Auteur Topic: Scheuring in GKV? -- [deel V]  (gelezen 23067 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Scheuring in GKV? -- [deel V]
« Gepost op: februari 23, 2004, 05:20:37 pm »
In dit topic kan verder gediscussieerd worden over de scheuring die op dit moment gaande is binnen de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt). Dit topic is het vervolg op Scheuring in GKV? -- [deel IV]

Tip: lees nog eens de samenvatting van eerdere delen van deze discussie. Te vinden als 'aanvullende informatie' bij deel III.

BELANGRIJK --  lees dit voor je reageert in deze discussie

Dit topic is bedoeld om te discussiëren over de scheuring die gaande is in de GKV.
Elkaar aanvallen op de schrijfstijl en communicatie doet de discussie geen goed.

De nieuwe policy voor dit topic luidt daarom als volgt:
Berichten waarin commentaar geleverd wordt op elkaars schrijf- of discussiestijl worden beschouwd als offtopic. Deze berichtjes kunnen ge-edit of gedelete worden zonder waarschuwing. Zie je iets waarmee je het niet eens bent: waarschuw de mod of admin. Hij/zij is medeverantwoordelijk voor een goed verloop van deze discussie. De mod/admin zal, indien hij/zij dat nodig acht, de betreffende user aanspreken op zijn/haar taalgebruik.
Doe dat niet zelf in deze discussie! (liever hier)

Probeer in de nu volgende discussie zo goed mogelijk naar elkaar te luisteren. Onderbouw je posts zoveel mogelijk. Probeer wel om een  herhaling van argumenten te voorkomen (zie de samenvatting in de Aanvullende Informatie).  
Acht de ander uitnemender dan jezelf, en ga er van uit dat de ander het beter met jou voorheeft dan jij met hem. Heb je toch de neiging overhaast te reageren, zoek dan de stilte op..

---------------------------------------------------------------------------------------------

Laatste post in het vorige deel (IV):

quote:

door Qohelet op 23 Feb 2004 17:14
Mensen!

Waarom gaat het hier eeuwig en altijd over Reformanda, niet over de scheuring binnen het kerkgenootschap?
Waarom wordt er vooral gepraat over leiderschap, propaganda, royeren van leden, hoogmoed, enz.? Dat is een soort sociologische analyse van wat er gaande is, maar daar schieten we niet zoveel mee op.
Je zult toch echt moeten proberen elkaars persoonlijke zorgen, overtuigingen en beslissingen te begrijpen, om een stap verder te komen. Leuk en aardig dat van Gurp in het zonnetje gezet wordt en vervolgens vol met modder gegooid -- maar waarom lees ik hier niets over wat hij schrijft?

Nog steeds ben ik voor een inhoudelijke discussie. Nog altijd geloof ik dat dat de enige manier is waarop je bij weer dichter bij elkaar kunt komen. Het verdedigen van helden en anti-helden wat hier gebeurt bewerkt het tegendeel.  
[Prediker 7:29]

bernd

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2004, 06:54:15 pm »
beste mensen,   het voorstel van ds  de kimpe te hardenberg zou een opening kunnen zijn  om in gesprek te kunnen komen.

maar over Gods Woord  kun je niet onderhandelen.
het gaat niet om 50 gezangen meer of minder, maar om schriftuurlijke liederen
als ze al wat zouden willen bereiken dan moet de synode alle gezangen afschaffen. en totaal opnieuw beginnen met het samenstellen van een liedbundel  die zeer schriftuurlijk is en door ieder geaccepteerd wordt.

daarnaast zijn er meer zaken zoals het 4e gebod, en schriftkritiek  waar grote menings verschillen  over zijn,

dus om zomaar te zeggen , met 50 liederen inleveren, daar zijn we er niet mee.

gr bernd

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2004, 07:17:10 pm »

quote:

[...]
Nog steeds ben ik voor een inhoudelijke discussie. Nog altijd geloof ik dat dat de enige manier is waarop je bij weer dichter bij elkaar kunt komen. Het verdedigen van helden en anti-helden wat hier gebeurt bewerkt het tegendeel.
De grote vraag is of we nog wel dichter bij elkaar willen komen. Persoonlijk heb ik daar idd niet zo'n behoefte aan. Het zou voor mij neerkomen op het "belonen" van toch een kleine groep dwarsliggers die overigens ook hier op het forum duidelijk (hebben) laten blijken niet in een hereniging, anders dan op hun voorwaarden, geinteresseerd te zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2004, 08:00:24 pm door dingo »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2004, 07:58:26 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 18:54:15 schreef bernd:
beste mensen,   het voorstel van ds  de kimpe te hardenberg zou een opening kunnen zijn  om in gesprek te kunnen komen.

maar over Gods Woord  kun je niet onderhandelen.
Je bedoelt te zeggen: 'maar over onze interpretatie van Gods Woord valt niet te discussiëren'?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2004, 08:14:16 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 19:58:26 schreef Mezzamorpheus:
[...]
Je bedoelt te zeggen: 'maar over onze interpretatie van Gods Woord valt niet te discussiëren'?

He Mezza,
nu lees je toch echt iets in andermans woorden wat hij niet zegt. Volgens mij staat er (en wordt er bedoeld) dat we Gods Woord niet willen relativeren ten opzichte van andere belangen.

De discussie moet wel op niets uitlopen als je haar ingaat met de gedachte: "jij wilt je eigen interpretatie absoluut stellen."

Als je met de bezwaarden praat, heb je te maken met mensen die ervan overtuigd zijn, dat de interpretatie die zij gevonden hebben, de juiste is. Daar is niets mis mee, dat denkt iedereen.
Als je een andere interpretatie naast die van hen stelt, vragen ze zich af: hé, dat is anders, dat zien wij niet zo, dat is dus niet juist. Ook dat is normaal en legitiem. Jij doet het ook zo, de andere kant op.

En dat is precies het punt waarop een discussie nodig wordt. De bezwaarde broeder of zuster zal je vragen: "hoe kun jij dat nou geloven? het zit toch zus en zo?" Of hij/zij zal je zeggen: "nee, dat is fout, want daar- en daarom."
Wat er volgens mij vaak gebeurt op dit punt is, dat er geantwoord wordt: "ja, da's jouw mening, maar ik heb de mijne en die moet je respecteren." Fout -- je gaat niet op de argumenten in en ze vinden je een onnadenkende relativist. Terecht, denk ik dan.

Er zijn heel veel manieren waarop de discussie stukloopt. De enige manier om dat te voorkomen is door serieus op de gedachten van de ander in te gaan. Zelfs al vind je het voor jezelf overbodig omdat je allang een duidelijke visie hebt. Help dan je broeder of zuster om die duidelijkheid in te zien. Wie weet ontdek je dat het allemaal ingewikkelder ligt.

Ik wil dat wel wat concreter maken, Mezza, niet om jouw reactie af te kraken (dat zou off-topic zijn :9 ) maar om een suggestie te doen: in de bijdrage waarop jij reageerde stond iets als "het gaat niet om 50 Liedboekliederen maar om schriftuurlijkheid". Je gesprekspartner heeft aangegeven wat zijn diepere motivatie is. Ga daar eens op in (desnoods voor de 20ste keer). Bijvoorbeeld:

Bernd, waarom vind jij dat die liederen onschriftuurlijk? Ik zie er geen kwaad in. En de synode heeft er toch ook al naar gekeken?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2004, 08:16:20 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 19:17:10 schreef dingo:
[...]
De grote vraag is of we nog wel dichter bij elkaar willen komen. Persoonlijk heb ik daar idd niet zo'n behoefte aan. Het zou voor mij neerkomen op het "belonen" van toch een kleine groep dwarsliggers die overigens ook hier op het forum duidelijk (hebben) laten blijken niet in een hereniging, anders dan op hun voorwaarden, geinteresseerd te zijn.
Sinds wanneer wegen Christenen hun vergevingsgezindheid, geduld en streven naar eenheid met hun medegelovigen op een goudschaaltje af? Als je een en ander inderdaad zo beleeft, wordt het tijd om een christelijk principe in werking te stellen: zal iemand u voor één mijl pressen, ga er twee met hem.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2004, 08:37:51 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 18:54:15 schreef bernd:
als ze al wat zouden willen bereiken dan moet de synode alle gezangen afschaffen. en totaal opnieuw beginnen met het samenstellen van een liedbundel  die zeer schriftuurlijk is en door ieder geaccepteerd wordt.

