Auteur Topic: Lied 462: Ja, ik verkies nu om bij U te zijn  (gelezen 19473 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Lied 462: Ja, ik verkies nu om bij U te zijn
« Gepost op: december 24, 2009, 11:40:26 am »
Modbreak:
Deze discussie is afgesplitst van: Opnieuw een scheuring???

Tekst van opwekking 462: Aan uw voeten Heer

refrein:
Aan uw voeten Heer, is de hoogste plaats;
daarom kniel ik neer bij U.
Om bij U te zijn, is de grootste eer;
daarom buig ik mij voor U.

Ja, ik verkies nu om bij U te zijn
en om naar U te luist'ren.
In plaats van altijd maar weer bezig te zijn,
kom ik nu tot U, o Heer.

-refrein-

Mijn hart verlangt er naar om samen te zijn,
hier in een plaats van aanbidding.
In geest en waarheid samen één te zijn,
in aanbidding voor U.

-refrein-

Zoals een vader die zijn kind omarmt,
ja, zo omarmt U ook mij.
U bent een Vader die vertroost en beschermt
en ik kom tot rust bij U.

quote:

Fotogravinnetje schreef op 24 december 2009 om 09:47:
In het hele lied (ik heb nu alleen een klein deel eruit geciteerd) lees je over de eigen keuze, maar niets over dat God je geroepen heeft, of dat het toch wel bijzonder is dát we bij God mogen komen. Wel mooie woorden over dat de beste plaats om te zijn aan Gods voeten is, maar dat dat eigenlijk niet kan omdat God zo heilig en wij zo zondig zijn, mis ik compleet, zelfs tussen de regels.
Hoe mooi ik het lied ook vind, gereformeerd is het zeker niet, wel arminiaans...
Oude discussie misschien, maar moet je nu werkelijk in élke tekst van élk lied evenwichtige genuanceerdheid hebben op dit punt? In de Bijbel zie je toch ook staan dat je je zowel moet bekeren als dat God voor je kiest? Dan is het toch niet zo vreemd om dan eens het ene te bezingen en dan eens het andere?
« Laatst bewerkt op: december 24, 2009, 08:17:53 pm door elle »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 24, 2009, 11:53:43 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 24 december 2009 om 11:40:
[...]

Oude discussie misschien, maar moet je nu werkelijk in élke tekst van élk lied evenwichtige genuanceerdheid hebben op dit punt? In de Bijbel zie je toch ook staan dat je je zowel moet bekeren als dat God voor je kiest? Dan is het toch niet zo vreemd om dan eens het ene te bezingen en dan eens het andere?
Als op de achtergrond Gods heiligheid en onze zondigheid meeklonk in het lied, had ik daar al minder problemen mee. Maar juist omdat ik zelfs dat mis, heb ik echt problemen met dit bewuste lied. Het is in dit lied te sterk een keuze van de mens in plaats van een roeping door God. Het gaat me hier dus niet om een eenzijdigheid, maar om een totale vertekening van onze plaats ten opzichte van God. Dat het een kwestie van gehoorzamen is als je naar God toe gaat, ontbreekt. In plaats daarvan is het bijna een gunst dat we onze dagelijkse beslommeringen aan de kant zetten en er voor kiezen om nu even naar God toe te gaan.
computerfout: een vreemde een in de byte

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2009, 05:36:16 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 24 december 2009 om 11:53:
Als op de achtergrond Gods heiligheid en onze zondigheid meeklonk in het lied, had ik daar al minder problemen mee. Maar juist omdat ik zelfs dat mis, heb ik echt problemen met dit bewuste lied. Het is in dit lied te sterk een keuze van de mens in plaats van een roeping door God. Het gaat me hier dus niet om een eenzijdigheid, maar om een totale vertekening van onze plaats ten opzichte van God. Dat het een kwestie van gehoorzamen is als je naar God toe gaat, ontbreekt. In plaats daarvan is het bijna een gunst dat we onze dagelijkse beslommeringen aan de kant zetten en er voor kiezen om nu even naar God toe te gaan.

Met het gevaar dat de discussie vertroebeld wordt door deze subdiscussie, wil ik hier toch even op ingaan. Want als de discussie op dit vlak gevoerd wordt, dan vind ik het niet verwonderlijk dat het leidt tot wederzijds onbegrip. Mezza heeft al een valide punt aangedragen dat niet alles in één lied naar voren hoeft te komen. Eén lied kan prima aspecten van de ene kant belichten, er zijn wel weer andere liederen om een evenwicht te bereiken. Daarnaast vind ik je methodologische aanpak jammer: in feite ga je met een pincet alles bijlangs om te porren of er misschien wel dwaalleer aanwezig is. Wellicht is dat ons Vrijgemaakten eigen, onze leer is al zo subtiel dat we al nodig hebben om minutieus te werk te gaan.

Om nu op mijn persoonlijke visie in te gaan: ik vind het niet alleen een mooi lied, maar ook een lied dat aansluit op de beleving van mensen:

'Aan Uw voeten Heer is de hoogste plaats, daarom kniel ik neer bij U/
Om bij U te zijn is de grootste eer, daarom buig ik mij voor U'

OK, wanneer kom je voor de troon van God? In gebed. Gebed is tijd maken voor God, bij Hem willen zijn. Je kunt dan heel erg nadruk leggen op 'ik kniel' en 'ik buig' - maar wat doe je anders in gebed?

'In plaats van altijd maar weer bezig te zijn...'

Dit sluit volgens mij heel erg aan bij de beleving van mensen. Het refereert aan een probleem dat ik vaak tegenkom: mensen zijn druk bezig met hun leven en bezigheden en vergeten tijd voor God te maken. Dit lied brengt dat probleem onder woorden en verkiest duidelijk het aanwezig zijn bij God boven allerlei menselijke activiteiten. Dat is de kracht van het lied: niet om mensen de eer te geven - want zij zijn het die God opzoeken - maar om mensen bewust te maken van de futiliteit van de dingen van alledag ten overstaan van tijd spenderen om naar God te luisteren. Het stimuleert je in je geloofsleven.

Ik kan het me voorstellen dat je het anders beleeft, maar niet dat dit lied uitgesproken Arminiaansch is of een Arminiaanse agenda heeft.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2009, 05:48:54 pm »
Ursa, daarom vind ik het persoonlijk ook een mooi lied. Volgens mij heb ik ook gezegd dat ik het een mooi lied vind. Ook heb ik aangegeven dat ik tegen eenzijdigheid in een lied an sich niet veel heb. Maar in dit lied is geen sprake van eenzijdigheid, maar van een andere verhouding tussen God en mensen dan je in de bijbel ziet. Juist als het om die verhouding gaat, zie je dat het heel erg indruist tegen hoe mensen het het liefst zien. Dat is ook het aantrekkelijke in de Arminiaanse leer. Dus als ik af ga op hoe het bij mijn beleving en de beleving van anderen aansluit, kan het prima heel ongereformeerd zijn. Wij zijn en blijven tenslotte zondige mensen, met dus ook een zondige belevingswereld. Hoe iets aansluit op de beleving kan om die reden wat mij betreft geen argument zijn om iets wel of niet te zingen. Ik vind het zelfs een reden te meer om te kijken wat er eigenlijk staat en of dat wel in overeenstemming is met wat de bijbel leert. En wat dit lied betreft ben ik ervan overtuigd geraakt dat het NIET gereformeerd is, maar Arminiaans. Ik heb in de loop der jaren er steeds meer moeite mee gekregen om dit lied te zingen. Niet omdat het niet bij mijn belevingswereld aan zou sluiten, maar juist omdat het indruist tegen hoe ik God en mijn verhouding tot God heb leren kennen in de bijbel

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 24, 2009, 07:57:30 pm »
* elle is het mbt dat lied vooral eens met Fotogravinnetje. Maar aan de andere kant zijn mensen egocentrische wezens, en is de tekst soms behoorlijk raak. Het sluit aan bij wat je beleeft. En als je het zo beleeft, ben je nog niet meteen een Arminiaan. Sterker nog, het is prima te zingen als falende zondaar, zonder Arminiaanse bijbedoelingen, imho.
De psalmen zijn soms ook geschreven vanuit oogpunt van een falende zondaar en niet vanuit een goed gereformeerde dogmatiek. Zolang iemand geen problemen heeft met het zingen van de psalmen, zie ik niet in waarom diegene wel ernstige problemen zou hebben met dit lied.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2009, 07:58:15 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 24, 2009, 09:20:51 pm »
Ik vindt Psalm 84 mooier, maar volgens mij zeggen beide liederen redelijk hetzelfde. Ook Psalm 84 heeft geen enkele aandacht voor de zondigheid van de mens, enkel voor het verlangen om bij God te mogen zijn.

