Auteur Topic: zelfreflectie forumcultuur  (gelezen 18931 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
zelfreflectie forumcultuur
« Gepost op: juni 18, 2011, 02:38:21 pm »
Ik ga er van uit dat dit subforum de meest geschikte plek is voor wat gezamenlijke reflectie op de forumcultuur hier, voor zover daar behoefte aan bestaat.
Als je daar geen behoefte aan hebt, reageer dan vooral niet.

De wijsheid van mijn woorden door Pooh himself bevestigd zijnde, breng ik ze nogmaals onder de aandacht:

quote:

in FB: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea:
hebben wij als forum-deelnemers behoefte aan een overduidelijke buitenstaander om gezellig samen op af te geven?
BeePee is niet de enige relatieve buitenstaander die het gevoel heeft dat iedereen hier boven op je springt (in figuurlijke zin) als je uit de toon valt.
Positiever geformuleerd: velen hier lijken het vooral interessant te vinden om verschillen te zoeken en uit te vergroten.
De openheid hier voor anderen in de zin van de bereidheid om met ze in discussie te gaan is in mijn beleving groot; de openheid voor anderen in de zin van geneigdheid om in wat ze zeggen te zoeken naar wat je aanspreekt in plaats van naar wat je tegenstaat laat wat meer te wensen over.

Als het idee je aanspreekt om op een forum vooral in te gaan op wat je aanspreekt in wat anderen zeggen, reageer dan s.v.p. in dit topic.
Als dat idee je niet aanspreekt, reageer dan s.v.p. niet.
Als er voldoende mensen reageren kunnen we het vervolgens hebben over de vraag hoe we elkaar daarbij kunnen helpen.
Als er onvoldoende mensen reageren gaan we gezellig door op de manier waarop we bezig zijn.
In afwachting van de volgende Jehovah's getuige of andere durfal.

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2011, 02:45:35 pm door wimnusselder »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2011, 02:44:35 pm »
Zelf persoonlijk heb ik gemerkt dat doorgaans de beste diepgang via de persoonlijke mails over en weer gingen. Misschien is het nadeel van een forum ook wel dat het te openbaar is. Echte persoonlijke diepdoorleefde gesprekken zijn toch beter te voeren onder 4 ogen, zonder dat er ogen mee kijken en monden meespreken die zich niet in kunnen leven in wat je zegd en zo het gesprek tussen deze 4 ogen in de weg liggen.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2011, 02:44:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2011, 02:49:15 pm »
Hoi gait,

quote:

gaitema schreef op 18 juni 2011 om 14:44:
persoonlijke [...] gesprekken zijn [...] beter te voeren onder 4 ogen

Helemaal mee eens.
Daarom staat ook mijn e-mail adres in mijn profiel, net als het jouwe.
Mensen die het daar ook mee eens zijn, kunnen dat ook doen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2011, 04:25:22 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 18 juni 2011 om 14:38:
XXX is niet de enige relatieve buitenstaander die het gevoel heeft dat iedereen hier boven op je springt (in figuurlijke zin) als je uit de toon valt.
Positiever geformuleerd: velen hier lijken het vooral interessant te vinden om verschillen te zoeken en uit te vergroten.
Met v&Vriendengroet,

Wim
Er is in de draad nav waar jij dit schrijft nimmer "over de persoon gevallen" of "op de persoon gesprongen".
Er is heel duidelijk gewezen op een aantal zaken die je terug kunt lezen.
Als ik iets verkeerds tegen jou zeg dan volgt daar een excuses op. Dat is heel normaal forumgebruik :)
Je kunt draden lang discussie gaan voeren maar de grondslag van respect is voor mij heel belangrijk. Zodra dat weg is dan heeft gesprek geen zin meer.
En inderdaad kan het zo zijn dat er hele gereformeerde of katholieke volksstammen over je heen buitelen als je iets verkondigt wat (vanuit hun perspectief) onbijbels is. Wat is daar mis mee zolang het respectvol gebeurt?

quote:

de openheid voor anderen in de zin van geneigdheid om in wat ze zeggen te zoeken naar wat je aanspreekt in plaats van naar wat je tegenstaat laat wat meer te wensen over.
Dat ben ik dan weer niet met je eens.
Er is in de regel een hele grote bereidheid tot het volgen en willen begrijpen wat de ander bedoelt.
Dat daar soms dingen scheef lopen gebeurt in het gehele aardse bestaan. Zolang dat niet kwetsend is voor de ander: zo zij het.
Maar zodra het kwetsend is voor de ander mag er van mij ingegrepen worden door wie dan ook.
Reflectie op de cultuur hier heeft weinig nut: in de regel eindigt dat op moddergooien en we zijn al veel dierbaren hier kwijtgeraakt door wat "men" reflectie placht te noemen.
Wil je reflecteren: stap in de auto en kom een borrel of kop koffiebak thee halen.
Of klim in de mail zoals Gaitema al schreef.

Reflecteren heeft namelijk als kenmerk dat er sprake moet zijn van écht contact en dat is er niet bij geschreven woord.
Voor wie aan zelfreflectie wil doen: hier de kernwoorden:
http://hbo.sxills.nl/images/driehoek.png
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2011, 05:32:51 pm »

quote:

(...)
De wijsheid van mijn woorden door Pooh himself bevestigd zijnde, breng ik ze nogmaals onder de aandacht:

(citaat.)In hoeverre hebben wij als forum-deelnemers behoefte aan een overduidelijke buitenstaander om gezellig samen op af te geven?
BeePee is niet de enige relatieve buitenstaander die het gevoel heeft dat iedereen hier boven op je springt (in figuurlijke zin) als je uit de toon valt.
De openheid hier voor anderen in de zin van de bereidheid om met ze in discussie te gaan is in mijn beleving groot; de openheid voor anderen in de zin van geneigdheid om in wat ze zeggen te zoeken naar wat je aanspreekt in plaats van naar wat je tegenstaat laat wat meer te wensen over. (einde citaat)

Als het idee je aanspreekt om op een forum vooral in te gaan op wat je aanspreekt in wat anderen zeggen, reageer dan s.v.p. in dit topic.
Als er voldoende mensen reageren kunnen we het vervolgens hebben over de vraag hoe we elkaar daarbij kunnen helpen.
Als er onvoldoende mensen reageren gaan we gezellig door op de manier waarop we bezig zijn.
In afwachting van de volgende Jehovah's getuige of andere durfal.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Het idee spreek me aan. Ik liep naar aanleiding van de dingen die gebeurden zelfs al rond met het idee misschien maar een topic te openen, ongeveer zoals jij het nu hebt gedaan. Ik was er echter nog niet uit waarop ik precies het meest accent zou gaan leggen.

Jij zult vast ook het idee hebben gehad dat iedereen op je sprong toen je hier pas binnengekomen was; dat laat je al doorschemeren. Jouw accent ligt erg op het vinden wat je aanspreekt in wat de ander naar voren brengt en dat vind ik een goed uitgangspunt.
Daarnaast is het echter volgens mij in een discussie ook nuttig en belangrijk om aan te geven wat je niet aanspreekt en waarom dat zo is. Problemen ontstaan er vooral wanneer de ene of andere kant niet kan of wil volgen op een welwillende wijze in de gedachtegang van de ander.
Een gezamenlijkheid zoals jij die zoekt en voorstaat is soms ook moeilijk te vinden -- het is een zoektocht waarbij er soms veel inlevingsvermogen en wat afstand nemen van eigen overtuigingen moet worden betracht.
Bij onwrikbare vaste overtuigingen die gestoeld zijn op geloof en die een wat andere benadering die er toch in de buurt ligt uitsluit lukt het soms ook gewoon niet. Dan blijft voor degene met de vaste precies ingevulde overtuiging jouw toenaderingspoging toch een poging op verre afstand, want je moet de gegevenheden van hem ook geloven -- exact zo -- want anders "telt" het niet.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2011, 05:35:04 pm door Trajecto »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2011, 05:59:14 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 18 juni 2011 om 14:49:

quote:

gaitema:
persoonlijke [...] gesprekken zijn [...] beter te voeren onder 4 ogen

Helemaal mee eens.
Daarom staat ook mijn e-mail adres in mijn profiel, net als het jouwe.
Mensen die het daar ook mee eens zijn, kunnen dat ook doen. (...)

