Auteur Topic: De hel een leugen? deel 2  (gelezen 11187 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
De hel een leugen? deel 2
« Gepost op: november 10, 2005, 09:06:01 pm »
Dit is het vervolg op de (overvolle) topic de hel een leugen?.
Gelieve het netjes te houden, en ontopic :)
De laatste post was wel een mooie samenvatting van hoe de standpunten een beetje liggen, dus hier is die nog een keer:

quote:

Thom schreef op 10 november 2005 om 20:02:
Ik denk dat je wel als conclusie mag noteren dat de hel voor een Christen realiteit is, en dat hij het (over het algemeen) niet als dreigmiddel gebruikt, maar wel anderen voor het bestaan en de dreiging ervan waarschuwt.
Voor hen die zichzelf geen Christen noemen, of die niet in de Waarheid van de Bijbel geloven, ligt het blijkbaar anders.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2005, 09:11:59 pm door E-line »

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 11, 2005, 11:45:14 am »
De conclusie van Thom is correct. Niet-christenen lappen de uitspraken van christenen aan hun laars, omdat ze die absurd vinden, en moderne christenen zijn te ontwikkeld om mensen met zulk een denkbeeld lastig te vallen.
Het enige effect van het denkbeeld van de hel is dan ook dat het een dreigmiddel is voor zichzelf. Het is het verborgen wapen dat geloofsafval voorkomt. Ik zeg 'verborgen', omdat de christenen erin getraind worden om dit niet te onderkennen. Men mág zoiets in geen geval ooit zeggen, zelfs ooit maar denken, maar moet zich heel eenzijdig op alle prachtige kanten van het evangelie richten. Onderkent men de keerzijde, het geestelijk geweld dat gepleegd wordt, dan breekt de dijk en is het gedaan met de macht van de opgelegde godsdienst, en loopt het uiteindelijk uit op een afwijzing van het christelijk geloof.

Keer op keer wanneer je op forums 'de hel' behandeld ziet worden zie je dezelfde redeneringen van christenen:

-Christen 1: Maar ik denk niet dat ik alle mensen moet gaan vertellen hoe de hel is. Ik weet het niet, ben er nog nooit geweest. Ik vertel liever over Jezus liefde dan over de hel!

-Christen 2: Ja maar ik zeg ook niet dat je mensen bang moet praten, maar omdat wij weten wat er na de dood is zijn we er juist mee bezig om mensen te vertellen over Gods liefde etc, daarom moeten wijzelf het [=de realiteit van de hel] beseffen en er ook mee bezig zijn vind ik.

(Bethel-jongeren op hun forum)

De christen heeft dus twee opties: de hel en verdoemenis zoveel mogelijk te verdringen uit zijn gedachten, of het denkbeeld te gebruiken om zichzelf ermee te kwellen. Beide opties leveren schade op voor de psyche.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 11:46:27 am door NewMillennium »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 11, 2005, 11:54:20 am »

quote:

Nunc schreef op 10 november 2005 om 14:33:
laten we hier eens naar kijken. Als eerste wil ik opmerken dat voor mij inderdaad geldt dat ik geloof dat de hel er is (alhoewel ik niet precies weet in welke vorm en wat ik me er bij moet voorstellen) omdat de bijbel erover spreekt.

En je hebt niet het lef om er afstand van te nemen. Teveel geïndoctrineerd ermee? :)

quote:

Je conclusie echter dat mensen wanneer ze 'eerlijk' worden, er niks van willen weten, wil ik nader onderzoeken. Jouw conclusie is namelijk gebaseerd op verborgen vooronderstellingen. Een duidelijke vooronderstelling is bv. de aanname dat wat waar is niet gruwlijk kan zijn, en andersom wat afschuwlijk is, niet waar kan zijn. Jouw denken gaat dus kennelijk uit van een correlatie tussen waarheid en aangenaamheid.
Wat waar is, zou nooit afschuwelijk mogen zijn, en wat afschuwelijk is zou nooit waar mogen zijn. Punt.

*  Dus is de hel een bewust gestuurde leugen, die ieder normaal denkend mens MOET verwerpen.

1 Kon 22: 22 Hij antwoordde: ik zal heengaan en een leugengeest worden in de mond van al zijn profeten. Toen zeide Hij (de HERE): gij moet hem *  verleiden, en gij zult er ook toe in staat zijn; ga heen en doe het.

Alles wat op je weg komt, dus ZELF beoordelen met alles wat in je is en tot je beschikking staat, pas dan kan er Waarheid ontstaan. Wie zich dus onderwerpt aan één (1) Boek, heeft al bij voorbaat 'verloren'...
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 12:10:26 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 11, 2005, 11:57:13 am »
Twee andere zaken waar christenen nog niet aan toe zijn gekomen is te onderkennen (of te weerleggen)
1) dat Jezus geen nieuwe godsopenbaring brengt (een godsopenbaring van hemel en hel, eeuwige beloning of eeuwige straf), maar gewoon de al veronderstelde opvattingen van de meerderheid van de joodse maatschappij van zijn tijd napraat, en dat die opvattingen vanuit het heidendom zijn overgenomen.
2) dat het een feit is dat het denkbeeld in zijn meest barbaarse vorm dateert uit de allervroegste tijd van de kerk. De Apocalyps van Petrus
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/10.htm#apocalyps
zegt zelfs op de autoriteit van Petrus te berusten.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 11, 2005, 12:22:38 pm »

quote:

Pier schreef op 11 november 2005 om 11:54:
[...]

En je hebt niet het lef om er afstand van te nemen. Teveel geïndoctrineerd ermee? :)

jahoor, tuurlijk. Ik kom uit een kerk waar de hel voor zover ik me kan herinneren gedurende m'n hele jeugd niet ene keer genoemd is. Verder ben ik tussen toen en nu nog een tijd agnost geweest. Sure sounds like indoctrination to me..

Je moet gewoon lezen wat ik schrijf, en niet je eigen fantasie op mij en m'n overtuigingen loslaten. Ik heb in de post die je quote - maar kennlijk niet echt leest - aangegeven waarom ik in de hel als realiteit geloof. Niet vanwege indoctrinatie, niet omdat ik morbide ben en een hekel aan de mensheid heb, niet omdat ik het nu zo'n leuk idee vind, maar alleen maar omdat ik overtuigd ben van de juistheid van het nieuwe testament, te beginnen bij de kern (Jezus). Dingen die ik niet kan controleren moet ik dan maar op gezag (niet gezag van anderen of van kerken) aannemen.

quote:

Wat waar is, zou nooit afschuwelijk mogen zijn, en wat afschuwelijk is zou nooit waar mogen zijn. Punt.
het 'zou nooit (..) mogen' geeft al aan dat je zelf ook onderkent dat de werkelijkheid soms wel afschuwlijk is, en andersom. Het is dus heel jammer voor jou dat je hier nogal dogmatisch een 'punt' achter zet. In feite erken je hier dus voor jezelf dat je de waarheid in dat geval gewoon niet zou willen geloven. Dat komt mij weinig 'open-minded' over. Het is een dogmatische houding die vooraf al bepaald heeft wat waar zou moeten zijn en wat niet.

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 11, 2005, 12:24:52 pm »

quote:

Pier schreef op 11 november 2005 om 11:54:
Waarom zulke intellectuele kronkels om een afschuwelijk iets: een hel, te verdedigen? Wat waar is, zou nooit afschuwelijk mogen zijn, en wat afschuwelijk is zou nooit waar mogen zijn. Punt.

Alles wat op je weg komt, dus ZELF beoordelen met alles wat in je is en tot je beschikking staat, pas dan kan er Waarheid ontstaan. Wie zich dus onderwerpt aan één (1) Boek, heeft al bij voorbaat 'verloren'...

Precies, het eerste beginsel van ethiek is dat het berust op het eigen hart. Het opvolgen van geboden omdat ze worden verbonden aan de uitspraken van een of andere autoriteit (in dit geval een veronderstelde God) heeft totaal niets met ethiek te maken, maar resulteert juist in het omgekeerde, het verliezen van iemands menselijkheid (ik zal de voorbeelden maar niet noemen die meteen te binnen schieten).

Het logisch gevolg hiervan is dat indien men blijft uitspreken dat men helemaal niet slaafs de opgelegde leer volgt, dit automatisch impliceert dat de geest van deze leer identiek is aan iemands eigen hart, iemands diepste innerlijk.  

Zo is de hoogste ethiek van zo'n christen dus een systeem dat niet slechts gebaseerd is op straf (zou nog iets van te leren vallen), maar geheel openlijk op wraak (want eeuwige marteling kan niet anders worden uitgelegd). De christenen hebben het zelf ook altijd toegegeven:

Thomas van Aquino: ‘De zaligen in de hemel zijn toeschouwer van de straffen der verdoemden, opdat de gelukzaligheid hun des te meer bevalt’.  