Of zie ik een fundamenteel verschil tussen die twee liederen over het hoofd?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2009, 10:21:37 pm »
Ik zie wel een verschil in grondhouding, ja. "Ik verkies nu" is wel iets anders als "Ik verlang ernaar om". Ook heeft psalm 84 het over

quote:

Gelukkig wie bij u hun toevlucht zoeken,
met in hun hart de wegen naar u
en

quote:

aan wie onbevangen op weg gaan
en

quote:

gelukkig de mens die op u vertrouwt.
waardoor het niet alleen bij de 'ik' blijft en het ook duidelijker is dan in opw. 462 dat er wel geloof/vertrouwen voor nodig is om bij God te komen. En zelfs dan is psalm 84 een stuk voorzichtiger in het claimen van Gods liefde voor de 'ik'. Let maar eens op: psalm 84 heeft het over 'van verlangen smacht mijn ziel', ' mijn hart en mijn lijf roepen om', maar zodra het gaat om het bij God zijn, wordt het opeens algemeen 'gelukkig wie wonen in Uw huis', 'Gelukkig wie bij u hun toevlucht zoeken', 'wie onbevangen op weg gaan', 'de mens die op u vertrouwt'. Dat is een heel wat ootmoediger, nederiger houding dan uit lied 462 spreekt.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2009, 10:58:07 pm »
Hmmm. 'Onbevangen' heeft (in mijn beleving iig) een hoop te maken met vertrouwen, 'op weg gaan' betekend dat je er nog niet bent, en knielen is een houding van nederigheid.

Psalm 84 brengt dat zonder meer allemaal beter onder woorden, lied 462 is een stuk korter en 'simpeler'. Als je liever Psalm 84 zingt ben ik het helemaal met je eens, dat lied 462 een bepaalde populariteit heeft om het feel-good gehalte wil ik ook wel geloven. Maar om dat er een wezenlijk andere grondhouding achter zit zie ik toch echt niet.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 24, 2009, 11:13:49 pm »
"ík verkies nu om bij u te zijn" heeft helemaal NIETS te maken met het voor of tegen God kiezen, maar is een lied voor de stille tijd. Tijd die je doorbrengt met God tijdens het bijbel lezen en bidden. Een lied die een christen zingt om tijd te besteden aan de relatie met God. De tekst zegt dus dat de christen op dat moment verkiest speciale apart gezette tijd voor Hem te maken. Dat is nix arminiaans. De persoon is al christen, verkeerd al in de nabijheid, zijn of haar leven lang en wil louter uitdrukken die behoefte te hebben voor dat speciale moment...
« Laatst bewerkt op: december 24, 2009, 11:35:19 pm door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 25, 2009, 12:03:11 pm »
Een egocentrische psalm is imho psalm 22. Draait allemaal om de schrijver en hoe zielig hij is.
Mijn parafrase:

God, waarom heb je mij verlaten?
Nu ben ik een bespotting!
God, waarom luister je niet?
Nu lacht iedereen mij uit.

Vroeger gaf u nog om mij.
Nu ben ik het mikpunt van de stad.
God, kom me nou eens helpen.
Er blijft niets van me over zo.

Ik zal God prijzen. Hij geeft om misbaksels.
Ik en mijn gezin, wij zullen God prijzen. Hij geeft om kneuzen.
Hij zorgt voor misbaksels en kneuzen, dus zal ik Hem dienen.
En eens zal heel de aarde Hem eren. Ook de koningen, ook de machtigen. Want God is koning.

De psalm staat bol van zelfmedelijden, verwijten aan God, chantage (als ik God dien, zal Hij mij dienen) en wraak (ooit zal Hij iedereen laten weten wie Hij is).

Maar over opwekking 462:
Bij nader inzien vind ik het denk ik meer passen bij de dagelijkse bekering. En dan maakt het het ineens een heel gereformeerd lied. Het houden van stille tijd, het bezoeken van de kerk op zondag, het zijn keuzen. Keuzen die je maakt omdat je weet dat het goede keuzen zijn, ook al is je bed lekker warm en ben je nog moe.
Er is geen reden om aan te nemen dat de keuze waar het lied het over heeft (ik verkies nu ...) de keuze om christen te worden is. Het lijkt me waarschijnlijker dat het lied het heeft over de keuze metterdaad invulling te geven aan wat dat is, christen zijn. Dagelijkse herorientatie op Christus.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2009, 12:04:09 pm door elle »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 25, 2009, 01:04:31 pm »

quote:

elle schreef op 25 december 2009 om 12:03:
[...]

Maar over opwekking 462:
Bij nader inzien vind ik het denk ik meer passen bij de dagelijkse bekering. En dan maakt het het ineens een heel gereformeerd lied. Het houden van stille tijd, het bezoeken van de kerk op zondag, het zijn keuzen. Keuzen die je maakt omdat je weet dat het goede keuzen zijn, ook al is je bed lekker warm en ben je nog moe.
Er is geen reden om aan te nemen dat de keuze waar het lied het over heeft (ik verkies nu ...) de keuze om christen te worden is. Het lijkt me waarschijnlijker dat het lied het heeft over de keuze metterdaad invulling te geven aan wat dat is, christen zijn. Dagelijkse herorientatie op Christus.
Juist als je het voor stille tijd zou gebruiken, zou een ootmoediger houding passen. Het besef dat je zonder Christus niet eens bij God kunt komen, dat we van onszelf het recht om bij God te komen verspeeld hebben, dat het pure genade is dat we bij God mogen komen, mis ik echt heel erg in dat lied. En daarmee mis ik ook de diepe dankbaarheid dat je je uberhaupt tot God mag richten, dat God dat toch mogelijk gemaakt heeft. Dat kun je natuurlijk wel zelf invullen, maar het staat niet in het lied.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 25, 2009, 01:08:31 pm »
Boeie

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 25, 2009, 01:21:16 pm »

quote:

Zeker wel. Het hoort wel bij de kern van ons geloof, weet je. Want als wij niet zo zondig geweest waren, had Christus niet hoeven komen om te sterven aan het kruis. Sterker nog: dat had Hij nu ook niet gehoeven, want God had ons allemaal in de shit kunnen laten zakken. En dat besef mis ik vaak bij christenen in het algemeen, en dat mis ik ook in heel sterk in dit lied. Je kunt nu eenmaal het bij God komen en je eigen verdorvenheid niet loskoppelen van elkaar. Bij God komen zonder die erkenning dat je daar helemaal geen recht op hebt, is net zoiets als bij de koningin op bezoek komen nadat ze je gratie verleend heeft en doen alsof je nooit iets verkeerd gedaan hebt

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 25, 2009, 01:43:06 pm »
Bij het woord ´opwekking´ krijg ik al jeuk op niet nader te specificeren plaaten.  :r
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 25, 2009, 01:57:06 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 25 december 2009 om 13:43:
Bij het woord ´opwekking´ krijg ik al jeuk op niet nader te specificeren plaaten.  :r

Idd, waar is die goede oude tijd dat er gewoon psalmen op hele noten gezongen werden? Of beter, gregoriaans.

Opwekking gaat er bij mij niet in.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 25, 2009, 01:58:09 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 25 december 2009 om 13:43:
Daar bestaan tegenwoordig pillen voor!! Gelukkig kent trouwens ook de RKK charismatische bewegingen... Anders zou ik zelf misschien jeuk krijgen...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 25, 2009, 02:07:52 pm »
ik bespeur hier en daar de geest van janus

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 25, 2009, 02:14:44 pm »
Het liedje uit opwekking is zo te zien geïnspireerd op het verhaal in Luc 10:38-42 over Martha (druk in de weer) en Maria (aan Jezus' voeten).

Voor zover ik het kan bekijken sluiten de opwekkingsliederen aan bij de traditie, niet minder dan de protestantse gezangen of zelfs het gregoriaans.

En overigens kan je niet verwachten dat een lied de plaats van een preek inneemt; een lied kan nooit zo compleet zijn.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2009, 02:17:56 pm door pyro »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 25, 2009, 02:20:58 pm »
Vertel me eens, welk mens mag zich niet tot God richten en hoe vaak heb je stille tijd en wanneer? Oh , hebben wij dat recht verspeeld tor God te komen? Maar wie heeft ons de mogelijkheid TERUG gegeven? En waarom staat er dat Christus HEEFT overwonnen en niet dat Hij dit nog moet doen? Of is die overwinning alleen voor dat exclusieve clubje en worden die anderen veroordeeld omdat ze het toch maar durven te bestaan dergelijke teksten te zingen...hoezo oordelen.....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 25, 2009, 02:39:31 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 25 december 2009 om 13:21:
[...]

