Auteur Topic: mgr Williamson en de holocaust  (gelezen 5864 keer)

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Gepost op: februari 09, 2009, 10:28:11 am »
Voor wie het wel volgt, maar niet volgen kan:

http://www.emmausparochie...task=view&id=634&Itemid=1
So sue me!

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2009, 10:50:04 am »
Helder verhaal. _O_

Wat mij echter vooral verbaast in het hele verhaal wordt helaas niet beantwoord: Hoe kan het dat de paus 'niet op de hoogte was' van bepaalde uitspraken? Heeft er iemand zitten slapen, is het vaticaan niet de gestroomlijnde organisatie waar ik haar altijd voor hield, of is er hier sprake van misleiding?

Wat dit verhaal wel goed duidelijk maakt is hoe eenzijdig het verhaal in de media is. Dank daarvoor.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2009, 02:47:59 pm »
Inderdaad boeiend en verhelderend om ter lezen. Is er ook iets bekent over verdere contact met het Jodendom?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2009, 04:33:23 pm »

quote:

Pooh schreef op 09 februari 2009 om 10:50:
Wat mij echter vooral verbaast in het hele verhaal wordt helaas niet beantwoord: Hoe kan het dat de paus 'niet op de hoogte was' van bepaalde uitspraken? Heeft er iemand zitten slapen, is het vaticaan niet de gestroomlijnde organisatie waar ik haar altijd voor hield, of is er hier sprake van misleiding?

Het kan een combinatie zijn van. Maar voor de excommunicatie of de opheffing daarvan hebben de geschiedkundige denkbeelden (buiten kerkgeschiedenis) van de 4 FSSPX bischoppen nooit een rol gespeeld. Het kan zijn dat er geblunderd is door het personeel, het kan ook zijn dat men het simpelweg niet wist omdat het in het proces geen enkele rol speelt.

Dat de media het vervolgens zo opkloppen vind ik overigens lichtelijk hypocriet. Er zijn honderdduizenden Nederlanders die de genocide op de Armeniërs ontkennen. En dat is op zich helemaal niet erg, ik dacht dat wij vrijheid van meningsuiting hadden in Nederland. Maar schijnbaar mag je alles ontkennen of verzinnen zolang je de genocide op de joden maar erkend. De media zoekt sensatie en als dat er niet is creëert ze het wel.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2009, 04:58:56 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 februari 2009 om 16:33:
[...]
Dat de media het vervolgens zo opkloppen vind ik overigens lichtelijk hypocriet. Er zijn honderdduizenden Nederlanders die de genocide op de Armeniërs ontkennen. En dat is op zich helemaal niet erg, ik dacht dat wij vrijheid van meningsuiting hadden in Nederland. Maar schijnbaar mag je alles ontkennen of verzinnen zolang je de genocide op de joden maar erkend. De media zoekt sensatie en als dat er niet is creëert ze het wel.


En ja hoor: de boodschapper heeft het weer gedaan... 8)7
Even de feiten op een rijtje: de Paus heft de excommunicatie van vier bisschoppen op die lid zijn van een toch op z'n minst controversiële broederschap, terwijl zeer kort daarvoor een van die bisschoppen de holocaust openlijk op televisie ontkent.
Je kan ervan vinden wat je ervan vindt, maar een ding staat hierbij als een paal boven water: het is nieuws. Wat is de taak van journalisten (o.a.): nieuws verslaan. Als journalist ben je dus geen knip voor de neus waard als je dit niet brengt als nieuws.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2009, 05:10:24 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 februari 2009 om 16:58:
[...]


En ja hoor: de boodschapper heeft het weer gedaan... 8)7
Idd, dat kun jij wellicht belachelijk vinden maar de feiten spreken voor zich. In de media is onjuiste berichtgeving gekomen over het gebeuren.

quote:

Even de feiten op een rijtje
Spannend.

quote:

: de Paus heft de excommunicatie van vier bisschoppen op die lid zijn van een toch op z'n minst controversiële broederschap,
Buiten de katholieke wereld is er weinig controversieels aan. Laten we eerlijk zijn, veruit de meeste mensen hadden nog nooit van het bestaan van de FSSPX gehoord tot enkele weken geleden.

quote:

terwijl zeer kort daarvoor een van die bisschoppen de holocaust openlijk op televisie ontkent.
Klopt, maar bij mijn weten was dat op nationale TV ergens in het noorden. Het is geen toespraak bij de VN geweest oid, dus de commissie die belast was met deze zaak kan wel degelijk hier geen weet hebben gehad. Waarom zou een katholiek immers zulke informatie doorgeven, de opheffing van de excommunicatie kwam vrij onverwachts. Maar goed, hieruit begrijp ik dat de synode van de GKV zich van alles bewust is wat in alle landen van de wereld, op alle tv kanalen afspeelt.

quote:

Je kan ervan vinden wat je ervan vindt, maar een ding staat hierbij als een paal boven water: het is nieuws.
A, ja, en onder het mom van nieuws mogen onwaarheden in artikelen gezet worden. De nieuws artikelen gingen namelijk wel verder dan wat droge feitjes. Een erg vreemde manier van nieuws rapporteren hou jij er op na.

quote:

Wat is de taak van journalisten (o.a.): nieuws verslaan. Als journalist ben je dus geen knip voor de neus waard als je dit niet brengt als nieuws.
Als journalist heb je de waarheid boven tafel te halen en niet wat onderbuikgevoelens in een leuk spraakmakend artikel waarvan je weet dat de fantasie op hol slaat bij mensen. Dat geen journalist tegenwoordig nog kaas heeft gegeten van begrippen als excommunicatie en in de verste verte niet weet wat de FSSPX is en hoe ze staan ten opzichte van de katholieke Kerk en dus maar leuk wat verhaaltjes uit de losse pols schrijft met wat waarheden er in vermengt  maakt je schijnbaar geen bal uit.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2009, 06:47:29 pm »
Wat ik merkwaardig vindt is het opzeggen van hun lidmaatschap van de kerk door een aantal katholieken in Duitsland. Ik vraag me dan af of ze een hart voor hun kerk hebben. Uiteindelijk kon je gewoon aanvoelen dat de Paus helemaal niet er op uit was om de Joodse gemeenschap voor hun hoofd te stoten. Zijn laatste uitspraak waarin hij de beruchte priester bevool om zijn uitlatingen over de genocide op te zeggen is ook positief nieuws. Het punt is alleen wel dat de Joodse gemeenschap wereldwijd nu om een uitleg vraagt, omdat ze zich nu openlijk gekwetst voelen. De geestelijken van het Jodendom wachten nu de volgende paus af vernam ik van de media. Het kontakt met de Joodse gemeenschap is nu denk ik het allerbelangrijkste, Europa is over het algemeen te liberaal ingesteld ten opzichte van de katholieke kerk  om hen tevreden te stellen. Is het niet dit dan gaat de discussie wel over de Aidsproblematiek in Afrika, andere foute priesters in de kerk, de uitspraken tegen Homosexualiteit, Euthenasie en Abortus. Het probleem is daarin steeds het christendom tegen over het liberalistische humanisme.