Tertullianus: 'Wanneer deze ongelovige filosofen dus samen met hun leerlingen en door hen beschaamd gemaakt, branden in het vuur en tegen hun verwachting in voor de rechterstoel van Christus staan te beven!...Ik zou dan niet zozeer de hier genoemden willen zien, maar er nog liever de voorkeur aan geven mijn onverzadigbare blik op hen te richten die tegen de persoon van de Heer zelf gezondigd hebben...Zulks te aanschouwen en daarover te jubelen, dat kan geen praetor, geen consul, geen quaestor of afgodenpriester, hoe vrijgevig ze ook zijn (met hun aanbod van brood en spelen), geven! En toch zijn deze dingen door het geloof reeds in zekere zin in de geest en in de voorstelling aan ons tegenwoordig. Ik meen dat het lieflijker moet zijn dan het circus, het toneel en de renbaan!'

Spurgeon: 'De rechtvaardigen in de hemel zullen volkomen tevreden zijn met de veroordeling van hen die verloren gaan. Vroeger dacht ik dat als ik de veroordeelden zou kunnen zien in de hel, ik hen wellicht zou gaan bewenen. Zou ik hun geklaag horen, hun vreselijk lijden zien, ik zou medelijden met ze krijgen. Maar zulk een sentiment is er niet in de hemel. De gelovige zal zo volkomen tevreden zijn met de uitvoering van Gods wil, dat hij de verlorenen volledig zal vergeten, in de gedachte dat God de uitvoerder is van al het goede, dat hun oordeel te danken is aan hun eigen kwaad, en dat God oneindig rechtvaardig is. Zouden mijn ouders mij zien in de hel, dan zouden ze er geen traan om laten, want ze zouden zeggen: Gij zijt rechtvaardig, en Uw rechtvaardigheid zal geloofd worden gelijk uw genade. Ze zouden ervaren dat God zo ver verheven is boven ons schepselen, dat ze tevreden de vernietiging van alle schepselen zouden aanschouwen als dit ter meerdere glorie van God zou zijn.
In de hemel zullen we eindelijk op de juiste manier denken over ‘de mannen van aanzien’. Hier zien mensen er soms machtig uit, maar in de hemel zullen diezelfden zijn als kruipende insekten die door een landbouw-machine omvergemaaid worden. Vanuit het gezichtspunt van de hemel zullen de mensen niet meer zijn dan slechts stofdeeltjes, of als een wespennest dat weggevaagd wordt vanwege het kwaad dat ze gedaan hebben.’

Let op de wraakzucht! We bereiken in deze uitspraken van de grootste banierdragers van het christendom ook het toppunt van waanzin.

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 11, 2005, 12:29:45 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 november 2005 om 12:22:

[...]

jahoor, tuurlijk. Ik kom uit een kerk waar de hel voor zover ik me kan herinneren gedurende m'n hele jeugd niet ene keer genoemd is.
Dit is beslist waar, het zal de ervaring van bijna alle moderne christenen zijn. Het laat goed zien dat geen enkele moderne christen eerlijkheid in zijn leven heeft. Hij wéét dat hij iets moet onderschrijven wat weerzinwekkend is voor hem, en kan zoiets niet. Maar hij durft ook niet uit te spreken dat de bijbel vals en beneden de maat is. Automatisch gevolg: negeren, verdringing, intellectuele goocheltoeren wanneer men met de neus op de feiten wordt gedrukt en vervreemding van zichzelf. Dit is mijn eigen ervaring.

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 11, 2005, 12:34:27 pm »

quote:

E-line schreef op 10 november 2005 om 21:06:
Gelieve het netjes te houden
[...]
Nou, jammer dat de bijbel jou niet heeft gehad als moderator.   :*)
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 12:36:01 pm door NewMillennium »

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 11, 2005, 12:36:20 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 11:45:
De conclusie van Thom is correct. Niet-christenen lappen de uitspraken van christenen aan hun laars, omdat ze die absurd vinden, en moderne christenen zijn te ontwikkeld om mensen met zulk een denkbeeld lastig te vallen.

Ik begrijp dat jij jezelf een "modern christen" vindt? Ik zou het heel erg op prijs stellen als je eens een andere naam voor je zelfbedachte godsdienst zou bedenken. Wat ik al meerdere keren heb aangestipt is het feit dat je heel veel elementen uit het Christendom verdraait en vervormt en zo je eigen godsdienst probeert te bouwen, die jou goed uitkomt. Maar in feite heeft het niks meer met het Christendom te maken. Je erkent Jezus niet als Zoon van God, je erkent de Bijbel niet als de waarheid, dus hou asjeblieft op jezelf een modern Christen te noemen...

quote:

(knip...)
De christen heeft dus twee opties: de hel en verdoemenis zoveel mogelijk te verdringen uit zijn gedachten, of het denkbeeld te gebruiken om zichzelf ermee te kwellen. Beide opties leveren schade op voor de psyche.
Niet mee eens. Er moet nog wel een derde optie zijn, want ik kan mezelf in geen van deze beide herkennen, en ben toch echt een Christen. Ik verdring de hel niet uit mijn gedachten, ik geloof in het bestaan ervan, maar kwel mezelf er ook niet mee. Ik weet namelijk dat er naast de hel ook nog een hemel bestaat, en ik vertrouw erop dat mijn God me tzt dáárheen zal halen. Als je er zelf niet bang voor hoeft te zijn, waarom zou je jezelf ermee kwellen?
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 11, 2005, 12:42:09 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 11:57:

2) dat het een feit is dat het denkbeeld in zijn meest barbaarse vorm dateert uit de allervroegste tijd van de kerk. De Apocalyps van Petrus
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/10.htm#apocalyps
zegt zelfs op de autoriteit van Petrus te berusten.

Die apocalyps staat vol met ideeën die juist niet in het NT voorkomen, maar uit andere religies zijn geleend. De rivier van vuur bv komt uit het oude egypte. Verder is het volgens (niet christelijke) experts ergens rond 135 na Christus (dus niet door Petrus) geschreven. Het wordt in een anonieme canonlijst (gevonden door Muratori) uit einde 2e eeuw genoemd (alhoewel die datering ook betwist wordt en sommige experts aan de 4e eeuw denken), en Clement citeert er 1 zin uit in een werk bestaande uit losse aantekeningen (dus we weten niet echt waarom). Het is dus nogal een grote inferentie om aan te nemen dat het werk in de kerk geaccepteerd werd.

Overigens bewijst het 'verdwijnen' van het werk wel dat de meeste mensen wel door hadden dat dit niet een werk van Petrus zelf was, wat het onbetrouwbaar maakte (omdat het wel van Petrus claimde te zijn). En als die christenen zo happig waren op de hel, dan hadden ze dit boek wel beter bewaard.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2005, 12:47:37 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 12:29:
[...]

Dit is beslist waar, het zal de ervaring van bijna alle moderne christenen zijn. Het laat goed zien dat geen enkele moderne christen eerlijkheid in zijn leven heeft. Hij wéét dat hij iets moet onderschrijven wat weerzinwekkend is voor hem, en kan zoiets niet. Maar hij durft ook niet uit te spreken dat de bijbel vals en beneden de maat is. Automatisch gevolg: negeren, verdringing, intellectuele goocheltoeren wanneer men met de neus op de feiten wordt gedrukt en vervreemding van zichzelf. Dit is mijn eigen ervaring.

ik zou niet eens weten of het door de predikanten die ik hoorde onderschreven werd of niet (kerk was synodaal gereformeerd, nu PKN).

Waar het om ging was juist dat mijn visie niet een gevolg van indoctrinatie is (zelfs niet kan zijn), maar dat het een eerlijke conclusie van mij is. Wat niet betekent dat ik blij moet zijn met die conclusie. Dat heeft namelijk niks met waarheid te maken - tenzij jij nog kan bewijzen dat waarheid niet afschuwlijk kan zijn en vice versa.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2005, 01:01:41 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 12:24:
[...]

Precies, het eerste beginsel van ethiek is dat het berust op het eigen hart. Het opvolgen van geboden omdat ze worden verbonden aan de uitspraken van een of andere autoriteit (in dit geval een veronderstelde God) heeft totaal niets met ethiek te maken, maar resulteert juist in het omgekeerde, het verliezen van iemands menselijkheid (ik zal de voorbeelden maar niet noemen die meteen te binnen schieten).