Zeker wel. Het hoort wel bij de kern van ons geloof, weet je.
Als je gelijk hebt, dan nog hoeft niet de hele dogmatiek in een lied te zitten. Dan kun je het zingen van de meeste psalmen ook schrappen. Maar jij vermoedt alleen maar Arminiaanse achtergronden bij het lied. Is dergelijk vermoeden dan genoeg om een lied niet meer te willen zingen?

quote:

Want als wij niet zo zondig geweest waren, had Christus niet hoeven komen om te sterven aan het kruis. Sterker nog: dat had Hij nu ook niet gehoeven, want God had ons allemaal in de shit kunnen laten zakken.
En dan nog hoeft die belijdenis niet in elk lied te zitten dat je zingt.

quote:

En dat besef mis ik vaak bij christenen in het algemeen, en dat mis ik ook in heel sterk in dit lied.
Prima.

quote:

Je kunt nu eenmaal het bij God komen en je eigen verdorvenheid niet loskoppelen van elkaar. Bij God komen zonder die erkenning dat je daar helemaal geen recht op hebt, is net zoiets als bij de koningin op bezoek komen nadat ze je gratie verleend heeft en doen alsof je nooit iets verkeerd gedaan hebt
En het lied doet alsof er niets aan de hand is? Lijkt me onjuist. Staat er nergens. Het lied kan prima gezongen worden door iemand die geheel van zijn -ingeloste- schuld doordrongen is.
Dat jij er iets anders van maakt, is jouw jeuk. Daar moet je anderen niet mee opzadelen. En je moet er al helemaal geen zware dogmatiek in zien en dat vervolgens als reden aanvoeren om iets wel of niet te willen zingen. Dan kun je het meeste niet meer zingen.
Een deel van wat je als gemeente doet, is samen God loven en prijzen. Allicht zijn er bij elke psalm en bij elk lied mensen die het om wat voor reden dan ook het zingen ervan niet mooi of ongepast vinden. Maar dat is imho geen reden om niet met de rest mee te zingen en te loven. Dat doet de verdraagzaamheid en liefde voor elkaar geweld aan. Wanneer je een lied echt niet vind kunnen, dan maak je dat buiten de dienst kenbaar aan je ouderling, ofzo.

Ik vind het ook een redelijk jeuk-lied. Maar er is veel ergere opwekking.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2009, 02:44:34 pm door elle »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 25, 2009, 03:06:35 pm »

quote:

elle schreef op 25 december 2009 om 14:39:
Een deel van wat je als gemeente doet, is samen God loven en prijzen. Allicht zijn er bij elke psalm en bij elk lied mensen die het om wat voor reden dan ook het zingen ervan niet mooi of ongepast vinden. Maar dat is imho geen reden om niet met de rest mee te zingen en te loven. Dat doet de verdraagzaamheid en liefde voor elkaar geweld aan. Wanneer je een lied echt niet vind kunnen, dan maak je dat buiten de dienst kenbaar aan je ouderling, ofzo.

Het lied heeft een sfeer van geborgenheid. Dat heb je wel vaker met liederen die uit de charismatische richting komen, dat zo'n gevoelsmatige beleving tot uitdrukking wordt gebracht.
Als je daar jeuk van krijgt, zegt het denk ik vooral dat je in je eigen kerk niet gewend ben dat zo'n intieme stemming op de voorgrond staat.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 25, 2009, 03:16:46 pm »
Mwah, intiemer met Christus dan in de Eucharistie kan niet. Dus ik ben wel wat gewend. Ook qua liederen. En toch vind ik dit een jeuklied.

"In plaats van altijd maar weer bezig te zijn,
kom ik nu tot U, o Heer"

Oftewel: Eigenlijk heb ik wel wat beters te doen, maar omdat U zo aandringt kom ik dan maar. Ik heb nu ff een gaatje in mijn agenda, dan ben ik daar ook weer vanaf...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 25, 2009, 03:39:49 pm »
Neh, ik zie het meer als het maken van een time-out, creeeren van een rustmoment. Maar dat past bij je 'dagelijkse bekering'. Effe stilstaan bij God en Zijn heiligheid, omdat dat mag en omdat dat goed is.
Geborgenheid is niet de sfeer die het bij mij ademt. Daarvoor is het te egocentrisch verwoord. Maar dat geeft niet: er zijn zat psalmen met een nare sfeer.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 25, 2009, 03:42:47 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 25 december 2009 om 15:16:
Mwah, intiemer met Christus dan in de Eucharistie kan niet. Dus ik ben wel wat gewend. Ook qua liederen. En toch vind ik dit een jeuklied.

kom ik nu tot U, o Heer"

Oftewel: Eigenlijk heb ik wel wat beters te doen, maar omdat U zo aandringt kom ik dan maar. Ik heb nu ff een gaatje in mijn agenda, dan ben ik daar ook weer vanaf...

Grote klets; het is het besef dat je geneigd bent God door alle bezigheden op de achtergrond te drukken en om die reden juist de keuze maakt hem meer plaats te geven...

en God kan niet dichter bij je zijn dan door de Geest van Hem die in je is.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2009, 03:44:29 pm door grondig christelijk »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 25, 2009, 04:16:31 pm »
hum... ik zie niet veel meer in dat lied dan een simpele verwijzing naar Marta en Maria (bij Lucas), tijd uit trekken om aan de voeten van Jezus te zitten, als blijk dat je weet wat de allerbelangrijkste dingen zijn.
Egocentrisch? Dat was ook het verwijt van Marta aan Maria.
Soms moet je gewoon je prioriteiten stellen ook als andere mensen iets aan te merken hebben.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 26, 2009, 12:43:12 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 25 december 2009 om 15:16:

kom ik nu tot U, o Heer"

Ik snap niet hoe je het lied op deze manier kunt interpreteren. Het is niet 'Eigenlijk heb ik wel wat beters te doen, maar omdat U zo aandringt kom ik dan maar' maar 'ik voel me schuldig dat ik altijd bezig ben, geen tijd voor U maak en U daardoor steeds meer vergeet. Ik wil tot rust (leren) komen bij U.' Ik snap niet hoe je daar iets fouts in kunt zien.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 26, 2009, 01:17:15 pm »
Ik vindt het zo jammer dat commentaren op het lied niet gaan om de schrijver van het lied. De schrijver van het lied gebruikt deze woorden in een gebed naar God toe. Wat christenen die er commentaar op leveren eigenlijk zeggen is: "je bid verkeerd, je moet anders bidden."

Maar het gaat er helemaal niet om hoe wij als mensen de woorden van een bidder opvatten, het gaat er om of het gebed oprecht bij God aankomt en of God begrijpt wat de bidder bedoelt.

En ik geloof dat God dit een heel mooi gebed vindt. Hij begrijpt het lied, al vallen andere mensen nog zo over woorden en al maken ze er steeds weer wat anders van dan dat de bidder het aan God persoonlijk bad in dit lied.

De zanger is ook eerlijk. Wij mensen zijn vaak veel te druk met de hektiek van alle dag en hij heeft bewust besloten om tijd voor God vrij te maken uit geloof in Hem en het verlangen om bij Hem te zijn. Hij verlangt ernaar om door God zuiverder gemaakt te worden, bevrijd van fouten die hij begaat in zijn leven.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 01:25:32 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 26, 2009, 04:46:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2009 om 13:17:
Ik vindt het zo jammer dat commentaren op het lied niet gaan om de schrijver van het lied. De schrijver van het lied gebruikt deze woorden in een gebed naar God toe. Wat christenen die er commentaar op leveren eigenlijk zeggen is: "je bid verkeerd, je moet anders bidden."

Dat is niet wat ik gezegd of bedoeld heb. Ik heb slechts aangegeven (of bedoeld) dat ik 'opwekking' niet te pruimen vind. Het liefst vermoei ik mijn gehoor niet met dergelijke muziek en al helemaal niet tijdens een viering.

Dat een ander daar anders over denkt vind ik prima, dat een ander in diensten veelvuldig gebruik wil maken van 'opwekking' vind ik allemaal prima, maar ik zal dergelijke vieringen bewust niet bijwonen als het even kan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 26, 2009, 07:10:08 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 december 2009 om 16:46:
[...]

Dat is niet wat ik gezegd of bedoeld heb. Ik heb slechts aangegeven (of bedoeld) dat ik 'opwekking' niet te pruimen vind. Het liefst vermoei ik mijn gehoor niet met dergelijke muziek en al helemaal niet tijdens een viering.

Dat een ander daar anders over denkt vind ik prima, dat een ander in diensten veelvuldig gebruik wil maken van 'opwekking' vind ik allemaal prima, maar ik zal dergelijke vieringen bewust niet bijwonen als het even kan.

Dat is weer een kwestie van smaak.

Ik zelf vind bepaalde opwekkingsnummers mooi en bepaalde liederen uit het liedboek der kerken mooi, andere liederen in het liedboek der kerken versta ik niet vanwege te moeilijke woorden of zijn niet lekker te zingen. Bij Opwekking kan het soms te blij lijken of te herhaalderig. Het is maar net over welke liederen we het hebben.

Wat wel lastig is, en dat merken we met het behandelen van bepaalde thema's in kerkdiensten, is dat Opwekking bij lange na niet alle thema's passen. Er zit toch veel meer variatie en thema's in de liederen uit het liedboek der kerken.

Eigenlijk hebben we volgens mij niet zulke sterke schrijvers van geestelijke liederen als dat koning David dat was, dat maakt het dat ik me dikwels het beste geraakt voel door de teksten van de Psalmen.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 07:10:30 pm door gaitema »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 26, 2009, 07:21:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2009 om 13:17:
Wil je zeggen dat er geen 'verkeerde manieren' kunnen bestaan van bidden?
'Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz'...
maar ook serieuzer, Jezus wees op de mantra-achtige herhalingen en de vele mooie woorden die sommige joden gebruikten, en verwees ze naar de prullenbak.

