Auteur Topic: Je seksuele geaardheid veranderen?  (gelezen 17016 keer)

Mellon

• Bekijk profiel
Je seksuele geaardheid veranderen?
« Gepost op: januari 07, 2008, 03:41:03 pm »
Onlangs heb ik het boek Deadline van Randy Alcorn weer eens uit de kast gepakt en toen kwam ik het weer tegen: het veranderen van je geaardheid. In sommige christelijke kringen wordt deze aanpak blijkbaar zeer aangemoedigd, hoewel je er in Nederland niet zo veel van hoort.

Alle respect voor mensen die oprecht werken aan hun geloof en zich naar Gods wil willen voegen. Er zijn ook vast mensen die, tegen hun geaardheid in, een voor een heterorelatie hebben gekozen. Maar zijn ze daarmee genezen van hun homofiele geaardheid? Als het überhaupt al kan?

Moeten we als heterochristenen proberen onze homofiele medebroeders en -zusters proberen te genezen van hun geaardheid? Ik dacht altijd meer dat er voor hetero's ook een taak lag om anderen te accepteren.

Kortom, het hele verhaal van het genezen van iemands geaardheid heeft me altijd zeer bevreemd en ik vroeg me af hoe anderen hierover denken.

Het is niet mijn bedoeling iemand met dit onderwerp of wat ik erover zeg, voor het hoofd te stoten, en mijn excuses als dat toch gebeurt mocht zijn.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2008, 04:08:06 pm »
Het zal je niet verbazen dat de meningen hierover verschillen. Als er namelijk 'genezing' mogelijk is van geaardheid, zou dat een uitkomst zijn voor veel christenhomo's. Als men echter zou kunnen genezen van een geaardheid, zou daar toch fysisch bewijs voor moeten zijn. Iets als geaardheid is echter zo diffuus... als iemand aangeeft 'genezen' te zijn, wat is dan de kans dat hij/zij zichzelf voor de gek houdt of voor de gek gehouden wordt?

Genezing van geaardheid vind ik daarom een gevaarlijk iets:

* Homofilie wordt weggezet als een ziekte of afwijking.
* Het simpele bestaansrecht van een homofiel wordt bestreden.
* Het is alleen al discutabel dat er genezing mogelijk is.
* Bij 'genezing' en terugval in oude gewoonten worden mensen geestelijk gesloopt.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2008, 05:02:24 pm »
Zonder een standpunt in te nemen of het mag of niet, wil ik wel zeggen, dat homofilie een afwijking is, te verstaan op die manier, dat de NORM nog altijd is, dat een man en een vrouw een relatie hebben. Het is NIET de norm dat een man met een man samenwoont, hoewel het wel geaccepteerd is in de (seculiere) samenleving.
Een jaar geleden kon ik nog Nederlandse radio ontvangen in de auto, toen hoorde ik een presentator iemand feliciteren met twee bioscoopkaartjes die hij gewonnen had:
"En wie ga je meenemen? Je vrouw dan wel vriendin?"
"Eh... ik heb een vriend"
"Ah, en de vriendin van je vriend wordt niet boos omdat zij niet mee mag?"
"Eh... wij hebben een relatie. Ik ben homofiel"
...stilte...
"Nou, in ieder geval veel plezier met de film. Wij gaan verder met wat muziek..."

Niet bepaald subtiel van de presentator, maar het geeft wel een voorbeeld van wat men als eerste denkt, bij een relatie.
--
Albert van Harten

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2008, 05:30:44 pm »
Ik heb niet een afgerond standpunt in deze materie. Verwacht ik ook niet te krijgen. Ik vraag me wel eens af waarom we de groep als geheel benaderen. Zou het niet zo kunnen zijn dat bij sommigen er verandering mogelijk is en bij anderen niet? En dat er meer oorzaken/redenen zijn voor homo geaardheid dan 1? Ik heb het dan niet over de algehele reden van zondeval uiteraard maar denk meer aan factoren als ontwikkeling, opvoeding, omgeving, etc...
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2008, 05:41:15 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 07 januari 2008 om 17:30:
Ik heb niet een afgerond standpunt in deze materie. Verwacht ik ook niet te krijgen. Ik vraag me wel eens af waarom we de groep als geheel benaderen. Zou het niet zo kunnen zijn dat bij sommigen er verandering mogelijk is en bij anderen niet? En dat er meer oorzaken/redenen zijn voor homo geaardheid dan 1? Ik heb het dan niet over de algehele reden van zondeval uiteraard maar denk meer aan factoren als ontwikkeling, opvoeding, omgeving, etc...
Als ik het zo tussen de regels doorlees, ben je in ieder geval al van mening dat homofilie een zonde is, en dat ontwikkeling, opvoeding en omgeving de wortels zijn van homofilie. Interpreteer ik je juist?
--
Albert van Harten

Seonay

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2008, 05:56:58 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 07 januari 2008 om 17:30:

Hier ben ik het wel mee eens. Er zijn zeker mensen waarbij door gebeurtenissen in het verleden en opvoeding een andere geaardheid 'gecreeerd' is. Ik geloof ook zeker dat er voor deze mensen 'genezing' mogelijk is. Maar de vraag is of je deze mensen als werkelijk homoseksueel hebt kunnen bestempelen.

Zelf ben ik lesbisch, ik heb een normale jeugd gehad, liefdevolle ouders, opgevoed met het geloof. Ik kende geen eens lesbiennes toen ik tot de ontdekking kwam dat ik toch werkelijk op vrouwen val. Of er voor mij genezing mogelijk is, of ik genezen moet worden? Ik weet het niet, weet wel dat God alles kan, maar volgens mij is het hetzelfde om te bidden of je een extra arm wilt laten aangroeien. God kan alles, maar Hij heeft je ook zo geschapen als je bent.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 07, 2008, 06:56:54 pm »

quote:

Sovetryne schreef op 07 januari 2008 om 17:41:
Als ik het zo tussen de regels doorlees, ben je in ieder geval al van mening dat homofilie een zonde is, en dat ontwikkeling, opvoeding en omgeving de wortels zijn van homofilie. Interpreteer ik je juist?
Nee. Het is een inderdaad een gevolg van leven in een gebroken wereld na de zondeval. Maar een zonde is een daad....niet wie/wat je bent.