En het basisidee van ethiek wordt dan 'hoe te handelen zonder God'. Aangezien ik van dat axioma nog geen bewijs heb gezien, kan ik bovenstaande als slechts een mening ter kennisgeving aannemen. Idem geldt voor je implicitiete definitie van 'menselijkheid'.

quote:

Het logisch gevolg hiervan is dat indien men blijft uitspreken dat men helemaal niet slaafs de opgelegde leer volgt, dit automatisch impliceert dat de geest van deze leer identiek is aan iemands eigen hart, iemands diepste innerlijk.
Ik wil niet beweren dat ik slaafs de opgelegde leer volg. Wat ik doe is geloven dat wat de bijbel vertelt waar is. Ik volg geen opgelegde leer, ik heb zelf onderzocht wat de grootste kans heeft om juist te zijn. Dan moet ik ook de minder leuke consequenties daarvan dragen. Jij lijkt echter andersom te redeneren: als iets minder leuke consequenties heeft, dan wil ik het niet geloven en ga dus redenen zoeken om niet te geloven. Dat mag je van mij doen, maar wringt wel ergens.

quote:

Zo is de hoogste ethiek van zo'n christen dus een systeem dat niet slechts gebaseerd is op straf (zou nog iets van te leren vallen), maar geheel openlijk op wraak (want eeuwige marteling kan niet anders worden uitgelegd). De christenen hebben het zelf ook altijd toegegeven:
lees alsjeblieft wat christenen hierover al eerder in dit topic gezegd hebben. Het zou kunnen dat het 'marteling' is, het zou evengoed kunnen dat het 'eeuwige vernietiging' is, etc. Verder is het straf na herhaaldelijke bewuste schoffering van de Here.

quote:

Thomas van Aquino: ‘De zaligen in de hemel zijn toeschouwer van de straffen der verdoemden, opdat de gelukzaligheid hun des te meer bevalt’.  

Tertullianus: 'Wanneer deze ongelovige filosofen dus samen met hun leerlingen en door hen beschaamd gemaakt, branden in het vuur en tegen hun verwachting in voor de rechterstoel van Christus staan te beven!...Ik zou dan niet zozeer de hier genoemden willen zien, maar er nog liever de voorkeur aan geven mijn onverzadigbare blik op hen te richten die tegen de persoon van de Heer zelf gezondigd hebben...Zulks te aanschouwen en daarover te jubelen, dat kan geen praetor, geen consul, geen quaestor of afgodenpriester, hoe vrijgevig ze ook zijn (met hun aanbod van brood en spelen), geven! En toch zijn deze dingen door het geloof reeds in zekere zin in de geest en in de voorstelling aan ons tegenwoordig. Ik meen dat het lieflijker moet zijn dan het circus, het toneel en de renbaan!'

Spurgeon: 'De rechtvaardigen in de hemel zullen volkomen tevreden zijn met de veroordeling van hen die verloren gaan. Vroeger dacht ik dat als ik de veroordeelden zou kunnen zien in de hel, ik hen wellicht zou gaan bewenen. Zou ik hun geklaag horen, hun vreselijk lijden zien, ik zou medelijden met ze krijgen. Maar zulk een sentiment is er niet in de hemel. De gelovige zal zo volkomen tevreden zijn met de uitvoering van Gods wil, dat hij de verlorenen volledig zal vergeten, in de gedachte dat God de uitvoerder is van al het goede, dat hun oordeel te danken is aan hun eigen kwaad, en dat God oneindig rechtvaardig is. Zouden mijn ouders mij zien in de hel, dan zouden ze er geen traan om laten, want ze zouden zeggen: Gij zijt rechtvaardig, en Uw rechtvaardigheid zal geloofd worden gelijk uw genade. Ze zouden ervaren dat God zo ver verheven is boven ons schepselen, dat ze tevreden de vernietiging van alle schepselen zouden aanschouwen als dit ter meerdere glorie van God zou zijn.
In de hemel zullen we eindelijk op de juiste manier denken over ‘de mannen van aanzien’. Hier zien mensen er soms machtig uit, maar in de hemel zullen diezelfden zijn als kruipende insekten die door een landbouw-machine omvergemaaid worden. Vanuit het gezichtspunt van de hemel zullen de mensen niet meer zijn dan slechts stofdeeltjes, of als een wespennest dat weggevaagd wordt vanwege het kwaad dat ze gedaan hebben.’

Let op de wraakzucht! We bereiken in deze uitspraken van de grootste banierdragers van het christendom ook het toppunt van waanzin.

Let eerst eens op de wraakzucht in je eigen handelen. Je citeert suggestief en je commentaar 'wraakzucht' is dat al evenzeer.

Spurgeon heeft het in het helemaal niet over wraakzucht. Hij legt alleen uit dat hij gelooft dat hij niet verdrietig zal zijn omdat God daarvoor zal zorgen omdat Hij volledig rechtvaardig is, etc. Het is dus zeer suggestief en intellectueel niet-integer om Surgeon wraakzucht in de schoenen te schuiven.

Wat Thomas Aquinas zegt is voor mij niet relevant, aangezien hij in een katholieke traditie staat waar ik niks mee te maken heb.

Wat betreft Tertullianus. Hij heeft het over de blijdschap die hij voelt als hij gerechtigheid ziet. Het gaat hem met name om het 'voor de troon staan' die tegen de Here zelf gezondigd hebben. Je kunt dit wraakzucht noemen, maar is het bv. wraakzucht als jij blijdschap voelt als (om maar een vb. te noemen) de aanrander van je vriendin voor de rechtbank staat?

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2005, 01:13:38 pm »

quote:

Thom schreef op 11 november 2005 om 12:36:
[...]

Ik begrijp dat jij jezelf een "modern christen" vindt? Ik zou het heel erg op prijs stellen als je eens een andere naam voor je zelfbedachte godsdienst zou bedenken. Wat ik al meerdere keren heb aangestipt is het feit dat je heel veel elementen uit het Christendom verdraait en vervormt en zo je eigen godsdienst probeert te bouwen, die jou goed uitkomt. Maar in feite heeft het niks meer met het Christendom te maken. Je erkent Jezus niet als Zoon van God, je erkent de Bijbel niet als de waarheid, dus hou asjeblieft op jezelf een modern Christen te noemen...

Je hebt wel meerdere malen deze dingen aangestipt, maar je hebt je niet willen verdiepen in mij en de links die ik gaf.

Waar haal je het vandaan dat ik mezelf christen noem? Ik ben voor zover ik weet de grootste aanklager van het christendom op het internet (wat betreft nederlandse sites) en  
-jouw bijbel goed kennende- denk dat jij me echt met het woord Satan en Antichrist zal moeten beschrijven indien je jezelf een bijbelgetrouw christen beschouwt. Doe het vlug en laat je vooral niet verleiden door zulke dolle dwaalgeesten als ik.

Maar ik vind het echt lief van alle christenen dat niemand dit nog over mij gezegd heeft en Thom een beeld van mij heeft alsof ik halfbakken christen ben. Als jullie dat volhouden is er toch iets waar van jullie mooie boodschap, is er toch een pleister op mijn wond.

Een naam voor mijn nieuwe godsdienst? Da's nogal moeilijk. Mijn boodschap is namelijk alle godsdiensten die een naam hebben te verwerpen. Schep zelf je eigen godsdienst, wees zelf de belichaming van de God die je eert en ervaart, en loop nooit meer godsdiensten die een naam hebben achterna...

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2005, 01:17:10 pm »

quote:

Thom schreef op 11 november 2005 om 12:36:
Niet mee eens. Er moet nog wel een derde optie zijn, want ik kan mezelf in geen van deze beide herkennen, en ben toch echt een Christen. Ik verdring de hel niet uit mijn gedachten, ik geloof in het bestaan ervan, maar kwel mezelf er ook niet mee. Ik weet namelijk dat er naast de hel ook nog een hemel bestaat, en ik vertrouw erop dat mijn God me tzt dáárheen zal halen. Als je er zelf niet bang voor hoeft te zijn, waarom zou je jezelf ermee kwellen?
Mooi dat je met deze optie aankomt. Je maakt goed duidelijk dat geloof ook een volledige egotrip kan zijn.

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 11, 2005, 01:17:57 pm »
Kortom, verhef jezelf tot "god"
Dat heet Atheïsme :)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 11, 2005, 01:26:05 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 13:17:
[...]

Mooi dat je met deze optie aankomt. Je maakt goed duidelijk dat geloof ook een volledige egotrip kan zijn.

mag ik erop wijzen dat het axioma 'waarheid kan niet afschuwlijk zijn en vice versa' wellicht meer van egotripperij getuigt dan het eerlijke antwoord van Thom? Een dergelijke visie komt er op neer dat je je eigen ideeën over wat goed en niet is voor universeel verklaart en daar de waarheid van af laat hangen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 11, 2005, 01:27:29 pm »

quote:

Thom schreef op 11 november 2005 om 13:17:

misschien moeten we dat in het vervolg gewoon als ego-theïsme schrijven?

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 11, 2005, 01:31:41 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 november 2005 om 13:27:

[...]

misschien moeten we dat in het vervolg gewoon als ego-theïsme schrijven?
Lijkt me een goed idee... NewMilennium, je hoeft niet meer na te denken over een naam voor je ideeën, Nunc heeft een heel toepasselijke naam gevonden.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 11, 2005, 01:34:25 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 november 2005 om 12:22:
Je moet gewoon lezen wat ik schrijf, en niet je eigen fantasie op mij en m'n overtuigingen loslaten. Ik heb in de post die je quote - maar kennlijk niet echt leest - aangegeven waarom ik in de hel als realiteit geloof. Niet vanwege indoctrinatie, niet omdat ik morbide ben en een hekel aan de mensheid heb, niet omdat ik het nu zo'n leuk idee vind, maar alleen maar omdat ik overtuigd ben van de juistheid van het nieuwe testament, te beginnen bij de kern (Jezus).