Ik wens de paus veel wijsheid toe.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2009, 06:52:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2009, 06:49:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 februari 2009 om 14:47:
Inderdaad boeiend en verhelderend om ter lezen. Is er ook iets bekent over verdere contact met het Jodendom?
http://www.katholiekneder...ctID684109_FJaar2009.html

En de reis van de paus naar Israël later in het jaar gaat waarschijnlijk ook gewoon door.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #8 Gepost op: februari 09, 2009, 06:54:47 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 februari 2009 om 18:49:
[...]

http://www.katholiekneder...ctID684109_FJaar2009.html

En de reis van de paus naar Israël later in het jaar gaat waarschijnlijk ook gewoon door.

Dat is goed nieuws :)
Het zal vast wel goed komen.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2009, 06:55:27 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2009, 08:58:19 pm »

quote:

Het kan niet duidelijk genoeg gezegd zijn: de leden van de Pius X broederschap stellen zichzelf door hun afwijzen van Vaticanum II en het gezag van de paus schismatiek op

Okay ook weer duidelijk zo had ik het dit nog niet bekeken.

Verder helemaal duidelijk en heel helder geschreven. d:)b

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #10 Gepost op: februari 09, 2009, 09:03:58 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 februari 2009 om 16:58:
[...]


En ja hoor: de boodschapper heeft het weer gedaan... 8)7
Even de feiten op een rijtje: de Paus heft de excommunicatie van vier bisschoppen op die lid zijn van een toch op z'n minst controversiële broederschap, terwijl zeer kort daarvoor een van die bisschoppen de holocaust openlijk op televisie ontkent.
Je kan ervan vinden wat je ervan vindt, maar een ding staat hierbij als een paal boven water: het is nieuws. Wat is de taak van journalisten (o.a.): nieuws verslaan. Als journalist ben je dus geen knip voor de neus waard als je dit niet brengt als nieuws.
Maar gaat 'nieuws' boven de waarheid dan ?? maar ja er was misschien ook verder wel geen nieuws  ;)

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #11 Gepost op: februari 09, 2009, 09:23:07 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 februari 2009 om 17:10:
[...]
Idd, dat kun jij wellicht belachelijk vinden maar de feiten spreken voor zich. In de media is onjuiste berichtgeving gekomen over het gebeuren.


Dus omdat in 'de' media onjuiste berichtgeving is gekomen doet 'de' media aan opkloppen...

quote:

Buiten de katholieke wereld is er weinig controversieels aan. Laten we eerlijk zijn, veruit de meeste mensen hadden nog nooit van het bestaan van de FSSPX gehoord tot enkele weken geleden.


Nee, duh!
Het nieuws is nu juist dat de paus vier bisschoppen van een -in de RKK- als controversieel geldend broederschap terug in de RKK wil halen. In de RKK is het broederschap controversieel, dat is al feit genoeg om nieuws te worden als de Paus dan vier bisschoppen terug wil halen in de kerk.

quote:

Klopt, maar bij mijn weten was dat op nationale TV ergens in het noorden. Het is geen toespraak bij de VN geweest oid, dus de commissie die belast was met deze zaak kan wel degelijk hier geen weet hebben gehad.


Van Williamson was al langer bekend dat hij deze mening heeft, dus hoe het ook zit: erg professioneel is het allemaal niet. Als ze het niet wisten hebben ze zitten slapen en als ze het wél wisten hebben ze welbewust een antisemiet van een omstreden broederschap weer de toegang tot de kerk gegeven.

quote:

Als journalist heb je de waarheid boven tafel te halen en niet wat onderbuikgevoelens in een leuk spraakmakend artikel waarvan je weet dat de fantasie op hol slaat bij mensen. Dat geen journalist tegenwoordig nog kaas heeft gegeten van begrippen als excommunicatie en in de verste verte niet weet wat de FSSPX is en hoe ze staan ten opzichte van de katholieke Kerk en dus maar leuk wat verhaaltjes uit de losse pols schrijft met wat waarheden er in vermengt  maakt je schijnbaar geen bal uit.
Natuurlijk wel. Er zullen heus wel media zijn die te hard van stapel hebben gelopen, maar om daarom maar alle media over een kam te scheren gaat me te ver.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #12 Gepost op: februari 09, 2009, 09:45:27 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 februari 2009 om 21:23:
[...]


Dus omdat in 'de' media onjuiste berichtgeving is gekomen doet 'de' media aan opkloppen...
Heel goed, ik wist wel dat je het punt zou snappen.

quote:


[...]


Nee, duh!
Het nieuws is nu juist dat de paus vier bisschoppen van een -in de RKK- als controversieel geldend broederschap terug in de RKK wil halen. In de RKK is het broederschap controversieel, dat is al feit genoeg om nieuws te worden als de Paus dan vier bisschoppen terug wil halen in de kerk.

Veruit de meeste katholieken hebben nog nooit van FSSPX gehoord. Enkel voor de mensen die zich er in verdiept hebben of er bij betrokken zijn speelt het.
Overigens is enkel de excommunicatie opgeheven. Dat is slechts een eerste stapje tot hereniging. De media doet het overkomen alsof ze al weer in volledige communio zijn met de katholieke Kerk. De FSSPX blijft echter schismatiek en daar moet nog heel veel werk verzet worden om dat terug te draaien.

En ja, het is de taak van de paus om te zorgen voor eenheid in het christendom, erg dat hij zijn taak serieus neemt he en dus zo nu en dan concrete stappen wil ondernemen. Stel je voor dat er meer christelijke leiders zouden zijn die zonder onderbuikgevoelens de relevante gegevens zouden hanteren om tot eenheid te komen, daar moeten we toch niet aan denken.

quote:


[...]


Van Williamson was al langer bekend dat hij deze mening heeft, dus hoe het ook zit: erg professioneel is het allemaal niet. Als ze het niet wisten hebben ze zitten slapen en als ze het wél wisten hebben ze welbewust een antisemiet van een omstreden broederschap weer de toegang tot de kerk gegeven.

En dan hebben ze zitten slapen zoals jij het zegt, wat dan nog? Mogen mensen geen fouten meer maken?
En al was het bekend, wat dan nog? Mogen mensen geen eigen mening meer hebben over bepaalde geschiedkundige gebeurtenissen? Het spijt me zeer hoor maar er wordt hier in het seculiere westerse Nederland altijd zo hoog opgegeven van vrijheid van meningsuiting. Honderdduizenden Turkse Nederlanders mogen de genocide van de Armeniërs ontkennen. En nu ontkend een of andere schismatieke  bisschop de holocaust (hij zwakt het eerder af dan ontkennen, maar goed) en dan staat de media en de linkse partijen als haantje de voorste te kraaien. Wat een hypocriete zooi zeg.

quote:


[...]