Ik weet niet wat de oorzaak van een geaardheid precies is. Ik vermoed zowel iets wat je worden kunt als dat wat je je hele leven zijn kunt. En mogelijk meer manieren waarop het ontstaat of zich vormt. Vandaar mijn eerdere vraag of we niet teveel in 1 groep denken.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 07, 2008, 08:53:32 pm »

quote:

Mellon schreef op 07 januari 2008 om 15:41:
Onlangs heb ik het boek Deadline van Randy Alcorn weer eens uit de kast gepakt en toen kwam ik het weer tegen: het veranderen van je geaardheid.
Ik heb het boek een paar jaar geleden gelezen, maar kan me niet meer herinneren wat erin stond over het veranderen van je geaardheid... help me, please.

quote:

Moeten we als heterochristenen proberen onze homofiele medebroeders en -zusters proberen te genezen van hun geaardheid?
Ik zou niet weten waarom, en al helemaal niet hoe...

quote:

Ik dacht altijd meer dat er voor hetero's ook een taak lag om anderen te accepteren.
Dat denk ik ook, het accepteren van je medemens is wel het minste wat je kunt doen en lijkt tegelijkertijd wel eens het moeilijkste te zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2008, 08:53:53 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 07, 2008, 09:09:59 pm »
Ik vond het getuigenis van Roodkapje (oud-user hier) wel redelijk overtuigend. Zij was ook 'bekeerd', van lesbienne naar hetero.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 07, 2008, 10:03:59 pm »

quote:

Onlangs heb ik het boek Deadline van Randy Alcorn weer eens uit de kast gepakt en toen kwam ik het weer tegen: het veranderen van je geaardheid. In sommige christelijke kringen wordt deze aanpak blijkbaar zeer aangemoedigd, hoewel je er in Nederland niet zo veel van hoort.
In sommige kringen heeft men idd wat moeite met het accepteren van het gegeven dat homofilie in veruit de meeste gevallen een kwestie van genetisch materiaal is. Met name veel amerikaanse evangelisch/charismatische groepen hebben zowiezo al moeite met het feit dat we zondige mensen in een gebroken wereld zijn en denken het volmaakte al hier en nu te kunnen bereiken.

quote:

Alle respect voor mensen die oprecht werken aan hun geloof en zich naar Gods wil willen voegen. Er zijn ook vast mensen die, tegen hun geaardheid in, een voor een heterorelatie hebben gekozen. Maar zijn ze daarmee genezen van hun homofiele geaardheid? Als het überhaupt al kan?
Tot op heden ben ik één geval tegengekomen waarbij ik dacht hier heb ik te maken met iemand met een "verdwaalde" sexuele identiteit. In alle andere gevallen die ik ken zouden er grote ongelukken van komen als ze zouden proberen te "genezen".

quote:

Moeten we als heterochristenen proberen onze homofiele medebroeders en -zusters proberen te genezen van hun geaardheid? Ik dacht altijd meer dat er voor hetero's ook een taak lag om anderen te accepteren.
Kortom, het hele verhaal van het genezen van iemands geaardheid heeft me altijd zeer bevreemd en ik vroeg me af hoe anderen hierover denken.

Het is niet mijn bedoeling iemand met dit onderwerp of wat ik erover zeg, voor het hoofd te stoten, en mijn excuses als dat toch gebeurt mocht zijn.
Het is onze opdracht om onze naasten lief te hebben, ook onze homofiele naasten. Maar betekent ze ook accepteren zoals ze zijn, inclusief hun geaardheid. En ons realiseren dat we niet meer in tijd van de bijbel leven waar homosexualiteit vooral te maken had met schandknapen, bisexualiteit en afgodendienst en niet met monogame relaties tussen twee personen van hetzelfde geslacht waar we het nu over hebben. En laten we alsjeblieft ophouden met de rare constructie dat we niet de homofiel haten maar wel de homofiele praxis. Alsof je je sexuele identiteit zo in de kast kunt zetten zonder je persoonlijkheid geweld aan te doen.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2008, 10:05:00 pm door dingo »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2008, 01:05:33 am »

quote:

Sovetryne schreef op 07 januari 2008 om 17:02:
Zonder een standpunt in te nemen of het mag of niet, wil ik wel zeggen, dat homofilie een afwijking is, te verstaan op die manier, dat de NORM nog altijd is, dat een man en een vrouw een relatie hebben. Het is NIET de norm dat een man met een man samenwoont, hoewel het wel geaccepteerd is in de (seculiere) samenleving.
Wil je zeggen dat iets wat afwijkt van de gemiddelde samenlevingsvorm een afwijking is?
Het wijkt af van wat regulier voorkomt maar een afwijking wordt veelal geassodieerd met een beperking of handicap en dat is homosexualiteit niet.

quote:

Een jaar geleden kon ik nog Nederlandse radio ontvangen in de auto, toen hoorde ik een presentator iemand feliciteren met twee bioscoopkaartjes die hij gewonnen had:
...stilte...
"Nou, in ieder geval veel plezier met de film. Wij gaan verder met wat muziek..."

Niet bepaald subtiel van de presentator, maar het geeft wel een voorbeeld van wat men als eerste denkt, bij een relatie.

Dat is enkel de fout van de presentator. Het pleit niet voor hem overigens maar daar zijn andere draden over.
je geaardheid kun je niet veranderen, je verschijningsvorm (m / v) wel.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2008, 03:39:02 am »
Ik denk dat voor God niets te moeilijk is en dat door Zijn Geest ook genezing van homofilie mogelijk is.
Ik zie homofilie zoals ik andere tekortkomingen in de natuur zie: een tekortkoming tov Gods prachtige schepping, gecorrumpeerd door de zonde. Sommigen gebruiken daarvoor het woord 'erfzonde', dat dekt het denk ik redelijk. Het is datgene dat God nooit gewild heeft voor de mens maar als gevolg van de zonde dagelijkse praktijk is. Daarmee schakel ik homofilie gelijk aan zaken als onvruchtbaarheid, aangeboren afwijkingen, kanker, natuurrampen enzovoort. God voortkomt dat niet, daar heeft Hij zijn redenen voor (die ik niet pretendeer te doorgronden). Wij mensen krijgen echter wel kracht om er mee om te gaan.
Of dat voor een homofiel nu betekent of hij/zij moet streven naar een hetero bestaan? Ik geloof van niet. Ik vind het voor iemand met kanker ook niet normaal alsof 'ie doet alsof hij gezond is. En koste wat kost kinderen krijgen als je weet dat je onvruchtbaar bent, is naar mijn mening ook niet goed (terwijl ik weet dat God in de bijbel het verwekken van kinderen belangrijk lijkt te vinden).
Hou alleen rekening met het feit dat God het wel kan laten gebeuren. Voor God is niets te wonderlijk. Sarah werd ook zwanger toen ze tegen de 100 liep, en bij Maria kwam het nou niet bepaald op een handig tijdstip.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2008, 03:58:48 am »

quote:

Genezen.... Dat doe je van een ziekte!!!
Je geneest van een griep,koorts,probeert het van kanker of wat dan ook.... je kan niet genezen van heteroseksualiteit,of homoseksualiteit.... zoals een hetero gewoon van geboorte af aan weet dathij of zij op de andere sekse valt is dat bij homo niet anders!!

Ziektes kunnen behandeld worden met verschillende methodes... psyche,medicatie, etc etc geaardheid niet!!!

Respecteer je mede mens!!

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2008, 04:02:54 am »

quote:

elle schreef op 08 januari 2008 om 03:39:
Ik denk dat voor God niets te moeilijk is en dat door Zijn Geest ook genezing van homofilie mogelijk is.
Ik zie homofilie zoals ik andere tekortkomingen in de natuur zie: een tekortkoming tov Gods prachtige schepping, gecorrumpeerd door de zonde. Sommigen gebruiken daarvoor het woord 'erfzonde', dat dekt het denk ik redelijk. Het is datgene dat God nooit gewild heeft voor de mens maar als gevolg van de zonde dagelijkse praktijk is. Daarmee schakel ik homofilie gelijk aan zaken als onvruchtbaarheid, aangeboren afwijkingen, kanker, natuurrampen enzovoort. God voortkomt dat niet, daar heeft Hij zijn redenen voor (die ik niet pretendeer te doorgronden). Wij mensen krijgen echter wel kracht om er mee om te gaan.
Of dat voor een homofiel nu betekent of hij/zij moet streven naar een hetero bestaan? Ik geloof van niet. Ik vind het voor iemand met kanker ook niet normaal alsof 'ie doet alsof hij gezond is. En koste wat kost kinderen krijgen als je weet dat je onvruchtbaar bent, is naar mijn mening ook niet goed (terwijl ik weet dat God in de bijbel het verwekken van kinderen belangrijk lijkt te vinden).
Hou alleen rekening met het feit dat God het wel kan laten gebeuren. Voor God is niets te wonderlijk. Sarah werd ook zwanger toen ze tegen de 100 liep, en bij Maria kwam het nou niet bepaald op een handig tijdstip.