Kennelijk zijn er wel degelijk 'goede' manieren om te bidden, en 'slechte'. De bedoeling waarmee je iets doet, is wellicht niet alles. Je kunt nog zo oprecht iets wenen in je gebed, maar als het inhoudelijk niet aansluit bij Gods Koninkrijk, is het geen goed gebed.

quote:

Maar het gaat er helemaal niet om hoe wij als mensen de woorden van een bidder opvatten, het gaat er om of het gebed oprecht bij God aankomt en of God begrijpt wat de bidder bedoelt.

Het gaat juist ook om de inhoud van het gebed. Uiteraard is de inhoud vrij loos, als iemand niet meent wat hij/zij bidt, maar oprecht iets met foute inhoud bidden, lijkt me ook niet alles.

quote:

En ik geloof dat God dit een heel mooi gebed vindt. Hij begrijpt het lied, al vallen andere mensen nog zo over woorden en al maken ze er steeds weer wat anders van dan dat de bidder het aan God persoonlijk bad in dit lied.

De zanger is ook eerlijk. Wij mensen zijn vaak veel te druk met de hektiek van alle dag en hij heeft bewust besloten om tijd voor God vrij te maken uit geloof in Hem en het verlangen om bij Hem te zijn. Hij verlangt ernaar om door God zuiverder gemaakt te worden, bevrijd van fouten die hij begaat in zijn leven.
allemaal heel nobel en oprecht, maar dit kun je ook van een gebed van de jehovah's getuigen, de moslims, de  (noem maar een dwaling) .... zeggen. Dat iemand oprecht bidt, betekent alleen maar dat hij/zij overtuigd is van zijn eigen godsdienst, niet dat dat ook is wat God graag hoort.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 26, 2009, 07:38:11 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 december 2009 om 19:21:

Wil je zeggen dat er geen 'verkeerde manieren' kunnen bestaan van bidden?
'Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz'...
maar ook serieuzer, Jezus wees op de mantra-achtige herhalingen en de vele mooie woorden die sommige joden gebruikten, en verwees ze naar de prullenbak.

Kennelijk zijn er wel degelijk 'goede' manieren om te bidden, en 'slechte'. De bedoeling waarmee je iets doet, is wellicht niet alles. Je kunt nog zo oprecht iets wenen in je gebed, maar als het inhoudelijk niet aansluit bij Gods Koninkrijk, is het geen goed gebed.

Dat snap ik ook, maar sinds wanneer worden gebeden van mensen pas verhoord als het gebed dat hij bid door iedere christen goed gekeurd wordt en er een voldoende voor gegeven wordt? Sinds wanneer hebben mensen zoveel inzicht in de beleving van een ander dat hij net zo oprecht over diens woorden een oordeel kan vellen zoals Jezus Christus dat zou kunnen en mogen doen?

Als het nu overduidelijk zou zijn zoals in een zin als:
"Oh Allah, vernietig de mensen in het westen!"

Maar daar is hier geen sprake van. Het gaat hier om iemand die zijn verlangen om in contact te komen met God te omschrijven in de woorden die hem is aangeleerd. Als ik mag inhaken op de opwekkingsnummer waar je het elders over had.

Zal ik het je eerlijk vertellen, ik krijg het er benauwd van als ik de commentaren lees. Ik bid dagelijks tot God en ben blij dat er geen christenen commentaar leveren op alles wat ik zeg, want dan zou ik niet eens meer durven te bidden en er tegen op zien.

Ik heb laatst bijvoorbeeld gebeden tot God: "Ik vraag je niet om vergeving Heer, eerst wil ik oprecht met... breken en daarna zal ik in het onze Vader om vergeving vragen."

Dat zal ongetwijveld onbijbels zijn, omdat ik God beloofde eerst iets zelf te doen, voor ik Hem om iets zou vragen, maar ik meende het echt. Ook juist omdat ik zo vaak bad of God me wilde helpen in het breken met fouten, maar dat ik zelf gewoon er veel te slap mee omging.

Of een gebed verkeerd is of niet moeten we voorzichtig mee zijn en om eerlijk te zijn leggen jij en vele anderen de lat zo hoog, dat weinigen daaraan voldoen kunnen, als je het mij vraagt.

quote:

Het gaat juist ook om de inhoud van het gebed. Uiteraard is de inhoud vrij loos, als iemand niet meent wat hij/zij bidt, maar oprecht iets met foute inhoud bidden, lijkt me ook niet alles.

Ik denk dat niemand perfecte gebeden opbid. Straks moet je theologie studeren om te kunnen bidden.

[...]

allemaal heel nobel en oprecht, maar dit kun je ook van een gebed van de jehovah's getuigen, de moslims, de  (noem maar een dwaling) .... zeggen. Dat iemand oprecht bidt, betekent alleen maar dat hij/zij overtuigd is van zijn eigen godsdienst, niet dat dat ook is wat God graag hoort.

We hebben het hier over christenen (de opwekking-schrijvers) die geloven dat Jezus voor onze zonden gestorven is, maar als ik je woorden lees dan lijkt het niet om christenen te gaan.

Als ik zeg: "ik ga naar de kerk, ik ga bij het eten bidden en ik ga me inzetten voor een goed doel" is het goed vermoed ik, maar als een evangelische zanger zingt dat hij God op zoekt is het weer verkeerd. Dat zie ik als het meten met twee maten. Het doet geen recht aan de zanger. Want wat hij zong meende hij ook, maar hij kan niet zijn hele hebben en houden aan geloof in één lied verwerken.

Dat ik zondags naar de kerk ga en meen daar mee goed te doen kan ook opgevat worden "het leven naar het beeld van het oude verbond." Het streverige en het wettische, maar dat maakt het nog niet dat het verkeerd is om te besluiten om er goed aan te doen een kerk te bezoeken en bewust tijd vrij te maken om God op te zoeken in gebed.

Ik las een keer een profetie van God in het oude testament, iets in de woorden van:
"in de laatste dagen ga Ik iets nieuws doen onder mijn volk, ze zullen Mij gaan zoeken."

zo gek is het dan ook niet om God op te zoeken. Er staat ook iets in de zin van: "Er zullen mensen zijn die Mij zoeken en me niet kunnen vinden en mensen die mij nooit gezocht hebben en Mij toch vinden."
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 07:51:43 pm door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 26, 2009, 07:51:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2009 om 19:10:
[...]

Dat is weer een kwestie van smaak.
Dat is het zeker. :) Het is niet mijn smaak, maar als het de smaak van een ander wel is vind ik het prima. Verder moet een ieder voor zichzelf maar naar de tekst kijken of hij/zij het gepast vindt.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 07:51:48 pm door Thorgrem »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 26, 2009, 07:55:49 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 24 december 2009 om 11:40:
Modbreak:
Deze discussie is afgesplitst van: Opnieuw een scheuring???

Tekst van opwekking 462: Aan uw voeten Heer

refrein:
Aan uw voeten Heer, is de hoogste plaats;
daarom kniel ik neer bij U.
Om bij U te zijn, is de grootste eer;
daarom buig ik mij voor U.

Ja, ik verkies nu om bij U te zijn
en om naar U te luist'ren.
In plaats van altijd maar weer bezig te zijn,
kom ik nu tot U, o Heer.

-refrein-

Mijn hart verlangt er naar om samen te zijn,
hier in een plaats van aanbidding.
In geest en waarheid samen één te zijn,
in aanbidding voor U.

-refrein-

Zoals een vader die zijn kind omarmt,
ja, zo omarmt U ook mij.
U bent een Vader die vertroost en beschermt
en ik kom tot rust bij U.

[...]

ik denk dat 'moet je nu werkelijk in élke tekst van élk lied evenwichtige genuanceerdheid hebben' geen recht doet aan wat Fotogravinnetje aanstipt. Ik gaf eerder in het originele topic al het voorbeeld van twee (fictieve) liederen. Het ene lied legt de nadruk op Jezus' menselijke natuur maar we zien wellicht wel een glimpje van z'n goddelijke natuur of in ieder geval de notie dat er meer is. Het andere lied gaat ook over Jezus' menselijkheid, maar legt daar dusdanig de nadruk op dat het lied eigenlijk slechts over Zijn menselijkheid gaat, en lijkt te claimen dat Jezus slechts een mens was, Uiteraard wel een nobele, wijze en verlichte profeet, maar toch: een mens.