Natuurlijk wel. Er zullen heus wel media zijn die te hard van stapel hebben gelopen, maar om daarom maar alle media over een kam te scheren gaat me te ver.
Want ik heb expliciet alle media bedoeld. Van de Hitkrant tot de Samsam en van de Story tot de Okki. :O Of wacht, zou het misschien zo zijn dat ik de seculiere media bedoelde die hier met de meeste ophef over hebben geschreven, media zoals Telegraaf, Trouw en Nieuwnieuws (Geenstijl)?

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #13 Gepost op: februari 09, 2009, 10:10:07 pm »
Misschien mag ik dat hier vragen, ik heb niet zoveel zin om er een ander topic over te openen: ik heb een keer ergens gelezen dat er serieus, ik bedoel neutraal, onderzoek plaatsvindt naar het juiste aantal omgekomen Joden. De uitspraak werd in dat stukje (ik kan het niet zo snel terugvinden) gedaan dat we waarschijnlijk in plaats van 6 miljoen bij de 4 miljoen uitkomen. Het lijkt mij best belangrijk dat dat onderzoek doorgaat. Omdat holocaust ontkenners anders voor een stukje gelijk zouden krijgen (dat het overdreven is) en zich meer vast gaan houden aan hun algehele ontkenning. (Als mensen perce die 2 miljoen, misschien zonder gronden erbij willen hebben, hebben die andere 4 miljoen misschien ook niet zulke goede gronden, kan dan de gedachte zijn. En veel arabische landen hebben daar belang bij.)

Wie weet meer over neutraal onderzoek? Ik weet er niet zoveel van.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2009, 10:10:44 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #14 Gepost op: februari 09, 2009, 10:19:27 pm »

quote:

mirt schreef op 09 februari 2009 om 22:10:
Misschien mag ik dat hier vragen, ik heb niet zoveel zin om er een ander topic over te openen: ik heb een keer ergens gelezen dat er serieus, ik bedoel neutraal, onderzoek plaatsvindt naar het juiste aantal omgekomen Joden. De uitspraak werd in dat stukje (ik kan het niet zo snel terugvinden) gedaan dat we waarschijnlijk in plaats van 6 miljoen bij de 4 miljoen uitkomen. Het lijkt mij best belangrijk dat dat onderzoek doorgaat. Omdat holocaust ontkenners anders voor een stukje gelijk zouden krijgen (dat het overdreven is) en zich meer vast gaan houden aan hun algehele ontkenning. (Als mensen perce die 2 miljoen, misschien zonder gronden erbij willen hebben, hebben die andere 4 miljoen misschien ook niet zulke goede gronden, kan dan de gedachte zijn. En veel arabische landen hebben daar belang bij.)

Wie weet meer over neutraal onderzoek? Ik weet er niet zoveel van.
Ik vraag me af of de correcte getallen weten het punt is, of is de wetenschap dat er een doelgerichte deels geslaagde vervolging van joden was ons voldoende?
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2009, 10:19:56 pm door grondig christelijk »

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #15 Gepost op: februari 09, 2009, 10:21:25 pm »
Ons misschien wel, maar ik had het niet alleen over ons.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #16 Gepost op: februari 09, 2009, 11:27:51 pm »
Stijn Fens laat op Katholiek Nederland ook zijn licht schijnen op de affaire:
De affaire-Williamson.

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #17 Gepost op: februari 10, 2009, 12:29:31 am »

quote:

mirt schreef op 09 februari 2009 om 22:10:
Misschien mag ik dat hier vragen, ik heb niet zoveel zin om er een ander topic over te openen: ik heb een keer ergens gelezen dat er serieus, ik bedoel neutraal, onderzoek plaatsvindt naar het juiste aantal omgekomen Joden. De uitspraak werd in dat stukje (ik kan het niet zo snel terugvinden) gedaan dat we waarschijnlijk in plaats van 6 miljoen bij de 4 miljoen uitkomen. Het lijkt mij best belangrijk dat dat onderzoek doorgaat. Omdat holocaust ontkenners anders voor een stukje gelijk zouden krijgen (dat het overdreven is) en zich meer vast gaan houden aan hun algehele ontkenning. (Als mensen perce die 2 miljoen, misschien zonder gronden erbij willen hebben, hebben die andere 4 miljoen misschien ook niet zulke goede gronden, kan dan de gedachte zijn. En veel arabische landen hebben daar belang bij.)

Wie weet meer over neutraal onderzoek? Ik weet er niet zoveel van.

Vanmorgen op de radio hadden ze het erover, bij de EO, het zou gaan om 4.1 miljoen
Die 6 miljoen was een getal wat dhr Eichman beweerde.
Maar verder heb ik het nog niet nagezocht.

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #18 Gepost op: februari 10, 2009, 12:43:37 am »

quote:

mirt schreef op 09 februari 2009 om 22:10:
De uitspraak werd in dat stukje (ik kan het niet zo snel terugvinden) gedaan dat we waarschijnlijk in plaats van 6 miljoen bij de 4 miljoen uitkomen. Het lijkt mij best belangrijk dat dat onderzoek doorgaat. Wie weet meer over neutraal onderzoek? Ik weet er niet zoveel van.

Alsjeblieft zeg, bewaar me! Het aantal van 6 miljoen omgekomen joden is al vastgesteld bij het proces van Neurenberg in 1946 en komt niet uit de koker van 'geallieerden', maar uit getuigenverklaringen van Nazileiders zelf. De namen van de zes miljoen zijn zelfs bekend!

In het 'holocaust-memorial' Yad Vashem nabij Jeruzalem kun je de complete naamlijst inzien!!!
De namen worden daar in één huiveringwekkende cadans voorgelezen, het eind is nimmer in zicht!

Ook de bureaucratische organisator van de holocaust, Adolf Eichmann, bevestigde bij zijn befaamde proces in Israël in 1962 zonder blikken en blozen het aantal van 6 miljoen.
Dat getal is ook eind 1944 aan Adolf Hitler gerapporteerd, deze was uiterst teleurgesteld, dat het er niet meer waren!
Het ging toch om de 'Endlösung der Judenfrage'?

Doorleuteren over zgn. 'neutraal' onderzoek vind ik derhalve uiterst bedenkelijk!

Zodra wij vraagtekens gaan zitten, zoals Mirt beoogt, begeven wij ons op een m.i. uiterst bedenkelijk hellend vlak!!!

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #19 Gepost op: februari 10, 2009, 01:02:51 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 februari 2009 om 23:27:
Stijn Fens laat op Katholiek Nederland ook zijn licht schijnen op de affaire:
De affaire-Williamson.

