Auteur Topic: Demonen bestrijden  (gelezen 5277 keer)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Gepost op: december 11, 2003, 04:48:59 pm »
Uit het topic over satan....

quote:

Een heel andere vraag; Ik heb msn contact met een meisje dat beweert bezeten te zijn door een demon. Ik heb inmiddels ook met iemand contact gehad die zelf vroeger met het occulte bezig was en nu bekeerd is. Hij raadde me aan om te bidden (deed ik al) maar om dat niet alleen te doen. De demon zou zich dan tegen mij keren. Nu denk ik dat ik als christen toch al op de demonische most-wanted lijst sta maar toch...
Zelf is hij actief in bidgroepen bij occulte manifestaties. Heeft er iemand ervaring op deze gebieden en kan hij/zij me helpen met advies?
Wie helpt?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #1 Gepost op: december 11, 2003, 05:10:17 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 16:48:59 schreef Zijnkind:
[...]

Wie helpt?

demonen moet je niet bestrijden, maar uithongeren!
voor wie dit niet begrijpt, ik kan het nog wel toelichten...
« Laatst bewerkt op: december 11, 2003, 05:38:53 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #2 Gepost op: december 11, 2003, 06:56:57 pm »
Je kunt demonen het beste bestrijden door op te houden met in ze te geloven. Zo vallen ook heksen meteen van hun bezemsteel uit de lucht wanneer je ophoudt met in heksen te geloven.

Ik begrijp dat christenen op de most-wanted-list van demonen staan, omdat hun godsdienst ze inprent dat demonen overal rondlopen en je ze overal tegen komt. Ze verbeelden zich de demonen en hup, daar zijn ze dan ook.

Als je echt veel van demonen wil zien moet je naar Afrika. Wil je er echt van af, ga dan in Estland wonen. Daar gelooft niemand in ze, en zijn er dan ook niet te vinden.

Het allerzieligst is wel een christen die bang voor ze is. Notabene het geloof dat korte metten maakt met machten en overheden en brullende leeuwen! En dan mag je je er niet mee bemoeien omdat ze je dan lastig zullen vallen? En dat geloof jij, die de Tempel van de Heilige Geest bent?

cheese

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #3 Gepost op: december 11, 2003, 07:46:09 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 18:56:57 schreef NewMillennium:
Je kunt demonen het beste bestrijden door op te houden met in ze te geloven. Zo vallen ook heksen meteen van hun bezemsteel uit de lucht wanneer je ophoudt met in heksen te geloven.

Ik begrijp dat christenen op de most-wanted-list van demonen staan, omdat hun godsdienst ze inprent dat demonen overal rondlopen en je ze overal tegen komt. Ze verbeelden zich de demonen en hup, daar zijn ze dan ook.

Als je echt veel van demonen wil zien moet je naar Afrika. Wil je er echt van af, ga dan in Estland wonen. Daar gelooft niemand in ze, en zijn er dan ook niet te vinden.

Het allerzieligst is wel een christen die bang voor ze is. Notabene het geloof dat korte metten maakt met machten en overheden en brullende leeuwen! En dan mag je je er niet mee bemoeien omdat ze je dan lastig zullen vallen? En dat geloof jij, die de Tempel van de Heilige Geest bent?
het bestaan van een Heilige Geest, impliceert ook het bestaan van een onheilige geest, anders zou het geen zin hebben om een gradatie aan te geven,
ik kan een stuk meegaan, wat new agers denken, maar ik snap absoluut niet, dat ze zo alles ontkennen wat met demonen etc, samenhangt, vooral na Hitler, Stalin, Mussolini Pol Pot etc.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2003, 08:18:26 pm »
Het standpunt van NewMillennium lijkt een modern standpunt, een beetje op de lijn van Kant: demonen zijn concepten van onze geest en bestaan alleen doordat wij de werkelijkheid zo structureren. Geloof niet in ze, en ze bestaan niet.

De New Age beweging komt deels voort uit onvrede met een dergelijk humanisme. Een ontgeestelijkte wereld bleek ook niet fijn, vooral omdat al die humanistische ideologieën alleen maar ellende hadden veroorzaakt (t/m WO2). Het alternatief was een nieuwe introductie van religie en spiritualiteit. In de New Age is men graag naïef en moeten alle geesten per se goed en positief zijn. Daarom ook liever Yin/Yang als synthetisch dualisme dan bijv. goed/kwaad als antithetisch dualisme.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #5 Gepost op: december 11, 2003, 08:51:23 pm »
Ik ben geen expert maar ik weet wel dat hardop bidden met zo'n persoon heel goed helpt, om nog eens terug te komen op de topic-opener.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zijnkind

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #6 Gepost op: december 11, 2003, 11:33:35 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 18:56:57 schreef NewMillennium:

Angst? Niet ik. De kennis die hun macht ervaren heeft in zijn occulte periode. Hij voelt nog steeds de machten aan het werk maar heeft wel de geruststelling van de aanwezigheid van God in zijn leven.
Aangezien je ervan overtuigd bent dat de gevallen engelen jou niet kwaad kunnen doen omdat ze niet zouden bestaan, begrijp ik eigelijk niet waarom je reageert op mijn vraag. Ik wil geen discussie over wel/niet demonen. Daar zijn andere topics voor.
Ik wil hulp/adviezen en vooral gebed (bedankt zwever, bid je mee?) tegen deze zeer realistische bedreiging. En dat het mogelijk om een zwakheid van het vlees gaat ipv een demonische aanval? Die mogelijkheid hou ik me ook voor.

Cheese, als ik je goed begrijp heb je het over demonen in het persoonlijke leven. Ik heb het met name over demonische invloeden bij anderen. Dit hoeven niet persee christenen te zijn. Correct me if I am wrong please.

cheese

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #7 Gepost op: december 12, 2003, 12:02:44 am »

quote:

op 11 Dec 2003 23:33:35 schreef Zijnkind:
[...]

Cheese, als ik je goed begrijp heb je het over demonen in het persoonlijke leven. Ik heb het met name over demonische invloeden bij anderen. Dit hoeven niet persee christenen te zijn. Correct me if I am wrong please.

wat voor de een persoonlijk is, is het vermoedelijk ook voor een ander,

demonen kun je voeden, en het geeft niet wat je ze geeft, ze groeien ervan en gebruiken het dan tegen je, vandaar zei ik uithongeren, dus niet voeden,

demonen krijgen meestal ook een kans, daar waar er in de mens een soort vacuum aanwezig is, waar ze zelf niet meer vol aanwezig zijn (kan door drugs, alcohol, hersenspoeling sekte zo zijn bijv., mensen zijn dan ont-ikt (ont-geest) met een verzwakte persoonlijkheid en in dat vacuum kan de geest van een demon binnen treden)
waar demonen bang voor zijn, niet kunnen blijven is de aanwezigheid van IK BEN, of de liefde of de waarheid,
dus door versterking van deze eigenschappen kunnen ze uitgedreven worden, waarbij ik ook denk dat als mensen bidden er hulp kan komen, daar waar ze het zelf niet kunnen, mediteren op het begin van het Johannes-evangelie is ook goed, of het onze Vader, om je met de IK BEN te verbinden, die ook legio uitgedreven heeft...
het niet voeden wil ook zeggen, je niet met zaken bezighouden, waardoor ze gevoed worden en zich aangetrokken voelen, (als vliegen op zoetigheid)
je kent het meisje mischien goied genoeg om te weten waar bij haar de zwakte misschien ligt?

Hanzzz

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #8 Gepost op: december 12, 2003, 01:48:58 am »
Hallo Zijnkind,

Ik bid absoluut met je mee!
Ik heb gezien dat er absoluut waardevolle dingen zijn gezegd bij dit onderwerp. Satan is bezig om mensen voor zich te winnen. Hij is aan de slag en is een reeel gevaar. We hoeven echter niet in angst te leven: Jezus Christus is de levende Zoon van God, Hij heeft de macht in de hemel en op de aarde. Hij overwint keer op keer. Is het gek dat duivelen worden uitgedreven in Christus' naam? Nee! Hij is de Heer van de schepping, Hij heeft definitief overwonnen op Golgotha.
Dit betekent niet dat de duivel niets kan doen, hij is juist hard bezig om zo veel mogelijk mensen in de afgrond te storten. Hij pakt vooral mensen aan die niet hand in hand met Christus leven. Ook nu gebeurt het dat duivelen worden uitgedreven. Het klinkt heel zweverig misschien, maar het is realiteit! Het is ook geen pretje om dat van dichtbij mee te maken. Jezus is echter de Trionfator, Hij is onze Heiland. Hij leeft en regeert, halleluja!

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #9 Gepost op: december 13, 2003, 01:01:10 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 19:46:09 schreef cheese:
[...]

het bestaan van een Heilige Geest, impliceert ook het bestaan van een onheilige geest, anders zou het geen zin hebben om een gradatie aan te geven,
ik kan een stuk meegaan, wat new agers denken, maar ik snap absoluut niet, dat ze zo alles ontkennen wat met demonen etc, samenhangt, vooral na Hitler, Stalin, Mussolini Pol Pot etc.

Ik snap niet waarom boosaardigheid verband moet houden met demonen.

Het ontkennen van Satan en Demonen houdt niet in dat er geen kwaad is. Natuurlijk is er kwaad. Kwaad bestaat indien Goed bestaat.  Kwaad en Goed is in ieder mens. De werkelijkheid zit op deze manier in elkaar. Wanneer God licht en warmte schept, ontstaat er automatisch ook koude en duisternis. Wanneer geluk ervaren kan worden, ontstaat ook verdriet. Een van de belangrijkste inzichten die een mens kan krijgen in zijn leven is in te zien hoe misleidend de mythe van de zondeval is en hoe wij ons gehele leven hebben gebaseerd op zo'n kinderachtige en naïeve interpretatie van de werkelijkheid. Mensheid zonder onderscheid tussen kwaad en goed is een onmogelijkheid.

