Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 450185 keer)

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1600 Gepost op: augustus 02, 2010, 02:28:49 pm »
Ik zal even op een meer Beepee-se manier reageren. Ben namelijk moe

quote:

Beepee schreef op 02 augustus 2010 om 11:18:
[...]
De Bijbel leert: niemand kan God zien en leven!
JHWH zegt zelf: „Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: ’Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.’” — MATTHÉÜS 3:17.

[...]
Ik neem helemaal NIETS aan, ik zoek de bijbel er op na.

Jezus is Gods zoon, dat leert de Bijbel. Hij is BIJ zijn vader JHWH in de hemel.
Jezus:  Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien

quote:

De Christenheid herdenkt de geboorte van Jezus op de dag van Saturnaliën, een vorm van zonneaanbidding dus. Jezus zelf is volgens de Bijbel medio oktober geboren, vermoedelijk  in het jaar 2 v.C.

Constantijn stelde Kerstmis in, (volgens een kranten artikel) in het jaar 324.
Al vaak genoeg gezegd: wij vieren geen verjaardag van Jezus. En de relevantie van Saturnaliën hebben we al vaak genoeg weerlegd en zal ik zo dadelijk nog eens weerleggen

quote:


[...]
zou het niet beter zijn op te stoppen met aantoonbare heidense gebruiken?

[...]
Waar zeg ik, dat ik “alles” weet?
Bestaat de Christus dan verdeeld ?
Het zou je sieren als je wat minder aannames doet.

[...]
Er is een overvloed aan bewijzen dat “kerst” niets met Jezus te maken heeft. Hij heeft dat nooit ingesteld.
Het gevolg van het volgen van traditie is inderdaad een lege huls. Daarom lopen kerken wereldwijd leeg.
Nee, kerst en Saturnaliën hebben niets met elkaar te maken, behalve dat ze op dezelfde dag gevierd worden/werden. Kerst heeft zelfs z'n naam ontleend aan Christus. Niets met Jezus te maken? Op z'n minst in de naam, en ook qua inhoud. Wat heeft Kerst met Saturnaliën te maken? Toevallig op dezelfde dag omdat ene Constantijn dat praktischer vond. Niet meer of minder van maken dan het is, svp

quote:

Wat zijn die ”goede werken” dan?
Hoe kan je een relatie met God hebben met zaken die hij haat?

[...]
 Aanname.

[...]
Moeilijk, he? Bijbelse beginselen te begrijpen?

[...]
Ik reageer op het geschrevene, zo goed en inhoudelijk mogelijk.  
Dat bloedtransfusie levensreddend zou zijn is een fictie. Medische feiten met aantoonbare statistieken laten iets anders zien.
Het is niet zo slim, om beweringen klakkeloos over te nemen.
.
[...]
Is jezelf trachten te rechtvaardigen met drogredenen niet onwaardig dan?

[...]
waarom wil je je ten koste van alles een een traditie vasthouden, terwijl aantoonbaar is, dat Jezus dat niet heeft ingesteld?

[...]
Dus Gods vriend deed aan afgoderij?

Hier moest ik heel hard lachen. Wat ik deed was JOUW argumentatie tegen het vieren van verjaardagen toepassen op iets uit de bijbel. Jij trekt vervolgens de enige conclusie die je op dat moment kunt trekken.
Oftewel: of verjaardag vieren is af te keuren op grond van een heidens gebruik, maar dan ook het offeren dat zelfs al voor Abram gedaan wordt. Of je argument, je aanname op grond waarvan je die conclusie trekt, is invalide. Dus moet je met betere, andere argumenten komen om verjaardagen af te keuren, op de manier zoals christenen hun verjaardag vieren. Of je geeft gewoon toe wat wij allang weten: Beepee gebruikt argumenten op geheel willekeurige manier, namelijk alleen zolang ze in z'n straatje passen. Past het niet, dan is dat argument, of de manier van argumenteren opeens af te keuren. Sorry, maar dan houd ik het naar deze post gewoon voor gezien en laat het over aan geduldiger mensen, zoals bijvoorbeeld Nunc.
[/quote][...]
Maakt het eindeloos herhalen van een on-Bijbelse zienswijze deze dan ineens waar?[/quote]
Sjonge, in de leer geweest bij Nunc? Ik mis alleen iets: namelijk ergens in deze topic een onweerlegd bewijs DAT het een on-Bijbelse zienswijze is.

quote:

[...]
Dat meen je dus, net zo als die automobilist meende dat de anderen  spookrijders waren?
Pas dat dan ook eens op jezelf toe, bijvoorbeeld wat je gespreksvaardigheden en discussietechnieken betreft

quote:

[...]
Je wenst mijn antwoord dus niet te accepteren.

[...]
Sorry, Ik reageer op het geschrevene.
Ik neem nooit iets zomaar aan, ik onderzoek of die dingen zo waren.
Ik weet, door diepgaand onderzoek, dat de traditionele leer door Constantijn is ingesteld, niet door Jezus. Ik heb dat  zo goed mogelijk dat aangetoond en onderbouwd met links.
Ik zal jou nog even citeren waar mijn reactie op sloeg:

quote:

Beepee schreef op 31 juli 2010 om 12:47:
[...]

.Aanname. Ik ben NH opgevoed. Ik weet er dus alles van uit eigen ervaring.
Vandaar  mijn reactie, waarna jij beweert dat niet gezegd te hebben. Gewoon lezen waar ik op reageerde is blijkbaar te veel moeite. Verklaart wel waarom je af en toe zulke niet ter zake doende reacties geeft. Je moet niet reageren op een deel van wat er gezegd wordt, maar op het geheel aan argumentatie.

quote:

[...]
Mensen  vinden het een sport om mij op woorden te vangen om zichzelf zo te verheffen.
Ik reageer dan wel eens geïrriteerd en daar wordt dan graag gebruik van gemaakt.
Paulus had eens een  woede uitbarsting. Maakt dat dan zijn positie waardeloos?
Nee, we proberen je er toe te verleiden eens een serieuze reactie te geven, serieus in te gaan op gegeven tegenargumenten. Dat is niet 'op woorden vangen'. Vind je het raar als mensen geïrriteerd raken als de andere gesprekspartner voortdurend van de kern afwijkt, niet in gaat op argumenten, niet leest wat er gezegd wordt, steeds om de hete brij heen loopt, grote delen van posts gewoon negeert (die 14 punten van Nunc bijvoorbeeld) etc.

quote:

[...]
Ik hak al een poosje met het Bijltje, hoor. In het  kort komt het hier op neer dat men meent dat het Bijbels is en dat ik dus dan fout ben.
Dat meen je dus, net zo als die automobilist meende dat de anderen  spookrijders waren?

quote:

[...]
Het overbekende overgenomen vooroordeel. Een aanname dus, om jezelf trachtten te rechtvaardigen.
Moelijk hè, te begrijpen wat ik precies bedoel, met de bril van vooroordeel op.

Nogmaals, het wtg ondersteund mij met BIJBELS onderwijs. Het geeft boeken en tijdschriften uit, die op een zeer effectieve manier inzicht in de Bijbel geeft, aangevuld met achtergrondinformatie, die wereldwijd verzameld is.

En wat het WTG zegt is boven alle twijfel verheven, zelfs als meerdere mensen vanuit de bijbel aantonen dat ze het mis hebben. Dat weet ik dat dat voor jou geldt, want dat heb je in dit hele topic al overduidelijk laten zien

quote:

De methode is ongeveer hetzelfde als het onderwijs wat ik kreeg bij een groot elektronica instituut. Men besprak de stof die bestudeerd moest worden. Daarna werden er vragen gesteld om te kijken of je de stof begrepen had.

Omdat er bij dat instituut een erkend diploma aan vast zat, moest je daarna een andere vragenlijst beantwoorden, die dan als beoordeling  diende en er  cijfers voor gegeven werden. Wanneer je voldoende scoorde kon je aan een landelijk examen deelnemen en kreeg je bij voldoende  je diploma. Wanneer bleek dat je onvoldoende kennis had en kon je het later overdoen.

[...]
Ik had het dus over meenemen van kennis over Joodse gebruiken, zodat je de context van het gebeurde kan begrijpen.
En ik laat vervolgens zien hoe Jezus reageert op die Joodse gebruiken en wat Paulus ervan zegt, maar dat is van ondergeschikt belang, begrijp ik. Dus buitenbijbelse bronnen zijn belangrijker dan de bijbel zelf?

quote:

[...]
Ik neem, zoals ik al herhaaldelijk heb gezegd,niets maar zo aan. Ik weet, door diepgaand onderzoek, wat de oorsprong is van traditionele gebruiken.
Behalve wat het WTG zegt, want ondanks de bewijzen dat het WTG selectief geciteerd heeft en de betekenis van bronnen aantoonbaar verdraaid heeft, blijf je toch vasthouden aan wat ze beweren op grond van die verdraaide citaten

quote:

Ik proef weer het kerkelijke, je mag dit of dat niet. Ik onderzoek dingen en bepaal zelf dat ik deze dingen wel of niet wil doen.
Behalve wat het WTG zegt, want ondanks de bewijzen dat het WTG selectief geciteerd heeft en de betekenis van bronnen aantoonbaar verdraaid heeft, blijf je toch vasthouden aan wat ze beweren op grond van die verdraaide citaten

quote:

Doordat je zaken door een overduidelijk gekleurde bril bekijkt, zie je alles gekleurt en denkt dat het werkelijk zo is. Het kost echter zeer veel moeite om te beseffen dat het zonder bril het er echt anders uit ziet.
wanneer zet jij je WTG-bril eens af?

quote:

In de tijd van Jezus was het een kleine minderheid, die daar in slaagde.
Paulus bijvoorbeeld, die zegt dat je rustig dat vlees dat aan afgoden gewijd is kunt eten? Of Petrus, die als visioen kreeg dat rein en onrein niet zo strikt meer geldt? Of Jezus, die zich afzet tegen de extra geboden en verboden van de Farizeeën en die zich niet schaamt om te gaan met tollenaars en prostituees?
computerfout: een vreemde een in de byte

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1601 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:31:34 pm »

quote:



Fijn he, google? Maar goed, dan is je in ieder geval duidelijk dat je vorige post nergens op sloeg.


quote:

Ik doelde daarmee op de rabijnse  geboden in het algemeen.


Ik niet, want dat vroeg ik niet. Ik vroeg specifiek naar de 613 BIJBELSE geboden van Maimonides.

quote:

De mitswot  zijn de 613 geboden.


Ja, dat weet ik. Daarom vroeg ik dus ook tegen welke van deze 613 het vieren van een verjaardag inging.

 

quote:

Bedankt voor de link.


Graag gedaan.

quote:

Hij schrijft: De volgorde is van mij, net als de uitleg van hoe sommige regels zijn afgeleid van een aantal bijbelse passages.

Het is dus gebaseerd op een  joodse interpretatie.


Inderdaad, BIJBELSE passages. Zoals je ook op de lijst kon zien waar je me net voor hebt bedankt. Trouwens, tegen welke van deze 613 BIJBELSE passages ging het nou in?

quote:

Een vriend bezocht eens Jeruzalem, waar een torahstudend de Bijbel aan het lezen was. Hij vroeg of hij mocht kijken. De student was zeer vriendelijk en ze bekeken samen zijn Bijbel.

Het was een aparte vorm van de hebreeuwse geschriften.  

De tekst in het centrum was de torah met daarom heen Rabbijnse commentaren, en daaromheen rabijnse commentaren op de commentaren.

Zo werd tot in detail uitgelegd hoe de student een bepaalde Schriftplaats moest interpreteren. De student verklaarde hem als voorbeeld  het begrip gevonden voorwerp.
Nou dat is vast heel fijn geweest voor jouw vriend. Zulke hebreeuwse geschriften kun je hier in Amsterdam ook bekijken, daar had hij niet voor naar Jeruzalem gehoeven. Misschien kan je aan hem vragen tegen welke van de 613 BIJBELSE passages van Maimonides het nou inging?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1602 Gepost op: augustus 02, 2010, 04:27:40 pm »

quote:

Beepee schreef op 02 augustus 2010 om 12:37:
[...]
Zoals gezegd ga ik uit van bronnen. Zo heb ik hier een krantenartikel die laat zien dat Kerstmis uit 354 stamt.
Een krantenartikel? The Charles Taze Russell Express? The J.F. Rutherford Daily? The 1914 Doomsday Telegraph? Welke krant dan BeePee? Welke datum? Wie is de auteur? Is het een lokaal sufferdje uit 354 uit Constantinopel soms? Hadden ze toen al kranten BeePee?

Maar goed,  het is wel opvallend dat je van Constantijn bent afgestapt want nu ga je opeens naar het jaar 354 ipv 325. Dus blijkbaar ben je er nu eindelijk ook achter dat dat niet klopte. Nu alleen nog even uitleggen waar je 354 op baseert.

quote:

Ik heb overigens al vaker sites getoond, die daarop uitvoerig ingaan.


Ik heb ze niet gezien, maar laat je door mij niet weerhouden om ze hier nogmaals te noemen.


quote:

Ik heb geen voorkeur, dat is dus jouw vooringenomen interpretatie.


Nee hoor het was een stijlfiguur, dus geen interpretatie. Dat moet jij met je superieure kennis van het begrijpend lezen toch weten? Stijlfiguren leert men al in de brugklas. Dus Nee BeePeetje, niet liegen.

quote:

Het bijzondere is, dat deze zegt dat het uit de 4e eeuw stamt.  Dan gaat men verder om te laten zien, dat men al veel eerder discussies had over de drie-eenheid. Dat is bekend.


Goh ik sta echt helemaal versteld van jouw begrijpend lezen. Het artikel gaat over de herkomst van kerstmis, maar jij leest er een discussie over de drie-eenheid in. Pfoeehh, das best knap.


quote:

Ik heb gezocht op het internet op Philocalus en vond dit: Een katholieke site over de ontwikkeling van de viering van Kerstmis.


Fijn he, google? Ja, die katholieke site ken ik. Als je tenminste doelt op dezelfde site als ik. Dat is nl. de oude Catholic Encyclopedia, maar ook nog steeds een prima naslagwerk. Dus je ziet nu ook dat het niet door Constantijn is ingesteld? Oh, dat had je net hierboven al bevestigd natuurlijk.

quote:

Ook dit is een  interessant verband:…

Zeker, de herkomst van kerstmis is best interessant. Waarschijnlijk ook omdat het aantoont dat het wtg liegt?

quote:

…De keizer Constantijn was bekeerd tot het christendom [onjuist] als gevolg van zijn zien het teken van het kruis van Christus in de hemel bij de Slag bij de Milvische brug (312). …


Ja dat is wel juist. Omdat je het zo interessant vindt: Constantijn is gedoopt door Eusebius van Nicomedia op 22 mei 377, te… jawel: Nicomedia! Hij had zich al eerder bekeerd natuurlijk, maar liet zich pas dopen op zijn sterfbed omdat de doop de zonden afwast. Dat was in die tijd vrij gebruikelijk.

quote:

Ik zou nooit een dergelijk oordeel durven vellen, om zo  mijn eigen interpretatie te ondersteunen.

Nee, als je met zulke ondeugdelijke bronnen en slechte argumentatie blijft komen ter ondersteuning van je standpunt dan kan ik me goed voorstellen dat je dat niet durft.

quote:

Het citaat was letterlijk,

Nee hoor, het origineel is in het Engels. Dus het kan sowieso geen letterlijk citaat uit de New Catholic Encyclopedia zijn geweest. Of je bedoelt letterlijk overgenomen uit je wtg blaadje?

 

quote:

dus niet fout.

Jawel hoor. Zowel Titaan als ik hebben het opgezocht en het was echt héél erg fout.

quote:

Maar er stond  bij dat er al eerdere discussies waren over de drie-eenheid en dat is zo. Constantijn besliste over de drie-eenheid en maakte het definitief. Het volgende concilie stelde men dat op schrift.


Goh, dus Constantijn was theoloog en besliste dat zomaar even op dat concilie? Kan je dat ook aantonen met een bron?... Een krant misschien?

quote:

Interssant dat je jouw  mening boven de mijne stelt.
Ik ben blij dat je nu ook eindelijk inziet dat het JOUW mening is, en geen feit. Ik stelde nl FEITEN boven jouw mening. Fijn dat we toch nog zijn opgeschoten in deze discussie! Weet je inmiddels ook al tegen welke van de 613 BIJBELSE geboden het inging?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1603 Gepost op: augustus 02, 2010, 09:55:21 pm »
Brongebruik

quote:

Beepee schreef:
De New Catholic Encyclopedia (1967) bespreekt de Drie-eenheid uitvoerig en schrijft:
„Het dogma van de Drie-eenheid is alles welbeschouwd een uitvinding uit het einde van de 4de eeuw. Vóór het einde van de 4de eeuw had de formulering ’één God in drie Personen’ geen vaste voet gekregen en was ze zeker niet volledig opgenomen in het christelijke leven en de belijdenis van het christelijke geloof.”

quote:

Beepee schreef op 01 augustus 2010 om 13:41:
Het wtg citeerde letterlijk een opmerking uit een katholieke encyclopedie, (...)
Nee. Dit is onjuist.

Neem eens de 1e zin van jouw citaat:
Het dogma van de Drie-eenheid is alles welbeschouwd een uitvinding uit het einde van de 4de eeuw.

En vergelijk dat eens met de zin zoals afkomstig uit het citaat, hetgeen in het nederlands zou luiden :
"Van wat tot dusver is gezien, kan de indruk rijzen dat de dogma van de Drie-eenheid in de laatste analyse een laat 4e eeuwse uitvinding is. In zekere zin is dit waar; maar het impliceert een extreem strikte interpretatie van de sleutel woorden Drie-eenheid en dogma."


1 )Het WTG-citaat is geen letterlijke citaat maar een valse parafrase van die citaat
Want in het echte citaat staat helemaal niet “is” ( maar een: indruk die kan rijzen, en die slechts in zekere zin waar is bij een extreem strikte interpretatie)
2 )Het WTG-citaat is geen letterlijke citaat maar een valse parafrase van die citaat
Want in het echte citaat staat niet “alles welbeschouwd” ( maar een ‘Van wat tot dusver is gezien’ wat slaat op een paragraaf ervoor, en komt dan daarna met een paragraaf hoe het werkelijk zit).

Jouw citaat heeft een bepaalde normatieve stelling die tot stand gekomen zou zijn “ALLES welbeschouwd”.
Maar de eerste zin uit het echte citaat is het nog onbepaald en niet normatief, want het gaat alleen een ‘indruk die kan rijzen’ over datgene wat tot dusver is genoemd.

3) Hoewel dit al schokkend genoeg is, wordt het helaas nog vele malen erger;
Daar waar het citaat eerder niet normatief was, werd het door het WTG vals geparafraseerd tot iets wel normatiefs, En nu, direct in de zin daarop, daar waar het echte citaat nu WEL normatief wordt, daar wordt die hele zin gewoon weggelaten.
Of beter gezegd verdoezeld omdat , buiten alle conventies om, niet kenbaar gemaakt wordt dat iets overgeslagen wordt ( door b.v. weglaat-puntjes).
In die weggelaten zin wordt namelijk benoemd dat die mogelijk gerezen indruk slechts ‘in zekere zin’ waar is,  en dan ook alleen maar onder een zeer beperkende conditie, namelijk alleen bij een extreem strikte interpretatie van bepaalde sleutelwoorden.
Ook om deze reden is dit geen letterlijke citaat te noemen, maar een valse misleidende weergave.

4 ) De valse suggestie die in jou citaat tot uiting kwam, komt niet van het letterlijke citaat maar van selectief snijden, componeren, parafraseren en verdoezelen.
Kan het nog erger?
Ja dat kan.
Want de inhoudelijke boodschap van je valse citaat wordt door het echte citaat compleet weersproken. En deze zinnen die cruciaal zijn bij het juist verstaan van de bron die wordt weggelaten!
Want de bron zegt onomwonden dat het gewoon een bijbelse herhaling is,
Betreffende het basisbeginsel van de drie-eenheid, zegt de bron, dat er een enkelvoudigheid is, namelijk een unieke Godheid, maar tevens drie te onderscheiden personen.

De echte bron zegt verder hierover:
A ) Dat dit basisbeginsel makkelijk af te leiden is uit het originele grieks.
B ) Dat de 2e eeuwse kerkvaders zich ook al gefocust hadden op hoe ze nu dit moesten zien ( namelijk dat er een meervoudigheid was binnen de unieke godheid)
C ) Dat de belijdenis van Vader, Zoon, en Heilige Geest - en derhalve een elementair Trinitarisme – duidelijk terug te voeren is naar het tijdperk van de christelijke oorsprong.
D ) Dat als je de indruk krijgt dat het Dogma van de Drie-eenheid afkomstig is uit het einde van de vierde eeuw, dat dit dan alleen geldt als je een extreem strikte interpretatie gebruikt van de belangrijke woorden Drie-eenheid en dogma.’
( er wordt dus onderscheid gemaakt tussen het basisbeginsel van de Drie-eenheid en de exacte formulering uit belijdenis teksten)
E ) Dat "Een God in drie Personen" gewoon een herhaling was; een legitiem geconcentreerde en compacte versie van de meer losjes georganiseerde NT onderwijs.

Samenvatting 3A t/m 3E:
Je bron zegt dat de drie-eenheid Bijbels is.
En dit heb je zelf ook al erkend met de woorden:
Dat de katholieke bron doet voorkomen alsof het een lering is die Jezus ondersteunde


Conclusie:
Bovenstaande 4 punten zijn 4 bewijzen dat jouw citaat niet letterlijk was, maar vals en misleidend door een inhoud te suggereren die helemaal omgekeerd is met de inhoud van de echte bron!

Nu is bovenstaande info niet nieuw, want dit was je al onder je aandacht gebracht.
Desondanks ging je daar niet op in, maar kwam je toch met de bewezen onjuiste uitspraak op de proppen:
Het wtg citeerde letterlijk een opmerking uit een katholieke encyclopedie”.
Ik hoop dat je nu ook zelf snapt waarom je deze stelling niet langer voor waar kan aanhouden.




de bron: (vertaald uit het ENG)
"
Van wat tot dusver is gezien, kan de indruk rijzen dat de dogma van de Drie-eenheid in de laatste analyse een laat 4e eeuwse uitvinding is. In zekere zin is dit waar; maar het impliceert een extreem strikte interpretatie van de sleutel woorden Drie-eenheid en dogma.
Triadische bewustzijn in oorspronkelijke openbaring.
De formulering 'een God in drie Personen’ was niet stevig verankerd, en zeker niet volledig geassimileerd in het christelijk leven en de belijdenis van het geloof, vóór het einde van de 4e eeuw
Maar het is precies deze formulering die de eerste aanspraak had op de titel ‘de dogma van de Drie-eenheid’; Er is onder de Apostolische Vaders niets geweest wat zulk een denkwijze of gezichtspunt ook maar enigszins benaderd; onder de 2e eeuwse apologeten weinig meer dan het focussen op het probleem als dat van de meervoudigheid binnen de unieke Godheid. …
"Een God in drie Personen" was gewoon een herhaling, een legitiem geconcentreerde en compacte versie van de meer losjes georganiseerde NT onderwijs. Belangrijke teksten werden aangehaald ter ondersteuning, in het bijzonder de bekende mandaat op de lippen van Christus in Mt 28,19 'door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
De intentie van de hagiograaf [ de schrijver van de heilige schriften] om de essentie van een enkelvoudigheid in drie onderscheiden Personen te communiceren, werd gemakkelijk afgeleid uit de woordenschat en grammatica van het originele Grieks. …
Zo het aan de ene kant duidelijk is dat het dogma van de Drie-eenheid, in de strikte betekenis van het woord, een late aankomst had, als product van 3 eeuwen reflecties en debat,
Zo is het even duidelijk aan de andere kant, dat de belijdenis van Vader, Zoon en Heilige Geest - en derhalve een elementair Trinitarisme – terug te voeren is naar de periode van de christelijke oorsprong.
"
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 10:14:04 pm door Titaan. »

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1604 Gepost op: augustus 02, 2010, 09:55:25 pm »
Afkomst van een gebruik
Beepee,
in het algemeen, nog even los van een toepassing op verjaardag of piñata:
Bij een bepaald gebruikt dat vroeger heel duidelijk gerelateerd was aan afgoderij, maar waarbij tegenwoordig het heel duidelijk is, dat het geen vals-religieuze betekenis meer heeft en het niet in strijd is met bijbelse beginselen, moet dan niet elke christen persoonlijk beslissen of hij aan zo’n gebruik wil meedoen?
Graag je antwoord…..
Bij een ‘nee’ graag een toelichting of je beseft dat je hiermee tegen het WTG ingaat.
Bij een ‘ja’, graag een toelichting of je beseft dat je hiermee de afkomst als argument niet meer als valide beschouwt.


