Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!
- Geplaatst op donderdag 18 oktober 2007 23:44--christen ben je 7x24--Christen-zijn màg weer, ook op het werk. Steeds meer christenen ontdekken dat je daar tegenwoordig weer rustig voor kunt uitkomen. En beseffen dat het geloof consequenties heeft, ook voor maandag tot en met zaterdag. Want christen - dat ben je 24 uur per dag, 7 dagen per week, dus ook op je werk...
Christen-zijn op je werk staat volop in de schijnwerpers. De website www.bedrijfsgebed.nl maakt melding dat er het afgelopen jaar in de media meer dan 40 keer expliciete aandacht was voor dit onderwerp. Er verschenen twee Nederlandstalige boeken over Christen-zijn op het werk: ‘Help! Het is weer maandag - Christen zijn op je werk’ van Eddy de Pender en ‘YES! 't Is weer maandag - Christen zijn op je werkplek’ van Mark Greene. En er waren allerlei druk bezochte seminars en studiedagen rondom dit thema. Over wat christen-zijn betekent in je eigen beroepsgroep wordt nagedacht in 35 verschillende netwerken van christenprofessionals door maar liefst 50 verschillende groepen en organisaties. Je kunt met collega’s over God praten in een speciale Alpha-cursus in twee vormen: 'Alpha op de werkplek' en 'Business Alpha'. En op ruim 200 locaties in ons land wordt door christencollega’s samen gebeden, in kleine bedrijfjes en multinationals, maar ook bij gemeenten en ministeries: het aantal bedrijven en organisaties met een geregistreerde bedrijfsbidstond steeg opnieuw fors, van 105 begin 2006 naar 123 begin 2007, met voor het eerst ook een bedrijf in België. Dat is de grootste stijging sinds 1996, het begin van de registratie door Maarten Pijnacker Hordijk uit Houten. In meer dan 500 kerken in Nederland hangen posters die christenen aanmoedigen om samen met een christencollega te gaan bidden.
Op de website www.bedrijfsgebed.nl is al deze info terug te vinden, en nog veel meer. Zo zijn de posters er te downloaden, is er een agenda, boekenlijst, allerlei tips en voorbeelden en meer dan 110 links naar verwante sites. Deze website is daarmee het afgelopen jaar uitgegroeid tot dè centrale site voor Christen-zijn op de werkplek en Bedrijfsgebed. Niet voor niets zijn er al zo’n 230 andere websites die naar www.bedrijfsgebed.nl doorverwijzen.
Christenen worden wakker en nemen als christen hun plaats in de maatschappij in. Het aantal christenen dat structureel sàmen bidt voor hun kerk, school, buurt, stad, werk, enz., neemt gestaag toe. De koudwatervrees die veel christenen daarbij toch nog hebben, neemt langzaam af. Dat de bidgroepen meestal klein zijn vergeleken bij het aantal christenen dat in (grote) bedrijven rondloopt, is niet verwonderlijk. Want bidden is nooit populair. Toch zijn ‘bedrijfsbidders’ tot grote zegen voor hun omgeving. En… worden zelf ook enorm verrijkt, zowel door de geestelijke dimensie als door het contact met christencollega’s. Niet in de laatste plaats als ze zo nu en dan merken dat God mede door hùn gebeden iets verandert in deze (geestelijke) wereld!
Op dit nieuwe forum kun je je ervaringen kwijt rondom het thema ‘Christen zijn op je werk’. En elkaar helpen en tips geven. Want soms is het toch nog wel even wennen...MPH wijzigde dit bericht op 18-10-2007 23:47 met 1%Bedrijfsgebed en Christen-zijn op je werk - Geplaatst op vrijdag 19 oktober 2007 10:15
Is dat zo? Of is opzichtig bidden op de hoek van de straat zodat iedereen het ziet een tijdje minder populair geweest?quote:
MPH schreef op 18 oktober 2007 om 23:44:
Want bidden is nooit populair.Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen. - Geplaatst op vrijdag 19 oktober 2007 12:07Modbreak:Geen aanzet tot discussie, sterker nog, een oproep om vooral elders te discussieren.
