij geeft aan het begrip "godslastering" komen de godslasteraars er dan wel erg makkelijk mee weg...

NB: goed beschouwt is het een onmogelijk artikel (wat ook wel blijkt uit het feit dat het al lange tijd onmogelijk blijkt om "iemand veroordeeld te krijgen" o.g.v. het wetsartikel):

"hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, door smalende godslasteringen op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaat"...

Hier moet ingevuld worden:
- wat een godslastering precies is...
- wat er smalend aan is...
- wat precies de krenking is welke wordt aangedaan (hier komt een "slachtoffer" in beeld: is het genoeg dat deze 'au' zegt??? - hoe ver mag de krenking gaan??)
- wat een "krenking van godsdienstige gevoelens" is...
« Laatst bewerkt op: november 28, 2012, 12:22:22 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2012, 01:01:07 pm »

quote:

Oogje schreef op 28 november 2012 om 11:48:
Wat is godslastering? Als ik zou zeggen dat er gvd kinderen in Afrika sterven aan Aids, dan zullen veel christenen zich meer ergeren aan die vloek dan aan het feit dat er kinderen sterven aan Aids. Is dat dan eigenlijk niet veel meer lasterend voor God? Alsof God geraakt zou worden door een vloek... Je zou je eigenlijk dood moeten schamen dat zo'n lijdend kind je blijkbaar minder zegt dan zo'n domme vloek. Denk je echt dat God dezelfde gevoelens daarin heeft? Laat kinderen maar sterven, het maakt Mij niet uit of het je iets doet of niet, maar o wee als je gvd zegt! Kom nou...

Is dat gebruik van die afgekorte vloeken nu echt nodig om hier je punt te maken, Oogje?
Dat er meer zaken fout gaan binnen kerken wil toch niet zeggen dat we daardoor dus godslastering maar moeten toestaan? De Schrift waarschuwt ervoor als een teken van de einde der tijden.

quote:

Weet je wat misschien pas écht godslasterend is? Kerken die bijna elke week weer dreigen met hel en verdoemenis. Ouders die hun kinderen veelvuldig slaan omdat dat bijbelse opvoeding zou zijn. Jongeren die menen dat zij hun ouders moeten bekeren omdat die anders naar de hel zouden gaan. Christenen die de zoveelste nieuwe kerk stichten, omdat al die andere kerken "niet bijbels" zouden zijn. Christenen die homo's als zondig bestempelen en buitensluiten, ook als homo's nog helemaal niks bijzonders doen. Christenen die boude en kwetsende opmerkingen menen te moeten maken tegen gescheiden echtparen of tegen vrouwen die abortus hebben gepleegd, omdat dat zo "radicaal" is.

Je vergeet het massale kindermisbruik in de Katholieke kerk te benoemen. Dat is pas godslastering, want de naam van de kerk in het algemeen en G'd wordt er vreselijk mee door het slijk gehaald door deze pastoors en priesters. Voor en buitenstaander is het allemaal eender namelijk.

quote:

Maar wat dacht je van moslims die gebouwen opblazen of homo's van flatgebouwen willen afgooien? Wat dacht je van joden die nog altijd andere volken rondom Israël willen uitroeien omdat Israël het beloofde land zou zijn en het joodse volk het uitverkoren volk van God? Al deze gelovigen, christenen, joden en moslims, maken van God een nare stamgod die alleen maar goed is als Hij met jou is. Dat is pas godslastering, daar wordt God pas diep door geraakt. Omdat daarmee echt mensen en soms zelfs kinderen buitengesloten of gedood worden, omdat daarmee mensen het Rijk Gods en zo Gods échte barmhartigheid onthouden worden. Misschien die wet toch maar niet afschaffen...