Tekorstkoming in de natuur???? GOD HEEFT DE NATUUR GESCHAPEN!!!!

ERFZONDE??????? dus toch???? hoe lang gaat die erfzonde door dan aangezien homoseksualiteit al zo oudis als mens zelf!!

Dat laatste mee eens een homo moet niet streven naar een hetero bestaan....God heeft toch niet vor ogen dat mensen ongelukkig moeten leven???

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2008, 04:07:08 am »

quote:

Zijnkind schreef op 07 januari 2008 om 18:56:

[...]
Nee. Het is een inderdaad een gevolg van leven in een gebroken wereld na de zondeval. Maar een zonde is een daad....niet wie/wat je bent.

Ik weet niet wat de oorzaak van een geaardheid precies is. Ik vermoed zowel iets wat je worden kunt als dat wat je je hele leven zijn kunt. En mogelijk meer manieren waarop het ontstaat of zich vormt. Vandaar mijn eerdere vraag of we niet teveel in 1 groep denken.

Zijnkind als jij het niet weet wat de oorzaak van de geaardheid precies is ,betekend dat jij  er als mens nooit over na hebt hoeven denken ....

je vermoed iets... jaja...
En zeg je dat het vormt of onstaat.... maar de mogelijkheid dat het er gewoon is omdat het ook een vorm van leven id sluit je uit?????

Mischien heeft jullie God wel  gewoon verschillende mensen gemaakt... homo's hetero's etc etc met de bedoeling deze mensen alle vreedzaam op aarde te doen laten leven????????????????????????????????

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2008, 04:12:14 am »

quote:

Sovetryne schreef op 07 januari 2008 om 17:02:
...stilte...

En hoe komt dat proto type beeld???? juist!!! de kerk!!!!

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 08, 2008, 08:38:42 am »

quote:

Wil je zeggen dat iets wat afwijkt van de gemiddelde samenlevingsvorm een afwijking is?
Het wijkt af van wat regulier voorkomt maar een afwijking wordt veelal geassodieerd met een beperking of handicap en dat is homosexualiteit niet.

Met je tweede zin erbij, wil ik "ja" antwoorden op je eerste zin.
Geheel letterlijk het woord "afwijking" bekijkend, gaat het hier om een afwijking van de norm. Ik zeg niet dat het een afwijking is van je lichamelijke of geestelijke systeem, of hoe je dat dan ook noemt. Puur grammaticaal gezien hebben we hier te maken met een norm, als je niet binnen die norm valt (hoe geaccepteerd dan ook), dan is het een afwijking.

quote:

Dat is enkel de fout van de presentator. Het pleit niet voor hem overigens maar daar zijn andere draden over.
je geaardheid kun je niet veranderen, je verschijningsvorm (m / v) wel.
Ben het met je eens dat het een fout van de presentator is, maar helaas wel een fout die voorkomt. Als je een jongetje op de kleuterschool vraagt: "Met wie ga je later trouwen", dan bedoel je niet: "Met welke jongen ga je trouwen later?". Het is de standaard dat een man met een vrouw trouwt, en een vrouw met een man. Dat het anders mogelijk is in Nederland, is een ander verhaal - maar het is een uitzondering DAT het mogelijk is.
--
Albert van Harten

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 08, 2008, 08:42:24 am »

quote:

En hoe komt dat proto type beeld???? juist!!! de kerk!!!!

Hmmm, dat denk ik eigenlijk niet - het is al eeuwen regel dat een man kan trouwen met een vrouw, pas de laatste jaren is het huwelijk in sommige landen opengesteld voor twee personen van hetzelfde geslacht.
Het huwelijk beperkt tot heteroparen is niet alleen feit in landen met regeringen met een kerkelijke dan wel bijbelse inslag, in ALLE landen, afgezien van een handjevol in Europa, is het tot nog toe verboden; zelfs in landen met 100% seculiere regeringen, en landen met andersreligieuze regeringen.
--
Albert van Harten

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 08, 2008, 08:57:41 am »

quote:

aerandir schreef op 08 januari 2008 om 03:58:
[...]
Respecteer je mede mens!!
Hoewel ik met je eens ben dat homofilie geen ziekte is, valt me wel op dat je impliceert dat iemand ziek noemen bij voorbaat van gebrek aan respect getuigt. Dat lijkt me niet erg correct.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 08, 2008, 09:25:17 am »

quote:

aerandir schreef op 08 januari 2008 om 04:02:
[...]

Tekorstkoming in de natuur???? GOD HEEFT DE NATUUR GESCHAPEN!!!!

ERFZONDE??????? dus toch???? hoe lang gaat die erfzonde door dan aangezien homoseksualiteit al zo oudis als mens zelf!!

Dat laatste mee eens een homo moet niet streven naar een hetero bestaan....God heeft toch niet vor ogen dat mensen ongelukkig moeten leven???

Hoe kom je aan de kennis dat homoseksualtiteit al zo oud is als de mens zelf?
Wat zijn daarvoor de bewijzen?

God schiep de mens. Adam! En hij (adam) zag dat alle dieren samen waren en hij alleen.
Toen deed God een diepe slaap op de mens vallen en Hij maakte hem een hulpe die bij hem PASTE! De vrouw!
Het mooie is dat het dus paste. Op alle fronten.
En zij kregen de scheppingsopdracht: gaat dan heen en vervuld de aarde.
Ook kun je lezen: die twee (man en vrouw) zullen één vlees zijn.

Dat is zo lang als de mens op aarde is.
Nu jij me je bewijs?

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 08, 2008, 11:17:24 am »

quote:

Als je de hele groep zou bekijken van homofiele broeders en zusters, dan zul je voorbeelden vinden waarbij de geaardheid kan veranderen. Zoals het mij geleerd is vind in de meest voorkomende sexuele ontwikkeling een periode van homosexualiteit plaats. In de pubertijd vind dan een omslagpunt plaats waarbij de belangstelling voor het andere geslacht toeneemt. Bij laatbloeiers in deze ontwikkeling kan het voorkomen dat ze zichzelf bestempelen als homosexueel, aangezien ze merken dat ze nauwlijks belangstelling hebben voor het andere geslacht. Door toenemende blangstelling op latere leeftijd zou hierbij alsnog een omslag in geaardheid kunnen plaatsvinden.