Ja, zit wat in, maar...
Ik ben wel nogal voorzichtig en zet mijn e-mailadres niet graag zichtbaar op internet.
Helaas is voorzichtigheid niet echt onnuttig in deze. Beepee vertelde in deze post:
Beepee in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"

quote:

Ik ben eens zo onvoorzichtig, te goed van vertrouwen, geweest om mijn e-mail adres openlijk te tonen. Ik werd op een gegeven moment met “christelijke” virussen gebombardeerd. Omdat ik kon zien, waar deze vandaan kwamen, meldde ik dat op de site. Dat werd “natuurlijk” bij hoog en laag ontkent. Maar het hield toen wel op. Enige tijd later begon het weer, nu via fake afzenders, maar ook dat had ik door en meldde dat. Sindsdien verberg ik mijn e-mail adres.

Gezien deze ervaringen van Beepee laat ik mijn e-mailadres  nog maar even onzichtbaar.
Misschien kan ik eens een speciaal adres openen dat ik met wat extra veiligheidsmaatregelen behandel voor vermelding op het internet. Ik zal er eens over denken.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2011, 06:19:46 pm »
Niemand blijft rondhangen op een forum waar hij niets vindt wat hem aanspreekt, dat lijkt mij redelijkerwijs een aannemelijk feit. Op dit forum hebben we zaken die ons binden- en scheiden waardoor ik terug blijf komen. Alhoewel ik ook ernstige twijfels heb of serieuze inhoudelijke discussies over geloof wel werken, want maar al te vaak ontaardt precies dan het gesprek.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2011, 10:39:16 pm »
Hoi Piebe,

quote:

Piebe schreef op 18 juni 2011 om 18:19:
ernstige twijfels [...] of serieuze inhoudelijke discussies over geloof wel werken
Wat mij aanspreekt in dit forum is dat we juist dát toch proberen.

quote:

maar al te vaak ontaardt precies dan het gesprek.
Dit topic is een experiment om een manier te vinden om serieuze inhoudelijke discussie over geloof niet te laten ontaarden.
Wat ik wil proberen is: niet direct reageren op dingen waar ik het niet mee eens ben.
Onvermijdelijk zal ook ik steekjes laten vallen en toch ook laten blijken dat ik moeite heb met bepaalde dingen.
Door bewust vooral aandacht te geven aan dingen waar ik wél prijs op stel (zie mijn eerste zin) hoop ik ook minder reacties van anderen uit te lokken op dingen waar zij moeite mee hebben.
Onvermijdelijk zal er nog steeds voldoende aandacht zijn voor de dingen die ons niet aanspreken en waarom, maar dan wordt het niet zo gauw een negatieve spiraal van negatieve reactie op negatieve reactie (wat jij terecht ontaarding van het gesprek noemt).
Doe je mee?
Als meer deelnemers dat doen wordt het hopelijk een soort collectieve zelfreflectie op onze forumcultuur waarin we vooral versterken wat we op prijs stellen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2011, 10:45:52 pm »
Hoi Trajecto,

quote:

Trajecto schreef op 18 juni 2011 om 17:59:
Ik [...] zet mijn e-mailadres niet graag zichtbaar op internet.

Hoeft van mij niet hoor.
In mijn ervaring kun je ook in publieke fora best een eind komen met persoonlijke uitwisseling, zelfs onder schuilnamen.
En om het twee mensen mogelijk te maken om elkaar zo nodig per e-mail te bereiken hoeft er maar één van de twee z'n e-mail adres openbaar te maken.

quote:

Trajecto schreef op 18 juni 2011 om 17:32:
Het idee spreek me aan. Ik liep naar aanleiding van de dingen die gebeurden zelfs al rond met het idee misschien maar een topic te openen, ongeveer zoals jij het nu hebt gedaan.

Mooi.
Dat verwachtte ik ook al wel enigszins gezien onze interactie op dit forum tot nu toe.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2011, 10:54:41 pm »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juni 2011 om 16:25:
Voor wie aan zelfreflectie wil doen: hier de kernwoorden:

Dat ziet er uit als een nuttig model.
Hoe zouden we dat toe kunnen passen op collectieve zelfreflectie, reflectie op ons collectieve gedrag?

quote:

Wil je reflecteren: stap in de auto en kom [...] bak thee halen.

Ik heb geen auto, zelfs geen rijbewijs en eerlijk gezegd ook geen prioritijd om van Haarlem naar Drachten (was het toch?) op en neer te gaan.
Gebruik je Skype en zou dat een alternatief zijn?
Je kunt mij daar vinden als wimnusselder.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 18, 2011, 11:30:32 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 18 juni 2011 om 22:54:
Hoi Riemer,

[...]

Dat ziet er uit als een nuttig model.
Hoe zouden we dat toe kunnen passen op collectieve zelfreflectie, reflectie op ons collectieve gedrag?
Als je even diep nadenkt over mijn dagelijks werk kun je bedenken dat dit core bussiness is voor mij  O-) [klik op deze of deze  ...spammodus ON]Het heeft te maken met de methode Egan zoals die in de counseling wordt gehanteerd.
Het plaatje is niet helemaal correct maar deze stond al online :)
HEt gaat er om dat gedrag gevormd wordt door de drie factoren van invloed.
In elke situatie kun je aan de hand van vragen een oordeel vellen over je eigen gedrag.Let wel: je eigen gedrag. Jij kunt namelijk niet weten wat ik denk, wil of voel namelijk :) Derhalve is reflectie altijd gericht op de persoon die eigenaar is van het "ik" en ik betwijfel of je dat op een forum moet willen. Je zult namelijk altijd de drie factoren voor de ander (on-)bewust gaan invullen. Moet je niet willen in een virtuele wereld denk ik.
Bij reflectie (sorry dat dit niet in het plaatje staat) moet er altijd sprake zijn van een totaalbeeld. Daar hoort volgens mij altijd de attitude (houding) en mimiek bij.
Zonder die info kun je nimmer komen tot een goed reflecteren.
Dus: ik zal niet meedoen  :+ omdat ik de visuele informatie van de reflectant moet ontberen. Tevens kan ik de intonatie van de stem niet herleiden of duiden dus heeft het geen enig nut volgens mij om groepsreflectie te doen. groepsreflectie noem je "intervisie" en dat kan dus niet omdat het visuele en auditieve er hier niet zal zijn.
Er ontbreken teveel factoren van belang om er iets mee te kunnen.
(overigens denk ik dat we een knal leuke dag kunnen hebben als groep :) )

quote:

[...]

Ik heb geen auto, zelfs geen rijbewijs en eerlijk gezegd ook geen prioritijd om van Haarlem naar Drachten (was het toch?) op en neer te gaan.
Gebruik je Skype en zou dat een alternatief zijn?
Je kunt mij daar vinden als wimnusselder.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ik heb 2 auto's, een rijbewijs+ maar.....
Skype??????
Nope.
Ik betaal voor mijn telefoongesprekken, heel ouderwets zou ik zeggen (conservatief zelfs :) [grapje])
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 01:02:26 am door Riemer Lap »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 19, 2011, 07:05:43 am »

quote:

Ik ga er van uit dat dit subforum de meest geschikte plek is voor wat gezamenlijke reflectie op de forumcultuur hier...

[...]

[...]
hebben wij als forum-deelnemers behoefte aan een overduidelijke buitenstaander om gezellig samen op af te geven?
"..." is niet de enige relatieve buitenstaander die het gevoel heeft dat iedereen hier boven op je springt (in figuurlijke zin) als je uit de toon valt.

De openheid hier voor anderen in de zin van de bereidheid om met ze in discussie te gaan is in mijn beleving groot; de openheid voor anderen in de zin van geneigdheid om in wat ze zeggen te zoeken naar wat je aanspreekt in plaats van naar wat je tegenstaat laat wat meer te wensen over.
Om maar met het vetgedrukte gedeelte te beginnen. Mijn antwoord is gewoon ronduit "nee"...

Want het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat degenen met "een mening die uit de toon valt" gewoon "besprongen" worden omdat dat dat mensen zijn van wie "je" nog wat kan leren... Want, met alle respect, als ik alleen op zoek was naar datgene wat me aanspreekt in hetgeen anderen zeggen, dan zou ik hier op dit forum niets opsteken... Als ik uit zou zijn op zelfbevestiging m.b.t. mijn meningen, dan zou ik waarschijnlijk juist NIET een discussieforum hebben opgezocht... En niet het risico hebben willen lopen dat mijn eigen inzichten "onder het mes zouden gaan"...