Israel heeft geen enkel doel om de hun omringende landen te vernietigen, dat laten ze wel aan G'd de Vader over, die heeft gezegd in de Schrift dat en welke volken Hij Persoonlijk zal vernietigen. Israel wil alleen met rust gelaten worden en een land zijn waar een Jood nog als Jood kan leven, daar dat in de rest van de wereld steeds moeilijker aan het worden is. Dus Israël MOET zich zelf wel verdedigen tegen het omliggende kwaad.
Je draait dus de feiten om, de omliggende islamitische landen willen juist Israël van de kaart vegen,

Oogje

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #9 Gepost op: november 28, 2012, 02:09:32 pm »
Dat misbruik had ik inderdaad ook willen noemen inderdaad.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #10 Gepost op: november 28, 2012, 02:42:00 pm »

quote:

learsi schreef op 27 november 2012 om 20:31:
Naar alle waarschijnlijkheid gaat dit verbod door de politiek van de baan, zie http://www.nu.nl/politiek...verbod-godslastering.html

28 Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, 29 maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.’ 30 Dit omdat ze gezegd hadden: ‘Hij is bezeten door een onreine geest.’  (Marcus 3)

Onbegrip over Gods aard (en het doen van uitspraken hierover waar God Zich niet in zal kunnen vinden) is iets van alle tijden...

Maar alleen het moedwillig toekennen van Gods goede eigenschappen aan het Kwade, zijn goede gaven als teken van Satan bestempelen, is blijkbaar iets dat Hem zo grieft, dat Hij hier niet over heen kan stappen... Maar ook iets wat God Zelf zal bestraffen...

Intussen is dat hele "artikel 147" een artikel dat gaat over menselijke grieven...

Ik zie niet zo het verband tussen het schrappen van dat artikel en "de eindtijd"...

NB: zoals het in stand houden van het wetsartikel neer komt op symboolpolitiek, komt het schrappen ervan ook neer op symboolpolitiek... Laten we die "krullebollen" van D'66 hun puntje gunnen... Kunnen ze weer eens "het steeds luidere geroep van religies" overstemmen met een "Wie schreeuwt er nu het hardst?" dat meteen het eigen ongelijk aantoont, en datgene gaan doen waarvan ze het CDA altijd hebben beschuldigd en verafschuwd: "misbruik" maken van hun invloed om een levensbeschouwelijk standpunt politiek te verzilveren...

Kunnen we over 10 jaar eens gaan evalueren hoe zegenrijk die "toegenomen (?) vrijheid van meningsuiting" nu is geweest voor de stabiliteit van onze samenleving... Is er op dat punt niets gebeurd, dan hadden we dit artikel blijkbaar niet nodig. Maar volgt na het schrappen de ene belediging na de andere en raken de gemoederen steeds verder verhit, dan volgt er echt wel weer snel nieuwe wetgeving "om de geest niet verder uit de fles te laten komen"... NB: dit hele wetsartikel heeft bepaalde politici er in de afgelopen jaren echt niet van weerhouden om hele bevolkingsgroepen grievend te schofferen rond hun godsdienstige gevoelens!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Oogje

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #11 Gepost op: november 28, 2012, 06:46:55 pm »

quote:

learsi schreef op 28 november 2012 om 13:01:
Is dat gebruik van die afgekorte vloeken nu echt nodig om hier je punt te maken, Oogje?

Nu juist even wel inderdaad.

quote:

Dat er meer zaken fout gaan binnen kerken wil toch niet zeggen dat we daardoor dus godslastering maar moeten toestaan? De Schrift waarschuwt ervoor als een teken van de einde der tijden.

Nee, maar ik wilde juist aangeven dat men zich meer druk lijkt te maken om zo'n vloekwoord dan om die kinderen in Afrika. Ook jij bevestigd daarin mijn punt: je ergert je aan mijn afkorting, terwijl het bericht dat kinderen aan Aids sterven je niet zodanig lijkt te raken, dat je die vloek niet meer ziet.

quote:

Je vergeet het massale kindermisbruik in de Katholieke kerk te benoemen. Dat is pas godslastering, want de naam van de kerk in het algemeen en G'd wordt er vreselijk mee door het slijk gehaald door deze pastoors en priesters. Voor en buitenstaander is het allemaal eender namelijk.

