Auteur Topic: De Heilige Geest  (gelezen 7961 keer)

fotosynthese

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Gepost op: februari 16, 2013, 09:42:05 am »
De vader, de zoon en de Heilige Geest is de 3-eenheid in het christendom.
Ik heb altijd geleerd dat je tot de vader komt via de zoon (Jezus). Wanneer je Jezus toelaat in je leven dan komt de Heilige Geest bij je binnen.
Ik heb in het verleden een Alfa cursus gevolgd en toen hadden we een weekend over de Heilige Geest. Geen theorie over deze entiteit maar we ervaarde de werking van deze Geest.
In het begin vond ik gênant. Mensen werden heel emotioneel en er waren er bij die gingen schreeuwen en huilen. Je zag de mensen later weer op de cursus en ze leken wel helemaal nieuw van binnen. Je zag duidelijk dat er een of andere kracht in het leven van deze mensen was gekomen. Was heel mooi om te zien. Er zijn heel veel christenen die veel Bijbelkennis hebben, maar ik heb het gevoel dat ze toch iets missen. (leven) Ik denk dat dit de Heilige Geest is.
Ik ben benieuwd hoe tegen jullie tegen de Heilige Geest wordt aangekeken. Is de Heilige Geest mannelijk of vrouwelijk of heeft die geen geslacht ?
Groetjes van Fotosynthese.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #1 Gepost op: februari 16, 2013, 10:12:31 am »
Je kunt je ook afvragen of dat wel de Heilige Geest is geweest. Mensen die bezeten zijn van demonen kunnen soortgelijke dingen doen.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #2 Gepost op: februari 16, 2013, 11:35:07 am »

quote:

fotosynthese schreef op 16 februari 2013 om 09:42:
De vader, de zoon en de Heilige Geest is de 3-eenheid in het christendom.
Ik heb altijd geleerd dat je tot de vader komt via de zoon (Jezus). Wanneer je Jezus toelaat in je leven dan komt de Heilige Geest bij je binnen.


inderdaad een leerstelling.

quote:

Ik heb in het verleden een Alfa cursus gevolgd en toen hadden we een weekend over de Heilige Geest. Geen theorie over deze entiteit maar we ervaarde de werking van deze Geest.
In het begin vond ik gênant. Mensen werden heel emotioneel en er waren er bij die gingen schreeuwen en huilen. Je zag de mensen later weer op de cursus en ze leken wel helemaal nieuw van binnen. Je zag duidelijk dat er een of andere kracht in het leven van deze mensen was gekomen. Was heel mooi om te zien.


datzelfde fenomeen kan zich voordoen na een popconcert of een klassiek concert...of bij bepaalde therapieën. etc.
in het Sjamanisme komt het o.a. ook voor .

als er hoe dan ook  een snaar wordt geraakt [het gevoel hebben dat je aangeraakt wordt, waarbij emoties loskomen]
   kun je er allerlei benamingen aan geven, maar in wezen komt het allemaal op hetzelfde neer.
je wordt diep geraakt en dat geeft een gevoel van bevrijding na een ontlading.
eigenlijk ervaar je zo je diepste echte zelf.
kan heel heilzaam zijn en veel oud zeer doen laten verdwijnen.
opeens zie je het Licht.

quote:

Er zijn heel veel christenen die veel Bijbelkennis hebben, maar ik heb het gevoel dat ze toch iets missen. (leven) Ik denk dat dit de Heilige Geest is.
Ik ben benieuwd hoe tegen jullie tegen de Heilige Geest wordt aangekeken. Is de Heilige Geest mannelijk of vrouwelijk of heeft die geen geslacht ?
Groetjes van Fotosynthese.


je kunt ook niet in iemands hart kijken.
elk mens is weer anders .
verder zijn er zoveel stromingen [van conservatief tot liberaal]  die het een en ander ook weer anders ervaren.
en niet te vergeten de evangelische stromingen, die zich hier meer mee bezig houden - tongentaal - opwekkingen etc...

en een Kracht of Geest IS. [alles dus]