Wij zijn mensen op dezelfde manier als een hond een hond is. Dit heeft niets met onzichtbare machten te maken die om ons heen, of 'in ons' kunnen rondzweven, die ons dan weer verleiden, dan weer 'inspireren' tot goeds.

Op dezelfde manier is het onzin de 'Heilige Geest' tot een persoon te maken en je te verstrikken in een polytheïsme.

In het Oude Testament komen boze geesten trouwens altijd van God, en duiden ze op een geestestoestand waarin iemand of een groep mensen zich bevinden.  In Richteren 9:23 bijvoorbeeld staat: ‘Toen Abimelek drie jaar over Israël geregeerd had, zond God een boze geest tussen Abimelek en de burgers van Sichem’. Hier zouden we kunnen denken aan verpersoonlijking van abstract denken, de oeroude manier om eenvoudig te zeggen ‘God deed tweestrijd ontstaan’ In die zeer oude tijden had men wellicht een veel beter begrip van de werkelijkheid: God kán helemaal geen tegenstander hebben; een onmogelijke gedachte!

Deze denkbeelden over Satan, demonen, hemel en hel zijn een naïeve manier om de werkelijkheid te kunnen begrijpen en bovendien geïmporteerd uit de oude perzische godsdienst. Voor een modern mens doen deze denkbeelden alleen maar schade aan je ziel.

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #10 Gepost op: december 13, 2003, 01:13:14 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 23:33:35 schreef Zijnkind:
[...]

Aangezien je ervan overtuigd bent dat de gevallen engelen jou niet kwaad kunnen doen omdat ze niet zouden bestaan, begrijp ik eigelijk niet waarom je reageert op mijn vraag. Ik wil geen discussie over wel/niet demonen. Daar zijn andere topics voor.
Ik wil hulp/adviezen en vooral gebed (bedankt zwever, bid je mee?) tegen deze zeer realistische bedreiging. En dat het mogelijk om een zwakheid van het vlees gaat ipv een demonische aanval? Die mogelijkheid hou ik me ook voor.

De enige daadwerkelijke hulp is in te zien dat demonen niet bestaan. Zolang je ze ziet als een realistische bedreiging zullen ze je bedreigen.

In feite is dat ook waar je eigenlijk op aanstuurt: je wil graag van iemand horen dat het 'een zwakheid van het vlees is'. Je wil van de demonen afkomen, maar omdat je door bijgeloof bent geïndoktrineerd en bang bent de bijbel tegen te spreken kun je het jezelf alleen via een omweg wijsmaken dat het niet gaat om demonen.

Onderzoek eens hoeveel je eigen leven als christen gebaseerd is op angst.

Mart

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #11 Gepost op: december 13, 2003, 01:26:13 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 13:13:14 schreef NewMillennium:
[...]

De enige daadwerkelijke hulp is in te zien dat demonen niet bestaan. Zolang je ze ziet als een realistische bedreiging zullen ze je bedreigen.

In feite is dat ook waar je eigenlijk op aanstuurt: je wil graag van iemand horen dat het 'een zwakheid van het vlees is'. Je wil van de demonen afkomen, maar omdat je door bijgeloof bent geïndoktrineerd en bang bent de bijbel tegen te spreken kun je het jezelf alleen via een omweg wijsmaken dat het niet gaat om demonen.

Onderzoek eens hoeveel je eigen leven als christen gebaseerd is op angst.

toch heb ik wel eens gehoord van mensen die werden bezeten door demonen, via hekserij/wicca. Het opvallende was dat de bewuste geesten enorm bang werden zodra je de naam Jezus zei. De bezeten mensen mochten het pertinent niet over Hem hebben. Nog opvallender is dat veel mensen die stoppen met wicca christen zijn geworden. Terwijl ze er eerst dus niets meet te maken moesten hebben, en er ook niet veel vanaf wisten.

Amara

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #12 Gepost op: december 13, 2003, 01:36:19 pm »
Je hebt wel eens gehoord...
Ik ook. Is dat de maatstaf voor relevantie?
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest'

Mart

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #13 Gepost op: december 13, 2003, 01:38:15 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 13:36:19 schreef Amara:
Je hebt wel eens gehoord...
Ik ook. Is dat de maatstaf voor relevantie?
why not? dit is een forum, het topic is demonen, mijn reactie gaat daarover. jouw reactie is minder relevant dan die van mij.

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #14 Gepost op: december 13, 2003, 01:42:22 pm »

quote:

op 12 Dec 2003 01:48:58 schreef Hanzzz:
Hallo Zijnkind,

Ik bid absoluut met je mee!
Ik heb gezien dat er absoluut waardevolle dingen zijn gezegd bij dit onderwerp. Satan is bezig om mensen voor zich te winnen. Hij is aan de slag en is een reeel gevaar. We hoeven echter niet in angst te leven: Jezus Christus is de levende Zoon van God, Hij heeft de macht in de hemel en op de aarde. Hij overwint keer op keer. Is het gek dat duivelen worden uitgedreven in Christus' naam? Nee! Hij is de Heer van de schepping, Hij heeft definitief overwonnen op Golgotha.
Dit betekent niet dat de duivel niets kan doen, hij is juist hard bezig om zo veel mogelijk mensen in de afgrond te storten. Hij pakt vooral mensen aan die niet hand in hand met Christus leven. Ook nu gebeurt het dat duivelen worden uitgedreven. Het klinkt heel zweverig misschien, maar het is realiteit! Het is ook geen pretje om dat van dichtbij mee te maken. Jezus is echter de Trionfator, Hij is onze Heiland. Hij leeft en regeert, halleluja!

Wat een wereldbeeld!
Satan is alle eeuwen door 'hard bezig' om mensen 'in de afgrond te kunnen werpen'.

Blijkbaar lukt het hem ook nog ten dele. Wat zegt dit over de god waarin je gelooft? Je ziet de wereld als strijdtoneel. Het is allemaal mislukt, maar gelukkig komt God met de oplossing. En vervolgens doe je je best om maar uit te roepen dat de oplossing geweldig is.

Maar gelukkig heeft Jezus de Satan 'definitief' overwonnen. Jezus heeft alle macht op aarde. Hij overwint keer op keer.

Daarvóór was het dus blijkbaar nog erger hier op aarde. Maar vreemd, de duivel is wel 'definitief' verslagen, maar tezelfdertijd 'betekent dit niet dat de duivel niets kan doen'. Er is dus helaas weinig van te merken de afgelopen tweeduizend jaar dat het anders geworden is. Na tweeduizend jaar zijn het er nog steeds maar een paar die het evangelie gehoord en aanvaard hebben. De meerderheid van de wereldbevolking leeft zonder christendom, zelfs zonder er ooit over gehoord te hebben.

En wat de uitwerking van de 'definitieve overwinning' betreft hier een verhaaltje van Schopenhauer:

"Gesprek uit het jaar 33
A: Heb je het laatste nieuws al gehoord  B:  Nee, wat is er gebeurd? A: De wereld is verlost! B: Wat zegt u me nou? A: Ja, de lieve God heeft een menselijke gestalte aangenomen en zich in Jeruzalem laten terechtstellen: daardoor is de hele  wereld verlost en de duivel gewipt. B: Wel, wel, dat is nog eens aardig!"

Satan pakt vooral mensen aan 'die hand in hand met Jezus leven'.

Dus meer demonenwerk onder christenen dan onder niet-christenen? Da's wel heel kras. Wat zegt dat over 'de Overwinnaar' en wat zegt dat over je uitspraak 'We hoeven niet in angst te leven'?

'Ook nu gebeurt het dat duivelen worden uitgedreven. Het klinkt heel zweverig misschien, maar het is realiteit!'

Geweldig zo'n oplossing voor een probleem dat je eerst schept!

Wat heeft 'Hij leeft en regeert. Halleluja' nu voor andere betekenis dan dat het volslagen abracadabra, het toppunt van ongeloofwaardigheid is voor een ongelovige? Op welke manier onderscheidt jouw wereldbeeld zich van iemand die high van drugs is? Op welke manier onderscheidt jouw godsdienst zich van de godsdienst van de oude grieken, siberische shamanen of de oude mysteriereligies?

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #15 Gepost op: december 13, 2003, 01:48:27 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 13:26:13 schreef _Mart_:
[...]

toch heb ik wel eens gehoord van mensen die werden bezeten door demonen, via hekserij/wicca. Het opvallende was dat de bewuste geesten enorm bang werden zodra je de naam Jezus zei. De bezeten mensen mochten het pertinent niet over Hem hebben. Nog opvallender is dat veel mensen die stoppen met wicca christen zijn geworden. Terwijl ze er eerst dus niets meet te maken moesten hebben, en er ook niet veel vanaf wisten.

Ik heb ook wel eens gehoord dat overtuigde christenen fel anti werden. Terwijl ze hun gehele leven eraan overgegeven hadden en totaal aan christus toegewijd waren, moesten ze er later niets meer van hebben.

Het opvallende is dat deze mensen vaak voor Satan en demonen geen goed woord meer over hebben.  Deze machten verdwijnen met het christendom als sneeuw voor de zon. Nog opvallender is dat ze veelal bevrijd worden van de angst en zich waarlijk gelukkig voelen.

cheese

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #16 Gepost op: december 13, 2003, 11:41:04 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 13:01:10 schreef NewMillennium:
[...]