Dit is een verstandige oplossing voor beide partijen, als ze inderdaad op zoek zijn naar eenheid. De trein stilzetten en nog eens goed nadenken over de richting die je in moet slaan.

Als de kerken inderdaad zouden besluiten het Liedboekproject voor mislukt te verklaren -- wat mij betreft enkel en alleen om de reden dat velen bezwaard zijn, zonder iemand (on)gelijk te geven -- dan kunnen er interessante dingen gebeuren.

Het eerste besluit van de kerken over liturgie (in 1993) blijkt namelijk nog steeds actueel. Over al deze zaken kan worden doorgepraat met liturgisch-progressieven en met bezwaarden:

1. inventariseren van de litugische bezinning binnen de kerken. Een les die we nu geleerd zouden moeten hebben is, niet alleen te kijken naar de activiteiten en initiatieven van liturgiecommissies, maar ook naar de redenen waarom zoiets in de kerken ontbreekt.

2. onderzoek doen naar de wenselijkheid en mogelijkheid van uitbreiding van de gezangenbundel, met bezinning op de uitgangspunten waaraan een dergelijke uitbreiding moet voldoen. Opnieuw een punt waarover sindsdien hevige meningsverschillen zijn geweest. Bezwaarden hebben zich ook bezonnen op uitgangspunten! De meest constructieve bijdrage uit die hoek zijn m.i. de boekjes Lied tegen het Licht (m.n. hfdst 6, "Criteria") en Weet wat je zingt (m.n. hfdst 8, "Een ander project").

Uit dat laatste boekje een citaat, dat goed past bij bernd's suggestie:

quote:

... Ook de synodes hebben hier gefaald. Ik hoop en bid dat een volgende synode meer gereformeerd onderscheidingsvermogen aan de dag zal leggen. Mijn advies ligt voor de hand: uithuilen en opnieuw beginnen. Met deputaten die een heel wat meer gereformeerd onderscheidingsvermogen bezitten. En met een heel andere aanpak.
Als het hier bij bleef, zou je kunnen zeggen: harde kritiek zonder concreet alternatief. Maar dat gaat hier niet op. Vóór dit citaat heeft de auteur 100 pagina's lang beargumenteerd waarom ze denkt dat synode en deputaten te weinig onderscheidingsvermogen hebben gehad. En in het volgende hoofdstuk stippelt ze een weg uit voor het verwerven van een nieuwe liedbundel.

En ik heb zomaar het idee dat de meeste "bezwaarden" zich prima zouden kunnen vinden in de voorgestelde aanpak.

quote:

Bijvoorbeeld: inventariseer eerst welke bijbelgedeelten we graag zouden willen zingen; begin maar met een bescheiden selectie. Kijk vervolgens of er bij die teksten liederen te vinden zijn. Als er meer zijn, kun je deze met elkaar vergelijken. Of ook omgekeerd: je kent een schitterend lied bij een bepaalde tekst en zoekt naar andere liederen bij diezelfde tekst. Zo kun je ook 'vrije' liederen per onderwerp bijeenplaatsen en vergelijken. Al toetsende en vergelijkende zul je merken dat de criteria voor je gaan leven. Er komt een wisselwerking tot stand tussen de liederen en je eigen (soms onbewuste) selectieprincipes.
Elk lied heeft sterke en zwakke kanten. Maar doorgaans zullen er per groep maar één of twee liederen overblijven. Dat is ook genoeg. En zijn er bij een bepaald bijbelgedeelte dat we heel graag zouden zingen geen werkelijk goede liederen te vinden, dan zouden we dichters kunnen vragen hieraan te werken. Ook zouden er speciale bijeenkomsten georganiseerd kunnen worden, waar dichters elkaar kunnen inspireren en opscherpen, waar ze ook schriftuurlijke toerusting krijgen.
Interessant is de klacht van de auteur dat de synode van Leusden met geen woord heeft gereageerd op deze suggestie (die ze per brief naar hen had gestuurd). Dit is een voorbeeld van een constructieve (en m.i. heel haalbare) bijdrage van een 'bezwaarde'. Over deze dingen kunnen we nog steeds praten, ook al is het nu veel moeilijker geworden.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2004, 08:41:04 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 20:37:51 schreef Qohelet:
De meest constructieve bijdrage uit die hoek zijn m.i. de boekjes Lied tegen het Licht (m.n. hfdst 6, "Criteria") en Weet wat je zingt (m.n. hfdst 8, "Een ander project").

;)
Hoe objectief ben je hierin?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2004, 09:27:53 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 20:16:20 schreef Qohelet:
[...]
Sinds wanneer wegen Christenen hun vergevingsgezindheid, geduld en streven naar eenheid met hun medegelovigen op een goudschaaltje af? Als je een en ander inderdaad zo beleeft, wordt het tijd om een christelijk principe in werking te stellen: zal iemand u voor één mijl pressen, ga er twee met hem.
Als ik toch op een goudschaaltje moet wegen; ik streef idd naar eenheid met medegelovigen maar niet met mensen die mijn medegelovigen niet willen zijn. Inherent hieraan ik voel me ook niet voor 1 mijl geprest laat staan dat ik er twee zou willen gaan, zeker niet in een "bezwaarde" richting.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2004, 11:04:56 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 21:27:53 schreef dingo:
Als ik toch op een goudschaaltje moet wegen; ik streef idd naar eenheid met medegelovigen maar niet met mensen die mijn medegelovigen niet willen zijn.

Waardoor denk jij te moeten concluderen dat 'bezwaarden' jouw medegelovigen niet willen zijn??
Is het niet zo dat veel bezwaarden jarenlang op állerlei manieren aan de weg getimmerd hebben om hun zorgen duidelijk te maken over bepaalde ontwikkelingen? Waarom hebben zij zich zo druk gemaakt denk je? Wat mezelf betreft antwoord ik daarop: júist omdat ik jouw medegelovige wil zijn! Ik ploeterde vanuit oprechte bezorgdheid over de weg die broeders en zusters in de kerk willen gaan of denken te moeten gaan. Bezorgdheid over wat die beweging zal doen met de kerk. Want ik heb de kerk van Christus lief!
Ik heb na jarenlange worstelingen de GKV moeten loslaten. De Here wijst nu een andere weg, zo is mijn overtuiging.
Ik wil graag jouw medegelovige zijn, Dingo. We waren sámen gereformeerd (vrijgemaakt). Hoe komt het dat we nu zó van mening verschillen over dat gereformeerd-zijn, dat leven in de GKV? Hebben we allebei of heeft een van ons tweeën het gereformeerde spoor verlaten? Wat is er met ons of met de kerk gebeurd?
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2004, 11:33:59 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 20:41:04 schreef Eelco:
[...]
 ;)
Hoe objectief ben je hierin?

Ik wil best toegeven dat ik het tot stand komen van deze bundeltjes van dichtbij heb meegemaakt. Maar ik probeer objectief te zijn:
- hoe duidelijk zijn de gegeven argumenten?
- heeft de auteur een duidelijk positief program?
- probeert hij/zij de manier van denken van de ander te begrijpen?
- wordt de ander op de klank af geciteerd of met onderbouwde verwijzingen?
- wordt de gegeven kritiek onderbouwd vanuit een samenhangende visie?
- is er ruimte voor en concrete invulling van een positief alternatief?
Op deze punten denk ik dat de genoemde werkjes goed scoren. Als er andere pamfletten en dergelijke zijn die daar ook sterk in zijn, dan hoor ik het graag.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 24, 2004, 10:08:56 am »

quote:

Nog steeds ben ik voor een inhoudelijke discussie. Nog altijd geloof ik dat dat de enige manier is waarop je bij weer dichter bij elkaar kunt komen.

Ik denk dat het juist wel om de discussiestijl enz. moet gaan, omdat daar het probleem ligt. Ik heb gewoon het idee dat de discussie neerkomt op het volledig aanvaarden van bezwaarden-standpunten of de uitgang. Dat is geen discussie.

