quote:
Een beetje, maar nog niet helemaal. Maar inderdaad, het gloort aan de horizon

" class="smiley" />
quote:
Je hebt God gebeden om een teken. Om wat voor teken? Een teken dat de vkk een kerk is, of een teken zodat je weet wat je moet geloven? Ik ga er ff van uit dat het ongeveer het laatste was, niet het eerste. Je noemt immers onder andere de verzoening door het bloed van Jezus als onderdeel van je (daardoor orthodoxe) visie. (correct me if i'm wrong - geef je vingers maar wat ochtendgymnastiek). Dus ik ga er eigenlijk van uit, dat het teken daar op sloeg, en niet op een keuze voor welke vorm van liturgie.
Nee, het teken ging in het geheel niet over de VKK. Sterker nog: ik heb tot Hem gebeden juist vooraf aan een (doordeweeks) RK-mis. Dat was in mijn esoterisch-christelijke tijdperk, waarin ik net een paar maanden bij de VKK zat en ook vaak doordeweeks naar de RK-mis ging. Ik had al gemerkt, dat de eucharistie en de communie niet 'zomaar wat' waren, maar ik wist niet goed hoe het dan wel te duiden. Ik kende de theorie over de Werkelijke (fysieke) Tegenwoordigheid van Jezus in de Hostie en had besloten om God om een teken te vragen, als dat inderdaad waarheid was. Zo gezegd zo gedaan en direct daarna ben ik naar de (RK-)mis gegaan en zat natuurlijk héél goed op te letten. Vervolgens gebeurde er op het oog niets bijzonders. Het verdween op de één of andere manier uit mijn gedachten en zondags zat ik geheel onbevangen in de VK-mis. Op het moment dat de priester de zojuist geconsacreerde Hostie boven zijn hoofd hield, zeiden enkele kinderen die naast het gebouw in de tuin aan het spelen waren: "Jezus, waar is Hij?" "Hier is Hij niet". Nee allicht, daarbuiten was Hij niet (er hangt een kaal, houten kruis aan de gevel van de kerk), maar div. mensen in de kerk hoorden het en we keken elkaar aan of we water zagen branden. Een leuk 'toeval', zeiden we bij de koffie na de mis tegen elkaar .. Alleen niet voor niets, toen ik me later het gebed tot God van die woensdag herinnerde. Er waren ook nog wat gekke dingen aan de hand met de data waarop dat gebed, cq. de verhoring plaatsvonden - en waardoor het nog duidelijker werd dat dit geen toeval was.
Vanaf toen geloofde ik - nog steeds esoterisch christen! - in de Werkelijke Tegenwoordigheid. Mijn orthodox-christelijke geloof is pas máánden later gekomen. Diak2b heeft daar een grote rol in gespeeld, maar ook Roodkapje, die me op een stuk van Romeinen wees, wat ineens insloeg als een bom (ook al had ik het eerder gelezen).
offtopic:Waar is Roodkapje eigenlijk gebleven?quote:
Maar je lijkt zelf duidelijk wel te beseffen, dat je in de vkk vooral een 'missionaire' rol hebt. Je wilt laten zien dat de orthodoxie zo gek nog niet is.
Zie mijn antwoord hierboven aan diak2b (aan het eind van de post): het líjkt idd zo, maar ik weet niet of het werkelijk is wat het lijkt, of dat ik het mezelf wijsmaak.
quote:
Of is het zo dat je het óók eens bent met met het vvk standpunt dat het eigenlijk niet zo uitmaakt op welke manier je God aanbidt? In dat geval is je standpunt wat contradictoir, omdat het orthodox christelijke standpunt (in ieder geval richting wie beter had kunnen weten) redelijk exclusief is, terwijl het vkk-standpunt me dat juist niet lijkt. Maar goed, het is wat lastig als ik niet 'precies' weet wat je bedoelt.
Ik zal proberen uit te leggen wat ik geloof:
1. Jezus is ter vergeving van onze zonden de kruisdood gestorven en Hij is voor onze rechtvaardiging opgestaan uit de dood (fysiek, niet symbolisch). Jezus' lijden en sterven is zowel een gebeurtenis in de geschiedenis, waarin God vanaf het begin der tijden naartoe heeft gewerkt, als een tijdloze/eeuwige uitstorting van Zijn genade in onze schepping. De kruising met ons tijdsbesef vond een kleine 2000 jaar geleden in de middag van de 14e nisan op Golgotha plaats, maar ook de avond daarvoor in het Cenakel in Jeruzalem, en nu nog elke dag en over de hele wereld in de mis. Dit is allemaal één en dezelfde gebeurtenis (geen herhaling, dus).
2. De sacramenten in de Kerk zijn uitingen van de genade van God (niet symbolisch/als teken, maar in werkelijke vorm). Ik geloof niet dat iemand die de sacramenten niet kent/heeft, per definitie tot de hel veroordeeld wordt, maar ik vind wel dat zo iemand een prachtige (zo niet: dé prachtigste) manier van Gods genade mist. Dat geldt voor andersgelovigen (moslims, hindoes enz.) en in wat mindere mate voor protestanten (die nog wel een geldige doop en een symbolische vorm van eucharistie hebben). Maar - met of zonder sacramenten - alleen 'Heer, Heer' roepen brengt je niet tot God. Een andere vorm van Gods genade is de aanzet tot daden van rechtvaardigheid, ook al zullen we nooit perfect dát kunnen doen wat Jezus ook doet.
Sola gratia, dus, want zonder God ben je en kun je niks. En deze vorm van genade is er ook buiten het christendom.
3. Jezus' offer (d.w.z. de feitelijkheden die gebeurden en nog steeds gebeuren) is te ontkennen, maar de invloed van Zijn offer is niet te ontlopen. Je kunt de zwaartekracht niet ontlopen, hoe ver je ook de ruimte ingaat. Zo is het m.i. ook met Gods heilsgeschiedenis met de mensen: je ontkomt er niet aan. Als je nou nog eens íets een wet van meden en perzen noemt ...