Maar het is gevaarlijk dit soort voorbeelden aan te grijpen als veronderstelling dat dit bij iedereen gebeurt. Dat brengt frustratie en ondraaglijke verwachting mee. Als gemeenschap van broeders en zusters moet je juist iemand met een homosexuele geaardheid liefdevol omarmen. Hoe je met de spagaat tussen de geaardheid en de praxis moet omgaan ben ik niet helemaal uit. Kun je teksten het is beter te trouwen, dan van begeerte te branden veralgemeniseren naar homorelaties? Hoewel dingo dit onderwerp aanstipt is dat eigenlijk offtopic hier, maar wel zeer actueel.

groeten

Meindert
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2008, 01:53:32 pm door Meindertd »

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 08, 2008, 11:19:58 am »

quote:

die bij hem PASTE! De vrouw!
Hiermee niet uitgesloten dat een man niet bij hem gepast zou hebben. 1+3 = 4, maar 2+2 is ook 4.
--
Albert van Harten

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 08, 2008, 01:08:57 pm »

quote:

aerandir schreef op 08 januari 2008 om 04:07:
Zijnkind als jij het niet weet wat de oorzaak van de geaardheid precies is ,betekend dat jij  er als mens nooit over na hebt hoeven denken ....
Erm, als ik iets niet weet dan heb ik er niet over nagedacht? Die logica kan ik even niet volgen...sorry.

quote:

je vermoed iets... jaja...
En zeg je dat het vormt of onstaat.... maar de mogelijkheid dat het er gewoon is omdat het ook een vorm van leven id sluit je uit?????
Nee, juist niet. Ik schreef immers dat het ook zo kan ontstaan (en ontstaan is vanaf het begin....voor christenen is dat al bij de samensmelting van eicel en zaadcel zoals je wellicht weet).

quote:

Mischien heeft jullie God wel gewoon verschillende mensen gemaakt... homo's hetero's etc etc met de bedoeling deze mensen alle vreedzaam op aarde te doen laten leven?
Het blijft lastig te onderscheiden tussen paradijs en na de zondeval omdat we de eerste niet kennen. Inderdaad is ieder geschapen door God. Dus ook de geboorteverschillen in bv. ras, plaats en geaardheid. Maar de vraag is of die aangeboren geaardheid later kan veranderen. Is elke hetero die later ontdekt dat hij homo is....altijd al homo geweest of spelen er ook andere factoren mee? Dat laatste lijk jij uit te willen sluiten maar ik vind dat een te algemene benadering. Ik hou die mogelijkheid graag open in individuele gevallen. Dat is overigens geen oordeel over wat je daar dan mee zou moeten doen. Ook dat is aan een ieder voor zich om te besluiten.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 08, 2008, 01:12:12 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 08 januari 2008 om 13:08:

[...]
Erm, als ik iets niet weet dan heb ik er niet over nagedacht? Die logica kan ik even niet volgen...sorry.
Volg de logica voor de aardigheid eens wel, dan krijg je als enig mogelijke conclusie dat ook aerendir er nooit over heeft moeten nadenken. Want ook hij weet de exacte oorzaak van "de geaardheid" niet.

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 08, 2008, 08:44:20 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 januari 2008 om 13:12:
[...]
Volg de logica voor de aardigheid eens wel, dan krijg je als enig mogelijke conclusie dat ook aerendir er nooit over heeft moeten nadenken. Want ook hij weet de exacte oorzaak van "de geaardheid" niet.
Nee inderdaad Diak ...zou niet weten hoe het komt dat de een als hetero geboren wordt en een ander als homo of lesbo  etc etc... alleen heb je als je zelf homoseksueel bent wel meer nagedacht over wie je bent ,wat je bent en de gevolgen daarvan (meer gepest worden als kind,mensen die homo's verafschuwen etc etc)

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 08, 2008, 08:44:51 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 januari 2008 om 13:12:
[...]
Nee inderdaad Diak ...zou niet weten hoe het komt dat de een als hetero geboren wordt en een ander als homo of lesbo  etc etc... alleen heb je als je zelf homoseksueel bent wel meer nagedacht over wie je bent ,wat je bent en de gevolgen daarvan (meer gepest worden als kind,mensen die homo's verafschuwen etc etc)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 08, 2008, 10:43:13 pm »

quote:

aerandir schreef op 08 januari 2008 om 20:44:
[...]

Kan zijn, je weet precies even weinig als Zijnkind over de oorzaken

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 09, 2008, 09:25:23 am »

quote:

aerandir schreef op 08 januari 2008 om 20:40:
[...]
 Mijn bewijs???
Waar is jouw bewijs dat adam en eva daadwerkelijk hebben bestaan?? En moesten de kinderen Adam en Eva het met elkaar doen om de wereld te bevolken??

Er zijn inderdaad overblijfselen gevonden ouder dan dat het christendom of jodendom of welke religie dan ook...

Bewijs dat het toen al bestond kan ik je niet geven, maar jij ook niet dat het niet bestond neem ik aan... dat is je geloofsovertuiging maar geen bewijs

Voor een Christen is het niet zo gek om wat er in de bijbel staat te geloven en dat dan ook als bewijs te zien wat er vroeger is gebeurd. (Al hebben andewre christenen het er moeilijk mee om te geloven dat God het op die manier heeft 'georganiseerd'.
Wel haalt Jezus zelf aan dat het van den beginne zo was dat er een man en een vrouw samen waren:

quote:

Matt 19
4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

God heeft het zo geschapen - een man en een vrouw. Jezus grijpt letterlijk terug op Genesis. Hebt gij niet gelezen dat.....
En behandeld dit hier toch als een vaststaand feit.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2008, 09:36:39 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 09, 2008, 10:21:07 am »
Modbreak:
Enkele berichten over de betrouwbaarheid van de bijbel verplaatst naar: Schrift en bewijs.
Graag hier verder over of het in de praktijk voor komt dat christelijke homo's inderdaad echt hetero (kunnen) worden.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2008, 10:21:49 am door elle »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 09, 2008, 12:02:24 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 januari 2008 om 09:25:
(Al hebben andewre christenen het er moeilijk mee om te geloven dat God het op die manier heeft 'georganiseerd'.

Op het gevaar af dat het als kinderachtig zal worden gezien toch een opmerking: die andere christenen hebben het niet zo moeilijk, maar maken ernstig bezwaar tegen een uitleg van de Bijbel die naar hun inzicht poogt God de mond te snoeren door een "letterlijke" uitleg te gebruiken die ondeugdelijk is en de Schrift het zwijgen oplegt.

Pas een beetje op met oordelen, al is het in een bijzinnetje, over zoiets cruciaals.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 09, 2008, 03:25:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 januari 2008 om 12:02:
[...]

Op het gevaar af dat het als kinderachtig zal worden gezien toch een opmerking: die andere christenen hebben het niet zo moeilijk, maar maken ernstig bezwaar tegen een uitleg van de Bijbel die naar hun inzicht poogt God de mond te snoeren door een "letterlijke" uitleg te gebruiken die ondeugdelijk is en de Schrift het zwijgen oplegt.