Dat er verschil in theologisch inzicht is, is niets nieuws onder de zon. Het feit dat mensen daar mee zitten ook niet. Een theologische kwestie wordt niet opeens belangrijker omdat er mensen daarom weggaan. De kerk hoeft zich niet onder druk te laten zetten daardoor, gelukkig gebeurt dat ook niet door de huidige bezwaarden-kwestie, voorzover ik weet. De kerk hoeft zich ook niet onder druk te laten zetten door mensen met een grote mond, of door stoere taal die in allerlei geschriften worden opgetekend.

Doordenken over theologie en over de rol van de kerk is nuttig en nodig. En dat gebeurt ook steeds, vanuit een gelovig hart en met de Bijbel in de hand, ondanks wat er allemaal beweerd wordt. De ontkenning van de oprechtheid van hart is een bitter en volkomen onjuist verwijt, wat eerst van tafel moet voor er gepraat kan worden. Zolang het mes nog op tafel ligt zal het over dat mes gaan, niet over de inhoud.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 24, 2004, 10:18:04 am »

quote:

op 23 Feb 2004 20:37:51 schreef Qohelet:
[...]

Interessant is de klacht van de auteur dat de synode van Leusden met geen woord heeft gereageerd op deze suggestie (die ze per brief naar hen had gestuurd). Dit is een voorbeeld van een constructieve (en m.i. heel haalbare) bijdrage van een 'bezwaarde'. Over deze dingen kunnen we nog steeds praten, ook al is het nu veel moeilijker geworden.

Ik denk Qohelet dat het stadium van inhoudelijk discussiëren toch echt gepasseerd is. Hoe goed bedoeld ook van jou.
De voorbeelden die jij aangeeft van de fam. Vreugdenhil zeggen al genoeg.
Hebben zij één keer van een synode of deputaatschap inhoudelijk antwoord gekregen? Is het vanaf het begin, de synode van Ommen 1993, niet slechts één kant op gegaan, wat betreft liturgie en lied?
Ds. Storm schreef in 'Nader Bekeken' na de synode van Berkel 1996 dat hij als afgevaardigde naar de synode nooit iets gezien had van de bezwaren van br. en zr. Vreugdenhil. Daar kreeg hij pas kennis van na de synode.
En dat terwijl br. en zr. Vreugdenhil een dik, beargumenteerd, rapport hadden gestuurd naar de synode.

En laten we wel wezen, wat heeft inhoudelijk praten voor zin, als elk argument wordt afgedaan met de opmerking dat je het ook anders kunt interpreteren? Of dat het onze interpretatie is maar dat je het ook anders kan interpreteren.
Dat is toch hét modewoord van deze tijd?

Als je twijfels hebt over bovenstaande dan moet je gewoon maar weer eens de discussie over lied 1 uit het liedboek hier op het forum overdoen. Volgens mij heb je daar al ervaring in opgedaan  :)

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 24, 2004, 10:26:52 am »

quote:

op 24 Feb 2004 10:08:56 schreef xgnoom:
[...]

De ontkenning van de oprechtheid van hart is een bitter en volkomen onjuist verwijt, wat eerst van tafel moet voor er gepraat kan worden. Zolang het mes nog op tafel ligt zal het over dat mes gaan, niet over de inhoud.

Xgnoom, de ontkenning van de oprechtheid van hart bij de ander is niet waar. Vele malen hebben scribenten in Reformanda juist aangegeven dat ze niet twijfelen aan de oprechtheid van hart van degenen wie ze bekritiseren. Geen oordeel over het hart maar over datgene waarin de mensen worden voorgelicht. Kritisch, scherp, maar geen oordeel over het hart van de ander.
Indien ik dit fout heb dan lees ik graag voorbeelden van jou waar er een oordeel over het hart van een ander wordt gegeven.
Dan beloof ik je bij deze de desbetreffende scribent daarover aan te spreken.

dirigentje

• Elke dag een nieuw begin
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 24, 2004, 10:29:25 am »
Ik lees alle voorgaande discussies en denk dan bij mezelf: Hoe zou God nu tegen ons aankijken? Wat zou Hij willen dat we deden? Zou Hij willen dat we elkaar loslaten en beschuldigen? Dat we ons drukmaken om trivialiteiten en de wereld om ons heen vergeten? Dat we, in plaats van Zijn visitekaartje te zijn in deze wereld, haar juist laten zien dat al hun vooroordelen over christenen waar zijn?

Ik heb vorige week een kerkelijke vergadering meegemaakt waarin ik een aantal bezwaarden hoorde zeggen: "De kerk mag niet veranderen. Iedere verandering zal ons verder naar de afgrond schuiven." Dat lijkt me vrij kortzichtig en om eerlijk te zijn is deze quote tot nu toe redelijk representatief voor de bezwaarde kant. Vrij star en te overtuigd van eigen gelijk. Het lijkt mij geen verkeerde zaak om de scherpe kantjes van deze vermeende superioriteit af te vijlen.
Aan de andere kant zou het de anderen (waaronder ikzelf) niet misstaan om ons eens te verplaatsen in de bezwaarde kant en proberen te begrijpen waarom en hoe.
Alleen op deze manier komen beide partijen nader. Het is echter inderdaad de vraag in hoeverre partijen dit willen. Ik ben persoonlijk nog geen GKV'er (bezwaard of niet) tegengekomen wiens doel het is om elkaar in het midden tegen te komen.

Wellicht is het toch beter om elkaar dan maar los te laten. Als in elkaars nabijheid blijven betekent dat we alleen maar pijlen op elkaar blijven afschieten, dan heeft het weinig zin en worden we er alleen maar slechter van.
Ik zie het echter toch als een soort scheiding. Hebben we er alles aan gedaan om bij elkaar te blijven (en dan niet alleen arrogant vanuit ons eigen gezichtsveld)?

Lees in dit licht 1 Kor. 13:1-13 nog maar eens... Daar staat m.i. heel duidelijk dat ook al heb je gelijk (of denk je dat), ook al weet je alles wat er te weten is, als je de liefde niet hebt, dan doet het er allemaal niet toe.

En als ik de afgelopen discussies lees, dan hebben we straks allemaal een probleem.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 24, 2004, 11:24:55 am »

quote:

op 24 Feb 2004 10:29:25 schreef dirigentje:
Ik heb vorige week een kerkelijke vergadering meegemaakt waarin ik een aantal bezwaarden hoorde zeggen: "De kerk mag niet veranderen. Iedere verandering zal ons verder naar de afgrond schuiven." Dat lijkt me vrij kortzichtig en om eerlijk te zijn is deze quote tot nu toe redelijk representatief voor de bezwaarde kant. Vrij star en te overtuigd van eigen gelijk.

Ja, dat ís kortzichtig en ruikt naar puur conservatisme. En het is níet reprensentatief voor de bezwaarde kant!
Natuurlijk, er zijn mensen die 'bezwaard' zijn omdat zij alles willen behouden bij het oude. Conservatisme dus. (Net zo goed als er mensen zijn bij de 'niet-bezwaarden' die alles willen veranderen uit veranderzucht.) Maar waarom zie je alleen dit conservatisme, en valt je de houding van de grote meerderheid niet op? Kun je uitspraken van bezwaarden op dit forum quoten waaruit blijkt dat zij alleen maar willen behouden omdat het oud en vertrouwd is?

quote:

Ik ben persoonlijk nog geen GKV'er (bezwaard of niet) tegengekomen wiens doel het is om elkaar in het midden tegen te komen.