Ik snap niet waarom boosaardigheid verband moet houden met demonen.

Ch; ik begrijp uit jouw verhaal, dat je zegt, er is God en er is de mens, meer niet, geen engelen of andere wezens, slechts deze tweeheid God<>mens
want indien je zou zeggen, er zijn wel andere wezens zoals engelen, aartsengelen, tronen, cherubijnen, serafijnen etc. (of overheden, krachten, machten etc.),
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=333
dan zou je ook kunnen geloven, dat wat bij de mens gebeurd, nml. dat ze voor het kwaad kunnen kiezen, ook bij deze wezens als evenzo geschapen wezens een mogelijkheid is en dat ze dientengevolge als gevallen wezens (maw degenen die voor het kwaad gekozen hebben)  op de geschapen mens een invloed kunnen uitoefenen, die je zou kunnen beschrijven als verleiding tot het kwade,
zoals volwassenen ook bij kleine onschuldige kinderen kunnen uitoefenen..

quote:

Het ontkennen van Satan en Demonen houdt niet in dat er geen kwaad is. Natuurlijk is er kwaad. Kwaad bestaat indien Goed bestaat.  Kwaad en Goed is in ieder mens. De werkelijkheid zit op deze manier in elkaar. Wanneer God licht en warmte schept, ontstaat er automatisch ook koude en duisternis. Wanneer geluk ervaren kan worden, ontstaat ook verdriet. Een van de belangrijkste inzichten die een mens kan krijgen in zijn leven is in te zien hoe misleidend de mythe van de zondeval is en hoe wij ons gehele leven hebben gebaseerd op zo'n kinderachtige en naïeve interpretatie van de werkelijkheid. Mensheid zonder onderscheid tussen kwaad en goed is een onmogelijkheid.

Ch; ja, mee eens, daarom is het bestaan van verleidende machten (bijv. bij Job toegestaan) voor mij ook een noodzaak om als mens vrij te kunnen worden, immers als ik niet uit vrijheid tot liefde kan komen en de liefde iets ingeschapens zou zijn, was ik een morele robot, natuurlijk zijn ook deze geesten net zo goed schepsels als de mens...

quote:

Wij zijn mensen op dezelfde manier als een hond een hond is. Dit heeft niets met onzichtbare machten te maken die om ons heen, of 'in ons' kunnen rondzweven, die ons dan weer verleiden, dan weer 'inspireren' tot goeds.

Op dezelfde manier is het onzin de 'Heilige Geest' tot een persoon te maken en je te verstrikken in een polytheïsme.

In het Oude Testament komen boze geesten trouwens altijd van God, en duiden ze op een geestestoestand waarin iemand of een groep mensen zich bevinden.  In Richteren 9:23 bijvoorbeeld staat: ‘Toen Abimelek drie jaar over Israël geregeerd had, zond God een boze geest tussen Abimelek en de burgers van Sichem’. Hier zouden we kunnen denken aan verpersoonlijking van abstract denken, de oeroude manier om eenvoudig te zeggen ‘God deed tweestrijd ontstaan’ In die zeer oude tijden had men wellicht een veel beter begrip van de werkelijkheid: God kán helemaal geen tegenstander hebben; een onmogelijke gedachte!

Deze denkbeelden over Satan, demonen, hemel en hel zijn een naïeve manier om de werkelijkheid te kunnen begrijpen en bovendien geïmporteerd uit de oude perzische godsdienst. Voor een modern mens doen deze denkbeelden alleen maar schade aan je ziel.

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #17 Gepost op: december 14, 2003, 10:55:21 am »

quote:

op 13 Dec 2003 23:41:04 schreef cheese:

Ch; ja, mee eens, daarom is het bestaan van verleidende machten (bijv. bij Job toegestaan) voor mij ook een noodzaak om als mens vrij te kunnen worden, immers als ik niet uit vrijheid tot liefde kan komen en de liefde iets ingeschapens zou zijn, was ik een morele robot, natuurlijk zijn ook deze geesten net zo goed schepsels als de mens...

Alweer, waarom haal jij er 'verleidende machten' bij? Die vrijheid die je hebt heeft er totaal niets mee te maken. Wanneer je iets in je hand hebt kun je het weggooien of opbergen of gebruiken. Je doet een keus. Dit heeft totaal niets met 'verleidende machten' te maken.

Iemand die letterlijk met deze naieve denkbeelden leeft maakt zijn bestaan middeleeuws en benauwend. Je kunt hier dan op antwoorden dat een christen niet benauwd wordt omdat hij de 'tegenkracht' ervaart, Gods Geest. Maar op die manier stapel je alleen maar de ene banauwende zienswijze op de andere. Je haalt hiermee bijvoorbeeld Gods almacht en Gods perfektie onderuit. Je mondt bovendien uit in een wereldbeeld waar wij een soort speelbal zijn van veruit ons te bovengaande vreemde en onbegrijpelijke 'machten'. Zo wordt het ons inderdaad voorgesteld in Job, als je het op een kinderlijk letterlijke manier opvat. Ik heb dan ook nooit begrepen wat we met zo'n kijk op het leven zoals in Job moeten doen. Het allerprimitiefst is wel te zeggen dat 'alles goedkwam' toen Job weer andere kinderen ervoor in de plaats kreeg. Het is om moedeloos van te worden. De ene onmogelijke en depressieve gedachte na de andere in de bijbel, en dan moeten we het alles in ons opnemen om 'opgebouwd' te worden.  

Je gedachte dat we geen morele robots zijn is juist. Daarom zou het alarmsysteem in de verstand ook moeten afgaan bij het lezen van het zondevalverhaal. Een 'staat van onschuld' is een onmogelijkheid voor de mens. Een mens moet kennis hebben van de boom van Goed en Kwaad als hij überhaupt zich kan bezighouden met zoiets als liefde. Kennis nemen van dingen via ondervinding, het goede daarvan te behouden en het kwade weg te werpen is de kern van het menszijn. Het leven te leven en op elk moment te beslissen wie we zijn, is toch eigenlijk de zin van het leven. Wanneer we dan de gehele rest van de bijbel God bezig zien met het ‘redden’ van de mensheid, het ‘vergeven’ van de zonde,  kunnen we niet aan de gedachte ontkomen, dat God mensen genade aanbiedt voor iets waar Hij toch zelf verantwoordelijk voor is geweest, namelijk het menszijn van de mens.

Om hierboven weer een gedachtensysteem te leggen van 'boze machten' die op ons inwerken maakt het allemaal nog onbegrijpelijker, nog vreemder. In ieder geval hef je de verantwoordelijkheid en vrijheid van de mens er volledig mee op.

Is de definitie van christen zoiets als 'Iemand die probeert de werkelijkheid op de meest ongeloofwaardige manier uit te leggen'?

cheese

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #18 Gepost op: december 14, 2003, 12:46:41 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 10:55:21 schreef NewMillennium:
[...]

Alweer, waarom haal jij er 'verleidende machten' bij? Die vrijheid die je hebt heeft er totaal niets mee te maken. Wanneer je iets in je hand hebt kun je het weggooien of opbergen of gebruiken. Je doet een keus. Dit heeft totaal niets met 'verleidende machten' te maken.

Iemand die letterlijk met deze naieve denkbeelden leeft maakt zijn bestaan middeleeuws en benauwend. Je kunt hier dan op antwoorden dat een christen niet benauwd wordt omdat hij de 'tegenkracht' ervaart, Gods Geest. Maar op die manier stapel je alleen maar de ene banauwende zienswijze op de andere. Je haalt hiermee bijvoorbeeld Gods almacht en Gods perfektie onderuit. Je mondt bovendien uit in een wereldbeeld waar wij een soort speelbal zijn van veruit ons te bovengaande vreemde en onbegrijpelijke 'machten'. Zo wordt het ons inderdaad voorgesteld in Job, als je het op een kinderlijk letterlijke manier opvat. Ik heb dan ook nooit begrepen wat we met zo'n kijk op het leven zoals in Job moeten doen. Het allerprimitiefst is wel te zeggen dat 'alles goedkwam' toen Job weer andere kinderen ervoor in de plaats kreeg. Het is om moedeloos van te worden. De ene onmogelijke en depressieve gedachte na de andere in de bijbel, en dan moeten we het alles in ons opnemen om 'opgebouwd' te worden.  

Je gedachte dat we geen morele robots zijn is juist. Daarom zou het alarmsysteem in de verstand ook moeten afgaan bij het lezen van het zondevalverhaal. Een 'staat van onschuld' is een onmogelijkheid voor de mens. Een mens moet kennis hebben van de boom van Goed en Kwaad als hij überhaupt zich kan bezighouden met zoiets als liefde. Kennis nemen van dingen via ondervinding, het goede daarvan te behouden en het kwade weg te werpen is de kern van het menszijn. Het leven te leven en op elk moment te beslissen wie we zijn, is toch eigenlijk de zin van het leven. Wanneer we dan de gehele rest van de bijbel God bezig zien met het ‘redden’ van de mensheid, het ‘vergeven’ van de zonde,  kunnen we niet aan de gedachte ontkomen, dat God mensen genade aanbiedt voor iets waar Hij toch zelf verantwoordelijk voor is geweest, namelijk het menszijn van de mens.

Om hierboven weer een gedachtensysteem te leggen van 'boze machten' die op ons inwerken maakt het allemaal nog onbegrijpelijker, nog vreemder. In ieder geval hef je de verantwoordelijkheid en vrijheid van de mens er volledig mee op.

Is de definitie van christen zoiets als 'Iemand die probeert de werkelijkheid op de meest ongeloofwaardige manier uit te leggen'?