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #3 Gepost op: februari 16, 2013, 12:01:10 pm »

quote:

fotosynthese schreef op 16 februari 2013 om 09:42:
De vader, de zoon en de Heilige Geest is de 3-eenheid in het christendom.
Ik heb altijd geleerd dat je tot de vader komt via de zoon (Jezus). Wanneer je Jezus toelaat in je leven dan komt de Heilige Geest bij je binnen.
Ik heb in het verleden een Alfa cursus gevolgd en toen hadden we een weekend over de Heilige Geest. Geen theorie over deze entiteit maar we ervaarde de werking van deze Geest.
In het begin vond ik gênant. Mensen werden heel emotioneel en er waren er bij die gingen schreeuwen en huilen. Je zag de mensen later weer op de cursus en ze leken wel helemaal nieuw van binnen. Je zag duidelijk dat er een of andere kracht in het leven van deze mensen was gekomen. Was heel mooi om te zien. Er zijn heel veel christenen die veel Bijbelkennis hebben, maar ik heb het gevoel dat ze toch iets missen. (leven) Ik denk dat dit de Heilige Geest is.
Ik ben benieuwd hoe tegen jullie tegen de Heilige Geest wordt aangekeken. Is de Heilige Geest mannelijk of vrouwelijk of heeft die geen geslacht ?
Groetjes van Fotosynthese.


Wanneer de Heilige Geest aan het werk is, dan zullen er inderdaad vreemde dingen gebeuren, veelal mbt emotie e.d. Lees Handelingen 10 maar eens, daar lees je dat Simon de tovenaar zelfs bereid was om er veel geld voor te betalen, toen Simon de uitwerkingen zag van de Heilige Geest.

Maar aan de andere kant schrijf je dat het praktijk was en geen theorie. Echter alles mbt de Heilige Geest dient te worden getoetst aan de Schrift.
-Was het schreeuwen of jubelen wat je hoorde? Jubelen mag, vloeken niet.
-Huilen van berouw of blijdschap is een teken, maar krijsen niet.
Uit ervaring weet ik dat sommige evangelische kerkgenootschappen doorslaan helaas en er een sensatie van maken, iets van op jacht naar de Heilige Geest. Dat is duidelijk niet de bedoeling. Het mag niet om de sensatie gaan, maar zou een bevestiging moeten zijn van de Schrift.

Je was erbij, heb je zelf ook iets ondervonden?

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2013, 09:22:15 pm »
nevermind.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2013, 10:22:28 am door Droppy »
....easy does it....

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #5 Gepost op: februari 18, 2013, 10:27:17 pm »

quote:

learsi schreef op 16 februari 2013 om 12:01:
 op jacht naar de Heilige Geest. Dat is duidelijk niet de bedoeling. Het mag niet om de sensatie gaan, maar zou een bevestiging moeten zijn van de Schrift.


Het op jacht gaan naar de Heilige Geest is inderdaad een gevaarlijke bezigheid, waar demonen graag op inspelen. Ik moet denken aan een uitspraak van Corrie ten Boom:

"Als je de duif wilt grijpen, dan vliegt hij weg,
maar als je je richt op Christus, dan daalt hij op je neer."


Joh. 16:13 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid,  zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid,  want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen.
15   Alles wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en het u zal verkondigen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #6 Gepost op: februari 18, 2013, 11:10:42 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 16 februari 2013 om 10:12:
Je kunt je ook afvragen of dat wel de Heilige Geest is geweest. Mensen die bezeten zijn van demonen kunnen soortgelijke dingen doen.
Kan het niet gewoon een psychische aandoening zijn, die mensen zoiets laten doen?

mandarijn

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2013, 08:29:29 am »
Ik zelf heb het ook mogen ervaren.
De uitwerkingen van de Heilige Geest zijn voor mij heel erg heilzaam geweest.

Ben er sindsdien nog steeds van onder invloed op een positieve manier.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2013, 08:29:42 am door mandarijn »

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2013, 09:14:40 am »
Hallo Mandarijn,

Je schreef:

quote:

Ik zelf heb het ook mogen ervaren.
 De uitwerkingen van de Heilige Geest zijn voor mij heel erg heilzaam geweest.
 Ben er sindsdien nog steeds van onder invloed op een positieve manier.


Kun je je nader verklaren?

Iearsi schreef:

learsi schreef op 16 februari 2013 om 12:01:

quote:

op jacht naar de Heilige Geest. Dat is duidelijk niet de bedoeling. Het mag niet om de sensatie gaan, maar zou een bevestiging moeten zijn van de Schrift.


Dat is duidelijk Mandarijn en juist!

De Heilige Geest is in harmonie met de Schrift!