Wat zien we als we de liederen goed bestuderen? Beide zijn eenzijdig, maar het eerste kan heel goed orthodox christelijk zijn. Het is wellicht wat eenzijdig, het legt erg de nadruk op één kant, en is niet zo evenwichtig. Maar als je goed leest zie je dat de schrijver slechts eenzijdig was, en niet Jezus' goddelijke natuur aan het ontkennen is o.i.d.. Maar bij het andere lied is dat wel het geval. Als je nauwkeurig leest zie je dat de suggestie van het lied is, dat Jezus gewoon een mens was, en niet meer, duidelijk niet orthodox christelijk (maar wellicht vrijzinnig, humanistisch, mogelijk zelfs islamitisch)

Wat gebeurt er als we de liederen zingen (of niet 'bestuderend' of nauwkeurig lezen)? In beide liederen herkennen we veel van wat we belijden. Jezus is uiteraard (ook) volledig mens en daarover kun je zeker zingen. Sterker nog, juist omdat Hij een mens was, kon Hij onze hogepriester zijn, die met ons mee heeft kunnen lijden, verzocht zonder zelf te zondigen (Hebreeën). En ook niet elke tekst hoeft de drie-eenheid uit te leggen of een college te geven over de twee-naturenleer. Bij alles wat we lezen in het lied, denken we er een heel stuk christelijke theologie bij, en de uitspraken die over Jezus als mens gedaan worden, resoneren daarmee, we herkennen ze en denken direct (vaak onbewust) aan het grotere kader. En als de ontkenning in het tweede lied maar subtiel genoeg is, dan zullen we precies hetzelfde denken bij het tweede lied.

Behalve mensen die ietsjes scherper lezen, die iets poetischer ingesteld zijn, of die dat grotere kader niet hebben. Die zullen bij het eerste lied wellicht wat moeite hebben, omdat het wat eenzijdig is, maar bij het tweede lied niet. Dat is immers duidelijk: Jezus is mens.

Dus, het probleem zit 'm vaak niet zozeer in ons. Met ons komt het wel goed, wij lezen er wel christelijke theologie in, wij kunnen dat wel omdat we erin opgevoed zijn. Het kader van het orthodox christendom is onze context. En zeker als we niet altijd heel nauwkeurig lezen is er geen enkel probleem. We zingen bij het tweede lied wellicht iets dat feitelijk absoluut tegengesteld is aan ons geloof (zo is het geschreven) maar wat we erbij denken is ons gelovig belijden. Enige kanttekening die je zou kunnen maken, is dat het eigenaardig is om een lied dat heel anders bedoeld is dan orthodox christelijk, toch zo te zingen.

En de mensen die wat gevoeliger zijn voor poëzie? Waarbij de hersenen wat analytischer werken, en die bij een lied of en gedicht niet alleen de woorden zien en wat associaties, maar ook de grote lijnen, de samenhang, de betekenis? Die hebben pech want die krijgen in de dienst ter ere van God geregeld liederen te horen (waarvan men verwacht dat ze meegezongen worden) die God helemaal niet eren! Zij zien mensen om hen heen vol overgave liederen zingen die ontzettend botsen met hun geloof. En het meest frustrerende: zij merken dat, maar de meeste mensen om hen heen niet!

Maar het probleem kan ook erger zijn dan alleen 'wat frustratie en onbegrip'. Het kan een echt probleem zijn bij mensen die veel minder 'ervaring' hebben m.b.t. het christendom. Gasten in de gemeente, vrienden die je meeneemt, de jeugd in de kerk, etc. Die hebben ons contextuele kader niet en moeten het juist oppikken uit wat er in de kerk verteld wordt. Maar dat is niet de enige plek waar je dingen oppikt. Juist wat je zingt (en wat in je hoofd blijft doormalen), kan je heel makkelijk heel duidelijk bijblijven. Van de dwaalleraar Arius ("Jezus is geschapen, Jezus is niet God") is al bekend dat hij zijn theologie op muziek had gezet, dat hij liedjes had gemaakt op populaire wijzen en dat daardoor boeren en vissers in contact kwamen met zijn onorthodoxe ideeën. Wat ik me nog kan herinneren van m'n (synodaal) gereformeerde opvoeding in de kerk, is voornamelijk stukjes (halve zinnen, refreinen, etc) uit liedjes. Ook bij volwassenen doen liederen, vanwege hun mooie melodie, vanwege het enthousiast meezingen, vaak meer dan het luisteren naar een preek. Liedteksten blijven je jaren bij, de tekst van de preek weet ik vaak 5 min. na de preek al niet meer (en dat terwijl ik persoonlijk toch altijd het idee heb dat ik veel kan onthouden).

Het probleem is dus veel complexer (en mogelijkerwijs met veel grotere gevolgen) dan alleen maar de vraag of elk lied altijd genuanceerd en evenwichtig moet zijn. Een 'klein' probleem is dat het voor mensen die iets (te) poëtisch en/of analytisch zijn, van een eredienst een 'afgodendienst' of een 'dwaaldienst' kan maken waarin God in een deel van de liederen helemaal niet geëerd, maar gelasterd, wordt. Maar een m.i. serieuzer probleem is, dat je na 10 of 20 jaar niet gek op moet kijken als mensen die opgroeiden toen een bepaalde groep liederen populair was, van die liederen ook een flink stuk theologie hebben overgenomen. Als het belijden in die liederen redelijk evenwichtig was, en mooi in overeenstemming met het belijden van de kerk, is er geen probleem. Als een deel van de liederen nogal eenzijdig was of -- erger dan dat -- subtiel nogal onorthodox was, is het wel een groot probleem.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 08:39:09 pm door Nunc »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 26, 2009, 07:57:22 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 december 2009 om 19:51:
[...]

Dat is het zeker. :) Het is niet mijn smaak, maar als het de smaak van een ander wel is vind ik het prima. Verder moet een ieder voor zichzelf maar naar de tekst kijken of hij/zij het gepast vindt.

Deze houding mag ik wel.  d:)b

Trouwens. Het zou kunnen dat ik je gezien heb. Dat weet ik niet zeker. Donderdag ben ik met mijn oudste zusje Deventer ingegaan om kerstkleding te kopen en enkele andere winterse gemakken. Vanaf de hoofdwinkelstraat gingen we een zijstraat in met een SNS-bank. Daar bij die bank sloegen we weer rechts af en liepen we aan het einde (t-splitsing)een katholieke kerk binnen met de deur wijd open. Daar liepen we tegen een hek en zagen rechts iemand in gebed voor vele brandende kaarsjes.  Het was een keer smiddags.

Kon jij dat toevallig zijn geweest? We hebben heel even door de hekken naar binnen gekeken en een groot kerststal aan de linker kant bewonderd en liepen toen weer naar buiten.

Uit nieuwschierigheid.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 08:00:12 pm door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 26, 2009, 08:05:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2009 om 19:57:
[...]

Deze houding mag ik wel.  d:)b

Trouwens. Het zou kunnen dat ik je gezien heb. Dat weet ik niet zeker. Donderdag ben ik met mijn oudste zusje Deventer ingegaan om kerstkleding te kopen en enkele andere winterse gemakken. Vanaf de hoofdwinkelstraat gingen we een zijstraat in met een SNS-bank. Daar bij die bank sloegen we weer rechts af en liepen we aan het einde (t-splitsing)een katholieke kerk binnen met de deur wijd open. Daar liepen we tegen een hek en zagen rechts iemand in gebed voor vele brandende kaarsjes.  Het was een keer smiddags.

Kon jij dat toevallig zijn geweest? We hebben heel even door de hekken naar binnen gekeken en een groot kerststal aan de linker kant bewonderd en liepen toen weer naar buiten.

Uit nieuwschierigheid.
Ik kom wel eens (af en toe) in de broederenkerk om een kaarsje op te steken als dat toevallig zo uitkomt, maar ik kon het die dag niet geweest zijn. :) Ik was niet in de stad. Woensdag wel overigens, maar ook toen ben ik niet de kerk binnengestapt.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 26, 2009, 08:06:30 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2009 om 19:38:
[...]

Dat snap ik ook, maar sinds wanneer worden gebeden van mensen pas verhoord als het gebed dat hij bid door iedere christen goed gekeurd wordt en er een voldoende voor gegeven wordt?

eh.. schreef ik dat dan?

quote:

Sinds wanneer hebben mensen zoveel inzicht in de beleving van een ander dat hij net zo oprecht over diens woorden een oordeel kan vellen zoals Jezus Christus dat zou kunnen en mogen doen?

(..)

Zal ik het je eerlijk vertellen, ik krijg het er benauwd van als ik de commentaren lees. Ik bid dagelijks tot God en ben blij dat er geen christenen commentaar leveren op alles wat ik zeg, want dan zou ik niet eens meer durven te bidden en er tegen op zien.

Ik heb laatst bijvoorbeeld gebeden tot God: "Ik vraag je niet om vergeving Heer, eerst wil ik oprecht met... breken en daarna zal ik in het onze Vader om vergeving vragen."

Dat zal ongetwijveld onbijbels zijn, omdat ik God beloofde eerst iets zelf te doen, voor ik Hem om iets zou vragen, maar ik meende het echt. Ook juist omdat ik zo vaak bad of God me wilde helpen in het breken met fouten, maar dat ik zelf gewoon er veel te slap mee omging.