(valse) profeet

quote:

Titaan schreef op vrijdag 30 juli 2010 04:01

[samenvatting:]
I ) Ze claimden een profeet te zijn
II ) Ze bewezen ook een profeet te zijn
III ) De profeet bracht een boodschap:
IV ) De profeet had de boodschap van God:
V ) De profeet bracht de boodschap in Naam van Jehovah:
VI ) De profeet was rechtstreeks aangesteld en gemachtigd door God:
VII ) De profeet’s woorden moest aangenomen worden:
VIII) De profeet was net zo een profeet als Ezechiel een profeet was:

Kortom, Het WTG heeft zich opgesteld als een profeet (zoals Ezechiël),
als een door God zelf gemachtigde boodschapper van God, die in Naam van Jehovah, Gods voornemens bekend maakte. Jehovah had hun Zijn woorden
in hun mond had gelegd, aldus hun claim destijds.
De genoemde 8 punten bevatten citaten die LETTERLIJK uit de WTG-bronnen komen
Jij  claimde dat je deze citaten uit het WTG verleden had weerlegd, door middel van een artikel uit 1993:

Je artikel uit 1993

Dit artikel noemde een claim over hoe ze zich in het verleden opstelden.
Als deze claim onjuist is dan is het een van de vele voorbeelden dat het artikel niets zegt over hoe ze zich daadwerkelijk in het verleden hebben opgesteld.
De concrete vraag die ik je vroeg was daarom:
sluit je bij voorbaat uit dat deze claim onjuist is ?

Je weigerde m.i. hier inhoudelijk antwoord op te geven. Toen ik je daarop wees zei je:
  “Ik reageer niet met alleen ja of nee”.
Maar dat klopt niet want een ja of nee had je op die vraag niet gezegd en ook kon ik dat niet uit je motivering opmaken. Ik heb geen idee of het motieven waren voor de “ja” of voor de “nee”.

 
Dus je mag er natuurlijk van alles bij noemen,
maar is het antwoord nu een ja of een nee?


Ik zou het fijn vinden als je nu wel een inhoudelijk antwoord zou hebben op deze punten.
Ik zou het nog fijner vinden als je nu eerst ook eens de 14 punten van Nunc zou willen beantwoorden.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 10:19:16 pm door Titaan. »

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1605 Gepost op: augustus 03, 2010, 02:13:46 am »

quote:

Titaan. schreef op 01 augustus 2010 om 03:04:
[...]
Hoewel je de vraag niet aan mij richtte, toch bij deze ook mijn reactie.
Ik ben met je eens, ik zou ook zeggen dat de waarde van een bijbelboek niet staat of valt met wie de auteur is en of dat misschien een ander blijkt te zijn dan we traditioneel dachten
( zolang het de bijbel maar niet tegenspreekt als deze het expliciet benoemt, en anderzins zit m.i. de traditionele gedachte er niet zo vaak naast als de wetenschap soms denkt, bijvoorbeeld dat Salomo niet de auteur van Prediker zou kunnen zijn)

Prima dat je reageert!
In het praten met Beepee kwam met name de apostel Johannes aan in het gesprek. In Openbaringen bericht Johannes, maar in het Johannes-evangelie staat niet dat hij het geschreven heeft.  Bij de drie brieven wordt er wel gedacht dat alleen de laatste twee door één schrijver geschreven zijn.
Dat nu toch alles door één en dezelfde, namelijk de apostel Johannes geschreven zou zijn, mag iemand geloven natuurlijk. Ik doe het echter niet, maar ga uit van "waarschijnlijk niet", totdat serieus onderzoek iets anders concludeert.

quote:

De bijbelschrijvers zijn instrument van de Heilige Geest. De Heilige Geest is de eigenlijke auteur van de Schrift.  Het product van inspiratie is onfeilbaar en gezaghebbend.

Ja, maar mijn vraag is in welk opzicht je dat bedoelt.
Namelijk:
De bijbel is voor een groot deel geschreven als berichten van gebeurtenissen die plaats gehad hebben. In welk aspect van dit soort bijbelverhalen wil je de juistheid en onfeilbaarheid zien? In de boodschap die ze overbrengen of ook in de geschiedkundige exactheid van feitelijkheden die ter sprake komen (tot op exacte weergave van welke woorden iemand sprak op enig beschreven moment). Dat maakt namelijk nogal een verschil!

quote:

Natuurlijk zit er verschil in het opgetekend zijn via dicteren of via inspiratie(hoewel er ook wel gedeelten gedicteerd zijn). Maar voor wat betreft nauwkeurigheid c.q. juistheid ( en dat was de context hier) zit er geen verschil in.

Want de Bijbel is het Woord van God en Gods Woord is onfeilbaar. Dus nauwkeurig en juist, en niet een verzonnen verhaal, en ook niet een verhaal wat verminkt is via overlevering.

Dus los van het feit hoe Beepee het precies verwoord heeft, denk ik dat ik hem wel begrijp en ben ik het ook met hem eens.
Wat is juist? Wat is waar in jouw optiek?
Gen 5:27 Zo waren al de dagen van Methusalach negenhonderd negen en zestig jaren; en hij stierf.
Methusalem (Methusalach) is 969 jaar oud is geworden (volgens de Septuagint 720). Wat concludeer jij dan?
Zeg je dan dat de bedoeling is weer te geven dat hij zeer oud werd en misschien heeft het getal 969 een symbolische betekenis of het is een metafoor voor onvoorstelbaar oud óf zeg je dan: Nee hij is 969 jaar geworden, geen twijfel mogelijk?!
(Genesis 5 staat trouwens vol met dit soort vreemd-hoge leeftijden.)

Ikzelf zie zeker niet de bedoeling van overwegend letterlijke betekenis.  Voorbeeld natuurlijk al meteen het begin van de bijbel:  
Het scheppingsverhaal is een prachtig verhaal met veel symboliek waarnaar je moet (of kunt) gaan zoeken (en waarvan ik ook wel dingen gehoord heb). Als letterlijk verhaal van een schepping die zeven etmalen duurde geloof ik er helemaal niets van. De waarheid zit dus zeker niet in letterlijk hoe het er staat (volgens mij) en toch zit ze wel in het verhaal. Dat is het mooie volgens mij.
En in die zin kunnen we zeggen: Gods Woord!
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2010, 02:32:00 am door Trajecto »

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1606 Gepost op: augustus 03, 2010, 01:33:06 pm »

quote:

Nunc schreef op 02 augustus 2010 om 12:49:
nee, en ik wel. En gek genoeg vind je dat een probleem. Terwijl je er het afgelopen half jaar helemaal geen probleem in zag om compleet andere en nieuwe en ongerelateerde onderwerpen aan te dragen, en dan nog te verwachten dat wij er op ingaan ook. Zie jij ook, hoe volkomen inconsequent dat is?
Jouw mening is dus dan mijn voorbeelden ongerelateerd zijn, je stelt dus jouw mening boven de mijne en gaat vervolgens datgene doen , wat je mij verwijt. Dat geeft een blik op je instelling.

quote:

[Je springt zo van de hak op de tak, dat je zelf je eigen betooglijn niet meer aanhoudt of volgt. Maar je verwacht wel van ons dat wij jouw hersenkronkels kunnen volgen?
Mijn reactie is dus kennelijk te hoog gegrepen voor jou, terwijl ik juist mijn best doe, om het zo eenvoudig mogelijk te reageren.

quote:

jaja, een citaat is makkelijk. Maar ingaan op de diepere vragen niet. Daar loop je liever voor weg.
Nee hoor. Je kan mij met eenvoudige zaken al niet volgen, dan wel de diepere? Wat is Gods plan eigenlijk met de mens?

Ik heb al vaker balletjes opgegooid, waar JIJ niet op reageert onder het motto: het heeft niets met het onderwerp te maken. Met jouw onderwerp, dus. Ik betrek de gehele Bijbelse leer er bij en verwerp Constantijnse  toevoegingen. Dàt is mijn, op de Bijbel gebaseerde, mening.

quote:

als je nu eens gewoon reageerde op m'n hele betoog en er niet selectief een stukje uit knipte?
Je betoog bestaat voornamelijk uit ellenlange herhalingen van herhalingen. Is het dan gek, dat ik de voor mij relevante kern er uit haal en daar op reageer?

quote:

Om je te helpen had ik nota bene het verloop van de discussie nog even helemaal op een rijtje gezet.
Je tracht mij voor te schrijven, hoe ik moet reageren. Ik zie dat niet als helpen, maar als dicteren.

Ik tracht met jou, op basis van de Bijbel, te redeneren. Daar kan je kennelijk niet tegen, omdat dat kennelijk anders is dan je gewend bent.

Ik probeer te laten zien dat Jezus met pascha, op 14 Nissan dus, de herdenking van zijn dood instelde. Dat je dat kan omrekenen naar onze kalender.

 Jij wenst dat niet te accepteren, jij wilt het traditioneel houden en verwerpt al het andere onder een kakofonie van woorden. Maar dààr heb je alleen jezelf mee, niet mij.

quote:

kun je mij niet verwijten dat ik op een andere dag pasen vier.
Bovendien verwijt ik jou niet, dat je je aan je tradities wilt vasthouden. Het is jouw keuze!

quote:

Het wordt tijd dat je eerlijk en integer naar je eigen reacties kijkt.
Jij volgt heidense tradities. Is dat interger, dan?

quote:

Maar goed, je bent er zelf kennelijk van overtuigd dat je inhoudelijk gereageerd hebt? Welnu, de apostelen stelden dat je altijd bereid moest zijn om je geloof uit te leggen, dus wellicht kun je dan nog een keer helder en consistent mijn vraag beantwoorden?
Je geeft hier eigenlijk aan, dat je mijn geloof niet kunt, eigenlijk  niet wilt, begrijpen. Daarmee het bekende patroon volgend van de eerste eeuwse traditionele joden.

quote:

hier staan mijn 14 punten.
de bekende herhalingen van herhalingen, waarvan je MIJN  antwoord niet wenst te accepteren.
Alles  wat IK schrijf vindt je dus niet relevant omdat het niet met jouw visie overeenkomt, die gebaseerd is op Constantijnse overleveringen.

Jezus is de eerste en de laatste
JHWH is de eerste en de laatste.

Redenatie als:
Mijn hond heeft vier poten.
Mijn kat heeft 4 poten.
Conclusie: mijn hond is mijn kat.

Waarom redeneer je zo?
Je kunt de nuances niet zien waarom Jezus een andere persoon is dan JHWH.  Je redeert dan ik kan dat niet zien, dus is het er niet.

Openbaring 2: 8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smy̱rna: Deze dingen zegt ’de Eerste en de Laatste’, die een dode werd en weer tot leven gekomen is:

JHWH kan niet sterven:
(Habakuk 1:12) Zijt gij niet van oudsher, o Jehovah? O mijn God, mijn Heilige, gij sterft niet. O Jehovah, tot een oordeel hebt gij haar gesteld; en, o Rots, tot een terechtwijzing hebt gij haar gegrondvest.

quote:

- Jezus zit op de troon van God (Opb.22:1-3), niet zomaar op een andere troon. Samen met zijn Vader op één troon (opb.3:31)
Ik heb je  voortdurend laten zien, dat er meerdere tronen zijn. Een regeerder zit op zijn troon, een mede regeerder  zit ook op zijn troon. Zo zijn er dus 144.002 tronen in de hemel, een symbool van regeringsmacht. Maar dat kan en wil je niet zien.

quote:

punt 3
- Jezus krijgt alle lof en eer zoals God (Opb.5 en 7, Johannes 5:23) terwijl het JEHOVAH was die nadrukkelijk had gezegd (Jesaja 42 en 48.) dat Hij zijn eer aan geen ander zou geven
Jezus vertegenwoordigt zijn vader en geeft HEM dus ALLE eer.
(Markus 10:18) Jezus zei tot hem: „Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.
(Johannes 7:16) Daarop antwoordde Jezus hun en zei: „Wat ik leer, is niet van mij, maar behoort hem toe die mij heeft gezonden.

Wie heeft Jezus dus gezonden? Inderdaad JHWH.

quote:

punt 4
- Hebreeën 1:10 waar Jezus beschreven wordt als schepper, in termen van Psalm 102 (wat over JEHOVAH gaat). Sterker nog, er wordt gezegd dat iets over Jezus gezegd was, maar het blijkt dat wat er volgens Hebreeën gezegd was over Jezus, gezegd was over JEHOVAH.
Door de drie-eenheidsleer kan je dus de nuances weer niet zien.

Openbaring 2:18 En schrijf aan de engel van de gemeente in Thyati̱ra: Deze dingen zegt de Zoon van God
Openbaring 3:14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodice̱a: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:

quote:

punt 5
- Efeze 4, waar Paulus schrijft dat Psalm 68 vanwege Christus geschreven is, terwijl die psalm over JEHOVAH gaat. Paulus schrijft in Ef.4:8 dat iets er staat vanwege Christus, maar het vreemde is dat in ps.68 Christus helemaal niet voorkomt en het er staat over JEHOVAH
Voor jou vreemd, dus.
Veel profetieën hebben een dubbele vervulling, vandaar dat in het NT op één plaats staat: de lezer gebruike onderscheidingsvermogen.
De traditionele Joden hadden dat daar  niet, dus liepen ze in de val.

quote:

punt 6
- Marcus 1:2-3, waaruit blijkt dat Johannes de doper de weg moest bereiden voor de Heer (Jezus volgens het nieuwe testament, maar JEHOVAH volgens Jesaja 40):

Hoor, een stem roept: ‘Baan voor JEHOVAH een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God. (Jesaja 40:3)

2 Het staat geschreven bij de profeet Jesaja: ‘Let op, ik zend mijn bode voor je uit, hij zal een weg voor je banen. 3 Luid klinkt een stem in de woestijn: “Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden!”’

Jezus is degene die na Johannes kwam en voor wie Johannes de weg moest bereiden.
Zag Johannes Jezus als JHWH? Nee, als de Messias. Iets wat de joden niet wilden en nu nog niet willen  zien.

quote:

punt 7
- Johannes 12, waar Johannes schrijft dat de profeet Jesaja Jezus' heerlijkheid zag, terwijl Jesaja de heerlijkheid van JEHOVAH (Jesaja 6) zag:

Toen Jesaja in een visioen de hemelse hoven van Jehovah te zien kreeg, zag hij ook Jezus in zijn voormenselijke heerlijkheid naast Jehovah. Doch als een vervulling van wat Jesaja schreef, verwerpen de joden halsstarrig het bewijs dat deze Jezus hun beloofde Bevrijder is.

Jezus stond naast zijn vader, maar werd daar niet specifiek genoemd, net zo als hij niet specifiek genoemd is in spr 8:
22 Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher.
23 Vanaf onbepaalde tijd was ik aangesteld, van de aanvang af, vanaf tijden vroeger dan de aarde.
Behalve trinitariërs vindt men dat het hier Jezus betreft.

quote:

punt 8
- Jacobus: die eerst (Jac.4) zegt dat er maar één wetgever en rechter is (God, zie ook het hele oude testament) maar even later vrolijk zegt dat de Rechter (Jezus) eraan komt (Jac.5)?
JHWH heeft taken aan Jezus gedelegeerd, maar dat kan jij niet zien.

quote:

punt 9
- in Openbaring 22 staat:
6 En Hij zeide tot mij: Deze woorden zijn getrouw en waarachtig, en de Here, de God van de geesten der profeten, heeft zijn engel gezonden om zijn knechten te tonen hetgeen weldra geschieden moet. 7 En zie, Ik kom spoedig. Zalig hij, die de woorden der profetie van dit boek bewaart!

maar even verderop:

12 Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is. (..) 16 Ik, Jezus, heb mijn engel gezonden, om ulieden dit te betuigen voor de gemeenten.

Zijn er nu twee die komen en twee die hun engel gestuurd hebben? Lekker verwarrend en in het begin van de profetie (Opb.1) was er ook nog maar één... Of is dit het zoveelste bewijs dat Jezus en God samenvallen?
NEE! De vader is groter dan ik, ik kan niets zonder de vader: zegt Jezus.

quote:

punt 10
- Johannes 20:28. Thomas geeft Jezus antwoord met de volgende woorden: "mijn Heer en mijn God" terwijl het ongehoord is dat een jood (of christen) zoiets zomaar tegen een wezen dat niet God is zou zeggen. .
je valt voortdurend in herhalingen, doordat je mijn verklaring niet wenst te accepteren. Dit bewijst het weer. Ik heb zeer hier uitvoerig op geantwoord.
.

quote:

punt 11
- Petrus durft te vertellen:
12 En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden. (Hand.4)

terwijl we nu juist uit betrouwbare bron hadden vernomen dat er al een andere (?) naam was tot behoud:
32 En het zal geschieden, dat ieder die de naam JEHOVAH aanroept, behouden zal worden (Joel 2:32, Romeinen 10:13)

welke naam is het nu? De naam van Jezus of de naam van JEHOVAH? Of gaat het misschien om één en dezelfde naam? .
Weer zo’n  trinitarisch kunstig verzonnen verhaal.

Het antwoordt is toch heel eenvoudig: Johannes 14:6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.

Wanneer JHWH en Jezus één en dezelfde persoon was, hoefde Jezus niet voor de mens bij zijn vader te bemiddelen.
Hij zal niet voor afgodenaanbieders bemiddelen. Deze kunnen Gods koninkrijk niet beërven.

quote:

punt 12- Jezus zegt dat Hij de naam van de Vader heeft gekregen (Johannes 17): .
Ouders geven kinderen een naam, gek he?

quote:

punt 13- Paulus schrijft in Romeinen 9 over Jezus het volgende:
33 gelijk geschreven staat:
Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een rots der ergernis, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.
(Rom 9:33) maar zo staat het geschreven over JEHOVAH! .
(Jesaja 28:16) daarom heeft de Soevereine Heer Jehovah dit gezegd: „Ziet, ik leg als fundament in Si̱on een steen, een beproefde steen, de kostbare hoek van een vast fundament. Niemand die geloof oefent, zal in paniek geraken.
Paulus identificeert hem als Jezus(1 Petrus 2:7-9)

quote:

punt 14Jezus zei toen een man hem "goede meester" noemde (Marcus 10) dat niemand goed is dan God alleen, en toch noemde Jezus zichzelf "goede herder" (Johannes 10). Lekker inconsequent van Jezus.
Lasteraars kunnen  Gods koninkrijk ook niet beërven. (Johannes 10:3) Hem doet de deurwachter open, en de schapen luisteren naar zijn stem, en hij roept zijn eigen schapen bij de naam en leidt ze naar buiten.
(Johannes 10:14-15) Ik ben de voortreffelijke herder, en ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, 15 evenals de Vader mij kent en ik de Vader ken; en ik doe afstand van mijn ziel ten behoeve van de schapen.

(Johannes 10:3) Hem doet de deurwachter open, en de schapen luisteren naar zijn stem, en hij roept zijn eigen schapen bij de naam en leidt ze naar buiten.
(Johannes 10:11) Ik ben de voortreffelijke herder; de voortreffelijke herder doet afstand van zijn ziel ten behoeve van de schapen.

Mt 28:
19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,
20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”
Met schapen te vergelijken mensen luisteren en herkennen de stem van de herder Jezus.

 Tot zover, vandaag.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1607 Gepost op: augustus 03, 2010, 06:46:19 pm »
Zo, nu heeft Beepee gereageerd, en als Nunc nu geen "ja, amen" zegt dan heeft Nunc de reactie van Beepee "van tafel geveegd". Wedden? :)

Ik vind dit nog wel de mooiste quote van Beepee:

quote:

Mijn reactie is dus kennelijk te hoog gegrepen voor jou, terwijl ik juist mijn best doe, om het zo eenvoudig mogelijk te reageren.
Wat een nederigheid  8)7
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1608 Gepost op: augustus 03, 2010, 08:24:34 pm »

quote:

Beepee schreef op 03 augustus 2010 om 13:33:
[...]
 Jouw mening is dus dan mijn voorbeelden ongerelateerd zijn, je stelt dus jouw mening boven de mijne en gaat vervolgens datgene doen , wat je mij verwijt. Dat geeft een blik op je instelling.
ach kom op zeg, nu weer spitsvondigheden? Jij vind dus dat "kerst" of "verjaardagen vieren" of "wapens inzegenen" of "bloeddonoren" gerelateerd is aan de vraag of Jezus wel of niet God is? Van mij mag je, maar ik vrees dat je veruit in de minderheid bent. Maar goed, of ik het er nu mee eens bent of niet, je doet het toch wel. Het is dan ook een beetje zielig om te gaan klagen dat ik de pinata erbij haal, die overduidelijk wel relevant is, omdat het ook om een gebruik gaat met heidens/afgodische achtergrond, net als bv. de verjaardagen.

quote:


[...]
 Mijn reactie is dus kennelijk te hoog gegrepen voor jou, terwijl ik juist mijn best doe, om het zo eenvoudig mogelijk te reageren.
ach ja, het bekende mechanisme: kritiek op het WTG, dan ben ik zeker niet slim genoeg. Weet je, kook lekker in je eigen sop gaar. Jij hebt het eerst over het ene onderwerp, en dan zonder aankondiging over een ander onderwerp. Jij had het over verjaardagen, en ineens weer over kerst. Lees maar na.

quote:


[...]
Nee hoor. Je kan mij met eenvoudige zaken al niet volgen, dan wel de diepere? Wat is Gods plan eigenlijk met de mens?
jahoor, ga maar weer op de beledigende toer. Wanneer verzin je eens iets nieuws (en bij voorkeur ook iets overtuigends, en niet dit soort lachwekkende flutantwoorden!). Het is nogal goedkoop (en vrij belachelijk) dat je steeds zonder argumenten doet alsof je opponenten er niks van snappen en eenvoudige zaken niet kunnen volgen. Heb je dat zo geleerd bij het WTG? Gewoon maar proberen je tegenstander zwart te maken, te doen alsof ie dom is, zodat ie vanzelf afdruipt? Netjes hoor. Deed Jezus zeker ook zo, of niet?

quote:

Ik heb al vaker balletjes opgegooid, waar JIJ niet op reageert onder het motto: het heeft niets met het onderwerp te maken. Met jouw onderwerp, dus. Ik betrek de gehele Bijbelse leer er bij en verwerp Constantijnse  toevoegingen. Dàt is mijn, op de Bijbel gebaseerde, mening.
en, als je terugleest, zul je zien dat ik met de hand over mijn hart heb gestreken, en vrijwel altijd toch wel gereageerd heb, ondanks dat het een compleet ander onderwerp was dan waar we het over hadden. Maar ja, jij hebt het, terwijl wij het over Jezus hebben, en over de vraag Wie Hij is, liever over kerst of verjaardagen (maar dan weer liever niet over pinata's, want die halen je argument onderuit).

quote:


[...]
 Je betoog bestaat voornamelijk uit ellenlange herhalingen van herhalingen. Is het dan gek, dat ik de voor mij relevante kern er uit haal en daar op reageer?
nee, je haalt aantoonbaar heel selectief stukjes eruit. Meer dan eens reageer je niet inhoudelijk op mijn betoog (vandaar dat het langer wordt, ik krijg steeds meer het idee dat je het gewoon niet snapt!) maar pakt er iets uit waar je op de klank op reageert met iets dat een heel ander onderwerp is. En ja, als je nu nog "de relevante kern" eruit haalde, zou ik het toejuichen. Dat zou betekenen dat mijn posts korter konden worden. En ja, als je daar nu eens inhoudelijk op reageerde. Laat die dag alsjeblieft snel komen.

quote:


[...]
Je tracht mij voor te schrijven, hoe ik moet reageren. Ik zie dat niet als helpen, maar als dicteren.


ach zieltje. Vind je het niet zo fijn, als de WTG methodes tegen je gebruikt worden? Ik snap het wel, je zit liever aan de vragende kant dan aan de bevraagde. Je vind het kennelijk wel OK dat je WTG vriendjes een spervuur van vragen stellen als ze bij mij op bezoek komen, en ook heb je er kennelijk geen probleem mee dat de vragen in een bepaalde richting sturen. Maar de hel breekt los als meneer er zelf slachtoffer van wordt. Dan is het "dicteren".

quote:

Ik tracht met jou, op basis van de Bijbel, te redeneren. Daar kan je kennelijk niet tegen, omdat dat kennelijk anders is dan je gewend bent.
alsjeblieft zeg. Je loopt continu weg voor bijbelse discussies. Laat me niet lachen. Moet ik nu echt nog een keer oplepelen hoe je in het verleden van deze discussiedraad keer op keer zijpaadjes insloeg?

quote:


Ik probeer te laten zien dat Jezus met pascha, op 14 Nissan dus, de herdenking van zijn dood instelde. Dat je dat kan omrekenen naar onze kalender.

