quote:
De GKv communiceert nogal wat. Synodes met verslagen, deputaten met verslagen, websites, allerlei vormen van overleg, PR, faciliteren communicatie tussen plaatselijke kerken en leden, et cetera. Daarvoor hebben ze een deputaatschap een een communicatiepersoon. Het is toch vrij logisch dat ze die dingen een beetje op elkaar afstemmen? Dat noemen ze dan communicatiestrategie, maar is niet heel veel meer dan een overzicht van doelen en middelen.
Internet is een deel daarvan, en 'discussieplatform op internet' weer een heel klein deel daarvan. Als je dan op een gegeven moment 3 of meer plekken hebt waar je discussie kunt voeren, moet je je afvragen welk doel je dient met welk medium. Ooit, toen dit forum werd opgericht, was het een 'gat in de markt'. Er waren fora van studentenverenigingen, die goed liepen, maar daarnaast was er geen toegankelijke plek voor christelijk debat. De GKv was een van de eersten die dat opzette, met dit forum als resultaat.
Tegenwoordig zijn er op elke hoek van internet plekken voor discussie. Er zijn misschien wel 10 christelijke fora in Nederland. Hoeveel nut heeft het voor de GKv om een 11e in de lucht te houden?
Aan de andere kant is dit natuurlijk niet 'alleen maar een 11e forum', maar ook een plek waar GKv'ers elkaar ontmoeten. Maar die ontmoeting vindt niet automatisch hier plaats. Zelfs met een forum zie je dat facebookers elkaar daar opzoeken, dat linkedinners iets daar opzetten, en dus raakt de boel al snel versnipperd. Hoeveel ontmoetingsplekken moet je dan blijven faciliteren en betalen, en hoeveel energie mag dat kosten?
Daarnaast is er een community. Die raak je op deze manier kwijt, en dat is jammer. Aan de andere kant, een community is altijd maar een tijdelijk iets: mensen komen en gaan, en dat is ook gezond. Als het buurtcafe zijn deuren sluit is dat jammer voor de stamgasten, maar als je werkelijk iets met elkaar wilt blijven doen, spreek je toch in een ander cafe af?
Nu loop ik hier vooral een standpunt te verdedigen dat niet het mijne is. Van mij had het forum mogen blijven bestaan, desnoods in afgeslankte of andere vorm. Maar ik kan wel begrijpen dat dit besluit is genomen, en gezien de ontwikkelingen op het forum, en de moeite die het kost om mensen een beetje vriendelijk met elkaar te laten omgaan, is het misschien ook wel goed zo.