Dus de hel is juist, omdat het Nieuwe Testament het zegt? Want een ander 'bewijs' is er niet. Zinvolle tegenargumenten (zoals afschuwelijk en verwerpelijk) zijn er wel. Maar dat heeft alles met gevoel en het hebben van een hart te maken, en dat wordt in het christendom heel 'handig' (door onderwerping) uitgeschakeld.

Mens & Gevoel versus heilig Boek. Dat is dus een zinloze discussie, daarom stop ik ermee... :)
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 01:38:39 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 11, 2005, 01:34:31 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 november 2005 om 12:42:

[...]

Die apocalyps staat vol met ideeën die juist niet in het NT voorkomen, maar uit andere religies zijn geleend. De rivier van vuur bv komt uit het oude egypte. Verder is het volgens (niet christelijke) experts ergens rond 135 na Christus (dus niet door Petrus) geschreven. Het wordt in een anonieme canonlijst (gevonden door Muratori) uit einde 2e eeuw genoemd (alhoewel die datering ook betwist wordt en sommige experts aan de 4e eeuw denken), en Clement citeert er 1 zin uit in een werk bestaande uit losse aantekeningen (dus we weten niet echt waarom). Het is dus nogal een grote inferentie om aan te nemen dat het werk in de kerk geaccepteerd werd.

Overigens bewijst het 'verdwijnen' van het werk wel dat de meeste mensen wel door hadden dat dit niet een werk van Petrus zelf was, wat het onbetrouwbaar maakte (omdat het wel van Petrus claimde te zijn). En als die christenen zo happig waren op de hel, dan hadden ze dit boek wel beter bewaard.
Zoals je weet staat het scheppingsverhaal vol met ideeën die uit Babylonië komen. Ik vind de poel van vuur uit Openbaring, takken die verbrand worden (Joh.), 'waar het vuur niet uitdooft', enz.  echter naadloos op de Apocalyps van Petrus aansluiten, ook de gedachten van Tertullianus, die een letterlijk brandend vuur voor ogen heeft staan.

Zoals je weet wijst iedere bijbelgetrouwe christen de uitspraken van experts altijd af wanneer ze de bijbelboeken als pseudepigrafen betitelen; waarom doe je er nu een beroep op (moet ik christenen om de twee regels vragen om ooit eens eerlijk te worden?). Er is totaal geen reden om aan te nemen dat christenen zó oneerlijk zouden geweest zijn dat ze er Petrus boven hebben geschreven, terwijl het niet de Apocalyps van Petrus was. En indien je dit ontkent dan moet je ook de kritiek van moderne wetenschap op de bijbel serieus nemen. Petrus laat in zijn tweede brief trouwens ook al zien dat hij niet veel op heeft met zondaars en afvalligen, en zich van het meest vreemdsoortige Grieks en grove aantijgingen kon bedienen.  Bovendien werd de Apocalyps verbonden aan het Evangelie van Petrus, dus alweer een beroep op de apostel.

Jouw uitspraken hebben dus geen waarde. Ook indien we afgaan op de datering van experts is de conclusie dat het geschrift dateert uit het vroegste christendom.
Maar de belangrijkste kwestie is niet dit, maar de conclusie aan het eind van mijn tekst: dat via het christelijk geloof de allerbarbaarste denkbeelden die de wereld heeft voortgebracht, de wereld in zijn geslingerd.

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 11, 2005, 01:37:05 pm »

quote:

Pier schreef op 11 november 2005 om 13:34:
[...]

Dus de hel is juist, omdat het Nieuwe Testament het zegt? Want een ander 'bewijs' is er niet. Tegenargumenten (zoals afschuwelijk en verwerpelijk) zijn er wel. Maar dat heeft alles met gevoel en het hebben van een hart te maken, en dat wordt in het christendom heel 'handig' (door onderwerping) uitgeschakeld.

Mens & Gevoel versus heilig Boek. Dat is dus een inhoudsloze discussie, daarom stop ik ermee... :)
Het feit dat iets afschuwelijk of verwerpelijk is, is geen argument dat het daarom niet zou kunnen of mogen bestaan. Oorlog is ook afschuwelijk, en bestaat ook. Het probleem is dat er geen argumenten komen behalve "het is afschuwelijk" en "ik vind het verwerpelijk"...

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 11, 2005, 01:41:37 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 november 2005 om 13:01:

Wat Thomas Aquinas zegt is voor mij niet relevant, aangezien hij in een katholieke traditie staat waar ik niks mee te maken heb.

Wat zal iedere niet-christen nu concluderen over de waarde van het discussiëren met jou?

Volslagen nutteloze bezigheid.

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 11, 2005, 01:47:19 pm »

quote:

Indien je mijn levensvisie zó uitlegt zal ik je op je wenken weer bedienen van een koekje van eigen deeg:
Nee, christenen zijn atheïsten. Ze haten de wereld, zij zien het menszijn als verdorven, zij
verkleinen God tot het kleinst mogelijke, halen God dus op alle mogelijke manieren door het slijk. Juist omdat ze totaal niet geloven in het leven, in God, hebben ze zich opgesloten in de waan van ontsnapping eraan, in de leugen van alles wat niet waar is.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 01:58:17 pm door NewMillennium »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 11, 2005, 01:50:14 pm »

quote:

Thom schreef op 11 november 2005 om 13:37:
Oorlog is ook afschuwelijk, en bestaat ook. Het probleem is dat er geen argumenten komen behalve "het is afschuwelijk" en "ik vind het verwerpelijk"...

Als je nog uitleg nodig hebt om tegen oorlog of hel te zijn, hoe verdwaald ben je dan?. |:(

TomTom, stel je koers bij...
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 01:53:08 pm door Pier »

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 11, 2005, 01:55:47 pm »

quote:

Thom schreef op 11 november 2005 om 13:37:
[...]

Het feit dat iets afschuwelijk of verwerpelijk is, is geen argument dat het daarom niet zou kunnen of mogen bestaan. Oorlog is ook afschuwelijk, en bestaat ook. Het probleem is dat er geen argumenten komen behalve "het is afschuwelijk" en "ik vind het verwerpelijk"...
Nee, maar het is wel een argument om te stellen dat het aanbidden van het wezen dat ervoor verantwoordelijk is als God een perversie is van je menszijn. What about "sado-theïsme" als toepasselijke benaming voor jouw godsdienst.  ;) Of nog toepasselijker, het is gewoon Moderne Molochdienst.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 01:56:02 pm door NewMillennium »

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 11, 2005, 01:55:54 pm »

quote:

Pier schreef op 11 november 2005 om 13:50:
[...]

Als je nog uitleg nodig hebt om tegen oorlog of hel te zijn, hoe verdwaald ben je dan?. |:(

TomTom, stel je koers bij...
Pier, het gaat er niet om  of je er voor of er tegen bent. Het bestaat, en of je er voor of tegen bent, doet niks af aan het bestaansfeit.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 11, 2005, 01:57:37 pm »

quote:

Joh 10, 34

Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”?

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 11, 2005, 02:00:05 pm »

quote:

Thom schreef op 11 november 2005 om 13:55:
[...]

Pier, het gaat er niet om  of je er voor of er tegen bent. Het bestaat, en of je er voor of tegen bent, doet niks af aan het bestaansfeit.

Ja, op aarde kunnen mensen op allerlei mogelijke manieren in de hel leven, er is hier immers zoveel narigheid.
Maar hoe weet jij zo zeker dat er ook een hel na de dood kan zijn?
Ik geloof wel in een hel na de dood, maar niet als uitvinding van God.
De hel heeft te maken met de mate waarin een mens bewust is. Het is een groeifase.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 11, 2005, 03:48:09 pm »

quote:

Iris schreef op 11 november 2005 om 13:57:
[...]

Joh 10, 34

Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”?

Hier was de uitleg weet je nog? :)

Joh 10, 34
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 11, 2005, 05:11:06 pm »

quote:

Ja, de orthodoxe uitleg inderdaad.
Daar was ik nieuwsgierig naar.
Die uitleg komt overigens niet overeen met mijn mening.  ;)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 11, 2005, 05:31:55 pm »

quote:

Pier schreef op 11 november 2005 om 13:34:
[...]

Dus de hel is juist, omdat het Nieuwe Testament het zegt? Want een ander 'bewijs' is er niet. Zinvolle tegenargumenten (zoals afschuwelijk en verwerpelijk) zijn er wel. Maar dat heeft alles met gevoel en het hebben van een hart te maken, en dat wordt in het christendom heel 'handig' (door onderwerping) uitgeschakeld.

