quote:
Die zelfde Paulus schreef in zijn Romeinen-brief:
quote:
Romeinen 10 - SV77
4 De wet vindt zijn doel in Christus, zodat iedereen die gelooft rechtvaardig zal worden verklaard. 5 Zeker, Mozes zegt over de rechtvaardigheid die op grond van de wet verkregen wordt: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ 6 En over de rechtvaardigheid die op grond van geloof geschonken wordt staat geschreven: ‘Zeg niet bij uzelf: Wie zal opstijgen naar de hemel?’ – en dat betekent: wie zal Christus naar beneden brengen? 7 Of: ‘Wie zal afdalen naar de onderwereld?’ – en dat betekent: Christus bij de doden vandaan naar boven brengen. 8 Maar vervolgens zegt Mozes: ‘Het woord is dicht bij u, in uw mond en in uw hart’ – en dat betekent: de boodschap van het geloof die wij verkondigen, is dicht bij u. 9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’
Als Jezus en Christus op duidelijk te onderscheiden principes (of evangelien) slaan, dan was
dit hier de uitgelezen mogelijkheid voor Paulus om dat even uit te leggen. Maar nee.. Paulus gebruikt Christus en Jezus afwisselend. De wet vindt z'n doel in Christus, zodat iedereen die gelooft gerechtvaardigd zal worden (vers 4) maar in vers 9 is het ineens Jezus. (vraag: dit
moet toch een betekenis hebben! antwoord: ja, namelijk dat Jezus en Christus gewoon afwisselend gebruikt kunnen worden omdat ze op dezelfde persoon slaan).
Als we deze tekst vergelijken met 1 korinte 15, dan zien we dat het over hetzelfde moet gaan. Paulus kondigt het in vers 8 aan: "de boodschap van het geloof, die wij verkondigen": Als we geloven dat Jezus (een mens) opgewekt is uit de doden, worden we gered. En in Korinte zien we: "En indien Christus niet is opgewekt, dan is immers onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof" (1 kor. 15:14).
Als de titel Christus (= messias, gezalfde) niet op Jezus zou slaan in 1 korinte 15, dan vergeet hij hier te melden, dat hij elders (in romeinen) heeft gezegd dat juist de opstanding van Jezus tot behoud was (fijn is dat voor die korintiers die dat graag hadden willen weten). Aan de andere kant heeft Paulus dan tegen de Romeinen (ook veel heidenen) lopen liegen door te zeggen dat ze in Jezus moesten geloven, terwijl juist de opstanding van Christus bepalend was voor het geloof (zonder dat geen inhoud). Christus in 1 Korinte 15 is dus gewoon een titel van Jezus.
quote:
P. Strootman schreef op 08 mei 2005 om 11:56:Laten we ook eerst eens vaststellen, dat de afzonderlijke naam Jezus geen enkele keer voorkomt in dit hoofdstuk. Dat moet toch wel betekenis hebben! Alleen in vers 31 staat:'Zo waar als ik, broeders, op u roem draag in Christus Jezus, onze Here, ik sterf elke dag'. Hier bedoelt hij ongetwijfeld de Geest, die in Jezus was, want met de naam Christus Jezus bedoelde Paulus de Geest, die in Jezus was.
De hoofdstuk- en vers-indeling is pas later toegevoegd.
Overigens heb je nog nooit weten aan te tonen
dat in de Paulinische geschriften de naam Christus Jezus op de geest slaat ofzo.
"ik sterf elke dag" lijkt me niet meer dan een mooie beeldspraak voor de grote ontberingen die de apostel heeft moeten ondergaan (meerdere malen gestenigd en gegeseld, bijna verdronken, etc).
quote:
quote:
1 korinte 9 - SV77
1 Ik zou zelf niet vrij zijn? Ik zou geen apostel zijn? Maar heb ik dan niet Jezus, onze Heer, gezien? Bent u niet het werk dat ik dankzij de Heer tot stand heb gebracht? 2 Ook al erkennen anderen mij niet als apostel, u zou het wel moeten doen, want u bent door uw geloof in de Heer het waarmerk van mijn apostelschap.
Zeker een vergissinkje van Paulus, om hier
Jezus zijn Heer te noemen? En Paulus is wel slordig (zoniet misleidend), want in het bovenstaande stuk uit Romeinen roept hij zelfs op om Jezus als Heer te erkennen!
quote:
P. Strootman schreef op 08 mei 2005 om 11:56:Dat het hierover gaat, zouden we ook nog af kunnen leiden uit vers 16, waar staat:
'Indien er geen doden opgewekt worden, dan is ook Christus niet opgewekt' Paulus heeft het hier dus over lichamelijk doden en over Christus. Christus is dan Gods Geest.
Hoe kom je in vredesnaam bij deze conclusie? Het gaat over lichamelijke doden en over Christus. Als Paulus dan 'Indien er geen doden opgewekt worden, dan is ook Christus niet opgewekt' zegt, dan impliceert dat toch dat Christus (ook) mens was? Vergelijk maar met de volgende zin: "Indien mensen sterven, dan sterft ook Socrates" (modus ponens). Hoe dan ook, "Christus is dan Gods Geest." volgt hier in ieder geval niet uit.
Dat Christus (ook) menselijk is, blijkt verder nog eens uit vers 21 en 22:
quote:
1 korinte 15 - SV77
19 Indien wij alleen in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen. 20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden van hen, die ontslapen zijn. 21 Want daar de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens. 22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
Dus de dood door een mens, opstanding door een mens, respectievelijk Adam en Christus.
quote:
P. Strootman schreef op 08 mei 2005 om 11:56:Dan is er ook nog vers 20:'Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn'. Het moet hier wel over de geestelijk dood gaan, want als het over de lichamelijke opstanding zou gaan, maakt Paulus een vergissing. Er waren immers al veel eerder, zelfs in het o.t. doden opgewekt.
er waren al eerder mensen gereanimeerd (er veranderde niks aan hun lichaam - behalve dan dat ze weer levend werden natuurlijk). Jezus werd niet gereanimeerd, maar kreeg een vernieuwd lichaam. Jezus' opstanding is een opstanding van duidelijk andere orde.