Namelijk dit: Jesaja 8:20 Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad

Johannes 3 zegt dit over de (Heilige-) Geest:

quote:

1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is

Dus als je je laat dopen door het watergraf, leg je wereldse en dus heidense fundamenten, om zélf wetten tot redding te maken (wat niet kan), geheel af en ga je "uit het vlees". Door dié doop (alleen) ontvang je de Heilige Geest en ben je ook een Getuigenis van Christus (ook t.a.v. de Thorae: De gebodentafel)

Let wel: de Gebodentafel van de RKK Staat is NIET dezelfde gebodentafel van de Bijbelse oorsprong. Omdat men de wetten en geboden daarvan, heeft veranderd.
Daardoor is binnen die denominaties, vanuit een Hemels fundament, de aanname van Christus niet rechtsgeldig. Pas op, Jezus kijkt nar het persoonlijke hart!

Ik zou geen RK geestelijke of verantwoordelijke willen zijn, met de kennis, dat de RK decaloog incompleet en vervalst is. Toch erkent de RKK Staat dat zij vals spel speelt. Zij doet Grootspraak tegen Gods wet, kijk maar:

quote:

”De zondag is ons merkteken van gezag.De kerk staat boven de Bijbel en deze overdracht van de viering van de sabbat is het bewijs van dit feit.” The Catholic Record, London, Ontario, 1 september 1923.
Vandaar dat het streven van de wereld (Het Grote Babylon met een geest van Egypte dan ook uiteindelijk gesteund zal moeten worden door een
"Kerk" die "ijn het vlees" kan opereren naar "vleselijke" maatstaven.

De Moederkerk, zoals de RKK Staat zich op religeuze gronden voorstelt is dus "ook" een waarheid, waar de Bijbel derhalve ernstig voor waarschuwt!

Niet voor de mensen, die hun geloof daarin menen te vinden, maar de "Geest" die van haar fundament uit gaat en degenen die "de mensen zo leert"

Openbaring 22

quote:

18 Ik verklaar tegenover een ieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn. 20 Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’ Amen. Kom, Heer Jezus!
21 De genade van onze Heer Jezus zij met u allen.


Vandaar dat we voorzichtig moeten zijn met het aannemen van "welke Geest zegt en openbaart", want:

quote:

Het uiteindelijk doel van de oecumene, zoals de katholieken het uitdrukken, is eenheid in geloof, aanbidding en de erkenning
van het geestelijk oppergezag van de bisschop van Rome
.” Priester J. Cornnell.


Het gaat bij de macht van de RKK Staat niet om verlossing van zonde, maar om GEZAG! Dat is een groot verschil met de Bijbelse waarheid en Christus`voorbeeld "door Mijn Geest"

Dus het ontvangen van een (Hemelse-) Trooster gaat altijd door het "watergraf en (Heilige-) Geest"

Hartelijke groet

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2013, 10:25:40 am »

quote:

fotosynthese schreef op 16 februari 2013 om 09:42:
Ik ben benieuwd hoe tegen jullie tegen de Heilige Geest wordt aangekeken. Is de Heilige Geest mannelijk of vrouwelijk of heeft die geen geslacht ?
Groetjes van Fotosynthese.


De Heilige Geest is zoals de bijbel het schetst de Geest van God die dus Heilig is. De bronvertaling schetst een beeld dat ook "de adem van God" is. Ook zegt het: het is de Geest van God en de Geest van Jezus Christus. Voor mij is de Heilige Geest gewoon simpel weg: "God in ons aan het werk."
God is liefde. Waar de volmaakte liefde aan het werk is, daar is God aan het werk.
Er is een valse liefde, gebouwd op verkeerde gronden. Die komen niet van God.
Ik zie de Heilige Geest dus niet als een zelfstandig wezen. Ik zie het als de uitwerking van God door Jezus Christus (met Hem God) in ons.
Aangezien wij het niet dragen kunnen als God met heel zijn Wezen in ons trekt, als of er een Tsunamie op je af komt rollen of een lawinie van Gods Heerlijkheid, zie ik het echt als de adem die God door je heen blaast. Het is het draagbare substantie van God zelf dat we kunnen dragen, die in ons werkzaam is.

De Heilige Geest is: "God in ons aan het werk."
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2013, 10:29:35 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #10 Gepost op: februari 19, 2013, 10:33:53 am »

quote:

learsi schreef op 16 februari 2013 om 12:01:
[...]