Wat een heerlijke dhimmi. :P

Maar goed, deze verklaring gaf de FSSPX zélf uit:

quote:

1) De Paus heeft een grootmoedig gebaar gedaan van goedheid door de (papieren van de ongeldige) excommunicaties publiek weg te nemen en een dialoog voor te stellen.

Wij zijn daar erg dankbaar voor en prijzen de Hemelse Moeder. Mgr Fellay heeft deze dankbaarheid meermaals geuit in naam van de ganse Broederschap.

2) De FSSPX neemt duidelijke en publiek afstand van alle vormen van negationisme en revisionisme.
Ze verklaart bovendien, volledig alle anti-semitisme en racisme altijd te hebben veroordeeld en nu weer te veroordelen als niet-christelijke en zelfs niet-menselijk en verwijst naar de constante doctrine van de pausen.

3) Mgr Fellay heeft in die zin een brief van verontschuldiging geschreven aan de Paus en alle mensen van goede wil.

4)Algemene zwijgplicht.
Iedereen die niet gevolmachtigd is door de Overste, mag geen verklaringen meer afleggen over de problematiek van de holocaust.

5) De Algemeen Overste neemt zware sankties tegen al de leden die negationistische en revisionistische verklaringen hebben afgelegd:

a) Mgr Williamson werd op 31 januari volledig van zijn belangrijk ambt als rektor van ons priesterseminarie in La Reja ontheven én hij heeft een brief van verontschuldiging geschreven aan de Paus.

b) De priester Frorian Abrahamowicz werd uit de FSSPX gezet omwille van negationistische uitingen voor de pers.

De FSSPX heeft fouten en zonden in eigen geledingen willen inzien en ingezien, dient zijn verontschuldigingen aan, doet boete door de schade te proberen te herstellen door in te grijpen met zeer zware sancties tegen de delinquenten.

De Kerk leert ons: "God verhindert het kwaad niet uitsluitend met het oog op een groter goed".

Moge de eer van God en het heil van de zielen in alles gediend zijn en dat hoger goed ingezien en bereikt worden.

bron volgt nog

Een interessante nieuwe invalshoek, en ik ben benieuwd of meneer Fens dat ook had voorzien.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #20 Gepost op: februari 10, 2009, 09:16:56 am »

quote:

Laodicea schreef op 10 februari 2009 om 01:02:
[...]

Wat een heerlijke dhimmi. :P


Toch is meneer Fens niet zo'n dhimmi:

quote:

Stijn Fens (1966) deed Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam met als hoofdvak Italiaans. Hij werkt sinds 1990 bij de KRO, eerst als verslaggever bij Kruispunt TV en later als eindredacteur van Tussen Hemel en Aarde en Soeterbeeck. Als Vaticaankenner deed hij voor RKK- en KRO-televisie onder meer verslag van de begrafenis van Johannes Paulus II en de keuze van Joseph kardinaal Ratzinger tot paus. Naast zijn werk in Rome is hij eindredacteur van het RKK-tv-programma Urbi @ Orbi.

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #21 Gepost op: februari 10, 2009, 12:27:18 pm »

quote:

drentenaar schreef op 10 februari 2009 om 00:43:
[...]

Alsjeblieft zeg, bewaar me! Het aantal van 6 miljoen omgekomen joden is al vastgesteld bij het proces van Neurenberg in 1946 en komt niet uit de koker van 'geallieerden', maar uit getuigenverklaringen van Nazileiders zelf. De namen van de zes miljoen zijn zelfs bekend!

In het 'holocaust-memorial' Yad Vashem nabij Jeruzalem kun je de complete naamlijst inzien!!!
De namen worden daar in één huiveringwekkende cadans voorgelezen, het eind is nimmer in zicht!

Ook de bureaucratische organisator van de holocaust, Adolf Eichmann, bevestigde bij zijn befaamde proces in Israël in 1962 zonder blikken en blozen het aantal van 6 miljoen.
Dat getal is ook eind 1944 aan Adolf Hitler gerapporteerd, deze was uiterst teleurgesteld, dat het er niet meer waren!
Het ging toch om de 'Endlösung der Judenfrage'?

Doorleuteren over zgn. 'neutraal' onderzoek vind ik derhalve uiterst bedenkelijk!

Zodra wij vraagtekens gaan zitten, zoals Mirt beoogt, begeven wij ons op een m.i. uiterst bedenkelijk hellend vlak!!!
Dat wist ik echt niet hoor, ben ik dan aan het doorleuteren? Bedankt voor de informatie. Ik had dat nodig, want die site (ik zal nog eens zoeken) kwam echt heel neutraal over.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #22 Gepost op: februari 10, 2009, 04:08:39 pm »

quote:

mirt schreef op 10 februari 2009 om 12:27:
Ik had dat nodig, want die site (ik zal nog eens zoeken) kwam echt heel neutraal over.

Beste Mirt,
pas a.u.b. heel erg op voor sites die zich zelf als 'neutraal' aandienen.  
Wie echt 'neutraal' is zegt dat nl. niet van zich zelf!
Zo'n aanduiding kan enkel door anderen aan je worden gegeven! :)

Bedenk: ook pedo-sites maken hardnekkig gebruik van de aanduiding 'neutraal'!
Maar je wordt grandioos verneukt waar je zelf bij staat!!!  :(

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #23 Gepost op: februari 10, 2009, 04:17:52 pm »
het stond er niet bij dat het neutraal was, dat was mijn indruk.

Ik vond vandaag wel iets van een onderzoek van begin vorig jaar, maar als ik met google naar die onderzoeker zoek dan kom ik op 'verdachte' sites uit.

Dus ga ik er maar vanuit dat je gelijk hebt.

Maar het onderwerp is voor mij wel belangrijk, ik zou er toch graag meer over willen weten. Ik krijg dan wel gelijk het gevoel dat ik 'verdacht' ben, maar dat ben ik ook weer in het land van m'n man als ik zelf niet weet waar ik mijn informatie op grondt. Vandaar. Verder niks.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #24 Gepost op: februari 10, 2009, 08:40:28 pm »

quote:

mirt schreef op 10 februari 2009 om 16:17:
Het onderwerp is voor mij wel belangrijk, ik zou er toch graag meer over willen weten.
Ik krijg dan wel gelijk het gevoel dat ik 'verdacht' ben, maar dat ben ik ook weer in het land van m'n man als ik zelf niet weet waar ik mijn informatie op grondt. Vandaar. Verder niks.

Ga gerust je gang, mirt!