Het mág ook helemaal niet ons doel zijn om elkaar in het midden tegen te komen.
In de kerk gaan we niet 'handje-klappen' of compromissen sluiten als het gaat om trouw of ontrouw aan God en Zijn Woord.
Als je vrouw je net verteld heeft dat zij een minnaar heeft, waarmee ze drie keer per week het bed deelt, ga jij dan ook onderhandelen in de trant van: als jij nu eens wat minder vaak naar je minnaar gaat dan zal ik voortaan wat meer aandacht aan je besteden..? Nee, je zult ongetwijfeld van haar verlangen dat zij je weer 100% trouw zal zijn, omdat anders een echtscheiding onvermijdelijk zal zijn. Ja toch?
Daarom is je verwijzing naar 1 Cor. 13 hier ook niet op z'n plaats. God laat ons ook weten dat Hij een jaloers God is, die ontrouw niet duldt! De liefde en de eenheid die Hij van ons vraagt mag alleen een liefde en eenheid in waarheid zijn.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 24, 2004, 11:49:24 am »
@Justin en Jakolien
Jullie hebben je keus gemaakt. Kunnen we het daar niet bij laten?
Voor mijn besef wordt door de kerkelijke keus de totale beleving zo verschillend, dat het bijna niet mogelijk is om nog zinnig over allerlei aspecten rond de scheuring te discussiëren (en daarvoor zijn we op dit forum).

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 24, 2004, 11:56:47 am »
Maar ik probeer toch ook de mening/motivatie van veel andere bezwaarden te verwoorden, die nog wél in de GKV zitten.
Ben je daar dan niet in geïnteresseerd?
Zou je eens inhoudelijk op mijn vorig stukje willen reageren?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 24, 2004, 12:07:38 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 11:24:55 schreef Jakolien:
Het mág ook helemaal niet ons doel zijn om elkaar in het midden tegen te komen.
In de kerk gaan we niet 'handje-klappen' of compromissen sluiten als het gaat om trouw of ontrouw aan God en Zijn Woord.

Je hebt hierin natuurlijk gelijk, Jacolien.
Als de zaken zo duidelijk waren, was er helemaal geen discussie.
Het punt is natuurlijk dat veel van de "bezwaren van de bezwaarden" door de niet-bezwaarden, niet worden gezien als ontrouw aan God en Zijn Woord. Hierover valt niet te handjeklappen, daar zijn we het allemaal over eens. Maar wat is ontrouw?

Persoonlijk denk ik dat er binnen de bezwaarden twee soorten bezwaren door elkaar heen lopen.

1. Bezwaren tegen vrijzinnigheid, dus tegen ontwikkelingen die de GKV de "kant van de synodalen  :P " op doen gaan. Zelfs als GKV-newbie deel ik enkele van die bezwaren! Kuitert-ontwikkelingen moeten hard aangepakt worden en als de GKV werkelijk die kant opgaat moet dat een halt worden toegeroepen.

2. Bezwaren tegen kerkelijke openheid.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit uit moet leggen, maar veel bezwaarden lijken ook problemen te hebben met ontwikkelingen die de orthodox-christelijkheid van de GKV niet aantasten, maar (volgens mij) slechts HUN gezellige thuis-gevoel, het "ons kerkie" idee. Ik noem hier bijvoorbeeld bezwaren tegen Opwekkingsliedjes en beamers in de kerk. Niet dat ik hier nou zo vreselijk voor ben, ook niet tegen, maar dit is niet per definitie fout OMDAT het "evangelisch voelt". Ditzelfde geldt voor toenadering tot orthodox-christelijke maar niet gereformeerde kerken, bijvoorbeeld bij interkerkelijke evangelisatie acties en bidstonden. Er zijn GKVs die daar "van hun dominee" niet aan mee mogen doen omdat ze dan samenwerken met kerken die "een halve Christus prediken".

Bezwaren in de categorie deel 2 vallen voor mij onder het niet-relevante hoofdstuk.
Bombus terrestris Reginae

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 24, 2004, 12:42:19 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 10:26:52 schreef Justin:
[...]
Xgnoom, de ontkenning van de oprechtheid van hart bij de ander is niet waar. Vele malen hebben scribenten in Reformanda juist aangegeven dat ze niet twijfelen aan de oprechtheid van hart van degenen wie ze bekritiseren. Geen oordeel over het hart maar over datgene waarin de mensen worden voorgelicht. Kritisch, scherp, maar geen oordeel over het hart van de ander.
Indien ik dit fout heb dan lees ik graag voorbeelden van jou waar er een oordeel over het hart van een ander wordt gegeven.
Dan beloof ik je bij deze de desbetreffende scribent daarover aan te spreken.
Ooit heb ik een discussietje ingezet over een Reformanda-artikel nav een vraaggesprek in het ND over Henk Jasperse. Die discussie kon ik helaas niet meer vinden.

Een quotje uit het artikel:

quote:

En ook vindt hij dat H.J.terecht zegt dat de kerk als een ‘huis van zekerheden?niet meer bestaat. Immers: “Het is ook zo’n denkfout om zekerheden te willen overdragen? Dat wordt nu dus openlijk over de belijdenis gezegd, waarvan elke ambtsdrager, dus ook deze jonge dominees, voor God en zijn heilige gemeente verklaard hebben niet alleen dat zij van harte de hele leer die in de belijdenis beleden wordt, geloven en ermee instemmen, maar vervolgens ook dat zij die leer zullen onderwijzen (overdragen) en verdedigen tegen dwalingen. Maar in plaats van hun woord gestand te doen en zich dus te houden aan de roeping en hun aanvaarden van die roeping, gaan deze jonge dominees de weg op van de eigen authentieke inbreng, van het eigen verhaal, de eigen spiritualiteit.

De scribent zaagt hier aan de stoelpoten van de integriteit van bij naam genoemde predikanten, omdat duidelijk wordt gesugereerd dat zijn hun ambt schenden, hun woord breken en volkomen andere leer dan de bijbelse leer verkondigen. Ik vind dat dat veel te ver gaat.

Zelfs als je dat me oneens bent vind ik dat de scribent zijn best had kunnen doen hierin zorgvuldiger te formuleren. De hier gedane beweringen zijn m.i. veel te zwaar aangezet, zo niet volkomen onjuist.

Ik vind dit geen muggezifterij. Ik zeg dat omdat ik bang ben dat me dat verweten zal worden, gezien eerdere ervaringen in deze discussie.

Hierin loopt m.i. de discussie steeds vast, omdat dat wat de een belangrijk vindt de ander niks kan schelen. Ik vind het iig belangrijk hoe je met elkaar omgaat en dat je je best doet om zorgvuldig om te gaan met je medemens. Dat lijkt me basaal christen-zijn. Zorgvuldige omgang hangt niet af van jouw intenties maar dat je je realiseert hoe iets bij en ander aan zou kunnen komen. En als je het je niet meer interesseert of je je medemens onrecht doet of niet dan ben je m.i. goed de weg kwijt in de kerk.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 24, 2004, 12:44:20 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 12:42:19 schreef xgnoom:
Ooit heb ik een discussietje ingezet over een Reformanda-artikel nav een vraaggesprek in het ND over Henk Jasperse. Die discussie kon ik helaas niet meer vinden.
Door xgnoom op 25 Mar 2003 13:38

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 24, 2004, 01:45:51 pm »
Volgens mij is op dit moment het belangrijkste breekpunt de betekenis en de hantering van het 4e gebod.  
Op de 2e plaats de omgang met Genesis 1 (wat nog geen kerkelijk-synodale zaak is).
Daarna pas het Liedboek.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 24, 2004, 05:21:10 pm »
De discussies over het vierde gebod en het Liedboek zijn heel verschillend. Er zijn mensen die op het ene punt wel bezwaard zijn en op het andere niet. Ze hebben gemeen, dat ze beducht zijn voor onschriftuurlijkheid.

Zelf ben ik er steeds meer van overtuigd dat bezwaarden zoals jij, Ampliatus, van het sabbatsgebod een karikatuur maken. (Ik hoop dat je me nu niet meteen afschrijft :+ ) Dat zeg ik na veel discussies en onderzoek. Je mag nog altijd proberen me te overtuigen. Tegelijk vind ik dat de kerken de kwestie niet in alle opzichten even verstandig hebben afgehandeld, maar dat is een andere zaak.

Ik ben er dan ook niet zo voor om prioriteitenlijstjes te maken. Het sabbatsgebod is zonder meer een belangrijke zaak om over door te praten. Hetzelfde geldt voor onze hermeneutiek (en dat is veel breder dan Genesis 1). En voor de uitgangspunten van onze liturgie. Tenslotte zou je daar nog de omgang met het kerkrecht aan kunnen toevoegen, en dan heb je het klassieke plaatje waarin het lijkt of de kerk op alle punten fout gaat.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 24, 2004, 07:09:58 pm »
Zijn er nog ontwikkelingen in de losgemaakte gemeentes/gezinnen? Over hoeveel mensen gaat het op dit moment? Is er een landelijk soort overleg (zoals de eerste Synode van Amsterdam van de afgescheidenen toentertijd 1836)? Zijn er officiele reacties vanuit Synodeleden enz.? Graag info!
Ps. 111:10

bernd

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 24, 2004, 08:01:36 pm »
Citaat
op 24 Feb 2004 19:09:58 schreef Wiering:
Zijn er nog ontwikkelingen in de losgemaakte gemeentes/gezinnen? Over hoeveel mensen gaat het op dit moment? Is er een landelijk soort overleg (zoals de eerste Synode van Amsterdam van de afgescheidenen toentertijd 1836)? Zijn er officiele reacties vanuit Synodeleden enz.? Graag info!

er zijn momenteel in twee gemeente's kerkeraden
 om tot verkiezing van ambtsdragers  in zwolle te komen is er kerkelijk advies gevraagd  aan de genabuurde gemeente , danwel classis, dit was de kerkeraad van berkel , er is in het noorden een gemeente in oprichting
dit is ook aan het ontstaan in de regio van de classis hardenberg  daar is ook een groote groep bezwaarden  veel info kun je lezen in      roformanda
verder groeien de gemeenten gestaag door.
bij de bevestiging  van de ambtsdragers in Zwolle waren afgevaardigden van alle plaatsen  waar een nieuwe  gemeente is opgericht aanwezig.

vr gr bernd

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 24, 2004, 08:20:45 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 20:01:36 schreef bernd:
er zijn momenteel in twee gemeente's kerkeraden
om tot verkiezing van ambtsdragers  in zwolle te komen is er kerkelijk advies gevraagd  aan de genabuurde gemeente , danwel classis, dit was de kerkeraad van berkel , er is in het noorden een gemeente in oprichting
dit is ook aan het ontstaan in de regio van de classis hardenberg  daar is ook een groote groep bezwaarden  veel info kun je lezen in Reformanda
verder groeien de gemeenten gestaag door.
bij de bevestiging  van de ambtsdragers in Zwolle waren afgevaardigden van alle plaatsen  waar een nieuwe  gemeente is opgericht aanwezig.
 vr gr bernd

Is het ook mogelijk dat deze info (uit het Blad) bv. in de vorm van een knipselkrant of zo beschikbaar wordt?
Zo langzamerhand wordt ik gedwongen om lid te worden van het blad Reformanda wil ik op de hoogte blijven.
Kan iemand dat regelen?
Overigens, lijkt me een vreemde situatie waarin men zich bevindt: de genabuurde kerk is kilometers ver weg ( in ruimtelijke afstand wel te verstaan)

Wat ik mij afvraag is of er ook binnen de nieuwe kerken een vorm van centraal kerkbestuur zal komen etc (binnen de GKV zijn nog al wat organisaties..., blijft men daar aan gelieerd of verbonden?

Even on-topic: wel mooi om te zien dat mensen zich in wilen zetten binnen de gemeenten in de vorm van ambtsdrager etc.
In sommige GKV kerken kan niet in de ambtemn voorzien worden, opvallend dat dat binnen deze VGKV wel lukt.
Alleen blijf ik het jammer vinden dat we elkaar niet kunnen vinden.
Soms krijg ik het gevoel dat de verhouding tussen GKV en VGKV (of komt er een andere naam?) gelijk wordt aan die tussen GKV en CGK en we in de loop ter tijd samensprekingen hebben.
Misschien een idee om nu vast te starten met de deputaten kerkelijke eenheid...
Ik doe niet meer mee.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 24, 2004, 09:23:55 pm »
Hier staat ook eea.

Gijs

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 24, 2004, 10:11:42 pm »
Riemer Lap schreef op 24 Feb 2004 20:20

quote:

Alleen blijf ik het jammer vinden dat we elkaar niet kunnen vinden.

Beste Reimer,

Het elkaar vinden in Bijbels opzicht kan alleen dan maar als elk de Bijbel op dezelfde wijze interpreteert.  En daar gaat het nu juist mee fout.  Maar om nu weer een aantal argumenten aan te voeren, waarom dat vele broeders en zusters bezwaard zijn geworden in de GKV is hier denk ik niet op z'n plaats, omdat er inhoudelijk al veel over is genoteerd. De bezwaarden die zich vrij hebben gemaakt van de GKV zullen in geen enkel opzicht water bij de wijn doen.  Zij zijn nu vrij van veel onschriftuurlijke synodebesluiten, maar ook van veel situaties die in erediensten meegemaakt werden en die dan als bijzaak betitelt werden, maar waarbij men zich soms niet in een eredienst waande.  Kortom, zij voelen zich weer voluit Gereformeerd, maken weer Gereformeerde erediensten mee en willen in géén geval terug naar de oude situatie.
Hiermee is natuurlijk niet gezegd dat dan de broeders en zusters in de GKV afgeschreven worden of zijn, want in gesprek blijven is ook hier erg belangrijk, maar dan wel met de Schrift open.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 24, 2004, 10:16:54 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 22:11:42 schreef Gijs:

Beste Reimer,
Leuke naamsverandering voor een dichter :)

quote:

Het elkaar vinden in Bijbels opzicht kan alleen dan maar als elk de Bijbel op dezelfde wijze interpreteert.  ..................... want in gesprek blijven is ook hier erg belangrijk, maar dan wel met de Schrift open.

Ik wil graag met de bijbel open om tafel met een aantal mensen maar als zij sterk van mening blijven dat hun uitleg de enige ware is wordt dat onmogelijk.
Het is net zoiets als iemand bij je thuis uitnodigen en zelf afwezig zijn.
Dat gaat dus niet werken.
En dan?
Ik doe niet meer mee.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 24, 2004, 10:26:37 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 12:07:38 schreef Bumblebee:...maar veel bezwaarden lijken ook problemen te hebben met ontwikkelingen die de orthodox-christelijkheid van de GKV niet aantasten, maar (volgens mij) slechts HUN gezellige thuis-gevoel, het "ons kerkie" idee. Ik noem hier bijvoorbeeld bezwaren tegen Opwekkingsliedjes en beamers in de kerk. Niet dat ik hier nou zo vreselijk voor ben, ook niet tegen, maar dit is niet per definitie fout OMDAT het "evangelisch voelt".
De bezwaarden hebben inhoudelijke bezwaren tegen bepaalde (opwekkings-)liederen! En dat heeft dus niets te maken met een 'ons kerkie' idee of met een evangelisch 'gevoel'.

quote:

Ditzelfde geldt voor toenadering tot orthodox-christelijke maar niet gereformeerde kerken, bijvoorbeeld bij interkerkelijke evangelisatie acties en bidstonden. Er zijn GKVs die daar "van hun dominee" niet aan mee mogen doen omdat ze dan samenwerken met kerken die "een halve Christus prediken".

Bezwaren in de categorie deel 2 vallen voor mij onder het niet-relevante hoofdstuk.
Stel dat die GKV-dominee gelijk heeft met zijn kritiek die andere kerken/gemeenten (omdat zij daar idd 'een halve Christus prediken'), vind je dat bezwaar dan vallen onder een niet-relevant hoofdstuk? Een verschil in belijden over het werk of de Persoon van onze Christus, dat moet je toch wel een fundamenteel verschil noemen?

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 24, 2004, 10:30:15 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 22:26:37 schreef Jakolien:
De bezwaarden hebben inhoudelijke bezwaren tegen bepaalde (opwekkings-)liederen! En dat heeft dus niets te maken met een 'ons kerkie' idee of met een evangelisch 'gevoel'.

Even off-topic maar wel on-topic:
luister heel even naar deze psalm.
Het lijkt wel opwekking maar is het niet.
Zou een verrijking kunnen zijn.
Luister vooral naar de tekst en lees hem mee!

http://www.sonsofkorah.com/Psalm%20121.mp3
Ik doe niet meer mee.