 Jij wenst dat niet te accepteren, jij wilt het traditioneel houden en verwerpt al het andere onder een kakofonie van woorden. Maar dààr heb je alleen jezelf mee, niet mij.
och heden. Je hebt kennelijk mijn argumenten niet echt gelezen, want anders zou je niet zo onnozel reageren. Ik heb niks met traditie, en ik ben kritisch. Als jij niet kunt bewijzen dat de datum belangrijk is, dan moet je niet doen alsof ik het niet wens te accepteren. Ik heb je a.h.v. een bijbelse redenering getoond dat Paulus het "doe dit..." niet interpreteerde als een opdracht om op de specifieke datum van 14 nissan avondmaal te vieren, maar als de gemeente samenkomt (1 Kor.). Elk avondmaal is een herdenking en getuigenis van Zijn dood. Dus kom eerst maar eens met het bewijs dat het "doe dit..." toch op een specifieke datum slaat, terwijl Paulus het "doe dit..." heel anders opvat.

quote:

(...)

quote:

Nunc:
Maar goed, je bent er zelf kennelijk van overtuigd dat je inhoudelijk gereageerd hebt? Welnu, de apostelen stelden dat je altijd bereid moest zijn om je geloof uit te leggen, dus wellicht kun je dan nog een keer helder en consistent mijn vraag beantwoorden?
Je geeft hier eigenlijk aan, dat je mijn geloof niet kunt, eigenlijk  niet wilt, begrijpen. Daarmee het bekende patroon volgend van de eerste eeuwse traditionele joden.
Huh? Nee, ik stel vragen over zaken die m.i. in strijd zijn met jouw geloof. Juist omdat ik jouw geloof kan (en wil) begrijpen, zie ik in dat die bijbelse gegevens ermee in strijd zijn. En omdat ik je wil helpen, stel ik je die vraag. Maar ja, het is altijd makkelijker om iemand slechte motieven toe te kennen. Een vijandbeeld werkt altijd goed, want dan hoef je mijn argumenten niet zo serieus meer te nemen: "hij wil toch niet..."

quote:


[...]
de bekende herhalingen van herhalingen, waarvan je MIJN  antwoord niet wenst te accepteren.
Alles  wat IK schrijf vindt je dus niet relevant omdat het niet met jouw visie overeenkomt, die gebaseerd is op Constantijnse overleveringen.
wil je alsjeblieft niet liegen? Leugenaars komen het koninkrijk niet in namelijk (Opb.22, etc) en dat lot gun ik je niet. Als je gewoon eens gelezen had hoe je op mijn 14 punten gereageerd had, en hoe ik die reacties besproken heb, dan kun je zien dat ten eerste: ze niet op Constantijn maar op de bijbel, en alleen de bijbel, gebaseerd zijn, en ten tweede: ik niet "alles" wat jij schrijft niet relevant vind omdat het niet met mijn visie overeen komt. Ten bewijs van dit tweede geef ik  je de volgende link. Als je daar bij punt 6 kijkt, zie je dat ik jouw weerwoord daar serieus neem en relevant acht ondanks dat het niet met mijn visie overeenkomt.

mijn conclusie was:

Maar goed, ik denk wel dat we kunnen stellen dat je op Marcus 1 wel inhoudelijk ingegaan bent. Ik ben het alleen op bijbelse gronden (Maleachi 3, Matt.11) niet met je eens. Maleachi heeft het over JHWH's aangezicht, maar het NT heeft het over Jezus' aangezicht. (bron)

Dus in het vervolg niet meer liegen he?


quote:

quote:

Nunc:
punt 1
- Jezus zegt dat Hij de Eerste en de Laatste is (Opb.1:17) maar uit Openbaring 22:13 blijkt dat dat hetzelfde is als "Alpha en Omega" en het is nu juist God almachtig (Opb.1:8.) die zegt dat Hij dat is. Verder is de enige andere plek waar de eerste en de laatste voorkomen, in de profetieën van Jesaja, waar het JEHOVAH is die zegt dat Hij de eerste en de laatste is. Dat gebruikt JEHOVAH daar als definierend iets, dus als Jezus diezelfde woorden gebruikt, dan betekent dat "iets".


Jezus is de eerste en de laatste
JHWH is de eerste en de laatste.

Redenatie als:
Mijn hond heeft vier poten.
Mijn kat heeft 4 poten.
Conclusie: mijn hond is mijn kat.

Waarom redeneer je zo?
Je kunt de nuances niet zien waarom Jezus een andere persoon is dan JHWH.  Je redeert dan ik kan dat niet zien, dus is het er niet.
iets hebben is iets anders dan iets zijn.

Mijn vader heet "Jansen",
Ik heet "Jansen",
Conclusie: we heten beide "Jansen"

Jezus is de eerste en de laatste,
de Vader is de eerste en de laatste
conclusie: ze zijn beide de eerste en de laatste

of: Jezus is op een bepaalde manier identiek aan de Vader -- niet zo verwonderlijk want ze zijn beide JHWH. Maar ja, die optie MAG van jou niet. Dat is een dogma van je, het is volkomen uitgesloten. Vandaar dat je op zoek moet naar belachelijke (onjuiste) vergelijkingen.

quote:


Openbaring 2: 8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smy̱rna: Deze dingen zegt ’de Eerste en de Laatste’, die een dode werd en weer tot leven gekomen is:

JHWH kan niet sterven:
(Habakuk 1:12) Zijt gij niet van oudsher, o Jehovah? O mijn God, mijn Heilige, gij sterft niet. O Jehovah, tot een oordeel hebt gij haar gesteld; en, o Rots, tot een terechtwijzing hebt gij haar gegrondvest.
maar waarom zou een menselijke incarnatie dat dan ook niet kunnen? En verder, aangezien Jezus het is die de schepping draagt  (Hebr.1:3  Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht), hoe kan Jezus dan gestorven zijn? Viel de schepping die drie dagen eventjes? Wie droeg haar toen? Het is duidelijk, dat Jezus' sterven niet gaat over een totaal afwezig zijn. Dat geloof jij net zo min als ik (anders heb je namelijk een probleem met o.a. Hebr.1:3).

Verder is het duidelijk dat er maar één mogelijke referentie is voor "de eerste en de laatste". Het boek Openbaring refereert honderden keren aan het OT, en een groot deel daarvan is de profeten, met name Jesaja. Verder kun je in Opb.22:13 ("13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde. ") zien dat alpha-omega, eerste-laatste en begin-einde synoniemen zijn. En alpha-omega hadden we al eerder gezien: "Ik ben de alfa en de omega, zegt de Here God, die is en die was en die komt, de Almachtige." (Opb.1:8).

Dus nee, een beetje eromheen draaien werkt niet echt. Het "God kan niet sterven"-verhaaltje is een afleidingsmaneuvre waar ik niet in trap, en het "katten en honden en poten"-verhaal is een verkeerd gekozen vergelijking. Verder is het buitenbijbels, terwijl ik daar bijbelse argumenten vanuit Openbaring tegenover zet die door jou niet weerlegd zijn (alleen maar belachelijk gemaakt met je menselijke wijsheid over katten en honden)


quote:

quote:

Nunc:
punt 2
- Jezus zit op de troon van God (Opb.22:1-3), niet zomaar op een andere troon. Samen met zijn Vader op één troon (opb.3:31)
Ik heb je  voortdurend laten zien, dat er meerdere tronen zijn. Een regeerder zit op zijn troon, een mede regeerder  zit ook op zijn troon. Zo zijn er dus 144.002 tronen in de hemel, een symbool van regeringsmacht. Maar dat kan en wil je niet zien.
nee toch he, niet weer? Het is volkomen irrelevant of er 10 of een miljoen of oneindig veel tronen zijn. Dat zou alleen belangrijk zijn als Jezus het over een (niet nader genoemde) troon had. Maar Jezus heeft het over een heel specifieke troon: die van Zijn Vader. Dat is wat er staat, en dat is wat je weigert te lezen, terwijl het ook gewoon zo in je eigen NWV staat. Maar je "mag" het niet zo lezen van jezelf, want het zou tot conclusies kunnen leiden die niet passen bij wat je geleerd hebt bij het WTG. Maar toch staat het er, en zal het er ook blijven staan (totdat het wegvertaald wordt in de nieuwe editie van de NWV uiteraard). Je geeft hier dus aantoonbaar een antwoord dat geen antwoord op de vraag is. Want het gaat duidelijk om één specifieke troon (van de Vader) en niet om allerhande andere tronen. Jij doet in je antwoord echter wel alsof het om andere tronen gaat.

Misschien moeten we hier even langer bij stil blijven staan. Beepee, kun jij mij op basis van Opb.3:21 vertellen op welke troon Jezus zegt te gaan zitten?

21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon. (Opb.3:21)

Nou? Op Wiens troon zit Jezus naar eigen zeggen? Is dat wel of niet de troon van Zijn Vader? Simpele vraag, toch? Maar wel een antwoord met grote gevolgen.


Wat jij doet m.b.t. deze troon, is vergelijkbaar het volgende:

persoon 1: Willem van Oranje krijgt de troon van Nederland
persoon 2: ik heb toch al laten zien dat er heel veel tronen zijn in Europa. Zo heeft Liechtenstein een koning, en Belgie ook. En denk ook eens aan de scandinavische landen en groot britanie. Zoals je ziet zijn er talloze tronen
persoon 1: Jamaar... het gaat om de troon die Willem v O. krijgt, en dat is de nederlandse troon van zijn moeder.
persoon 2: Ik heb voortdurend laten zien dat er meerdere tronen in Europa zijn.....


quote:

quote:

Nunc:
punt 3
- Jezus krijgt alle lof en eer zoals God (Opb.5 en 7, Johannes 5:23) terwijl het JEHOVAH was die nadrukkelijk had gezegd (Jesaja 42 en 48.) dat Hij zijn eer aan geen ander zou geven


Jezus vertegenwoordigt zijn vader en geeft HEM dus ALLE eer.
(Markus 10:18) Jezus zei tot hem: „Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.
(Johannes 7:16) Daarop antwoordde Jezus hun en zei: „Wat ik leer, is niet van mij, maar behoort hem toe die mij heeft gezonden.

Wie heeft Jezus dus gezonden? Inderdaad JHWH.
je draait om het punt heen. Jezus krijgt in de hemel alle eer (Opb.5), net zoals de Vader (Opb.7). Ook dat is iets dat gewoon in je eigen bijbelvertaling staat. En het is ook wat Jezus zelf zei (Joh.5): dan zal iedereen Hem eren gelijk ze de Vader eren. Dus dat Jezus gezonden is, en de Vader vertegenwoordigt, maakt niet uit. Het is in Opb.5 eer die duidelijk aan het Lam (en niet aan de Vader) gericht is, en in Joh.5 heeft Jezus het over dezelfde soort eer, zoals die ook aan de Vader gericht is.

Dus nee, je reactie is verre van afdoende, omdat je gewoon Opb.5 en Joh.5 negeert, en met een standaard antwoord komt. Dat deed je in het verleden, en dat doe je nu weer. Je doet gewoon alsof Opb.5 en Joh.5 niet bestaan.

Daarom deze vragen. Vergelijk de eer die Jezus in Opb.5 krijgt eens met wat de Vader in Opb.7 krijgt. Wat zie je? En vergelijk dat eens met wat Jezus in Joh.5:23 zei: "opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren." -- krijgt Jezus nu eer "gelijk zij de Vader eren" of niet?

quote:

quote:

Nunc:
punt 4
- Hebreeën 1:10 waar Jezus beschreven wordt als schepper, in termen van Psalm 102 (wat over JEHOVAH gaat). Sterker nog, er wordt gezegd dat iets over Jezus gezegd was, maar het blijkt dat wat er volgens Hebreeën gezegd was over Jezus, gezegd was over JEHOVAH.
Door de drie-eenheidsleer kan je dus de nuances weer niet zien.


och ja, geen antwoord, maar gewoon mijn redeneervermogen (zonder argumenten) besmeuren. En dan klaag je dat ik je "antwoorden" soms van tafel veeg?


quote:


Openbaring 2:18 En schrijf aan de engel van de gemeente in Thyati̱ra: Deze dingen zegt de Zoon van God
Openbaring 3:14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodice̱a: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:


je was zeker even vergeten, dat er meerdere vertalingen mogelijk zijn voor Opb.3:14, en dat jij er nu eentje pakt die in jouw straatje past. Dat dat niet de juiste vertaling is, kun je zien aan de context: Hebr.1:10ev schetst Jezus als JHWH-de-schepper met woorden uit Ps.102 over JHWH. Van Hebr.1:10 kun je vertaaltechnisch niks anders maken, dus dat is waar je vanuit moet gaan, niet van één mogelijke vertaling van Opb.3:14 die toevallig in je straatje past, terwijl er ook heel andere mogelijkheden zijn die veel beter bij Hebr.1:10 passen.


quote:

quote:

Nunc:
punt 5
- Efeze 4, waar Paulus schrijft dat Psalm 68 vanwege Christus geschreven is, terwijl die psalm over JEHOVAH gaat. Paulus schrijft in Ef.4:8 dat iets er staat vanwege Christus, maar het vreemde is dat in ps.68 Christus helemaal niet voorkomt en het er staat over JEHOVAH


Voor jou vreemd, dus.
Veel profetieën hebben een dubbele vervulling, vandaar dat in het NT op één plaats staat: de lezer gebruike onderscheidingsvermogen.
De traditionele Joden hadden dat daar  niet, dus liepen ze in de val.
en op welke manier wordt ps.68 over JHWH vervuld als volgens Ef.4:8 Jezus is opgegaan zoals in Ps.68? (Als het uberhaupt al om dubbele vervulling gaat!)
Paulus zegt gewoon dat degene die neerkwam dezelfde is als degene die opsteeg (met verwijzing naar Ps.68, waar 'opgestegen' wordt). Daar zegt Paulus het gewoon ronduit:

7 Maar aan een ieder onzer afzonderlijk is de genade gegeven, naar de mate, waarin Christus haar schenkt. 8 Daarom heet het:
opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede,
gaven gaf Hij aan de mensen.
9 Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten? 10 Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.
(Ef.4)

Waar verwijst de "Hij, die neergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren" in Ef.4:10 naar? Naar degene die "opgevaren" is in vers 9, toch? En dat verwijst toch naar ps.68 waar JHWH opvoer? Paulus schrijft toch niet voor niets dat het er "daarom" staat? Ps.68 staat er vanwege Christus! (En wellicht ook vanwege jou, zodat jij kunt zien Wie Jezus echt is!)

Dus wijzen op een mogelijke dubbele vervullen, is wel een reactie, maar het neemt het punt niet weg dat Paulus claimt dat het om "dezelfde" gaat, met een verwijzing naar ps.68. Dus een dubbele vervulling maakt geen verschil.


quote:

quote:

Nunc:
punt 6
- Marcus 1:2-3, waaruit blijkt dat Johannes de doper de weg moest bereiden voor de Heer (Jezus volgens het nieuwe testament, maar JEHOVAH volgens Jesaja 40):

Hoor, een stem roept: ‘Baan voor JEHOVAH een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God. (Jesaja 40:3)

2 Het staat geschreven bij de profeet Jesaja: ‘Let op, ik zend mijn bode voor je uit, hij zal een weg voor je banen. 3 Luid klinkt een stem in de woestijn: “Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden!”’

Jezus is degene die na Johannes kwam en voor wie Johannes de weg moest bereiden.
Zag Johannes Jezus als JHWH? Nee, als de Messias. Iets wat de joden niet wilden en nu nog niet willen  zien.


is het relevant hoe Johannes Jezus zag? Hij dacht ook dat Jezus toen al kwam om te oordelen, maar dat bleek ook genuanceerder te liggen. Verder weet jij helemaal niet hoe Johannes Jezus precies zag, tot in de details.

Dus aan dat soort speculatie hebben we niet zoveel. Waar we wel wat aan hebben, is wat de evangelisten geinspireerd door God onfeilbaar hebben opgeschreven. En dan staat er gewoon dat Johannes voor 'de heer' een weg bereide (Mar.1) zoals door Jesaja geprofeteerd, maar dat Jesaja profeteerde dat de weg voor JHWH bereid zou worden. En om te laten zien dat dit uitstekend in de context past, kunnen we nog wel even verder kijken:

10 Deze is het, van wie geschreven staat:
Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal.
(Mat.11, parallel aan Mar.1)

Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; (Maleachi 3:1)

zoek de verschillen!

Jezus claimt dat Maleachi het over 'u' (anders dan 'ik') heeft, voor wie deze bode de weg klaarmaakt (en we weten dat die 'u' Jezus is. Johannes maakte de weg voor Jezus klaar, zie ook Mar.1). Maar Maleachi schreef geinspireerd dat de bode voor 'mijn' aangezicht (dus feitelijk dezelfde als de 'ik' die aan het woord is) de weg bereidt. De schrift kan niet gebroken worden, en de enige oplossing is, dat Jezus ook de "ik" en de "mijn" uit Maleachi 3:1 is.


Mar.1:3 ("de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden") lijkt me dus een uitstekende kandidaat om in de nieuwe NWT 'heer' door JHWH te vervangen (te herstellen). Uit het OT citaat blijkt duidelijk dat er in het originele manuscript van Marcus 'JHWH' moet hebben gestaan. Zoals je geregeld opmerkt: het weghalen van de naam JHWH verduistert inderdaad het zicht op God.


Dus ook hier: irrelevante reactie, want je gaat niet in op wat er staat, maar op wat je vermoedt dat Johannes zou hebben geloofd.


quote:

quote:

Nunc:
punt 7
- Johannes 12, waar Johannes schrijft dat de profeet Jesaja Jezus' heerlijkheid zag, terwijl Jesaja de heerlijkheid van JEHOVAH (Jesaja 6) zag:

Hierom konden zij niet geloven, omdat Jesaja elders gezegd heeft: 40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, dat zij niet met hun ogen zien, met hun hart verstaan en zich bekeren, en Ik hen geneze. 41 Dit zeide Jesaja, omdat hij zijn heerlijkheid zag en van Hem sprak. 42 En toch geloofden zelfs uit de oversten velen in Hem, maar ter wille van de Farizeeën kwamen zij er niet voor uit, om niet uit de synagoge te worden gebannen; (Johannes 12)

Wie zag Jesaja en van Wie sprak Jesaja?
1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Here zitten op een hoge en verheven troon en zijn zomen vulden de tempel. 2 Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. 3 En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is JEHOVAH der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol. 4 En de dorpelposten beefden van het luide roepen en het huis werd vervuld met rook.
5 Toen zeide ik: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is, – en mijn ogen hebben de Koning, JEHOVAH der heerscharen, gezien. 6 Maar één der serafs vloog naar mij toe met een gloeiende kool, die hij met een tang van het altaar genomen had; 7 hij raakte mijn mond daarmede aan en zeide: Zie, deze heeft uw lippen aangeraakt; nu is uw ongerechtigheid geweken en uw zonde verzoend.
8 Daarop hoorde ik de stem des Heren, die zeide: Wie zal Ik zenden en wie zal voor Ons gaan? En ik zeide: Hier ben ik, zend mij. 9 Toen zeide Hij: Ga, zeg tot dit volk: Hoort aldoor – maar verstaat niet, en ziet aldoor – maar merkt niet op. 10 Maak het hart van dit volk vet, maak zijn oren doof en doe zijn ogen dichtkleven, opdat het met zijn ogen niet zie en met zijn oren niet hore en opdat zijn hart niet versta, zodat het zich niet bekere en genezen worde.
(Jesaja 6)

oeps... Wie zag Jesaja? Waarom schreef Jesaja volgens Jesaja? Omdat hij JEHOVAH had gezien. Stoute Johannes.. die zei dat Jesaja om een heel andere reden sprak en schreef: De mensen konden niet in Jezus geloven, want "Dit zeide Jesaja, omdat hij zijn heerlijkheid zag en van Hem sprak. En toch geloofden zelfs uit de oversten velen in Hem, maar ter wille van de Farizeeën kwamen zij er niet voor uit, om niet uit de synagoge te worden gebannen. De "hem" is overduidelijk Jezus, want voor geloven in Jezus (die door de autoriteiten als valse messias werd gezien) kon je de synagoge uit geschopt worden.


Toen Jesaja in een visioen de hemelse hoven van Jehovah te zien kreeg, zag hij ook Jezus in zijn voormenselijke heerlijkheid naast Jehovah. Doch als een vervulling van wat Jesaja schreef, verwerpen de joden halsstarrig het bewijs dat deze Jezus hun beloofde Bevrijder is.

Jezus stond naast zijn vader, maar werd daar niet specifiek genoemd, net zo als hij niet specifiek genoemd is in spr 8:
22 Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher.
23 Vanaf onbepaalde tijd was ik aangesteld, van de aanvang af, vanaf tijden vroeger dan de aarde.
Behalve trinitariërs vindt men dat het hier Jezus betreft.
och ja, dus Jesaja zag Jezus wel maar noemde Hem niet, en Johannes zegt juist dat Jesaja schreef vanwege Jezus, en noemt juist JHWH niet. Allemaal wel erg lastig, voor iets dat zo helder en simpel is, denk je ook niet?

En niet alleen is het lastig, het is ook nog eens volkomen onbijbels. Want Johannes schrijft: 41 Dit zeide Jesaja, omdat hij zijn heerlijkheid zag en van Hem sprak. (Joh.12). Johannes claimt dus dat Jesaja (z'n boek) schreef omdat hij Jezus zag. Maar Jesaja zelf schrijft dat helemaal niet. Jesaja heeft alleen maar z'n mond vol over z'n roeping door JHWH. Jesaja zelf claimt dat hij vanwege JHWH schreef.

Aangezien de schrift niet gebroken kan worden, is er maar één zinnige oplossing: als Johannes zegt dat Jesaja Jezus zag en daarom schreef, en Jesaja zegt dat hij JHWH zag en daarom profeteerde, dan is Jezus JHWH.

quote:

quote:

Nunc:

punt 8
- Jacobus: die eerst (Jac.4) zegt dat er maar één wetgever en rechter is (God, zie ook het hele oude testament) maar even later vrolijk zegt dat de Rechter (Jezus) eraan komt (Jac.5)?