Beste Mil je gaat alleen op het tweede deel van mijn item in en niet op het eerste,
zou je dat wel gedaan hebben, had je hier diverse vragen niet hoeven te stellen,
ik wil wel verder op jouw argumenten ingaan, mits jij het ook op de mijne doet...
want deze horen voor mij bij elkaar...
vrijheid houdt in kunnen kiezen, zowel voor het goede als het kwade, derhalve moet het kwaad er ook zijn om voor te kunnen kiezen,
wezenlijk kwaad, geen abstract kwaad wat eigenlijk niet bestaat en slechts in gedachten zou bestaan, want als het kwaad slechts in gedachten zou bestaan, zou het goede ook slechts in gedachten bestaan en derhalve wordt God zelf ook niet meer als een menselijke projektie, maar misschien ben je daar ook wel op uit?...
« Laatst bewerkt op: december 14, 2003, 12:58:10 pm door cheese »

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #19 Gepost op: december 14, 2003, 01:11:37 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 23:41:04 schreef cheese:
[...]

Ch; ik begrijp uit jouw verhaal, dat je zegt, er is God en er is de mens, meer niet, geen engelen of andere wezens, slechts deze tweeheid God<>mens
want indien je zou zeggen, er zijn wel andere wezens zoals engelen, aartsengelen, tronen, cherubijnen, serafijnen etc. (of overheden, krachten, machten etc.),
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=333
dan zou je ook kunnen geloven, dat wat bij de mens gebeurd, nml. dat ze voor het kwaad kunnen kiezen, ook bij deze wezens als evenzo geschapen wezens een mogelijkheid is en dat ze dientengevolge als gevallen wezens (maw degenen die voor het kwaad gekozen hebben)  op de geschapen mens een invloed kunnen uitoefenen, die je zou kunnen beschrijven als verleiding tot het kwade,
zoals volwassenen ook bij kleine onschuldige kinderen kunnen uitoefenen..

Ik zie het verband niet. Wezenlijk kwaad heeft niets te maken met 'wezens' die boven ons staan en ons tot kwaad aanzetten, maar kwaad wordt 'wezenlijk' (krijgt essentie) wanneer het in handelingen tot uiting komt.

Gepraat over engelen, aartsengelen, cherubijnen, serafijnen, gevallen engelen, tronen, vastgebonden worden met banden in eeuwige duisternis, pratende slangen, Satans die op aarde worden geworpen en als een briesende leeuw te keer gaan, poel des vuurs, nieuw Jeruzalem, door demonen bezeten mensen enz. horen thuis in Tolkien, niet in het serieuze wereldbeeld van een modern mens.  

Het allertriests is wel het verhaal over oorlogvoeren in de hemel en de apocalyptiek. Wanneer je al deze dwaze mensenfantasiën serieus neemt kun je net zo goed het christelijke 'alles komt goed'-geloof wel opgeven. Wanneer wij later in de hemel 'de eeuwigheid vieren' zullen we toch mensen en engelen blijven, dus weer opnieuw tot zonde kunnen vervallen (net zoals de bijbel ook naief laat weten dat de satan voor een duizend jaar gebonden wordt, en dan om onverklaarbare redenen weer even wordt losgelaten en weer meteen de hele wereld achter zich krijgt, stel je voor na een geweldige regeringsperiode van Christus!). Wanneer zelfs de hemel niet oorlogvrij is, is het gedaan met elke vorm van logica, troost en zekerheden in het geloof. Maar goed, logica heeft nooit iets op gehad met godsdienst en sommige mensen willen nu eenmaal niets liever dan Hollywoodfilms ervaren.

Geloven in demonen en satan en andere grandioze fantasiën is dan ook een bewuste keuze op dezelfde manier als prefereer je de gele pers boven een dagblad als The Times of zie je God als Goed of als Boosaardig en Vertoornd. Een mens speelt vaak graag met angstvisioenen. Hij wordt erdoor gefascineerd. En weer anderen gebruiken het als wapen waarmee ze macht kunnen uitoefenen op hun ontvankelijke medemens.

Van angst moet een mens zich bevrijden.

cheese

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #20 Gepost op: december 14, 2003, 04:09:56 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 13:11:37 schreef NewMillennium:
[...]

Ik zie het verband niet. Wezenlijk kwaad heeft niets te maken met 'wezens' die boven ons staan en ons tot kwaad aanzetten, maar kwaad wordt 'wezenlijk' (krijgt essentie) wanneer het in handelingen tot uiting komt.

Gepraat over engelen, aartsengelen, cherubijnen, serafijnen, gevallen engelen, tronen, vastgebonden worden met banden in eeuwige duisternis, pratende slangen, Satans die op aarde worden geworpen en als een briesende leeuw te keer gaan, poel des vuurs, nieuw Jeruzalem, door demonen bezeten mensen enz. horen thuis in Tolkien, niet in het serieuze wereldbeeld van een modern mens.  

Het allertriests is wel het verhaal over oorlogvoeren in de hemel en de apocalyptiek. Wanneer je al deze dwaze mensenfantasiën serieus neemt kun je net zo goed het christelijke 'alles komt goed'-geloof wel opgeven. Wanneer wij later in de hemel 'de eeuwigheid vieren' zullen we toch mensen en engelen blijven, dus weer opnieuw tot zonde kunnen vervallen (net zoals de bijbel ook naief laat weten dat de satan voor een duizend jaar gebonden wordt, en dan om onverklaarbare redenen weer even wordt losgelaten en weer meteen de hele wereld achter zich krijgt, stel je voor na een geweldige regeringsperiode van Christus!). Wanneer zelfs de hemel niet oorlogvrij is, is het gedaan met elke vorm van logica, troost en zekerheden in het geloof. Maar goed, logica heeft nooit iets op gehad met godsdienst en sommige mensen willen nu eenmaal niets liever dan Hollywoodfilms ervaren.

Geloven in demonen en satan en andere grandioze fantasiën is dan ook een bewuste keuze op dezelfde manier als prefereer je de gele pers boven een dagblad als The Times of zie je God als Goed of als Boosaardig en Vertoornd. Een mens speelt vaak graag met angstvisioenen. Hij wordt erdoor gefascineerd. En weer anderen gebruiken het als wapen waarmee ze macht kunnen uitoefenen op hun ontvankelijke medemens.

Van angst moet een mens zich bevrijden.

ik begrijp, dat als jij alles wat jou ongevallig is uit de bijbel zou verwijderen er nog een klein A4tje overblijft?
maar dat even als ernstig grapje,
je omzeilt gewoon steeds weer mijn vraag, zijn er behalve God en de mens nog andere wezens?
en zo ja, kunnen deze wezens dan net als de mens nu voor het kwaad kiezen, maw het in handelingen neer zetten?

quote:

maar kwaad wordt 'wezenlijk' (krijgt essentie) wanneer het in handelingen tot uiting komt.
kijk als je nu zegt, er zijn geen andere wezens als God en de mens, dan kan ik je begrijpen en houdt ook direkt de diskussie op...
maar zijn er wel andere wezens, warom zou hun al niet overkomen kunnen zijn, wat de mens nu ook overkomt, nml.  het kwaad dmv handelingen wezenlijk laten worden
« Laatst bewerkt op: december 14, 2003, 04:25:43 pm door cheese »

joris

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #21 Gepost op: december 14, 2003, 04:14:39 pm »
Citaat
op 11 Dec 2003 16:48:59 schreef Zijnkind:
[...]

Wie helpt?[/quote>

Je kan het ook alleen hoor. De duivel is sterk, maar Jezus is nu eenmaal sterker. Je hoeft demonen niet te commanderen, je kan ze gewoon vertellen dat je op grond van het bloed van Jezus, de overwinnaar van de dood, de autoriteit terug neemt van je eigen leven. IN de naam van Jezus zullen demonen verdwijnen.
Vertrouw je het toch niet, roep dan de hulp in van een pastoraal werker van een evangelische gemeente.
Lees bijvoorbeeld eens het boek: overwinnaar van de duisternis van Anderson.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #22 Gepost op: december 14, 2003, 08:01:17 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 16:09:56 schreef cheese:

ik begrijp, dat als jij alles wat jou ongevallig is uit de bijbel zou verwijderen er nog een klein A4tje overblijft?
je omzeilt gewoon steeds weer mijn vraag, zijn er behalve God en de mens nog andere wezens?
en zo ja, kunnen deze wezens dan net als de mens nu voor het kwaad kiezen, maw het in handelingen neer zetten?
[...]

kijk als je nu zegt, er zijn geen andere wezens als God en de mens, dan kan ik je begrijpen en houdt ook direkt de diskussie op...
maar zijn er wel andere wezens, warom zou hun al niet overkomen kunnen zijn, wat de mens nu ook overkomt, nml.  het kwaad dmv handelingen wezenlijk laten worden

Het gaat er niet om of er andere wezens bestaan. Waarom niet zou ik zeggen, met de kennis die we van de uitgestrektheid van het heelal hebben. En als ze een beetje hersens hebben zoals wij, dan kunnen ze uiteraard kiezen in hun handelingen.

Waar het om gaat is dat het christelijk geloof theoriën heeft geschapen waarin een 'gevallen engel' satan genaamd zo ongeveer als alomtegenwoordig wordt gezien, en als een soort ondergod van alles uitspookt op de wereld, blijkbaar met ontelbare handlangers. Zij kunnen mensen 'in bezit nemen', verleiden, wonderen doen, enz. en worden gezien als eeuwig machtig en de wereld beheersend. Natuurlijk hebben we ook kreten zoals 'Jezus regeert' en 'God bestuurt alles', maar dat houdt niet in dat het eerste niet waar is.

