quote:
Dat is mooi, want er is veel tegenstand in deze wereld voor ons christenen.
quote:
Ik onderschtrijf het feit dat alles wat plaatsvindt niet altijd door de geest van de Here is geleid, maar er speelt ook emotie mee, overigens is emoytie wel een onderdeel van de ziel en geest en dat kan vanuit de heiliege Geest zijn aangestuurd.
1. Hoe maak je dan onderscheid?
2. Is emotie goed?
quote:
Ik begrijp dat je veel dingen die je heb gezien en meegemaakt niet getoetst heb aan het Woord, maar de letter doodt, de Geest maakt levend.
In een ander topic heb ik ook al gesteld dat de uitspraak 'de letter doodt, maar de Geest maakt levend' eerder slaat op de
toepassing van Gods Woord. Dat wil zeggen, zoals de Prediker zegt: wees niet al te rechtvaardig maar ook niet al te vrij. Het gaat er niet om dat we alle regeltjes die we uit de Bijbel kunnen halen strikt gaan toepassen, maar dat we daarin redeneren vanuit Gods Geest. Wat jij hier doet is iets compleet anders: je zet de Geest tegenover de Bijbel en dat kan niet eens. De Geest is niet een creatieve kracht die soms 'buiten' de Bijbel omgaat, de Geest is juist Degene die ons doet geloven in de waarheid van de Bijbel en ons de Bijbel doet toepassen op ons geloof.
quote:
Ten tweede is de site RKK dus neem ik hier niets van over. Ik laat mij geheel niet in met roomse opvattingen en "nieuwsflitsjes" vanuit de katholieke kerk.
Je maakt een geintje?
quote:
Charismatische beleving van het geloof is duidelijk en laat de vurigheid zien van iemand die in Jezus gelooft en Hem kent als Zijn verloosser en Redder. Iemand die Jezus werkeljjk kent heeft charisma en gaat de mogelijkheid te getuigen en het Woord met anderen te delen beslist niet uit de weg. Tevens daar aktief aan werkt om zijn/haar geloofsleven door te geven als een getuigenis aan anderen overeenkomstig het zendingsbevel. De Charisma om bijvoorbeeld openlijk (op straat) te getuigen van Zijn liefde en het Woord te delen al dan niet persoonlijk in gesprek tussen vier ogen of in zijn algemeenheid. En dit is niet het enige wat charisma inhoudt. Wat mij wel opvalt is dat er veel hervormden, katholieken, gereformeerden JUISt deze gesprekken uit de weg proberen te gaan als ze langslopen.
OK, we beginnen in de buurt te komen. Jouw redenering is dus:
1. Iemand die 'waarlijk' in Jezus en Zijn verlossingswerk gelooft, heeft/krijgt charisma.
2. Een kenmerk van charisma is enthousiasme om te evangeliseren.
3. Dit enthousiasme mis ik in de 'gevestigde' kerken.
4. Hebben ze dan wel charisma?
(5. Geloven ze überhaupt wel 'echt'/kennen ze Jezus wel?)*
Losgezien van het feit dat 3 een subjectieve waarneming is, ook als het waar zou zijn is het nog maar de vraag of zo'n gebrek aan enthousiasme tot evangeliseren werkelijk voorkomt uit een gebrek aan charisma. Ook bij 1 zijn genoeg kanttekeningen te plaatsen. Hoezo krijgt iedereen die Jezus 'echt' kent charisma? En als je 'het' niet hebt, dan ken je Jezus niet goed genoeg? Daarbij zijn er vele vormen van geloof en gaven. Niet iedereen heeft de gave zomaar mensen op straat aan te spreken, maar heeft bijv. wel veel Bijbelkennis of is weer goed in andere dienende taken. De gemeente bestaat niet uit een enthousiaste eenheidsworst maar juist uit diverse personen met diverse gaven die elkaar prima aanvullen.
Ik wil in zoverre met je meegaan dat ik ook constateer dat er weinig 'enthousiasme' is binnen de GKv om te gaan bekeren (uitzonderingen daargelaten). Daar zijn verschillende redenen voor, zoals een zekere mate van sleur/traditie, schroom en de gereformeerde leer over de uitverkiezing. Zeker werk aan de winkel!
quote:
En dit is niet het enige wat charisma inhoudt.
Vertel...
* Bij nummertje 5 staan beweringen die IMHO uit je redenatie voortvloeien. Mocht dit voor jou niet zo zijn, zal ik ze met vreugde weer innemen.