12 Eén is wetgever en rechter, Hij, die de macht heeft om te behouden en te verderven. (Jacobus 4:12)

28 En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel. 29 Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader. (Matteus 10)

7 Hebt dus geduld, broeders, tot de komst des Heren! Zie, de landman wacht op de kostelijke vrucht des lands en heeft geduld, totdat de vroege en late regen erop gevallen is. 8 Oefent ook gij geduld, sterkt uw harten, want de komst des Heren is nabij. 9 Broeders, zucht niet tegen elkander, opdat gij niet onder het oordeel valt; zie, de Rechter staat voor de deur. (Jacobus 5)

Het ene moment is die ene rechter nog God, het volgende moment Jezus. Slordig hoor van Jacobus. Je zou bijna gaan denken dat Jacobus, eerste leider van de kerk van Jeruzalem, stiekem dacht dat Jezus JEHOVAH was...
JHWH heeft taken aan Jezus gedelegeerd, maar dat kan jij niet zien.



oh, maar dat zie ik wel degelijk (moet je weer mijn bron vervuilen, door te doen alsof ik dom ben? Goedkoop van je hoor, en lasterlijk, dat ook).

Jacobus schrijft dat er één (hoeveel? één, 1, niet-twee, één) Rechter is. En het ene moment is die éne (hoeveel? 1, één, niet 2 maar 1) Rechter nog God, het volgende moment is het Jezus. Mompelen dat er iets met taakverdeling en delegeren aan de hand is, voldoet gewoon niet. Dat had gewerkt als er niet zo duidelijk één Rechter was geweest. Nu is die er wel, en Jezus en God zijn beide die ene Rechter. Kan alleen als Jacobus erg slecht kon tellen (maar ja, wat is een geinspireerde schrift, die niet gebroken kan worden, dan nog waard!) of Jacobus bedoelde gewoon echt wat hij bedoelde: Jezus = God = de éne Rechter.

quote:

quote:

Nunc:
punt 9
- in Openbaring 22 staat:
6 En Hij zeide tot mij: Deze woorden zijn getrouw en waarachtig, en de Here, de God van de geesten der profeten, heeft zijn engel gezonden om zijn knechten te tonen hetgeen weldra geschieden moet. 7 En zie, Ik kom spoedig. Zalig hij, die de woorden der profetie van dit boek bewaart!

maar even verderop:

12 Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is. (..) 16 Ik, Jezus, heb mijn engel gezonden, om ulieden dit te betuigen voor de gemeenten.

Zijn er nu twee die komen en twee die hun engel gestuurd hebben? Lekker verwarrend en in het begin van de profetie (Opb.1) was er ook nog maar één... Of is dit het zoveelste bewijs dat Jezus en God samenvallen?
NEE! De vader is groter dan ik, ik kan niets zonder de vader: zegt Jezus.


dit is geen weerlegging van wat ik uit opb.22 citeerde. Hooguit geeft het aan dat er iets ingewikkelds aan de hand is met Jezus en de Vader. Maar je gaat niet in op de vraag, of er nu twee zijn die komen en of er twee zijn die hun engelen gestuurd hebben? Of zijn dit gewoon parallelle zinnen en gaat het om één en dezelfde?


quote:

quote:

Nunc:
punt 10
- Johannes 20:28. Thomas geeft Jezus antwoord met de volgende woorden: "mijn Heer en mijn God" terwijl het ongehoord is dat een jood (of christen) zoiets zomaar tegen een wezen dat niet God is zou zeggen.
je valt voortdurend in herhalingen, doordat je mijn verklaring niet wenst te accepteren. Dit bewijst het weer. Ik heb zeer hier uitvoerig op geantwoord.


nee, je hebt hier niet uitvoerig op geantwoord. Lees maar na. WTG'ers suggereren (als ze het ook niet meer weten) nog weleens dat het een "oh my God" achtige reactie is (maar dat is gewoon Gods naam misbruiken, zou Thomas dat doen?). Er staat gewoon wat er staat: Thomas antwoordt Jezus en zegt tegen Hem: "Mijn Heer en mijn God". Een nogal exclusieve en verheven titel die verder alleen voor JHWH gebruikt wordt.


quote:

quote:

Nunc:
punt 11
- Petrus durft te vertellen:
12 En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden. (Hand.4)

terwijl we nu juist uit betrouwbare bron hadden vernomen dat er al een andere (?) naam was tot behoud:
32 En het zal geschieden, dat ieder die de naam JEHOVAH aanroept, behouden zal worden (Joel 2:32, Romeinen 10:13)

welke naam is het nu? De naam van Jezus of de naam van JEHOVAH? Of gaat het misschien om één en dezelfde naam?



Weer zo’n  trinitarisch kunstig verzonnen verhaal.

Het antwoordt is toch heel eenvoudig: Johannes 14:6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.

Wanneer JHWH en Jezus één en dezelfde persoon was, hoefde Jezus niet voor de mens bij zijn vader te bemiddelen.
Hij zal niet voor afgodenaanbieders bemiddelen. Deze kunnen Gods koninkrijk niet beërven.


ik beweer niet dat Jezus "dezelfde persoon" is als de Vader. Wel dat dit bewijst dat ze beide de naam JHWH dragen. En daar heb je niks tegenin gebracht met je gesputter. Je hebt alleen maar een honderden jaren oude karikatuur herkauwd. Je bent niet in gegaan op de vraag, hoe het kan dat er één naam tot behoud is, maar dat die ene naam gek genoeg twee namen is: de naam van Jezus (Hand.4) en JHWH (joel 2:32, Rom.10:13). De Schrift kan zichzelf niet tegenspreken, dus "de naam van Jezus" moet dezelfde zijn als JHWH.


quote:

quote:

Nunc:
punt 12- Jezus zegt dat Hij de naam van de Vader heeft gekregen (Johannes 17):
11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt, dat zij één zijn zoals Wij. 12 Zolang Ik bij hen was, bewaarde Ik hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt, en Ik heb over hen gewaakt en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon des verderfs, opdat de Schrift vervuld werd.

En ook in Filippenzen 2 blijkt dat Jezus de naam boven alle namen heeft gekregen, terwijl er maar één allerhoogste verheven naam is volgens de bijbel:
13 Dat zij de naam des HEREN loven, want zijn naam alleen is verheven, zijn majesteit is over aarde en hemel.
Ouders geven kinderen een naam, gek he?


ja, en sterren stralen 's nachts.
Vind je nu echt dat "ouders geven kinderen een naam" een inhoudelijke reactie is? Volgens mij heb je m'n punt niet eens goed gelezen, want je antwoord geeft aan dat je niet snapt waar het om ging. Geeft niet, maar wellicht niet zo hoog van de toren blazen de volgende keer. Ik schreef dat Jezus zegt dat Hij de naam van de Vader heeft gekregen, niet dat Hij van de Vader een naam heeft gekregen. Het is dus de naam van de Vader, en het is Jezus die die specifieke naam heeft gekregen. Zou je ondertussen ook niet meer hoeven verbazen, aangezien Jezus' naam ook de enige naam is die ons gegeven is tot behoud (terwijl het ook de naam JHWH was die we aan moesten roepen).

Idem voor Fil.2 en ps.148 ("want zijn naam alleen is verheven"). Er is maar één naam verheven (die van JHWH) maar toch heeft Jezus een naam boven alle namen (en dus een nogal hoog verheven naam!) gekregen. Alleen als de naam die Jezus gekregen heeft, "JHWH" is, zegt Paulus geen onzin. Als het om een andere naam gaat, had Paulus moeten zeggen dat Jezus een naam verheven boven alle menselijke namen had gekregen, of een naam boven alle namen met uitzondering van JHWH, of zoiets. Maar nee, Paulus zegt: naam boven alle namen.

En om te laten zien dat dit niet spelen met woorden is, moet je even naar de context kijken van Fil.2. Wat staat er nog meer, en is het compatible met mijn uitleg? Er staat: "10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!".
En wat wil nu het feit? Paulus gebruikt hier woorden uit Jesaja:
22 Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer. 23 Want Ik heb gezworen bij Mij zelf, waarheid is uit mijn mond uitgegaan, een woord dat niet zal worden herroepen: dat voor Mij elke knie zich zal buigen, dat bij Mij elke tong zal zweren. (Jes.45)

Paulus past wat op JHWH van toepassing is tweemaal achter elkaar toe op Jezus. Alle knie zal zich buigen etc, en het hebben van de naam boven alle namen verheven. Het is geen toeval, het is een patroon waar jij geen weerwoord op hebt anders dan: "ouders geven kinderen een naam, gek he?"

quote:

quote:

Nunc:
punt 13
- Paulus schrijft in Romeinen 9 over Jezus het volgende:
33 gelijk geschreven staat:
Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een rots der ergernis, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.
(Rom 9:33) maar zo staat het geschreven over JEHOVAH!

Overigens doet Jezus dit zelf ook:
"n ieder, die op die steen valt, zal verpletterd worden; en op wie hij valt, die zal hij vermorzelen" (Lukas 20:18.)

1 Toen greep JEHOVAH mij bij de hand en hield me voor dat ik me anders moest gedragen dan dit volk. Hij zei: 12 ‘Noem niet alles een samenzwering wat zij een samenzwering noemen. Wees niet bang voor wat hun angst aanjaagt, heb er geen ontzag voor. 13 Alleen JEHOVAH van de hemelse machten is heilig, voor hem zijn angst en ontzag op hun plaats. 14 Hij zal een heiligdom zijn, maar ook de steen waaraan men zich stoot, de rots waarover de twee koningshuizen van Israël struikelen, de valstrik en het net waarin de inwoners van Jeruzalem verstrikt raken. 15 Velen zullen struikelen, ze komen ten val en worden vermorzeld, raken verstrikt en worden gevangen. 16 Bewaar mijn getuigenis zorgvuldig, verzegel dit onderricht in mijn leerlingen.’


 (Jesaja 28:16) daarom heeft de Soevereine Heer Jehovah dit gezegd: „Ziet, ik leg als fundament in Si̱on een steen, een beproefde steen, de kostbare hoek van een vast fundament. Niemand die geloof oefent, zal in paniek geraken.
Paulus identificeert hem als Jezus(1 Petrus 2:7-9)
Driewerf hulde! Je bent er weer in geslaagd om niet direct op mijn woorden in te gaan, maar ze te negeren. Ik citeerde Jesaja 8 (sorry, versnummer etc. was deze keer weggevallen. Dat komt doordat ik door jouw negeren gedwongen wordt mezelf te herhalen). En als je gewoon op mijn hele punt gereageerd had, dan had je dat zien staan. Ik schrijf toch dat dat over JEHOVAH geschreven staat (nl. in Jes.8.)? Zo moeilijk is begrijpend lezen toch niet? Ik doe m'n best om zo helder mogelijk te schrijven. Maar ja, als je 90% weglaat en alleen reageert op wat je uitkomt, moet je niet verwachten dat je dan ook echt een inhoudelijke reactie geeft.

JHWH zegt dat Hij zelf die steen zal zijn waaraan men zich stoot, waarover men struikelt, en waarop men vermorzeld wordt. Maar ja, Jezus zegt dat Hij dat zelf is, en Paulus schrijft ook zoiets over Jezus -- zie je het punt nu? Wat JHWH in Jesaja over zichzelf zegt, wordt in het NT over Jezus gezegd.

quote:

quote:

Nunc:
punt 14
Jezus zei toen een man hem "goede meester" noemde (Marcus 10) dat niemand goed is dan God alleen, en toch noemde Jezus zichzelf "goede herder" (Johannes 10). Lekker inconsequent van Jezus.


Lasteraars kunnen  Gods koninkrijk ook niet beërven. (Johannes 10:3) Hem doet de deurwachter open, en de schapen luisteren naar zijn stem, en hij roept zijn eigen schapen bij de naam en leidt ze naar buiten.
(Johannes 10:14-15) Ik ben de voortreffelijke herder, en ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, 15 evenals de Vader mij kent en ik de Vader ken; en ik doe afstand van mijn ziel ten behoeve van de schapen.

(Johannes 10:3) Hem doet de deurwachter open, en de schapen luisteren naar zijn stem, en hij roept zijn eigen schapen bij de naam en leidt ze naar buiten.
(Johannes 10:11) Ik ben de voortreffelijke herder; de voortreffelijke herder doet afstand van zijn ziel ten behoeve van de schapen.

Mt 28:
19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,
20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”
Met schapen te vergelijken mensen luisteren en herkennen de stem van de herder Jezus.
mooie citaten, maar je negeert weer eens het hele punt!. Jezus zegt dat niemand goed is dan God alleen, als men Hem met "goede meester" aanspreekt. Maar Zelf noemt Hij zichzelf ook de "goede herder" (n.b. "voortreffelijke" in de NWV, "kalos"). Jezus gebruikt hier een woord dat elders in de evangelieën uitwisselbaar gebruikt wordt met het "goede" van "goede meester" in Mar.10 ("agathos"):


17 Zo draagt elke goede (agathos) boom goede (kalos) vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede (agathos) boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede (kalos) vruchten dragen kan. (Mat.7)

33 Wanneer een boom goed (kalos) is, dan zijn ook zijn vruchten goed (kalos). Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom (Mat.12)

18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede (agathos) niet aanwezig is. Ik wíl het goede (kalos) wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede (agathos), laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. (Romeinen 7)

9 Als weduwe mogen alleen vrouwen worden ingeschreven van boven de zestig jaar die maar één man hebben gehad 10 en bekendstaan om hun goede (kalos) daden, kinderen hebben opgevoed, gastvrij zijn geweest, gelovigen de voeten hebben gewassen en zich hebben ingezet voor verdrukten, die, kortom, allerlei goede (agathos) daden hebben verricht. (1 Tim.5)

beide woorden voor 'goed' worden uitwisselbaar gebruikt. Het is helderder voor iedereen, als we in het vervolg gewoon over 'goede herder' spreken. Maar ja, het is ook confronterender.

Als Jezus bij "goede meester" reageert dat niemand goed is behalve God, kun jij mij dan uitleggen waarom Jezus zichzelf wel "goed" noemt door Zichzelf "goede Herder" te noemen?


quote:

Tot zover, vandaag.
nou, zo veel was het helaas niet. Het viel me overigens op, dat een groot deel van wat je uit mijn post weglaat, bijbelcitaten zijn. Kijk maar hoeveel er in deze post van mij doorgestreept zijn om te laten zien dat ze wel in mijn punt stonden, maar niet door jou geciteerd werden. Waar ben je bang van? Zijn dit de bijbelteksten die je eigenlijk liever uit je NWV zou scheuren?
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2010, 09:47:20 pm door Nunc »

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1609 Gepost op: augustus 03, 2010, 08:25:47 pm »

quote:

Zwever schreef op 03 augustus 2010 om 18:46:
Zo, nu heeft Beepee gereageerd, en als Nunc nu geen "ja, amen" zegt dan heeft Nunc de reactie van Beepee "van tafel geveegd". Wedden? :)
dat is geen weddenschap, dat kun je gewoon 100% bewijzen  ;)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1610 Gepost op: augustus 03, 2010, 08:35:20 pm »

quote:

Nunc:
punt 14
Jezus zei toen een man hem "goede meester" noemde (Marcus 10) dat niemand goed is dan God alleen, en toch noemde Jezus zichzelf "goede herder" (Johannes 10). Lekker inconsequent van Jezus.

quote:

Beepee schreef op 03 augustus 2010 om 13:33:
[...]
Lasteraars kunnen  Gods koninkrijk ook niet beërven. (Johannes 10:3) Hem doet de deurwachter open, en de schapen luisteren naar zijn stem, en hij roept zijn eigen schapen bij de naam en leidt ze naar buiten.
(Johannes 10:14-15) Ik ben de voortreffelijke herder, en ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, 15 evenals de Vader mij kent en ik de Vader ken; en ik doe afstand van mijn ziel ten behoeve van de schapen.

Deze reactie zal je toch moeten aanspreken, Beepee. Boven de perikoop in mijn NBV staat "Confrontatie met Farizeeën en schriftgeleerden"... Mat 12:22-41

12:22 Toen bracht men een blinde bij hem die bezeten was en niet kon spreken, en hij genas hem, zodat hij weer kon spreken en zien. 12:23 Alle omstanders stonden versteld en zeiden: ‘Zou híj de Zoon van David zijn?’ 12:24 Maar de Farizeeën die dit hoorden, zeiden tegen elkaar: ‘Hij kan die demonen alleen maar uitdrijven dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen.’

Reactie van Farizeeën: hier is de duivel aan het werk!!

12:25 Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden. 12:26 Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf. Hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden?
12:28 Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen.


Reactie van Jezus: als mijn werk des duivels is, dan drijft Satan hier Beëlzebul uit! Dan is het gedaan met zijn rijk!! Maar let op als mijn werk voortkomt uit de Geest van God!!!

12:31 Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. 12:32 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.

En als dat laatste het geval is, maar jullie schrijven het werk van de Geest aan Satan toe... Wee jullie!!

12:33 Wanneer een boom goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom. 12:34 Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. 12:35 Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede te voorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte te voorschijn haalt.

Aan de vruchten herkent men de boom. Een goed mens handelt goed en een kwaad mens handelt kwaad...

12:38 Daarop reageerden enkele schriftgeleerden en Farizeeën met een vraag: ‘Meester, we zouden graag een teken van u zien.’ 12:39 Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. 12:40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.

enkele schriftgeleerden: bewijs de goddelijke herkomst van je macht en geef een teken... Jezus: jullie enige teken zal zijn mijn dood en opstanding...


WAAROM nu dit hele verhaal? Vanwege Mat 12:35. ο αγαθος ανθρωπος εκ του αγαθου θησαυρου εκβαλλει αγαθα και ο πονηρος ανθρωπος εκ του πονηρου θησαυρου εκβαλλει πονηρα. Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede te voorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte te voorschijn haalt. αγαθος = goed (agathos).


Beepee: volgens jou betekent de uitspraak van Jezus in Mar 10:18 (‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God'.) dat Jezus een onderscheid aanbrengt tussen Zichzelf en de Vader: enkel God is goed... Wat staat er in het Grieks? ο δε ιησους ειπεν αυτω τι με λεγεις αγαθον ουδεις αγαθος ει μη εις ο θεος - Niemand is goed, behalve God. αγαθος = goed.

Beepee, met deze uitspraak van Jezus in het achterhoofd, WAT staat er dan in Matteus 12:35?? Is Jezus een goed mens of een slecht mens? Is zijn werk uit Gods Geest of uit de duivel?? Want DAT legt Jezus hier over zijn werk uit: het is OF uit God, OF uit de duivel. Een heldere keuze, zou ik zeggen: het een of het ander... En Jezus heeft het teken waaruit zijn volmacht blijkt meteen OOK gemeld... Dus de vraag die ik er aan vast kan koppelen is de volgende: is Jezus opgestaan, of is Hij niet opgestaan???

Beepee: we kunnen hierna OOK weer terug naar de tekst uit Mar 10:18. Ik ga er van uit, dat je (met mij) belijdt dat het werk van Jezus uit God is, en niet uit de duivel. En dat Christus waarlijk is opgestaan!! Dat Hij dus een goed mens was, en niet slecht. αγαθος dus. Als Hij dus de vraag stelt aan die man die voor Hem neerknielde "Waarom noem je mij goed? Niemand is goed, behalve God". WAT durft Jezus hiermee te vragen? Toch niets anders dan "Besef je, met je aanroep "goede meester" nu ECHT wie je hier voor je hebt staan?? Je noemt Mij goed, terwijl alleen God goed is"... Besef je nu wel of niet dat Ik God ben???"

Beepee: we hebben op grond van Mat 12 de conclusie moeten trekken dat Jezus een goed mens was. Dat je met recht van Hem kan zeggen dat hij αγαθος was. Het bewijs is het feit dat God Hem uit de dood heeft doen opstaan. Als bekroning op zijn menselijke levenswandel. En alleen omdat Hij hierbij volkomen rechtvaardig was, volkomen goed (want zou God een lasteraar uit de dood hebben laten opstaan??) is dat het bewijs (in Jezus eigen woorden) dat Hij dus mens was en tevens God. Want "niemand is goed, behalve God"... Ja toch, Beepee??

(NB: sorrie, Nunc voor de overlap... Ik was mijn tekst aan het editen toen ik zag dat je een soortgelijke reactie had gegeven...)
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2010, 10:29:49 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1611 Gepost op: augustus 03, 2010, 08:37:52 pm »

quote:

Beepee schreef op 01 augustus 2010 om 15:17:
[...]
Ik wil best een poging wagen. Ik verwacht dat je dat niet accepteerd.
Ik denk echter NIET traditioneel.

Nee oké, ik verwacht ook niet per se een traditionele opstelling.
Je post droeg niet de voor jou meestal kenmerkende wijze van reageren die inhoudt dat je niet antwoordt maar zomaar wat vaststelt en daarmee de discussie doet stagneren. Bedankt dat je het nu anders doet!

Ook al zeg je niet traditioneel te denken in sommige opzichten hang je echter juist extreem aan een soort van traditie.
Joden vieren tegenwoordig hun verjaardag en ik heb ook hier een verhaal gepost een keer waarin werd beschreven hoe een Jood zijn geboorte in eerbied kon gedenken. De Joden vierden het in de tijd van Jezus niet maar ze zijn kennelijk tot het inzicht gekomen dat het vasthouden aan de gedachten over heidense oorsprong en die laten prevaleren boven een viering zonder heidense invulling zoals tegenwoordig gepraktiseerd een loze traditie zou wezen.
Jij hangt echter volledig aan de gewoonte van 2000 jaar terug en je hebt je die als nieuwe traditie voor jezelf aangeleerd.

quote:

Mijn Bijbelstudie omvat de bestudering van de gehele bijbel, Gods plan met de mensheid en de achtergronden daarvan. Hoe, in welke  omstandigheden leefden de Joden en waarom handelden zij zo. Hoe kwam de afval precies tot stand, hoe bestreed Paulus dit en waarom. Hoe ging de afval verder na de dood van de laatste apostel. Waarom laat God dat toe. Hoe ontwikkelde de afval zich verder.

En dan na jaren studie kom je toch voortdurend weer nieuwe gezichtspunten tegen.

Zoals  Gen 3: 15 En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen.”

Wat houdt deze vijandschap nu eigenlijk in? Een voorbeeld:
Toen Gods goedkeuring overging van de Joden naar Jezus volgelingen was dat heel duidelijk te zien.

Niet alleen negeerden zij het aantoonbare Messiasschap van Jezus omdat het niet in hun visie paste, maar ontwikkelden zij vormen van agressie tegen Jezus en zijn volgelingen. Daardoor werden Jezus en Stefanus vermoord en werden de overige volgelingen zeer sterk vervolgd. Saulus was daar zeer effectief in. Vandaar Jezus opmerking: een knecht is niet groter dan zijn meester.
Waar kun je aanwijzingen in het OT vinden die de Joden met hun visie niet opmerkten en die wel in de richting van een messias als een koning waarvan het rijk niet van deze wereld is wijzen? Die zullen wel bij de Profeten gezocht moeten worden neem ik aan, maar kun je daar een specifieke plek aanwijzen?

quote:

Ik ga inhoudelijk in op vragen,  maar men accepteert dat dus niet. Men heeft een andere visie, die op traditie is gebaseerd. Het is niet verwonderlijk dat ik steeds hetzelfde antwoord op gelijksoortige vragen.

