Auteur Topic: Volle Evangeliegemeentes en Pinkstergemeentes  (gelezen 11186 keer)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Volle Evangeliegemeentes en Pinkstergemeentes
« Reactie #50 Gepost op: december 06, 2007, 10:06:28 pm »

quote:

rcdevisser schreef op 05 december 2007 om 21:19:
Ik ga tegengas niet uit de weg, het vertserk en onderbouwd alleen mijn geloof in Jezus.

Dat is mooi, want er is veel tegenstand in deze wereld voor ons christenen.

quote:

Ik onderschtrijf het feit dat alles wat plaatsvindt niet altijd door de geest van de Here is geleid, maar er speelt ook emotie mee, overigens is emoytie wel een onderdeel van de ziel en geest en dat kan vanuit de heiliege Geest zijn aangestuurd.

1. Hoe maak je dan onderscheid?
2. Is emotie goed?

quote:

Ik begrijp dat je veel dingen die je heb gezien en meegemaakt niet getoetst heb aan het Woord, maar de letter doodt, de Geest maakt levend.
In een ander topic heb ik ook al gesteld dat de uitspraak 'de letter doodt, maar de Geest maakt levend' eerder slaat op de toepassing van Gods Woord. Dat wil zeggen, zoals de Prediker zegt: wees niet al te rechtvaardig maar ook niet al te vrij. Het gaat er niet om dat we alle regeltjes die we uit de Bijbel kunnen halen strikt gaan toepassen, maar dat we daarin redeneren vanuit Gods Geest. Wat jij hier doet is iets compleet anders: je zet de Geest tegenover de Bijbel en dat kan niet eens. De Geest is niet een creatieve kracht die soms 'buiten' de Bijbel omgaat, de Geest is juist Degene die ons doet geloven in de waarheid van de Bijbel en ons de Bijbel doet toepassen op ons geloof.

quote:

Ten tweede is de site RKK dus neem ik hier niets van over. Ik laat mij geheel niet in met roomse opvattingen en "nieuwsflitsjes" vanuit de katholieke kerk.

Je maakt een geintje?

quote:

Charismatische beleving van het geloof is duidelijk en laat de vurigheid zien van iemand die in Jezus gelooft en Hem kent als Zijn verloosser en Redder. Iemand die Jezus werkeljjk kent heeft charisma en gaat de mogelijkheid te getuigen en het Woord met anderen te delen beslist niet uit de weg. Tevens daar aktief aan werkt om zijn/haar geloofsleven door te geven als een getuigenis aan anderen overeenkomstig het zendingsbevel. De Charisma om bijvoorbeeld openlijk (op straat) te getuigen van Zijn liefde en het Woord te delen al dan niet persoonlijk in gesprek tussen vier ogen of in zijn algemeenheid. En dit is niet het enige wat charisma inhoudt. Wat mij wel opvalt is dat er veel hervormden, katholieken, gereformeerden JUISt deze gesprekken uit de weg proberen te gaan als ze langslopen.

OK, we beginnen in de buurt te komen. Jouw redenering is dus:

1. Iemand die 'waarlijk' in Jezus en Zijn verlossingswerk gelooft, heeft/krijgt charisma.
2. Een kenmerk van charisma is enthousiasme om te evangeliseren.
3. Dit enthousiasme mis ik in de 'gevestigde' kerken.
4. Hebben ze dan wel charisma?
(5. Geloven ze überhaupt wel 'echt'/kennen ze Jezus wel?)*

Losgezien van het feit dat 3 een subjectieve waarneming is, ook als het waar zou zijn is het nog maar de vraag of zo'n gebrek aan enthousiasme tot evangeliseren werkelijk voorkomt uit een gebrek aan charisma. Ook bij 1 zijn genoeg kanttekeningen te plaatsen. Hoezo krijgt iedereen die Jezus 'echt' kent charisma? En als je 'het' niet hebt, dan ken je Jezus niet goed genoeg? Daarbij zijn er vele vormen van geloof en gaven. Niet iedereen heeft de gave zomaar mensen op straat aan te spreken, maar heeft bijv. wel veel Bijbelkennis of is weer goed in andere dienende taken. De gemeente bestaat niet uit een enthousiaste eenheidsworst maar juist uit diverse personen met diverse gaven die elkaar prima aanvullen.