Pas een beetje op met oordelen, al is het in een bijzinnetje, over zoiets cruciaals.

offtopic:
Ik wilde even aangeven dat niet iedere christen zo denkt als ik. Dat lijkt me alleen goed om dat even aan te geven.
Ik had het ook weg kunnen laten. Dat was meer naar mijn overtuiging nl.
En wat jij hier zegt, is ook sowieso een veroordeling; daar ontkom je (algemeen gesproken) sowieso niet aan als je dingen benoemt. Jij zegt hier toch ook dat ik poog God de mond te snoeren en de Bijbel het zwijgen opleg, door dingen letterlijk te nemen die jij niet letterlijk neemt: m.a.w: Jij snoert God niet de mond en ik wel.
En je overtuiging over de mensen die de Bijbel letterlijk nemen steek je anders niet onder stoelen of banken als je bv aangeeft dat 'de bijbel waarheid is en "daarom bestand is tegen iedere benadering, Nou ja, behalve de "letterlijke" natuurlijk."
Ik vind het daarom beter dat je een topic opende om na te gaan waarom en hoe we dat dan bij elkaar krijgen. Dus daarmee wil ik je een compliment geven. :)
En ben nog wel serieus benieuwd hoe jij het verbond van Abraham ziet, als de sluiting van dat verbond als niet-historisch beschouwd moet worden. (vanuit je Genesis topic)
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2008, 03:26:25 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 09, 2008, 03:27:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 januari 2008 om 15:25:
En wat jij hier zegt, is ook sowieso een veroordeling
Inderdaad, bewust, om je duidelijk te maken hoe je zin over kwam. Maar goed, dat is allemaal niet zo vreselijk belangrijk. Dat Genesis-topic moet ik even zoeken, was me niet bewust dat daar nog iets open staat
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2008, 03:29:41 pm door diak2b »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 09, 2008, 05:43:51 pm »
VERANDEREN van je geaardheid???? Whow, daar heb je een WONDER voor nodig. Het homo-kwabje is immers fysiek aangetoond in de hersenen, en dus vergt het een wonder dat in staat is de fysieke realiteit te manipuleren. Wat in de bijbel weliswaar niet ongewoon is, net als het genezen van aangeboren kwalen door Jezus of Paulus.

Gaat dit niet een beetje hard van stapel bij sommige christenen? Want alleen de daad wordt verboden bij de Wet des Heren. Je mag dus kennelijk wel homo zijn qua geaardheid, als je maar niet "het homo-schap consumeert" (om het even beschaafd te zeggen, anders krijg ik weer een waarschuwinkje  ;) ). Homosexualiteit is op bewezen wijze gerelateerd aan het "homo-kwabje" in de hersenen. Dus dat het iets nogal fundamenteels is in de fysieke structuur van homo's net als dat je met rood haar bent geboren, is een feit.

Voor hetero's geldt namelijk ook in bepaalde omstandigheden dat je niet altijd maar hetero-sex mag hebben:
- incest (voor zover hetero-incest natuurlijk)
- bestialiteit met vrouwtjes-dieren als hetero man zijnde
- overspel (met een reeds getrouwde of zelfs getrouwd geweest zijnde vrouw, wat natuurlijk bedoeld is als zijnde dat ze "haar huwelijk reeds heeft geconsumeerd"
- verkrachting. Als iemand een jongedochter verkracht, dan is hij verplicht met haar te trouwen, wil deze vrouw nog überhaupt in de toekomst een man hebben
- overspel, zowel fysiek als in het hart, is hoogst onwenselijk of zelfs verboden en als het om de daad gaat, dan is het goed voor steniging. Hoereren zowel als vreemdgaan. Vandaar dat een verkracht meisje dus met haar verkrachter moet trouwen of anders helemaal nooit meer. Een voorbeeld hiervan zie je ook terug bij de kinderen van koning David. Die dochter die door haar broer is verkracht blijft voor de rest van haar leven single.
- een usurpator van het regime van koning David "nam" zijn 10 bijvrouwen, die David vervolgens niet meer sexueel benaderde. Die waren dus voor de rest van hun leven zonder sex.

Natuurlijk hoor je homo's alleen moord en brand schreeuwen over hun eigenbelang om plezier uit sex te menen te moeten halen, vanuit hun eigen zelf-geslachtoffer (niks anders dan puur alleen maar eigenbelang, ikke ikke) maar voor hetero's gelden ook beperkingen en soms voor de rest van hun leven. Daarom verbaas ik me dus ook dat homo's er zo'n punt van maken als het ook in voorkomende gevallen voor hetero's kan gelden dat hun verdere sex sinds een bepaald moment gewoon keihard verboden kan zijn, dan is de Wet des Heren dus in genuanceerde vorm slechts discriminerend t.a.v. homo's maar niet ten volle in elk geval.

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2008, 05:50:38 pm door Divinespark »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 09, 2008, 05:52:16 pm »
En voor ALLE duidelijkheid, wou ik zelfs nog toevoegen dat zolang je als homo niet aan sex doet, je gigantisch christen kunt zijn. Als je bij Jos Brink zijn homosexuele zaken weg zou denken, dan heb ik maar 1 ding te zeggen: whow!

OK?

Groetjes, Divinespark.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 09, 2008, 06:50:26 pm »

quote:

Divinespark schreef op 09 januari 2008 om 17:43:
Vandaar dat een verkracht meisje dus met haar verkrachter moet trouwen of anders helemaal nooit meer.
:X
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 09, 2008, 06:57:59 pm »
@Divinespark Je verwacht hopelijk hier toch geen serieus antwoord op hè?

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 09, 2008, 08:13:20 pm »

quote:

VERANDEREN van je geaardheid???? Whow, daar heb je een WONDER voor nodig. Het homo-kwabje is immers fysiek aangetoond in de hersenen, en dus vergt het een wonder dat in staat is de fysieke realiteit te manipuleren. Wat in de bijbel weliswaar niet ongewoon is, net als het genezen van aangeboren kwalen door Jezus of Paulus.
Bi-seksuelen hebben weer een ander kwabje dan hetero's en homo's?

quote:

Gaat dit niet een beetje hard van stapel bij sommige christenen? Want alleen de daad wordt verboden bij de Wet des Heren. Je mag dus kennelijk wel homo zijn qua geaardheid, als je maar niet "het homo-schap consumeert" (om het even beschaafd te zeggen, anders krijg ik weer een waarschuwinkje  ;) ). Homosexualiteit is op bewezen wijze gerelateerd aan het "homo-kwabje" in de hersenen. Dus dat het iets nogal fundamenteels is in de fysieke structuur van homo's net als dat je met rood haar bent geboren, is een feit.
Heb je een link voor me naar een erkend medisch wetenschappelijk onderzoek?

quote:

Natuurlijk hoor je homo's alleen moord en brand schreeuwen over hun eigenbelang om plezier uit sex te menen te moeten halen, vanuit hun eigen zelf-geslachtoffer (niks anders dan puur alleen maar eigenbelang, ikke ikke) maar voor hetero's gelden ook beperkingen en soms voor de rest van hun leven. Daarom verbaas ik me dus ook dat homo's er zo'n punt van maken als het ook in voorkomende gevallen voor hetero's kan gelden dat hun verdere sex sinds een bepaald moment gewoon keihard verboden kan zijn, dan is de Wet des Heren dus in genuanceerde vorm slechts discriminerend t.a.v. homo's maar niet ten volle in elk geval.