Ik denk dat men wel degelijk het accepteert als je inhoudelijk op vragen ingaat, maar te vaak doe je dat niet.
In geloofszaken moet je nou eenmaal steeds verklaren wat, waarom en waarop gebaseerd. Alleen iets vaststellen als feit gaat niet want een andere opvatting/uitleg kan ook. Iets als "Het is afgoderij" moet steeds onderbouwd worden. (En accepteren van iemands visie is wat anders dan de visie delen, maar waar de visie op gegrondvest is willen we wel horen.)  

quote:

quote:

Trajecto:
Hoe bedoel je, de overgrote meerderheid van de Joden? Die zagen Jezus als valse messias en dan gaan ze dus ook niet zijn woorden opvolgen.
wanneer men exact weet, op basis van profetieën, wanneer de Messias verschijnt  en  men is aanwezig bij de vele wonderen en verwijzingen naar andere profetieën, dat is het op zijn zachtst gezegd vreemd, dat zij Jezus negeerden. De verklaring is vrij simpel.
Als men dat exact weet gaat dat op, maar ik zou wel graag weten waar je het uit afleidt dat dat eigenlijk beslist zo zou zijn (en dat niet nu alleen maar achteraf voor jou, 2000 jaar later).

quote:


Ze waren zo intensief bezig met de wereldse politiek ,  dat zij een politieke verlosser gingen verwachten.

Daardoor zagen zij niet dat in het tijdschema, weergegeven in Nebucadnezars beeld, nog een heersende natie, na de Romeinse moest komen. Dat zien ze nog steeds niet en zijn zij op hun eigen kracht gaan vertrouwen en op die van de VS.

quote:

quote:

Trajecto:
Ja, jij doet het wel, maar wat is dat dan in de praktijk voor jou?
Is voor jou het doen wat in de verzen staat, niet gewoon hetzelfde als WTG-boodschapper zijn, dan?
Een door jou gewenste interpretatie, die alleen voor jou zelf schadelijk is. Het wtg is een, voor mij, ondersteunende organisatie.

Nee hoor. Ik wens dat niet echt. Ik vind het een ongewenste situatie om als een soort marionet van een organisatie door het leven te gaan. Als het voor jou inderdaad een ondersteunende organisatie is dan bestaat die verhouding niet. Dat ik het wel vermoedde ligt vooral aan je veelvuldige niet-inhoudelijk en vreemd reageren op posts. Dan ligt het vermoeden voor de hand dat je puur stellingen van een organisatie wilt overeindhouden en niet zelf gedacht en gevonden hebt.
Zwever is daar karikaturaal op ingesprongen met twee posts:
Zwever in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"
Zwever in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"

Wellicht niet zo leuk voor jou maar volgens mij absoluut terecht.

quote:

Doordat ik zowel studie van de kerk alsmede van het wtg heb gehad, kan ik vergelijken.

Die van het wtg is zeer gestructureerd en bestrijkt de gehele Bijbel en de noodzakelijke achtergronden. Daardoor zie ik dat er geen verschil is tussen de god van het OT en het NT.  JG hebben het overigens over één bijbel, geen oud en een nieuw gedeelte dus.  Maar één bijbel die in twee talen is geschreven.  Vandaar dat JG ook kunnen zien dat Daniël en Jesaja eindtijdprofetieën bevat, die openbaringen aanvult.

[...]
Ik tracht exact datgene te doen wat Jezus deed, het goede nieuws brengen.

Net als Jezus discussieer en redeneer ik met mensen over de bijbel.  Toch was in Jezus tijd  maar een minderheid daar echt in geïnteresseerd. Wat deden ze dan bij Jezus? Kijken op ze hem op woorden konden vangen. Ondanks het feit, dat hij echt met hen discussieerde.

Bedenk wel dat jij put uit kennis op grond van studie van teksten voor een reactie. Jezus zal denkelijk niet volstaan hebben met het citeren van tekst -- iets wat jij graag doet. Ik zeg nou "denkelijk" maar dat is eigenlijk niet denken maar weten: Jezus zei dingen als "Gij weet dat Mozes zei (...) maar Ik zeg u (...).
Dat is natuurlijk toch wel even wat anders!

quote:

quote:

Trajecto:
Inderdaad. Het is echter wat te gemakkelijk als echte vergelijking.
Dat Jezus niet door de Joden geaccepteerd werd als de messias ligt toch wat ingewikkelder volgens mij.
Jij zei o.a.:
"Jezus (...) toonde aan de hand van de geschriften aan , dat hij de beloofde Messias was."
 Op welke tekst is dat gebaseerd? Jezus noemde zichzelf niet de messias volgens mij en maakte slechts een keer de aanduiding in de vorm van de vraag "Wie denken jullie dat ik ben?" maar verder sprak hij over zichzelf als de "Zoon des mensen". In Johannes 18:36 zegt Jezus dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is en dat is nou juist wel wat de Joden verwachtten toen en nog verwachten, nu.
Naar Joodse verwachting kon Jezus geen "masjiach" zijn. (In de profetieën in het OT vind je ook voorspellingen voor messias(sen) die geheel anders zijn.
Je kan het net zo makkelijk maken of moeilijk maken als je wilt. Het heeft te maken met ( hun) persoonlijke instelling.

Ik wil dingen niet moeilijker maken dan ze zijn en het ongetwijfeld met de persoonlijke instelling van de Joden toen te maken. Maar dit vind ik wel een heel erg summiere verklaring -- in één zin gegeven -- die het zonneklaar zou maken dat Jezus de messias was en dat de Joden voor het overgrote deel dat niet erkenden.(???)
Ik memoreerde al dat ze op grond van profetieën een wereldse messias verwachtten dus...  

quote:

Ps 37 spreekt over nederige en zachtmoedige mensen.  De schriftgeleerden waren dat beslist niet.
Eh... ja... Maar wat bedoel je daarmee. Dat ze naar aanleiding van die psalm moesten zien: deze Jezus is zachtmoedig dus we volgen hem???

quote:

Hoe reageerden anderen? Enthousiast!
Joh 1: 41 Deze vond eerst zijn eigen broer, Simon, en zei tot hem: „Wij hebben de Messias gevonden” (hetgeen vertaald betekent: Christus).
Zeker! Maar kun je ook een plek in het OT aanwijzen waar een messias als Jezus wordt verwacht. Ik dacht het niet en dan is het niet vreemd dat de meerderheid niet volgde, of zich afkeerde toen bleek dat Jezus niet een wereldlijke koning werd. Er wordt wel van een zachtmoedige gesproken in bijvoorbeeld Jesaja 42 maar of dat op Jezus bedoelt te slaan?? Je kun het achteraf zeggen, maar verder...

quote:

Paulus bewees aan de hand van de geschriften dat Jezus de Messias was. Hand. 17:2, 3.  Hij was en Schriftgeleerde, dus de anderen hadden dat ook gekund.
Nou nee, bij Paulus ging het allemaal ook niet zo één twee drie:
Handelingen 9:4,5 En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan.

quote:

Zelfs demonen en ook satan wisten dat Jezus de Messias, de zoon van God was. Lukas 8:28;Lukas 4:3.
Dat beschouw ik niet als "zelfs". Die hebben helaas waarschijnlijk juist beter de mogelijkheid om dat wel te kunnen constateren dan een aards mens het kan, naar mijn idee.

quote:

Hoewel Jezus soms niet wilde dat er veel ruchtbaarheid aan werd gegeven dat hij de beloofde  Messais was (Mr 8:29, 30; 9:9; Jo 10:24, 25) heeft hij dat zelf toch bevestigd. Mt 16:17; Jo 4:25, 26

quote:

quote:

Trajecto:
Maar dat staat of valt toch niet met een auteurskwestie? Of voor jou wel?
Voor mij is het volkomen zeker wie  en wanneer een bepaald bijbelboek heeft geschreven. Ik heb geen enkele twijfel. Vandaar ook die tekst.
Oké, ik denk zo niet.

quote:

Tja, als God een visionaire boodschap niet dicteert en de schrijver geen notie heeft, wat de betekenis is, wat  is het dan?

Jezus geeft letterlijk opdracht aan johannes  om het op te schrijven.

JHWH zegt dat de boodschap  niet voor Daniël is, maar voor de tijd van  het einde. M.i. een duidelijke schrijfopdracht.

Och, het is geloof ik ook een verschil van opvatting van het woord dicteren. Het "veroorzaken" van een visioen bij iemand door God noem ik geen dicteren -- daaronder versta ik woorden auditief doorgeven die precies zo genoteerd moeten worden. Dat auditief wil ik desnoods ook nog wel zo uitleggen dat degene die moet horen het "hoort" zonder dat er fysisch meetbaar geluidstrillingen waren maar dan houdt het ook op voor mij. Iets anders noem ik geen dicteren.
(Overigens kom je met die stemmen zonder dat er geluidstrillingen zijn natuurlijk op moeilijk terrein -- je denkt dan ook aan schizofreniteit; ik heb in mijn vriendenkring iemand die daaraan lijdt en die stemmen hoort die op problemen in de hersenen zijn terug te voeren en niet op geesten, laat staan God.)
Wat geluid en spreken betreft: Bij het verhaal van de sprekende ezelin van Bileam denk ik zeker niet aan een werkelijk sprekende ezelin maar aan een verhaal voor het brengen van een boodschap aan de toehoorder via de bijbelversen op een aansprekende manier.
Ik heb echter sterk de indruk dat jij zulke dingen als puur historisch feitelijke verslagen ziet.

quote:

quote:

Trajecto:
We hadden het dus eigenlijk over consistentie en niet een letterlijke verhaallijn die jij nu wilt illustreren.
We blijven bij het onderwerp consistentie. Wandelend door het OT constateren dat daar wraak, geweld en roof op bevel van God is.
Jozua 11:14,15 En al den roof dezer steden, en het vee, roofden de kinderen Israëls voor zich; alleenlijk sloegen zij al de mensen met de scherpte des zwaards, totdat zij hen verdelgden; zij lieten niet overblijven wat adem had. Gelijk als de HEERE Mozes, Zijn knecht, geboden had, alzo gebood Mozes aan Jozua; en alzo deed Jozua; hij deed er niet een woord af van alles, wat de HEERE Mozes geboden had.

Johannes 18:38 Pilatus zei tot hem: „Wat is waarheid?” En na dit te hebben gezegd, ging hij weer naar buiten tot de joden en zei tot hen: „Ik vind geen schuld in hem.
Citaat: Beepee zei:
"Interessant hè? Jezus dienaren strijden niet. Degenen die aan de zijde van de waarheid staan luisteren."

 
 Dat lijkt zo, als je geen overzicht hebt.

Het volk van Israël was Gods uitverkorene, die de Messias zou voortbrengen. Dat kanaal moest ten koste van alles open en zuiver gehouden worden. Immers Satan probeert dat voortdurend te frustreren. Vandaar dat er zeer strenge regels golden.

De ark des verbonds mocht alleen door levieten gedragen worden volgens speciale regels. Toen zij daar vanaf weken en deze ark op een kar vervoerden, kwam een man om, toen hij de ark tegen omvallen wilde beschermen.

Een heel gezin werd omgebracht toen ze JHWH’s  gebod overtraden en stiekem  kostbare voorwerpen hadden verborgen.

Een heel leger van de heiden Sanherib  kwam om toen zij het volk van JHWH aanvielen.
JHWH heeft dat zo bepaalt. Hij heeft dat recht!

Jozua 11:14,15 15 Juist zoals JHWH zijn knecht Mozes geboden had, zo gebood Mozes Jozua, en zo deed Jozua.

Waarom? De natie was land beloofd, dat bewoond werd door afgodenaanbidders. JHWH gebood dus deze te verdelgen. Zij verzetten zich i.p.v. te vluchten.
Joz 9:
1 Nu geschiedde het dat zodra al de koningen het hoorden die aan de zijde van de Jordaan in het bergland en in de Sjefela en langs de hele kust van de Grote Zee en tegenover de Libanon waren, de Hethieten en de Amorieten, de Kanaänieten, de Ferezieten, de Hevieten en de Jebusieten,
2 zij zich allen voorts aaneensloten om eendrachtig tegen Jozua en Israël oorlog te voeren.

quote:

quote:

Trajecto:
Jij zegt dat het OT consistent doorloopt in het NT. Met het aangehaalde uit het NT en wat jij dan zegt ben ik het natuurlijk eens. Maar hoe verklaar je voor jezelf dat je -- naar ik begrijp -- bijvoorbeeld het boek Jozua niet alleen even waarheidsgetrouw en door God geïnspireerd is genoteerd in de bijbel, maar dat het zelfs een consistent geheel met het NT vormt?

Waar baseer je het op dat Jozua niet geïnspireerd is en dus niet waar zou zijn?

De gehele Bijbel verhaalt Gods plan met de mens. Op niet gehoorzamen volgt altijd een hoop ellende.
Dat het niet geïnspireerd zou zijn is niet wat ik bedoelde te zeggen maar wel dat als het niet eigenlijk zinnebeeldig bedoeld is en dan dus op een geheel andere wijze een boodschap brengt, maar weldegelijk om letterlijke feitelijke gebeurtenissen gaat die zo bevolen zijn door God dat ik dan geen consistentie zie met wat je vooral in het NT kunt vinden als de hoedanigheid van God.
De God die de wereld zo lief heeft, vooral in het NT, levert niet consistentie als vervolg op de God die gruwelen en roof beveelt in bijvoorbeeld Jozua. Als je OT en NT samenneemt en door het geheel heenwandelt is er geen volledige consistentie, kun je dan zeggen.
Dat is alleen wat ik zeg. Jij ziet echter doorlopende consistentie van oud naar nieuw heb je gezegd.

(Zie ook mijn antwoord aan Titaan)
Trajecto in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2010, 11:10:24 pm door Trajecto »

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1612 Gepost op: augustus 03, 2010, 09:52:02 pm »
ok, mijn vragen raken een beetje ondergesneeuwd onder m'n eigen reactie, dus nu nog even met extra focus:


vraag 1:
21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon. (Opb.3:21)

Op Wiens troon zit Jezus naar eigen zeggen?




vraag 2:
Vergelijk de eer die Jezus in Opb.5 krijgt eens met wat de Vader in Opb.7 krijgt. Wat zie je? En vergelijk dat eens met wat Jezus in Joh.5:23 zei: "opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren."

krijgt Jezus nu eer "gelijk zij de Vader eren" of niet?





vraag 3:
10 Deze is het, van wie geschreven staat:
Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal.
(Mat.11, parallel aan Mar.1)

Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; (Maleachi 3:1)

Wie is de "Ik/mijn", naar wie verwijst de "U/uw"?
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2010, 10:04:58 pm door Nunc »

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1613 Gepost op: augustus 06, 2010, 03:54:33 pm »

quote:

Zwever schreef op 03 augustus 2010 om 18:46:
Zo, nu heeft Beepee gereageerd, en als Nunc nu geen "ja, amen" zegt dan heeft Nunc de reactie van Beepee "van tafel geveegd". Wedden? :)

Ik vind dit nog wel de mooiste quote van Beepee: Wat een nederigheid  8)7
Wel, na een paar dagen “out of order” even reageren.

Wel, dat kan je natuurlijk zo vinden.
 
Het is heel populair om JG te becritiseren. Ik zag onlangs een boekje wat specifiek tegen JG geschreven was, er waren er 2.000.000 van verkocht.  De schrijvers krijgen $1,= per exemplaar. Vandaar dat men ook boekwerken maakten  over andere  stromingen.

Velen beweren te redeneren vanuit de Bijbelse leer. Bij nadere beschouwing blijkt dat echter op hun eigen kerkleer te zijn gebaseerd, met alle variaties van dien. Meestal is het zo, dat het fout is, wanneer je de drie-eenheid niet accepteert. Een van de leringen door Constantijn ingevoerd.

Interessant is dat sommigen de kinderdoop niet accepteren, terwijl de meeste kerken dat weer wel doen. Adventisten denken bij de doop wedergeboren te worden, waarmee te kennen wordt gegeven niet de termen kleine kudde en grote schare te begrijpen. Ook grappig is dat de mesnten denken dat Jezus met de misdadiger in het paradijs was, niet beseffende dat het Grieks geen komma’s kent en dat dat dus een interpretatie is.
Negerende dat Jezus  3 dagen in het graf (meestal met hel vertaald) was. Negerende dat de Bijbel leert dat de opstanding  pas aan het einde der tijden is. Men denkt naar de hemel te gaan, totaal niet wetende wat daar te doen en dat de Bijbel leert dat de aarde voor de mens is gemaakt.

Iemand protste dat er ruim 200.000.000 christenen zijn die dan allemaal naar de hemel zouden gaan.

Kennelijk niet wetende dat de Bijbel leert, dat slechts weinigen de smalle weg naar eeuwig (aards) leven kunnen vinden.

Ja , ja. Sommigen willen mij helpen de weg naar de hemel te vinden. Helaas , Ik weet dat de mens voor de aarde is gemaakt en dat de hemel de woonplaats is van God en de engelen..

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1614 Gepost op: augustus 06, 2010, 04:15:26 pm »
Elle vroeg mij om  bronvermelding te geven betreffende de  2 miljoen boekjes.

Het betreft:http://books.google.nl/books?id=rLHuulPCiTgC&printsec=frontcover&dq=John+Ankerberg,+John+Weldon,+facts&source=bl&ots=qKZQZwthi-&sig=6i8TdBmhXMC-y2d7ybav9f8fbDg&hl=nl&ei=xhhcTLHJM8m6OOvLvcAP&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CE4Q6AEwCQ#v=onepage&q&f=false.

Zij geven een hele serie "facts" boeken uit, meer dan 2.000.000 stuks, alsmede verzorgen zij  TV shows.

Van een bevriend auteur weet ik dat het gebruikelijk is, dat schrijvers per boek betaald worden

Voldoende ingelicht?
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2010, 04:19:38 pm door Beepee »

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1615 Gepost op: augustus 06, 2010, 04:21:05 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 augustus 2010 om 15:54:
[...]
Wel, na een paar dagen “out of order” even reageren.

Wel, dat kan je natuurlijk zo vinden.
 
Het is heel populair om JG te becritiseren. Ik zag onlangs een boekje wat specifiek tegen JG geschreven was, er waren er 2.000.000 van verkocht.  De schrijvers krijgen $1,= per exemplaar. Vandaar dat men ook boekwerken maakten  over andere  stromingen.

Velen beweren te redeneren vanuit de Bijbelse leer. Bij nadere beschouwing blijkt dat echter op hun eigen kerkleer te zijn gebaseerd, met alle variaties van dien. Meestal is het zo, dat het fout is, wanneer je de drie-eenheid niet accepteert. Een van de leringen door Constantijn ingevoerd.

Interessant is dat sommigen de kinderdoop niet accepteren, terwijl de meeste kerken dat weer wel doen. Adventisten denken bij de doop wedergeboren te worden, waarmee te kennen wordt gegeven niet de termen kleine kudde en grote schare te begrijpen. Ook grappig is dat de mesnten denken dat Jezus met de misdadiger in het paradijs was, niet beseffende dat het Grieks geen komma’s kent en dat dat dus een interpretatie is.
Negerende dat Jezus  3 dagen in het graf (meestal met hel vertaald) was. Negerende dat de Bijbel leert dat de opstanding  pas aan het einde der tijden is. Men denkt naar de hemel te gaan, totaal niet wetende wat daar te doen en dat de Bijbel leert dat de aarde voor de mens is gemaakt.

Iemand protste dat er ruim 200.000.000 christenen zijn die dan allemaal naar de hemel zouden gaan.

Kennelijk niet wetende dat de Bijbel leert, dat slechts weinigen de smalle weg naar eeuwig (aards) leven kunnen vinden.

Ja , ja. Sommigen willen mij helpen de weg naar de hemel te vinden. Helaas , Ik weet dat de mens voor de aarde is gemaakt en dat de hemel de woonplaats is van God en de engelen..


@ Beepee

Na zo al wekenlang mee te hebben gelezen ben je dan bij deze ook míjn geloofwaardigheid verloren, voor zover het je interessant vindt natuurlijk.
Je reageert alleen op datgene wat je prettig vindt, maar als het je even te heet onder de voeten wordt dan ben je "out of order" zoals je het noemt.

Ja, dat is ook wel zo gemakkelijk natuurlijk, om daarna weer de "tegenaanval" in te gaan en vooral om al hetgeen hiervoor is gezegd te vergeten, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Wel jammer dat je zo handelt en dat zegt meer over jouw denkwijze en standvastigheid dan die van anderen.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2010, 04:21:48 pm door Annet »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1616 Gepost op: augustus 06, 2010, 04:26:15 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 augustus 2010 om 16:15:
Elle vroeg mij om  bronvermelding te geven betreffende de  2 miljoen boekjes.

Het betreft:http://books.google.nl/books?id=rLHuulPCiTgC&printsec=frontcover&dq=John+Ankerberg,+John+Weldon,+facts&source=bl&ots=qKZQZwthi-&sig=6i8TdBmhXMC-y2d7ybav9f8fbDg&hl=nl&ei=xhhcTLHJM8m6OOvLvcAP&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CE4Q6AEwCQ#v=onepage&q&f=false.

Zij geven een hele serie "facts" boeken uit, meer dan 2.000.000 stuks, alsmede verzorgen zij  TV shows.

Van een bevriend auteur weet ik dat het gebruikelijk is, dat schrijvers per boek betaald worden

Voldoende ingelicht?
Nee. Wat overmatig ingelicht...

Het boekje is te koop bij Amazon voor het luttele bedrag van 6 USD.
de link

Het loont de moeite om even de cover te vergroten. Hierop staat te lezen dat er niet 2 miljoen exemplaren van verkocht zijn, maar slechts  200.000... Scheelt toch een factor 10...

(enne: je edit maakt je bijdrage er niet leesbaarder op  ;) )
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2010, 04:28:36 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1617 Gepost op: augustus 06, 2010, 04:33:55 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 augustus 2010 om 16:15:
Elle vroeg mij om  bronvermelding te geven betreffende de  2 miljoen boekjes.

Het betreft:http://books.google.nl/books?id=rLHuulPCiTgC&printsec=frontcover&dq=John+Ankerberg,+John+Weldon,+facts&source=bl&ots=qKZQZwthi-&sig=6i8TdBmhXMC-y2d7ybav9f8fbDg&hl=nl&ei=xhhcTLHJM8m6OOvLvcAP&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CE4Q6AEwCQ#v=onepage&q&f=false.

Zij geven een hele serie "facts" boeken uit, meer dan 2.000.000 stuks, alsmede verzorgen zij  TV shows.

Van een bevriend auteur weet ik dat het gebruikelijk is, dat schrijvers per boek betaald worden

Voldoende ingelicht?

Nee. Ten eerste mist er een nul (200.000 copies vs 2.000.000 copies). De 2 miljoen slaat hooguit op het aantal verkochte 'facts on' boekjes in het algemeen. Daarnaast staat er -voor zover ik zie- nergens vermeld dat de auteurs een dollar per boekje krijgen. Een beroep op een mondelinge, niet voor anderen te verifieren bron is ronduit zwak. Allicht krijgen de auteurs een vergoeding. Dat kan ook best een dollar per boekje zijn. Maar wanneer men dit als argument in een discussie aanvoert, dient men het te staven met een controleerbare bron.

Een voorval als dit vind ik nogal tekenend.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2010, 04:37:23 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1618 Gepost op: augustus 06, 2010, 04:47:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 03 augustus 2010 om 21:52:
ok, mijn vragen raken een beetje ondergesneeuwd onder m'n eigen reactie, dus nu nog even met extra focus:


vraag 1:
21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon. (Opb.3:21)

Op Wiens troon zit Jezus naar eigen zeggen? ]



Zoals al herhaaldelijk aangetoond zijn er 144.002 tronen in de hemel. Het is een symbool van regeringsmacht.
Mattheüs 19:28 Jezus zei tot hen: „Voorwaar, ik zeg U: In de herschepping, wanneer de Zoon des mensen plaats neemt op zijn glorierijke troon, zult GIJ die mij zijt gevolgd, ook zelf op twaalf tronen zitten en de twaalf stammen van Israël oordelen.
Lukas 22:30 opdat GIJ in mijn koninkrijk aan mijn tafel moogt eten en drinken, en op tronen moogt zitten om de twaalf stammen van Israël te oordelen.

quote:

vraag 2:
Vergelijk de eer die Jezus in Opb.5 krijgt eens met wat de Vader in Opb.7 krijgt. Wat zie je? En vergelijk dat eens met wat Jezus in Joh.5:23 zei: "opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren."

krijgt Jezus nu eer "gelijk zij de Vader eren" of niet?