Schopje van CZDP naar Prikbord dus.'Life is a dream from which we all must wake'
Amys of the Nine Valleys sept of the Taardad Aiel - Geplaatst op vrijdag 19 oktober 2007 13:28
In welk opzicht?quote:
MPH schreef op 18 oktober 2007 om 23:44:
Toch zijn ‘bedrijfsbidders’ tot grote zegen voor hun omgeving."Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman - Geplaatst op zaterdag 20 oktober 2007 12:07--christen ben je 7x24--
Bedoeld is: SAMEN bidden is nooit populair. Let immers op het procentuele en absolute aantal christenen dat structureel sàmen bidt voor hun kerk, school, buurt, stad, werk, enz. Zie ook de korte powerpoint presentatie daarover op de site www.bedrijfsgebed.nl bij 'Christen zijn is oké, maar bidden op het werk, nou, nee!' in de linker kolom.quote:
diak2b schreef op 19 oktober 2007 om 10:15:
[...]
Is dat zo? Of is opzichtig bidden op de hoek van de straat zodat iedereen het ziet een tijdje minder populair geweest?Bedrijfsgebed en Christen-zijn op je werk - Geplaatst op zaterdag 20 oktober 2007 12:15--christen ben je 7x24--
Eigenlijk in elk opzicht denk ik. Wij kunnen niet in de geestelijke wereld zien wat en hoe God handelt op onze gebeden. We weten wel uit de Bijbel dat die geestelijke wereld bestaat, en soms merken we daar wat van. We kunnen ook nooit bewijzen dat bepaalde dingen gebeuren omdat wij daarvoor (of daartegen) gebeden hebben. Maar dat is ook niet aan ons. Ik denk dat we later versteld zullen staan...quote:
Bedrijfsgebed en Christen-zijn op je werk - Geplaatst op zaterdag 20 oktober 2007 13:25
quote:
MPH schreef op 20 oktober 2007 om 12:07:
[...]
Bedoeld is: SAMEN bidden is nooit populair. Let immers op het procentuele en absolute aantal christenen dat structureel sàmen bidt voor hun kerk, school, buurt, stad, werk, enz.
Volgens mij zie ik christenen voortdurend bij elkaar komen om samen te bidden. Zondags in kerken, doordeweeks in huiskringen, gebedsgroepen, maar ook in gezinnen, 's avonds aan tafel, of op andere momenten. Wat vreemd dat jij dat niet ziet?
So passes Denethor, son of Ecthelion, and so pass also the days of Gondor that you have known; for good or evil they are ended. - Geplaatst op zaterdag 20 oktober 2007 17:40
quote:
MPH schreef op 20 oktober 2007 om 12:15:
[...]
Eigenlijk in elk opzicht denk ik. Wij kunnen niet in de geestelijke wereld zien wat en hoe God handelt op onze gebeden. We weten wel uit de Bijbel dat die geestelijke wereld bestaat, en soms merken we daar wat van. We kunnen ook nooit bewijzen dat bepaalde dingen gebeuren omdat wij daarvoor (of daartegen) gebeden hebben. Maar dat is ook niet aan ons. Ik denk dat we later versteld zullen staan...
offtopic:
Ik denk dat we net zo versteld zullen staan van alle keren dat er regen is gekomen op een regendans
Eigenlijk in elk opzicht is geen bewijs imho. Als je al vermoedt dat bidden op het werk werkt dan graag ook onderbouwen met feiten.Help ook mee aan de invoer van actieve donorregistratie - Geplaatst op zaterdag 20 oktober 2007 17:47Het helpt in elk geval niet als je collega's lopen te GVD-en als er een probleem is, OK?
- Geplaatst op zaterdag 20 oktober 2007 19:27
Ah, dat zou kunnen, ik ben iets anders gewend, maar misschien is het bij protestanten niet normaal om samen te bidden? (Nee hoor, dat was geen serieuze vraagquote:
)
Eh, 100% van de kerkgangers?quote:
Let immers op het procentuele en absolute aantal christenen dat structureel sàmen bidt voor hun kerk, school, buurt, stad, werk, enz.Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen. - Geplaatst op zaterdag 20 oktober 2007 19:34
quote:
MPH schreef op 20 oktober 2007 om 12:07:
[...]
Bedoeld is: SAMEN bidden is nooit populair. Let immers op het procentuele en absolute aantal christenen dat structureel sàmen bidt voor hun kerk, school, buurt, stad, werk, enz. Zie ook de korte powerpoint presentatie daarover op de site www.bedrijfsgebed.nl bij 'Christen zijn is oké, maar bidden op het werk, nou, nee!' in de linker kolom.
Hoe groot is de mogelijkheid dat er alleen gekeken wordt naar wat er niet gebeurt en niet naar wat er wel gebeurt?