Juist deze wirwar van vreemde gedachten is zo onaanneembaar dat wij moderne mensen deze gedachten uit ons denken verwijderen moeten. Als God een beetje God is dan zal het voor ieder duidelijk zijn dat Hij logischerwijs geen tegenstander kán hebben, en zeker niet voor eeuwig maar een spelletje met hem speelt (waarvan de uitkomst blijkbaar al vaststaat, maar de satan blijkbaar maar nooit begrijpt).

De enige reden waarom christenen in deze onzin geloven is omdat ze ermee opgegroeid zijn en af en toe door griezelverhalen banggemaakt worden. Het is bedroevend dat ons geloof meer door heidense invloeden is gevoed dan door het Oude Testament.

joris

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #23 Gepost op: december 14, 2003, 08:40:34 pm »
ik denk wel dat er te groot van Satan wordt gedacht, we zetten hem vaak neer als een gelijkwaardig partner van God. maar dat is niet zo, Satan zit een trap lager, hij zit meer op het niveau van Michael de aartsengel.

Maaraan de andere kant denk ik ook dat er te klein over satan wordt gedacht. Veel christenen, vooral de traditionele, zien nergens het werk van satan in, niet in muziek, niet in films, niet in horoscopen, niet in homeopathie en ga zo maar door.

Ik geloo fdat satan machtig is, maar dat wij als christenen op bevrijd gebied mogen staan en die vrjiheid mogen opeisen in de naam van Jezus Christus.

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #24 Gepost op: december 14, 2003, 09:00:15 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 20:40:34 schreef joris:
ik denk wel dat er te groot van Satan wordt gedacht, we zetten hem vaak neer als een gelijkwaardig partner van God. maar dat is niet zo, Satan zit een trap lager, hij zit meer op het niveau van Michael de aartsengel.

Maaraan de andere kant denk ik ook dat er te klein over satan wordt gedacht. Veel christenen, vooral de traditionele, zien nergens het werk van satan in, niet in muziek, niet in films, niet in horoscopen, niet in homeopathie en ga zo maar door.

Ik geloo fdat satan machtig is, maar dat wij als christenen op bevrijd gebied mogen staan en die vrjiheid mogen opeisen in de naam van Jezus Christus.

Onzin op onzin stapelen. Satan wellicht wel een alomtegenwoordig persoon, maar niet zo machtig als wel gezegd wordt. Maar horoscopen, muziek, films, homeopathie, allemaal dingen waar mensen mee bezig zijn, dingen die mensen uitvinden, ja, daar moet de satan af en toe weer wél bij gedacht worden.

Christenen moeten meer het werk van de satan om zich heen zien, maar een ademtocht later wordt gezegd dat we 'op bevrijd gebied staan'. En terwijl net opgemerkt is dat de satan niet zo machtig is, maar zo ongeveer op het niveau staat van Michael (de aartsengel van een paar meter  die in Hamburg een kerk beschermt maar voor de rest zo ongeveer de gehele geschiedenis niets te doen heeft) zegt men even later weer 'ik geloof dat satan machtig is'. Als de reactie weer een ademtocht verder zou gaan zou er weer opgemerkt kunnen worden dat satan zich in het bijzonder richt op het verleiden van gelovigen (hoewel ze op bevrijd terrein staan). En wat zegt nu zo'n redenering als 'wij staan op bevrijd gebied' en in dezelfde zin mogen we die vrijheid opeisen in de naam bvan Jezus Christus? Zijn we nu bevrijd of moeten we om de haverklap vragen om bevrijding?  

Wat is het om moe van te worden zo'n stapel totaal wazige gedachten in 's mensen denken aan te treffen die men voor waar en werkelijkheid beschouwt. Begrijpen gelovigen niet dat ze in een zelfontworpen spinnenweb van ongerijmdheden leven, van begin tot eind in een fantasiewereld leven die (in dit geval nu we het over demonen hebben) hun alleen maar angst en benauwdheid in het leven kan scheppen?

Ik vind het onbegrijpelijk. Ik ben blijkbaar de enige die bevrijd is van satan en demonen. En ik hoef totaal niets op te eisen van Jezus Christus. Alleen m'n gezond verstand gebruiken is al genoeg om alle demonen boze geesten en duivels in het niet te doen verdwijnen.

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #25 Gepost op: december 14, 2003, 09:02:50 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 16:09:56 schreef cheese:
[...]

Je hoeft niets uit de bijbel weg te scheuren, alleen maar inzien dat het de gedachten van de mens over God zijn, niet Gods woord aan ons. Wanneer je dat inziet gaat de hele bijbel weer open en begrijp je alles.

cheese

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #26 Gepost op: december 14, 2003, 09:13:54 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 21:02:50 schreef NewMillennium:
[...]

Je hoeft niets uit de bijbel weg te scheuren, alleen maar inzien dat het de gedachten van de mens over God zijn, niet Gods woord aan ons. Wanneer je dat inziet gaat de hele bijbel weer open en begrijp je alles.

als je nu diverse andere topics van mij gelezen zou hebben, zou je weten dat ik dat niet zo'n rare gedachte vind :) :)

zoals oa:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=494

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #27 Gepost op: december 14, 2003, 09:22:08 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 21:13:54 schreef cheese:
[...]

als je nu diverse andere topics van mij gelezen zou hebben, zou je weten dat ik dat niet zo'n rare gedachte vind :) :)

zoals oa:
Sorry, ik heb het nog niet gelezen, maar ga me er wat later in je gedachten verdiepen.

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #28 Gepost op: december 14, 2003, 09:34:19 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 21:13:54 schreef cheese:
[...]

zoals oa:
Ik heb het topic doorgelezen en concludeer dat je best gezond denkt en niet van zwart wit probeert te maken, zoals zoveel andere christenen daar doen.

cheese

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #29 Gepost op: december 14, 2003, 09:53:51 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 21:34:19 schreef NewMillennium:
[...]

Ik heb het topic doorgelezen en concludeer dat je best gezond denkt en niet van zwart wit probeert te maken, zoals zoveel andere christenen daar doen.
ik kan je ook niet alle links geven naar alle andere topics maar hier is er nog een met diverse verwijzingen:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1868&pageID=1

mijn instelling is, dat geloven en wetenschap elkaar niet in de weg kunnen zitten, dat veel wat in de bijbel staat niet letterlijk, maar meer geestelijk gezien moet worden, verder heb ik de idee van reincarnatie hier gelanceert,
dus als je bij de rubriek _leer en leven_ kijkt, zul je me veel tegenkomen en ook standpunten zien uitdragen, die meestal door rasechte gkv-leden bestreden of betwijfeld worden,
over de zogenaamde zondeval heb ik ook eea geschreven in diverse topics van anderen, op dat punt herken ik me ook wel in jouw visie, behalve dan dat een demon voor mij bestaanstrecht heeft, maar binnen bepaalde grenzen...

joris

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #30 Gepost op: december 14, 2003, 10:38:32 pm »
ik zou zeggen: lees je bijbel gewoon nog een keer.

cheese

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #31 Gepost op: december 14, 2003, 10:43:02 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 22:38:32 schreef joris:
ik zou zeggen: lees je bijbel gewoon nog een keer.

aan wie richt zich uw boodschap?
vraagt Cheese
« Laatst bewerkt op: december 15, 2003, 12:05:13 pm door cheese »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #32 Gepost op: december 14, 2003, 11:19:47 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 13:13:14 schreef NewMillennium:
In feite is dat ook waar je eigenlijk op aanstuurt: je wil graag van iemand horen dat het 'een zwakheid van het vlees is'. Je wil van de demonen afkomen, maar omdat je door bijgeloof bent geïndoktrineerd en bang bent de bijbel tegen te spreken kun je het jezelf alleen via een omweg wijsmaken dat het niet gaat om demonen. Onderzoek eens hoeveel je eigen leven als christen gebaseerd is op angst.

Je leest niet wat ik al eerder schreef. Het gaat niet om mij maar om een msn-chatcontact. Angst voor de duivel is ook niet aanwezig bij mij. En God? Beginnen zijn boodschappers (maar in die engelen geloof jij niet..) niet altijd met "vrees niet"?  :)
satan en co werkt het meest actief met hen die nog niet van hem zijn. De rest behoeft hooguit wat afleiding om hen niet tot geloof in Jezus te laten komen. Degene die hij nog niet in zijn macht heeft...daar kan hij nog scoren. Christenen dus.

Het msn-contact waar ik het over had is iemand die nog maar weinig met het geloof doet. Toch is het niet geheel weg. Je kunt het uitleggen als een geloofscrisis en ik kan op afstand ook niet beoordelen wat er precies aan de hand is. Vandaar mijn opmerking dat ik een andere oorzaak niet uitsluit.

Ik vind het triest dat je hele delen uit de bijbel naast je neerlegt. Het bestaan van andere schepselen die wij niet direct kunnen waarnemen leg je naast je neer. Denk je soms dat God is blijven steken bij de zichtbare schepping? Wat een onzin!
En wat een hoogmoed om mensen die Gods woord wel serieus nemen als middeleeuws, angstig, bijgelovig en geindoktrineerd weg te zetten. Ik heb al eerder aangegeven dat ik dit topic niet voor dit soort discussies heb bedoeld. Ik ben niet voor niets uit het topic over satan met dit nieuwe topic begonnen. Voer dit soort discussies maar in dat topic.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #33 Gepost op: december 14, 2003, 11:25:07 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 16:14:39 schreef joris:
Je kan het ook alleen hoor. De duivel is sterk, maar Jezus is nu eenmaal sterker. Je hoeft demonen niet te commanderen, je kan ze gewoon vertellen dat je op grond van het bloed van Jezus, de overwinnaar van de dood, de autoriteit terug neemt van je eigen leven. IN de naam van Jezus zullen demonen verdwijnen.
Vertrouw je het toch niet, roep dan de hulp in van een pastoraal werker van een evangelische gemeente.
Lees bijvoorbeeld eens het boek: overwinnaar van de duisternis van Anderson.
Thanx. idd kan ik het alleen. Maar het ging om een ander dan mezelf zoals je ook hierboven kunt lezen. Hoe zou je dat doen (want ik ken die persoon niet in real-life)? Waarom evangelische gemeente trouwens? De persoon van de bidgroepen deed dat met mensen uit meerdere kerkelijke gezindten.