Wanneer de Heilige Geest aan het werk is, dan zullen er inderdaad vreemde dingen gebeuren
Nee hoor. De heilige Geest doet niet altijd vreemde dingen, maar ook hele gewone dingen. De vruchten van de Geest zijn hele gewone dingen: geduld, verdraagzaamheid, lankmoedigheid, mededogen, barmhartigheid, vredegezindheid, geen ijdel vertoon, dienstbaarheid etc..
Een nieuwe start is een nieuw begin

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2013, 01:24:27 pm »
Gaitema schreef:

quote:

Nee hoor. De heilige Geest doet niet altijd vreemde dingen, maar ook hele gewone dingen. De vruchten van de Geest zijn hele gewone dingen: geduld, verdraagzaamheid, lankmoedigheid, mededogen, barmhartigheid, vredegezindheid, geen ijdel vertoon, dienstbaarheid etc..


Helemaal gelijk en juist!

Hartelijke groet

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2013, 01:39:32 pm »
Vredegezindheid en dienstbaarheid is ook echt een Gave :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

mandarijn

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #13 Gepost op: februari 19, 2013, 01:51:42 pm »
Ik denk dat ik bekende atheist verkeerd heb begrepen want ik was juist niet op jacht naar dat gevoel.

Ik weer  overvallen er mee en heb er to aan vandaag geen spijt van dat het me is over komen.
Lees anders even mijn verhaal op voorstellen

mandarijn

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #14 Gepost op: februari 19, 2013, 01:54:02 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 februari 2013 om 10:33:
[...]

Nee hoor. De heilige Geest doet niet altijd vreemde dingen, maar ook hele gewone dingen. De vruchten van de Geest zijn hele gewone dingen: geduld, verdraagzaamheid, lankmoedigheid, mededogen, barmhartigheid, vredegezindheid, geen ijdel vertoon, dienstbaarheid etc..


YUP :-) ,en dat begin ik steeds  meer en meer van bewust te worden.
Was het eerder dat ik dingen deed zonder enig berouw bv liegen of iets dergelijks bedenk ik me eerst en overzie ik ook de gevolgen van bepaalde zaken zoals die  er nu voor staan in mijn leven.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2013, 01:54:28 pm door mandarijn »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #15 Gepost op: februari 19, 2013, 02:13:13 pm »
Ja, dat herken ik wel. Je hebt geloof, hoop en liefde. Op een dag ging een jeugddienst bij ons over de liefde. Opeens kwam de vraag in me op wat dit nu eigenlijk precies in houdt. Wat houdt liefde precies in?
De bijbel schrijft daar hele mooie dingen over. Daardoor begreep ik ook dat het iets is waaraan we allemaal moeten werken. Zelf had ik veel last van rottige gevoelens over hoe ik meende dat mensen over mij denken. Voelde ik me snel aangevallen en zag ik de wereld als bedrijgend. Alsof de wereld echt heel sterk is, mij te machtig. Eigenlijk kroop ik in een soort slachtofferrol en werd er voedsel in me gezaaid wat haat koesterd.

Wat de Heilige Geest doet is bevrijdend. Hij geeft ons inzicht in wie we werkelijk zijn. Uit liefde geschapen naar Gods beeld. Het probleem is de duisternis waarin we verstrikt zijn geraakt. Jezus leefde in een vijandige wereld, maar overwon het door de Liefde. Daardoor was Hij zichtbaar het Beeld van Zijn Vader op de aarde.
Wie Hem ontmoette, stond in direct contact met God de Vader.
Zijn belofte om de Heilige Geest naar ons toe te zenden is een belofte dat wij die Kracht van God in ons krijgen uit vertrouwen op Jezus. Wanneer we in contact staan met Hem, dan staan we in contact met God en wordt God ook in ons zichtbaar voor de mensen.

Dus ook echt een levensles. Van welke boom plukken we de vruchten?
Van de Boom des Levens of van de verboden vrucht?

Jezus is de Boom des levens. Wie van Hem plukt heeft eeuwig leven in zich.
Die wordt een Lichtdrager op de aarde.
De verboden vrucht zie ik als de fout die de duivel zelf maakte, door de houding:
"ik ben het Centrum van het heelal! Ik ben God!"
Dat is het middel om te sterven.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2013, 02:15:27 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

mandarijn

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #16 Gepost op: februari 19, 2013, 03:28:14 pm »
Zo mooi gezegd Gaitema,echt hier hoef je niets aan toe te voegen.

Ook dat lichtdrager dat je wordt enz.