Samen bidden is meer populair dan je denkt! Anderen wezen al op de leden van kerken en gezinnen etc, er zijn wel meer vormen van samen bidden te noemen.Help ook mee aan de invoer van actieve donorregistratie - Geplaatst op zondag 21 oktober 2007 01:53
quote:
Idd, de katholieke kerk.
'Life is a dream from which we all must wake'
Amys of the Nine Valleys sept of the Taardad Aiel - Geplaatst op zondag 21 oktober 2007 15:24
Is het in gereformeerde kerken niet normaal om samen te bidden dan?quote:
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen. - Geplaatst op zondag 21 oktober 2007 15:41Oh ja hoor zeker wel. En anders is het wel aan tafel bij het eten of met kinderen voor het slapen gaan. En het hangt binnen een gereformeerde groep natuurlijk ook af van je innerlijk of je mentaliteit wie er in welke mate wel of geen schroom voor heeft of als gewoonte kent ja of nee waardoor de een het wat meer zal doen dan de ander.Divinespark wijzigde dit bericht op 21-10-2007 15:42 met 9%
- Geplaatst op maandag 22 oktober 2007 00:26
quote:
Ook in onze plaatselijke gemeente hoor, er blijken meer christenen te zijn die bidden en werken
Even een vraag: is bidden werktijd of is dat eigen tijd?
Ik ben werkgever namelijk
Waarom ga je naar je werk? Om te bidden of om te werken?
Mijn idee is dat bidden op de werkplek prima kan mits het een werkproces niet negatief beinvloedt. Ofwel: prima als mijn personeel wil bidden maar dan wel gekoppeld aan de rusttijden en niet halverwege een vergadering etc.okidoki wijzigde dit bericht op 22-10-2007 00:34 met 43%Help ook mee aan de invoer van actieve donorregistratie - Geplaatst op maandag 22 oktober 2007 01:27Er is een vertaling van de Apostolische Geloofsbelijdenis waarin wij belijden te geloven in een 'katholieke kerk'. Die gebruiken wij vrijgo's niet zoveel, maar dat doet niet af aan de juistheid van het idee dat Christus zich een bruid, de katholieke kerk, op aarde verzamelt. Hoe en waar die zich precies bevindt is een lastige theologische discussie, maar die bestaat naar mijn mening uit mensen die 'structureel samen bidden'.elle wijzigde dit bericht op 22-10-2007 01:28 met 5%'Life is a dream from which we all must wake'
Amys of the Nine Valleys sept of the Taardad Aiel - Geplaatst op maandag 22 oktober 2007 01:29Je bedoelt gewoon dat gereformeerden (itt bijvoorbeeld evangelischen) ook katholiek zijn. Zeg dat dan, dat gaan mensen sinds de toeeigening van het woord katholiek door de roomsen echt niet zomaar snappen hoor.So passes Denethor, son of Ecthelion, and so pass also the days of Gondor that you have known; for good or evil they are ended.
- Geplaatst op maandag 22 oktober 2007 08:43
quote:
Pooh schreef op 22 oktober 2007 om 01:29:
Je bedoelt gewoon dat gereformeerden (itt bijvoorbeeld evangelischen) ook katholiek zijn. Zeg dat dan, dat gaan mensen sinds de toeeigening van het woord katholiek door de roomsen echt niet zomaar snappen hoor.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen. - Geplaatst op maandag 22 oktober 2007 08:47
quote:
Pooh schreef op 22 oktober 2007 om 01:29:
Je bedoelt gewoon dat gereformeerden (itt bijvoorbeeld evangelischen) ook katholiek zijn. Zeg dat dan, dat gaan mensen sinds de toeeigening van het woord katholiek door de roomsen echt niet zomaar snappen hoor.
Bedoel je nou dat evangelische christenen niet bij de katholieke (in deze zin van het woord, dus uit de Apostolische geloofsbelijdenis als in algemene, katholieke christelijke kerk) horen? Waarom niet? Of lees ik je verkeerd?Bombus terrestris Reginae - Geplaatst op maandag 22 oktober 2007 09:59
quote:
Bumblebee schreef op 22 oktober 2007 om 08:47:
[...]