Ik ben het met Riemer eens: het denken/willlen/willen/doen van de ander moet je niet zelf voor hem/haar willen invullen... Maar mocht je jezelf wellicht ook aangevallen voelen/hebben gevoeld: mijn excuses voor het geval ik daar een rol in gespeeld zou hebben... Een tipje van de sluier van mijn denken/willen meen ik hier te hebben opgelicht: jij lijkt vooral op zoek te zijn naar "gelijkgestemden" (maar zeg het vooral als ik het mis heb!) - ik nadrukkelijk niet; ik verwacht gewoon een discussie met goede argumenten voor en tegen een bepaalde stellingname... (wat ik in een niet nader te noemen topic eigenlijk van node gemist heb)

E.e.a. verklaart misschien een deel van je waarnemingen hier? NB: ik heb de neiging om bij je uitdrukking "de forumcultuur hier" te denken dat je deze vooral negatief inkleurt (alsof die cultuur te wensen over zou laten)... Maar laat ik het dan vooral met Riemer eens blijven, en je vragen of dat inderdaad het geval is...? Maar mocht dat het geval zijn: zie je dan niet over het hoofd dat niet iedereen dezelfde bedoelingen zal hebben bij het meedoen aan een discussieforum?? Dat het "belangstelling tonen door over iemand heen te vallen" ook als een positieve vorm van aandacht gezien zou kunnen worden (mocht die aandacht gericht zijn op de argumenten van de ander, en niet op de vermeende eigenschappen van die persoon, tenminste...)??

NB: uitgaande van je woorden bij de start van het topic zou ik hier niet hebben mogen reageren... Misschien is het wel heel eigenwijs van me dat ik dat toch doe, en er van uit ga dat ook jij er uiteindelijk niet op uit zal zijn om enkel "gelijkgestemden" te verzamelen in een "subforum" (Oeps, val ik Riemer op het laatst toch nog gedeeltelijk af?!?)? Zou dat niet vreselijk saai worden? En de dood in de pot betekenen voor een (discussie)forum??
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 07:12:20 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 19, 2011, 10:11:08 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juni 2011 om 16:25:
Reflecteren heeft namelijk als kenmerk dat er sprake moet zijn van écht contact en dat is er niet bij geschreven woord.
Hoe is het dan mogelijk om echt contact met God te hebben?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 19, 2011, 10:29:01 am »

quote:

wimnusselder schreef op 18 juni 2011 om 22:39:
Wat mij aanspreekt in dit forum is dat we juist dát toch proberen.
Mocht je hier wat langer blijven, wat ik zou waarderen, vraag ik me af of je in de toekomst hier nog zo over denkt. Want m.u.v. een aantal users (met name Trajecto, Small Brother en jij zelf ook) is mijn ervaring toch anders.

quote:

Dit topic is een experiment om een manier te vinden om serieuze inhoudelijke discussie over geloof niet te laten ontaarden.
Wat ik wil proberen is: niet direct reageren op dingen waar ik het niet mee eens ben.
Dat is een nobel streven, maar de andere kant van de medaille is dat je het misschien uitsluitend met een aantal bijzaken eens bent, waardoor de ander zich te kort gedaan voelt indien je uitsluitend daar op zou reageert en het gevoel krijgt zijn tijd te hebben verspild.

quote:

Onvermijdelijk zal ook ik steekjes laten vallen en toch ook laten blijken dat ik moeite heb met bepaalde dingen.
Door bewust vooral aandacht te geven aan dingen waar ik wél prijs op stel (zie mijn eerste zin) hoop ik ook minder reacties van anderen uit te lokken op dingen waar zij moeite mee hebben.
Onvermijdelijk zal er nog steeds voldoende aandacht zijn voor de dingen die ons niet aanspreken en waarom, maar dan wordt het niet zo gauw een negatieve spiraal van negatieve reactie op negatieve reactie (wat jij terecht ontaarding van het gesprek noemt).
Doe je mee?
Nou, ik wil wel blijven proberen meer begrip te tonen voor andersdenkenden en niet bot te zijn, maar om uitsluitend te reageren op hetgeen ik mee instem is de doodsteek voor elke discussie en we komen hier niet voor niks op een discussieforum. Immers, we leren toch veel meer van de mensen met wie we de degens kruisen, die ons dwingen dieper te spitten en ons meer in te lezen dan degenen met wie wij het eens zijn. Hoewel ik denk dat je streven nobel is, denk ik dat je de andere kant van de medaille onderbelicht laat.

quote:

Als meer deelnemers dat doen wordt het hopelijk een soort collectieve zelfreflectie op onze forumcultuur waarin we vooral versterken wat we op prijs stellen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Dat hoeft niet persé, ik zou liever zien dat we elkaars verschillen bespreken op een respectvolle manier zodat we de misvattingen die we allemaal wel hebben kunnen bestrijden. Het is toch veel mooier om elkaars fouten op te lossen dan ze te negeren?
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 10:30:53 am door Piebe »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 19, 2011, 10:55:18 am »
Zijn er ook moderatoren die willen reageren in dit topic?
Ik verwachtte eerlijk gezegd dat (via collectieve zelfreflectie verbeteren van) de forumcultuur (ons collectieve gedrag hier) ook jullie warme belangstelling heeft.
Overigens zeg ik daarmee niet dat die forumcultuur niet goed zou zijn, maar wel dat die verbeterd kan worden.
Zolang er topics op slot gaan behoeft dat hoop ik geen betoog.

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 19, 2011, 11:00:17 am »
Hoi Piebe,

quote:

Piebe schreef op 19 juni 2011 om 10:29:
uitsluitend [...] reageren op hetgeen ik mee instem is de doodsteek voor elke discussie

Daar zou ik niet zo bang voor zijn.
Dat gaat je (ouder gewoonte) toch niet lukken.
Mij ook niet trouwens.
Door het bewust te proberen kunnen we hooguit zorgen dat de balans meer richting het positieve doorslaat, zodat het gesprek hier minder gauw ontaardt en de moderatoren zich gedwongen zien topics dicht te gooien.
Al lang vóórdat een topic dicht wordt gegooid, levert de discussie in zo'n topic minder op dan het kost aan energie en blijven er mensen weg voor wie het op die manier niet hoeft.
Ook dat kunnen we op die manier proberen te voorkomen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 19, 2011, 11:21:20 am »
Hoi Hendrik,

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 juni 2011 om 07:05:
jij lijkt vooral op zoek te zijn naar "gelijkgestemden" [...] ik verwacht gewoon een discussie met goede argumenten voor en tegen een bepaalde stellingname...
In mijn geloofsbeleving is geloofservaring (en geloofspraktijk) belangrijker dan geloofsleer.
Uitwisseling van geloofservaring kan makkelijk negatief beïnvloed worden door discussie (opgevat als het met elkaar confronteren van stellingnames).
Je kunt het begrip discussie ook breder opvatten, op een manier die het uitwisselen van geloofservaring omvat.

quote:

ik heb de neiging om bij je uitdrukking "de forumcultuur hier" te denken dat je deze vooral negatief inkleurt
Neu, dat valt wel mee, maar er valt natuurlijk nog wel het een en ander te verbeteren zolang moderatoren zich gedwongen zien om topics te sluiten.

quote:

zie je dan niet over het hoofd dat niet iedereen dezelfde bedoelingen zal hebben bij het meedoen aan een discussieforum?? Dat het "belangstelling tonen door over iemand heen te vallen" ook als een positieve vorm van aandacht gezien zou kunnen worden

Ondanks goede bedoelingen hebben diverse nieuwkomers laten blijken het knap lastig te vinden dat als je hier met iets nieuws komt je heel veel kritische reacties krijgt en geacht wordt op iedereen te reageren.
In mijn geval was dat het geval toen ik mijn ideeën over geweldloosheid liet blijken en toen ik uitlegde dat ik altijd en overal mijn echte naam gebruik en vroeg waarom dat hier zo anders is.
Het gaat om een gevoel dat er 'over je heen gevallen' wordt.
Dat gevoel kan vanuit een ander perspectief geheel onterecht zijn, maar daarmee is het niet weggeredeneerd.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 19, 2011, 11:43:39 am »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juni 2011 om 23:30:
Als je even diep nadenkt over mijn dagelijks werk ...

... begrijp ik goed dat jij bij reflectie over en feedback op gedrag gewend bent elkaar in de ogen te kunnen kijken en dat je je begrippenapparaat vanuit dat perspectief interpreteert.
We maken hier deel uit van een groep die elkaar vrijwel uitsluitend kent via internet en via geschreven woorden.
Daardoor werken relaties en groepsgedrag hier iets anders dan in het face-to-face deel van de wereld.
We vertonen hier groepgedrag uitsluitend in woorden op schrift.
Het zou een zwaktebod zijn als we voor het bijsturen van dat groepsgedrag uitsluitend terug kunnen vallen op face-to-face contact of telefoon.
Mijn vraag is dus in wezen of je ook mogelijkheden ziet om dat driehoeksmodel toe te passen op collectieve zelfreflectie (uitsluitend) in cyberspace, binnen de beperkingen van dit forum.

quote:

gedrag [wordt] gevormd [...] door de drie [genoemde] factoren

En groepsgedrag, de manier waarop mensen (deels onbewust) op elkaar reageren?
Dat moet de zaak (en het plaatje) enigszins compliceren, lijkt me.

quote:

Jij kunt namelijk niet weten wat ik denk, wil of voel
Welke rol speelt communicatie in jouw model?

quote:

reflectie [...] gericht op de [...] eigenaar [...] van het "ik" en ik betwijfel of je dat op een forum moet willen.