Mens & Gevoel versus heilig Boek. Dat is dus een zinloze discussie, daarom stop ik ermee... :)

Van mij mag je ermee stoppen hoor. Ik wil alleen nog zeggen dat je alweer niet leest wat ik schrijf (niet in deze post, maar in andere posts). Ik heb al uitgelegd dat het niet is omdat de bijbel nu eenmaal een heilig boek is, etc. Ik heb al uitgelegd dat het is omdat ik ontdek dat het NT op punten die ik wel kan controleren, betrouwbaar blijkt te zijn.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 11, 2005, 05:47:48 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 13:34:
[...]

Zoals je weet staat het scheppingsverhaal vol met ideeën die uit Babylonië komen.

volgens mij is deze bewering aantoonbaar onjuist. De verhalen wijken te veel van elkaar af. Hier zijn talloze artikelen en boeken over te vinden. Het verbaast me dus dat je de standaard niet-doordachte skeptische rhetoriek op dit gebied klakkeloos over lijkt te nemen.

quote:

Ik vind de poel van vuur uit Openbaring, takken die verbrand worden (Joh.), 'waar het vuur niet uitdooft', enz.  echter naadloos op de Apocalyps van Petrus aansluiten, ook de gedachten van Tertullianus, die een letterlijk brandend vuur voor ogen heeft staan.

Een rivier van vuur is niet een OT of NT begrip. Uiteraard zijn begrippen met 'vuur' wel OT en NT begrippen, maar dan mag jij mij een godsdienst aanwijzen waar vuur in het geheel geen rol speelde. Misschien de Inuït-godsdiensten? Als de 'overeenkomst' op zulke vaagheden berust kan ik 'm moeilijk serieus nemen.

quote:

Zoals je weet wijst iedere bijbelgetrouwe christen de uitspraken van experts altijd af wanneer ze de bijbelboeken als pseudepigrafen betitelen; waarom doe je er nu een beroep op (moet ik christenen om de twee regels vragen om ooit eens eerlijk te worden?).

Omdat er genoeg tegenargumenten zijn tegen die uitspraken van die experts, gedaan door andere experts. Ik wil best een discussie over dit soort zaken aangaan, maar het lijkt me hier wel heel ver offtopic.

quote:

Er is totaal geen reden om aan te nemen dat christenen zó oneerlijk zouden geweest zijn dat ze er Petrus boven hebben geschreven, terwijl het niet de Apocalyps van Petrus was. En indien je dit ontkent dan moet je ook de kritiek van moderne wetenschap op de bijbel serieus nemen.
Er zijn redenen genoeg om onderscheid tussen de 2 werken te maken. Niet alle boeken zijn pseudo-epigrafen, maar evenmin is geen enkele dat. Allereerst moet je kijken naar de vroegste toewijzing van een bepaald werk aan een bepaalde auteur. Voor de apocalips is de vroegste verschijning in de literatuur ergens midden 2e eeuw. Daarnaast kun je kijken naar hoeveel mensen ook daadwerkelijk accepteerden dat Petrus de auteur zou zijn. Gezien de geringe populariteit en het snel in vergetelheid raken waren niet voldoende mensen daarvan overtuigd. Het zal ook best wel opgevallen zijn dat ineens 100 jaar na de dood van Petrus een zogenaamd nieuw boek van Petrus verscheen.

Eusebius maakt al melding van het feit dat lang voor zijn tijd 1 Petrus al door iedereen als orrigineel werd geaccepteerd. Daarnaast maakt hij melding van het feit dat 2 Petrus volgens hem twijfelachtig is, en dat er niet gesproken werd over de apocalyps van Petrus, de handelingen van Petrus en het evangelie van Petrus door vroegere kerkvaders. kennelijk was tegen die tijd wbt. de apocalyps wel duidelijk dat het een fake was.

Ik kijk best serieus naar de kritiek van de moderne wetenschap, maar ik zie dan ook dat de wens vaak de vader van de gedachte is, en dat het niet zozeer harde argumenten, maar voornamelijk speculaties en wishful thinking zijn die 'bepalen' dat de NT boeken pseudo zijn.

quote:

Petrus laat in zijn tweede brief trouwens ook al zien dat hij niet veel op heeft met zondaars en afvalligen, en zich van het meest vreemdsoortige Grieks en grove aantijgingen kon bedienen.

Ja en? Dit is 'guilt by association'. Bewijst niet zoveel.

quote:

Bovendien werd de Apocalyps verbonden aan het Evangelie van Petrus, dus alweer een beroep op de apostel.

Door hoeveel mensen? Gezien het feit dat andere werken van apostelen wel met eerbied bewaard werden en petrus' apocalyps niet, waren het toch niet zoveel mensen die die verbinding maakten of geloofwaardig vonden.

quote:

Jouw uitspraken hebben dus geen waarde. Ook indien we afgaan op de datering van experts is de conclusie dat het geschrift dateert uit het vroegste christendom.
een subtiel semantisch spelletje: wat bedoel je met 'vroegste'? Het werk komt ergens uit het midden van de 2e eeuw, wellicht later. Met vroegste bedoel ik 'tweede helft eerste eeuw' dus 100 jaar eerder. Het werk komt dus niet uit de vroegste periode van het christendom, maar uit een periode een halve tot hele eeuw later.

quote:

Maar de belangrijkste kwestie is niet dit, maar de conclusie aan het eind van mijn tekst: dat via het christelijk geloof de allerbarbaarste denkbeelden die de wereld heeft voortgebracht, de wereld in zijn geslingerd.

Aangezien die 'rivier van vuur' gewoon uit egyptische symboliek komt, zijn christenen daar sowieso al niet voor verantwoordelijk.

Daarnaast: je noemt het 'allerbarbaarst' maar dat is nogmaals niet het criterium. Waarheid is het criterium en aangezien ik nog geen bewijs heb gezien dat alleen beschaafde ideeën waar kunnen zijn, is er geen probleem. Want als de waarheid inderdaad niet blijkt te zijn zoals jij wenst, dan is het nog steeds de waarheid. Heel veel fysici vonden het ook absoluut niet leuk dat Bohr et al met de quantum mechanica kwamen, maar het lijkt er wel op dat de QM toch de waarheid dichter benadert dan klassieke theorieën.

Voordat je klacht dus steekhoudt, zul je eerst moeten laten zien dat waarheid altijd samengaat met het 'niet negatieve'.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 06:14:55 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 11, 2005, 05:55:18 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 13:41:
[...]

Wat zal iedere niet-christen nu concluderen over de waarde van het discussiëren met jou?

Volslagen nutteloze bezigheid.

verklaar je nader? Waarom zou ik als christen verantwoordelijk gehouden worden (wat je in feite wilt doen) voor alle uitspraken van andere mensen die ook christen waren of zeiden dat ze dat waren?

Ten eerste is er nogal wat discussie over wat christelijk precies is.
Ten tweede zijn alle mensen nog steeds menselijk en kunnen dus ook vergissingen maken en het christendom verkeerd interpreteren
Ten derde is Aquinas' mening slechts zijn mening, en niet een gegeven uit de bijbel.
Ten vierde, als je mij uitspraken van Aquinas' in de schoenen wilt schuiven bega je 'guilt by association'. Ik kan evengoed proberen om jouw atheisme via associatie met het atheisme van Stalin te koppelen aan massamoorden etc. 'Guilt by association' is dus geen vruchtbare manier van discussieren.

Het enige wat niet-christenen dus zullen zien als ze eerlijk zijn, is dat jij mij ten onrechte verantwoordelijk wilt houden voor een uitspraak van iemand die jou toevallig niet zint, maar waarvan je niet kan hardmaken dat het ook mijn uitspraak zou zijn, en evenmin dat ik het ook zou moeten geloven volgens de bijbel.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 11, 2005, 05:59:38 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 13:55:
[...]

Nee, maar het is wel een argument om te stellen dat het aanbidden van het wezen dat ervoor verantwoordelijk is als God een perversie is van je menszijn. What about "sado-theïsme" als toepasselijke benaming voor jouw godsdienst.  ;) Of nog toepasselijker, het is gewoon Moderne Molochdienst.

vooraanname in het hierboven geschrevene: wat ik (NM) vind is precies hoe de werkelijkheid in elkaar zit, en ook precies hoe 'goed' gedefinieerd moet worden. Ik (NM) weet dat namelijk allemaal precies, en ik (NM) kan een terecht oordeel vellen over zaken die over leven en dood gaan en over een oneindige en alwijze God, want ik(NM) ben daartoe in staat.