Op internet kun je ook nog wel een aantal 'neutrale' websites aantreffen,  waarin
beweerd wordt dat de aarde zo plat is als een pannenkoek!
Minstens enkele miljoenen mensen nemen deze sites serieus!
Mag van mij, daar doe je geen mens kwaad mee ...  ;)

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #25 Gepost op: februari 10, 2009, 09:03:40 pm »
Mijn vorige post klopte trouwens niet helemaal.
Ik wil het voor mezelf weten, in het land van m'n man wordt ik volgens hem al opgepakt als ik de discussie begin, dus vertellen waar ik mijn informatie op grond is helemaal niet aan de orde.

Van een heel andere orde, maar er is in Nederland volgens mij best een behoorlijk taboe op als je net als ik onschuldig iets schrijf over de aantallen. Aan de ene kant snap ik dat wel, maar aan de andere kant lijkt het wel of je banggemaakt wordt als je alleen al afvraagt of er misschien ìets waar is van berichten dat de aantallen niet helemààl kloppen. (dus: afvragen, misschien, iets, niet helemaal...) Dan lijkt het erop dat je banggemaakt kan worden en dan werk je het toch in de hand dat mensen uit arabische landen denken dat wij 'blind' zijn voor de feiten?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #26 Gepost op: maart 04, 2009, 09:30:16 am »
In Trouw staat vandaag een interessant verhaal: Pius X: het gif en de ketterse paus
Ik ben wel benieuwd of de feitelijkheden in dit verhaal kloppen of niet...

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #27 Gepost op: maart 04, 2009, 10:32:44 am »
Op verzoek van Pooh de zaak wat ingekort:

quote:

Mezzamorpheus schreef op 04 maart 2009 om 09:30:
In Trouw staat vandaag een interessant verhaal: Pius X: het gif en de ketterse paus
Ik ben wel benieuwd of de feitelijkheden in dit verhaal kloppen of niet...

Vet gedrukt wat volgens mij feitelijk NIET klopt:

Paus Benedictus haalt met priester- broederschap Pius X niet alleen Holocaust- ontkenner Williamson binnen, maar ook diens collega Tissier. Die vindt Benedictus' boeken 'ketters'.  

[...]

In de onderhandelingen over het opnieuw opnemen van de broederschap binnen de rk kerk is het erkenen van de besluiten en uitgangspunten van Vaticanum II essentieel.  Vreemd genoeg heeft het Vaticaan deze erkenning niet als voorwaarde gesteld voor het opheffen van de excommunicatie van vier Pius X bisschoppen. Pas na de commotie over het toelaten van Richard Williamson, die de Holocaust ontkent, kwam het Vaticaan met deze voorwaarde.

Met bisschop Bernard Tissier de Mallerais heeft het Vaticaan iemand binnengehaald die de fundamentele afspraken over de rol van de leek en de modernisering van de liturgie niet erkent. In een artikel in Trouw toonde de Vlaming Dirk Verhofstadt, auteur van een boek over Pius XII en de joden, afgelopen zaterdag aan dat Bernard Tissier de Mallerais wat antisemitisme betreft nog een graad erger is dan Richard Williamson.

[...]

„Er is niet een einde gekomen aan de rk kerk door de activiteiten van paus Paulus VI of Johannes Paulus II, zoals vele Lebfèvrianen denken. Deze mijnheer Tissier de Mallerais staat niet ver van deze paranoïde gedachte. De leden van de tot voor kort geëxcommuniceerde groep van de priesterbroederschap Pius X vinden zeker paus Johannes Paulus II een verderfelijke man omdat hij de interreligieuze dialoog is aangegaan, in Assisi bijvoorbeeld. Zij hebben een zeer smalle interpretatie van het woord van kerkvader Cyprianus, ’dat buiten de kerk geen heil is’.”

Van Geest: „Toen paus Benedictus de excommunicatie van deze priesterbroederschap ophief, moet hij hebben gedacht dat hun opname in het grote verband van de wereldkerk wellicht een eerste stap tot hun genezing zou zijn. Een gedachte die door kerkvader Augustinus geïnspireerd is: het grote omvat het kleine en neemt het liefdevol op. Maar misschien is er te weinig onderkend dat ’het kleine’, in dit geval de priesterbroederschap, moet hebben gedacht ‘het grote’ wel eens even te gaan omvatten. Hun mentaliteit lijkt me een levensgevaarlijk virus in het lichaam van de kerk.”

[...]

Nu hij paus is en bijzondere gaven heeft, benut hij die niet. Hij doet niets voor de kerk. Hij zit er een jaar, en hij heeft niks gedaan!

[...]

Na de ophef over Williamson heeft het Vaticaan als voorwaarde voor verdere toenadering tot de broederschap erkenning van Vaticanum II  als eis gesteld. De kans dat die er ook komt, is klein. Want, zegt Tissier, het concilie ademt de geest van het ’Duitse idealisme’ – het bewijs dat de uitkomsten ervan niet ’katholiek’ kunnen zijn. „Op een dag wist de kerk Vaticanum II uit, dan praat ze er niet meer over, ze moet het vergeten. Daar zou ze wijs aan doen.

[...]

De minister opereert in het voetspoor van bondskanselier Angela Merkel, die eerder de paus op de vingers tikte voor zijn toenadering tot Pius X en tot Williamson in het bijzonder. Ook de top van de Duitse rk geestelijkheid loopt voorop in het protest tegen de pauselijke stap. De Duitse gevoeligheid is begrijpelijk: de paus is een Duitser en de Holocaust is een zwarte bladzijde in de Duitse geschiedenis. In uitingen van priesterbroederschap Pius X wemelt het van de antisemitische teksten; ze worden de laatste week van PiusX-websites gehaald, maar nog  niet herroepen.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2009, 10:47:47 am door rkdiak »
So sue me!

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #28 Gepost op: maart 04, 2009, 03:09:41 pm »
Ik wordt zo moe van al die overdreven aandacht van oa Trouw over dit onderwerp. En dan ook nog eens keer op keer bol van de halve waarheden en hele leugens. Ze hadden er bij Trouw beter een Williamson jubeljaar van kunnen maken in plaats van een Calvijn jubeljaar.

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #29 Gepost op: maart 04, 2009, 03:16:43 pm »

quote:

rkdiak schreef op 04 March 2009 om 10:32:
Op een dag wist de kerk Vaticanum II uit, dan praat ze er niet meer over, ze moet het vergeten. Daar zou ze wijs aan doen.
In het artikel was dit een citaat van Tissier, bedoel je hiermee dat Tissier onzin kletst of dat Trouw hem verkeerd heeft geciteerd? In het eerste geval lijkt me namelijk niet dat Trouw dit anders had moeten of kunnen doen.
Bombus terrestris Reginae

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #30 Gepost op: maart 04, 2009, 04:35:31 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 04 maart 2009 om 15:16:
[...]


In het artikel was dit een citaat van Tissier, bedoel je hiermee dat Tissier onzin kletst of dat Trouw hem verkeerd heeft geciteerd? In het eerste geval lijkt me namelijk niet dat Trouw dit anders had moeten of kunnen doen.