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #34 Gepost op: december 15, 2003, 11:12:24 am »

quote:

op 14 Dec 2003 23:19:47 schreef Zijnkind:
[...]

Je leest niet wat ik al eerder schreef. Het gaat niet om mij maar om een msn-chatcontact. Angst voor de duivel is ook niet aanwezig bij mij. En God? Beginnen zijn boodschappers (maar in die engelen geloof jij niet..) niet altijd met "vrees niet"?  :)
satan en co werkt het meest actief met hen die nog niet van hem zijn. De rest behoeft hooguit wat afleiding om hen niet tot geloof in Jezus te laten komen. Degene die hij nog niet in zijn macht heeft...daar kan hij nog scoren. Christenen dus.

Het msn-contact waar ik het over had is iemand die nog maar weinig met het geloof doet. Toch is het niet geheel weg. Je kunt het uitleggen als een geloofscrisis en ik kan op afstand ook niet beoordelen wat er precies aan de hand is. Vandaar mijn opmerking dat ik een andere oorzaak niet uitsluit.

Ik vind het triest dat je hele delen uit de bijbel naast je neerlegt. Het bestaan van andere schepselen die wij niet direct kunnen waarnemen leg je naast je neer. Denk je soms dat God is blijven steken bij de zichtbare schepping? Wat een onzin!
En wat een hoogmoed om mensen die Gods woord wel serieus nemen als middeleeuws, angstig, bijgelovig en geindoktrineerd weg te zetten. Ik heb al eerder aangegeven dat ik dit topic niet voor dit soort discussies heb bedoeld. Ik ben niet voor niets uit het topic over satan met dit nieuwe topic begonnen. Voer dit soort discussies maar in dat topic.
Ik vind het triest dat mensen in onze tijd nog steeds bij het wereldbeeld van de bijbel blijven steken. Ik leg niet het bestaan van andere wezens naast mij neer. Ik leg alleen dat neer wat voor ons leven schade oplevert. Als je dat hoogmoedig noemt, dan moet ik zeggen dat de woorden een clichee zijn die ik van gelovigen al honderden keren gehoord heb. Probeer eens een ander woord te vinden voor mijn intellectuele eerlijkheid. Iemand zoals ik die 40 jaar lang christen is geweest wordt niet afvallig omdat het zo leuk is. Je wordt door zoiets tegen wil en dank gedwongen. Ik moet mijn eerlijkheid van gedachten boven welk geloofsvooroordeel dan ook stellen. Dit is de hoogste menselijkheid. Zijn moslims die de koran niet-geïnspireerd door God noemen hoogmoedig? Als je het boek van Mormon afwijst omdat het niet voldoet aan jouw eisen van goddelije inspiratie, ben je dan hoogmoedig? Als je zegt dat je niet in reïncarnatie gelooft, ben je dan hoogmoedig? Hou op met dat woord hoogmoedig. Het is ontmoedigend altijd weer voor hoogmoedig uitgemaakt te worden.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #35 Gepost op: december 15, 2003, 11:16:14 am »
Beste NM....ik stop ermee zodra jij stopt met jouw neerbuigende typeringen van bijbelgetrouwe christenen. De woorden die jij tot nu toe gebruikte om je oordelen uit te drukken zijn kwetsender dan "hoogmoed".

aidan

• religie geinteresseerde
    • Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #36 Gepost op: december 15, 2003, 05:42:12 pm »
ik wil ook nog reageren op enkele geschreven dingen uit deze discussie, allereerst het demonen iets.. bidden kan inderdaad heel goed helpen omdat je je hoop en geloof erin stopt.. en ook heksen kunnen niet ontkennen dat zoiets heel goed kan helpen,

dan wil ik het hebben over heksen en wicca, ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat christenen zoveel oordelen uit onwetendheid, hoeveel weten jullie nu echt van hekserij af dat jullie kunnen zeggen dat het iets slechts is?? de oorzaak van de heksenhaat in de eerste plaats is angst.. het is al rond 1500 in onze jaartelling begonnen, christenen prenten elkaar en andere in dat hekserij slecht zou zijn en halen er eventueel bewijs voor uit de bijbel of nemen andere omweggetjes.. er wordt ingespeeld op jullie angst door te praten over zwarte magie, over vervloekingen en over het feit dat mensen die zich met hekserij in laten in de hel zouden komen.

begrijp me niet verkeerd, op zich vind ik christendom een hele mooie religie anders zou ik in de eerste plaats niet op een forum als deze komen, maar ik vind het niet erg goed dat mensen zich laten inpalmen door een religie, jullie kunnen perfect voor jezelf oordelen toch?? daarom vind ik het zo jammer dat zoveel mensen meteen gaan denken dat hekserij verkeerd is alleen maar omdat hun religie dat beweert.. het kan best waar zijn dat heksern later in de hel komen omdat ze foute beslissingen hebben gemaakt maar dat weet je niet zeker en als dat zo is dan is dat wat ze terug krijgen voor hun fouten, daar hebben wij als mens toch niet over te oordelen?? ze dienen ons toch geen schade toe als mens??

om even wat te verduidelijken over hekserij, hekserij is een manier van leven die veel leert over de natuur en niet bang is voor alternatieve manieren zoals wat jullie magie noemen, als er zwarte magie bestaat bestaat er ook witte magie, maar dat kan volgens christenen niet omdat alle occulte magie fout is dus waarom noemen jullie het zwarte magie?? omdat christelijke magie zoals bidden wel goed is?? nou.. dat is dus ook zo met hekserij, het is zo dat magie eigelijk meer neutraal is en dat het effect bepaald of het fijn of niet fijn is, maar zelfs in hekserij is daar een systeem voor gebouwd waardoor je verantwoordelijkheid leert met magie, er is een regel die zegt: alles wat je doet keert driemaal naar je terug, het is dezelfde morale regeling als in het christendom, doe goed en kom in de hemel, doe kwaad en je gaat naar de hel, zo ook in hekserij maar dan in ons leven, als je magie uitvoert met negatieve uiting(zoals vervloekingen) dan krijg je er een effect op terug, als je een bank berooft moet je naar de gevangenis, de reactie op je acties keren altijd naar je toe.. en in hekserij is dat niet uitgesloten, is het jullie dan nooit opgevallen dat zelfs op televisie vrijwel alle magie voor goed wordt gebruikt?? in charmed verslaan ze er demonen mee, in harry potter doen ze er ook goed mee en is de enige slechte magie van hun kinderplagerijtjes.. ik spreek veel mensen en er zit ook een grote groep heksen bij en ik heb van geen enkele van hun een slechte beweegreden opgemerkt, geen van de serieuze heksen zijn van plan machtig tovenaar te worden of een sprookjesheks die kwaad aanricht.. er zijn veel moraalgevende teksten die dat afleren..

nu heb ik een deel van de magie van hekserij verduidelijkt en hopelijk duidelijk genoeg om jullie te laten weten dat de visie van de heks leert dat magie een verantwoordelijkheidsmacht is en niet voor slechte dingen is, ik hoop dan ook dat ik jullie respect hierin heb want ik heb een paar maal opgemerkt dat elk tegenstrijdig of niet overeen komend berichtje zwaar bekritiseerd wordt op een christelijk forum alleen maar omdat de visie wat verder reikt dan de inhoud van de bijbel,

waar ik nog meer op wou reageren is respect.. ik heb het net al een beetje over respect gehad maar het merkt me op dat er noch voor christendom, noch voor hekserij, noch voor andere religies respect is, hoe verwacht men wederzijds respect te krijgen als ze het zelf niet hebben?? de islam toont geen respect voor christenen, christenen tonen geen respect voor de islam en hekserij, hekserij toont geen respect voor respectloze christenen.. ik wil maar zeggen, als je in je eigen geloof gelooft en misschien denkt dat dat het enige juiste geloof is, waarom respecteer je het dan niet als anderen er niet zo over denken, het belangrijkste is toch dat je er zelf in gelooft?? waarom moeten anderen er dan ook perse in geloven?? is het uit angst dat het toch niet het juiste geloof is?? is het uit koppigheid?? is het omdat iedereen hetzelfde moet denken als jou?? of ben je begaan met de medemens en wil je ze behoeden voor een slecht lot, het kan allemaal.. maar je moet begrijpen dat ieder mens recht heeft op een eigen keus en dat respect echt NODIG is, vooral in een maatschappij met steden zo groot als deze, als je geen respect meer voor mekander hebt dan loopt het helemaal uit de hand en valt het met geen mogelijkheid meer in controle te houden..

en newmillenium, ik begrijp je heel goed en ik geef je ook zeker geen ongelijk in je mening maar misschien zou je ze wat aardiger kunnen vermelden, ik bedoel ermee.. mensen die kritiek of neerbuigende teksten tegenover hun krijgen te lezen gaan er toch geen moeite om doen om dat te accepteren, als ik zeg dat je een grote eikel bent dan ga je me toch ook gewoon uitschelden of slaan?? maar als ik zeg dat je egoistisch bent geweest door te zeggen dat je liefje jouw bezit was en dat je beter kunt proberen te veranderen omdat zulke mensen het niet lang pikken.. dan zul je waarschijnlijk heel wat meer luisteren.. omdat de kritiek onderbouwd is en met een echte reden.. mensen zien alleen wat je zegt.. niet wat je denkt.. misschien helpt het.. want als niemand je serieus neemt dan zul je nooit duidelijk maken wat je duidelijk wil maken..

liefs aidan
if you don't look further you won't see more..