Dat is hem nou juist,alles andere wordt gedisqalficeert,verwijdert voor altijd
Een soort van prullebak waar je wil in kan maar niet uit komt..
Zo zit de natuur inelkaar die door God is gegeven en gemaakt.
Een soort prullebak waar je wel in kan maar niet uit kan komen.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2013, 03:29:52 pm door mandarijn »

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #17 Gepost op: februari 19, 2013, 10:58:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 februari 2013 om 10:25:
De Heilige Geest is: "God in ons aan het werk."
Eens

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #18 Gepost op: februari 20, 2013, 12:16:15 am »

quote:

vrolijke schreef op 18 februari 2013 om 23:10:


Kan het niet gewoon een psychische aandoening zijn, die mensen zoiets laten doen?
Dat kan inderdaad ook nog. Eventueel in de variant van massa-psychose.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #19 Gepost op: februari 20, 2013, 12:25:07 am »
Alles kan. Er kan nog veel meer. Koffiekan, theekan, groene kan, gele kan :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #20 Gepost op: februari 20, 2013, 12:26:40 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 februari 2013 om 00:16:
[...]


Dat kan inderdaad ook nog. Eventueel in de variant van massa-psychose.


Dan stel ik me voor dat de onheilige geest per definite onderdeel is van een massapsychose.

Laatste woorden op "mijn" forum?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2013, 12:59:19 am »

quote:

mandarijn schreef op 19 februari 2013 om 15:28:
Zo mooi gezegd Gaitema,echt hier hoef je niets aan toe te voegen.

Ook dat lichtdrager dat je wordt enz.

Dat is hem nou juist,alles andere wordt gedisqalficeert,verwijdert voor altijd
Een soort van prullebak waar je wil in kan maar niet uit komt..
Zo zit de natuur inelkaar die door God is gegeven en gemaakt.
Een soort prullebak waar je wel in kan maar niet uit kan komen.
Dat heb ik ook altijd geleerd, maar de bijbel blijkt zoals wel vaker nogal discussies te kunnen oproepen, zoals in dit topic over bronteksten en wat de bijbel openlijk geeft over de begrippen eeuwig, zie deze link:
Betekenis van het woord 'aeoon' - 'eeuwig' en 'eeuwigheid'

Ook blijft me een uitspraak van de profeet Samuël levendig bij, die het volgende zegt in het oude testament:

2 Sam 14,14

Want wij moeten zeker sterven, en worden als water, op de aarde uitgegoten, dat niet verzameld wordt. God neemt echter het leven niet weg, maar zoekt wegen dat een verstotene niet van Hem verstoten blijve.

Uit: NBG-vertaling 1951
 © 1951 Nederlands Bijbelgenootschap


Ook de woorden van Jezus:
Johannes 11:25-26
25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven, 26 en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Zie je wat ik zie?

Dit is niet de nieuwste vertaling. Bewust niet, want daarin staat het weer anders:

Johannes 11:25-26


25 Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, 26 en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap


Er zit een verschil tussen sterven en gestorven zijn, neem ik aan.
De vertalers zouden vast gedacht hebben: “gestorven en toch tot leven komen? Dat klopt toch niet?”

Dat gaat ook mis bij 2 Samuël 14:14 tussen de verschillende vertalingen.

Wie zegt echter dat God dat niet kan? Wij, de mensen?
God laat toch niet los wat Zijn hand eens begonnen is?

Gods wegen gaan verder dan onze gedachten.

Dan weer denk ik aan de diepere laag onder de woorden van de exorgist (bevrijdingspastoraat) pater Amadeüs: "God is geen God die mensen in de hel gooit, maar mensen uit de hel redt."

Hmmm, wat voert God in zijn PLAN precies uit?
Wie weet het?
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 01:26:43 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #22 Gepost op: februari 20, 2013, 09:13:23 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 februari 2013 om 00:26:
[...]
Dan stel ik me voor dat de onheilige geest per definite onderdeel is van een massapsychose.

Het alternatief is dat we een 'heilige (massa)psychose' poneren. Dit doet me trouwens denken aan een waargebeurd verhaal van de onderdrukte kerk. In de toenmalige Sovjetunie werd het geloof beschouwd als een psychische afwijking, als Christen kon je dan ook in aanmerking komen voor dwangverpleging in een psychiatrische inrichting. In dit geval betrof het kennelijk een zeer ernstige 'heilige psychose' en werden de meest drastische methoden ingezet om de lijder te 'genezen' van zijn geloof. Toen een broeder van de kerk de patient kwam bezoeken in de inrichting, bleek deze man zich niets meer te herinneren. Ook de woorden van Christus, voordien een bron van grote blijdschap, brachten geen enkele blijk van herkenning meer teweeg.
Dat is de duistere kant van het atheisme.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 11:07:44 am door pyro »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #23 Gepost op: februari 20, 2013, 10:08:18 am »

quote:

pyro schreef op 20 februari 2013 om 09:13:
[...]