We spreken hier met enige regelmaat over 'we'.
Kun je in de mate waarin we dat doen ook van collectief eigendom spreken?
Dat wordt nog wat gecompliceerder als we 'gewone deelnemers' onderscheiden van 'moderatoren', waarbij de verantwoordelijkheid voor het groepsgedrag of in elk geval voor het bijsturen daarvan geacht wordt in de eerste plaats bij de laatsten te liggen.

quote:

Skype?????? Nope.
Ik betaal voor mijn telefoongesprekken

Het leuke van Skype is dat dat ook videocontact ondersteunt, zodat je ook die mimiek er bij hebt.
Skype wil ook erg graag dat je daarvoor betaald hoor, maar om klanten te trekken laten ze je pas betalen zodra je naar gewone telefoonlijnen gaat bellen en als je videocontact wilt met meerdere mensen tegelijk.
Je kunt mij telefonisch bereiken op 023-5254824 of 06-24184801.
Ik heb een abonnement op mijn vaste lijn waarvoor ik een vast bedrag per maand betaal, dus als je me dan laat terugbellen kunnen we 'gratis' zo lang bellen als we willen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 19, 2011, 12:10:59 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 juni 2011 om 10:11:
[...]

Hoe is het dan mogelijk om echt contact met God te hebben?
grapperd :0

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 19, 2011, 12:22:23 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 19 juni 2011 om 10:55:
Zijn er ook moderatoren die willen reageren in dit topic?
Ik verwachtte eerlijk gezegd dat (via collectieve zelfreflectie verbeteren van) de forumcultuur (ons collectieve gedrag hier) ook jullie warme belangstelling heeft.
Overigens zeg ik daarmee niet dat die forumcultuur niet goed zou zijn, maar wel dat die verbeterd kan worden.
Zolang er topics op slot gaan behoeft dat hoop ik geen betoog.

Ahum, volgens mij is er pas bij de Nieuwe Aarde geen sluiting van fora meer nodig.
Mensen blijven vooralsnog mensen met alle gebrek van dien.
Daarnaast kun je op een forum enkel 1 dimensionaal contact maken.
Niets meer dan dat.
Overigens betwijfel ik of de mods er belang bij hebben: de regels zijn immers al jarenlang helder, de sfeer ook, de groep is redelijk constant te noemen.
Niets aan doen zou ik zeggen :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 19, 2011, 12:53:24 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 19 juni 2011 om 11:43:
Hoi Riemer,

[...]

... begrijp ik goed dat jij bij reflectie over en feedback op gedrag gewend bent elkaar in de ogen te kunnen kijken en dat je je begrippenapparaat vanuit dat perspectief interpreteert.
Ja maar ook weer nee.
Je blijft hier op slechts 1 dimensie zitten namelijk: het geschrevene.
Daardoor mis je allerlei informatie.
Ik kan bijvoorbeeld met een lach om mijn mond hier neerpoten dat ik zit te huilen.
Ik kan al lachend mee gaan leven met jouw verdriet etc etc
1 dimensie = oppervlakkig als het gaat om reflectie.
Voor reflectie als groep (wat overigens volgens mijn ervaring niet anders kan dan dat je in intervisie gaat!!!) is derhalve een aardig tijdverdrijf maar het dient nergens toe.

quote:

We maken hier deel uit van een groep die elkaar vrijwel uitsluitend kent via internet en via geschreven woorden.
Daardoor werken relaties en groepsgedrag hier iets anders dan in het face-to-face deel van de wereld.
We vertonen hier groepgedrag uitsluitend in woorden op schrift.
Nope, we vertonen geen groepsgedrag. Je mag mij alles verwijten maar ik vertoon geen groepsgedrag. Ik ben hier met mijn eigen gedachten, willen en voelen namelijk.

quote:

Het zou een zwaktebod zijn als we voor het bijsturen van dat groepsgedrag uitsluitend terug kunnen vallen op face-to-face contact of telefoon.
voor het bijsturen van het zgn. groepsgedrag hebben we hier mensen als Pooh en Elle :)
Daarnaast staat het een ieder vrij om in de weg van Matth. 18 elkaar aan te spreken alhier.
Ik zie dus geen nut in van wat je wilt doen en heb daar motief voor zoals reeds genoemd.

quote:

Mijn vraag is dus in wezen of je ook mogelijkheden ziet om dat driehoeksmodel toe te passen op collectieve zelfreflectie (uitsluitend) in cyberspace, binnen de beperkingen van dit forum.
Nee dus: het is een model voor zelfreflectie passend in de lijn van Egan.
Zegt de meeste mensen niets, google maar even of lees Coaching voor Dummies :)

quote:

[...]

En groepsgedrag, de manier waarop mensen (deels onbewust) op elkaar reageren?
Dat moet de zaak (en het plaatje) enigszins compliceren, lijkt me.
Dan kom je op het gebied van de groepsdynamica en wil ik je aanraden om dit niet op een forum te doen. Al eerder gezegd: er zijn mensen weggegaan / gebanned om dat soort zaken waarin we elkaar onderbouwd met blubber gaan insmeren.
Het gedrag op een forum is anders dan in real life omdat er heel veel interactie niet is. Je kunt derhalve de bekende technieken niet inzetten omdat de basis van interactie ontbreekt.

quote:

[...]

Welke rol speelt communicatie in jouw model?
Wat denk je? Communicatie is gesproken woord / geschreven woord + attitude + beleving van andere factoren (dat zijn er teveel om op te noemen!)
De + kun je hier niet aan voldoen.

quote:

[...]

We spreken hier met enige regelmaat over 'we'.
Kun je in de mate waarin we dat doen ook van collectief eigendom spreken?
Dat wordt nog wat gecompliceerder als we 'gewone deelnemers' onderscheiden van 'moderatoren', waarbij de verantwoordelijkheid voor het groepsgedrag of in elk geval voor het bijsturen daarvan geacht wordt in de eerste plaats bij de laatsten te liggen.
Jij spreekt over "we", ik heb geen groepsgevoel alhier wat dat betreft.
Als ik "we" schrijf kun je veelal herleiden wie daarbij horen en dat verschilt dan ook nog.
Richting XXXX heb ik o.a. aangegeven dat "we" wel eens helderheid wilden.
Het "we" is dan de groep door hem veroordeelden.
Een "wij forumleden" bestaat niet en zal niet bestaan ook.

quote:

[...]

Het leuke van Skype is dat dat ook videocontact ondersteunt, zodat je ook die mimiek er bij hebt.
Skype wil ook erg graag dat je daarvoor betaald hoor, maar om klanten te trekken laten ze je pas betalen zodra je naar gewone telefoonlijnen gaat bellen en als je videocontact wilt met meerdere mensen tegelijk.
Je kunt mij telefonisch bereiken op 023-5254824 of 06-24184801.
Ik heb een abonnement op mijn vaste lijn waarvoor ik een vast bedrag per maand betaal, dus als je me dan laat terugbellen kunnen we 'gratis' zo lang bellen als we willen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Bellen zal ik niet doen omdat ik die dimensie niet wil toevoegen aan dit forum.
Houdt het gerust als vlakke taal in een vlak land met hier en daar een piek of dal.
Het leven bestaat namelijk niet namens een forum en bestaat voor 99% buiten dit forum.

Ik denk dat je het "overwaardeert" zeg maar....

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 19, 2011, 01:15:16 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 19 juni 2011 om 11:21:
Hoi Wim,

[...]
In mijn geloofsbeleving is geloofservaring (en geloofspraktijk) belangrijker dan geloofsleer.
Uitwisseling van geloofservaring kan makkelijk negatief beïnvloed worden door discussie (opgevat als het met elkaar confronteren van stellingnames).
Je kunt het begrip discussie ook breder opvatten, op een manier die het uitwisselen van geloofservaring omvat.
Laat ik het zo proberen uit te drukken, dat in mijn geloofsleven het  geloofsleren een integraal onderdeel uitmaakt van geloofservaring en geloofspraktijk... En dat dat leerproces bij mij niet zonder een "uitwisselen van gedachten" kan... Zonder het "woord" zou dat leven "droog" komen te staan...