Jezus geeft ALLE eer aan zijn vader, die hem gezonden heeft.
Johannes 5:23 opdat allen de Zoon zouden eren evenals zij de Vader eren. Hij die de Zoon niet eert, eert de Vader niet, die hem heeft gezonden.

quote:

vraag 3:
10 Deze is het, van wie geschreven staat:
Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal.
(Mat.11, parallel aan Mar.1)

Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; (Maleachi 3:1)

Wie is de "Ik/mijn", naar wie verwijst de "U/uw"?
Tja, zoals je weet heb je soms wat onderscheidingsvermogen nodig.
Maleachi 3:1 „Ziet! Ik zend mijn boodschapper, en hij moet een weg voor mijn aangezicht banen. En plotseling zal tot Zijn tempel komen de ware Heer, die gijlieden zoekt, en de boodschapper van het verbond, in wie GIJ behagen hebt. Ziet! Hij zal stellig komen”, heeft Jehovah der legerscharen gezegd.

Mattheüs 11:10  Deze is het over wie geschreven staat: ’Zie! Ikzelf zend mijn boodschapper voor uw aangezicht uit, die uw weg vóór u zal bereiden!’
Lukas 1:76  Maar gij, jong kind, zult een profeet van de Allerhoogste worden genoemd, want gij zult voor Jehovah uit gaan om zijn wegen te bereiden,
Johannes 1:6) Er stond een mens op die als een vertegenwoordiger van God werd uitgezonden; zijn naam was Johannes.

Mattheüs 11:
1  Toen Jezus nu gereed was met het geven van instructies aan zijn twaalf discipelen, vertrok hij vandaar om in hun steden te onderwijzen en te prediken.
2 Joha̱nnes echter, die in de gevangenis over de werken van de Christus had gehoord, liet door bemiddeling van zijn eigen discipelen
3 aan hem vragen: „Zijt gij de Komende, of hebben wij een ander te verwachten?”
Markus 1:
1 Het begin van het goede nieuws over Jezus Christus:
2 Zoals geschreven staat in Jesaja, de profeet: „(Zie! Ik zend mijn boodschapper voor uw aangezicht uit, die uw weg zal bereiden;)
3 luistert! in de wildernis roept iemand: ’Bereidt de weg van Jehovah, maakt zijn paden recht’”,

Jesaja 40:3 Luistert! In de wildernis roept iemand: „Baant de weg van Jehovah! Maakt de hoofdweg voor onze God door de woestijnvlakte recht.
Lukas 3:4) zoals geschreven staat in het boek van de woorden van de profeet Jesaja: „Luistert! In de wildernis roept iemand: ’Bereidt de weg van Jehovah, maakt zijn paden recht.
Johannes 1:23 Hij zei: „Ik ben een stem van iemand die in de wildernis roept: ’Maakt de weg van Jehovah recht’, zoals de profeet Jesaja heeft gezegd.”

Zo voldoende?

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1619 Gepost op: augustus 06, 2010, 04:58:18 pm »

quote:

elle schreef op 06 augustus 2010 om 16:33:
Nee. Ten eerste mist er een nul (200.000 copies vs 2.000.000 copies). De 2 miljoen slaat hooguit op het aantal verkochte 'facts on' boekjes in het algemeen. .
Dat klopt. Daarom toonde ik ook het plaatje met daarop de opdruk. Het boekje is overigens al vrij oud. De verkoopsprijs is van $20 gezakt naar $5.

quote:

Daarnaast staat er -voor zover ik zie- nergens vermeld dat de auteurs een dollar per boekje krijgen. .
Een vriend van mij is auteur en hem boden ze dat. Ook schrijvers verdienen aan hun product. Een succesvolle schrijver zal onder contract meer krijgen, denk ik.
.

quote:

Een beroep op een mondelinge, niet voor anderen te verifieren bron is ronduit zwak. Allicht krijgen de auteurs een vergoeding. Dat kan ook best een dollar per boekje zijn. Maar wanneer men dit als argument in een discussie aanvoert, dient men het te staven met een controleerbare bron.
Een voorval als dit vind ik nogal tekenend.
Zoals je zelf al aangeeft, is het vanzelfsprekend dat een schrijver een vergoeding krijgt. Ik schat in dat dat een minimum bedrag is, bij een relatief  kleine oplage.  Is het  voor jou zo heel belangrijk of zij nu $ 1 ontvangen of meer?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1620 Gepost op: augustus 06, 2010, 05:04:25 pm »
Nee, voor mij is het belangrijk dat je datgene dat je beweert kunt staven met bronnen. Dat kun je in dit geval kennelijk niet.
Daarnaast is het ook gewenst dat datgene wat je beweert, relevant is voor de discussie.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1621 Gepost op: augustus 06, 2010, 05:05:42 pm »

quote:

Annet schreef op 06 augustus 2010 om 16:21:
Na zo al wekenlang mee te hebben gelezen ben je dan bij deze ook míjn geloofwaardigheid verloren, voor zover het je interessant vindt natuurlijk.
Je reageert alleen op datgene wat je prettig vindt, maar als het je even te heet onder de voeten wordt dan ben je "out of order" zoals je het noemt. .
Dat veronderstel je dus. Een vorm van vooringenomenheid.

Mijn “out of order” was een tak in mijn oog, waardoor ik behandeld moest worden. De storm had  boomtakken afgebroken, en die moest ik er uit halen.

quote:

Ja, dat is ook wel zo gemakkelijk natuurlijk, om daarna weer de "tegenaanval" in te gaan en vooral om al hetgeen hiervoor is gezegd te vergeten, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Wel jammer dat je zo handelt en dat zegt meer over jouw denkwijze en standvastigheid dan die van anderen.
Ik ga niet in de “tegenaanval”maar ik tracht te laten zien wat de Bijbel werkelijk leert en dat wijkt helaas af van de traditionele leer.

De meerderheid van de Joden accepteerden Jezus visie ook niet en hielden zich aan de traditie vast.
Dat had voor hen zeer ernstige gevolgen.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1622 Gepost op: augustus 06, 2010, 05:09:06 pm »

quote:

elle schreef op 06 augustus 2010 om 17:04:
Nee, voor mij is het belangrijk dat je datgene dat je beweert kunt staven met bronnen. Dat kun je in dit geval kennelijk niet.
Daarnaast is het ook gewenst dat datgene wat je beweert, relevant is voor de discussie.
Ik heb mijn best gedaan.

Ik wilde daarmee aantonen dat het aanvallen van de op de Bijbel gebaseerde leer van JG niet bepaald populair is en dat men dat op alle mogelijke manieren in discrediet probeert te brengen. Ook Jezus overkwam dat.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1623 Gepost op: augustus 06, 2010, 05:58:24 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 02 augustus 2010 om 14:28:Jezus:  Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien?
Een zoon die dus als twee druppels water op zijn vader lijkt.  Ik zag laatst een klein jongetje op de tv waarop dat ook van toepassing was,.

quote:

Al vaak genoeg gezegd: wij vieren geen verjaardag van Jezus.
Nee, een oorspronklijk heidens feest.

quote:

Nee, kerst en Saturnaliën hebben niets met elkaar te maken?
Het is een feit, dat het door Constantijn en NIET door Jezus is ingesteld. Constantijn was een heiden en zonneaanbidder. De overeenkomst is gebaseerd op toeval?

quote:

Oftewel: of verjaardag vieren is af te keuren op grond van een heidens gebruik, maar dan ook het offeren dat zelfs al voor Abram gedaan wordt.
JHWH gaf Abraham opdracht om  kleinvee te offeren. Later gaf hij abraham opdracht om zijn enige zoon te offeren. Het was een afspiegeling van datgene wat hijzelf later zou doen.

quote:

Pas dat dan ook eens op jezelf toe, bijvoorbeeld wat je gespreksvaardigheden en discussietechnieken betreft?
Ik probeer Bijbelse leer toen te passen. Ik tracht te alten zien, dat vele leringen niet uit de Bijbel afkomstig zijn. Dat doe ik niet uit eigen belang.

quote:

Vandaar  mijn reactie, waarna jij beweert dat niet gezegd te hebben. Gewoon lezen waar ik op reageerde is blijkbaar te veel moeite. Verklaart wel waarom je af en toe zulke niet ter zake doende reacties geeft. Je moet niet reageren op een deel van wat er gezegd wordt, maar op het geheel aan argumentatie. ?
Kennelijk begreep je niet dat ik zowel de kerkelijke kant als  de kant van JG met elkaar vergeleken heb op basis van datgene wat  de Bijbel werkelijk leert. Ik spreek dus uit eigen praktijkervaring. Wanneer ik NH was gebl;even, had ik nooit op basis van de Bijbel kunnen praten.

quote:

Nee, we proberen je er toe te verleiden eens een serieuze reactie te geven, serieus in te gaan op gegeven tegenargumenten. Dat is niet 'op woorden vangen'. ?
Jammer dat je voortdurend meent, dat ik niet serieus ben. Wanneer iemand op basis van on-bijbelse leer redeneert en tracht mijn ongelijk  te forceren, zie ik een parallel met de schriftgeleerden in Jezus tijd. Ik heb de teksten al eens geciteerd.

quote:

Vind je het raar als mensen geïrriteerd raken als de andere gesprekspartner voortdurend van de kern afwijkt, niet in gaat op argumenten, niet leest wat er gezegd wordt, steeds om de hete brij heen loopt, grote delen van posts gewoon negeert (die 14 punten van Nunc bijvoorbeeld) etc. ?
Ik vind het inderdaad raar, dat iemand  herhalingen voortdurend herhaald, terwijl ik daar uitvoerig op ingegaan ben.

quote:

Dat meen je dus, net zo als die automobilist meende dat de anderen  spookrijders waren? ?
De betreffende automobilist negeert waarschuwingen dus. Waarom werden die  gegeven?
De waarschuwer diende niet zijn eigen belang.

quote:

En wat het WTG zegt is boven alle twijfel verheven, zelfs als meerdere mensen vanuit de bijbel aantonen dat ze het mis hebben. Dat weet ik dat dat voor jou geldt, want dat heb je in dit hele topic al overduidelijk laten zien?
Het wtg ondersteunt mensen , die een grondig inzicht willen hebben in de Bijbelse leer. Epignosis, weet je wel. Zij hebben dat woord goed vertaald in hun vertaling gezet. De schriftgeleerden en de meerderheid van de joden  toonden en tonen aan de hand van de Bijbel aan dat Jezus de Messas niet kan zijn. Hebben ZIJ dan gelijk?

quote:

En ik laat vervolgens zien hoe Jezus reageert op die Joodse gebruiken en wat Paulus ervan zegt, maar dat is van ondergeschikt belang, begrijp ik. Dus buitenbijbelse bronnen zijn belangrijker dan de bijbel zelf? ?
Om de afval te kunnen volgen en te beoordelen heb je geschiedenis verslagen nodig. Deze staan niet in de Bijbel, omdat de laatste apostel deze heeft afgesloten. Dus geschiedenisboeken maar weggooien omdat het je niet uitkomt?

quote:

Behalve wat het WTG zegt, want ondanks de bewijzen dat het WTG selectief geciteerd heeft en de betekenis van bronnen aantoonbaar verdraaid heeft, blijf je toch vasthouden aan wat ze beweren op grond van die verdraaide citaten?
Het wtg toont aan dat er vele bronnen zijn die aantonen dat de drie-eenheid in de 4e eeuw is bevestigd, waaronder een katholieke.  Zij hebben dus over het feit dat Constantijn het heeft bevestigd. Dàt citeerden ze. Het is bekend, dat er al veel eerder trinitarische discussies waren. Feit is, dat Constantijn de knoop doorhakte. Daar maakten zij melding van. Het is niet ongebruikelijk om citaten te gebruiken, men noemt dan de bron, zodat het bekend is. In trintarische kringen ontkent men de bron of geeft er een andere uitleg aan.

quote:

wanneer zet jij je WTG-bril eens af? ?
Wanneer je je trinitarische bril afzet, zie je dat ik een Bijbelse bril op heb.

quote:

Paulus bijvoorbeeld, die zegt dat je rustig dat vlees dat aan afgoden gewijd is kunt eten? Of Petrus, die als visioen kreeg dat rein en onrein niet zo strikt meer geldt? Of Jezus, die zich afzet tegen de extra geboden en verboden van de Farizeeën en die zich niet schaamt om te gaan met tollenaars en prostituees?
Je neemt klakkeloos iets over, zonder het gegeven verband te kennen. Er zijn gevallen dat men persoonlijk besluit om dat offervlees NIET te eten.

Je laat zien, dat je het visioen van Petrus helemaal niet begrijpt.
Voor joden waren heidenen onrein. God liet echter zien, dat bekeerde heidenen  zijn goedkeuring kregen. Vandaar dat Cornelius tot het exclusieve joodse voorrecht van de kleine kudde mocht toetreden.

Je onderscheidingsvermogen laat te wensen over betreffende je laatste opmerking.
Jezus hechtte niet zijn goedkeuring aan overspel of afpersing. Noch accepteerde hij extra verzwaring  van leringen  door menselijke geboden.

 Hij ging met hen om, om hen te bewegen zich van hun foute gedrag af te keren. Vandaar ook de opmerking dat sommigen overspelers e.d. waren geweest.

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1624 Gepost op: augustus 06, 2010, 08:22:17 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 augustus 2010 om 17:05:
[...]
Dat veronderstel je dus. Een vorm van vooringenomenheid.

Mijn “out of order” was een tak in mijn oog, waardoor ik behandeld moest worden. De storm had  boomtakken afgebroken, en die moest ik er uit halen.

[...]
Ik ga niet in de “tegenaanval”maar ik tracht te laten zien wat de Bijbel werkelijk leert en dat wijkt helaas af van de traditionele leer.

De meerderheid van de Joden accepteerden Jezus visie ook niet en hielden zich aan de traditie vast.
Dat had voor hen zeer ernstige gevolgen.
Wat wil je daarmee precies zeggen Beepee?

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1625 Gepost op: augustus 06, 2010, 08:34:02 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 augustus 2010 om 17:09:
[...]
Ik heb mijn best gedaan.

Ik wilde daarmee aantonen dat het aanvallen van de op de Bijbel gebaseerde leer van JG niet bepaald populair is en dat men dat op alle mogelijke manieren in discrediet probeert te brengen. Ook Jezus overkwam dat.

??? Hier kan ik niets mee.

Ik denk dat je eerder iets bedoelt als:



"Ik heb mijn best gedaan.

Ik wilde daarmee aantonen dat het aanvallen van de op de Bijbel gebaseerde leer van JG populair is en dat men die op alle mogelijke manieren in discrediet probeert te brengen. Ook Jezus overkwam dat."




Zo staat er de opstelling die overeenkomt met wat je steeds zegt.
Ik geef maar even geen commentaar; het is jouw visie en inschatting.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1626 Gepost op: augustus 07, 2010, 09:24:26 am »

quote:

Beepee schreef op 06 augustus 2010 om 16:47:

quote:

Nunc:
vraag 1:
21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon. (Opb.3:21)

Op Wiens troon zit Jezus naar eigen zeggen?




Zoals al herhaaldelijk aangetoond zijn er 144.002 tronen in de hemel. Het is een symbool van regeringsmacht.
Mattheüs 19:28 Jezus zei tot hen: „Voorwaar, ik zeg U: In de herschepping, wanneer de Zoon des mensen plaats neemt op zijn glorierijke troon, zult GIJ die mij zijt gevolgd, ook zelf op twaalf tronen zitten en de twaalf stammen van Israël oordelen.
Lukas 22:30 opdat GIJ in mijn koninkrijk aan mijn tafel moogt eten en drinken, en op tronen moogt zitten om de twaalf stammen van Israël te oordelen.
ten eerste: je hebt nooit herhaaldelijk het bestaan van 144.002 tronen aangetoond, en ten tweede: je geeft niet eens antwoord op een simpele vraag!

dus nogmaals:

21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben MET MIJN VADER OP ZIJN TROON. (Opb.3:21)

Op Wiens troon zit Jezus naar eigen zeggen?

quote:

quote:

Nunc:

vraag 2:
Vergelijk de eer die Jezus in Opb.5 krijgt eens met wat de Vader in Opb.7 krijgt. Wat zie je? En vergelijk dat eens met wat Jezus in Joh.5:23 zei: "opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren."

krijgt Jezus nu eer "gelijk zij de Vader eren" of niet?
Jezus geeft ALLE eer aan zijn vader, die hem gezonden heeft.
Johannes 5:23 opdat allen de Zoon zouden eren evenals zij de Vader eren. Hij die de Zoon niet eert, eert de Vader niet, die hem heeft gezonden.
kennelijk ben je zo geblokkeerd dat je het niet kunt zeggen he, alleen maar indirect in het herhalen van een citaat uit Joh.5. Maar daadwerkelijk even op een rijtje zetten wat er in Opb.5 en 7 gebeurt, daar loop je voor weg.

quote:

quote:

Nunc:

vraag 3:
10 Deze is het, van wie geschreven staat:
Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal.
(Mat.11, parallel aan Mar.1)

Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; (Maleachi 3:1)

Wie is de "Ik/mijn", naar wie verwijst de "U/uw"?
Tja, zoals je weet heb je soms wat onderscheidingsvermogen nodig.
Maleachi 3:1 „Ziet! Ik zend mijn boodschapper, en hij moet een weg voor mijn aangezicht banen. En plotseling zal tot Zijn tempel komen de ware Heer, die gijlieden zoekt, en de boodschapper van het verbond, in wie GIJ behagen hebt. Ziet! Hij zal stellig komen”, heeft Jehovah der legerscharen gezegd.

Mattheüs 11:10  Deze is het over wie geschreven staat: ’Zie! Ikzelf zend mijn boodschapper voor uw aangezicht uit, die uw weg vóór u zal bereiden!’
Lukas 1:76  Maar gij, jong kind, zult een profeet van de Allerhoogste worden genoemd, want gij zult voor Jehovah uit gaan om zijn wegen te bereiden,
Johannes 1:6) Er stond een mens op die als een vertegenwoordiger van God werd uitgezonden; zijn naam was Johannes.

Mattheüs 11:
1  Toen Jezus nu gereed was met het geven van instructies aan zijn twaalf discipelen, vertrok hij vandaar om in hun steden te onderwijzen en te prediken.
2 Joha̱nnes echter, die in de gevangenis over de werken van de Christus had gehoord, liet door bemiddeling van zijn eigen discipelen
3 aan hem vragen: „Zijt gij de Komende, of hebben wij een ander te verwachten?”
Markus 1:
1 Het begin van het goede nieuws over Jezus Christus:
2 Zoals geschreven staat in Jesaja, de profeet: „(Zie! Ik zend mijn boodschapper voor uw aangezicht uit, die uw weg zal bereiden;)
3 luistert! in de wildernis roept iemand: ’Bereidt de weg van Jehovah, maakt zijn paden recht’”,

Jesaja 40:3 Luistert! In de wildernis roept iemand: „Baant de weg van Jehovah! Maakt de hoofdweg voor onze God door de woestijnvlakte recht.
Lukas 3:4) zoals geschreven staat in het boek van de woorden van de profeet Jesaja: „Luistert! In de wildernis roept iemand: ’Bereidt de weg van Jehovah, maakt zijn paden recht.
Johannes 1:23 Hij zei: „Ik ben een stem van iemand die in de wildernis roept: ’Maakt de weg van Jehovah recht’, zoals de profeet Jesaja heeft gezegd.”

Zo voldoende?
nee, aangezien je alleen maar een rij citaten hebt gegeven, en ten eerste niet hebt laten zien waar ik onderscheid miste en ten tweede niet op mijn vraag bent ingegaan. Als iemand een vraag stelt, dan is het niet "voldoende" om niet op de vraag in te gaan. En dat je het zelfs nog weet te flikken als ik alleen maar de vraag zelf stel is werkelijk een wonder. Je kunt nu niet klagen dat je het irrelevante eruit hebt gelaten, je kunt niet klagen dat het te lang is en dat je concentratieproblemen hebt. Het enige wat overblijft is dat je de vraag niet wilt of niet kunt beantwoorden.

Dus nogmaals: Wie is de "Ik/mijn", naar wie verwijst de "U/uw"?. Jezus citeert Mal.3:1 maar Hij doet dat "verkeerd" want waar het in Mal.3 over JHWH gaat, heeft Jezus het over Zichzelf.

Maar ja, als Jezus' goddelijkheid je zo direct in het gezicht staat, treden alle beschermmechanismes in werking, net zoals hele groepen Joden echt wel argumenten hadden (of dingen die er bij oppervlakkig kijken uitzien als argumenten) waarom Jezus niet de messias kon zijn!

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1627 Gepost op: augustus 08, 2010, 03:37:14 pm »
Deze reactie zal je toch moeten aanspreken, Beepee. Boven de perikoop in mijn NBV staat "Confrontatie met Farizeeën en schriftgeleerden"... Mat 12:22-41

12:22 Toen bracht men een blinde bij hem die bezeten was en niet kon spreken, en hij genas hem, zodat hij weer kon spreken en zien. 12:23 Alle omstanders stonden versteld en zeiden: ‘Zou híj de Zoon van David zijn?’ 12:24 Maar de Farizeeën die dit hoorden, zeiden tegen elkaar: ‘Hij kan die demonen alleen maar uitdrijven dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen.’

Reactie van Farizeeën: hier is de duivel aan het werk!!

12:25 Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden. 12:26 Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf. Hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden?
12:28 Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen.


Reactie van Jezus: als mijn werk des duivels is, dan drijft Satan hier Beëlzebul uit! Dan is het gedaan met zijn rijk!! Maar let op als mijn werk voortkomt uit de Geest van God!!!

12:31 Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. 12:32 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.

En als dat laatste het geval is, maar jullie schrijven het werk van de Geest aan Satan toe... Wee jullie!!

12:33 Wanneer een boom goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom. 12:34 Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. 12:35 Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede te voorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte te voorschijn haalt.

Aan de vruchten herkent men de boom. Een goed mens handelt goed en een kwaad mens handelt kwaad...

12:38 Daarop reageerden enkele schriftgeleerden en Farizeeën met een vraag: ‘Meester, we zouden graag een teken van u zien.’ 12:39 Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. 12:40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.

enkele schriftgeleerden: bewijs de goddelijke herkomst van je macht en geef een teken... Jezus: jullie enige teken zal zijn mijn dood en opstanding...


WAAROM nu dit hele verhaal? Vanwege Mat 12:35. ο αγαθος ανθρωπος εκ του αγαθου θησαυρου εκβαλλει αγαθα και ο πονηρος ανθρωπος εκ του πονηρου θησαυρου εκβαλλει πονηρα. Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede te voorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte te voorschijn haalt. αγαθος = goed (agathos).


Beepee: volgens jou betekent de uitspraak van Jezus in Mar 10:18 (‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God'.) dat Jezus een onderscheid aanbrengt tussen Zichzelf en de Vader: enkel God is goed... Wat staat er in het Grieks? ο δε ιησους ειπεν αυτω τι με λεγεις αγαθον ουδεις αγαθος ει μη εις ο θεος - Niemand is goed, behalve God. αγαθος = goed.

Beepee, met deze uitspraak van Jezus in het achterhoofd, WAT staat er dan in Matteus 12:35?? Is Jezus een goed mens of een slecht mens? Is zijn werk uit Gods Geest of uit de duivel?? Want DAT legt Jezus hier over zijn werk uit: het is OF uit God, OF uit de duivel. Een heldere keuze, zou ik zeggen: het een of het ander... En Jezus heeft het teken waaruit zijn volmacht blijkt meteen OOK gemeld... Dus de vraag die ik er aan vast kan koppelen is de volgende: is Jezus opgestaan, of is Hij niet opgestaan???