Nu zei ik dat dat ook genoemd kon worden, maar eigenlijk ook weer niet helemaal. Mijn voorbeelden zijn juist uitwerkingen van bepaalde theologieën die daadwerkelijk door niet weinig christenen aangehangen worden. Dat kindermisbruik komt echter niet voort uit welke theologie ook, maar komt voort uit wellustig handelen van die priesters.

quote:

Israel heeft geen enkel doel om de hun omringende landen te vernietigen, dat laten ze wel aan G'd de Vader over, die heeft gezegd in de Schrift dat en welke volken Hij Persoonlijk zal vernietigen. Israel wil alleen met rust gelaten worden en een land zijn waar een Jood nog als Jood kan leven, daar dat in de rest van de wereld steeds moeilijker aan het worden is. Dus Israël MOET zich zelf wel verdedigen tegen het omliggende kwaad.
Je draait dus de feiten om, de omliggende islamitische landen willen juist Israël van de kaart vegen,

Nu ga ik hier niet de discussie aan over deze kwestie, maar je laat nu zelf ook dat stamdenken zien. "God zal die volkeren wel vernietigen..." Waarom heeft Hij die volkeren dan gemaakt? Alleen maar om ze te straffen, om ze te laten lijden puur omdat ze toevallig niet joods zijn? Ik dacht dat wij ze het Evangelie moesten brengen en dat ze juist gered moesten worden, dat Gods barmhartigheid er voor álle volken en stammen is, maar nu moeten ze toch weer vernietigd worden?

Dat stamdenken is mijns inziens misschien net zo godslasterlijk, omdat je God dan weer in dat stammendenken wil terugstoppen, terwijl de hele Schrift laat zien dat God de mens daar nu juist vanaf wil helpen en wat er gebeurt als de mens dat stammendenken blijft aanhangen. God wil de vernietiging van wie dan ook niet, maar Hij wil dat wij leven en Hem liefhebben. Dat wij niet mensen de hel inpreken, dat wij niet oordelen over zelfs de ergste zondaars, dat we zachtmoedig en vriendelijk blijven onder alle omstandigheden, dat onze goedheid zich niet enkel beperkt tot onze naasten maar ook onze vijanden betreft, et cetera. Wij moeten veel grootmoediger handelen dan wij ons God voorstellen, omdat Hij ook veel grootmoediger is dan wij ooit kunnen bedenken.

rtfm08

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #12 Gepost op: november 28, 2012, 08:06:53 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 november 2012 om 23:51:
[...]

We leven al IN de eindtijd en dat doen we al sinds de opstanding.
Vandaag nog bij deze auteur geweest. Lees dat boek eens en kom daarna terug zou ik zeggen.
Alles goed en wel Riemer maar niet elk teken is 1 op1 direct toe te wijzen aan de eindtijd - daarvoor hoef ik dat boek niet te lezen  :+

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #13 Gepost op: november 28, 2012, 09:10:19 pm »

quote:

Oogje schreef op 28 november 2012 om 18:46:

Nee, maar ik wilde juist aangeven dat men zich meer druk lijkt te maken om zo'n vloekwoord dan om die kinderen in Afrika. Ook jij bevestigd daarin mijn punt: je ergert je aan mijn afkorting, terwijl het bericht dat kinderen aan Aids sterven je niet zodanig lijkt te raken, dat je die vloek niet meer ziet.