Ik wil in zoverre met je meegaan dat ik ook constateer dat er weinig 'enthousiasme' is binnen de GKv om te gaan bekeren (uitzonderingen daargelaten). Daar zijn verschillende redenen voor, zoals een zekere mate van sleur/traditie, schroom en de gereformeerde leer over de uitverkiezing. Zeker werk aan de winkel!

quote:

En dit is niet het enige wat charisma inhoudt.

Vertel...

* Bij nummertje 5 staan beweringen die IMHO uit je redenatie voortvloeien. Mocht dit voor jou niet zo zijn, zal ik ze met vreugde weer innemen.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: december 06, 2007, 10:36:09 pm »
Let ook eens op de verschillen tussen vruchten van de Geest (liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing (het bekende rijtje uit Galaten 5)) en gaven van de Geest (Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil. (1 Kor. 12: 8 - 11)
Vruchten groeien gewoon, of je wilt of niet. Gaven heb je alleen als ze je gegeven zijn en je ze ontvangen hebt. Waarom dan focussen op die geestesgaven (charismata) en niet op de geestesvruchten? Geloof kan niet zonder vruchten blijven. Maar de gaven worden uitgedeeld zoals de Geest dat zelf wil.

Ik ben zelf echt geen charismatisch persoon. Toch zijn er niet-gelovigen die blijkbaar merken dat voor mij het geloof niet alleen een sausje is, maar de basis in mijn leven is. Die bevestiging heb ik net vanavond voor de zoveelste keer weer gekregen. En dan ben ik blij dat ik door m'n eigen leven in afhankelijkheid van God blijkbaar een duidelijk leesbare levende brief ben en niet een automaat die toevallig interessante kunstjes kan. Ik evangeliseer liever door gewoon te zijn wie ik ben, nl een kind van God, dan door hard op straat te gaan roepen dat iedereen zich moet bekeren, of door mooie liedjes te zingen, of door gebedsgenezingen of handopleggingen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben dol op zingen, als het in een gesprek uit komt op het geloof, ga ik dat onderwerp absoluut niet uit de weg. Maar voor mij is het niet de essentie van mn leven. Die essentie is God, die ons ook geleerd heeft dat we weliswaar IN de wereld zijn, maar niet VAN de wereld (dus heel normaal, maar toch niet helemaal). En dan dank ik God dat Hij mij op die manier gebruikt en mij daarin bevestigt.
computerfout: een vreemde een in de byte

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: december 07, 2007, 12:15:09 am »
Ik moet aan de woorden van Augustinus denken: "Verkondig het evangelie. Desnoods met woorden."

Dus je 'verkondigt' in de eerste plaats door je mond dicht te houden en je houding en handelen te laten getuigen.
Persoonlijk merk ik in mijn werk dat mensen willen weten waarom ik er voor hun ben, wat mijn drive is. Dan heb ik gespreksstof.
Voor mij geen huis aan huis gedoe en folders uitdelen. Dat is mijn vorm kennelijk niet.
Elk mens heeft zijn eigen manier van verkondigen, sommigen praktisch, sommigen huis aan huis (overigens heb ik RESPECT voor de Jehova die elke maand op mijn stoep staat. Ik zou dat niet kunnen....)
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: december 07, 2007, 12:16:43 am »

quote:

GSM schreef op 06 december 2007 om 19:10:
Verklaar je nader,  op de waarheid van de leer???
Als je het niet begrijpt, normale vragen stellen. Krijg je ook normale antwoorden.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2007, 12:16:56 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: december 07, 2007, 12:26:06 am »

quote:

1 Korintiers 14
13 Daarom moet iemand die in klanktaal spreekt bidden om de gave die te kunnen uitleggen. 14 Wanneer ik namelijk in klanktaal bid, bid ik weliswaar met mijn geest, maar doe ik niets nuttigs met mijn verstand. 15 Dus wat moet ik doen? Ik moet bidden met mijn geest, maar ook met mijn verstand; ik moet zingen met mijn geest, maar ook met mijn verstand. 16 Als u God alleen maar dankzegt met uw geest, hoe zou dan iemand die net als een buitenstaander uw klanktaal niet verstaat, uw woorden met ‘amen’ kunnen bevestigen? Hij begrijpt niet wat u zegt. 17 Het is natuurlijk goed dat u God dankzegt, maar op die manier is een ander er niet bij gebaat. 18 Ik dank God dat ik meer dan u allen de gave heb in klanktaal te spreken; 19 maar om in de gemeente anderen te onderwijzen, gebruik ik liever een paar begrijpelijke woorden dan ontelbaar veel in klanktaal.
Misschien dat RC deze tekst kan uitleggen? Ik ben wel benieuwd hoe jij dat leest / ziet / intepreteert / invult / vertaald :)