Of een gebed verkeerd is of niet moeten we voorzichtig mee zijn en om eerlijk te zijn leggen jij en vele anderen de lat zo hoog, dat weinigen daaraan voldoen kunnen, als je het mij vraagt.

Aan opmerkingen van Paulus en andere apostelen, dat we de leer moeten bewaren, en zelfs als er een engel komt die iets anders leert, dat moeten negeren, dan lijkt me dat we wel degelijk geacht worden kritisch te kijken naar wat iemand leert/beweert/belijdt. Is niet altijd makkelijk, maar wordt kennelijk wel van ons verwacht.

En een gebed dat tot een lied is gemaakt, is iets dat de groep in gegooid wordt, dat bedoeld is om publiekelijk te belijden tijdens het zingen. Dan mag daar best heel kritisch naar gekeken worden. Onze belijdenissen (Nicea, Athenasius, etc) zijn ook niet op een namiddag in elkaar gedraaid, maar grondig doordacht. Nu heeft een lied niet de status van die belijdenissen, maar een lied is wel gewoon een stukje dat je als christen richting God en je medechristenen belijdt!

Wat je doet, is 'lied' en 'gebed' door elkaar halen. Wat jij bidt is alleen richting God. Zelfs al zou je iets heel onhandig verwoorden, of zelfs zodanig dat het voor een ander als een dwaling klinkt, God kan in jouw hart zien wat je precies bedoelde. Maar een lied is heel anders. Het is natuurlijk nog steeds iets waarbij God in je hart kan kijken hoe je het bedoelt, ook al is de liedtekst zelf nog zo dubieus, maar de jongere die naast je in de bank zit, kan dat wellicht niet, en de persoon die achter je zit en wat gevoeliger is voor dit soort dingen, ook niet.

quote:

(...)

We hebben het hier over christenen (de opwekking-schrijvers) die geloven dat Jezus voor onze zonden gestorven is, maar als ik je woorden lees dan lijkt het niet om christenen te gaan.
(..)
omdat je 'lied' en 'stil gebed' door elkaar haalt. Ik kan niet in iemands hoofd kijken en z'n gebed meeluisteren. Maar wat iemand schrijft en zingt, kan ik wel zien en horen (sterker nog, in de dienst kan ik er niet eens onderuit om het te horen!). Dat maakt de situaties totaal verschillend.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 27, 2009, 03:11:32 am »

quote:

Indirect wel, als het aan mij ligt. Als ik eerlijk ben :)

quote:

Aan opmerkingen van Paulus en andere apostelen, dat we de leer moeten bewaren, en zelfs als er een engel komt die iets anders leert, dat moeten negeren, dan lijkt me dat we wel degelijk geacht worden kritisch te kijken naar wat iemand leert/beweert/belijdt. Is niet altijd makkelijk, maar wordt kennelijk wel van ons verwacht.

Ja natuurlijk, maar daarin werd volgens mij vooral gewezen naar stromingen die vandaag de dag ook de kop op duiken als de gnostische en esoterische evangeliën.

quote:

En een gebed dat tot een lied is gemaakt, is iets dat de groep in gegooid wordt, dat bedoeld is om publiekelijk te belijden tijdens het zingen. Dan mag daar best heel kritisch naar gekeken worden. Onze belijdenissen (Nicea, Athenasius, etc) zijn ook niet op een namiddag in elkaar gedraaid, maar grondig doordacht. Nu heeft een lied niet de status van die belijdenissen, maar een lied is wel gewoon een stukje dat je als christen richting God en je medechristenen belijdt!

Wat je doet, is 'lied' en 'gebed' door elkaar halen. Wat jij bidt is alleen richting God. Zelfs al zou je iets heel onhandig verwoorden, of zelfs zodanig dat het voor een ander als een dwaling klinkt, God kan in jouw hart zien wat je precies bedoelde. Maar een lied is heel anders. Het is natuurlijk nog steeds iets waarbij God in je hart kan kijken hoe je het bedoelt, ook al is de liedtekst zelf nog zo dubieus, maar de jongere die naast je in de bank zit, kan dat wellicht niet, en de persoon die achter je zit en wat gevoeliger is voor dit soort dingen, ook niet.

Dat is voor mij een aanleiding voor een nieuwe discussie. Ik ga het nu openen ;) . Let op de titel: "onze overdracht" broer in Jezus Christus.

quote:

omdat je 'lied' en 'stil gebed' door elkaar haalt. Ik kan niet in iemands hoofd kijken en z'n gebed meeluisteren. Maar wat iemand schrijft en zingt, kan ik wel zien en horen (sterker nog, in de dienst kan ik er niet eens onderuit om het te horen!). Dat maakt de situaties totaal verschillend.
Ik kom hier op terug in het nieuwe topic.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2009, 03:12:52 am door gaitema »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 27, 2009, 04:07:15 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 december 2009 om 12:43:
Ik snap niet hoe je het lied op deze manier kunt interpreteren. Het is niet 'Eigenlijk heb ik wel wat beters te doen, maar omdat U zo aandringt kom ik dan maar' maar 'ik voel me schuldig dat ik altijd bezig ben, geen tijd voor U maak en U daardoor steeds meer vergeet. Ik wil tot rust (leren) komen bij U.' Ik snap niet hoe je daar iets fouts in kunt zien.
Nee, in jouw interpretatie zie ik niets fouts. Maar zo las ik het door mij gekwoote gedeelte niet. Het lied bevat m.i. ook geen ketterij ofzo, maar de verwoording m.n. in de passage die ik aanhaalde vind ik ook nogal egocentrisch.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2009, 04:07:56 am door St. Ignatius »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 27, 2009, 12:39:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 december 2009 om 03:11:
[...]

Indirect wel, als het aan mij ligt. Als ik eerlijk ben :)

dan moet je toch nog eens goed kijken, want ik schreef het niet en bedoelde het ook niet. Ik blijf erbij dat je verwarring komt, omdat je 'lied' en 'persoonlijk gebed' door elkaar haalt. Het ene is het andere niet. Een lied wordt (als het goed is) door de gemeente gezongen als lofzang, eerbetoon en belijden. Dan is het ook relevant voor heel de gemeente of de tekst wel echt zegt wat we willen belijden en wat we willen zeggen als lof en eerbetoon aan God.

quote:

[...]

Ja natuurlijk, maar daarin werd volgens mij vooral gewezen naar stromingen die vandaag de dag ook de kop op duiken als de gnostische en esoterische evangeliën.

ja, en dat geeft dus aan dat er in die tijd al kritisch naar het publieke belijden moest worden gekeken. In beide gevallen gaat het om mogelijke afwijkingen van het orthodox christendom, die ergens binnen kunnen sluipen en waarom we waakzaam moeten zijn.

quote:

[...]

Dat is voor mij een aanleiding voor een nieuwe discussie. Ik ga het nu openen ;) . Let op de titel: "onze overdracht" broer in Jezus Christus.

[...]

Ik kom hier op terug in het nieuwe topic.

ik denk dat ik je woorden niet begrijp, maar ik houd de nieuwe discussiedraad in de gaten.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 28, 2009, 01:04:01 am »
Is het een idee om het RKK bashen en protestantenmeppen, hoe folklorisch ook, buiten deze discussie te houden?
Kijk nu eens naar de inhoud en lees er de 150 psalmen eens naast.
Wat zie je dan>
Inderdaad: vele psalmisten die aangeven dat ze zich onder Gods gezag willen stellen.
Is dat eigen keuze?
Allicht, immers, als wij kunnen kiezen TEGEN God maar dat niet doen wat doen we dan?
Exact, we kiezen voor God.
Dat is genade en door God in ons gewerkt maar we zullen als mensen toch echt wel een keuze moeten maken.
God vraagt van ons om voor of tegen hem te zijn.
Geen middenweg, geen vleespotten in egypte maar een KEUZE voor de uittocht uit onze wereld van zonde.
-----
Psalm 15:
Een psalm van David.

HEER, wie mag gast zijn in uw tent,
wie mag wonen op uw heilige berg?

2 Wie de volmaakte weg gaat en doet wat goed is,
wie oprecht de waarheid spreekt.
3 Hij doet aan lasterpraat niet mee,
hij benadeelt een ander niet
en drijft niet de spot met zijn naaste.

4 Hij veracht wie geen achting waard is,
maar eert wie ontzag heeft voor de HEER.
Zijn eed breekt hij niet, al brengt het hem nadeel,
5 voor een lening vraagt hij geen rente,
hij verraadt geen onschuldigen voor geld.

Wie zo doet, komt nooit ten val.
-----
wat nou, niets te kiezen?
Mail me maar als je wat wilt weten

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 28, 2009, 09:45:46 am »
Ik heb dit topic niet uitgebreid gevolgd dus vergeef me als ik iets zeg wat een ander misschien ook al heeft genoemd. :)

Als ik dat opwekkingslied bekijk komt naar boven de gebeurtenis met Maria en Martha.
Dit kun je hier lezen:

quote:

Lucas 10
 Maria en Marta
38 Terwijl zij op reis waren, kwam Hij in een zeker dorp. En een vrouw, Marta geheten, ontving Hem in haar huis.