Michael

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #37 Gepost op: december 15, 2003, 06:03:22 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 19:46:09 schreef cheese:

Dat lijkt me niet. Dat is gewoon een naam. Het bestaan van een automobiel betekent toch ook niet dat er een "handmatigmobiel" bestaat? Zo'n naam ontstaat in de loop van tijd en zegt niets over het wel of niet bestaan van andere dingen lijkt mij. Wat natuurlijk niet uitsluit dat het er wel kan wezen.

quote:

Waarom zou je het kwaad dat mensen doen, bij demonen in de schoenen moeten schuiven?
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

cheese

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #38 Gepost op: december 15, 2003, 06:14:09 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 18:03:22 schreef Michael:
[...]

Dat lijkt me niet. Dat is gewoon een naam. Het bestaan van een automobiel betekent toch ook niet dat er een "handmatigmobiel" bestaat?

Ch:(;-) auto-mobiel betekend zelf-beweger en deze naam werd gekozen als tegenhanger van de paard-en-wagens, die dus door pk werden voortbewogen

quote:

Zo'n naam ontstaat in de loop van tijd en zegt niets over het wel of niet bestaan van andere dingen lijkt mij. Wat natuurlijk niet uitsluit dat het er wel kan wezen.

Ch; ja kan ook eigenschap ipv gradatie zijn

quote:

Waarom zou je het kwaad dat mensen doen, bij demonen in de schoenen moeten schuiven?
Ch; moet je ook niet doen, daar mensen zelf verantwoordelijk blijven, maar als verleidingskracht hebben ze zeker wel een funktie,

joris

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #39 Gepost op: december 15, 2003, 07:01:33 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 23:19:47 schreef Zijnkind:
[...]

omdat gereformeerden meestal niet zo in duivels en demonen geloven en meestal ook niet geloven dat ze op grond van bijvoorbeeld efeze 1 macht hebben om op geloof bergen te verzetten.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #40 Gepost op: december 15, 2003, 08:43:26 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 19:01:33 schreef joris:
omdat gereformeerden meestal niet zo in duivels en demonen geloven en meestal ook niet geloven dat ze op grond van bijvoorbeeld efeze 1 macht hebben om op geloof bergen te verzetten.

Je verbaast me alweer. Ik ken je achtergrond uit andere topics. Ik begrijp niet dat je dit geschreven hebt want er zijn vele broeders en zusters die zich hier absoluut niet in zullen herkennen. Er is echter een verschil in "geloven in" en belangrijk vinden. Idd zal bij menig gereformeerde de onzichtbare schepping ondergeschikt zijn aan de ontzichtbare schepper en de zichtbare naasten. Dat kan zelfs in een (bijna) totaal negeren uitmondden. Toch moet ik nog de 1e tegenkomen die werkelijk niet in demonen en engelen gelooft.

Wat de kracht van het geloof betreft....als ex-ouderling kan ik je daar wat mooie getuigenissen van mensen uit mijn wijk over vertellen. Maar kan ik niet zomaar doen. De betreffende gesprekken vallen onder mijn ambtsgeheim cq vertrouwensrelatie en de gebeurtenissen zijn vaak vrij makkelijk tot bepaalde mensen te herleiden.

Hoewel ik geen details weet heb ik begrepen dat in de betreffende bidgroep tegen occulte manifestaties o.a. ook ngk-ers en baptisten actief zijn. Maar dat zou ik nog eens moeten navragen.
Bedankt voor de gebeden. Ik hoop dat de relatie met God herstelt wordt voor igg mijn msn-contact.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #41 Gepost op: december 15, 2003, 08:52:54 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 18:14:09 schreef cheese:
Ch; moet je ook niet doen, daar mensen zelf verantwoordelijk blijven, maar als verleidingskracht hebben ze zeker wel een funktie

Dat is in de kern waar het inderdaad om gaat. satan verleid (vanaf het paradijs) en wij moeten kiezen. Volgen we God of satan. Keer op keer. Geven we de 1 ruimte...dan is de ander afwezig in ons leven. Toch kun in je dit leven veranderen van keuze. En God kan je daarbij helpen. Daarom dus ook geen angst. We hebben last van demonen maar met God in je leven hebben ze geen kans.

Naast het bidden om demonen af te houden bid ik ook voor de Geest in het leven van mijn contact. O.a. door te bidden voor contacten met christenen in haar buurt die haar verder kunnen helpen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #42 Gepost op: december 15, 2003, 09:09:01 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 17:42:12 schreef aidan:
waarom moeten anderen er dan ook perse in geloven?? is het uit angst dat het toch niet het juiste geloof is?? is het uit koppigheid?? is het omdat iedereen hetzelfde moet denken als jou?? of ben je begaan met de medemens en wil je ze behoeden voor een slecht lot, het kan allemaal.. maar je moet begrijpen dat ieder mens recht heeft op een eigen keus en dat respect echt NODIG is, vooral in een maatschappij met steden zo groot als deze, als je geen respect meer voor mekander hebt dan loopt het helemaal uit de hand en valt het met geen mogelijkheid meer in controle te houden..

Respect of beter...LIEFDE voor de naaste is wat Christus ons gebied direct na dat andere gebod van LIEFDE voor God. Omdat je blijkbaar al met wat geloofsgenoten in de clinch hebt gelegen zal ik nu niet ingaan op hekserij. Je bent blijkbaar al bekend met veroordelende bijbelteksten. Als je wilt kunnen we verder in een topic over hekserij discuseren maar is hier nogal off-topic.

Je andere vraag om het waarom van het willen bekeren kan ik niet onbeantwoord laten. Het is eigelijk een vraag waarom de christelijke levenswijze nu ZO belangrijk is dat ik hem wel moet delen met anderen. Het antwoord is weer diezelfde LIEFDE. Gods LIEFDE voor ons wel te verstaan. De LIEFDE die Hij toonde door het grote offer dat Hij bracht om ons te redden. Dat vinden...en je weet wat leven werkelijk inhoudt. Dat hou je niet voor jezelf...dat deel je met anderen. en het doet je verdriet als anderen dat negeren. Ja...dat is hun eigen keus en wij kunnen anderen niet dwingen. Is vroeger wel geprobeerd maar ten zeerste af te keuren. Maar als je anderen de keuze van hun leven ziet afwegen (als ze dat al doen, demonen zijn er juist zo sterk in om alles te verdoezelen) en uiteindelijk de dood kiezen....dan kun je je het toch wel voorstellen dat we niet aan de zijlijn blijven toekijken hoe die ander dan ook kapot gaat? Dat zou weer niet liefdevol zijn.

aidan

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #43 Gepost op: december 15, 2003, 09:45:27 pm »
maar als je wilt delen vanwege die persoonlijke reden die als drijfveer werkt in een situatie, laat het dan zien en dring het niet op.. er is een verschil tussen iets delen en iets aandringen.. als iemand na 1 of 2 keer nee zegt dan kunnen mensen dat toch respecteren en ook nadat respecteren ook gewoon blijven doen tegen zulke mensen?? niet-christenen zijn gewoon mensen hoor en niet paria's.. toch is het woordje respect heel vaak ver te zoeken.. bij iedereen.. en in het geval van christenen is dat precies hetzelfde en ik vind dat iedereen respect moet bezitten.. en ik vind dat onrespectvolle mensen het christendom flink omlaag brengen zoals de befaamde jehova getuigen als beste voorbeeld, aan mensen hun deuren komen en hun geloof opdringen aan mensen.. de een meer als de ander.. hoe verwacht je dat mensen het christendom veel gaan waarderen als de mensen die het als religie hebben het helemaal verkeerd uiten, jezus leert ons bovendien dat het gaat om het innerlijk en niet om vaste regeltjes zoals de mensen die achter hem aan zaten totaan zijn kruiziging.. terwijl er nu niet veel beter wordt gehandelt.. er is een bekende van me die een site over hekserij heeft aangeklaagd via een achterdeurtje in de wet, in portugal geloof ik heeft een rechter uitgesproken dat de kruizen uit de openbare school gehaald moesten worden vanwege religie vrijheid die geschonden werd tegenover islamieten in die school, nu is de regering aan het uitzoeken of dat wel wettelijk is geweest omdat ze liever katholieke kruizen zien.. er zijn dreigbrieven gestuurd naar heksen door christenen.. ik wil niet veel zeggen maar ik vind dat het christendom moet vertegenwoordigen waar het voor staat, liefde, vriendschap.. een wil naar een leven zonder veel rot dingen.. (daar zijn die 10 verboden toch eigelijk voor?? het zijn allemaal sociale regels die helpen een betere maatschappij te creeeren) maar dat wordt helemaal verkeerd geuit en dat vind ik zo jammer.. het is alsof er een oorlog is tussen religies.. maar nu ga ik alleen nog maar verder off-topic dus zal ik het hierbij laten..

