Auteur Topic: Toetsen of iets van de Geest is  (gelezen 9417 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Gepost op: januari 05, 2013, 03:10:27 pm »
Na aanleiding van een vraag van Grondig Christelijk start ik daarover een apart topic. Want hopelijk brengt het ons meer inzicht in de verschillende inzichten die er zijn over hetzelfde Woord van G'd onder de leiding van Dezelfde Heilige Geest.

Vraag:
- Waaraan toesten we de Leiding van de Heilige Geest?

- Is voor Leiding van de Heilige Geest een doop in de Heilige Geest naast een doop in water, een voorwaarde?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2013, 03:51:19 pm »
Moeilijke vragen. Om eerlijk te zijn kan ik alleen spreken uit de ervaring dat bij mij bidden en denken door en over alles wat met God te maken heeft helpt.
Hulp komt me op verschillende manieren vaak opzoeken.
De bijbel, iemand die je wat zegt. Een blad dat je leest etc..
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2013, 04:18:01 pm »
Trouwens Learsi.
Er gebeuren weer wonderbaarlijke dingen bij ons in de kerk.
Het is een mooi voorbeeld van een wijze man die toetsen kan :)
Over de mail had ik contact via een jeugddiensrcommissievoorzitter doorgekregen van een voorzitter van de Evangelisatie Commissie van onze gemeente.

Hij deelde de zorg met me dat er in onze gemeente niet de hele waarheid verteld werd, dat komt volgens hem omdat het grootste deel van onze dominee's geloofd in de alverzoening. Daardoor wordt de gemeente volgens hem in slaap gesukkeld. De mensen hebben zo iets van: "het gaat wel lekker zo, ik hoef niets uit te zoeken, want de dominee's zeggen dat het toch allemaal goed komt."
De kennis ontbreekt er daardoor.

Wat een wijze man sprak ik zo toch over de mail.
Hij houd zich bezig met het opzetten van tienerdiensten, voor de tieners in onze gemeente en aanverwante activiteiten voor de tieners. Hij zei dat ik daarin mee mag doen.

Ik heb er helemaal zin in :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2013, 08:39:57 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 15:10:
Na aanleiding van een vraag van Grondig Christelijk start ik daarover een apart topic. Want hopelijk brengt het ons meer inzicht in de verschillende inzichten die er zijn over hetzelfde Woord van G'd onder de leiding van Dezelfde Heilige Geest.

Vraag:
- Waaraan toetsen we de Leiding van de Heilige Geest?
Ik beantwoord alleen je eerste vraag. De tweede is wat mij betreft een aparte discussie waard.

Toetsing obv de Bijbel is o.a. mogelijk door de volgende teksten:
1 Kor 12: 3: "Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest."
2 Kor 3: 17: "De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid."
Gal 5: 22: "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing."
1 Joh 4: 2 (en 13): "Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God"

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2013, 07:37:47 pm »

quote:

pjotr schreef op 05 januari 2013 om 20:39:
[...]
 Ik beantwoord alleen je eerste vraag. De tweede is wat mij betreft een aparte discussie waard.

Toetsing obv de Bijbel is o.a. mogelijk door de volgende teksten:
1 Kor 12: 3: "Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest."
2 Kor 3: 17: "De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid."
Gal 5: 22: "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing."
1 Joh 4: 2 (en 13): "Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God"
Ik moet wel lachen. Pjotr zegt: Ik beantwoord de vraag, en vervolgens komt hij met enkel bijbelteksten. Ik denk dat je als wandelende bijbel geen enkele vraag beantwoordt.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2013, 07:38:51 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 06, 2013, 07:59:34 pm »
En zo zijn er zovele vragen nooit beantwoord, en even zovele antwoorden nooit gegeven en laat staan , opgehelderd. Als iemand zo`n ondersteunende bijbeltekst nu eens met eigen woorden zou weergeven, dan kan dat al op veel meer aandacht mijnerzijds rekenen. Ik denk dat simpelweg de kennis en vooral ook de moed ontbreekt dat ook maar eens te proberen , uit vrees te worden omgehakt.

Zoals ik altijd zeg: " Een persoon die uit een wiskunde-leerboek allerlei moeilijke wiskunde-formules kan opdreunen , is nog geen expert in de wiskunde". Sterker nog, zo iemand hoeft totaal niet te begrijpen wat wiskunde is om toch erg wiskundig onderlegd over te komen.