Ik deel je vooraanname niet. Als God bestaat dan is het -aangezien Hij ook schepper is- zijn voorrecht om ook te vernietigen wat Hij geschapen heeft. Vanuit die vooraanname bezien is het simpelweg een kwestie van common sense en goed recht.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 11, 2005, 06:23:53 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 12:24:

De definitie van ethiek uit de encyclopedie is het exacte omgekeerde:

Ethiek is het zoeken naar een verantwoording van een bepaalde handelwijze ten opzichte van medemensen, dieren en de natuur in het algemeen. Belangrijke vooronderstellingen in de ethiek zijn vrijheid, verantwoordelijkheid en openstaan voor rationele argumenten. Een ander belangrijk uitgangspunt in de ethiek is dat een ethische theorie universeel geldig dient te zijn. Een ethisch standpunt mag aldus niemand bevoordelen. Ethiek is pedagogisch, van jongs af aan wordt ons geleerd wat mag en wat niet mag.
Bombus terrestris Reginae

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 11, 2005, 07:22:52 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 november 2005 om 13:01:

Lees je eigen woorden zo: "Wat iedereen zegt die uit een optiek spreekt waar ik niets mee te maken heb, is niet relevant." Dit is de waarheid over jou.

Ik merk inmiddels op dat mijn week op GKV vol is, en ik geen zin heb de hoogste waanzin die de mens heeft uitgevonden -de hel- nog langer serieus te behandelen.

Zoals men weet houd ik de goede uitspraken en gebruiken van de bijbel in ere, zodat ik nu in de sauna het stof van mijn voeten zal vegen en me daar gaan bezinnen op al die bijbelse waarheden.

Het is inderdaad zoals Jezus al zei: het is gemakkelijker voor een kameel door het oog van de naald te gaan, dan dat een rijkelijk met heilige schriften gezegend mens opmerkt dat er aan zijn god en koninkrijk der hemelen een paar steekjes los zitten.  

Er zit niets anders op dan de door god geïnspireerde humor van Petrus te beamen: indien mensen voor het goede voedsel dat ze aangeboden wordt de neus ophalen, dan geldt voor hen het spreekwoord: de hond gaat liever naar zijn oude braaksel terug. Een zeug gaat nu eenmaal liever terug naar zijn modderpoel, en de dolfijn die in wereldzeeën zwemt zal het niet kunnen begrijpen, maar zich erbij neer moeten leggen dat nu eenmaal niet iedereen kan zwemmen. Velen smukken nu eenmaal liever met behulp van een modderbad hun uiterlijk op om hun innerlijk maar zo goed mogelijk te camoufleren.

Ook de schrijver van de hebreeënbrief had gelijk: Indien de waan van de godsdienst van Mozes al zoveel angst inboezemde, en de waan van het christendom het verterend vuur van god nog eens tienmaal zo hoog opstookte, hoezeer zal dan een modern mens, die geboren is in de wereld die geregeerd wordt door de wetenschap, en de vruchten ervan iedere dag kan proeven, maar toch de wereld van de waan blijft prefereren, dan wel niet door zijn eigen geschapen hel verteerd worden. Verschrikkelijk is het in de handen te vallen van menselijk waandenken, waar ieder willekeurig waandenken tot waarheid gedoopt kan worden eenvoudig door het maar vet te drukken. Voor iemand die voor de rede niet meer vatbaar is, is er geen hoop meer.

Geconfronteerd met mensen en ten hemel schreiende leringen die de heilige geest lasteren door god aan denkbeelden van de hel te verbinden, blijft er voor mij niets anders meer over dan het de God die mij in zo'n wereld neergezet heeft te proberen te vergeven dat Hij niets beters kon verzinnen.

't Is een hele opgave, maar ik zal mijn best ervoor doen, God. En als 't even kan zal ik nog telkens een goed woordje voor U proberen te doen, om Uw eer te redden.

Hier nog een link die een helder beeld op christelijk denken werpt:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inleiding.htm#_ftn1

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 11, 2005, 07:39:34 pm »
Hallo NM

Ik vroeg me af of jij je kunt vinden in de boodschap van de mediamieke (wijlen) Jozef Rulof:

- Er is geen dood maar een eeuwig voortgaan.
- Zonden bestaan niet er is slechts sprake van onbewust handelen.
- Er bestaat geen verdoemdheid. Door de wedergeboorte op aarde is ieder mens in staat
  zijn onbewust handelen te veranderen in bewust handelen.
- God is liefde, Hij schiep geen ziekten noch onrechtvaardigheid, dat doet de mens zelf!
- God herkent geen landen noch rassen, iedereen is gelijk en heeft dezelfde rechten.
- Iemand doden is hem terug het leven geven daarvoor dient de wet van Karma!
- Heb eerbied voor alles wat leeft want het leven is goddelijk...
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 07:40:15 pm door Iris »

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 11, 2005, 07:43:39 pm »

quote:

Iris schreef op 11 november 2005 om 19:39:
Hallo NM

Ik vroeg me af of jij je kunt vinden in de boodschap van de mediamieke (wijlen) Jozef Rulof:

- Er is geen dood maar een eeuwig voortgaan.
- Zonden bestaan niet er is slechts sprake van onbewust handelen.
- Er bestaat geen verdoemdheid. Door de wedergeboorte op aarde is ieder mens in staat
  zijn onbewust handelen te veranderen in bewust handelen.
- God is liefde, Hij schiep geen ziekten noch onrechtvaardigheid, dat doet de mens zelf!
- God herkent geen landen noch rassen, iedereen is gelijk en heeft dezelfde rechten.
- Iemand doden is hem terug het leven geven daarvoor dient de wet van Karma!
- Heb eerbied voor alles wat leeft want het leven is goddelijk...
Wat doe ik en rulof ertoe. Schep je eigen god en wereld, zo mooi als je het zelf kan.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 07:45:43 pm door NewMillennium »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 11, 2005, 07:44:54 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 19:43:
[...]

Wat doe ik en rulof ertoe. Schep je eigen god en wereld.

Wat ben jij onaardig.....
 :(

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 11, 2005, 07:47:40 pm »

quote:

Iris schreef op 11 november 2005 om 19:44:
[...]

Wat ben jij onaardig.....
 :(
Nee, ik bedoel dit heel oprecht, want ik geloof dat dat de hoogste invulling van jou leven is, en daar zoek je toch naar? In godsdienst moet men volwassen worden. Waarom begrijp je me altijd eerst niet, en dan later weer wel? Misschien ligt het aan mij.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 11, 2005, 07:51:05 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 19:47:
[...]

Nee, ik bedoel dit heel oprecht, want ik geloof dat dat de hoogste invulling van jou leven is, en daar zoek je toch naar? In godsdienst moet men volwassen worden. Waarom begrijp je me altijd eerst niet, en dan later weer wel? Misschien ligt het aan mij.

Ik heb jou steeds begrepen, nu nog.
Los van het feit of ik het op ieder punt met je eens ben.
Op welk punt begrijp ik jou niet, volgens jou?

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 11, 2005, 07:58:12 pm »
Nou ja, hoe dan ook, krijg zo visite, dus ik kan morgen pas weer uitgebreider schrijven.
 :)

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 11, 2005, 08:00:34 pm »

quote:

Iris schreef op 11 november 2005 om 19:51:
[...]

Ik heb jou steeds begrepen, nu nog.
Los van het feit of ik het op ieder punt met je eens ben.
Op welk punt begrijp ik jou niet, volgens jou?

Dat je de conclusie trok dat ik onaardig ben. Eerder legde jij het etiket 'Wat een haat' op mijn schrijven.

Ik bedoelde in die ene zin te zeggen dat godsdienst niets te maken heeft met bovennatuurlijke machten, krachten, geesten, wonderen en openbaringen, op mensen lijkende wezens die we engelen, goden en demonen noemen en autoriteiten waar we naar moeten luisteren omdat ze uitverkorenen, begenadigden zouden zijn. Al deze dingen behoren tot de wereld van de mensheid die nog in de kinderschoenen stond, tot de waan.

Gezonde godsdienst is heel eenvoudig de dingen waarvoor je wil staan, die je hoogste idealen uitdrukken, waar je in wil geloven omdat het je hoogste menszijn uitdrukt.

Maar goed dat je visite krijgt. Ik ben ook moe en ga naar bed. Wie weet begrijp je me nog eens beter wanneer je mijn site in zijn geheel doorleest.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 08:02:28 pm door NewMillennium »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 11, 2005, 08:06:50 pm »
Laat ik het dan zo zeggen:
Ik begrijp wat je zegt, maar ik begrijp je toon niet altijd, dus de manier waarop je het zegt. Alsof je leven ervan afhangt en je in je eigen dramaserie speelt.  :?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 11, 2005, 08:10:23 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 19:22:
[...]

Lees je eigen woorden zo: "Wat iedereen zegt die uit een optiek spreekt waar ik niets mee te maken heb, is niet relevant." Dit is de waarheid over jou.

Je begrijpt toch wel dat ik het niet zo bedoeld heb of niet soms? Wat jij in mijn ogen doet is hier simpelweg woorden verdraaien. Ga eerst eens lezen en luisteren en nadenken voordat je dit soort onzinnige conclusies trekt.