Ik heb de tekst in eerste instantie gelezen vanuit: heeft de schrijver van het artikel onzin gepraat?

Maar vervolgens zag ik dat in de citaten ook onzin zat, dus die heb ik ook aangegeven.

Voor de volledige verantwoording:

1. Vetgedrukt = onwaar
2. Als een citaat vetgedrukt is, dan is dat omdat die uitspraak onwaar is. Ik weet niet of het citaat op zich correct geciteerd is.
3. Als iets NIET vetgedrukt is, wéét ik niet of het onwaar is. Zo heb ik het hier relevante boek van Ratzinger uit 1968 niet gelezen, dus ik heb geen idee of hij daarin ketterse uitspraken deed.
So sue me!

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #31 Gepost op: maart 04, 2009, 04:50:27 pm »
wat zijn ketterse uitspraken

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #32 Gepost op: maart 04, 2009, 05:08:28 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 04 maart 2009 om 16:50:
wat zijn ketterse uitspraken
uitspraken die strijdig zijn met het katholieke geloof
So sue me!

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #33 Gepost op: maart 05, 2009, 09:01:54 am »

quote:

rkdiak schreef op 04 maart 2009 om 10:32:De minister opereert in het voetspoor van bondskanselier Angela Merkel, die eerder de paus op de vingers tikte voor zijn toenadering tot Pius X en tot Williamson in het bijzonder. Ook de top van de Duitse rk geestelijkheid loopt voorop in het protest tegen de pauselijke stap. De Duitse gevoeligheid is begrijpelijk: de paus is een Duitser en de Holocaust is een zwarte bladzijde in de Duitse geschiedenis. In uitingen van priesterbroederschap Pius X wemelt het van de antisemitische teksten; ze worden de laatste week van PiusX-websites gehaald, maar nog  niet herroepen.


Het viel me op dat je dat stukje over de Duitse gevoeligheid vet hebt gemaakt.

Ik vind de Duitse gevoeligheid heel begrijpelijk, alleen niet om de redenen die erachter vermeld zijn.

Ik zat me dus af te vragen waarom je die woorden hebt gemarkeerd.
 :)  Vertel!

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #34 Gepost op: maart 05, 2009, 11:52:50 am »

quote:

Mellon schreef op 05 maart 2009 om 09:01:
[...]


Het viel me op dat je dat stukje over de Duitse gevoeligheid vet hebt gemaakt.

Ik vind de Duitse gevoeligheid heel begrijpelijk, alleen niet om de redenen die erachter vermeld zijn.

Ik zat me dus af te vragen waarom je die woorden hebt gemarkeerd.
 :)  Vertel!

Ik vind de Duitse gevoeligheid op grond van de feiten (want ik zou alleen de feitelijke onjuistheden markeren, niet mijn mening geven) echt rationeel niet verklaarbaar. Wat de journalist hier doet is een verbinding leggen die er niet is, met een vrij suggestieve formulering. En wel hierom: De holocaust is mede geboren uit "volksdenken". Rationeel zou zijn dat Duitsers (en anderen) uit de holocaust de les hadden geleerd daar eens mee op te houden. Er kan geen "volks-schuld" zijn, en DUS kan er geen zwaardere verantwoordelijkheid op de paus rusten, simpelweg omdat hij Duitser is.

Persoonlijk verdenk ik daarenboven de journalist er van te zoeken naar een mogelijkheid om het gevoel: paus = duitser = fout, over te brengen. Maar dat kan ik niet bewijzen, en heb ik dus niet mee laten wegen bij het vet maken.
So sue me!

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #35 Gepost op: maart 11, 2009, 05:24:23 pm »
Zijne Heiligheid paus Benedictus XVI schijnt in een brief (gedateerd op 10-3) opheldering te geven over de kwestie. De brief is verstuurd naar alle katholieke bisschoppen. Zodra ik de brief ergens kan vinden zal ik hem plaatsen.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
mgr Williamson en de holocaust
« Reactie #36 Gepost op: maart 14, 2009, 10:08:33 pm »
Zoals afgesproken:

Integrale versie brief paus aan bisschoppen in zaak Williamson

Geplaatst door Theo Borgermans op vrijdag 13 maart 2009 om 18:00u (Bron: RKK)

VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - RKnieuws.net publiceert de brief die paus Benedictus XVI aan de bisschoppen schreef naar aanleiding van de zaak Williamson.

Dierbare medebroeders in het Bisschopsambt!

De opheffing van de excommunicatie van de vier bisschoppen die in 1988 zonder mandaat van de Heilige Stoel door aartsbisschop Lefebvre zijn gewijd, heeft om veelsoortige redenen zowel binnen als buiten de Katholieke Kerk geleid tot een discussie van een heftigheid die we sinds lange tijd niet meer hebben meegemaakt. Veel bisschoppen waren zeer ontdaan over een gebeurtenis, die zich onverwacht voordeed en nauwelijks positief in te passen was in de vragen en opgaven van de Kerk vandaag. Ook al waren veel herders en gelovigen bereid de wil tot verzoening van de paus in principe positief te waarderen, toch stond daar tegenover de vraag naar de gepastheid van zo’n gebaar in het licht van de werkelijk urgente kwesties van het geloofsleven in onze tijd. Verschillende groeperingen daarentegen beschuldigden de paus er openlijk van terug te willen keren naar de tijd van voor het Concilie en een lawine van protesten werd ontketend, waarvan de bitterheid wonden blootlegde, die verder gaan dan die van dit ogenblik. Daarom voel ik mij genoodzaakt tot U, dierbare medebroeders, een verhelderend woord te richten dat moet bijdragen de redenen te verstaan die mij en de bevoegde instellingen van de Heilige Stoel tot deze stap gebracht hebben. Ik hoop op deze wijze bij te dragen tot vrede in de Kerk.

Een tegenslag die ik niet kon voorzien was dat de zaak Williamson de opheffing van de excommunicatie overschaduwde. Het stille gebaar van barmhartigheid tegenover vier geldig doch niet rechtmatig gewijde bisschoppen leek plotseling iets heel anders: het afwijzen van de joods-christelijke verzoening, het terugnemen van wat het Concilie in deze zaak tot weg van de Kerk heeft verklaard. Op deze manier verkeerde een uitnodiging tot verzoening met een afgescheiden kerkelijke groep in het tegendeel: een schijnbare terugkeer op alle stappen van verzoening tussen christenen en joden, die sinds het Concilie zijn gezet; het begeleiden en verder brengen van die verzoening is vanaf het begin een doelstelling van mijn theologische werk geweest. Dat deze overlapping van twee tegengestelde processen heeft plaatsgevonden en zowel de vrede tussen christenen en joden alsook de vrede in de Kerk tijdelijk heeft verstoord, kan ik alleen maar ten diepste betreuren. Ik heb vernomen dat het aandachtig volgen van de op internet beschikbare berichtgeving het mogelijk gemaakt zou hebben op tijd kennis te nemen van het probleem. Ik heb daarvan geleerd dat wij bij de Heilige Stoel in de toekomst opmerkzamer moeten zijn op deze informatiebron. Bedroefd ben ik over het feit dat ook katholieken, die eigenlijk beter hadden kunnen weten, meenden met gretige vijandigheid mij te moeten aanvallen. Des te dankbaarder ben ik de joodse vrienden die geholpen hebben het misverstand snel uit de wereld te helpen en de sfeer van vriendschap en vertrouwen te herstellen die – zoals ten tijde van paus Johannes Paulus II – ook gedurende de gehele tijd van mijn pontificaat heeft bestaan en Goddank voortduurt.