Groetjes, Divinespark
De meeste homo's zijn al lang geen Christen meer vanwege alle veroordelingen vanuit een deel van de Christelijke wereld. Ze schreeuwen dan ook geen moord en brand over het al dan niet mogen hebben van seks, ze schreeuwen moord en brand om het feit dat ze mogen zijn wie ze zijn en daarbij iemand lief te hebben, zonder daar dagelijks om veroordeeld te worden of op aangesproken te worden door groepen die menen dat hun godsbeeld door iedereen gevolgd moet worden.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2008, 08:17:08 pm door Silver »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 09, 2008, 08:38:10 pm »

quote:

Divinespark schreef op 09 januari 2008 om 17:52:
En voor ALLE duidelijkheid, wou ik zelfs nog toevoegen dat zolang je als homo niet aan sex doet, je gigantisch christen kunt zijn. Als je bij Jos Brink zijn homosexuele zaken weg zou denken, dan heb ik maar 1 ding te zeggen: whow!

OK?

Groetjes, Divinespark.
Was Jos Brink dan al niet gigantisch christen? Als ik het me goed herinner was hij predikant bij de christelijke gemeente 'de Duif' in Amsterdam. En werd hij om de zoveel jaar herkozen door de gemeente om zijn werk voort te zetten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 09, 2008, 09:02:46 pm »

quote:

Mwoa.. Van het reli-kwabje is aangetoond dat het groeit als je meer bidt of mediteert, en het weer krimpt als je daarmee stopt. Best kans dat dat met het homokwabje ook werkt.

edit:Over wetenschappelijke evidence van hersenen en geaardheid is heel wat afgeschreven. De nederlandse Prof Swaab is beroemd om zijn werk, hij toonde in de jaren '80 aan dat bij homofile mensen inderdaad een hersenkwabje anders is dan bij hetero's. Een recent artikel op www.pubmed.com:

Sexual differentiation of the brain and behavior. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab. 2007 Sep;21(3):431-44.

Om een of andere reden nokt explorer ermee als ik de abstracts wil lezen, maar hier nog wat artikelen die wellicht interessant zijn:
Sexual differentiation of the human hypothalamus. Swaab ea, Adv Exp Med Biol. 2002;511:75-100; discussion 100-5.
The biology of human psychosexual differentiation. Gooren, Horm Behav. 2006 Nov;50(4):589-601. Epub 2006 Jul 25.
The etiology of male homosexuality. Roper. Med Hypotheses. 1996 Feb;46(2):85-8.
Brain aromatase: dyed-in-the-wool homosexuality. Morris et al. Endocrinology. 2004 Feb;145(2):475-7

Er is ben ik bang geen onderzoek gedaan naar kwabjes van homo's die ook christen zijn, laat staan dat er onderzoek is gedaan naar de kwabjes voor en na staken van de homofile praxis.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2008, 03:46:57 am door elle »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 10, 2008, 12:32:15 am »
Ik verwacht er wel een serieus antwoord op.
Sorry als het off-topic gaat, maar het zal sowieso voor homo's duidelijk zijn dat als zij hun homo-schap niet "consumeren", ze er in het oude Israël vergeleken bij sommige hetero's nog héél genadig af zouden zijn gekomen.

Zie Deuteronomium 22:25-29

In het ene geval is de jongedochter ondertrouwd, als een man haar verkracht dan is dat dus overspel. En dus wordt die man gedood. De jongedochter heeft tegenstand geboden en gekrijst en weet ik wat, dus aan haar zal het niet gelegen hebben. Die overleeft het.

In het andere geval is de jongedochter nog nergens aan gebonden. De man die haar verkracht ("gegrepen" lijkt me duidelijk zat qua betekenis) die overleeft het omdat er hier immers geen sprake is van een overspelige vorm van verkrachting. Die jongedochter is voor de rest van haar leven aan die man gebonden, en de man heeft de familie bij de partnerkeuze voor het blok gezet en betaalt daarvoor een vergoeding van 50 zilverlingen.

Nergens in de bijbel is verkrachting op zichzelf staand strafbaar. In de casussen heeft het altijd te maken met incest of overspel dat er gestraft bij wordt. Losstaande gevallen ken ik niet. Als iemand die wel kent, kom maar met de voorbeelden.

Verder mag je ook een heidens speelpoppetje hebben tot je er op uitgekeken bent, dan dump je haar gewoon. Toch heet dat ook daar "tot vrouw nemen". Trouw hè?

Deuteronomium 21: 10-14

10 Wanneer gij zult uitgetogen zijn tot den strijd tegen uw vijanden; en de HEERE, uw God, hen zal gegeven hebben in uw hand, dat gij hun gevangenen gevankelijk wegvoert;
11 En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt;
12 Zo zult gij haar binnen in uw huis brengen; en zij zal haar hoofd scheren, en haar nagelen besnijden.
13 En zij zal het kleed harer gevangenis van zich afleggen, en in uw huis zitten, en haar vader en haar moeder een maand lang bewenen; en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn.
14 En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte; doch gij zult haar geenszins voor geld verkopen, gij zult met haar geen gewin drijven, daarom dat gij haar vernederd hebt.

In theorie kun je dus je toekomstige schoonvader voor haar ogen de schedel hebben ingeslagen, op haar uiterlijk mag je vallen, dat is de reden om die tot vrouw te nemen, voor het goeie karakter ga je maar een koffietje drinken bij je grootmoeder!

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2008, 12:38:01 am door Divinespark »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 10, 2008, 10:02:21 am »

quote:

Volgens mij is de zonde de toestand waar deze wereld / schepping in verkeerd, het gevolg daarvan is de gebrokenheid en onvolkomenheid van het menselijk gedrag. Gedrag wat NIET wil en KAN beantwoorden aan de oorspronkelijke bedoelingen van God met de wereld.
Zondeval is dan ook de veranderde toestand van de wereld t.o.v. Gods oorspronkelijke bedoeling.
Oorzaak van de zondeval is de satan die de mens verleidde tot een daad die tegen God in ging. De mens was verantwoordelijk omdat ze afweek van de opdracht die God had gegeven. Ze was daarmee geen slachtoffer maar dader en moet daarvan de gevolgen dragen.

Een van de uitingen van de zonde is homosexualiteit, maar ook bisexualiteit en asexualiteit, echtgenoten die elkaar tekort doen of te zeer overheersen.
Het is een bestaande toestand en werkelijkheid. In dat kader is een homosexueel, asexueel opf bisexueel niet ziek, maar is zijn doen en laten normaal in het beeld van deze wereld.
Maar omdat de toestand van deze wereld van oorsprong niet de bedoeling was en ooit goed (naar de bedoeling en norm van God) is de huidige toestand afwijkend van de oorspronkelijke bedoeling en dus feitelijk niet normaal.

God wil de schepping herstellen en zeker de mens, dat is wat anders als genezen in aardse termen.
Homosexuelen, bisexuelen, asexuelen kunnen herstellen (meer en meer groeien naar het oorspronkelijk bedoelde beeld) wanneer zij zich onder de genade van God in JC willen stellen. Die genade bereik je door bekering (erkenning van de zonde en je persoonlijke verkeerde daden) en je voor de invloedsfeer van JC te stellen.
Gedurende dat herstel zal er nog veel (soms hevige) strijd, verdriet en angst zijn, misschien wel tot op de laatste dag van iemands leven, gepaard gaande met zondige daden, en telkens terugkerend berouw. (de dagelijkse, wekelijks, maandelijkse, jaarlijkse  bekering). Dit is overigens geen van te voren geplande bekering / berouw. Bekering / berouw is te onderscheiden door echtheid.