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: december 07, 2007, 04:43:36 pm »
@ okidoki

Daar staat volgens mij dat het heel goed is om God te danken met je geest.
Alleen het baat geen ander mens. Niemand verstaat wat je zegt of zingt.
En daarom is (denk ik) tongentaal iets voor je persoonlijke gebedstijd.
Ik heb de vrijheid genomen om te reageren op je vraag, al ben ik RC niet.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: december 07, 2007, 11:45:16 pm »

quote:

Els schreef op 07 december 2007 om 16:43:
@ okidoki

Daar staat volgens mij dat het heel goed is om God te danken met je geest.
Alleen het baat geen ander mens. Niemand verstaat wat je zegt of zingt.
En daarom is (denk ik) tongentaal iets voor je persoonlijke gebedstijd.
Ik heb de vrijheid genomen om te reageren op je vraag, al ben ik RC niet.

Beste Els;

Lief dat je antwoord maar ik wil graag weten wat RC nou bedoelt.
van hem wil ik wel eens gemotiveerde en gegronde antwoorden zien.
En @ tongentaal: dat is iets tussen de mens en zijn schepper. Niets om mee te dwepen of om ruim uit te meten omdat je er de verkondiging niet mee dient.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: december 11, 2007, 11:36:27 pm »
Ik wil niet drammerig doen maar verwacht nog steeds een antwoord van RCdeVisser.
 O-)  :z  :Z  O-)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: december 13, 2007, 01:06:49 am »

quote:

okidoki schreef op 11 december 2007 om 23:36:
Ik wil niet drammerig doen maar verwacht nog steeds een antwoord van RCdeVisser.
 O-)  :z  :Z  O-)
repeat.....

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 12, 2008, 11:39:33 am »
Ik zal vanmiddag als ik er aan denk even een mailtje sturen aan mcdevisser om te vragen of hij/zij nog wil antwoorden op de openstaande vragen.
Nu is het gesprek ook zo plots afgelopen terwijl het juist zo lekker liep. ;) Daarnaast brand ik nog van nieuwsgierigheid en heb ik nog wel een blik met vragen wat ik open kan trekken.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 12, 2008, 12:05:38 pm »

quote:

okidoki schreef op 07 december 2007 om 00:15:
Ik moet aan de woorden van Augustinus denken: "Verkondig het evangelie. Desnoods met woorden."

Dat was Franciscus van Assisi ...

quote:

Dus je 'verkondigt' in de eerste plaats door je mond dicht te houden en je houding en handelen te laten getuigen.
Persoonlijk merk ik in mijn werk dat mensen willen weten waarom ik er voor hun ben, wat mijn drive is. Dan heb ik gespreksstof.
Voor mij geen huis aan huis gedoe en folders uitdelen. Dat is mijn vorm kennelijk niet.
Elk mens heeft zijn eigen manier van verkondigen, sommigen praktisch, sommigen huis aan huis (overigens heb ik RESPECT voor de Jehova die elke maand op mijn stoep staat. Ik zou dat niet kunnen....)
... maar verder helemaal mee eens! :)
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2008, 12:05:45 pm door wateengedoe2 »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 12, 2008, 01:25:22 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 12 januari 2008 om 12:05:
[...]

Dat was Franciscus van Assisi ...
Inderdaad, dat krijg ik als ik druk ben.

quote:

... maar verder helemaal mee eens! :)
Ben benieuwd of Remote Control De Visser dat ook is....

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 12, 2008, 01:58:12 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2008 om 13:25:
Ben benieuwd of Remote Control De Visser dat ook is....
Ik niet  :+

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 12, 2008, 02:31:49 pm »
Helaas ontbreekt het email adres van R.C. de Visser in zijn profiel. Ik kan dus niet mailen.
Ik hoop dat hij ooit eens terugkomt om antwoorden te geven.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 13, 2008, 10:34:27 am »
Gezien dit topic wel een nieuwe inpuls kan krijgen zal ik even een artikeltje plaatsen wat ik vanochtend tegenkwam:

quote:

Ontzag-wekkend

door onze redacteur Reina Wiskerke
Het eerste nummer van 2008 van de evangelische krant Uitdaging staat bol van grote uitspraken over God en Nederland. Op de voorpagina wordt een nationale dag van aanbidding aangekondigd. Daar wordt niet, zoals vorig jaar, twaalf uur lang aanbeden, maar 24 uur.
Uitdaging meldt verder de plannen van Jan Zijlstra, evangelist van De Levensstroom in Leiderdorp, voor 2008. Hij wil een ,,Gideonsleger vormen om Nederland te winnen voor het Evangelie''. Hij wil minstens driehonderd evangelisten een training van negen maanden laten volgen. Naast Zijlstra zullen onder anderen Bijbelleraar Ouweneel en 'gebedsstrijder' Suzette Hattingh uit Franfurt lesgeven. Zijlstra: ,,God gaat ontzagwekkende dingen doen die Hij nog niet eerder heeft gedaan in Nederland.''

Een paar pagina's verderop zegt Cees Vork van het gebedsnetwerk Op de Bres dat de komende vier jaar cruciaal zijn voor Nederland. ,,De grote vraag is of Nederland terug gaat keren naar God of verder wegzakt in goddeloosheid, met alle gevolgen van dien.''

Vork wordt volgens Uitdaging aangemoedigd door Genesis 18:14 (,,Is ook maar iets voor de Heer onmogelijk? Op de vastgestelde tijd, over precies een jaar, kom ik bij je terug en dan heeft Sara een zoon.''). Daarom roept hij christenen op te bidden om een terugkeer van Nederland naar God. ,,Onze gebeden zullen mede bepalen hoe de toekomst van Nederland zal zijn (...)''

Voorganger Wilkin van de Kamp spreekt in hetzelfde nummer over 'de macht van exclusiviteit', waarmee hij kennelijk doelt op een opstelling van 'wij zijn beter dan zij': ,,Ik geloof dat God bezig is het exclusiviteitsdenken in onze kerken en gemeenten uit te bannen zodat er ruimte komt voor de Geest van genade en gebed. Dat is volgens mij de sleutel waardoor ons land kan veranderen. Ik zie steeds meer signalen die daar op wijzen.''

Bron: http://www.nd.nl/Document...=nd_artikel&id=106885
Het artikel is nog een klein stukje langer, maar dat is niet zo belangrijk voor dit topic.

Wat moet ik hier nu van denken?
Op zich vind ik het bewonderenswaardig dat deze groepen zo bezig zijn met evangelisatie. Maar soms denk ik ook dat deze groepen te veel naar buiten gericht zijn en er niet genoeg aan doen om eenmaal binnengekomen volk ook binnen te houden. Dat denk ik door de berichtgeving die ik zo nu en dan opvang dat er weer een nieuwe evangelische gemeente opgericht wordt door het zoveelste enthousiaste echtpaar of groepje mensen.
Daarnaast zie ik dat met name deze groepen vissen uit de vijver van een ander, namelijk die van de traditionele kerken. Niet zelden worden mensen weggelokt met allerlei mooie (maar vrij oppervlakkige) woorden. Worden gouden bergen beloofd, maar vallen mensen van hun voetstuk zodra al deze mooie beloften niet uitkomen, verliezen ze hun vertrouwen. Niet zelden wordt het gebod van eer je ouders overboord gegooid door kinderen die opgejut worden om zich vooral over te laten dopen omdat de verbondenheid/sacramentele-doop niet geldig zou zijn.

Is dit een zeer uitzonderlijke gedachtengang van mij? Ben ik te negatief of te kritisch?
En wat kunnen wij hier als traditionele kerken/gemeenten tegenover zetten?
Wat vinden jullie eigenlijk van de rake uitspraken zoals het opzetten van een 'Gideonsleger' die het evangelie verspreiden? Kunnen we hier eigenlijk wel over het evangelie spreken aangezien de woorden uit de mond van Jan Zijlstra komen. Spreken we hier niet over een heel ander evangelie, namelijk het welvaartsevangelie.
Of neem een uitspraak als ,,God gaat ontzagwekkende dingen doen die Hij nog niet eerder heeft gedaan in Nederland''. Ik zie in zo'n zin heel veel, maar wellicht dat ik teveel er achter zoek.

Kortom, ik hoop dat iemand mij lichtelijk kan helpen met de vragen die er zoal opkomen als ik zo'n stukje tekst lees.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2008, 10:42:19 am door Thorgrem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 13, 2008, 01:09:13 pm »

quote:

Of neem een uitspraak als ,,God gaat ontzagwekkende dingen doen die Hij nog niet eerder heeft gedaan in Nederland''.....