Een ongelukkig feit, dat ik oprecht betreur, bestaat hierin dat de grenzen en de reikwijdte van de maatregel van 21 januari 2009 bij de bekendmaking ervan niet duidelijk genoeg zijn aangegeven. Excommunicatie treft personen, geen instellingen. Een bisschopswijding zonder pauselijke opdracht brengt het gevaar van een schisma met zich mee, omdat deze de eenheid van het College van bisschoppen met de paus in twijfel trekt. De Kerk moet daarom reageren met de zwaarste straf, excommunicatie, en wel om de gestraften tot berouw te brengen en terug te roepen tot de eenheid. Twintig jaar na de wijding is dit doel helaas nog altijd niet bereikt. Het opheffen van de excommunicatie dient hetzelfde doel als de straf zelf: de vier bisschoppen nogmaals uitnodigen tot terugkeer. Dit gebaar was mogelijk nadat de betrokkenen hun principiële erkenning van de paus en zijn gezag als herder hadden uitgesproken, zij het met een voorbehoud wat betreft de gehoorzaamheid aan zijn leergezag en aan dat van het Concilie. Daarmee kom ik terug bij het onderscheid tussen persoon en instelling. De opheffing van de excommunicatie was een maatregel op het terrein van de kerkelijke discipline: de personen werden bevrijd van de gewetenslast van de zwaarste kerkelijke straf. Het leerstellige terrein moet van dit disciplinaire niveau worden onderscheiden. Dat de Broederschap van St. Pius X geen canonieke status in de Kerk heeft, berust in feite niet op disciplinaire, doch op leerstellige gronden. Zolang de Broederschap geen canonieke status in de Kerk heeft, zolang oefenen ook de ambtsdragers ervan geen rechtmatige ambten in de Kerk uit. Er moet dus onderscheid worden gemaakt tussen het disciplinaire niveau dat de personen als personen betreft, en het leerstellige niveau, waarbij ambt en instelling aan de orde zijn. Om het nogmaals te zeggen: zolang de leerstellige vragen niet opgehelderd zijn, heeft de Broederschap geen canonieke status in de Kerk en oefenen de ambtsdragers ervan, ook al zijn ze vrij van kerkelijke straf, geen ambten in de Kerk rechtmatig uit.

Met het oog op deze situatie ben ik voornemens de Pauselijke Commissie ‘Ecclesia Dei’, die sinds 1988 bevoegd is voor gemeenschappen en personen die, afkomstig uit de Broederschap St. Pius X of soortgelijke groeperingen, terug willen keren in de volledige gemeenschap met de paus, in de toekomst te verbinden met de Congregatie voor de Geloofsleer. Zo moet duidelijk worden dat de thans te behandelen problemen wezenlijk van leerstellige aard zijn en bovenal de aanvaarding van het Tweede Vaticaans Concilie en het postconciliaire leergezag van de pausen betreffen. De collegiale instellingen waarmee de Congregatie de voorkomende vragen behandelt (in het bijzonder de vaste vergadering van kardinalen op woensdag en de een- tot tweejarige plenaire bijeenkomsten) garanderen dat de prefecten van verschillende Romeinse Congregaties en het wereldepiscopaat bij de te nemen beslissingen betrokken worden. Men kan het leergezag van de Kerk niet in het jaar 1962 bevriezen – dat zal de Broederschap geheel duidelijk moeten zijn. Maar sommige van degenen die zich op de voorgrond plaatsen als grote verdedigers van het Concilie, moet ook in herinnering worden gebracht dat het Tweede Vaticaans Concilie de hele geschiedenis van het leergezag in zich draagt. Wie gehoorzaam wil zijn aan het Concilie, moet het geloof van eeuwen aanvaarden en mag de wortels van waaruit de boom leeft niet afsnijden.

Ik hoop, dierbare medebroeders, dat hiermee zowel de positieve betekenis alsook de grens van de maatregel van 21 januari 2009 opgehelderd is. Maar nu blijft de vraag: Was het nodig? Had het werkelijk prioriteit? Zijn er niet heel veel belangrijkere zaken? Natuurlijk zijn er belangrijkere en meer dringende zaken. Ik denk dat ik de prioriteiten van mijn pontificaat in mijn toespraak bij het begin ervan duidelijk heb gemaakt. Wat ik toen gezegd heb blijft onveranderlijk mijn richtlijn. De eerste prioriteit voor de opvolger van Petrus heeft de Heer op niet mis te verstane wijze bepaald in de zaal van het laatste Avondmaal: “Versterk op uw beurt uw broeders” (Lc 22,32). Petrus zelf heeft in zijn eerste brief deze prioriteit opnieuw geformuleerd : “Weest altijd bereid tot verantwoording aan alwie u rekenschap vraagt van de hoop die in u leeft” (1 Pe 3,15). In onze tijd, waarin het geloof in grote delen van de wereld dreigt uit te doven als een vlam die geen voeding meer krijgt, is het de allereerste prioriteit God aanwezig te stellen in deze wereld en voor de mensen de weg naar God te openen. Niet naar zomaar een god, maar naar de God die op de Sinaï gesproken heeft; naar de God wiens gelaat wij herkennen in de Liefde tot het uiterste toe (Joh 13,1): in Jezus Christus, die gekruisigd en verrezen is. Het eigenlijke probleem van dit moment in de geschiedenis is dat God voor de mensen achter de horizon verdwijnt en dat met het uitdoven van het licht dat van God komt, de mensheid wordt getroffen door een totaal gebrek aan oriëntatie, waarvan we de vernietigende werking steeds meer te zien krijgen.