Bedoel je nou dat evangelische christenen niet bij de katholieke (in deze zin van het woord, dus uit de Apostolische geloofsbelijdenis als in algemene, katholieke christelijke kerk) horen? Waarom niet? Of lees ik je verkeerd?
offtopic:
Evangelischen geloven niet in een katholieke kerk. Hooguit geloven ze in een soort onzichtbare kerk, maar je moet de apostolische geloofbelijdenis wel heel veel geweld aandoen wil je dat erin kunnen passen. Maar dat is off-topicSo passes Denethor, son of Ecthelion, and so pass also the days of Gondor that you have known; for good or evil they are ended. - Geplaatst op zondag 02 maart 2008 23:00--christen ben je 7x24--Even helemaal terug naar het onderwerp dunkt me...
TIP voor iedereen die iets heeft of wil krijgen met Geloven op de werkvloer
Geloven op Maandag organiseert in samenwerking met Evangelische Alliantie, Christennetwerk GMV en Navigators Lifenet
Een CONGRESDAG CHRISTEN ZIJN OP JE WERK op ZATERDAG 15 MAART 2008 in DRIEBERGEN
met MARK GREENE (zie hier zijn video-uitnodiging http://www.gelovenopmaandag.nl/page1/page15/page15.html)
PROGRAMMA
Er zullen vier onderwerpen aan de orde komen. Het format is dat Mark op elk van die onderwerpen inleidingen zal geven en dat er ook gelegenheid is om daar met elkaar over in gesprek te komen.
1. Waarom is jouw werk de moeite waard in Gods ogen?
Niet 'werk' in het algemeen, maar jouw werk in het bijzonder, wat voor baan je ook hebt. Welk doel heeft dat in het grote plan van het Koninkrijk van God?
2. De waarde van relaties
Hoe gaan we met mensen om? Hoe dragen we zorg, hoe dienen we hen, hoe verhouden we ons tot elkaar? Hoe geven we ons christen-zijn gestalte in relatie tot anderen?
3. Op welke manier maken we het verschil in de organisatie/ afdeling waar we werken?
Hoe gaan we om met het gevoel dat we zo weinig invloed (lijken te) hebben?
4. Het belang van ondersteuning (van de kerk en van elkaar)
Hoe kunnen we de ondersteuning krijgen die we nodig hebben? Hoe kunnen we als christen met plezier werken en vrucht dragen op een plek die ver weg is van de kerk.
Het DOEL is dat aan het eind van de dag IEDERE DEELNEMER weggaat met een PLANNETJE VOOR EEN CONCRETE ACTIE; iets om te gaan doen in de praktijk.
DATUM EN LOCATIE
De congresdag wordt gehouden op zaterdag 15 maart 2008. Het programma start om 10.00 uur en eindigt om 16.30 uur.
De locatie is het gebouw Nieuw Salem in Driebergen.
INVESTERING
De kosten voor deze dag bedragen ¤45,00. Hierbij is koffie/thee en lunch inbegrepen.
AANMELDING
Aanmelding via een formulier op de website www.gelovenopmaandag.nl
Na aanmelding krijgt u het verzoek het bedrag van ¤ 45,00 over te maken.
ANNULERING
Bij annulering voor 1 maart wordt ¤ 15,00 administratiekosten in rekening gebracht. Vanaf 1 maart wordt er geen bedrag meer teruggestort. Wel mag iemand anders de gereserveerde plaats innemen.
NB: Op vrijdagmiddag 14 maart 2008 organiseert de Stichting Geloven op Maandag in DRIEBERGEN een speciale bijeenkomst VOOR DE LEIDING VAN EEN KERK OF GEMEENTE met Mark Greene over de vraag:
Hoe kan de KERK zijn leden ONDERSTEUNEN met hun christen-zijn in werksituaties?
Een heel belangrijk thema: VEEL LEDEN VAN DE KERK HEBBEN EEN BAAN en er is weinig tot geen TOERUSTING op dit terrein. Mark wil graag kerkleiders INSPIREREN om het onderwerp CHRISTEN-ZIJN EN WERKEN in hun blikveld te krijgen.Bedrijfsgebed en Christen-zijn op je werk - Geplaatst op donderdag 23 oktober 2008 11:52--christen ben je 7x24--Alpha op de werkplek (Thiemo de Lange en Jan Bakker), Bedrijfsgebed (Maarten Pijnacker Hordijk) en Geloven op Maandag (Eddy de Pender) organiseren dit najaar gezamenlijk drie ontmoetingsavonden 'Christen zijn op je werk'.