Dat geloof ik niet. Die kreten heb ik al zo vaak gehoord en gelezen.
Dat klinkt heel negatief, maar het gaat niet 'beter'.
Ik geloof wel dat we in de eindtijd leven en het kenmerk daarvan is dat het niet beter wordt en het individu moet proberen vast te houden aan de waarheid.
Aan de ene kant zijn gelovigen opener maar ook opppervlakkiger. Men maakt niet meer zo snel druk als het maar goed voelt in een gemeente......
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2008, 05:12:47 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 13, 2008, 03:50:45 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 januari 2008 om 10:34:
Gezien dit topic wel een nieuwe inpuls kan krijgen zal ik even een artikeltje plaatsen wat ik vanochtend tegenkwam:

[...]

Wat moet ik hier nu van denken?
Ik vroeg me vooral af wat God er zelf van vond dat Hij geacht wordt te keren naar die grootheidswaanzinnige Nederlanders en er ook nog grote dingen te gaan doen die Hij nog nooit gedaan heeft. :Y)

quote:

Daarnaast zie ik dat met name deze groepen vissen uit de vijver van een ander, namelijk die van de traditionele kerken. Niet zelden worden mensen weggelokt met allerlei mooie (maar vrij oppervlakkige) woorden. Worden gouden bergen beloofd, maar vallen mensen van hun voetstuk zodra al deze mooie beloften niet uitkomen, verliezen ze hun vertrouwen.
Ja, precies. Grote beloftes, maar je moet het uiteindelijk wel allemaal zelf doen. Komen de beloftes niet uit dan hebben wij gefaald tegenover God omdat we tekort zijn geschoten in geloof, vertrouwen of enthousiasme. Maar het maakt niet uit, in no time staat er een nieuwe prediker op die ons nieuwe gouden bergen belooft, en wat kun je dan anders doen dan die weer te bestormen? Ik wil net als jij niet te negatief zijn, maar ik vermoed dat er achter zo'n geloof soms zo'n innerlijke onrust en leegte achter schuilt...

quote:

Is dit een zeer uitzonderlijke gedachtengang van mij? Ben ik te negatief of te kritisch?
En wat kunnen wij hier als traditionele kerken/gemeenten tegenover zetten?
:)
Gestaag doorwerken, geduldig blijven en vertrouwen dat eerlijkheid het langst duurt en de Waarheid in the end het enige is dat overblijft.

quote:

Wat vinden jullie eigenlijk van de rake uitspraken zoals het opzetten van een 'Gideonsleger' die het evangelie verspreiden?
Ik vind het een beetje eng.

quote:

Kunnen we hier eigenlijk wel over het evangelie spreken aangezien de woorden uit de mond van Jan Zijlstra komen. Spreken we hier niet over een heel ander evangelie, namelijk het welvaartsevangelie.
Tsja, ik weet niet wat er allemaal onder de noemer "welvaartsevangelie" valt, maar een evangelie waarin de mens en zijn eigen verlangens zo centraal staan, zou ik inderdaad een welvaartsevangelie noemen.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2008, 03:52:24 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 13, 2008, 07:08:13 pm »
Gideonsleger
Jan was er klaar voor. Zijn 300 evangelisten waren er klaar voor: getraind in de uitleg van het evangelie, overtuigend, gevat en zonder schroom getuigend. Het was een intensieve opleiding geweest, bijna Spartaans, voor wel negen maand. Maar nu stonden zijn elitetroepen klaar om Nederland te veroveren. Hij sprak de Heer aan en vroeg: 'Wij zijn er klaar voor, Heer. Zie hier Uw leger, klaar om Nederland radicaal te bekeren! Wat wilt U dat wij doen?' En de Heer zei tegen hem: 'Laat uw mannen eten. Let goed op hoe zij hun voedsel tot zich nemen: of zei met mes en vork eten of met een lepel.' Het bleek dat er honderd evangelisten met een lepel aten. 'Laat de rest naar huis terugkeren' sprak de Heer. Later, toen Jan een dienst hield om zijn overgebleven honderd evangelisten te bemoedigen, vroeg hij weer aan de Heer: 'wat kunnen we voor U doen?' En de Heer sprak: 'Laat iedere evangelist een preek houden.' En iedere evangelist ging op een zeepkistje staan en stak een preek af.  Het bleek echter dat er dertig waren die stotterden. 'Neem deze dertig stotterende lepelaars, stuur de rest naar huis en Ik zal u de overwinning geven.'
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2008, 07:09:50 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)