Die strijd is er omdat de zonde wordt gevoed door de strijd in en om ons heen. Een strijd die we niet kunnen waarnemen, maar waar we wel door worden beinvloed.

Wanneer we kennis hebben van deze strijd kunnen we een wapenrusting aandoen. Prachtig beschreven in de Bijbel. Het leven is een wedloop, ook m.b.t. onze "verkeerde" geaardheid.

Wij kunnen de geaardheid niet veranderen, we kunnen ons wel openstellen voor herstel van Gods oorspronkelijke bedoeling. Met de aanvaarding van die kennis worden we ook daar volledig verantwoordelijk voor.
Dit zijn de daden waarop we worden geoordeeld. Maar God heeft door zijn Zoon JC vergeving van zonden geproclameerd voor een ieder die dat gelooft en aanvaard.
Daarmee is de toestand en onze kwestbaarheid niet veranderd, zijn zondedaden wel vergeven, weg gedaan en aan het kruis genageld.

Er wordt niet voor niets een onderscheid gemaakt tussen zwakken en sterken, maar dat is wat anders dan bewust in zonde blijven liggen. Een christenhomosexueel blijft niet in de zonde liggen als hij strijd. In die strijd past ook struikelen, terug vallen, wanhoop, verdriet, onvermogen, worden we overvallen door onze gedachten en verlangens. Maar we mogen weten dat we niet geroofd kunnen worden.

Onze aard kunnen we niet veranderen. Door de werking van de HG kan die wel herstellen.
Als mijn auto wat heeft, kan dat soms worden gemaakt door een nieuw onderdeel, soms is een truc nodig, het omleggen van een leiding om de grote crash te omzeilen.
Omleggen, kan bijvoorbeeld vermijden zijn, als je dat niet doet ontstaat direct weer kortsluiting. Dat is iets heel anders als genezen.

Toch kan God vergaand of totaal herstellen en doet hij dat in sommige gevallen. Dat is ZIJN uithangboord van de overwinning. Maar ook een strijdende christen die telkens weer struikelt maar telkens terugkerend blijft belijden van zijn daden en getuigen van zijn hoop op God is een UITHANGBORD van geloofskracht, verleend door de HG die werkt omdat die persoon zich bewust onder de invloed van het offer van JC heeft gesteld.

God kan vergaand, totaal herstellen, maar doet dat niet altijd. Waarom? dat weet ik niet!!
Maar daardoor heen kunnen we Gods bestaan wel leren zien. Door:

bewuste zonden van mensen die de waarheid afwijzen en zich niet onder Gods macht willen stellen (zij gaan verloren)

geloofstrouw / terugkeer van mensen die de waarheid aanvaarden en zich onder Gods macht stellen ondanks hun vele struikelen (dit noemen wij de zwakken, maar zij zijn niet zwakker als de kennelijke sterken, ze vallen volledig onder Zijn Beloften en Genade)

vergaand of volledig herstel van mensen die de waarheid aanvaarden en zich onder Gods macht stellen (Dit noemen wij de sterken, maar het is louter ZIJN sterkte die ons sterk lijkt doen zijn. Een sterkte die we niet verdienen maar is gebaseerd op Zijn Genade)

Maar dat is mijn mening hoor....
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2008, 10:14:58 am door grondig christelijk »

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 10, 2008, 10:21:22 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 januari 2008 om 10:02:
[...]Homosexuelen, bisexuelen, asexuelen kunnen herstellen (meer en meer groeien naar het oorspronkelijk bedoelde beeld) wanneer zij zich onder de genade van God in JC willen stellen. Die genade bereik je door bekering (erkenning van de zonde en je persoonlijke verkeerde daden) en je voor de invloedsfeer van JC te stellen.
Gedurende dat herstel zal er nog veel strijd zijn, misschien wel tot op de laatste dag van iemands leven, gepaard gaande met zondige daden, en telkens terugkerend berouw. (de de dagelijkse bekering).
"(meer en meer groeien naar het oorspronkelijk bedoelde beeld)" en wat is dat oorspronkelijk bedoelde beeld precies volgens jou?

Heb je trouwens nu ook berouw omdat je meent te kunnen oordelen over de 'strijd' die anderen volgens jou moeten voeren? Of is dit niet iets tussen God en iedereen persoonlijk en ben jij degene die hierin Gods taak overneemt?

Overigens is een asexuele priester volgens jou zondig omdat hij een celibatair leven leidt.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2008, 10:23:48 am door Silver »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 10, 2008, 10:28:49 am »

quote:

Silver schreef op 10 januari 2008 om 10:21:
[...]
"(meer en meer groeien naar het oorspronkelijk bedoelde beeld)" en wat is dat oorspronkelijk bedoelde beeld precies volgens jou?

Heb je trouwens nu ook berouw omdat je meent te kunnen oordelen over de 'strijd' die anderen volgens jou moeten voeren? Of is dit niet iets tussen God en iedereen persoonlijk en ben jij degene die hierin Gods taak overneemt?

Overigens is een asexuele priester volgens jou zondig omdat hij een celibatair leven leidt.

Dat oorspronkelijk bedoelde beeld kunnen we vinden en herkennen in JC

Jij kent me niet Silver, ik ben onderdeel geweest van de strijd die ik beschrijf, ik weet dus waar ik over praat (denk ik). Ik oordeel dus niet, ik weet waar ik over praat en weet verdraait goed wat berouw is, maar ook terugvallen, bang zijn terug te keren en Gods hand weer te pakken, en te beseffen dat het struikelen een onderdeel is van mijn gebroken bestaan. Ik aanvaard elke homosexueel, bisexueel, asexueel.

asexueel is niet wat jij hier beschrijft, lees eerst eens op internet wat asexueel is.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2008, 10:31:33 am door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 10, 2008, 10:30:48 am »
Aseksualiteit (zie ook frigide) is een term die gebruikt wordt voor individuen die geen gevoelens hebben op het gebied van seksualiteit. De verlangens en lusten die normaliter opgewekt worden wanneer individuen worden blootgesteld aan seksuele prikkels worden door hen niet herkend. Aseksuelen zijn echter wel in staat om verliefd te worden of om liefde te voelen voor iemand anders. Aromantische aseksuelen kunnen ook niet verliefd worden.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aseksualiteit

Het lijkt me dus dat je als aseksueel prima priester kan worden (natuurlijk heb je daar wel een roeping voor nodig), ook als homoseksueel of heteroseksueel overigens. Zolang je het maar niet in de praktijk brengt.

Overigens heb ik niet het idee dat Jezus een duidelijk beeld van het ideaal (dat zal wel heteroseksualiteit zijn), Hij gaat immers naar mijn weten geen relatie aan met een vrouw, is niet getrouwd en heeft dus nimmer seksuele contacten gehad.