Samengevat: de geloofservaring kan m.i. ook makkelijk negatief beïnvloed worden door gebrek aan discussie... Ik snap best dat het woord "geloofsleer" bij een ander heel andere associaties kan oproepen. Maar geloofsleer hoort feitelijk een hulpmiddel te zijn bij het geloofsleren... Het is niet voor niets dat de 2e zondagse dienst in de gereformeerde traditie werd (en in mindere mate wordt) ingevuld als een "leerdienst" en dat daarbij i.h.a. de Heidelbergse Catechismus centraal stond...

Men kan dat zien als "men wordt gekneed tot volgzaam kerkvolk", maar ik zie zelf dat "leren" nadrukkelijk als iets "positiefs"... (Wat overigens niet wil zeggen dat ik een trouwe bezoeker was van die 2e dienst...  O-) Maar "leren" kan ook op andere manieren, zoals dit (discussie!)forum ook al laat zien... Daarbij wil ik natuurlijk ook best (andere) geloofservaringen met anderen delen...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 19, 2011, 02:35:47 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juni 2011 om 23:30:

(...)
Het gaat er om dat gedrag gevormd wordt door de drie factoren van invloed.
In elke situatie kun je aan de hand van vragen een oordeel vellen over je eigen gedrag.Let wel: je eigen gedrag. Jij kunt namelijk niet weten wat ik denk, wil of voel namelijk :) Derhalve is reflectie altijd gericht op de persoon die eigenaar is van het "ik" en ik betwijfel of je dat op een forum moet willen. Je zult namelijk altijd de drie factoren voor de ander (on-)bewust gaan invullen. Moet je niet willen in een virtuele wereld denk ik.
Bij reflectie (sorry dat dit niet in het plaatje staat) moet er altijd sprake zijn van een totaalbeeld. Daar hoort volgens mij altijd de attitude (houding) en mimiek bij.
Zonder die info kun je nimmer komen tot een goed reflecteren.
Dus: ik zal niet meedoen  :+ omdat ik de visuele informatie van de reflectant moet ontberen. Tevens kan ik de intonatie van de stem niet herleiden of duiden dus heeft het geen enig nut volgens mij om groepsreflectie te doen. groepsreflectie noem je "intervisie" en dat kan dus niet omdat het visuele en auditieve er hier niet zal zijn.
Er ontbreken teveel factoren van belang om er iets mee te kunnen.
(overigens denk ik dat we een knal leuke dag kunnen hebben als groep :) )

Zou het niet wat zijn om te bedenken wat er wél zou kunnen? Je moet niet gaan meedoen aan iets waarin je geen mogelijkheid ziet en waar je bij voorbaat slechts afwijzend tegenover staat, maar je hebt wel gereageerd! Was dit slechts om te kunnen tegenpruttelen dat het niet kan of voelde je toch "ergens" er een beetje iets voor als er iets gebeurt in die richting, ook als het misschien niet de naam "reflectie" voor 100% verdient? Ik zou in ieder geval willen zeggen: staar je niet blind op de naam. Hiermee wil ik niet zeggen dat het onwelkom is wanneer je vertelt waarom iets volgens gebruikelijke terminologie iets is wat in een forum per definitie onmogelijk is. Juiste termen gebruiken is een belangrijke zaak om elkaar goed te gaan begrijpen, maar wellicht kan er naast het zien van dat iets niet kan ook ruimte zijn voor het bedenken wat wél kan (en hoe dat dan heet).

Je bent een vaste trouwe klant van dit forum en waarom ben je dat?
Niet toch omdat er op een forum sowieso geen uitwisseling van enige waarde zou kunnen zijn en forumcontact eigenlijk geen contact zou zijn maar omdat je jezelf niettemin af en toe toch gewoon even wilt kwellen met hier aanwezig te zijn?? ;)
Dat zal het niet zijn en zo zal het niet zitten, schat ik zo in! :9~

Als we hier willen uitwisselen kunnen we toch ideeën en vermoedens over wat een ander beweegt neerschrijven en daaraan woorden wijden. Zeker, we kunnen niet zien hoe de ander erbij kijkt en wat hij voor lichaamstaal heeft. Allemaal waar, maar moeten we dan maar het direct vergeten wat te bespiegelen en te overdenken hoe wijzelf als mens maar ook als forum-gezelschap wellicht hier of daar wat kunnen veranderen? Ik vind dat we best in het forum wat kunnen bespiegelen en wat leren van elkaar en misschien vergroot het de harmonie in het forum.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 19, 2011, 03:22:21 pm »

quote:

Trajecto schreef op 19 juni 2011 om 14:35:
Als we hier willen uitwisselen kunnen we toch ideeën en vermoedens over wat een ander beweegt neerschrijven en daaraan woorden wijden.

Overigens laat je in de rest van je post ook direct zien hoe het niet hoort: je beweert iets over mij door je "vermoedens" neer te zetten.
Dit is dus exact waar ik voor wil waken.
Als je wilt weten waarom ik reageer: stel de vraag dan gewoon :(
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 03:24:49 pm door Riemer Lap »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 19, 2011, 04:10:33 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2011 om 15:22:
[...]

Overigens laat je in de rest van je post ook direct zien hoe het niet hoort: je beweert iets over mij door je "vermoedens" neer te zetten.
Als je wilt weten waarom ik reageer: stel de vraag dan gewoon :(
Zoals je wilt: Waarom reageer je?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 19, 2011, 05:15:48 pm »

quote:

Trajecto schreef op 19 juni 2011 om 16:10:
[...]

Zoals je wilt: Waarom reageer je?
Als je deze post even in het geheel wilt lezen dan ontdek je deze zin:

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juni 2011 om 16:25:Reflectie op de cultuur hier heeft weinig nut: in de regel eindigt dat op moddergooien en we zijn al veel dierbaren hier kwijtgeraakt door wat "men" reflectie placht te noemen.

Een waarschuwing dus.
Noem het ervaringen uit het verleden die wel een garantie voor de toekomst vormen  O-)
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 05:19:09 pm door Riemer Lap »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 19, 2011, 06:50:13 pm »
Het heet toch zelfreflectie, doe dan gewoon zelf.  Bekijk je eigen post en hoe anderen daar op reageren.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 19, 2011, 07:00:03 pm »

quote:

Antonius schreef op 19 juni 2011 om 18:50:
Het heet toch zelfreflectie, doe dan gewoon zelf.  Bekijk je eigen post en hoe anderen daar op reageren.
d:)b  _O_

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 19, 2011, 07:20:58 pm »
Bedankt voor je toelichting. Waarschuwen voor iets wat in het verleden niet alleen niet iets prettigs opleverde maar zelfs het vervelende effect van het vertrekken van gewaardeerde forummers teweegbracht is wel begrijpelijk, ja.

Even nog wat vraagjes naar aanleiding van je vorige post:

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2011 om 15:22:
(...)

Waarom ben je zo zwaar gekant tegen het uiten van vermoedens? Is vermoedens neerschrijven voor jou een uiting in het kader van de "forum-reflectie" (of hoe je het dan ook noemen wilt) die je vanwege de slechte ervaringen wilt bestrijden?
Is het in jouw ogen onbehoorlijk en een slechte werkwijze om vermoedens te presenteren en zo de ander de gelegenheid te geven om te zeggen wat er goed en wat er fout is in die vermoedens, om dan zelf een beter beeld te krijgen wat niet alleen maar een vermoeden is?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 19, 2011, 07:48:30 pm »
@ Riemer Lap, wanneer mensen vrijwillig vertrekken kun je een ander daar niet de schuld van geven vind ik en daarbij hebben vaak twee schuld waar twee vechten. Zo weet ik dat jij een vrij hoge pet op hebt van Diako en hem onder die dierbaren schaart, terwijl ik hem op credible heb leren kennen als een bemoeizuchtig type die er een hoofdrol in heeft gespeeld om mij de deur uit te werken. Met jou heb ik nooit problemen en je lijkt me iemand waarmee je kunt lachen, maar je mensenkennis laat in deze te wensen over vind ik.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 07:48:43 pm door Piebe »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 19, 2011, 07:58:06 pm »

quote:

Trajecto schreef op 19 juni 2011 om 19:20:
Bedankt voor je toelichting. Waarschuwen voor iets wat in het verleden niet alleen niet iets prettigs opleverde maar zelfs het vervelende effect van het vertrekken van gewaardeerde forummers teweegbracht is wel begrijpelijk, ja.