Zijnkind

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #44 Gepost op: december 16, 2003, 10:41:41 pm »
Op zich met je eens hoor. Ik moest wel ff denken aan hoe Jezus soms tekeer ging tegen farizeers en handelaren in de tempel. Dat zou je dus ook afkeuren? Maar goed. Het blijft ook het werk van zondige mensen. Met hun gebreken. Christen of niet. Je moest eens weten wat je als christen aan vooroordelen en beschuldigingen moet slikken...
De methoden van Jehova's getuigen keur ik ook af. Op zich is het goed dat ze contact zoeken met mensen maar het kan ook TE opdringerig. Dan geef je God nauwelijks ruimte om met die contacten aan de slag te gaan. Het getuigd idd niet van respect en liefde om iemand proberen klem te praten. Laat hem/haar liever "zelf" conclusies trekken uit hetgeen je hem/haar aandraagt.

Johan V.

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #45 Gepost op: december 17, 2003, 12:15:10 am »
Mil,

we kunnen lang en breed discussieren over hoe reeël demonen zijn. Om eerlijk te zijn denk ik dat de meeste christenen die hier aanwezig zijn een demoon niet zullen herkennen als ze er tegenaanlopen.

Toch is er één ding wat ons absoluut overtuigt dat ze wel degelijk realiteit zijn en dat is de Bijbel. Frappant dat de bijbel het op dit punt ook over jou heeft.

Voor alle medechristenen geldt hier: Onderzoekt de geesten of ze uit God zijn. Bid daarom of je daadwerkelijk het onderscheidingsvermogen mag krijgen.

Er is meer tussen hemel en aarde dan wij kunnen zien. Maar wat dat betreft moet ik Mil gelijk geven: We hebben niets om bang voor te zijn, want wij zijn er zeker van dat noch machten noch krachten, noch hoogte noch diepte ons zal kunnen scheiden van de liefde van God die is in Jezus Christus.

Maar wees nuchter, laat je niet van slag brengen door allerlei spookverhalen. Maar ook: Wees waakzaam. Laat je niet door ongeloof of naïviteit in de problemen brengen.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Pulpeet

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #46 Gepost op: december 17, 2003, 12:31:00 am »

quote:

op 15 Dec 2003 17:42:12 schreef aidan:
[...] alles wat je doet keert driemaal naar je terug, het is dezelfde morale regeling als in het christendom, doe goed en kom in de hemel, doe kwaad en je gaat naar de hel [...]
Maar dat is de boodschap van het christendom nu juist niet. Je komt in de hemel (wat dat ook moge betekenen) als de gerechtigheid van Christus je toegerekend wordt, niet door je eigen gerechtigheid.

aidan

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #47 Gepost op: december 17, 2003, 02:07:17 am »
danku zijnkind:) ben het ook grotendeels met je eens, k wil alleen nog zeggen.. zijn die vooroordelen niet oordelen die gebaseerd zijn op realiteit?? ik weet dat er genoeg respectvolle mensen zijn in het christendom en dat het dan ook meer een maatschappelijk probleem is dan dat het echt een religieus punt is.. maar de meeste vooroordelen die ik over het christendom hoor hebben toch zeker wel een kern van waarheid en ik denk ook dat als men de oorzaak van de vooroordelen weghaalt dat het christendom dan ook weer een veel betere kijk geeft want bijvoorbeeld beweren dat het christendom het enige juiste is en iedereen die daarin niet gelooft bij wijze van spreke de kop af hakken heeft meestal een averechts effect sinds mensen niet van gevangenheid houden, als iemand zegt wat juist is zonder die beslissing aan hun te laten zullen ze tegendraads zijn net als kleine kinderen.. als je mensen op hun beloop gaan zien ze meestal net zo goed hoe mooi het christendom nu eigelijk is, daarom stel ik mezelf ook los van meningen van andere christenen als het me gaat om de inhoud van het christendom, als ik dat niet deed dan zou de hele essentie van het christendom me ontgaan puur omdat ik dat de invulling van de medemens zou voorop stellen.. en sinds die bij heel veel mensen niet erg ver reikt.. maar alleen bij hetgeen dat er met de paplepel is ingegoten zou dat een negatief effect hebben op me.. dat is eigelijk ook het hele doel van mijn aanmelding op deze site geweest als geinteresseerde in religies, om te proberen mensen te laten inzien dat er andere manieren zijn om dingen te bereiken, andere dingen in het leven om te zien.. die je beiden kunt volbrengen..  zonder je eigen geloof te verliezen.. want zeg nu zelf, hoe kun je het christendom verspreiden als het een slechte naam heeft.. en als dat het geval is zou je misschien een andere weg in kunnen slaan om het alsnog te verspreiden..

NewMillennium

• Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #48 Gepost op: december 17, 2003, 09:07:49 am »

quote:

op 17 Dec 2003 00:15:10 schreef Johan V.:
Mil,

we kunnen lang en breed discussieren over hoe reeël demonen zijn. Om eerlijk te zijn denk ik dat de meeste christenen die hier aanwezig zijn een demoon niet zullen herkennen als ze er tegenaanlopen.

Toch is er één ding wat ons absoluut overtuigt dat ze wel degelijk realiteit zijn en dat is de Bijbel. Frappant dat de bijbel het op dit punt ook over jou heeft.

Voor alle medechristenen geldt hier: Onderzoekt de geesten of ze uit God zijn. Bid daarom of je daadwerkelijk het onderscheidingsvermogen mag krijgen.

Er is meer tussen hemel en aarde dan wij kunnen zien. Maar wat dat betreft moet ik Mil gelijk geven: We hebben niets om bang voor te zijn, want wij zijn er zeker van dat noch machten noch krachten, noch hoogte noch diepte ons zal kunnen scheiden van de liefde van God die is in Jezus Christus.

Maar wees nuchter, laat je niet van slag brengen door allerlei spookverhalen. Maar ook: Wees waakzaam. Laat je niet door ongeloof of naïviteit in de problemen brengen.

Je schrijft best mooie dingen, maar je komt er geen centimeter verder mee. Al die dingen die je zegt kan iemand met tegengestelde denkbeelden ook oplepelen.

'Onderzoekt de geesten of ze uit God zijn' en bidden om onderscheidingsvermogen heeft mensen alle eeuwen door op verschillende 'antwoorden van boven' doen uitkomen.

Dat er meer is tussen hemel en aarde dan wij kunnen zien is iets wat niemand zal tegenspreken, zelfs niet de allergrootste atheïst.

'Laat je niet door ongeloof of naïviteit in de problemen brengen' is een woord gericht aan mensen die geloven in de realiteit van een wereld van demonen. Dát is problemen scheppen. 'Nuchter' zijn is je niet inlaten met flauwekul die je ziel beschadigt en waarvoor geen enkele goede reden bestaat het serieus te nemen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Demonen bestrijden
« Reactie #49 Gepost op: december 17, 2003, 10:26:15 am »

quote:

In dit topic schreef NewMillennium:
Je schrijft best mooie dingen, maar je komt er geen centimeter verder mee.
Denkbeelden oplepelen.
Dát is problemen scheppen.
Je inlaten met flauwekul die je ziel beschadigt
Waarvoor geen enkele goede reden bestaat het serieus te nemen.
Ze verbeelden zich de demonen en hup, daar zijn ze dan ook.
Het allerzieligst is wel een christen die bang voor ze is.
En dat geloof jij, die de Tempel van de Heilige Geest bent?
Voor een modern mens doen deze denkbeelden alleen maar schade aan je ziel.
maar omdat je door bijgeloof bent geïndoktrineerd en bang bent de bijbel tegen te spreken kun je het jezelf alleen via een omweg wijsmaken dat het niet gaat om demonen.
Wat een wereldbeeld!
Geweldig zo'n oplossing voor een probleem dat je eerst schept!
Wat heeft 'Hij leeft en regeert. Halleluja' nu voor andere betekenis dan dat het volslagen abracadabra, het toppunt van ongeloofwaardigheid is voor een ongelovige?
Op welke manier onderscheidt jouw wereldbeeld zich van iemand die high van drugs is?
Iemand die letterlijk met deze naieve denkbeelden leeft maakt zijn bestaan middeleeuws en benauwend.
De enige reden waarom christenen in deze onzin geloven is omdat ze ermee opgegroeid zijn en af en toe door griezelverhalen banggemaakt worden.
Juist deze wirwar van vreemde gedachten is zo onaanneembaar dat wij moderne mensen deze gedachten uit ons denken verwijderen moeten.
Onzin op onzin stapelen.
Wat is het om moe van te worden zo'n stapel totaal wazige gedachten in 's mensen denken aan te treffen die men voor waar en werkelijkheid beschouwt.
Begrijpen gelovigen niet dat ze in een zelfontworpen spinnenweb van ongerijmdheden leven, van begin tot eind in een fantasiewereld leven?

En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.

Vind je dit nou een normale manier om met een ander te praten?
Zo roep je echt geen sympathie op voor jouw denkbeelden.
Een christen zou dit soort dingen eens moeten durven roepen, dan zou je iets beleven. (intolerante fundamentalisten, religieus-orthodoxen, godsdienstwaanzinnigen blablabla)

Sorry hoor, maar ik zie hier voortdurend christenen op hun tenen lopen en hun uiterste best doen om zo tolerant te zijn als maar kan zonder God al te direct onrecht aan te doen, en vervolgens allerlei mensen die daar als een dolle overheen maaien en de denkbeelden en de leer van christenen volledig in de grond trappen en afbranden.

Verlichte denkers hebben altijd hun mond vol over tolerantie en vrijheid van meningsuiting, zolang het maar wel HUN mening is. Bah!
 :(

edit
Niet-christenen als Aidan zijn tenminste in staat een normaal gesprek te voeren en andermans denkbeelden met respect te benaderen. Een respect dat ze dan ook weer terug ontvangen.
« Laatst bewerkt op: december 17, 2003, 10:42:34 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae