quote:
[message=225428,noline]klaas f schreef op 30 april 2006 om 02:43[/message
Beste Kajem,
Wij kunnen ons nu afvragen of een dergelijke bekering wel mogelijk is.
Zijn mensen wel in staat hun waarden- en normensystemen zo compleet om te gooien?
Maar Jezus staat daar niet bij stil.
Bekering is een soort wonder... en Jezus gelooft kennelijk wel in wonderen.
Hij is heel stellig in zijn praktische benadering van het geloof: geloof moet blijken.
"De boom moet goede vruchten voortbrengen."
"Niet zij die roepen "Here, Here!" worden zalig, maar de mensen die hun naasten dienen uit liefde tot God.
Het vraagstuk van de autonome vrije wil speelt voor Jezus kennelijk geen rol.
Er is goede grond, waar het zaad goed kiemt. En er is slechte grond.
Of de goede grond wel goede grond wìl zijn, en of de slechte grond wel slechte grond wìl zijn, krijgt geen aandacht.
Wellicht wordt er toch alleen maar door weerspannige, trotse mensen waarde toegekend aan de autonomie van hun wil.
Door het type mensen, dus, dat Jezus toch niet kan gebruiken.
Klaas F,
Je benoemt twee invalshoeken.
Het wonder van de bekering en het verheffen van de vrije wil van de mens boven de souvereiniteit van Gods uitverkiezing.
Naar mijn mening wordt de bekering bewerkt door de werking van de Heilige Geest. Die Heilige Geest doet zijn werk in gevallen in stilte en in gevallen heel duidelijk en openbaar.
Elk mens weet ten diepste van God. Het weten van God is vanuit de schepping in de mens gelegd. Dat weten is niet verdwenen. De relatie, zo je wil het contact met God is door de zondeval gebroken. We leven in een gebroken wereld. De dood is in de wereld gekomen. Wij konden die gebrokenheid niet herstellen. Dat deed God door Zijn Zoon te sturen. God is zo puur en zuiver, hij kan niet onze zonden bedekken. Daarvoor was een groots offer nodig. Door dat offer is de dood overwonnen en kunnen zij die Jezus Christus aannemen en in hem geloven deel krijgen aan het eeuwige leven.
Om dit bij de mensen te bewerken heeft Christus de Heilige Geest in de wereld gezonden.
Zo de mens in het paradijs VERKOOS het gebod van God om niet te eten van de boom naast zich neerlegde, zo kan de mens door het nieuwe verbond kiezen wel te leven naar Gods wil. Niet vanuit het verstand, maar van HARTE. Door je te LATEN leiden door de Heilige Geest zul je groeien in geloof. ieder naar zijn mogelijkheden. Om tijdens dit leven al te groeien naar het evenbeeld van Christus. Cruyff zei (even oneerbiedig) voetbal is simpel, maar simpel voetballen is juist heel moeilijk. Zo is het ook met het je LATEN leiden door de Geest. De Geest werkt door het Woord, maar niet alleen door het Woord. Ook door ervaringen in het leven, die ene glimlach of de helpende hand van een andere Christen. Via internet, de EO, maar ook ONZE LEVENSHOUDING. Niet alleen op de zondag en gebaseerd op regels en vastgelegde afspraken. Dat is één.
Met betrekking tot de vrije wil van de mens. Elk bekeerd mens die zich wil laten leiden door de Heilige Geest zal door die werking zien dat alles genade is, te wonderlijk voor woorden. Als je je bekeert en Jezus wilt volgen en onderdeel maken van je hele leven ga je door een enge poort. Als je door die poort gaat en op het terrein van Zijn verzoenend bloed en rijkelijke liefde komt en je keert je om staat boven die poort breed uitgemoeten "Door genade verkozen". Iets wat je altijd achteraf ziet en niet vooraf. Dan kun je pas invoelen wat dat betekent. Dat moet ons bescheiden maken en dankbaar. Niet hoog van de toren blazend, maar nederig. Dan verdwijnt elk spoortje van eigen wilsbeschikking en zal men verkondigen dat het louter genade is.
Christenen dienen genadig te zijn in hun oordeel over anderen. Te beseffen dat zij daarmee onderdeel zijn geworden van het volvoeren van Gods heilsplan, een aanbod voor alle mensen. Ze dienen te voldoen aan de opdracht van mattheus 28 vers 19. Dit betekent dat je tijdens de samenkomst op Zondag de deuren moet open zetten voor hen die zijn uitverkoren. Wagenwijd. Niet alleen voor je gemeenteleden. ook voor hen die God nodig hebben. Dat doe je niet in afwachting van een God die hen op die zondag naar jouw gemeente stuurt. Dat doe je door net als Jezus de verlorenen in de wereld op te zoeken. Vissers van mensen moeten we zijn.
Dat moet je doen omdat de wedergeboren bekeerde christen deel uit maakt van het werk van de Heilige Geest. We mogen een instrument zijn. Daarmee plaatsen we ons niet NAAST de leer van de uitverkiezing, maar er midden in. Als we dat beseffen, zal de Heilige Geest ook door ons zijn werk doen. Als we spreken over de werking door het Woord is dat de Bijbel, de preek, maar ook wat wij dagelijks getuigen en wat we bidden.
In 1 Thimoteus 2 staat het volgende:
Allereerst vraag ik dat er voor alle mensen gebeden wordt, dat er smeekbeden, voorbeden en dankgebeden voor hen worden uitgesproken. 2 Bid voor alle koningen en gezagsdragers, opdat we rustig en ongestoord kunnen leven, in alle vroomheid en waardigheid. 3 Dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, 4 die wil dat alle mensen worden gered en de waarheid leren kennen. 5 Want er is maar één God, en maar één bemiddelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, 6 die zichzelf gegeven heeft als losgeld voor allen, als het getuigenis voor de vastgestelde tijd. 7 Om dit te verkondigen ben ik als apostel aangesteld. Ik spreek de waarheid, ik lieg niet – ik ben aangesteld als leraar voor de heidenen om hun het geloof en de waarheid te onderwijzen.
De leraar onderwijst dus het geloof en de waarheid. Het geloof kun je dus leren. Het verkrijgt zijn vrucht door de werking van de Heilige Geest. In de bijbel staat dat we ons van de waarheid kunnen afkeren. Als we ons daarvan kunnen afkeren, kunnen we ons daar ook naartoe keren.
Een persoonlijk voorbeeld in algemene zin. Op een gegeven moment besloot ik op een zondag naar een gemeente te gaan. Ik werd daar toen en de daarop komende zondagen geraakt. Tranen liepen over mijn wangen. Ik wilde niet, maar het gebeurde. Ik werd geraakt door de Heilige Geest. Daarna is mijn leven veranderd. Mijn geestelijk huis wordt nog steeds en doorgaand verbouwd. Ik besloot naar die gemeente te gaan. Was dat mijn besluit of die van de Heilige Geest? Hoe dan ook, ik ging. De daarop komende zondagen ging ik ook. Mij overkwamen dingen die ik niet gewoon was. Ik had me daar van af kunnen keren, ik heb het laten gebeuren. Nu besef ik dat je elke dag meer en meer moet overgeven. Het overgeven van dat eerst moment was het begin van het steeds meer groeiende besef dat je je meer en meer moet overgeven en laten leiden door de Heilige Geest. Het begon klein, maar maakt nu meer en meer ruim baan. In die weg zijn ook zwakke momenten. Die zwakke momenten zijn telkens keuzemomenten. Bid ik of bid ik niet. Vraag ik kracht of doe ik het door eigen kracht. Romeinen 8 vanaf vers 26 schrijft ons dat de Heilige Geest ons daarin helpt:
26 De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. 27 God, die ons doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen. Hij weet dat de Geest volgens zijn wil pleit voor allen die hem toebehoren. 28 En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede. 29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.
31 Wat moeten wij hier verder over zeggen? Als God voor ons is, wie kan dan tegen ons zijn? 32 Zal hij, die zijn eigen Zoon niet heeft gespaard, maar hem omwille van ons allen heeft prijsgegeven, ons met hem niet alles schenken? 33 Wie zal Gods uitverkorenen aanklagen? God zelf spreekt hen vrij. 34 Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons. 35 Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Tegenspoed, ellende of vervolging, honger of armoede, gevaar of het zwaard? 36 Er staat geschreven: ‘Om u worden wij dag na dag gedood en afgevoerd als schapen voor de slacht.’ 37 Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad. 38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.
De bijbel schrijft ook over velen die van de waarheid zullen afvallen. Uitverkiezing is een onderdeel van het geheel en niet iets aparts. alles haakt in elkaar samen. Het een gaat niet zonder het ander. Toch, ondanks mij woordenvloed blijft het mysterie, dit onderwerp een geheimenis. Ik zelf kan geen antwoord geven op de vraag of ik nu zelf besloot naar die gemeente te gaan op die zondag, of dat dit werd geleid. Maar eigenlijk ook weer wel. God leidt ons leven, in alles. Hij stelt ons voor keuzes, telkens weer...ook hele fundamentele...
Kajem