Beepee: we kunnen hierna OOK weer terug naar de tekst uit Mar 10:18. Ik ga er van uit, dat je (met mij) belijdt dat het werk van Jezus uit God is, en niet uit de duivel. En dat Christus waarlijk is opgestaan!! Dat Hij dus een goed mens was, en niet slecht. αγαθος dus. Als Hij dus de vraag stelt aan die man die voor Hem neerknielde "Waarom noem je mij goed? Niemand is goed, behalve God". WAT durft Jezus hiermee te vragen? Toch niets anders dan "Besef je, met je aanroep "goede meester" nu ECHT wie je hier voor je hebt staan?? Je noemt Mij goed, terwijl alleen God goed is"... Besef je nu wel of niet dat Ik God ben???"

Beepee: we hebben op grond van Mat 12 de conclusie moeten trekken dat Jezus een goed mens was. Dat je met recht van Hem kan zeggen dat hij αγαθος was. Het bewijs is het feit dat God Hem uit de dood heeft doen opstaan. Als bekroning op zijn menselijke levenswandel. En alleen omdat Hij hierbij volkomen rechtvaardig was, volkomen goed (want zou God een lasteraar uit de dood hebben laten opstaan??) is dat het bewijs (in Jezus eigen woorden) dat Hij dus mens was en tevens God. Want "niemand is goed, behalve God"... Ja toch, Beepee??
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1628 Gepost op: augustus 08, 2010, 10:11:43 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 augustus 2010 om 15:37:Deze reactie zal je toch moeten aanspreken,
Want "niemand is goed, behalve God"... Ja toch??
Ja, inderdaad. Maar ik haal er meer uit.

Markus 10:18 Jezus zei tot hem: „Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.

Jezus weigert hier een vleiende, verheffende titel. Hij geeft alle eer aan zijn vader.


Maar er is meer.

De joden beroepen zich op hun traditionele, duizenden jaren oude, geloof.
Dat nieuwe geloof moeten zij niet. Het voldoet niet aan hun voorstellingen.

Vervolgens proberen zij de boodschapper in diskrediet te brengen, door hem te verwijten dat hij dingen  doet door middel van Beëlzebub. Vermoedelijk verwijzen zij naar 2Kon 1:2 , „Baäl-Zebub”.

Zij tonen vervolgens de vruchten van hun geloof. Ze proberen hem op woorden te vangen. Toen dat niet lukte, beschuldigden ze hem vals en lieten ze hem ter dood brengen.

Hoe reageerde Jezus op deze gang van zaken?

Joh 13: 16 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Een slaaf is niet groter dan zijn meester, noch is iemand die wordt uitgezonden, groter dan degene die hem heeft gezonden.

Deze tekst heeft meerdere betekenissen.

Lukas 4:43  Maar hij [Jezus] zei tot hen: „Ik moet ook aan andere steden het goede nieuws van het koninkrijk Gods bekendmaken, want hiertoe werd ik uitgezonden.”

Johannes 15:20   Denkt aan het woord dat ik tot U heb gezegd: Een slaaf is niet groter dan zijn meester. Indien zij mij hebben vervolgd, zullen zij ook U vervolgen; indien zij mijn woord hebben onderhouden, zullen zij ook het UWE onderhouden.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1629 Gepost op: augustus 08, 2010, 10:44:53 pm »

quote:

Beepee schreef op 08 augustus 2010 om 22:11:
[...]
Ja, inderdaad. Maar ik haal er meer uit.

Markus 10:18 Jezus zei tot hem: „Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.

Jezus weigert hier een vleiende, verheffende titel. Hij geeft alle eer aan zijn vader.
je haalt er meer uit, dan er in zit. Er staat niet dat Jezus deze titel weigert, alleen dat Hij vraagt waarom deze man Hem zo noemt. Hij zegt niet dat het terecht is, en ook niet dat het fout is, Hij vraagt: waarom.

quote:

Maar er is meer.
Inderdaad, Hij noemt zich wel degelijk: goede herder.
kennelijk bedoelde Hij richting die jonge man met 'waarom' dus niet dat het onterecht was.

quote:

(...)
Vervolgens proberen zij de boodschapper in diskrediet te brengen, door hem te verwijten  
(...)


och, gelukkig maar dat jij nooit hebt geprobeerd iemand in deze discussie in discrediet te brengen door hem/haar te verwijten... en gelukkig ook maar dat je geliefde WTG dat ook nooit heeft gedaan.


oh, en voor je het per ongeluk vergeet: een paar vraagjes (link)
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 10:45:42 pm door Nunc »

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1630 Gepost op: augustus 08, 2010, 10:45:46 pm »

quote:

Nunc schreef op 07 augustus 2010 om 09:24:
ten eerste: je hebt nooit herhaaldelijk het bestaan van 144.002 tronen aangetoond, en ten tweede: je geeft niet eens antwoord op een simpele vraag! !
Jawel. Ik zal het wat anders zeggen.
Mensen die Gods wil wensen te doen, krijgen door middel van de HG inzicht in Gods woord.
Zij kunnen dan begrijpen  dat Jezus de hemelse zoon van JHWH is door zijn vader een speciale taak toebedeeld heeft gekregen.
Ten eerste voert hij Gen 3:15 uit en verschaft zo het loskoopoffer wat volgens Gods wetten noodzakelijk is om het verloren gegane volmaakte leven van Adam te vervangen.
1 Korinthiërs 15:45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” De laatste Adam werd een levengevende geest.
Op deze manier kan Gods oorspronkelijke  voornemen, de aarde vullen met volmaakte mensen, doorgang vinden.
Ten tweede kreeg Jezus als beloning voor zijn grote offer het koningschap gedelegeerd. Dat heeft tot doel een duizendjarige regering te vormen met leden van de kleine kudde die over de overlevenden, de grote schare, van Gods ingrijpen gaan regeren. Deze regering wordt in de Bijbel het nieuwe Jeruzalem genoemd, dat uit de hemel neerdaalt. Zij zitten allen op tronen. De troon is een symbool van regeringsmacht. Deze macht is aan Jezus overgedragen. Een troon in de hemel is dus NIET letterlijk. In de hemel zijn alleen geestelijke zaken.

quote:

dus nogmaals:

21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben MET MIJN VADER OP ZIJN TROON. (Opb.3:21) Op Wiens troon zit Jezus naar eigen zeggen?
Jes 66:1 Dit heeft Jehovah gezegd: „De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetbank. Waar is dan het huis dat gijlieden mij kunt bouwen, en waar is dan de plaats, mij tot rustplaats?”

Het lijkt mij dus duidelijk, dat Jezus en de 144.000 in de hemel zijn bij JHWH.
De grote schare staat na Gods ingrijpen op aarde voor Gods troon en zegt: : ’Redding hebben wij te danken aan onze JHWH God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam Jezus’”

quote:

kennelijk ben je zo geblokkeerd dat je het niet kunt zeggen he, alleen maar indirect in het herhalen van een citaat uit Joh.5. Maar daadwerkelijk even op een rijtje zetten wat er in Opb.5 en 7 gebeurt, daar loop je voor weg.
Nee, hoor.

Ik heb mijn geloof geheel ontdaan van de door Constantijn toegevoegde leer. Daardoor is de sluier over het goede nieuws weg.

quote:

Maar ja, als Jezus' goddelijkheid je zo direct in het gezicht staat, treden alle beschermmechanismes in werking, net zoals hele groepen Joden echt wel argumenten hadden (of dingen die er bij oppervlakkig kijken uitzien als argumenten) waarom Jezus niet de messias kon zijn!
Tja, mensen hebben nu eenmaal  kunstig verzonnen argumenten om on-Bijbelse leringen en ideën te ondersteunen.

Interessant is dat een niet JG, meneer  Timmer,  een hele site, wat is waarheid, heeft opgezet, die aantoont waar deze on-Bijbelse leer vandaan komt. Hij verwijst onweerlegbaar naar Constantijn, maar volgt ook het spoor terug en komt ook in het oude Babylon uit. Niet alle conclusies die hij trekt, ben ik het mee eens, maar hij zit een heel eind in de goede richting.

Ik citeer het begin van zijn betoog tegen de drie-eenheid, waarbij hij 24.000 woorden gebruikt en vele aanhalingen uit diverse bronnen doet.

quote:

Uit de diverse reacties die ik al heb ontvangen naar aanleiding van het onderwerp drie-eenheid (en de andere onderwerpen op deze site) is mij gebleken dat de bijbelkennis van de gemiddelde christen ver beneden peil is. Met als gevolg dat men meer dan eens geneigd is om gewillig na te pruimen wat anderen al hebben voorgekauwd, ook als de bijbel iets heel anders leert. Zodat ik naast de positieve reacties die ik op dit onderwerp mocht ontvangen ook knallende kritiek over me heen kreeg, waarbij de toon van het verhaal zich ergens bevond tussen een ordinaire scheldpartij en vroom gezwets.

Tijdens het Concilie van Nicea in het jaar 325 werd de basis gelegd voor de drie-eenheid zoals deze in het christendom gestalte zou krijgen. Dit Concilie van Nicea werd bijeengeroepen door de al genoemde keizer Constantijn die zich, naar men beweert, tot het “christendom” zou hebben bekeerd terwijl hij (zoals wordt aangenomen) tot zijn dood gelijktijdig (hoge)priester van een heidense religie bleef. Zijn bedoeling was om kerk en staat tot een eenheid te maken om op die manier de kerk als een instrument te kunnen gebruiken voor het bereiken van de eenheid binnen het Romeinse keizerrijk. Om daardoor zijn eigen macht als keizer zeker te kunnen stellen. Tijdens dit Concilie werd de twee-eenheid vastgelegd en werd eveneens de Jodenhaat aangewakkerd. In zo'n klimaat worden maar al te gauw besluiten genomen die voor God een gruwel zijn. Door dit feit alleen al wordt de religieuze waarde van een dergelijke bijeenkomst zeer twijfelachtig!! Op het Concilie van Constantinopel in het jaar 381 werd deze twee-eenheid uitgebreid naar de drie-eenheid doordat de Heilige Geest er aan werd toegevoegd. En zo werd het trio Vader-Zoon-Heilige Geest compleet. Een trio dat naast het al genoemde trio Nimrod-Semiramis-Tammuz zijn plaats had gekregen in de roomse leer, terwijl dit laatste trio nu bekend is onder de namen Heilige Geest-Maria-Jezus. Er is dus geen sprake van één maar van twee drie-eenheden.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1631 Gepost op: augustus 08, 2010, 10:51:38 pm »

quote:

Nunc schreef op 08 augustus 2010 om 22:44:
je haalt er meer uit, dan er in zit. Er staat niet dat Jezus deze titel weigert, alleen dat Hij vraagt waarom deze man Hem zo noemt. Hij zegt niet dat het terecht is, en ook niet dat het fout is, Hij vraagt: waarom.
Wel, Jezus kent de Bijbelse beginselen grondig. Hij wijst alle verheffende titels af, ook voor zichzelf dus, niet alleen voor anderen.

Hij zegt namelijk elders: Mt 23:
8 Maar GIJ moet U geen Rabbi laten noemen, want één is UW leraar, terwijl GIJ allen broeders zijt.
9 Noemt bovendien niemand op aarde UW vader, want één is UW Vader, de Hemelse.
10 Laat U ook geen ’leiders’ noemen, want één is UW Leider, de Christus.
11 De grootste onder U moet echter UW dienaar zijn.
12 Al wie zich verhoogt, zal vernederd worden, en al wie zich vernedert, zal verhoogd worden.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1632 Gepost op: augustus 08, 2010, 10:53:02 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 augustus 2010 om 20:34:
[...]

??? Hier kan ik niets mee.

Ik denk dat je eerder iets bedoelt als:



"Ik heb mijn best gedaan.

Ik wilde daarmee aantonen dat het aanvallen van de op de Bijbel gebaseerde leer van JG populair is en dat men die op alle mogelijke manieren in discrediet probeert te brengen. Ook Jezus overkwam dat."




Zo staat er de opstelling die overeenkomt met wat je steeds zegt.
Ik geef maar even geen commentaar; het is jouw visie en inschatting.
Bedankt voor de correctie.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1633 Gepost op: augustus 08, 2010, 11:02:34 pm »

quote:

Annet schreef op 06 augustus 2010 om 20:22:Wat wil je daarmee precies zeggen Beepee?
Je schreef, Ik citeer:

quote:

Je reageert alleen op datgene wat je prettig vindt, maar als het je even te heet onder de voeten wordt dan ben je "out of order" zoals je het noemt.
Ik reageerde: Dat veronderstel je dus. Een vorm van vooringenomenheid.

Mijn “out of order” was een tak in mijn oog, waardoor ik behandeld moest worden. De storm had boomtakken afgebroken, en die moest ik er uit halen.

Een oogbeschadiging heeft tot gevolg dat je slechter ziet en dat het veel pijn doet. Zodoende dat ik het even wat rustiger aan doe.

Verder tracht ik door opmerkingen te laten zien, dat er niets nieuws onder de zon is en dat er in het oude Israël gelijksoortige reacties op het gebrachte  goede nieuws waren.  Zie mijn andere epistels.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1634 Gepost op: augustus 08, 2010, 11:32:15 pm »

quote:

Beepee schreef op 08 augustus 2010 om 23:02:
Mijn “out of order” was een tak in mijn oog, waardoor ik behandeld moest worden. De storm had boomtakken afgebroken, en die moest ik er uit halen.

Een oogbeschadiging heeft tot gevolg dat je slechter ziet en dat het veel pijn doet. Zodoende dat ik het even wat rustiger aan doe.

Hiebij wens ik je een voorspoedig herstel!

Het is in dit topic toch vooral jij tegenover de anderen en dat is niet zo'n gemakkelijke positie.

Doe het rustig aan. Neem gewoon de tijd!

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1635 Gepost op: augustus 09, 2010, 05:52:59 am »

quote:

Beepee schreef op 08 augustus 2010 om 22:11:
[...]
Ja, inderdaad. Maar ik haal er meer uit.

Markus 10:18 Jezus zei tot hem: „Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.

Jezus weigert hier een vleiende, verheffende titel. Hij geeft alle eer aan zijn vader.


Maar er is meer.

De joden beroepen zich op hun traditionele, duizenden jaren oude, geloof.
Dat nieuwe geloof moeten zij niet. Het voldoet niet aan hun voorstellingen.

Vervolgens proberen zij de boodschapper in diskrediet te brengen, door hem te verwijten dat hij dingen  doet door middel van Beëlzebub. Vermoedelijk verwijzen zij naar 2Kon 1:2 , „Baäl-Zebub”.

Zij tonen vervolgens de vruchten van hun geloof. Ze proberen hem op woorden te vangen. Toen dat niet lukte, beschuldigden ze hem vals en lieten ze hem ter dood brengen.

Hoe reageerde Jezus op deze gang van zaken?

Joh 13: 16 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Een slaaf is niet groter dan zijn meester, noch is iemand die wordt uitgezonden, groter dan degene die hem heeft gezonden.

Deze tekst heeft meerdere betekenissen.

Lukas 4:43  Maar hij [Jezus] zei tot hen: „Ik moet ook aan andere steden het goede nieuws van het koninkrijk Gods bekendmaken, want hiertoe werd ik uitgezonden.”

Johannes 15:20   Denkt aan het woord dat ik tot U heb gezegd: Een slaaf is niet groter dan zijn meester. Indien zij mij hebben vervolgd, zullen zij ook U vervolgen; indien zij mijn woord hebben onderhouden, zullen zij ook het UWE onderhouden.
Het lijkt me dat je terecht zegt "ik haal er meer uit". Dat gevoel heb ik vaker bij je bijdragen: dat je er meer uit haalt dan me lief is!!! Of je leest meer in een tekst dan er staat, of je haalt er meer uit, zodat je op minder hoeft te reageren...

Zo ook in dit geval. Slechts heel oppervlakkig gezien reageer je op mijn bijdrage. Maar goed beschouwd reageer je slechts met een zinsnede die je vaker gebruikt: "Jezus weigert verheffende titels te gebruiken. Punt."

Een van je "bewijsteksten": Joh 13: 16 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Een slaaf is niet groter dan zijn meester, noch is iemand die wordt uitgezonden, groter dan degene die hem heeft gezonden. Ofwel: Jezus is uitgezonden (Luc 4:43) en DUS is Hij de slaaf, vermeld in Joh 13...

Maar ook hier haal je meer uit de context dan me lief is... Welke teksten heb je hier "verwijderd"?? (Want, mocht je DAT nog niet duidelijk zijn: ZO vat ik je "er meer uithalen" op!!!)

Joh 13:12 Toen hij hun voeten gewassen had, deed hij zijn bovenkleed aan en ging weer naar zijn plaats. ‘Begrijpen jullie wat ik gedaan heb?’ vroeg hij. 13 ‘Jullie zeggen altijd “meester” en “Heer” tegen mij, en terecht, want dat ben ik ook. 14 Als ik, jullie Heer en jullie meester, je voeten gewassen heb, moet je ook elkaars voeten wassen. 15 Ik heb een voorbeeld gegeven; wat ik voor jullie heb gedaan, moeten jullie ook doen. 16 Waarachtig, ik verzeker jullie: een slaaf is niet meer dan zijn meester, en een afgezant niet meer dan wie hem zendt.

NB: zelfs je "eigen" NWV vermeldt hier: 13 GIJ spreekt mij met ’Leraar’ en ’Heer’ aan, en GIJ zegt dat terecht, want dat ben ik"!!!

DUS: Jezus gebruikt voor ZICHZELF hier de "titel" Heer en Meester (terecht, want dat ben ik ook) en spreekt zijn discipelen aan met "afgezant die niet meer is dan wie hem zendt"...

Bewijs? Joh 15:16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven. 17 Dit draag ik jullie op: heb elkaar lief. 18 Wanneer de wereld je haat, bedenk dan dat ze mij eerder haatte dan jullie. 19 Als jullie bij de wereld zouden horen, zou ze jullie hebben liefgehad als iets van haarzelf, maar jullie horen niet bij haar, want ik heb jullie uit de wereld weggeroepen. Daarom haat ze jullie. 20 Denk aan wat ik gezegd heb: een slaaf is niet meer dan zijn meester. Ze hebben mij vervolgd, dus zullen ze ook jullie vervolgen.

Kortom: De betekenis van Markus 10:18 is niet dat Jezus daar een vleiende, verheffende titel weigert en alle eer geeft aan zijn vader. Hij stelde Zich daar aan God gelijk en DAT was een van de argumenten om Hem ter dood te brengen (Joh 5:18)!!!


---------------


Dus, Beepee, doe me een plezier, en reageer nu ECHT op mijn vragen, met deze "nieuwe kennis" (die je van mij zelfs epignosis mag noemen!) in het achterhoofd op mijn vragen:

Beepee, met deze uitspraak van Jezus in het achterhoofd, WAT staat er dan in Matteus 12:35?? Is Jezus een goed mens of een slecht mens? Is zijn werk uit Gods Geest of uit de duivel?? Want DAT legt Jezus hier over zijn werk uit: het is OF uit God, OF uit de duivel. Een heldere keuze, zou ik zeggen: het een of het ander... En Jezus heeft het teken waaruit zijn volmacht blijkt meteen OOK gemeld... Dus de vraag die ik er aan vast kan koppelen is de volgende: is Jezus opgestaan, of is Hij niet opgestaan???

Beepee: we kunnen hierna OOK weer terug naar de tekst uit Mar 10:18. Ik ga er van uit, dat je (met mij) belijdt dat het werk van Jezus uit God is, en niet uit de duivel. En dat Christus waarlijk is opgestaan!! Dat Hij dus een goed mens was, en niet slecht. αγαθος dus. Als Hij dus de vraag stelt aan die man die voor Hem neerknielde "Waarom noem je mij goed? Niemand is goed, behalve God". WAT durft Jezus hiermee te vragen? Toch niets anders dan "Besef je, met je aanroep "goede meester" nu ECHT wie je hier voor je hebt staan?? Je noemt Mij goed, terwijl alleen God goed is"... Besef je nu wel of niet dat Ik God ben???"

Beepee: we hebben op grond van Mat 12 de conclusie moeten trekken dat Jezus een goed mens was. Dat je met recht van Hem kan zeggen dat hij αγαθος was. Het bewijs is het feit dat God Hem uit de dood heeft doen opstaan. Als bekroning op zijn menselijke levenswandel. En alleen omdat Hij hierbij volkomen rechtvaardig was, volkomen goed (want zou God een lasteraar uit de dood hebben laten opstaan??) is dat het bewijs (in Jezus eigen woorden) dat Hij dus mens was en tevens God. Want "niemand is goed, behalve God"... Ja toch, Beepee??


NB: ook IK wens je uiteraard beterschap, en hoop dat het "muisje geen vervelend staartje krijgt"... Maar ik ga er van uit dat je antibioticazalf hebt gekregen voor je oog...!!?
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 05:57:39 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1636 Gepost op: augustus 09, 2010, 06:08:25 am »

quote:

Beepee schreef op 08 augustus 2010 om 23:02:
[...]
Verder tracht ik door opmerkingen te laten zien, dat er niets nieuws onder de zon is en dat er in het oude Israël gelijksoortige reacties op het gebrachte  goede nieuws waren.  Zie mijn andere epistels.
Zo reageerden ze ongetwijfeld OOK op brengers van onzin... Dus het afwijzen van boodschap en boodschapper zegt HELEMAAL niets over het waarheidsgehalte van hetgeen wordt verkondigd...!!!!

Kortom: JIJ mag hier een deja vu van krijgen, een ander "ziet dat mogelijk zo niet"...!!! En vindt misschien dat het een kul-argument van je is, en dat je jezelf misschien zelfs wel op een misplaatste manier met Jezus van Nazareth aan het vergelijken bent... Pas op... Zou ZO maar kunnen...!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1637 Gepost op: augustus 09, 2010, 10:33:52 am »

quote:

Trajecto schreef op 08 augustus 2010 om 23:32:

Hiebij wens ik je een voorspoedig herstel!

Het is in dit topic toch vooral jij tegenover de anderen en dat is niet zo'n gemakkelijke positie.

Doe het rustig aan. Neem gewoon de tijd!
Dank je. Het gaat al beter. Gelukkig geneest een oog vrij snel.

Het was een paar dagen dichtgeplakt, om tot rust te komen. En dat is lastig.

Door de storm waren er takken in een boom in mijn tuin geknakt. Die moeten er uit gezaagd worden en dat valt niet mee. Tijdens het zagen draaide de tak wat en ging door mijn gezicht heen. Pas laat in de avond begon ik er last van te krijgen en moest  ik 's nachts  nog naar de "hap."

Het is jammer, dat er inderdaad kampen gevormd worden hier, maar dat was in Jezus tijd ook al zo. De overgrote meerderheid stelde zich tegenover Jezus. Het si een herhalend patroon. Ik breng dat onder de aandacht, maar het helpt niet erg.

Ik doe het in iedergeval rustig aan, ik krij binnenkort een driedaags congres, waar ik weer geestelijk opgebouwd wordt. Fysiek zwaar, maar geestelijk ontspannend.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1638 Gepost op: augustus 09, 2010, 11:00:32 am »

quote:

Beepee schreef op 06 augustus 2010 om 15:54:
[...]
Wel, na een paar dagen “out of order” even reageren.

Wel, dat kan je natuurlijk zo vinden.
 
Het is heel populair om JG te becritiseren. Ik zag onlangs een boekje wat specifiek tegen JG geschreven was, er waren er 2.000.000 van verkocht.  De schrijvers krijgen $1,= per exemplaar. Vandaar dat men ook boekwerken maakten  over andere  stromingen.