Ik kan je bevestigen dat ik beide ernstig vind, godslastering als ook aids onder kinderen, waar dan ook ter wereld. We moeten ons als christen denk ik om beiden druk maken.

quote:

Nu zei ik dat dat ook genoemd kon worden, maar eigenlijk ook weer niet helemaal. Mijn voorbeelden zijn juist uitwerkingen van bepaalde theologieën die daadwerkelijk door niet weinig christenen aangehangen worden. Dat kindermisbruik komt echter niet voort uit welke theologie ook, maar komt voort uit wellustig handelen van die priesters.

Maar dat zijn wel zaken die christenen aanhangen die in de Schrift genoemd worden. Ze mogen dus ook niet genegeerd worden. Dus niet kiezen tussen welke van de 2 kwaden te negeren, maar juist beiden niet accepteren.

quote:

Nu ga ik hier niet de discussie aan over deze kwestie, maar je laat nu zelf ook dat stamdenken zien. "God zal die volkeren wel vernietigen..." Waarom heeft Hij die volkeren dan gemaakt? Alleen maar om ze te straffen, om ze te laten lijden puur omdat ze toevallig niet joods zijn?

De Schrift leert dat G'd de Farao had gemaakt om Zijn Kracht en Macht aan Zijn uitverkoren Volk te tonen. Het hart van de Farao heeft G'd verhard om zo de Farao en zijn leger gepland uit te kunnen roeien. Inderdaad zo werkt G'd, kunnen we in de bijbel veelvuldig lezen.

quote:

Ik dacht dat wij ze het Evangelie moesten brengen en dat ze juist gered moesten worden, dat Gods barmhartigheid er voor álle volken en stammen is, maar nu moeten ze toch weer vernietigd worden?

Evangelie brengen daar is niets mis mee, maar als G'd de Vader niet Zelf dezen uitkiest en aanraakt zal het geheel zinloos zijn. Aan de andere kant zien we ook dat G'd enkelen van hen aanraakt die met een oprecht hart Hem verkeerd zoeken bij afgod allah, zonder dat er iemand nog een evangelie heeft gebracht.
G'd is hierin onafhankelijk van ons, wij zijn daarin wel afhankelijk van Hem.

quote:

Dat stamdenken is mijns inziens misschien net zo godslasterlijk, omdat je God dan weer in dat stammendenken wil terugstoppen, terwijl de hele Schrift laat zien dat God de mens daar nu juist vanaf wil helpen en wat er gebeurt als de mens dat stammendenken blijft aanhangen. God wil de vernietiging van wie dan ook niet, maar Hij wil dat wij leven en Hem liefhebben.

Lees Exodus dan maar eens bijvoorbeeld.
En G'd raakt nu eenmaal niet ieder mens aan om tot Jezus te brengen.

quote:

Dat wij niet mensen de hel inpreken, dat wij niet oordelen over zelfs de ergste zondaars, dat we zachtmoedig en vriendelijk blijven onder alle omstandigheden, dat onze goedheid zich niet enkel beperkt tot onze naasten maar ook onze vijanden betreft, et cetera. Wij moeten veel grootmoediger handelen dan wij ons God voorstellen, omdat Hij ook veel grootmoediger is dan wij ooit kunnen bedenken.

Absoluut is G'd Groot en de Allerhoogste. Maar als christen moeten we ongelovigen wel wijzen op het bestaan van de hel als einddoel voor hen zonder Christus. Maar ook dat Christus hen kan en wil bevrijden. Maar het is en blijft aan G'd of Hij hen aanraakt om tot Jezus te komen of niet. Wellicht help een gebed of G'd hen wil aanraken en tot Jezus brengen veel beter. ;)

We zien dat vak in kerken gebeuren, ze zenden zendelingen uit over de wereld, maar er wordt zelden gebeden dat G'd toch mensen naar hen stuurt om tot Jezus te komen.

Oogje

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #14 Gepost op: november 28, 2012, 11:25:17 pm »
O ja, de gereformeerde predestinatieleer... Daar geloof ik dan weer niet in. Zelf geloof ik ook wel in de hel enzo, maar ik vraag me werkelijk af of je andersgelovigen daarop moet wijzen. Natuurlijk, je moet eerlijk zijn daarin, maar moet je meteen met zoiets ingewikkelds beginnen? De kans is dan alleen maar groter dat ze God uit angst voor de hel gaan volgen en niet uit liefde voor Hem.