Zo is het ook met het opdreunen van mooie bijbelteksten uit de bijbel. Iedereen kan dit doen ook al weet men van toeten nog blazen. Daarom verdient het mijn aandacht meestal niet, want een mooie zin zou uit de persoon zelf moeten komen. Of die mooie zin nu klopt of niet, ik zal je er nooit voor omhakken i.i.g.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 06, 2013, 09:52:57 pm »
Ik denk niet dat we de (leiding van de) Heilige Geest moeten of mogen toetsen.
Ik neem aan dat de vraag is: hoe herkennen we dat een bepaalde ingeving/sturing van de Geest afkomstig is?
Dat zou inderdaad een heel intrigerende vraag zijn. Daar geeft de bijbel denk ik geen kant-en-klaar antwoord op. pjotr geeft een goede voorzet. Ikzelf hou het bij 'dat wat je dichter bij God brengt, is afkomstig van de Geest'.
In de praktijk kan dat betekenen dat ik iets kan/wil doen omdat ik denk dat dat door de Geest ingegeven is, maar dat iemand anders daar niets in ziet en er geen begrip voor heeft. En vise versa. En dat ik toch geloof dat beiden oprecht kinderen van God kunnen zijn. Dat maakt 'leiding van de Geest anno 2013' iets ondoorzichtigs.

Wat betreft de 2e vraag: ik denk dat de Geest niet afhankelijk is van of iemand gedoopt is of niet, om iemand bij te kunnen sturen/leiden.
De 'doop in de Geest' zegt me niets. Jezus beveelt een doop met water, in naam van de Vader, Zoon en Geest. Die volstaat. Een ieder die in die naam gedoopt is, mag zich verzekerd weten van de leiding van de Geest.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

tin

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 06, 2013, 09:59:00 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 06 januari 2013 om 19:37:
[...]

Ik moet wel lachen. Pjotr zegt: Ik beantwoord de vraag, en vervolgens komt hij met enkel bijbelteksten. Ik denk dat je als wandelende bijbel geen enkele vraag beantwoordt.

Ok, maar toch vond ik deze regel wel heel mooi:

Gal: 5: 22 Maar de vrucht van de geest is liefde, blijdschap, liefde, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, trouw

Zouden we alleen datgene wat aan het bovenstaande getoetst is als van de Geest zoals in dit topic bedoelt is beschouwen, en er voor openstaan, zouden we een stuk verder zijn !
Ahdoeb

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 06, 2013, 10:02:32 pm »

quote:

Als je een belijdend christen bent, zeg je na wat God zegt in zijn Woord. Als je één met Christus bent spreek je het Woord van God. Dan zeg je ....zo zegt de Here! Dat is wijsheid!

quote:

Psalm 111:10 De vreze des HEREN is het begin der wijsheid.
Spreuken 2:6   De HEERE geeft immers wijsheid, uit Zijn mond komen kennis en inzicht.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 06, 2013, 10:05:46 pm »

quote:

[...]

Daarmee zegt hij dat het te zien is, te herkennen is of iemand zich laat leiden door de Heilige Geest.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 06, 2013, 10:46:50 pm »

quote:

[...]

Scherp opgemerkt, en een positieve reactie. De vraag van Learsi is eigenlijk niet te beantwoorden en ik geef daarom een antwoord op een andere vraag. Soms moet je de vraagstelling wat bijsturen om de discussie vlot te krijgen. :-)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2013, 10:58:52 pm »
------

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 15:10:

Vraag:

- Is voor Leiding van de Heilige Geest een doop in de Heilige Geest naast een doop in water, een voorwaarde?

Ja en nee.

Ik denk dat de doop in de Heilige Geest naast de doop in water geen voorwaarde is.  Dit kan een leeg of ingebeeld ritueel zijn. Dat hoeft het niet te zijn. De doop met de Heilige Geest gebeurt altijd bij wedergeboorte, anders is het geen wedergeboorte. Maar de reactie daarop is niet bij ieder hetzelfde. Niet ieder gaat in vreemde talen spreken. Jezus is degene die doopt met de Heilige Geest (Joh.3:22), doordat Hij degene die zich aan Hem overgeeft vervult met zijn Geest.

Joh.26:5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
6   Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.
7 Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.
8 De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.

Johannes zegt dat Jezus doopt met de Heilige Geest:
Joh.1:En ik kende Hem niet, maar Hij Die mij gezonden heeft om te dopen met water, Die had tegen mij gezegd: Op Wie u de Geest zult zien neerdalen en op Hem blijven, Die is het Die met de Heilige Geest doopt.

Bij Cornelius "viel" de Heilige Geest op hem, terwijl Petrus sprak.