Even nog wat vraagjes naar aanleiding van je vorige post:
[...]

Waarom ben je zo zwaar gekant tegen het uiten van vermoedens? Is vermoedens neerschrijven voor jou een uiting in het kader van de "forum-reflectie" (of hoe je het dan ook noemen wilt) die je vanwege de slechte ervaringen wilt bestrijden?
Is het in jouw ogen onbehoorlijk en een slechte werkwijze om vermoedens te presenteren en zo de ander de gelegenheid te geven om te zeggen wat er goed en wat er fout is in die vermoedens, om dan zelf een beter beeld te krijgen wat niet alleen maar een vermoeden is?
Wel als het om vermoedens over de ander gaat. Daar hebben we hier genoeg ervaringen mee opgedaan in het verleden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 19, 2011, 08:01:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 juni 2011 om 19:48:
@ Riemer Lap, wanneer mensen vrijwillig vertrekken kun je een ander daar niet de schuld van geven vind ik en daarbij hebben vaak twee schuld waar twee vechten. Zo weet ik dat jij een vrij hoge pet op hebt van Diako en hem onder die dierbaren schaart, terwijl ik hem op credible heb leren kennen als een bemoeizuchtig type die er een hoofdrol in heeft gespeeld om mij de deur uit te werken. Met jou heb ik nooit problemen en je lijkt me iemand waarmee je kunt lachen, maar je mensenkennis laat in deze te wensen over vind ik.
Ik doel niet alleen op hen die vrijwillig vertrokken zijn, er zijn ook personen die tot daden gedreven zijn die een ban opleverden.
RKDIAK was mij inderdaad dierbaar, maar ik heb dan ook regelmatig met hem in de clinch gelegen hier. Iemand kan dierbaar zijn terwijl je het inhoudelijk regelmatig met hem oneens bent.
Dat heeft overigens niets met mensenkennis te maken, ook hier zie je al dat het direct op verwijten aankomt in een wat men "reflecterende" draad noemt.
Snap je het nog een beetje?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 19, 2011, 08:20:48 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2011 om 20:01:
Ik doel niet alleen op hen die vrijwillig vertrokken zijn, er zijn ook personen die tot daden gedreven zijn die een ban opleverden.
Die personen hebben het er dan in negen van de tien gevallen zelf naar gemaakt! Ik ben op meerdere christelijke sites actief en gedraag me overal hetzelfde, met als resultaat dat ik uitsluitend op credible gebanned ben. Een van de grootste onrustzaaiers aldaar was RKDIAK en het verbaast me dat hij je zand in de ogen heeft gestrooid. Kijk uit voor hem!

quote:

RKDIAK was mij inderdaad dierbaar, maar ik heb dan ook regelmatig met hem in de clinch gelegen hier. Iemand kan dierbaar zijn terwijl je het inhoudelijk regelmatig met hem oneens bent.
Dat heeft overigens niets met mensenkennis te maken, ook hier zie je al dat het direct op verwijten aankomt in een wat men "reflecterende" draad noemt.
Snap je het nog een beetje?
Het is niet verwijtend bedoeld, ik wilde slechts even benadrukken dat ervaringen met mensen subjectief zijn. RKDIAK is een meester in het schofferen van zijn opponenten, zo heb ik hem mogen meemaken en ik ben er daarom ook absoluut niet rouwig om dat ik hem hier niet aantref.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 19, 2011, 08:33:11 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 juni 2011 om 20:20:

Het is niet verwijtend bedoeld, ik wilde slechts even benadrukken dat ervaringen met mensen subjectief zijn. xxxxxx is een meester in "diverse belevenissen van Piebe"

Ervaringen zijn inderdaad subjectief en dat bewijs je met je post.
Het is niet de bedoeling om iemand te bespreken zonder dat de persoon aanwezig is. Dat is gewoon NOT DONE.
Haal je tekst derhalve even weg....
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 08:35:40 pm door Riemer Lap »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 19, 2011, 11:33:49 pm »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2011 om 20:01:
ook hier zie je al dat het direct op verwijten aankomt in een wat men "reflecterende" draad noemt.

Hoe komt dat volgens jou?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 19, 2011, 11:45:33 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 19 juni 2011 om 23:33:
Hoi Riemer,

[...]

Hoe komt dat volgens jou?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Hoe dat komt?
Dat noemen we "inlegkunde".
Ik heb je eerder al aangegeven dat in de "normale" reflectie er veel factoren zijn die hier niet aanwezig zijn en dat daarom een groepsreflectie (lees: intervisie) niet kan.
Je kunt elkaar namelijk niet écht ervaren.
Er woont in de quote keurig aangetoond dat datgene waar ík eigenaar van ben (alle factoren in de afgebeelde driehoek) wordt ingevuld door de ander.
En dat klopt dus niet.

Ik kan best een beeld geven over Wim N. en hoe hij denkt, voelt etc. maar dat is altijd inlegkunde.
vandaar dat ik dergelijke werkwijzen ook niet wens te hanteren hier en ik derhalve van mening blijf dat reflectie hier nimmer kan.
Jij zou kunnen reflecteren op mij maar dan reflecteer je slechts 1 dimensionaal dus eigenlijk reflecteer je niet :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 20, 2011, 12:06:41 am »
maar ik wil even met je terug naar het begin van deze draad waar jij schreef:

quote:

Ik ga er van uit dat dit subforum de meest geschikte plek is voor wat gezamenlijke reflectie op de forumcultuur hier, ....

Aannemende dat groepsreflectie sociaal agogisch gezien niet bestaat (immers, je kunt  niet reflecteren op de ander omdat je 1)teveel info ontbeert 2)niet de ander bent 3)bij het reflecteren op de ander schade kunt toebrengen 4)etc. etc.
wil ik toch even de geplaatste driehoek aanhalen:
Ik neem Wim even als voorbeeld:
Denken: Wim denkt dat alles bespreekbaar moet zijn, dat geloofsleer geen nut heeft omdat de praxis van het geloof veel belangrijker is.
Willen: Wim wil met iedereen in gesprek maar wil daarbij het niet over geloofsleer hebben omdat dit volgens hem de praxis in de weg gaat staan.
Voelen: Wim voelt dat hij de ander iets moet meedelen. Dat voelen is gekoppeld aan de overtuiging dat de praxis van het geloof veel belangrijker is dan de andere kanten van het geloof.
Gedrag: Wim kan niet anders dan zich gedragen als mediator omdat dit past bij de verschillende delen rondom hem (denken, voelen, willen).

Zie je wat er gaat gebeuren?
Ik ga een Wim neerzetten die mogelijk helemaal geen Wim hoort te heten.
Hoe komt dat?
Omdat ik Wim niet kan "voelen" en "beleven".
Net zoals ik een mening over Geert Wilders kan hebben is die mening gebaseerd op beschikbare bronnen BEHALVE de bron Wim in dit geval.

Zo kan ik over een ieder hier een verhaal maken en kan ieder dat ook over mij.
Piebe noemde mij al een gezellig persoon, mogelijk ben ik een doodsaaie directeur met zelfmoordneigingen, weet hij veel?
Hij kan alleen beoordelen wat hij hier leest.

Dus wat jij wilt kan nimmer iets opleveren.
Trajecto zal dan weer zeggen (keurig voorbeeld van inlegkunde!) dat ik het negatief benader. (en dus mijn inlegkunde :) )

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 20, 2011, 12:36:24 am »
Ik zou nog iets toe willen voegen: veiligheid.
De vraag mag best zijn "ben ik veilig bij jou en ben jij veilig bij mij".
Dat heb ik dus niet op een forum, ik had dat wel bij een bepaalde andere user die niet meer onder ons is (en ja, ik heb via de mail dikke conflicten met hem gehad maar er was altijd respect onderling!).
vandaag zag ik een lied op tv wat mijn vragen een beetje vorm geeft.
Ik weet dat het niet past op een gereformeerd forum maar kijk even hier en denk even diep na.

Mag ik dan bij jou?????
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2011, 12:38:34 am door Riemer Lap »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 20, 2011, 07:57:32 am »
Hoi Riemer,

Ik ben heel blij met deze toevoeging en ga dus even niet meer systematisch en expliciet in op je voorgaande berichten.

quote:

Riemer Lap schreef op 20 juni 2011 om 00:36:
De vraag mag best zijn "ben ik veilig bij jou en ben jij veilig bij mij".
Dat heb ik dus niet op een forum, ik had dat wel bij een bepaalde andere user die niet meer onder ons is (en ja, ik heb via de mail dikke conflicten met hem gehad maar er was altijd respect onderling!).
vandaag zag ik een lied op tv wat mijn vragen een beetje vorm geeft.
Ik weet dat het niet past op een gereformeerd forum maar kijk even hier en denk even diep na.
Mag ik dan bij jou?????