Het was niet relevant in de discussie, omdat hij niet een exponent is van het christendom zoals ik dat aanhang.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 11, 2005, 08:19:39 pm »

quote:

NewMillennium schreef op 11 november 2005 om 19:22:
Ik merk inmiddels op dat mijn week op GKV vol is, en ik geen zin heb de hoogste waanzin die de mens heeft uitgevonden -de hel- nog langer serieus te behandelen.

En hoever zijn we in die week gekomen? Jij hebt heel veel aantijgingen (soms enigszins gefundeerd, soms zonder welke onderbouwing dan ook) geponeerd en van alles aangevallen. Maar je hebt er nog steeds niks constructiefs tegenover gezet. Je hebt nog steeds niet aangetoond - of zelfs maar aannemelijk gemaakt - waarom wat niet aangenaam is, ook niet waar kan zijn en andersom (wat toch echt de achterliggende veronderstelling is achter al je kritiek). Tot die tijd blijft al jouw kritiek niets anders dan jouw subjectieve mening vanuit jouw subjectieve paradigma, op andermans paradigma.

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 12, 2005, 06:51:25 am »

quote:

Iris schreef op 11 november 2005 om 20:06:
Laat ik het dan zo zeggen:
Ik begrijp wat je zegt, maar ik begrijp je toon niet altijd, dus de manier waarop je het zegt. Alsof je leven ervan afhangt en je in je eigen dramaserie speelt.  :?

Kijk, dat is nu iemand die het juist tot op de bodem begrijpt. Je dringt door tot de waarheid over mij.

Om mij te begrijpen moet je Alzo sprak Zarathoestra lezen; en lees het opnieuw en opnieuw en opnieuw alvorens je het denkt te begrijpen. Nietzsche leefde op dezelfde manier als ik. Hij legde het oa zó uit:

"Je opvattingen doen schade aan het goede in ons, zeggen jullie. Maar wat is mij aan het goede in jullie gelegen? Veel aan het goede in jullie doet mij walgen, en waarlijk niet het kwade in jullie. Hádden de goede gelovigen maar een waanzin waaraan ze ten gronde gingen, waar hun leven van afhing. Voorwaar, wás hun waanzin maar waarheid, of gerechtigheid. Maar in plaats daarvan hebben zij deugd om lang te leven en in erbarmelijk welbehagen.

Wat is het grootste dat je kunt beleven? Dat is het uur van de grote verachting. Het uur dat je geluk je tot walging wordt, en ook je verstand en je deugd. Het uur waarin je zegt: wat doet mijn geluk ertoe! Het is slechts armoe en vuil en erbarmelijk welbehagen. Het uur dat je zegt: Wat doet mijn verstand ertoe! Nog nooit heeft het naar weten verlangd als een hongerige leeuw naar voedsel. Mijn verstand is slechts armoe, vuil en erbarmelijk welbehagen. Het uur dat je zegt: Wat doet mijn deugd ertoe! Nog nooit heeft mijn zogenaamde deugd mij tot wanhoop gebracht. Het goed en kwaad dat in mij is, hoe ben ik het moe! Het alles is slechts armoe en vuil, de uiting van een erbarmelijke behoefte aan welbehagen. Het uur dat je zegt: Wat doet mijn rechtvaardigheid ertoe. Ik heb me nog nooit echt druk gemaakt om rechtvaardigheid. Rechtvaardig zijn begint pas wanneer je in gloed en vuur staat. Hem heb ik lief die niet een druppel geest voor zichzelf achterhoudt, maar heel de geest van zijn deugd wil zijn. Hem heb ik lief die van zijn deugd zijn noodlot maakt: terwille van zijn deugd wil hij leven en niet meer leven. Hem heb ik lief wiens ziel zich verkwist. Hij wenst geen dank en geeft het ook niet, want hij schenkt altijd zichzelf en zoekt nooit zelfbehoud. Hem heb ik lief die zijn God kastijdt, omdat hij zijn God liefheeft.  

Hebben jullie ooit zo gesproken, heb jullie ooit zo gehuild? Niet de zonden van gelovigen, maar hun gierigheid zelfs in de zonde, schreit ten hemel.

Men heeft slechts lief omdat men behoefte aan warmte heeft. En de waarheid over zichzelf te horen, dat is voor hen onmogelijk: Zie de gelovigen van alle geloven; wie haten zij het meest? Hem die hun waardetafelen verbreekt, de breker, de wettenbreker, oftewel de schepper.

Metgezellen zoekt de schepper, want de velden staan rijp om te oogsten, maar het ontbreekt hem aan sikkels; dus hij rukt voortdurend aren uit en heeft spijt. Metgezellen zoekt de schepper, mensen die met sikkels weten om te gaan. Vernietigers zal men hen noemen, en verachters van goed en kwaad, maar het zijn oogsters en feestvierders, scheppers van een nieuwe wereld. Wat hebben wij nog langer met kudden en herders en lijken van doen. Naar mijn doel wil ik, en over de weifelaars en talmers zal ik heenspringen."

Later laat hij 'de laatste getrouwe christen' zeggen:

"O, Zarathoestra, je bent vromer dan ik ooit gedacht had, met zulk een ongeloof! Een of andere god in jou heeft je tot jouw goddeloosheid bekeerd! Is het niet je vroomheid die jou niet meer aan een god doet geloven? En je overgrote oprechtheid zal jou zelfs nog voeren naar gene zijde van goed en kwaad. Je hebt ogen en hand en mond, die tot zegenen zijn voorbeschikt sinds eeuwigheid. Men zegent niet met de hand alleen. In jouw nabijheid ruik ik, ook al wil je de meest goddeloze zijn, een heimelijke wij- en wierookgeur van onophoudelijke zegeningen...
Ja, zei Zarathoestra, in mijn gedachtenrijk mag niemand iets ergs overkomen. Mijn grot is een veilige haven. En het liefst zou ik een ieder die treurt, iedere vrome christen, weer op de vaste wal en op vaste benen zetten. Maar de taak is zo onmogelijk! Wie zou de christen kunnen bevrijden van zijn zwaarmoedigheid? Daar ben ik te zwak voor. Lange tijd zowaar zouden we moeten wachten alvorens iemand jouw god weer opwekt. Deze oude god leeft immers allang niet meer - hij is morsdood."
« Laatst bewerkt op: november 12, 2005, 07:32:46 am door NewMillennium »

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 12, 2005, 07:22:14 am »

quote:

Nunc schreef op 11 november 2005 om 17:47:

Voordat je klacht dus steekhoudt, zul je eerst moeten laten zien dat waarheid altijd samengaat met het 'niet negatieve'.

Indien je "God is liefde" als een waarheid onderschrijft, heb je daarmee het bewijs.

Aan liefde kun je allerlei zware, oppervlakkig gezien als 'negatief' te beschouwen aspecten verbinden, zoals verlangen, geduld, verdragen, zelfs straf, maar het sluit het denkbeeld van de hel volkomen uit, want het denkbeeld hel staat gelijk aan 'eeuwige wraak'. Hel dient geen groter (positief) doel, want het duurt eeuwig en er komt geen verandering ten goede in. Het enige dat hel leert is in alle eeuwigheid te laten zien dat God een grote prutser was.
Van mij mag het dus de waarheid zijn dat hel bestaat, maar in dat geval geef ik God de titel Duivel, want de waarheid is óók dat je een god die zo'n realiteit geschapen heeft geen god mag noemen en dat zo'n god beslist niet te vereren is.

Je kan je eruit wringen door 'hel' zó te definiëren dat het geen eeuwige wraak betekent; het is bijvoorbeeld iets tijdelijks, of een manier van spreken om te zeggen dat kwaad ophoudt te bestaan. In dat geval heb je net als ik je eigen godsdienst geschapen, omdat het niet overeenkomt met wat het christelijk geloof alle eeuwen onderwezen heeft.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2005, 07:34:18 am door NewMillennium »

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 12, 2005, 08:08:44 am »

quote:

Nunc schreef op 11 november 2005 om 12:47:

Waar het om ging was juist dat mijn visie niet een gevolg van indoctrinatie is (zelfs niet kan zijn), maar dat het een eerlijke conclusie van mij is. Wat niet betekent dat ik blij moet zijn met die conclusie. Dat heeft namelijk niks met waarheid te maken - tenzij jij nog kan bewijzen dat waarheid niet afschuwlijk kan zijn en vice versa.

Onderzoek je uitspraken met alle logica die je in je hebt: jij beroemt je op de eerlijkheid die je in jezelf vindt om je bij eerlijke conclusies die jezelf moest trekken uit bijbelonderzoek neer te leggen. Je wordt gedwongen de hel te accepteren, waar je niet blij mee bent, wat hetzelfde is als te zeggen dat je het tegen wil en dank doet.