Velen beweren te redeneren vanuit de Bijbelse leer. Bij nadere beschouwing blijkt dat echter op hun eigen kerkleer te zijn gebaseerd, met alle variaties van dien. Meestal is het zo, dat het fout is, wanneer je de drie-eenheid niet accepteert. Een van de leringen door Constantijn ingevoerd.

Interessant is dat sommigen de kinderdoop niet accepteren, terwijl de meeste kerken dat weer wel doen. Adventisten denken bij de doop wedergeboren te worden, waarmee te kennen wordt gegeven niet de termen kleine kudde en grote schare te begrijpen. Ook grappig is dat de mesnten denken dat Jezus met de misdadiger in het paradijs was, niet beseffende dat het Grieks geen komma’s kent en dat dat dus een interpretatie is.
Negerende dat Jezus  3 dagen in het graf (meestal met hel vertaald) was. Negerende dat de Bijbel leert dat de opstanding  pas aan het einde der tijden is. Men denkt naar de hemel te gaan, totaal niet wetende wat daar te doen en dat de Bijbel leert dat de aarde voor de mens is gemaakt.

Iemand protste dat er ruim 200.000.000 christenen zijn die dan allemaal naar de hemel zouden gaan.

Kennelijk niet wetende dat de Bijbel leert, dat slechts weinigen de smalle weg naar eeuwig (aards) leven kunnen vinden.

Ja , ja. Sommigen willen mij helpen de weg naar de hemel te vinden. Helaas , Ik weet dat de mens voor de aarde is gemaakt en dat de hemel de woonplaats is van God en de engelen..

Als de kleine kudde heilig is, dan is de grote dat ook!

Rom 11,16
En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.

Indien de 144.000 naar de hemel gingen, dan de rest van de mensheid ook. Alle aards leven is vergankelijk en niet geschapen om voor eeuwig te bestaan. Materie is tijdelijk en als het waar zou zijn dat de grote kudde een aardse eindbestemming heeft, laten wij dan eten en drinken want morgen sterven wij.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1639 Gepost op: augustus 09, 2010, 11:06:11 am »

quote:

Beepee schreef op 08 augustus 2010 om 22:51:

quote:

Nunc schreef op 08 augustus 2010 om 22:44:
[...]


je haalt er meer uit, dan er in zit. Er staat niet dat Jezus deze titel weigert, alleen dat Hij vraagt waarom deze man Hem zo noemt. Hij zegt niet dat het terecht is, en ook niet dat het fout is, Hij vraagt: waarom.
Wel, Jezus kent de Bijbelse beginselen grondig. Hij wijst alle verheffende titels af, ook voor zichzelf dus, niet alleen voor anderen.

Hij zegt namelijk elders: Mt 23:
8 Maar GIJ moet U geen Rabbi laten noemen, want één is UW leraar, terwijl GIJ allen broeders zijt.
9 Noemt bovendien niemand op aarde UW vader, want één is UW Vader, de Hemelse.
10 Laat U ook geen ’leiders’ noemen, want één is UW Leider, de Christus.
11 De grootste onder U moet echter UW dienaar zijn.
12 Al wie zich verhoogt, zal vernederd worden, en al wie zich vernedert, zal verhoogd worden.



mat.23 is volkomen irrelevant, want Jezus heeft het daar niet over Zichzelf. Hij noemt Zichzelf wel degelijk 'goede herder' en andere verheffende titels, of is "de Waarheid" of "het Leven" of "de opstanding" of "koning" of "Zoon van God" niet 'verheffend'?

Verder accepteert Jezus zelf de aanspreekvorm 'rabbi':
Rabbi, u bent de Zoon van God, u bent de koning van Israël!’ zei Natanaël. (Joh.1:49) -- En Nathanael krijgt beslist geen afstraffing van Jezus, nadat hij Jezus 'rabbi' heeft genoemd!!

En, laten we niet vergeten dat Jezus zelf "Leider" wordt genoemd:

En jij, Betlehem in het land van Juda, bent zeker niet de minste onder de leiders van Juda, want uit jou komt een leider voort die mijn volk Israël zal hoeden (Mat.2:6)

God heeft hem een plaats gegeven aan zijn rechterhand, hem tot leidsman en redder verheven om de Israëlieten tot inkeer te brengen en hun zonden te vergeven. (Hand.5:31)


Dus pleaaaaaassee, laten we de discussie op inhoud voeren. Je kunt talloze teksten in de bijbel vinden die gewoon laten zien dat Jezus zichzelf met talloze verheffende titelst bekleedt. En waarom niet? Hij is verheven.

Dus nu we dit punt (deze afleidingsmaneuvre) van jou achter de rug hebben, kun je wellicht ingaan op de rest? Het zou zo geweldig zijn, als je daadwerkelijk de moeite nam om -- net als wij -- in te gaan op de grote vragen die ons scheiden, en niet steeds met uitvluchten (zoals in de post hier waar ik op reageer) te komen, zodat je niet op het hoofdpunt hoeft door te gaan.


oh, en voor je het per ongeluk vergeet: een paar vraagjes (link)
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 11:09:20 am door Nunc »

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1640 Gepost op: augustus 09, 2010, 11:07:37 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 augustus 2010 om 06:08:

Zo reageerden ze ongetwijfeld OOK op brengers van onzin... Dus het afwijzen van boodschap en boodschapper zegt HELEMAAL niets over het waarheidsgehalte van hetgeen wordt verkondigd...!!!!

Kortom: JIJ mag hier een deja vu van krijgen, een ander "ziet dat mogelijk zo niet"...!!! En vindt misschien dat het een kul-argument van je is, en dat je jezelf misschien zelfs wel op een misplaatste manier met Jezus van Nazareth aan het vergelijken bent... Pas op... Zou ZO maar kunnen...!!
Kijk nu eens hoe Jezus het heeft ervaren:
Mattheüs 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert! Maar GIJ hebt het niet gewild.

De profetieën waren overduidelijk.   De Joden hadden echter andere, onrealistische, verwachtingen. Zij begrepen niet dat het beeld van Daniël aangaf, dat de tijd van Jezus koningschap nog niet aangebroken was en begrepen ook niet dat hij vanuit de hemel zou gaan regeren, iets wat pas in openbaringen werd meegedeeld.

Ondanks het feit dat Jezus in het openbaar lammen, blinden, doven  genas en zelfs doden opwekte, was hun “deja vu” niet optimaal en bedienden zij zich van kul argumenten om hun gelijk te halen door te trachtten hem op woorden te vangen.

Wie was tenslotte die  zoon van de timmerman Jozef, die hen, de “wijze”Schriftgeleerden, wel even de les kon lezen. Ze waren diep gegriefd, toen Jezus hun beweegredenen blootlegde en vermoorden hem tenslotte.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1641 Gepost op: augustus 09, 2010, 11:12:25 am »

quote:

Beepee schreef op 09 augustus 2010 om 11:07:
[...]
Kijk nu eens hoe Jezus het heeft ervaren:
Mattheüs 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert! Maar GIJ hebt het niet gewild.

De profetieën waren overduidelijk.   De Joden hadden echter andere, onrealistische, verwachtingen. Zij begrepen niet dat het beeld van Daniël aangaf, dat de tijd van Jezus koningschap nog niet aangebroken was en begrepen ook niet dat hij vanuit de hemel zou gaan regeren, iets wat pas in openbaringen werd meegedeeld.

Ondanks het feit dat Jezus in het openbaar lammen, blinden, doven  genas en zelfs doden opwekte, was hun “deja vu” niet optimaal en bedienden zij zich van kul argumenten om hun gelijk te halen door te trachtten hem op woorden te vangen.

Wie was tenslotte die  zoon van de timmerman Jozef, die hen, de “wijze”Schriftgeleerden, wel even de les kon lezen. Ze waren diep gegriefd, toen Jezus hun beweegredenen blootlegde en vermoorden hem tenslotte.
Jezus had wel bewijzen voor z'n beweringen en wel antwoorden op lastige/kritische vragen.
jij hebt geen bewijzen voor je beweringen, en geen antwoord op kritische/lastige vragen.

zie je het verschil?

Op wie zou je nu meer lijken? Op Jezus? Of op de valse messiassen en profeten die met een dwaalleer kwamen waar ze geen bewijzen voor hadden en die geen antwoord op lastige/kritische vragen hadden?
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 11:13:10 am door Nunc »

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1642 Gepost op: augustus 09, 2010, 11:43:38 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 augustus 2010 om 05:52:Het lijkt me dat je terecht zegt "ik haal er meer uit". Dat gevoel heb ik vaker bij je bijdragen: dat je er meer uit haalt dan me lief is!!!
Tja, om je te verstoppen voor de gehele Bijbelse leer, ontdaan van latere toevoegingen, lijkt mij niet erg verstandig.

quote:

Of je leest meer in een tekst dan er staat, of je haalt er meer uit, zodat je op minder hoeft te reageren... ...!!?
Je dicht me jouw beweegredenen toe?  Ik beroep mij gewoon op de oorspronkelijke Bijbelse leer. Ik heb laten zien, dat er ook anderen zijn, die gelijksoortige zaken ontdekt hebben. Doe je voordeel daarmee.

2 Timotheüs 3:
16De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,
17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

quote:

[Zo ook in dit geval. Slechts heel oppervlakkig gezien reageer je op mijn bijdrage. Maar goed beschouwd reageer je slechts met een zinsnede die je vaker gebruikt: "Jezus weigert verheffende titels te gebruiken. Punt."
nee dus. Ik onderbouwde dat met zijn betreffende uitspraak. Het verbod betreffende verheffende titels.

Jezus is uitgezonden door……………………. JHWH dus. De uitgezondene is dus NIET groter of zelfs maar gelijk aan de uitzender. Vandaar ook zijn uitspraak: de vader is groter dan ik.

En dat is dus meer dan je lief is.

Natuurlijk is Jezus heer. Van wie? Van JHWH, nee, van zijn onderdanen! HIJ is namelijk hun middelaar. Niemand komt tot de vader, dan door mij, zei hij. Daartoe is hij uitgezonden door zijn vader om dit (!) goede nieuws  bekend te maken.

quote:

Bewijs? Joh 15:16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht.
wat droeg Jezus hen op?

Mattheüs 28:
19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,
20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”

Oeps, nu haal ik er weer meer uit, dan je lief is.

quote:

doe me een plezier, en reageer nu ECHT op mijn vragen, met deze "nieuwe kennis" (die je van mij zelfs epignosis mag noemen!) in het achterhoofd op mijn vragen:
Beste kerel, dat probeer ik steeds. Maar ik haal er meer uit, dan je lief is.

Kijk nu eens hoe vaak epignosis oorspronkelijk  in de bijbel wordt gebruikt. Niet één keer wordt het in je bijbel goed vertaald. Men maakt geen verschil tussen Gnosis en Epignosis. Waarom?

quote:

met deze uitspraak van Jezus in het achterhoofd,
Waarom noemt gij mij goed?
Jezus uitspraak over verheffende titels is gewoon duidelijk. Hij verheft zich niet boven zijn vader, hij zegt dat een uitgezondene niet groter is dan de uitzender.

Hij maakt zich overduidelijk ondergeschikt aan zijn vader. Er is maar één almachtige God en dat is zijn vader JHWH. Nergens wordt deze titel op Jezus van toepassing gebracht.

quote:

NB: ook IK wens je uiteraard beterschap, en hoop dat het "muisje geen vervelend staartje krijgt"... Maar ik ga er van uit dat je antibioticazalf hebt gekregen voor je oog...!!?
Dank je. Het gaat al beter.

Nu de pijn van het oog zelf nagenoeg over is, heb ik gemerkt dat het ooglid en de onderzijde van de oogkas ook geraakt is. Dat doet nog pijn. Wat voor zalf het is, weet ik eigenlijk niet. Het helpt en verzacht de pijn.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1643 Gepost op: augustus 09, 2010, 12:06:36 pm »

quote:

Piebe schreef op 09 augustus 2010 om 11:00:
Als de kleine kudde heilig is, dan is de grote dat ook!

Rom 11,16
En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig. .
Leuk gevonden!
Even verder lezen!

17 Indien echter sommige van de takken werden weggebroken, maar gij, ofschoon een wilde olijfboom, daartussen werdt geënt en deel hebt gekregen aan de wortel der vetheid van de olijfboom,
18 juich dan niet in triomf over de takken. Indien gij echter wel in triomf over ze juicht, [bedenk dan, dat] niet gij de wortel draagt, maar de wortel u.
19 Gij zult dan zeggen: „Er werden takken weggebroken opdat ik zou worden geënt.”
20 Heel juist! Om [hun] ongeloof werden zij weggebroken, maar gij staat door geloof. Heb niet langer hoge ideeën, maar koester vrees.
21 Want indien God de natuurlijke takken niet heeft gespaard, zal hij ook u niet sparen.

Waar gaat het over? Over Israël. Zij zouden de kleine kudde bevolken. Zij weigerden massaal, dus werden er wilde takken tussen geënt. Cornelius was de eerste!
 

quote:

Indien de 144.000 naar de hemel gingen, dan de rest van de mensheid ook. Alle aards leven is vergankelijk en niet geschapen om voor eeuwig te bestaan. Materie is tijdelijk en als het waar zou zijn dat de grote kudde een aardse eindbestemming heeft, laten wij dan eten en drinken want morgen sterven wij.
Dat neem je aan, omdat het een onderdeel is van kerkleer.
De grote schare overleeft Gods ingrijpen. Waar staat dat zij massaal worden opgenomen? Nergens.

Men interpreteert deze tekst , alsof de grote schare in de hemel is. Dat lijkt inderdaad zo, maar is niet.

Openbaring 7:
9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen.
10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding hebben wij te danken aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.”

De hemel is woonplaats van God, Jezus en de engelen. Geesten dus. Daar is niets te zien voor mensen, behalve wanneer God mensen in een visoen wat laat zien. Vertaald naar menselijke begrippen, niet letterlijk dus. Hij gebruikt veel symbolen, die voor mensen toen, heel begrijpelijk waren.

Er wordt dus gezegd dat mensen uit alle natiën en stammen en volken en talen Gods ingrijpen hebben overleeft. De vraag is, waar zijn zij.

Deze tekst laat dat zien. Jesaja 66:1 Dit heeft Jehovah gezegd: „De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetbank. Waar is dan het huis dat gijlieden mij kunt bouwen, en waar is dan de plaats, mij tot rustplaats?”

De grote schare staat dus gewoon op Gods voetbank. Is het eeuwig leven op aarde dan een fictie? Nee! Adam en Eva hoefden NIET te sterven. Maar zij geloofden satans leugen: Gij zult beslist niet sterven.

Toch laat de Bijbel op meerdere plaatsen zien, dat Gods bedoeling is, dat de aarde bevolkt wordt met volmaakte mensen, immers dat waren Adam en Eva: Volmaakte mensen die niet hoefden te sterven.

Vandaar o.a. Gods belofte in Ps 37:
11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten,En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Dàt is Gods voornemen en daarmee zal je het moeten doen.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1644 Gepost op: augustus 09, 2010, 12:39:46 pm »

quote:

Beepee schreef op 09 augustus 2010 om 12:06:
[...]
Leuk gevonden!
Even verder lezen!

17 Indien echter sommige van de takken werden weggebroken, maar gij, ofschoon een wilde olijfboom, daartussen werdt geënt en deel hebt gekregen aan de wortel der vetheid van de olijfboom,
18 juich dan niet in triomf over de takken. Indien gij echter wel in triomf over ze juicht, [bedenk dan, dat] niet gij de wortel draagt, maar de wortel u.
19 Gij zult dan zeggen: „Er werden takken weggebroken opdat ik zou worden geënt.”
20 Heel juist! Om [hun] ongeloof werden zij weggebroken, maar gij staat door geloof. Heb niet langer hoge ideeën, maar koester vrees.
21 Want indien God de natuurlijke takken niet heeft gespaard, zal hij ook u niet sparen.

Waar gaat het over? Over Israël. Zij zouden de kleine kudde bevolken. Zij weigerden massaal, dus werden er wilde takken tussen geënt. Cornelius was de eerste!
Heel aardig opgemerkt, maar daarmee staat mijn claim nog steeds hoor!

quote:

Dat neem je aan, omdat het een onderdeel is van kerkleer.
Welk onderdeel en welke kerk?

quote:


De grote schare overleeft Gods ingrijpen. Waar staat dat zij massaal worden opgenomen? Nergens.

Men interpreteert deze tekst , alsof de grote schare in de hemel is. Dat lijkt inderdaad zo, maar is niet.

Openbaring 7:
9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen.
10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding hebben wij te danken aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.”

De hemel is woonplaats van God, Jezus en de engelen. Geesten dus. Daar is niets te zien voor mensen, behalve wanneer God mensen in een visoen wat laat zien. Vertaald naar menselijke begrippen, niet letterlijk dus. Hij gebruikt veel symbolen, die voor mensen toen, heel begrijpelijk waren.

Er wordt dus gezegd dat mensen uit alle natiën en stammen en volken en talen Gods ingrijpen hebben overleeft. De vraag is, waar zijn zij.

Deze tekst laat dat zien. Jesaja 66:1 Dit heeft Jehovah gezegd: „De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetbank. Waar is dan het huis dat gijlieden mij kunt bouwen, en waar is dan de plaats, mij tot rustplaats?”

De grote schare staat dus gewoon op Gods voetbank. Is het eeuwig leven op aarde dan een fictie? Nee! Adam en Eva hoefden NIET te sterven. Maar zij geloofden satans leugen: Gij zult beslist niet sterven.

Toch laat de Bijbel op meerdere plaatsen zien, dat Gods bedoeling is, dat de aarde bevolkt wordt met volmaakte mensen, immers dat waren Adam en Eva: Volmaakte mensen die niet hoefden te sterven.

Vandaar o.a. Gods belofte in Ps 37:
11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten,En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Dàt is Gods voornemen en daarmee zal je het moeten doen.
De duivel maakte Adam en Eva wijs dat ze niet hoefden te sterven en daar hadden ze wel oren naar.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1645 Gepost op: augustus 09, 2010, 12:45:29 pm »

quote:

Beepee schreef op 09 augustus 2010 om 10:33:
[...]
Dank je. Het gaat al beter. Gelukkig geneest een oog vrij snel.

Het was een paar dagen dichtgeplakt, om tot rust te komen. En dat is lastig.

Door de storm waren er takken in een boom in mijn tuin geknakt. Die moeten er uit gezaagd worden en dat valt niet mee. Tijdens het zagen draaide de tak wat en ging door mijn gezicht heen. Pas laat in de avond begon ik er last van te krijgen en moest  ik 's nachts  nog naar de "hap."
Beterschap gewenst!

quote:

Het is jammer, dat er inderdaad kampen gevormd worden hier, maar dat was in Jezus tijd ook al zo. De overgrote meerderheid stelde zich tegenover Jezus. Het si een herhalend patroon. Ik breng dat onder de aandacht, maar het helpt niet erg.
Hier is de meerderheid het niet met jou eens inderdaad, maar in het topic de uitverkiezing ben ik de sigaar, dus dat zegt niet zo heel veel.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1646 Gepost op: augustus 09, 2010, 02:44:01 pm »

quote:

Beepee schreef op 09 augustus 2010 om 11:43:
[...]
Waarom noemt gij mij goed?
Jezus uitspraak over verheffende titels is gewoon duidelijk. Hij verheft zich niet boven zijn vader, hij zegt dat een uitgezondene niet groter is dan de uitzender.

Hij maakt zich overduidelijk ondergeschikt aan zijn vader. Er is maar één almachtige God en dat is zijn vader JHWH. Nergens wordt deze titel op Jezus van toepassing gebracht.
Dan draaien we nu de constructie eens 180 graden om en volgen eens jouw logica, Beepee.

Je stelling:

quote:

Markus 10:18 Jezus zei tot hem: „Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.

Jezus weigert hier een vleiende, verheffende titel. Hij geeft alle eer aan zijn vader.
Volgens jou doet Jezus hier de uitspraak "alleen God is goed". Toch? Jezus zou , in jouw visie, weigeren zich "goed" te laten noemen... Toch? Want alleen God is goed... Toch?

Op DAT punt vroeg ik je mening over Mat 12:22-50. Let wel, dat Jezus weigert zichzelf GOED te laten noemen. Hij was dus niet een goed mens te noemen... In jouw logica hebben de Farizeeën dus gelijk als ze zijn werk aan Beelzebul toeschrijven. Want (Mat 12:35) Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede te voorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte te voorschijn haalt. Maar (zo leert Beepee): ALLEEN GOD IS GOED. In Mat 12:22 is dus een SLECHT MENS aan het werk die UIT ZIJN SCHATKAMER MET SLECHTE DINGEN het SLECHTE te voorschijn haalt. Want: ALLEEN GOD is GOED. Toch, Beepee...??!!!


NB: je stelde "Ik onderbouwde dat met zijn betreffende uitspraak. Het verbod betreffende verheffende titels".

A/ je onderbouwde dat helemaal niet. Je plukt teksten uit hun verband.
B/ hier STAAT helemaal geen verbod. Jezus stelt in Mar 10:18 een vraag. De ge- en verboden staan in vers 19. En daar staat geen "verbod op het voeren van verheffende titels".

En het meest kwalijke: je negeert MIJN onderbouwing totaal (how typical...): Jezus VOERT verheffende titels! Joh 13:13 ‘Jullie zeggen altijd “meester” en “Heer” tegen mij, en terecht, want dat ben ik ook.

De discipelen noemen Hem ALTIJD Heer en Meester... En terecht, zegt Jezus er bij... Wablief, Beepee... Jezus WEIGERT verheffende titels??? Nee: het is terecht dat de discipelen Hem ALTIJD Heer en Meester noemen!!!! Enne. Zoals ik al in een eerdere post zei: OOK de Nieuwe Wereld Vertaling leert je hetzelfde...!!!

NB: wees zo vriendelijk om OOK bij mijn andere vragen stil te staan...

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 augustus 2010 om 05:52:
HIER STAAN ZE (over Mat 12 en Mar 10!!)


en de volledige versie met een stap-voor-stap overzicht van Mat 12 (zodat je niet kan denken dat "mijn" uitleg uit de lucht komt vallen of zo...):

quote:

« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 04:13:59 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1647 Gepost op: augustus 09, 2010, 02:46:18 pm »

quote:

Piebe schreef op 09 augustus 2010 om 12:45:
[...]

Hier is de meerderheid het niet met jou eens inderdaad, maar in het topic de uitverkiezing ben ik de sigaar, dus dat zegt niet zo heel veel.
Tja, Piebe... Ook voor jou kan het geen kwaad om eens te lezen wat Mat 12 leert over de herkomst van "het kwaad"...  ;)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1648 Gepost op: augustus 09, 2010, 11:41:57 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 augustus 2010 om 14:46:
[...]

Tja, Piebe... Ook voor jou kan het geen kwaad om eens te lezen wat Mat 12 leert over de herkomst van "het kwaad"...  ;)

Jazeker het hart, wie zal het kennen (Jer 17,9) en ik zeg je dat God het zowel kent (Jer 17,10) als geschapen heeft.

Overigens heb ik mijn stelling wat genuanceerd: God is de schepper van de drager van het kwaad, maar dat is mijn uiterste bod! ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 11:43:04 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #1649 Gepost op: augustus 10, 2010, 08:43:48 am »

quote:

Piebe schreef op 09 augustus 2010 om 23:41:
[...]

Jazeker het hart, wie zal het kennen (Jer 17,9) en ik zeg je dat God het zowel kent (Jer 17,10) als geschapen heeft.

Overigens heb ik mijn stelling wat genuanceerd: God is de schepper van de drager van het kwaad, maar dat is mijn uiterste bod! ;)
Als je daarmee bedoelt dat God in zijn schepping de mogelijkheid heeft gelegd om tegen Hem te kiezen, dan kunnen we elkaar een hand geven...!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'