Prachtig!
Ja, daar gaat het in hoge mate om, bij wat ik 'collectief reflecteren op de forumcultuur' noem.
Voel ik me veilig hier, in cyberspace in het algemeen en in een forum waar ik alleen met woorden kan communiceren in het bijzonder, als ik alleen onder eigen naam schrijf en waar soms heel indringende vragen gesteld worden door mensen die ik nooit in de ogen gekeken heb en die zelfs hun naam niet aan me prijsgeven?
Want wie zich veilig voelt kan anderen veiligheid bieden.
Doet dat deels automatisch, voor zover eigen communicatiegewoontes niet onbewust en onbedoeld het gevoel van onveiligheid van anderen triggeren.

Ik voel me hier wel veilig.
En dat ligt niet in de eerste plaats aan cyberspace, aan forums in het algemeen en aan de cultuur van dit forum, maar omdat ik meestal goed in m'n vel zit en geen noemenswaardige jeugdtrauma's heb die in dit soort situaties getriggerd worden.
Dat gevoel van veiligheid kent -net als bij jou- wél gradaties: ik heb dat bij de een meer dan bij de ander en het is soms lastig dat je erg veel tijd kwijt kunt zijn aan communiceren met degenen bij wie je dat het minst hebt.

Daar staat tegenover dat je in de publieke ruimte, in cyberspace, in een forum wél veel nieuwe mensen ontmoet, en soms of vaak (afhankelijk van je eigen 'inherente' gevoel van veiligheid) een verassende mate van veiligheid voelt bij in eerste instantie wildvreemden.
Waarin je verbondenheid voelt met mensen waarbij je je volgens wat je geleerd is, volgens je vooroordelen bij bij bepaalde labels, volgens wat je gewend bent, volgens de theorie niet veilig hoort te voelen.
Daarom ben ik niet zo geneigd uit te wijken om uit te wijken naar e-mail, telefoon etc..
Dat beperkt de communicatie, de mogelijkheden om met veel vreemden te communiceren en dus de kans om die verassende verbondenheid te ervaren.

De tijd die het kost om te communiceren met mensen bij wie je je minder veilig voelt ben ik geneigd op te hangen aan de 'forumcultuur' hier, waarin iedereen antwoord lijkt te verwachten op alles wat hij belangrijk vindt.
Liever kritiek dan genegeerd worden.
En ja, daar ben ik bezig met inlegkunde, en dat zegt dus vooral wat over mij.
Wat? Ik zou het niet zo gauw precies onder woorden kunnen brengen.

Dat je je wél veilig voelde bij een bepaalde andere forumdeelnemer geeft mij hoop.
Zou collectieve zelfreflectie in kunnen houden dat we hier -ieder voor onszelf, geïnspireerd door elkaar- ons afvragen wat in het gedrag van anderen ons gevoel van onveiligheid triggert en wat dat zegt over ons 'inherente' gevoel van onveiligheid, waar dat vandaan komt en hoe we kunnen voorkomen dat we dat ook anderen aandoen?
Nee, het is inderdaad niet voldoende om het alleen te hebben over de positieve ervaringen, over datgene in het gedrag van anderen dat ons gevoel van veiligheid vergroot, want gevoelens van veiligheid worden méér beïnvloed door het ontbreken (of negeren...) van gedrag van anderen dat gevoelens van onveiligheid triggert dan door gedrag dat dat niet doet.

Opschrijven, publiekelijk, wat in het gedrag van anderen ons gevoel van onveiligheid triggert, is wel riskant en moet dus in balans gehouden worden.
Uit zelfbescherming (behoud van eigenwaarde) focussen we vooral op de splinters bij de ander en niet op de balken bij onszelf (of op de balken bij de ander in plaats van de splinters bij onszelf, dat is slechts een kwestie van perspectief).
En voor je het weet ben je vooral bezig verwijten te maken, natuurlijk niet in je eigen beleving, maar in die van de ander, vanuit diens perpectief.

In elk geval heeft het feit dat je dit lied deelt mijn gevoel van veiligheid bij jou duidelijk vergroot.
Waarom in hemelsnaam zou dat niet passen op een gereformeerd forum??

Het antwoord is: natuurlijk mag jij bij mij schuilen.
Kijk alsjeblieft door de oppervlakkigheden heen die je een ander gevoel geven.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 20, 2011, 09:15:09 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2011 om 20:33:
[...]

Ervaringen zijn inderdaad subjectief en dat bewijs je met je post.
Het is niet de bedoeling om iemand te bespreken zonder dat de persoon aanwezig is. Dat is gewoon NOT DONE.
Haal je tekst derhalve even weg....
Nee, want ik ben indertijd monddood gemaakt en uitvoerig gelasterd, na mijn ban waardoor ik nu het predikaat papenhater op mijn lever gespeld heb. Indien Diako dat per omgaande rechtzet verwijder ik met graagte wat jou ergert!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 20, 2011, 10:13:45 am »

quote:

Piebe schreef op 20 juni 2011 om 09:15:
[...]

Nee, want ik ben indertijd monddood gemaakt en uitvoerig gelasterd, na mijn ban waardoor ik nu het predikaat papenhater op mijn lever gespeld heb. Indien xxxxx dat per omgaande rechtzet verwijder ik met graagte wat jou ergert!
offtopic:Mogelijk domme vraag en totaal OT: hij komt hier niet meer, is gebanned. Denk je dan dat hij er iets van kan lezen?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 20, 2011, 10:21:45 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 juni 2011 om 10:13:
[...]

offtopic:Mogelijk domme vraag en totaal OT: hij komt hier niet meer, is gebanned. Denk je dan dat hij er iets van kan lezen?
Natuurlijk kan hij nog lezen wat hier besproken wordt, maar goed, we houden er over op, want ik wil geen wrijving met jou om hem hebben, dat zou ik spijtig vinden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 20, 2011, 02:04:26 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 20 juni 2011 om 07:57:
Hoi Riemer,

Ik ben heel blij met deze toevoeging en ga dus even niet meer systematisch en expliciet in op je voorgaande berichten.

[...]
Geen dank :)

quote:

Prachtig!
offtopic:Dat wijf heeft zo'n verrekte goede strot als ze zingt!!!! Claudia de Breij heeft voor de nederlandse taal een goede zangstem. Ook live te verstaan, zouden meer zangers op moeten oefenen....

quote:

Ja, daar gaat het in hoge mate om, bij wat ik 'collectief reflecteren op de forumcultuur' noem.
Voel ik me veilig hier, in cyberspace in het algemeen en in een forum waar ik alleen met woorden kan communiceren in het bijzonder, als ik alleen onder eigen naam schrijf en waar soms heel indringende vragen gesteld worden door mensen die ik nooit in de ogen gekeken heb en die zelfs hun naam niet aan me prijsgeven?
Want wie zich veilig voelt kan anderen veiligheid bieden.
Doet dat deels automatisch, voor zover eigen communicatiegewoontes niet onbewust en onbedoeld het gevoel van onveiligheid van anderen triggeren.

Ik voel me hier wel veilig.
En dat ligt niet in de eerste plaats aan cyberspace, aan forums in het algemeen en aan de cultuur van dit forum, maar omdat ik meestal goed in m'n vel zit en geen noemenswaardige jeugdtrauma's heb die in dit soort situaties getriggerd worden.
Dat gevoel van veiligheid kent -net als bij jou- wél gradaties: ik heb dat bij de een meer dan bij de ander en het is soms lastig dat je erg veel tijd kwijt kunt zijn aan communiceren met degenen bij wie je dat het minst hebt.