Het alternatief is dat we een 'heilige (massa)psychose' poneren. Dit doet me trouwens denken aan een waargebeurd verhaal van de onderdrukte kerk. In de toenmalige Sovjetunie werd het geloof beschouwd als een psychische afwijking, als Christen kon je dan ook in aanmerking komen voor dwangverpleging in een psychiatrische inrichting. In dit geval betrof het kennelijk een zeer ernstig geval van 'heilige psychose' en werden de meest drastische methoden ingezet om de lijder te 'genezen' van zijn geloof. Toen een broeder van de kerk de patient kwam bezoeken in de inrichting, bleek deze man zich niets meer te herinneren. Ook de woorden van Christus, voordien een bron van grote blijdschap, brachten geen enkele blijk van herkenning meer teweeg.
Dat is de duistere kant van het atheisme.


Toch zal dat niet het einde van het verhaal zijn als dit om een oprecht gelovige gaat.
Jezus zegt in Johannes 10:28:
"En Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven."
-
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #24 Gepost op: februari 20, 2013, 11:51:10 am »

quote:

pyro schreef op 20 februari 2013 om 09:13:
[...]

Het alternatief is dat we een 'heilige (massa)psychose' poneren. Dit doet me trouwens denken aan een waargebeurd verhaal van de onderdrukte kerk. In de toenmalige Sovjetunie werd het geloof beschouwd als een psychische afwijking, als Christen kon je dan ook in aanmerking komen voor dwangverpleging in een psychiatrische inrichting. In dit geval betrof het kennelijk een zeer ernstige 'heilige psychose' en werden de meest drastische methoden ingezet om de lijder te 'genezen' van zijn geloof. Toen een broeder van de kerk de patient kwam bezoeken in de inrichting, bleek deze man zich niets meer te herinneren. Ook de woorden van Christus, voordien een bron van grote blijdschap, brachten geen enkele blijk van herkenning meer teweeg.
Dat is de duistere kant van het atheisme.


Dit is niet de "duistere kant van het atheisme", maar wel van de kant, waar men denkt, "als je de mens veranderd, wordt de wereld mooi".
Niet voor niets bestrijden religie en kommunisme elkaar zo verbittert.
Kommunisme is ook niets anders als een religie.
Atheisme is net het tegenovergestelde. De mens als mens nemen, zoals hij is.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #25 Gepost op: februari 20, 2013, 01:40:35 pm »

quote:

Adinomis schreef op 20 februari 2013 om 10:08:
[...]
Toch zal dat niet het einde van het verhaal zijn als dit om een oprecht gelovige gaat.
Jezus zegt in Johannes 10:28:
"En Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven."
-
Inderdaad, het gaat hier welbeschouwd om een soort martelaarschap waarbij deze gelovige het kostbaarste dat hij bezat, zijn geloof, werd afgenomen.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 01:40:48 pm door pyro »

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #26 Gepost op: februari 20, 2013, 01:48:41 pm »

quote:

vrolijke schreef op 20 februari 2013 om 11:51:
[...]
Dit is niet de "duistere kant van het atheisme", maar wel van de kant, waar men denkt, "als je de mens veranderd, wordt de wereld mooi".
Niet voor niets bestrijden religie en kommunisme elkaar zo verbittert.
Kommunisme is ook niets anders als een religie.
Atheisme is net het tegenovergestelde. De mens als mens nemen, zoals hij is.

Atheisme is specifiek de afwezigheid van geloof in god(en), c.q. de aanname dat er geen god bestaat.
De ideologie van het communisme is doelbewust verbonden met het atheisme.

Wat jij beschrijft, vrolijke, de mens nemen zoals hij is, is meer humanisme. Waarbij ik nog wil zeggen dat ook het Christelijk geloof de mens aanvaardt zoals hij is, maar eraan toevoegt dat de mens verlost kan worden van zijn staat, die (in de Christelijke visie) een gevallen staat is.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 01:52:41 pm door pyro »