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 24, 2004, 10:57:51 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 20:37:51 quote Qohelet:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Bijvoorbeeld: inventariseer eerst welke bijbelgedeelten we graag zouden willen zingen; begin maar met een bescheiden selectie. Kijk vervolgens of er bij die teksten liederen te vinden zijn. Als er meer zijn, kun je deze met elkaar vergelijken. Of ook omgekeerd: je kent een schitterend lied bij een bepaalde tekst en zoekt naar andere liederen bij diezelfde tekst. Zo kun je ook 'vrije' liederen per onderwerp bijeenplaatsen en vergelijken. Al toetsende en vergelijkende zul je merken dat de criteria voor je gaan leven. Er komt een wisselwerking tot stand tussen de liederen en je eigen (soms onbewuste) selectieprincipes.
Elk lied heeft sterke en zwakke kanten. Maar doorgaans zullen er per groep maar één of twee liederen overblijven. Dat is ook genoeg. En zijn er bij een bepaald bijbelgedeelte dat we heel graag zouden zingen geen werkelijk goede liederen te vinden, dan zouden we dichters kunnen vragen hieraan te werken. Ook zouden er speciale bijeenkomsten georganiseerd kunnen worden, waar dichters elkaar kunnen inspireren en opscherpen, waar ze ook schriftuurlijke toerusting krijgen.
--------------------------------------------------------------------------------
Maar dan vraag ik mij toch in alle rede af of het mogelijk is één lied te vinden waarvan alle coupletten de volledige instemming van elk lid van de GKV heeft. Als ik de bezwaren tegen de liederen uit het liedboek lees bekruipt me soms het gevoel dat er net zo lang gezocht is tot er een bezwaar gevonden is.
In mijn kerkeraadsperiodes heb ik wel geleerd, dat, hoe zorgvuldig je besluiten ook neemt, na ze in gebed aan de Here voorgelegd te hebben, je nooit zult ontkomen aan het feit dat die beslissing bekritiseerd wordt door een aantal gemeenteleden.
En het zal zeldzaam voorkomen dat de criticasters opeens voorstanders worden, nadat je in alle oprechtheid en zorgvuldigheid de bezwaren weerlegt hebt.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Gijs

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 24, 2004, 11:13:46 pm »
Riemer Lap schreef op 24 Feb 2004 22:16

quote:

Ik wil graag met de bijbel open om tafel met een aantal mensen maar als zij sterk van mening blijven dat hun uitleg de enige ware is wordt dat onmogelijk.
Het is net zoiets als iemand bij je thuis uitnodigen en zelf afwezig zijn.
Dat gaat dus niet werken.

Beste Riemer,

(Dit keer goed, en excuus voor het foudje)

Het klopt.  Je vindt elkaar niet op argumenten.  Er zijn ook maar weinig mensen vanuit de GKV of welke kerk dan ook op argumenten overgegaan naar een andere kerk.
Het is inderdaad heel jammer, maar wel de werkelijkheid.  We zouden uren kunnen praten en dan zal in zeer waarschijnlijk jou niet van je standpunt af kunnen krijgen.  Daar staat tegenover dat jij mij beslist niet van m'n standpunt afkrijgt, wat dan géén arrogantie is, maar een zekerheid waarop ik m'n vrijmaking heb gebaseerd.  We kunnen het eens zijn over het feit dat het zover is gekomen, maar daarna gaat (helaas) elk zijns weegs.

Ik heb ook nog even naar je psalm geluisterd, maar kon er niet uit op maken dat het om een psalm ging.  Ook weer zo'n bijzaak.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 24, 2004, 11:17:54 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 22:57:51 schreef pola:
....na ze in gebed aan de Here voorgelegd te hebben, je nooit zult ontkomen aan het feit dat die beslissing bekritiseerd wordt door een aantal gemeenteleden.
Maar zelfs het gebed en de uitkomst worden betwijfeld door enkelen binnen de "bezwaarden" (jongens, bedenk eens een normaal woord voor deze groep!!!)

quote:

Mijn vraag:
Daarbij vraag ik mij wel eens af of in de "bezwaarde" optiek er getwijfeld wordt aan Gods werk in de synode's die ik noemde.

Antwoord door Jakolien op 07 Feb 2004 20:26    

Als je dan echt zo graag een reaktie wilt hebben op die vraag, wil ik daar wel even iets op zeggen.
Ja, ik twijfel er wel eens aan wie het er nu echt voor het zeggen had op de laatste generale synodes. Was dat God, of toch vooral de mensen? Na afloop van 'Zuidhorn' kreeg die synode van de voorzitter een erenaam: 'de synode van de vroomheid'. En ik geloof direkt dat dr. de Boer dat oprecht meende (ik ken hem goed, en ik weet dat hij eerlijk en oprecht is), en er zal ongetwijfeld veel gebeden en gezongen zijn en dergelijke, maar toch durf ik te betwijfelen of de eerbied voor God en Zijn Woord centraal stonden tijdens het nemen van de besluiten. Er was veel onverstandig en ongehoorzaam mensenwerk. Veel werk dat God verdriet gedaan moet hebben...  
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 24, 2004, 11:20:14 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 23:13:46 schreef Gijs:
Ik heb ook nog even naar je psalm geluisterd, maar kon er niet uit op maken dat het om een psalm ging.  Ook weer zo'n bijzaak.

Geen bijzaak: het toont hoe een mens vast kan zitten in zijn eigengemaakte wereld.
"Wij" (ik dus ook) gereformeerden kennen deze psalm niet terwijl ik in de engelse vertaling woord voor woord mee kan lezen.
Het is gewoon Psalm 121 onberijmd op melodie gezet :)
Ik doe niet meer mee.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 24, 2004, 11:52:41 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 23:04:56 schreef Jakolien:
[...]
Waardoor denk jij te moeten concluderen dat 'bezwaarden' jouw medegelovigen niet willen zijn??
Is het niet zo dat veel bezwaarden jarenlang op állerlei manieren aan de weg getimmerd hebben om hun zorgen duidelijk te maken over bepaalde ontwikkelingen? Waarom hebben zij zich zo druk gemaakt denk je? Wat mezelf betreft antwoord ik daarop: júist omdat ik jouw medegelovige wil zijn! Ik ploeterde vanuit oprechte bezorgdheid over de weg die broeders en zusters in de kerk willen gaan of denken te moeten gaan. Bezorgdheid over wat die beweging zal doen met de kerk. Want ik heb de kerk van Christus lief!
Oei, je brengt me in een moeilijk parket Jakolien want van jou weet ik, ben ik ieder geval overtuigd, dat dat inderdaad zo is. (In tegenstelling tot sommige anderen hier aanwezig.)

quote:

Ik heb na jarenlange worstelingen de GKV moeten loslaten. De Here wijst nu een andere weg, zo is mijn overtuiging.
Ik zou je graag vragen om nog een mijl met me mee te gaan maar daar is het denk ik al te laat voor.

quote:

Ik wil graag jouw medegelovige zijn, Dingo. We waren sámen gereformeerd (vrijgemaakt). Hoe komt het dat we nu zó van mening verschillen over dat gereformeerd-zijn, dat leven in de GKV? Hebben we allebei of heeft een van ons tweeën het gereformeerde spoor verlaten? Wat is er met ons of met de kerk gebeurd?

Het belangrijkste wat er volgens mij gebeurt is, is dat
1) de vrijmakingsgeneratie aan het uitsterven is
2) de babyboomers (geholpen door hun grote aantal) een aantal dingen doorgevoerd heeft die de volgende generatie met alle plezier weer zal afschaffen 3) het meer behoudende modernistisch denkende deel van de gkv op modernistische wijze geprobeerd heeft tegen de postmoderne (babyboomers) stroom in te roeien.
4) postmodernisme en het evangelische gedachtengoed prima combineren

Ja we hebben allebei het gereformeerde spoor verlaten, "jouw club" door het gereformeerde leven en denken te vernauwen en de problemen te simplificeren tot een liedboek en de zondagsrust discussie. En "mijn club" door het breder dan alleen gereformeerd willen zien van ondergeschikte zaken. Daar zijn goede redenen voor bijv. ik woon in de randstad en er zijn hier tegenwoordig meer allochtone kerken en kerkgangers dan autochtonen, afgezien nog van de grote aantallen moslims die hier wonen. Met onze gereformeerde Nederlandse vormen zullen we deze mensen niet boeien maar met onze gereformeerde leer kan dat wel degelijk.
Overigens ook aan het postmodernisme komt een einde, eerdaags zijn we neo-modern of iets dergelijks.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 25, 2004, 09:30:51 am »

quote:

op 24 Feb 2004 22:26:37 schreef Jakolien:
Stel dat die GKV-dominee gelijk heeft met zijn kritiek die andere kerken/gemeenten (omdat zij daar idd 'een halve Christus prediken'), vind je dat bezwaar dan vallen onder een niet-relevant hoofdstuk? Een verschil in belijden over het werk of de Persoon van onze Christus, dat moet je toch wel een fundamenteel verschil noemen?