De eerste, do. 25 sept. j.l. in Den Haag, was zeer geslaagd. Dat vonden de deelnemers tenminste, zij gaven in een eerlijke evaluatie een overall gemiddelde van 7,9 aan deze avond. Uiteraard proberen we de twee resterende twee avonden nog beter te maken... Om 18 u wordt er gestart met een gezamenlijke maaltijd, en het eindtijdstip ligt rond 21.30 uur. De toegang is vrij, maar er is wel een collecte voor de onkosten. In verband met de maaltijd moet men zich van tevoren opgeven via een mailtje aan info@bedrijfsgebed.nl, want vol = vol. Na aanmelding ontvangt men de gegevens over de desbetreffende locatie.
Ø Dinsdagavond 28 oktober ZWOLLE
Ø Maandagavond 10 november UTRECHTBedrijfsgebed en Christen-zijn op je werk - Geplaatst op donderdag 23 oktober 2008 12:21Zeg maar gait
quote:
Pooh schreef op 22 oktober 2007 om 09:59:
[...]
offtopic:
Evangelischen geloven niet in een katholieke kerk. Hooguit geloven ze in een soort onzichtbare kerk, maar je moet de apostolische geloofbelijdenis wel heel veel geweld aandoen wil je dat erin kunnen passen. Maar dat is off-topic
Ik las iets over wat Rooms Katholieken onder de apostolische katholieken verstaan. Het lichaam van Christus. Wat ik van hen (de op de letter katholieken zeg maar) heb geleerd is dat de Rooms Katholieke kerk volgens de leer het lichaam van Christus is en dat de protestanten niet tot dit lichaam behoren, maar slechts christelijke gemeenschappen zijn die naast het lichaam functioneren, wat echter niets zou zeggen over ons behoudt. We kunnen volgens hen wel christenen zijn die bij Jezus horen, maar wel christenen die niet in het lichaam zijn. Zeg maar als een christen die niet naar de kerk gaat of onder de kerk valt en dat is de Rooms Katholieke wereld kerk.
De protestanten lezen dus hun geloofsbelijdenissen anders dan ze het zelf lezen en passen die op henzelf toe. Terwijl zij de auteurs ervan zijn.Een nieuwe start is een nieuw begin - Geplaatst op donderdag 23 oktober 2008 12:51
Dit is een uiterst fascinerende zin. Kun je uitleggen wat je ermee bedoelt?quote:
gaitema schreef op 23 oktober 2008 om 12:21:
De protestanten lezen dus hun geloofsbelijdenissen anders dan ze het zelf lezen en passen die op henzelf toe. Terwijl zij de auteurs ervan zijn.So passes Denethor, son of Ecthelion, and so pass also the days of Gondor that you have known; for good or evil they are ended. - Geplaatst op donderdag 23 oktober 2008 20:59
"Rooms" katholieken gebruiken zelf veelal de term "katholieken". de term "apostolisch katholiek" heb ik nog nooit gehoord.quote:
gaitema schreef op 23 oktober 2008 om 12:21:
[...]
Ik las iets over wat Rooms Katholieken onder deapostolischekatholieken verstaan.
Wat zijn "op de letter katholieken"?quote:
Het lichaam van Christus. Wat ik van hen (de op de letter katholieken zeg maar)
klopt. Behalve dan een detail: het zegt wel iets over "behoudt". Dat ziet er bepaald minder goed uit voor wie had kunnen weten dat hij katholiek had moeten worden, maar het niet geworden is.quote:
heb geleerd is dat de Rooms Katholieke kerk volgens de leer het lichaam van Christus is en dat de protestanten niet tot dit lichaam behoren, maar slechts christelijke gemeenschappen zijn die naast het lichaam functioneren, wat echter niets zou zeggen over ons behoudt.
klopt.quote:
We kunnen volgens hen wel christenen zijn die bij Jezus horen, maar wel christenen die niet in het lichaam zijn.
We noemen het gewoon de katholieke kerk. Niks Rooms, niks wereld.quote:
Zeg maar als een christen die niet naar de kerk gaat of onder de kerk valt en dat is de Rooms Katholieke wereld kerk.
Protestanten lezen de geloofsbelijdenissen op enkele punten inderdaad anders dan katholieken en orthodoxen. Uit de context van "Nicea" kan je concluderen dat protestanten simpelweg een nieuwe betekenis hebben gegeven aan de tekst. Maar vergis je niet, ook katholieken zijn redelijk creatief omgesprongen met dergelijke documenten.quote:
De protestanten lezen dus hun geloofsbelijdenissen anders dan ze het zelf lezen en passen die op henzelf toe. Terwijl zij de auteurs ervan zijn.So sue me!
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!