quote:
Nee. Het is een inderdaad een gevolg van leven in een gebroken wereld na de zondeval. Maar een zonde is een daad....niet wie/wat je bent.
Ik weet niet wat de oorzaak van een geaardheid precies is. Ik vermoed zowel iets wat je worden kunt als dat wat je je hele leven zijn kunt. En mogelijk meer manieren waarop het ontstaat of zich vormt. Vandaar mijn eerdere vraag of we niet teveel in 1 groep denken.
Volgens mij is de zonde de toestand waar deze wereld / schepping in verkeerd, het gevolg daarvan is de gebrokenheid en onvolkomenheid van het menselijk gedrag. Gedrag wat NIET wil en KAN beantwoorden aan de oorspronkelijke bedoelingen van God met de wereld.
Zondeval is dan ook de veranderde toestand van de wereld t.o.v. Gods oorspronkelijke bedoeling.
Oorzaak van de zondeval is de satan die de mens verleidde tot een daad die tegen God in ging. De mens was verantwoordelijk omdat ze afweek van de opdracht die God had gegeven. Ze was daarmee geen slachtoffer maar dader en moet daarvan de gevolgen dragen.
Een van de uitingen van de zonde is homosexualiteit, maar ook bisexualiteit en asexualiteit, echtgenoten die elkaar tekort doen of te zeer overheersen.
Het is een bestaande toestand en werkelijkheid. In dat kader is een homosexueel, asexueel opf bisexueel niet ziek, maar is zijn doen en laten normaal in het beeld van deze wereld.
Maar omdat de toestand van deze wereld van oorsprong niet de bedoeling was en ooit goed (naar de bedoeling en norm van God) is de huidige toestand afwijkend van de oorspronkelijke bedoeling en dus feitelijk niet normaal.
God wil de schepping herstellen en zeker de mens, dat is wat anders als genezen in aardse termen.
Homosexuelen, bisexuelen, asexuelen kunnen herstellen (meer en meer groeien naar het oorspronkelijk bedoelde beeld) wanneer zij zich onder de genade van God in JC willen stellen. Die genade bereik je door bekering (erkenning van de zonde en je persoonlijke verkeerde daden) en je voor de invloedsfeer van JC te stellen.
Gedurende dat herstel zal er nog veel (soms hevige) strijd, verdriet en angst zijn, misschien wel tot op de laatste dag van iemands leven, gepaard gaande met zondige daden, en telkens terugkerend berouw. (de dagelijkse, wekelijks, maandelijkse, jaarlijkse bekering). Dit is overigens geen van te voren geplande bekering / berouw. Bekering / berouw is te onderscheiden door echtheid.
Die strijd is er omdat de zonde wordt gevoed door de strijd in en om ons heen. Een strijd die we niet kunnen waarnemen, maar waar we wel door worden beinvloed.
Wanneer we kennis hebben van deze strijd kunnen we een wapenrusting aandoen. Prachtig beschreven in de Bijbel. Het leven is een wedloop, ook m.b.t. onze "verkeerde" geaardheid.
Wij kunnen de geaardheid niet veranderen, we kunnen ons wel openstellen voor herstel van Gods oorspronkelijke bedoeling. Met de aanvaarding van die kennis worden we ook daar volledig verantwoordelijk voor.
Dit zijn de daden waarop we worden geoordeeld. Maar God heeft door zijn Zoon JC vergeving van zonden geproclameerd voor een ieder die dat gelooft en aanvaard.
Daarmee is de toestand en onze kwestbaarheid niet veranderd, zijn zondedaden wel vergeven, weg gedaan en aan het kruis genageld.
Er wordt niet voor niets een onderscheid gemaakt tussen zwakken en sterken, maar dat is wat anders dan bewust in zonde blijven liggen. Een christenhomosexueel blijft niet in de zonde liggen als hij strijd. In die strijd past ook struikelen, terug vallen, wanhoop, verdriet, onvermogen, worden we overvallen door onze gedachten en verlangens. Maar we mogen weten dat we niet geroofd kunnen worden.
Onze aard kunnen we niet veranderen. Door de werking van de HG kan die wel herstellen.
Als mijn auto wat heeft, kan dat soms worden gemaakt door een nieuw onderdeel, soms is een truc nodig, het omleggen van een leiding om de grote crash te omzeilen.
Omleggen, kan bijvoorbeeld vermijden zijn, als je dat niet doet ontstaat direct weer kortsluiting. Dat is iets heel anders als genezen.
Toch kan God vergaand of totaal herstellen en doet hij dat in sommige gevallen. Dat is ZIJN uithangboord van de overwinning. Maar ook een strijdende christen die telkens weer struikelt maar telkens terugkerend blijft belijden van zijn daden en getuigen van zijn hoop op God is een UITHANGBORD van geloofskracht, verleend door de HG die werkt omdat die persoon zich bewust onder de invloed van het offer van JC heeft gesteld.
God kan vergaand, totaal herstellen, maar doet dat niet altijd. Waarom? dat weet ik niet!!
Maar daardoor heen kunnen we Gods bestaan wel leren zien. Door:
bewuste zonden van mensen die de waarheid afwijzen en zich niet onder Gods macht willen stellen (zij gaan verloren)
geloofstrouw / terugkeer van mensen die de waarheid aanvaarden en zich onder Gods macht stellen ondanks hun vele struikelen (dit noemen wij de zwakken, maar zij zijn niet zwakker als de kennelijke sterken, ze vallen volledig onder Zijn Beloften en Genade)
vergaand of volledig herstel van mensen die de waarheid aanvaarden en zich onder Gods macht stellen (Dit noemen wij de sterken, maar het is louter ZIJN sterkte die ons sterk lijkt doen zijn. Een sterkte die we niet verdienen maar is gebaseerd op Zijn Genade)
Maar dat is mijn mening hoor....