39 En deze had een zuster, genaamd Maria, die, aan de voeten des Heren gezeten, naar zijn woord luisterde.    
40 Marta echter werd in beslag genomen door het vele bedienen. En zij ging bij Hem staan en zeide: Here, trekt Gij het U niet aan, dat mijn zuster mij alleen laat dienen? Zeg haar dan, dat zij mij komt helpen.    
41 Maar de Here antwoordde en zeide tot haar: Marta, Marta, gij maakt u bezorgd en druk over vele dingen,    
42 maar weinige zijn nodig of slechts één; want Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat van haar niet zal worden weggenomen.

M.i. gaat dit opwekkingslied bij uitstek over het kiezen van het goede deel zoals de Heer zelf dat noemt, en dat is het zitten aan Zijn voeten om te horen wat Hij te zeggen heeft.
Het druk zijn (eventueel zelfs voor de Heer!!) is hieraan ondergeschikt.
Dit aan Zijn voeten zitten en naar Hem luisteren werd van Maria niet weggenomen.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2009, 09:46:55 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 28, 2009, 11:16:01 am »

quote:

okidoki schreef op 28 december 2009 om 01:04:
Is het een idee om het RKK bashen en protestantenmeppen, hoe folklorisch ook, buiten deze discussie te houden?

graag!

quote:

Kijk nu eens naar de inhoud en lees er de 150 psalmen eens naast.
Wat zie je dan>
Inderdaad: vele psalmisten die aangeven dat ze zich onder Gods gezag willen stellen.
Is dat eigen keuze?
Allicht, immers, als wij kunnen kiezen TEGEN God maar dat niet doen wat doen we dan?
Exact, we kiezen voor God.
Dat is genade en door God in ons gewerkt maar we zullen als mensen toch echt wel een keuze moeten maken.
God vraagt van ons om voor of tegen hem te zijn.
Geen middenweg, geen vleespotten in egypte maar een KEUZE voor de uittocht uit onze wereld van zonde.
-----
Psalm 15:
Een psalm van David.

HEER, wie mag gast zijn in uw tent,
wie mag wonen op uw heilige berg?

2 Wie de volmaakte weg gaat en doet wat goed is,
wie oprecht de waarheid spreekt.
3 Hij doet aan lasterpraat niet mee,
hij benadeelt een ander niet
en drijft niet de spot met zijn naaste.

4 Hij veracht wie geen achting waard is,
maar eert wie ontzag heeft voor de HEER.
Zijn eed breekt hij niet, al brengt het hem nadeel,
5 voor een lening vraagt hij geen rente,
hij verraadt geen onschuldigen voor geld.

Wie zo doet, komt nooit ten val.
-----
wat nou, niets te kiezen?
ten tijde van de psalmen had men de Romeinen- of Efezebrief nog nooit gelezen. Daarin krijgen we nieuwe informatie. Op dezelfde manier zie je nog niet veel openlijk over Christus in de psalmen, alhoewel er wel veel elementen zijn die wij met onze betere informatie, kunnen herkennen als vooruitwijzend naar/sprekend over Christus.

Verder is mijn punt met het lied niet zozeer dat het over 'kiezen' gaat, maar dat eenzijdigheid in veel liederen problematisch kan zijn voor mensen die gevoelig zijn voor poëzie, en ook voor nieuwkomers (jongeren, pas bekeerden) die het grote plaatje nog niet kennen.

Het bezwaar van Fotogravinnetje was, dat het ontzag voor God, de heiligheid van God, niet echt naar voren komt (iets wat in de Psalmen overigens wel het geval is!)

de reactie "wat nou, niets te kiezen?" is dus een goed argument, maar tegen het verkeerde standpunt :-)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 28, 2009, 11:32:21 am »
Modbreak:
Topic opgeschoond. Hier graag verder over liederen en in het bijzonder Opwekking 462. Over avondmaal/eucharistie kun je hier verder:Eucharistie vs Avondmaal

garfie75

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 28, 2009, 02:42:18 pm »

quote:

elle schreef op 25 december 2009 om 14:39:

iets met 16x Adonai zingen ofzo? :)

en dan nog 2x herhalen natuurlijk :P

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 28, 2009, 06:43:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 27 december 2009 om 12:39:
dan moet je toch nog eens goed kijken, want ik schreef het niet en bedoelde het ook niet. Ik blijf erbij dat je verwarring komt, omdat je 'lied' en 'persoonlijk gebed' door elkaar haalt. Het ene is het andere niet. Een lied wordt (als het goed is) door de gemeente gezongen als lofzang, eerbetoon en belijden. Dan is het ook relevant voor heel de gemeente of de tekst wel echt zegt wat we willen belijden en wat we willen zeggen als lof en eerbetoon aan God.

Ik las eens ergens de uitspraak: "prijzen is twee keer bidden." Van daaruit keer ik naar het lied waar we het over hebben, en het lied bevat een gebed richting God.  Als ik kijk naar wat ik in dit lied lees en hoe jij het opvat, dan komen we op twee totaal verschillende dingen uit. Ik lees het lied in de zin van: "ik ga God opzoeken in gebed, zoals ik het op de zondag ook doe in de kerk of aan tafel door de bijbel te lezen." Naar de kerk gaan is ingaan op de uitnodiging van God. Wij moeten in beweging komen als God ons roept. En die beweging zie ik ook in dit lied terug.

Jij ziet heel wat anders.

quote:

ja, en dat geeft dus aan dat er in die tijd al kritisch naar het publieke belijden moest worden gekeken. In beide gevallen gaat het om mogelijke afwijkingen van het orthodox christendom, die ergens binnen kunnen sluipen en waarom we waakzaam moeten zijn.

Ja, dat is verstandig.

quote:

ik denk dat ik je woorden niet begrijp, maar ik houd de nieuwe discussiedraad in de gaten.
Hij is al gestart. Maar het sneeuwt onder dooor andere onderwerpen.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2009, 06:44:13 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 29, 2009, 12:22:23 am »
Ach kijk, ik hoef het helemaal niet te weerleggen, want dat is al gedaan door enkelen, zoals door Grondig Christelijk.

Daar is verder niet op ingegaan. Het lijkt zelfs genegeerd te zijn, dus is het al helemaal niet nodig om verder hierop nog te reageren. Als mensen zin hebben gewoon eenzijdig geestelijke liederen onderuit te halen, zonder naar de tegen argumenten te luisteren en het zelfs te negeren, dan heeft mijn reactie ook verder geen enkel doel.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 29, 2009, 12:31:07 am »
Ik schrijf onder andere naam al jaren teksten, ook voor diensten in o.a. de evangeliegemeenten.
Liedteksten en ik kan je verzekeren dat in een deel van de teksten de keuze van de mens voor God nadrukkelijk naar voren komt.
Zo ook in een scala aan psalmen.
Het is 100% onbijbels om te denken dat de mens geen keuze heeft voor of tegen God.
Daarnaast zingen we in de GKV ook "Wees stil voor het aangezicht van God" e.a.
Er zijn veel gezangen die niet getuigen van verbond, erfzonde en redding.
Dat hoeft ook niet, je moet liederen in perspectief zingen en niet letter voor letter willen belezen en beleren.

Als het aan mij ligt hadden we de 25e "lang zal HIJ leven gezongen" in de samenkomst :)
Want, eh, Christus is wel de eerste die dat deed: lang leven in de GLORIA :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 29, 2009, 12:35:30 am »
Heerlijk, een meer realistischer geluid.
Kan geen kwaad dat je af en toe langs komt fietsen ;)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 29, 2009, 09:48:40 am »

quote:

gaitema schreef op 29 december 2009 om 00:22:
Ach kijk, ik hoef het helemaal niet te weerleggen, want dat is al gedaan door enkelen, zoals door Grondig Christelijk.

Daar is verder niet op ingegaan. Het lijkt zelfs genegeerd te zijn, dus is het al helemaal niet nodig om verder hierop nog te reageren. Als mensen zin hebben gewoon eenzijdig geestelijke liederen onderuit te halen, zonder naar de tegen argumenten te luisteren en het zelfs te negeren, dan heeft mijn reactie ook verder geen enkel doel.

Netjes hoor, om mensen die het niet met je eens zijn dit soort motieven in de schoenen te schuiven, en met insinuaties en persoonlijke aanvallen te komen. :'(

quote:

okidoki schreef op 29 december 2009 om 00:31:
(..)
Het is 100% onbijbels om te denken dat de mens geen keuze heeft voor of tegen God.

het punt was ook niet, dat dat aan de orde komt, maar dat het een volgens sommigen nogal ongezonde nadruk krijgt! We weten uit (met name) het NT namelijk ook dat God verkiest (Romeinen, Efeze).

quote:

Daarnaast zingen we in de GKV ook "Wees stil voor het aangezicht van God" e.a.
Er zijn veel gezangen die niet getuigen van verbond, erfzonde en redding.
Dat hoeft ook niet, je moet liederen in perspectief zingen en niet letter voor letter willen belezen en beleren.
(..)
Ik heb een vrij uitgebreide post geschreven over waarom teveel eenzijdigheid in liederen wel degelijk voor meerdere groepen in de gemeente een probleem is. Ik heb nergens een post gezien die dat ontkrachtte. Geeft mij dat nu ook het recht om van anderen hier te zeggen dat ze gewoon niet willen en dat ze gewoon maar achter hun emoties aanlopen als het om liederen gaat, en dat argumenten toch geen zin hebben omdat ze niet gelezen worden?