Sorry Jacolien, ik bedoelde het niet kwetsend of denigerend. Ik zei al dat ik het niet zo goed onder woorden kon brengen. Laat me het nog eens proberen.

Bij de interkerkelijke evangelisatie-actie die ik bedoel, zou er samengewerkt worden met een heleboel kerken waaronder een baptistenkerk en een NGK. De dominee in kwestie was hierop tegen omdat hij dacht dat er bij persoonlijke gesprekken tussen christenen en niet-christenen wel eens problemen zouden kunnen ontstaan over de kinderdoop versus de volwassendoop en de toeëigening des heils. Hij was hier zo bang voor, dat hij de gemeente opriep niet langer voor het project te bidden.

Nog afgezien van het feit dat een ongelovige geen enkel idee heeft van deze verschillen - het verschil tussen christen en niet christen is ZO enorm dat de verschillen tussen kerken echt verwaarloosbaar zijn - denk ik niet dat dat in déze situatie van belang is.
Als de initiatiefnemers nou hadden gezegd: wij willen voortaan samengaan met die andere kerk of zoiets, dan had hij misschien een punt gehad, maar evangelisatie is gewoon iets heel anders.

Waarschijnlijk komen de genoemde onderwerpen helemaal niet aan de orde tijdens zo'n gesprek, maar gebeurt dat wel dan is er geen man overboord. Je kunt dan vertellen hoe er in jouw kerk over gedacht wordt, dat het best ingewikkeld is en dat de christenen in Nederland daar helaas hopeloos over verdeeld zijn. Verder maakt het natuurlijk niet uit hoe iemand tot Jezus komt of hoe jij daarover denkt: als hij/zij voor God kiest was hij/zij blijkbaar uitverkoren of deed het uit vrije wil, dat maakt toch niet uit? In beide gevallen is het prachtig en misschien was het wel Gods plan dat jij daaraan bijdroeg.

Wat ik wil zeggen is dat interkerkelijke evangelisatie in mijn ogen echt een hoofdstuk apart is. Wanneer je als orthodoxe christenen hierin samenwerkt kunnen verschillen die wellicht inderdaad fundamenteel zijn minder belangrijk worden wat niet wil zeggen dat je het niet oneens kunt zijn.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 25, 2004, 09:34:42 am »
Kijk, hier is de perfecte christen:

http://www.fintoys.com/frank_doll1.jpg

Inderdaad, een houten pop.
Hij heeft nog nooit één van de tien geboden overtreden.
Kijk je naar de manier waarop Jezus de geboden samenvatte dan is hij natuurlijk niet zo goed bezig.
Ik denk dat wij het ene moeten doen, zonder het andere te laten. Doen we dit perfect? Natuurlijk niet. Kunnen we onszelf geheel en al onbesmet houden als we mixen met de wereld? Nee. Toch moeten we dit doen, omdat we onze naaste liefhebben als onszelf en God boven alles. De barmhartige samaritaan kreeg vast vieze handen toen hij het slachtoffer van de beroving hielp. Misschien moeten wij ook wat minder bang zijn voor vieze handen.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 25, 2004, 10:17:57 am »

quote:

op 24 Feb 2004 23:52:41 schreef dingo:
Ja we hebben allebei het gereformeerde spoor verlaten, "jouw club" door het gereformeerde leven en denken te vernauwen en de problemen te simplificeren tot een liedboek en de zondagsrust discussie.

Even voor de duidelijkheid: het liedboek en de zondagsrust zijn uiteindelijk de fatale druppel geweest die tot de nieuwe vrijmaking hebben geleid. Deze twee onderwerpen waren nog helemaal niet aan de orde toen 14 jaar geleden de bezwaarden voor het eerst bij elkaar kwamen om een vereniging op te richten. Toen (nog vóór de oprichting) werd in een brochure heel helder uitgelegd hoe diep het verval al was in de GKV. Er was toen nog geen sprake van het officieel ontkrachten van de geboden of van het liedboek, maar wel van heel veel andere zorgwekkende ontwikkelingen.

Als we sámen overtuigd waren dat het geref. vrijgem. spoor het góede spoor was (en dat wáren we toch, op de dag van onze geloofsbelijdenis?), dan wil ik toch graag dat je me uitlegt wat er aan de kant van de bezwaarden zo veranderd is ten opzichte van zeg maar 25 jaar geleden. Als je de de brochures en artikelen (LWVKO, Reformanda, e.d) vergelijkt met dat wat er allemaal is gezegd, gepreekt en geschreven (in bijv. de jaren '50 en '60) kun jij dan zeggen dat wij het gereformeerde leven hebben vernauwd?
Ik denk dat je eerlijk moet zijn en moet erkennen dat niet 'mijn club' maar alleen 'jouw club' van het gereformeerde spoor is afgeweken.

quote:

Overigens ook aan het postmodernisme komt een einde, eerdaags zijn we neo-modern of iets dergelijks.
Het maakt me niks uit welke namen er bedacht en gegeven worden. Het staat vast dat de kerk, zolang die op aarde is, zal moeten strijden om trouw te blijven aan haar Hoofd: Christus!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 25, 2004, 10:40:29 am »

quote:

op 25 Feb 2004 10:17:57 schreef Jakolien:
[...]
Als we sámen overtuigd waren dat het geref. vrijgem. spoor het góede spoor was (en dat wáren we toch, op de dag van onze geloofsbelijdenis?), dan wil ik toch graag dat je me uitlegt wat er aan de kant van de bezwaarden zo veranderd is ten opzichte van zeg maar 25 jaar geleden. Als je de de brochures en artikelen (LWVKO, Reformanda, e.d) vergelijkt met dat wat er allemaal is gezegd, gepreekt en geschreven (in bijv. de jaren '50 en '60) kun jij dan zeggen dat wij het gereformeerde leven hebben vernauwd?
Ik denk dat je eerlijk moet zijn en moet erkennen dat niet 'mijn club' maar alleen 'jouw club' van het gereformeerde spoor is afgeweken.
[...]
Ja de jaren 50 en 60 waren ook geen voorbeelden van voorbeeldig gereformeerd denken vandaar ook die scheur in 1967. Onder gereformeerd denken versta ik de kunst om de uitdaging aan te gaan om onder veranderende omstandigheden toch gereformeerd te blijven en gelijkertijd open te blijven staan voor nieuwe inzichten. (De gereformeerde traditie gaat terug tot de 16e eeuw!). Op het moment dat jij zegt de afgelopen 25 jaar niet veranderd te zijn dan heb je het over conservatisme en niet over gereformeerd zijn in mijn opinie. Belangrijk gegeven hierbij is dat zelfs Paulus zich aanpast aan zijn publiek om ze beter te kunnen bereiken.

quote:

Het maakt me niks uit welke namen er bedacht en gegeven worden. Het staat vast dat de kerk, zolang die op aarde is, zal moeten strijden om trouw te blijven aan haar Hoofd: Christus!
Dat is een typische 'moderne' reactie maar als je bedoeld te zeggen dat de strijd blijft dan ben ik het helemaal met je eens.  :)

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 25, 2004, 03:43:54 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 09:30:51 schreef Bumblebee:
Bij de interkerkelijke evangelisatie-actie die ik bedoel, zou er samengewerkt worden met een heleboel kerken waaronder een baptistenkerk en een NGK. De dominee in kwestie was hierop tegen omdat hij dacht dat er bij persoonlijke gesprekken tussen christenen en niet-christenen wel eens problemen zouden kunnen ontstaan over de kinderdoop versus de volwassendoop en de toeëigening des heils. Hij was hier zo bang voor, dat hij de gemeente opriep niet langer voor het project te bidden.