It struck me, toen ik vorig jaar een keer in een vespers de tekst van Kol 1:15-20 tegenkwam en thuisgekomen als de wiedeweerga de context daarvan heb gelezen. Ik ben ervan overtuigd, dat ieders knie zich uiteindelijk voor de Heer Jezus Christus zal buigen, en ik deel niet de uitleg die veel christelijke stromingen daarover hebben (als ware het dan wél te laat en vlieg je alsnog voor eeuwig de hel in).
Vanwege dit geloof is mij er ook wat minder aan gelegen om te evangeliseren. Al ben ik zeer blij als een agnost of atheïst tot geloof in God komt, als een niet-christen of esoterisch christen tot orthodox-christelijk geloof komt, of als een protestant tot katholiek geloof komt, want in alledrie die gevallen komt zo iemand dichter bij de (kennis van de) Waarheid.
Ben ik geslaagd voor mijn examen, met predikaat 'vrijmoedig orthodox'?

quote:
Maar hoe gek is het om te denken dat God je (ook) binnen de vkk kan bereiken, juist met het doel om je richting een orthodoxe kerk te sturen?
Niet heel gek blijkbaar, aangezien ik dat ook denk. Dat is wat Hij heeft gedaan. Zonder de VKK was ik wellicht óók op de plaats uitgekomen waar ik nu ben, maar dat zullen we nooit weten, hè? De VKK is in ieder geval een uitstekend instrument ervoor gebleken.
quote:
Work within the system, to destroy the system, zou ik dan denken.
Nee, ik heb nl. niet zo'n behoefte om dat systeem te vernietigen, omdat ik niet denk dat het duivels is o.i.d. Afdoende uitgelegd hierboven.
quote:
Er krijgen immers ook geregeld moslims in (o.a.) dromen bezoek van Jezus, en dat interpreteren ze ook als aanwijzing om christen te worden (niet als bevestiging dat ze al wel goed zitten). Er zijn genoeg verhalen van mensen die met new-age of wicca etc bezig waren, inmenging van God ervoeren (ookal waren ze daar nu juist niet naar op zoek) en dat beschouwden als waarschuwing dat ze weg moesten van waar ze mee bezig waren.
Er zijn ook moslims die een droom over de profeet Jezus (vzmh) krijgen en daardoor juist gesterkt worden in hun islamitische geloof. En w.b. wicca, ik neem aan dat die mensen die er dan van weggaan, een zodanige inmenging van God ervoeren, dat ze daardoor zijn gaan denken dat wicca hen weg zou houden van Hem als ze er nog bleven. Er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die er Gods hand in ervaren en er nog steeds niet hard van wegrennen.
quote:
Jouw teken (zou je er wat nader over kunnen uitlichten) ...
Zie hierboven.
quote:
... heeft je laten inzien dat Jezus ook (volgens jou zelfs juist) bij het avondmaal echt aanwezig is. Dat kreeg je echter te zien, in een kerk, waar dat voor zover ik kan zien, geenszins onderdeel van de leer is. Over het algemeen zijn theosofen juist druk doende om Jezus te ontkennen.
Jezus ontkennen heeft (blijkbaar!) geen enkele zin, dan, want volgens een even onontkomelijke wet als die van de zwaartekracht openbaart Hij zich toch wel. Maar nogmaals: geloof in de Werkelijke Tegenwoordigheid van Jezus in het sacrament van de eucharistie behoort gewoon tot de vrij-katholieke leer.
quote:
Je krijgt dus iets van God, wat m.i. de orthodoxe (katholiek of protestantse?) christelijke leer bevestigt. Als ik het goed begrijp, dan heeft God je niet laten zien dat je maar op allerlei manieren bij Hem kan komen, maar juist dat eucharistie, gemeenschap met Zijn, Jezus', bloed essentieel is, dat Jezus' dood en opstanding essentieel zijn. Je hebt dus -alweer voor zover ik kan opmaken uit wat je vertelt- antwoord gekregen op wat je nu eigenlijk moet geloven. En dat staat nu juist lijnrecht tegenover het ontkennen van de kruisdood + verzoening + opstanding, in de vkk.
Het grappige is, dat je (blijkbaar) ook als esoterisch christen kunt geloven in de Werkelijke Tegenwoordigheid van Jezus in het sacrament - los van het geloof in de verzoening. Ook de kruisdood en opstanding worden overigens letterlijk gezien binnen de VKK (voor zover ik weet - maar wellicht had ik nu niet juist met Pasen naar een andere kerk moeten gaan

