quote:
Bumblebee schreef op 30 december 2008 om 13:38:[...]
Heiligen zijn inderdaad niet alomtegenwoordig. Ze zijn echter wel in volledige gemeenschap met Christus door Zijn Geest, en aangezien Hij zoals je zelf ook zegt, wél alomtegenwoordig is, kunnen zij, door Hem, meewerken mét Hem.
Dat zou natuurlijk wel kunnen maar we weten hier niets over en het wordt ons in de bijbel ook niet duidelijk gemaakt.
Hret is een bepaalde redeneertrant die je niet hard kunt maken.
quote:
Om heel eerlijk te zijn vind ik dit wel een héél klein beeld van God geven.
Ik had het expres tussen aanhalings gezet omdat het even een menselijke benadering was, in een menselijk beeld gezet.
quote:
Ten eerste: "God heeft genoeg te doen" impliceert een God die als een drukke mama tegelijkertijd luiers verschoont, stofzuigt, eten kookt op vier gaspitten, probeert te voorkomen dat de jongste onder een koe wandelt, een ruzie sust tussen twee meisjes die elk een been van een pop vasthebben, telefoneert met haar eigen moeder en dan "ook nog" te maken krijgt met haar zoon van 4 die wil "helpen" door met een pollepel heel hard op de macaronisaus te slaan.
Of als een drukke telefoniste die als een gek stekkertjes heen en weer plugt om de controle over 6 miljard telefoongesprekken te houden.
God is alles in allen en als Hij dingen "via" de heiligen doet, doet Hij niets meer of minder dan wanneer Hij het "alleen" zou moeten doen.
Natuurlijk kan Hij dat. Maar het feit ligt er dat de bijbel duidelijk aangeeft dat we door Hem tot God moeten gaan
en dus niet door andere personenHij is de Hogepriester met de taak om te pleiten, te vragen voor de heiligen op aarde.....
En dat bedoel ik met de menselijke uitspraak: God heeft genoeg te doen met demensen op aarde.
De mensen in de hemel zijn al tot volmaaktheid gekomen (behalve het lichaam wat nog verheerlijkt moet worden) en zij hebben geen voorspraak, pleiten meer nodig van de Hogepiester.
quote:
Bovendien, om het mamabeeld dan toch maar eens te gebruiken, vanochtend hielp mijn dochter van twee mij om de vaatwasser uit te pakken. Ik gaf haar het mandje met bestek en zij mocht de lepels en de vorken in het juiste vakje van de bestekla leggen. Vindt ze prachtig. God en heiligen komt aardig in deze buurt: ik denk dat de heiligen het "prachtig" vinden dat ze God "mogen helpen" met Zijn "werk".
Als je zeker weet dat ze dat doen als ze in de hemel zijn aangekomen, ja.

Maar dat werken van de heiligen op aarde voor de andere heiligen gaat via de hogepriester. Hem vragen we voorspraak te verrichten bij de Vader.
Een heilige in de hemel zal echt niet vanb de Voorspraak, de Hogepriester te horen krijgen dat hij/zij voor deze of gene beneden even de taak van de Hogesprietser mag verlichten.
Het is
Zijn taak.
quote:
Nu gaat deze vergelijking op een aantal essentiële punten mank waardoor Gods samenwerking met de heiligen nog mooier uitkomt.
Het ultieme doel van mijn dochter en mij was dat het bestek netjes in de la komt te liggen en haar hulp maakt het niet efficiënter, alleen leuker. Het ultieme doel van God is volledige gemeenschap met ál Zijn kinderen en daarin van al Zijn kinderen met elkáár, zoals de spaken van een wiel automatisch in de juiste verhouding tot elkaar komen te staan als ze in de juiste verhouding tot de naaf staan. Het samenwerken van de heiligen en van ons (en van de gelovigen in het vagevuur)
Ik persoonlijk geloof niet dat er een vagevuur bestaat waar gelovigen in komen na hun dood. Kathlieken geloven dat wel, maar ik wil van jou graag horen wat jijzelf vindt....

)
Misschien geloof je wel in het vagevuur, dat kan natuurlijk.

quote:
is niet alleen het middel tot een doel, het IS in zekere zin het doel. Als iemand "via" een heilige bidt voor genezing dan is genezing niet het doel, maar de gemeenschap met God en met elkaar door de Heilige Geest. Waarbij ik overigens niet zeg dat genezing niks voorstelt, uiteraard.
Ik vraag me dus af of het wel bijbels is om te zeggen dat wij gemeenschap hebben met alle heiligen en dan in te sluiten de heiligen in de hemel.....
Mijn vader is al overleden maar ik heb geen gemeenschap door Jezus Christus, met mijn vader die al overleden is, (ik weet wel dat hij wel gemeenschap heeft net Christus terwijl hij daar is). Ik heb wel gemeenschap met mijn medebroeders en zusters in Christus, op aarde. En met God de vader en Zijn Zoon in de hemel.
quote:
Alle licht komt van de zon, ook maanlicht, desalniettemin kan maanlicht je goed helpen in een donkere nacht. Zonlicht via een spiegel kan je zelfs verblinden als je niet oppast. Dante beschreef de discipelen als "bergen" en geeft het idee dat een ontmoeting met hen nogal een overweldigende gebeurtenis is - misschien is het wel een groter gevaar dat wij de heiligen te WEINIG eer geven in plaats van te veel.
Maanlicht zijn de geloofshelden uit het OT bvv, zoals beschreven in Hebr. 11.
Daarmee is niet gezegd dat ik me ook moet
richten tot deze geloofshelden die al in de hemel zijn. Zij zijn wel maanlicht, maar wijzen naar degene aan Wie ik mag vragen....