Denk verder: de zaak waar het hier om gaat is niet slechts 'vervelend', zelfs niet 'afschuwelijk'; vergeet al die eufemismen. Al deze dingen zijn voor een mens best te slikken of met goocheltoeren om te praten tot iets goeds of noodzakelijks. Maar in 'hel' gaat het om het denkbeeld van eeuwige marteling, eeuwige wraak. Jouw conclusie dat de hel een realiteit is die de bijbel onderwijst,  is dus uit intellectuele eerlijkheid geboren, maar diezelfde eerlijkheid strekt zich niet uit over je eigen hart. Je hart blijft een god eren waar je dus niet blij mee bent, die je op grond van de persoon die je eigenlijk bent vanzelfsprekend zou moeten verwerpen. Dit is oneerlijkheid. Een eerlijk aanhanger van de hel zou er in het geheel geen moeite mee hebben, integendeel, zou er zoals in vroegere eeuwen, van genieten, er wel degelijk blij mee zijn dat er een hel is, God ervoor loven dat Hij een hel heeft klaarstaan.

Wat jij in feite zegt is dat je een slaaf bent van de bijbel, of anders gezegd in de ban van vrees leeft, of weer anders gezegd, geen eigen opinies durft te vormen. Indien de bijbel zou zeggen dat Jona de walvis opslokte zou je het geloven. Voor een modern persoon die het denkbeeld van de hel aanhangt is alles ondergeschikt aan het slaafzijn van de bijbel (of de koran), of anders gezegd, het geheel in de ban staan van een ingebeelde tiran.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 12, 2005, 10:12:18 am »

quote:

NewMillennium schreef op 12 november 2005 om 08:08:
[...]

Onderzoek je uitspraken met alle logica die je in je hebt: jij beroemt je op de eerlijkheid die je in jezelf vindt om je bij eerlijke conclusies die jezelf moest trekken uit bijbelonderzoek neer te leggen. Je wordt gedwongen de hel te accepteren, waar je niet blij mee bent, wat hetzelfde is als te zeggen dat je het tegen wil en dank doet.

Denk verder: de zaak waar het hier om gaat is niet slechts 'vervelend', zelfs niet 'afschuwelijk'; vergeet al die eufemismen. Al deze dingen zijn voor een mens best te slikken of met goocheltoeren om te praten tot iets goeds of noodzakelijks. Maar in 'hel' gaat het om het denkbeeld van eeuwige marteling, eeuwige wraak. Jouw conclusie dat de hel een realiteit is die de bijbel onderwijst,  is dus uit intellectuele eerlijkheid geboren, maar diezelfde eerlijkheid strekt zich niet uit over je eigen hart. Je hart blijft een god eren waar je dus niet blij mee bent, die je op grond van de persoon die je eigenlijk bent vanzelfsprekend zou moeten verwerpen.

ach kom nou, een beetje bescheidenheid vanuit de kant van de mens mag ook wel. Ik weet donders goed van mezelf dat ik de hel niet snap en dat het mij niet goed lijkt. Maar ik weet ook dat ik mens ben en geen God. Ik heb dus - tot nu toe gegrond - vertrouwen in Hem. Ik ben het voor zover ik kan zien niet eens met 1 van Zijn keuzen, maar dat betekent niet dat ik Hem helemaal zou moeten verwerpen? Als dat je levensvisie is, dan leef je een eenzaam leven, NewMillennium, omdat je dan ook nooit maar dan ook nooit een band met een ander mens kunt aangaan.

quote:

Dit is oneerlijkheid. Een eerlijk aanhanger van de hel zou er in het geheel geen moeite mee hebben, integendeel, zou er zoals in vroegere eeuwen, van genieten, er wel degelijk blij mee zijn dat er een hel is, God ervoor loven dat Hij een hel heeft klaarstaan.

Spurgeon, uit die vroegere eeuwen, was niet blij met de hel, maar zei dat hij geloofde dat God hem na de dood zou tonen waarom het rechtvaardig was en hij er dan rust bij zou hebben. Tertullianus, uit die vroegere eeuwen, was niet zozeer blij met de hel, maar met het feit dat lasteraars van Jezus voor God's troon zouden komen te staan. Thomas, uit die vroegere eeuwen, was niet zozeer blij met de hel, maar met het gegeven dat door het contrast de hemelse geneugten nog groter werden. Je kunt dat 'genieten' noemen, maar ik zou het (wat betreft Tertullianus) een hang naar gerechtigheid noemen, en wat betreft Spurgeon een vertrouwen dat wat hij nu nog niet snapt, hij ooit wel zal snappen en zien als rechtvaardig.

Verder zou het best kunnen dat het onderwerp 'hel' in het verleden verkeerd vanuit de bijbel is ingevuld of gelezen. Dat is vaker gebeurd met ideeën (de reformatie, etc). Het is dus niet onmogelijk dat iets wat in de traditie altijd zo geweest is, bij herbeziening van de bijbel, iets anders blijkt te zijn.

quote:

Wat jij in feite zegt is dat je een slaaf bent van de bijbel, of anders gezegd in de ban van vrees leeft, of weer anders gezegd, geen eigen opinies durft te vormen.

Ga iemand anders psychologisch analyseren zeg. Ik leef niet in de ban van de vrees (waarvoor? voor de hel?). Ik ben geen slaaf van de bijbel, hooguit van de Here. Niet omdat ik bang ben, niet omdat ik in vrees leef, maar omdat ik heb ingezien dat Jezus Here is.

quote:

Indien de bijbel zou zeggen dat Jona de walvis opslokte zou je het geloven. Voor een modern persoon die het denkbeeld van de hel aanhangt is alles ondergeschikt aan het slaafzijn van de bijbel (of de koran), of anders gezegd, het geheel in de ban staan van een ingebeelde tiran.

En precies hetzelfde is ook op jou van toepassing. Jij gaat er steeds maar weer als axioma vanuit dat je alleen echt mens kan zijn als je volledig vrij bent, volledig onafhankelijk, dat je geen slaaf bent, dat je een eigen mening hebt, etc. Je hebt dan dus a priori al gekozen voor het standpunt dat je je niet onder het gezag van God wilt stellen, omdat dat loodrecht op je dogma staat.

Het is dan dus een beetje kinderachtig (en een cirkelredenering) om op basis van je verborgen dogma probeert te 'bewijzen' dat ik slaafs ben en geen eigen mening heb, etc, want dat was nu precies wat je al aannam in je dogma. Jouw dogma maakt mij automatisch 'slaaf' en 'zonder eigen mening' etc, dus kom maar op met de rechtvaardiging van je axioma.

Maar je lijkt een beetje huiverig te zijn om in te gaan op je eigen axioma's. Je gebruikt ze continu achter de schermen en ze bepalen je hele denken, maar ik krijg niet echt het idee dat ze ook nog ooit maar onderworpen zijn aan kritische beschouwing. Jammer is dat toch, zeker van iemand die die kritiek wel op anderen heeft.

quote:

NewMillennium schreef op 12 november 2005 om 07:22:
[...]

Indien je "God is liefde" als een waarheid onderschrijft, heb je daarmee het bewijs.

Je weet best dat 'God is liefde' niet bedoeld is als 'identiteit' ( = ) uitspraak. God is ook rechtvaardig namelijk, en God is nog vele andere dingen. Het zijn dus predikaten van Hem, niet dingen waar Hij identiek aan is.

quote:

Aan liefde kun je allerlei zware, oppervlakkig gezien als 'negatief' te beschouwen aspecten verbinden, zoals verlangen, geduld, verdragen, zelfs straf, maar het sluit het denkbeeld van de hel volkomen uit, want het denkbeeld hel staat gelijk aan 'eeuwige wraak'. Hel dient geen groter (positief) doel, want het duurt eeuwig en er komt geen verandering ten goede in.

als God ook rechtvaardig is, waarom kan een eeuwige vernietiging in het vuur dan geen rechtvaardige oplossing zijn?

quote:

Het enige dat hel leert is in alle eeuwigheid te laten zien dat God een grote prutser was.
Van mij mag het dus de waarheid zijn dat hel bestaat, maar in dat geval geef ik God de titel Duivel, want de waarheid is óók dat je een god die zo'n realiteit geschapen heeft geen god mag noemen en dat zo'n god beslist niet te vereren is.

Weer hetzelfde dogma op de achtergrond.

quote:

Je kan je eruit wringen door 'hel' zó te definiëren dat het geen eeuwige wraak betekent; het is bijvoorbeeld iets tijdelijks, of een manier van spreken om te zeggen dat kwaad ophoudt te bestaan. In dat geval heb je net als ik je eigen godsdienst geschapen, omdat het niet overeenkomt met wat het christelijk geloof alle eeuwen onderwezen heeft.

Wat een christen leert hoeft niet overeen te komen met het geloof van alle eeuwen, maar met de bijbel. Het kan best zijn dat dat dan alle eeuwen al hetzelfde begrepen is, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2005, 10:12:49 am door Nunc »