) De verzoening wordt m.i. totaal misverstaan (zoals ik dat zelf ook een hele tijd heb gedaan), maar niet ontkend. Het grappige is, dat ik niet eens vind dat mijn geloof totaal anders - dan wel tegenovergesteld - is geworden, maar dat het vollediger is geworden. De genade van God en het 'mij geschiede naar Uw woord' is weldegelijk een belangrijk leerstuk van de VKK (zoals dat - voor zover ik heb kunnen zien - bijv. ook in de islam het geval is).
quote:
Dus, concluderend: Nee, ik vind het geen vreemde manier. Weet je nog, dat ooit, ongeveer 1970 jaar geleden, ook iemand stilgezet werd? Paulus ging daarna ook niet verder met z'n oude overtuigingen - denkend dat het kennelijk wel ok was, omdat Jezus immers aan hem wss verschenen toen hij nog niet-messiasbelijdend was - maar hij begreep dat God hem uit het oude, en in het nieuwe wilde trekken.
... waarna hij niet vervolgens de joden of het jodendom uitkotste, al had hij er wel degelijk kritiek op.
quote:
Is dit op basis van de bijbel? Dan ben ik benieuwd naar je onderbouwing.
De bijbel is onlosmakelijk deel van de Traditio van de Kerk (al zijn er natuurlijk mensen en geloofsgemeenschappen die - tegen beter weten in - hem daar toch van proberen los te weken

). In de Traditio komt naar voren dat er in andere godsdiensten, alhoewel ze niet in de volledige Waarheid staan, veel goeds en waars is. En dát zou dan weer onmogelijk zijn, als andere godsdiensten hetzij een kwade geest, hetzij 'niets' aanbidden. Over hun godsbeeld kun je van alles op- en aanmerken, maar m.i. niet over of ze wel God aanbidden of iets/iemand/niets anders.
Diak2b gaat al op Deuteronomium 6:4b in. Daarover nog het volgende: er staat in de grondtekst:
JHWH Elohenoe JHWH Echad. En echad betekent naast 'één' en ook 'de enige'. Het Hebreeuws is niet bedoeld als 'Pik er maar uit welke je leuk vindt', maar op béide manieren. In een Ned. bijbelvertaling zul je toch moeten kiezen (aangezien het woord 'één' in onze taal niet dezelfde implicatie heeft als 'echad' in het Hebreeuws), maar een voetnoot lost dat afdoende op.
By the way: waarschijnlijk niet bepaald interessant of overtuigend voor jou, maar zodra ik in God ging geloven (wat gepaard ging met een erg heftige godservaring), wist ik intuïtief dat er maar één God was, en dat het onmogelijk was om gelovig te zijn (wat voor religie dan ook) en niet in (juist) Hem te geloven. Wél dat het mogelijk was om een (deels) verkeerd beeld van Hem te hebben. Ik had toen nog geen weet van wat de RKK hierover leerde.
Hierbij laat ik deze subdiscussie (aanbidden andere gelovigen dan (orthodoxe) christenen ook God?) voor wat hij is, want ik heb het hier al uit den treure over gehad op deze site en andere sites en het brengt nou niet bepaald iets nieuws.