Bumblebee, ik moet het met deze dominee eens zijn.
Het is ook eigenlijk onmogelijk om, wanneer je zondags verdeeld bent, op maandag gezamelijk te evangeliseren.
Vandaar ook dat Christus geen losse christenen aan het evangelisatiewerk zet, maar dat Hij die opdracht geeft aan Zijn kerk.

quote:

Nog afgezien van het feit dat een ongelovige geen enkel idee heeft van deze verschillen - het verschil tussen christen en niet christen is ZO enorm dat de verschillen tussen kerken echt verwaarloosbaar zijn - denk ik niet dat dat in déze situatie van belang is.
Maar die ongelovige moet wel op zoek gaan naar de verschillen, om zo te ontdekken waar hij/zij door God geroepen wordt. Voor God zijn de verschillen echt niet verwaarloosbaar, en dus dat mogen ze ook voor ons niet zijn.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 25, 2004, 03:47:47 pm »
Dingo, ik zou toch heel graag antwoord willen hebben op mijn vraag. Vandaar dat ik hem nog een keer stel:

quote:

op 25 Feb 2004 10:40:29 schreef dingo:
Ja de jaren 50 en 60 waren ook geen voorbeelden van voorbeeldig gereformeerd denken vandaar ook die scheur in 1967.

Er werd in die jaren heel helder en scherp gesproken en geschreven, waarbij het gezag van de bijbel steeds het enige uitgangspunt was.
De scheur van 1967 is m.i. ontstaan doordat het uiteindelijk buiten verband geraakte deel van de kerk de gereformeerde leer niet meer kon verdragen.

quote:

Onder gereformeerd denken versta ik de kunst om de uitdaging aan te gaan om onder veranderende omstandigheden toch gereformeerd te blijven en gelijkertijd open te blijven staan voor nieuwe inzichten.
Jij verstaat duidelijk iets héél anders onder gereformeerd denken/-zijn dan ik. :'(

quote:

Op het moment dat jij zegt de afgelopen 25 jaar niet veranderd te zijn dan heb je het over conservatisme en niet over gereformeerd zijn in mijn opinie. Belangrijk gegeven hierbij is dat zelfs Paulus zich aanpast aan zijn publiek om ze beter te kunnen bereiken.

Als God ons via Paulus de opdracht geeft dat we moeten 'blijven bij wat ons geleerd en toevertrouwd is', wordt ons dan star conservatisme aangepraat? Nee, onze basis, ons spoor moet steeds dezelfde blijven! Al betekent dat natuurlijk niet dat er in bijv. de vorm van onze erediensten nooit iets zou mogen veranderen. Die vorm is al vaak veranderd, en zolang wij in het rechte spoor van de bijbelse leer blijven is daar níets mis mee.

Wat bedoel je met het 'zich aanpassen' van Paulus? Denk je dat Paulus zijn boodschap (zeg maar de leer) zou hebben aangepast ten behoeve van zijn hoorders?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 25, 2004, 03:50:01 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 15:43:54 schreef Jakolien:
Maar die ongelovige moet wel op zoek gaan naar de verschillen, om zo te ontdekken waar hij/zij door God geroepen wordt. Voor God zijn de verschillen echt niet verwaarloosbaar, en dus dat mogen ze ook voor ons niet zijn.

Die ongelovige "moet" allereerst op zoek gaan naar Jezus en zich niet in de eerste plaats verdiepen in de verschillen tussen allerlei kerken. Bovendien weten wij niet wat voor God verwaarloosbaar is. Er wordt door Paulus ook stevig getierd tegen scheurmakers die zich bezighouden met haarkloverijen.

Hiermee bedoel ik NIET jou, of Reformanda, of wat dan ook, ik bedoel alleen dat we onze onderlinge verdeeldheid niet in de weg van een ander die God zoekt mogen laten staan!

Trouwens, de ervaring leert dat we ondanks verschillen en het feit dat we op zondag niet in dezelfde kerk zitten, toch op maandag ons samen in kunnen zetten voor één doel, simpelweg omdat die verschillen er daarbij niet toe doen.

edit: waarbij ik dus niet zeg dat ze er niet zijn.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 25, 2004, 04:10:29 pm »
Is het niet eerlijk om inderdaad toe te geven dat in vrijwel alle kwesties de bezwaarden een standpunt verdedigen dat in de jaren '50-'70 officieel door de kerken verdedigd werd, of zou zijn? En dat het, waar dit anders lag, meestal ging om mensen die "buiten verband" gingen?

Als dit zo is, dan is het aan de "progressieven" om te laten zien dat de opvattingen van toen onjuist waren, of te smal. Het lijkt erop dat veel mensen geloven dat de inzichten van toen vanzelfsprekend achterhaald zijn. Dat is onterecht.

Onterecht is het ook, van de andere kant, als bezwaarden net doen als of het vanzelfsprekend is dat de opvattingen van een paar decennia terug beter zijn dan de moderne ontwikkelingen. Niet alles wat verandert, verandert ten kwade. En Schilder en zijn kornuiten hebben ook niet per definitie het laatste woord.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 25, 2004, 04:12:25 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 15:50:01 schreef Bumblebee:
[...]
Die ongelovige "moet" allereerst op zoek gaan naar Jezus en zich niet in de eerste plaats verdiepen in de verschillen tussen allerlei kerken. Bovendien weten wij niet wat voor God verwaarloosbaar is. Er wordt door Paulus ook stevig getierd tegen scheurmakers die zich bezighouden met haarkloverijen.
[...]
Er wordt door Paulus nog steviger getierd tegen hen, die een halve Christus prediken, tegen hen die het evangelie verdraaien en tegen hen die denken dat de christen ook maar iets gemeen heeft met de heiden.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 25, 2004, 04:12:32 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 15:43:54 schreef Jakolien:
Vandaar ook dat Christus geen losse christenen aan het evangelisatiewerk zet, maar dat Hij die opdracht geeft aan Zijn kerk.
Waar staat dat? (oprechte nieuwsgierigheid en géén sneer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 25, 2004, 04:14:21 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 16:12:25 schreef Qohelet:
Er wordt door Paulus nog steviger getierd tegen hen, die een halve Christus prediken, tegen hen die het evangelie verdraaien en tegen hen die denken dat de christen ook maar iets gemeen heeft met de heiden.
Zelfs de behoudendste Reformandanten zien toch nog wel in dat er een groot verschil is tussen een baptist en een heiden hoop ik  |:(

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 25, 2004, 04:45:57 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 16:14:21 schreef Bumblebee:
vanalles over het prediken van een halve Christus

Lijkt mij een kwestie van het stellen van andere prioriteiten..
Wat vind je belangrijker?
bezwaarden Behoud van het Geref. kerkverband als zuil zonder invloed van buitenaf (dit wel in het belang van gemeente-zijn!)
verlichten Behoud van ongelovigen, voorbijziend aan verschillen wanneer dit praktischer lijkt te zijn (meer pragmatisch ingesteld denk ik)

Nog wel een kanttekening: toen de betreffende ds bezwaar maakte tegen het evangeliseren i.s.m. andere kerken, stelde hij ook de vraag waarom mensen die voor dat project aan de slag willen niet aan de slag gaan bij de GKV-evangelisatie (want die commissie komt blijkbaar mensen tekort). 't Ligt wel iets genuanceerder dan misschien lijkt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 25, 2004, 05:30:50 pm »
Ik vraag me af: wordt er nou in dit topic gediscussieerd over de wezenlijke inhoud van de problemen die ten grondslag liggen aan de scheuring in de GKV? Dat wíllen verschillende mensen heel graag zo te lezen. En volgens mij gebeurt dat nou niet echt. Wat kunnen we daar nou aan doen? Over die inhoudelijke onderwerpen gaan praten, of de topics die er indertijd over aangemaakt zijn weer naar boven halen? What can we do about that? Als het zo doorgaat komen we geen steek verder volgens mij.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 25, 2004, 05:58:11 pm »
amen