Beter lijkt het me, om de post nog maar eens te citeren:

ik denk dat 'moet je nu werkelijk in élke tekst van élk lied evenwichtige genuanceerdheid hebben' geen recht doet aan wat Fotogravinnetje aanstipt. Ik gaf eerder in het originele topic al het voorbeeld van twee (fictieve) liederen. Het ene lied legt de nadruk op Jezus' menselijke natuur maar we zien wellicht wel een glimpje van z'n goddelijke natuur of in ieder geval de notie dat er meer is. Het andere lied gaat ook over Jezus' menselijkheid, maar legt daar dusdanig de nadruk op dat het lied eigenlijk slechts over Zijn menselijkheid gaat, en lijkt te claimen dat Jezus slechts een mens was, Uiteraard wel een nobele, wijze en verlichte profeet, maar toch: een mens.

Wat zien we als we de liederen goed bestuderen? Beide zijn eenzijdig, maar het eerste kan heel goed orthodox christelijk zijn. Het is wellicht wat eenzijdig, het legt erg de nadruk op één kant, en is niet zo evenwichtig. Maar als je goed leest zie je dat de schrijver slechts eenzijdig was, en niet Jezus' goddelijke natuur aan het ontkennen is o.i.d.. Maar bij het andere lied is dat wel het geval. Als je nauwkeurig leest zie je dat de suggestie van het lied is, dat Jezus gewoon een mens was, en niet meer, duidelijk niet orthodox christelijk (maar wellicht vrijzinnig, humanistisch, mogelijk zelfs islamitisch)

Wat gebeurt er als we de liederen zingen (of niet 'bestuderend' of nauwkeurig lezen)? In beide liederen herkennen we veel van wat we belijden. Jezus is uiteraard (ook) volledig mens en daarover kun je zeker zingen. Sterker nog, juist omdat Hij een mens was, kon Hij onze hogepriester zijn, die met ons mee heeft kunnen lijden, verzocht zonder zelf te zondigen (Hebreeën). En ook niet elke tekst hoeft de drie-eenheid uit te leggen of een college te geven over de twee-naturenleer. Bij alles wat we lezen in het lied, denken we er een heel stuk christelijke theologie bij, en de uitspraken die over Jezus als mens gedaan worden, resoneren daarmee, we herkennen ze en denken direct (vaak onbewust) aan het grotere kader. En als de ontkenning in het tweede lied maar subtiel genoeg is, dan zullen we precies hetzelfde denken bij het tweede lied.

Behalve mensen die ietsjes scherper lezen, die iets poetischer ingesteld zijn, of die dat grotere kader niet hebben. Die zullen bij het eerste lied wellicht wat moeite hebben, omdat het wat eenzijdig is, maar bij het tweede lied niet. Dat is immers duidelijk: Jezus is mens.

Dus, het probleem zit 'm vaak niet zozeer in ons. Met ons komt het wel goed, wij lezen er wel christelijke theologie in, wij kunnen dat wel omdat we erin opgevoed zijn. Het kader van het orthodox christendom is onze context. En zeker als we niet altijd heel nauwkeurig lezen is er geen enkel probleem. We zingen bij het tweede lied wellicht iets dat feitelijk absoluut tegengesteld is aan ons geloof (zo is het geschreven) maar wat we erbij denken is ons gelovig belijden. Enige kanttekening die je zou kunnen maken, is dat het eigenaardig is om een lied dat heel anders bedoeld is dan orthodox christelijk, toch zo te zingen.

En de mensen die wat gevoeliger zijn voor poëzie? Waarbij de hersenen wat analytischer werken, en die bij een lied of en gedicht niet alleen de woorden zien en wat associaties, maar ook de grote lijnen, de samenhang, de betekenis? Die hebben pech want die krijgen in de dienst ter ere van God geregeld liederen te horen (waarvan men verwacht dat ze meegezongen worden) die God helemaal niet eren! Zij zien mensen om hen heen vol overgave liederen zingen die ontzettend botsen met hun geloof. En het meest frustrerende: zij merken dat, maar de meeste mensen om hen heen niet!

Maar het probleem kan ook erger zijn dan alleen 'wat frustratie en onbegrip'. Het kan een echt probleem zijn bij mensen die veel minder 'ervaring' hebben m.b.t. het christendom. Gasten in de gemeente, vrienden die je meeneemt, de jeugd in de kerk, etc. Die hebben ons contextuele kader niet en moeten het juist oppikken uit wat er in de kerk verteld wordt. Maar dat is niet de enige plek waar je dingen oppikt. Juist wat je zingt (en wat in je hoofd blijft doormalen), kan je heel makkelijk heel duidelijk bijblijven. Van de dwaalleraar Arius ("Jezus is geschapen, Jezus is niet God") is al bekend dat hij zijn theologie op muziek had gezet, dat hij liedjes had gemaakt op populaire wijzen en dat daardoor boeren en vissers in contact kwamen met zijn onorthodoxe ideeën. Wat ik me nog kan herinneren van m'n (synodaal) gereformeerde opvoeding in de kerk, is voornamelijk stukjes (halve zinnen, refreinen, etc) uit liedjes. Ook bij volwassenen doen liederen, vanwege hun mooie melodie, vanwege het enthousiast meezingen, vaak meer dan het luisteren naar een preek. Liedteksten blijven je jaren bij, de tekst van de preek weet ik vaak 5 min. na de preek al niet meer (en dat terwijl ik persoonlijk toch altijd het idee heb dat ik veel kan onthouden).

Het probleem is dus veel complexer (en mogelijkerwijs met veel grotere gevolgen) dan alleen maar de vraag of elk lied altijd genuanceerd en evenwichtig moet zijn. Een 'klein' probleem is dat het voor mensen die iets (te) poëtisch en/of analytisch zijn, van een eredienst een 'afgodendienst' of een 'dwaaldienst' kan maken waarin God in een deel van de liederen helemaal niet geëerd, maar gelasterd, wordt. Maar een m.i. serieuzer probleem is, dat je na 10 of 20 jaar niet gek op moet kijken als mensen die opgroeiden toen een bepaalde groep liederen populair was, van die liederen ook een flink stuk theologie hebben overgenomen. Als het belijden in die liederen redelijk evenwichtig was, en mooi in overeenstemming met het belijden van de kerk, is er geen probleem. Als een deel van de liederen nogal eenzijdig was of -- erger dan dat -- subtiel nogal onorthodox was, is het wel een groot probleem.

(bron)

n.b. wat betreft Opwekking 462, ik vind het persoonlijk een mooi lied, alhoewel het eenzijdig is.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2009, 09:51:37 am door Nunc »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 29, 2009, 12:24:12 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 december 2009 om 09:48:
Ik heb een vrij uitgebreide post geschreven over waarom teveel eenzijdigheid in liederen wel degelijk voor meerdere groepen in de gemeente een probleem is. Ik heb nergens een post gezien die dat ontkrachtte. Geeft mij dat nu ook het recht om van anderen hier te zeggen dat ze gewoon niet willen en dat ze gewoon maar achter hun emoties aanlopen als het om liederen gaat, en dat argumenten toch geen zin hebben omdat ze niet gelezen worden?
Maar beste Nunc, dat is helemaal niet te ontkrachtten want het is andermans gevoelen en gevoelens kun je niet ontkrachten.
In dit soort discussie gaat het om 99 % persoonlijk gedoe en 1 % andere dingen.
Jij leest dingen anders dan ik ze lees.
Zoals je ook in de draad over de folder ontdekt is er een multi interpretabel gebruik van teksten mogelijk. Ik vrees dat dat hier meespeelt...

Ik ben een aardig zanger van het genre Oosterhuis, jij zult het mogelijk onbijbels vinden.
Dat kan en dat mag, van mij mag iedereen die niet uit volle overtuiging durft te zeggen dat hij zich onder Gods aangezicht wil stellen zijn of haar spreekwoordelijke kaken opeen houden.
(en het woord "je" is in algemeenheid gebruikt niet persoonlijk).
Een beetje gereformeerde kan dus wel dit zingen:
Wij knielen voor uw zetel neer,
wij, Heer, en al uw leden,
en eren U als onze Heer
met lied'ren en gebeden.
Dat alle macht, hoe hoog, hoe groot,
voor U, o Godsgetuige,
o eerstgeboren' uit de dood,
zich diep eerbiedig buige!
en het andere niet?

Lees voor de grap psalm 84 eens.