De mensen tot God brengen, de in de Bijbel sprekende God, is de hoogste en fundamentele prioriteit van de Kerk en van de opvolger van Petrus in deze tijd. Daaruit volgt dan vanzelf dat het ons om de eenheid van de gelovigen moet gaan. Hun onenigheid – hun onderlinge tegenstellingen – maakt het spreken over God immers twijfelachtig. Daarom is het streven naar gemeenschappelijk geloofsgetuigenis door christenen – de oecumene – bij de hoogste prioriteit ingesloten. Daarbij komt de noodzaak voor allen die in God geloven om samen naar vrede te zoeken, proberen nader tot elkaar te komen, om zo in de verscheidenheid van hun godsbeeld toch gezamenlijk in de richting van de bron van het Licht te gaan – de interreligieuze dialoog. Wie God verkondigt als Liefde tot het uiterste toe moet getuigen van de liefde: de lijdenden in liefde toegedaan zijn, haat en vijandschap afwijzen – de sociale dimensie van het christelijk geloof, waarover ik in de encycliek Deus Caritas est gesproken heb.

Als dus de strijd om het geloof, om de hoop en om de liefde in de wereld op dit moment (en altijd, in verschillende vormen) voor de Kerk de ware prioriteit vormt, dan behoren de kleine en middelgrote pogingen tot verzoening daar ook bij. Dat het stille gebaar van een uitgestoken hand tot veel spektakel en juist tot het tegendeel van verzoening heeft geleid, moeten we onder ogen zien. Maar nu vraag ik toch: Was en is het werkelijk verkeerd ook hier de broeder tegemoet te komen “die iets tegen u heeft” en verzoening te zoeken (vgl. Mt 5,23 vlg.). Moet niet ook de burgermaatschappij proberen radicalisering te voorkomen, de mogelijke aanhangers – indien enigszins mogelijk – weer te in te voegen in de grote vormende krachten van het maatschappelijk leven, om inkapseling en alle gevolgen van dien te vermijden? Kan het helemaal verkeerd zich in te zetten voor het ontspannen van krampachtigheid en opheffen van vernauwing, en ruimte te geven aan datgene wat positief is en zich in het geheel laat invoegen? Ik heb zelf in de jaren na 1988 gezien hoe door de terugkeer van gemeenschappen die zich eerder van Rome hadden afgescheiden, het geestelijke klimaat daar veranderde; hoe door de thuiskomst in de grote, brede en gemeenschappelijke Kerk eenzijdigheid werd overwonnen en krampachtigheid ontspannen, zodat daar positieve krachten voor het geheel vrijkwamen. Kunnen wij onverschillig staan tegenover een gemeenschap met 491 priesters, 215 seminaristen, zes seminaries, 88 scholen, twee universitaire instituten, 117 broeders en 164 zusters? Moeten we die werkelijk maar rustig verder van de Kerk laten afdrijven? Ik denk bijvoorbeeld aan die 491 priesters. We weten niet hoe complex hun motivatie is. Maar ik denk dat zij niet voor het priesterschap zouden hebben gekozen als er niet bij hen, afgezien van enkele vreemde of zieke geesten, sprake was geweest van liefde tot Christus en de wil Hem, en met Hem de levende God, te verkondigen. Moeten we hen eenvoudigweg als vertegenwoordigers van een radicale randgroepering uitsluiten van het streven naar verzoening en eenheid? Hoe zal dat uitpakken?

Zeker, wij hebben al lange tijd, en wederom bij deze gelegenheid, veel wanklanken gehoord van de kant van vertegenwoordigers van deze gemeenschap – hoogmoed en betweterij, zich vastbijten in eenzijdigheden, enz. Daar moet ik waarheidshalve aan toevoegen dat ik ook een heel aantal ontroerende dankbetuigingen heb ontvangen, waarbij mensen hun hart lieten spreken. Maar moet de grote Kerk ook niet grootmoedig kunnen zijn in de wetenschap dat ze een lange adem heeft, in de wetenschap van de belofte die haar is gedaan? Moeten wij als ware opvoeders niet heel wat kwaads kunnen verdragen en ons inspannen mensen rustig weg te voeren uit hun eenzijdigheid? En moeten we niet toegeven dat ook in kerkelijke kringen wanklanken te horen zijn? Dikwijls krijgt men de indruk dat onze samenleving tenminste één groep nodig heeft die men geen tolerantie behoeft te betonen, waarop men rustig vol haat los kan trekken. En wie het waagt die groep te benaderen – in dit geval de paus – verliest zelf ook het recht op tolerantie en mag zonder schroom of terughoudendheid met haat overladen worden.

Dierbare medebroeders, in de dagen dat ik het idee kreeg deze brief te schrijven, gebeurde het toevallig dat ik in het priesterseminarie van Rome de tekst van Galaten 5,13-15 moest uitleggen en becommentariëren. Ik was verbaasd hoe rechtstreeks deze tekst spreekt over het huidige moment: “Misbruik de vrijheid niet als voorwendsel voor de zelfzucht. Integendeel, dient elkander door de liefde. Want de hele wet is vervat in dit ene woord: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Maar als ge elkaar blijft bijten en klauwen, vrees ik dat ge elkaar in het eind zult verslinden.” Ik had altijd de neiging deze zin te beschouwen als een van de retorische overdrijvingen die we af en toe bij de heilige Paulus vinden. In zeker opzicht is dat ook wel mogelijk. Maar helaas bestaat dat “bijten en klauwen” ook vandaag in de Kerk, als uitdrukking van een slecht begrepen vrijheid. Is het verwonderlijk dat wij ook niet beter zijn dan de Galaten? Dat we op zijn minst worden bedreigd door dezelfde bekoringen? Dat wij het juiste gebruik van de vrijheid steeds opnieuw moeten leren? En dat we steeds opnieuw de hoogste prioriteit moeten leren: de liefde? Op de dag dat ik daarover moest spreken in het priesterseminarie werd in Rome het feest gevierd van de Madonna della Fiducia – Onze Lieve Vrouw van het Vertrouwen. Inderdaad, Maria leert ons vertrouwen. Zij leidt ons tot haar Zoon, in wie wij allemaal ons vertrouwen mogen stellen. Hij zal ons leiden – ook in turbulente tijden. Zo wil ik tot slot mijn hartelijke dank uitspreken aan de vele bisschoppen die mij in deze tijd roerende tekenen van vertrouwen en genegenheid hebben geschonken, maar bovenal dank ik hen voor hun gebed. Deze dank geldt ook alle gelovigen die mij in deze tijd hun onveranderde trouw aan de opvolger van de heilige Petrus hebben betoond. De Heer moge ons allen behoeden en ons leiden op de weg van de vrede. Dat is een wens die spontaan uit mijn hart opstijgt, juist aan het begin van de Veertigdagentijd, een liturgische tijd, die in het bijzonder bevorderlijk is voor de innerlijke zuivering en die ons allen uitnodigt met nieuwe hoop op te gaan naar het licht van Pasen.

Met een bijzondere apostolische zegen, verblijf ik

in de Heer Uw Benedictus PP XVI

Uit het Vaticaan, 10 maart 2009
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2009, 10:14:36 pm door Thorgrem »