Mij valt bijvoorbeeld op dat in de Schrift Paulus tegen de Grieken, dus de andersgelovigen, niet eens over de hel begint. Hij spreekt alleen over de "onbekende God," die zich niet laat vangen in tempels en beelden, die de heidenen zoekt en zich tastenderwijs laat vinden en die straks de wereld zal laten oordelen door Iemand die daartoe gemachtigd is. En het bewijs van die machtiging is dat Diegene is opgestaan uit de doden. Daarbij haalt hij geen enkel Schriftgedeelte aan, maar wel hun eigen dichters. Alleen tegen de joden, dus zij die al in God geloven, wordt gesproken over de hel en eigenlijk ook maar heel sober.

Dat God vooral in het begin van het oude testament als wrede stamgod wordt omgeschreven is onvermijdelijk in de ontwikkeling van elke godsdienst, maar dat betekent niet dat Hij dan ook een stamgod ís. De Schrift laat ons de zonde kennen, aldus Paulus, dus zien we in haar de religieuze mens in alle geuren en kleuren. Ze laat ons de woedende, fanatieke gelovige zien, die over lijken gaat om de eigen identiteit en godsdienst veilig te stellen. God laat ons zo zien hoe godsdiensten en hun gelovigen zich ontwikkelen en hoe wij die ontwikkeling moeten vervolmaken door het Evangelie. God is er niet enkel voor de christenen of de joden en dat is Hij ook nooit geweest.

Daarin is de Schrift als geen ander Gods Woord. De Schrift toont ons de mens, de zondige, strijdende mens die offers en oorlogen belangrijker vindt dan barmhartigheid en nederigheid, en laat ons door Christus zien hoe wij geheel anders kunnen gaan denken. Hoe hard ook, maar wij hebben geen vijanden meer. Wij dienen onvoorwaardelijk goed te zijn en het is ons streng verboden om God eigenschappen toe te kennen die wij in andere mensen zouden verafschuwen. Die tijd zou geweest moeten zijn, maar de tragiek van het Evangelie is dat die tijd waarschijnlijk nooit geweest zal zijn. Een stamgod is toch overzichtelijker dan een lijdende God.

De Schrift ontmaskert als een tweesnijdend zwaard zo de huidige christen, die nog steeds al die oorlogen terecht vindt en dus in feite ook nog steeds tribaal denkt. De huidige christen, die het echt rechtvaardig vindt dat niet de farao wordt gestraft, maar de kinderen van Egypte en zo dus ook hun vaders en moeders. Terwijl het Egyptische volk zelf respect had voor de Israëlieten. Daar sta je dan met je woorden over naastenliefde, terwijl je misschien wel geen greintje medeleven voelt met al die moeders. Of met de kinderen, tot kleine baby's aan toe, en bejaarden van al die volkeren die pas van God hoorden toen het zwaard hen op de keel werd gelegd.

Net goed, toch? Die kinderen zouden anders voor de joden maar lastig worden later met hun eigen godsdiensten! Het idee dat God zo liefdevol en barmhartig zou zijn, dat alle volkeren zich vanzelf tot Hém zouden bekeren, was natuurlijk erg naïef in die tijd. Nee, afgeslacht moesten ze worden, zonder genade, zonder enige barmhartigheid, tot de laatste huilende baby. Christenen zouden zichzelf af en toe eens moeten horen. En joden en moslims ook natuurlijk. In plaats van zich te laten spiegelen en zo corrigeren door de Schrift, in plaats van het oude testament nu eens écht in het licht van het Evangelie te lezen, blijven ze gewoon oudtestamentisch denken, terwijl God hun harten wil breken.