Daarnaast strijkt het me nogal tegen de haren in om zo kortzichtig over homoseksualiteit te denken. DAn zou bijvoorbeeld een priester als Antoine Bodar zich niet 'onder de genade van God in JC willen stellen'.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2008, 10:38:15 am door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 10, 2008, 10:35:31 am »

quote:

Thorgrem schreef op 10 januari 2008 om 10:30:
Aseksualiteit (zie ook frigide) is een term die gebruikt wordt voor individuen die geen gevoelens hebben op het gebied van seksualiteit. De verlangens en lusten die normaliter opgewekt worden wanneer individuen worden blootgesteld aan seksuele prikkels worden door hen niet herkend. Aseksuelen zijn echter wel in staat om verliefd te worden of om liefde te voelen voor iemand anders. Aromantische aseksuelen kunnen ook niet verliefd worden.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aseksualiteit

Juist, sterker nog....ze hebben wel behoefte aan een relatie, maar hebben in gevallen een afkeer van sexuele handelingen en raken innerlijk in paniek als dit ook nog van hen wordt verwacht.
Er zijn er die beperkte sexuele handelingen wel willen doen bij de partner, maar dan alleen voor hen, ze ervaren er echter zelf niets bij.
Dit fenomeen komt ook voor binnen huwelijken waarbij pas na jaren van ruzie en onbegrip over de wederzijdse sexbeleving dit wordt ontdekt bij een van beide en dat kan zeer pijnlijk zijn kan ik je vertellen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 10, 2008, 10:38:46 am »

quote:

Overigens heb ik niet het idee dat Jezus een duidelijk beeld van het ideaal (dat zal wel heteroseksualiteit zijn), Hij gaat immers naar mijn weten geen relatie aan met een vrouw, is niet getrouwd en heeft dus nimmer seksuele contacten gehad.
Ze bedoel ik dat ook niet hoor. Ik bedoel te zeggen dat het beeld van Jezus in relatie tot de zonde en de daaruit voorvloeiende daden ons tot voorbeeld kan strekken en iets iets waar we al in dit leven in mogen groeien. Overigens zonder de illusie te hebben dat ik of jij dat prachtige beeld zou kunnen bereiken. We mogenwel onze hand daar naar uitstrekken, er een puntje van proberen te mogen ervaren.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 10, 2008, 10:40:18 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 januari 2008 om 10:35:
[...]

Juist, sterker nog....ze hebben wel behoefte aan een relatie, maar hebben in gevallen een afkeer van sexuele handelingen en raken innerlijk in paniek als dit ook nog van hen wordt verwacht.
Er zijn er die beperkte sexuele handelingen wel willen doen bij de partner, maar dan alleen voor hen, ze ervaren er echter zelf niets bij.
Dit fenomeen komt ook voor binnen huwelijken waarbij pas na jaren van ruzie en onbegrip over de wederzijdse sexbeleving dit wordt ontdekt bij een van beide en dat kan zeer pijnlijk zijn kan ik je vertellen.

En wat is er precies zo zondig aan om geen behoefte te hebben aan seksuele contacten? Hebben we niet allemaal een kruis wat we mee moeten dragen?
Is het niet juist zo dat we deze mensen belangeloos bij moeten staan in het dragen van hun kruis in plaats van veroordelen?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 10, 2008, 10:46:26 am »

quote:

Thorgrem schreef op 10 januari 2008 om 10:30:

Jezus is dus heel duidelijk, en wie Hem wil navolgen hoeft niet veel twijfel te hebben op dit punt. Paulus bevestigt dat nog eens als hij overpeinst dat hij zou willen dat allen waren zoals hij, maar dat je bij gebrek aan beter dan maar beter kan trouwen. In de hemel, waar geen zonde is dacht ik ooit ergens gelezen te hebben, huwt men niet volgens Jezus.

De hoge status die zowel onthouding binnen een relatie, als het celibaat, al vanaf de vroege Kerk kende, is niet zo moeilijk te verstaan.

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 10, 2008, 10:56:16 am »
Citaat
grondig christelijk schreef op 10 januari 2008 om 10:28:
[...]

quote:

Dat oorspronkelijk bedoelde beeld kunnen we vinden en herkennen in JC
Ik vroeg eigenlijk of jij dat oorspronkelijke beeld zou kunnen omschrijven, omdat je de indruk wekt dat oorspronkelijke bedoelde beeld volledig te doorgronden.

quote:

Jij kent me niet Silver, ik ben onderdeel geweest van de strijd die ik beschrijf, ik weet dus waar ik over praat (denk ik). Ik oordeel dus niet, ik weet waar ik over praat en weet verdraait goed wat berouw is, maar ook terugvallen, bang zijn terug te keren en Gods hand weer te pakken, en te beseffen dat het struikelen een onderdeel is van mijn gebroken bestaan. Ik aanvaard elke homosexueel, bisexueel, asexueel.
Het is jammer dat je eerst mensen zondig noemt, zegt dat ze kunnen genezen, niet aan Gods oorspronkelijke beeld voldoen, je de strijd kent, over ieder persoonlijk meent te kunnen oordelen of ze die strijd wel of niet goed voeren. Vervolgens sluit je min of meer nog even vlug of met dat je iedereen accepteert zoals hij is, terwijl je in het voorgaande gedeelte toch laat blijken dat je mensen eigenlijk niet accepteert zoals ze zijn omdat ze niet in Zijn/jou "oorspronkelijke beeld" passen.

quote:

asexueel is niet wat jij hier beschrijft, lees eerst eens op internet wat asexueel is.
Ik omschrijf asexueel volgens mij helemaal niet, ik wierp alleen maar een ideetje op dat een aseksuele priester in jou omschrijving alleen maar zondig kan zijn juist omdat hij kiest voor een celibatair leven.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2008, 10:57:11 am door Silver »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 10, 2008, 10:57:36 am »

quote:

Daarnaast strijkt het me nogal tegen de haren in om zo kortzichtig over homoseksualiteit te denken. DAn zou bijvoorbeeld een priester als Antoine Bodar zich niet 'onder de genade van God in JC willen stellen'.

Als je de indruk hebt dat ik kortzichtig over homosexualiteit denk dan heb ik onvoldoende duidelijk gemaakt dat dit niet mijn bedoeling is. Ik heb geen kortzichtige blik ten opzichte van vele vormen van sexualiteit uitgezonderd een enkele vorm die ik nooit zal kunnen aanvaarden zoals pedofilie (slachtoffer). Er is wel een onderscheid uit welke geest bepaalde vormen voortkomen en hoe wij daar als christen mee om gaan.

Wij mogen niet bewust in de zonde blijven liggen stelt Paulus in de romeinenbrief, het is de dood die geen macht meer heeft over ons, maar we worden wel geacht de zondedaden te bestrijden. Ik mag van Bodar verwachten dat het een oprecht strijdende christen is die zijn zondige natuur niet kan aanvaarden en van de daaruit voortvloeiende daden een afkeer heeft. Niet wil struikelen en als hij dat doet daarover berouw heeft en zich waar omhoog laat trekken door de kracht van de HG. Als Bodar bewust praktiserend is en daar geen enkel probleem mee heeft dan strijk ik je inderdaad tegen de haren is....

Romeinen

1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak. 17 Maar God zij gedankt: u was slaven van de zonde, maar nu gehoorzaamt u van ganser harte de leer waaraan u zich hebt toevertrouwd, 18 en bevrijd van de zonde hebt u zich in dienst gesteld van de gerechtigheid. 19 Ik druk me zo gewoon mogelijk uit, omdat het anders uw begrip te boven gaat. Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven. 20 Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. 21 Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven. 23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.