We kunnen het woord van een ander niet aannemen omdat iemand zegt dat hij gedoopt is met de Heilige Geest. Wie eenmaal gedoopt is met de Heilige Geest is kan ook perioden van leegte en terugval ervaren. We zullen wat tot ons komt altijd zelf moeten toetsen onder leiding van de Heilige Geest. Als we oprecht daarom bidden zal God dat gebed verhoren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2013, 11:18:35 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 januari 2013 om 22:58:

Ja en nee.

Ik denk dat de doop in de Heilige Geest naast de doop in water geen voorwaarde is.  Dit kan een leeg of ingebeeld ritueel zijn. Dat hoeft het niet te zijn. De doop met de Heilige Geest gebeurt altijd bij wedergeboorte, anders is het geen wedergeboorte.

quote:

elle schreef op 06 januari 2013 om 21:52:

Wat betreft de 2e vraag: ik denk dat de Geest niet afhankelijk is van of iemand gedoopt is of niet, om iemand bij te kunnen sturen/leiden.
De 'doop in de Geest' zegt me niets. Jezus beveelt een doop met water, in naam van de Vader, Zoon en Geest. Die volstaat. Een ieder die in die naam gedoopt is, mag zich verzekerd weten van de leiding van de Geest.

Toch lijkt het in 2 bijbelverzen in handelingen dat zowel een doop onder water als een doop in de Heilige Geest noodzakelijk en dat een doop in water alleen niet voldoende is, als ook een doop in de Heilige Geest niet.

Handelingen 10
47   Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden?
48 En hij beval dat zij gedoopt zouden worden in de Naam van de Heere. Toen vroegen zij hem enkele dagen bij hen te blijven.

Handelingen 19
2 en zei tegen hen: Hebt u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam? En zij zeiden tegen hem: Wij hebben niet eens gehoord dat er een Heilige Geest is.
Vervolgens werd gedoopt in de Geest.
5 en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.
6   En nadat Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken in vreemde talen en profeteerden.
Twee voorbeelden die lijken te stellen dat zowel de doop in de Geest als de doop in water noodzakelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2013, 11:19:57 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 06, 2013, 11:26:07 pm »
Bedankt voor zover voor jullie antwoorden, nu iets specifieker over de Heilige Geest.
De Heilige Geest leert de Schrift openbaart ons de Waarheid.
Velen menen hier dat de Heilige Geest automatisch komt bij een ieder die geloofd dat Christus onze Heiland is..

Hoe kan het dan zijn dat zovele christenen met de Heilige Geest die hen de Waarheid openbaart, toch zoveel verschillende visies hebben op 1 Woord van G-d?

Als de Heilige Geest ons de Waarheid openbaart, zouden we als Christenen dan niet allemaal hetzelfde in de Schrift moeten lezen?

Dat is iets wat ik maar niet kan begrijpen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 07, 2013, 12:07:36 am »

quote:

learsi schreef op 06 januari 2013 om 23:26:
Bedankt voor zover voor jullie antwoorden, nu iets specifieker over de Heilige Geest.
De Heilige Geest leert de Schrift openbaart ons de Waarheid.
Velen menen hier dat de Heilige Geest automatisch komt bij een ieder die geloofd dat Christus onze Heiland is..
Hoe kom je bij die aanname?

quote:

Hoe kan het dan zijn dat zovele christenen met de Heilige Geest die hen de Waarheid openbaart, toch zoveel verschillende visies hebben op 1 Woord van G-d?
Hoe kon het dat Petrus en Paulus (beide Apostelen!) een verschil van mening hadden? Dat soort vragen categoriseer ik onder de groep "hoe kan het dat de maan niet van kaas is en Edammer wel" ofwel: niet echt interessant zeg maar.
Ik begrijp hem wel maar zie geen nut in het nadenken over die vraag.
Per saldo is het niet aan ons om andermans knecht te oordelen :) zeg maar.

quote:

Als de Heilige Geest ons de Waarheid openbaart, zouden we als Christenen dan niet allemaal hetzelfde in de Schrift moeten lezen?
Waarom? Omdat wij mensen dat willen?
Zou het kunnen zijn dat er meerdere waarheden zijn? Zomaar een vraag hoor, maar wel een redelijk filosofische lijkt mij ;)

quote:

Dat is iets wat ik maar niet kan begrijpen.
Ik ook niet.
Ik begrijp heel veel niet maar verwacht ook dat het niet van belang is om alles te begrijpen.
Worden als een kind heeft zijn voordelen wat dat betreft _O_
Mail me maar als je wat wilt weten