Daar staat tegenover dat je in de publieke ruimte, in cyberspace, in een forum wél veel nieuwe mensen ontmoet, en soms of vaak (afhankelijk van je eigen 'inherente' gevoel van veiligheid) een verassende mate van veiligheid voelt bij in eerste instantie wildvreemden.
Waarin je verbondenheid voelt met mensen waarbij je je volgens wat je geleerd is, volgens je vooroordelen bij bij bepaalde labels, volgens wat je gewend bent, volgens de theorie niet veilig hoort te voelen.
Daarom ben ik niet zo geneigd uit te wijken om uit te wijken naar e-mail, telefoon etc..
Dat beperkt de communicatie, de mogelijkheden om met veel vreemden te communiceren en dus de kans om die verassende verbondenheid te ervaren.
Veiligheid is een persoonsgebonden ervaring. Ik heb me nimmer bedreigt gevoeld door een bepaald persoon terwijl een ander die ervaring wel heeft met dezelfde persoon.
In het verleden heb ik wel eens dreigmail van mensen gekregen die hier rondwaarden. Die tijd is geweest maar leuk is anders.
Dat is ook de reden dat ik niet meer anoniem ben hier. Wat ik zeg sta ik achter, ook als het is om even te porren.
Mocht iemand mij aan willen spreken op wat ik schrijf: mail me dan gerust.
Ik heb met meerderen hier ook via mail wel contact, soms oppervlakkig, soms heel diepgaand. Zeker rond het sterven van mijn ouders waren er mensen die rondom mij stonden in de virtuele wereld.
Dan ervaar je wél veiligheid dus.
Die veiligheid ervaar je niet als iemand je woorden verdraait en je onterecht beticht van zaken als hoerenloperij etc.
Citaat

De tijd die het kost om te communiceren met mensen bij wie je je minder veilig voelt ben ik geneigd op te hangen aan de 'forumcultuur' hier, waarin iedereen antwoord lijkt te verwachten op alles wat hij belangrijk vindt.
Liever kritiek dan genegeerd worden.
En ja, daar ben ik bezig met inlegkunde, en dat zegt dus vooral wat over mij.
Wat? Ik zou het niet zo gauw precies onder woorden kunnen brengen.

Dat je je wél veilig voelde bij een bepaalde andere forumdeelnemer geeft mij hoop.
Zou collectieve zelfreflectie in kunnen houden dat we hier -ieder voor onszelf, geïnspireerd door elkaar- ons afvragen wat in het gedrag van anderen ons gevoel van onveiligheid triggert en wat dat zegt over ons 'inherente' gevoel van onveiligheid, waar dat vandaan komt en hoe we kunnen voorkomen dat we dat ook anderen aandoen?
Nee, het is inderdaad niet voldoende om het alleen te hebben over de positieve ervaringen, over datgene in het gedrag van anderen dat ons gevoel van veiligheid vergroot, want gevoelens van veiligheid worden méér beïnvloed door het ontbreken (of negeren...) van gedrag van anderen dat gevoelens van onveiligheid triggert dan door gedrag dat dat niet doet.

Opschrijven, publiekelijk, wat in het gedrag van anderen ons gevoel van onveiligheid triggert, is wel riskant en moet dus in balans gehouden worden.
Uit zelfbescherming (behoud van eigenwaarde) focussen we vooral op de splinters bij de ander en niet op de balken bij onszelf (of op de balken bij de ander in plaats van de splinters bij onszelf, dat is slechts een kwestie van perspectief).
En voor je het weet ben je vooral bezig verwijten te maken, natuurlijk niet in je eigen beleving, maar in die van de ander, vanuit diens perpectief.

In elk geval heeft het feit dat je dit lied deelt mijn gevoel van veiligheid bij jou duidelijk vergroot.
Waarom in hemelsnaam zou dat niet passen op een gereformeerd forum??
Citaat
offtopic:psssssst, ze is lesbisch, PvdA aanhanger en heb ook nog een kind.
Jammergenoeg ligt mijn eigen site op zijn gat, daar kun je tzt weer ontdekken wie ik ben en wat ik doe.
Heel openlijk, maar wel met grenzen.

quote:

Het antwoord is: natuurlijk mag jij bij mij schuilen.
Kijk alsjeblieft door de oppervlakkigheden heen die je een ander gevoel geven.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Dank voor het begrip.
Maar je vergeet nog steeds dat een forum een 1 dimensionaal gegeven is en niet meer.
Ik wil daar zelf ook een grens in bewaken (ga daarom ook niet naar meetings van het forum bv.).
Vrede en Alle Goeds!
Riemer

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 20, 2011, 02:04:37 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 20 juni 2011 om 07:57:
Dat is iets waarvan ik uit eigen ervaring kan zeggen dat het not done is. Het leverde mij slechts kritiek op. Want wat ik schreef, was een weergave van wat ik dacht en voelde, veroorzaakt door de  betekenis (door Riemer inlegkunde) die ik geef aan wat anderen geschreven hadden aan mij en over mij.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2011, 02:11:06 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 20, 2011, 03:07:27 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 juni 2011 om 14:04:
(...)
Maar je vergeet nog steeds dat een forum een 1 dimensionaal gegeven is en niet meer.
Ik wil daar zelf ook een grens in bewaken (ga daarom ook niet naar meetings van het forum bv.).
(...)

Wat je als beperking ziet -- "het 1-dimensionaal gegeven" -- is dus wel iets wat je ook koestert als veiligheidswal. En je wilt die bewust bewaken door bijvoorbeeld niet naar een meeting van het forum te gaan als die zou worden gehouden.
Het leek me eerst alsof je het als gegeven zag wat hinderlijke maar onvermijdelijke beperkingen geeft maar nu blijkt me dus dat het juist iets is wat je bewaken en bewaren wilt. Dat mag, maar een ander kan daar zelf anders in denken.
Als Wim hier in zijn topic wat wil proberen over grenzen heen te reiken is het dus misschien wel nuttig om te zeggen dat jij dat niet alleen niet zo goed mogelijk acht, maar dat je het ook vooral niet wilt.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 20, 2011, 06:20:06 pm »

quote:

Trajecto schreef op 20 juni 2011 om 15:07:
En je wilt die bewust bewaken door bijvoorbeeld niet naar een meeting van het forum te gaan als die zou worden gehouden.
Ja en ergens is dat jammer, want als je hier goed met elkaar overweg kunt, waarom zou dat irl dan anders zijn? Of heeft Riemer misschien een kop als een bushok? :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 20, 2011, 06:32:44 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 juni 2011 om 18:20:
[...]

Ja en ergens is dat jammer, want als je hier goed met elkaar overweg kunt, waarom zou dat irl dan anders zijn? Of heeft Riemer misschien een kop als een bushok? :+
jij kunt niet zonder bushokjes: so be it....
Dit is echter wel het niveau waar ik voor waarschuw: geen niveau dus.
Nooit gedacht dat ik een Fries voor niveauloos zou bestempelen maar je reactie eist gewoon dat ik op dat niveau ga reageren.
1 dimensionaal dus: vlak.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2011, 12:43:03 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 20, 2011, 06:41:41 pm »

quote:

Trajecto schreef op 20 juni 2011 om 15:07:
[...]

Wat je als beperking ziet -- "het 1-dimensionaal gegeven" -- is dus wel iets wat je ook koestert als veiligheidswal. En je wilt die bewust bewaken door bijvoorbeeld niet naar een meeting van het forum te gaan als die zou worden gehouden.
Het leek me eerst alsof je het als gegeven zag wat hinderlijke maar onvermijdelijke beperkingen geeft maar nu blijkt me dus dat het juist iets is wat je bewaken en bewaren wilt. Dat mag, maar een ander kan daar zelf anders in denken.
Als Wim hier in zijn topic wat wil proberen over grenzen heen te reiken is het dus misschien wel nuttig om te zeggen dat jij dat niet alleen niet zo goed mogelijk acht, maar dat je het ook vooral niet wilt.

1) het is in het kader van de reflectie feitelijk onmogelijk omdat er meerdere factoren ontbreken
2)het is inlegkunde om te zeggen dat ik het vooral niet wil. Dat heb je niet kunnen lezen in mijn reactie.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 20, 2011, 07:34:28 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 juni 2011 om 18:41:
[...]

1) het is in het kader van de reflectie feitelijk onmogelijk omdat er meerdere factoren ontbreken
2) het is inlegkunde om te zeggen dat ik het vooral niet wil. Dat heb je niet kunnen lezen in mijn reactie.

ad 1:
Ja, wellicht was het gebruik van dat woord in de topictitel ook niet zo goed gekozen.
Het kennen van anderen is steeds beperkt trouwens -- in de loop van het leven kan het soms wezen dat iemand die je meende behoorlijk te kennen onverwachte kanten heeft. En, het kennen van jezelf is ook beperkt! Maar om dat wat te verbeteren is dus juist die reflectie een middel.

ad 2:
Klopt ook.
En de "inlegkunde" is ook iets wat we dagelijks beoefenen. Helemaal zónder zich door het leven bewegen zou ook nauwelijks gaan denk ik -- als we ons maar bewust zijn of gaan worden dat we het doen en wanneer we het doen dan zijn we al een heel eind. Onze waarnemingen zijn beperkt en om tegemoet te komen aan het ontbrekende deel hebben we de "inlegkunde" als gereedschap genomen. Maar we moeten die niet gebruiken om goed waarnemen te veronachtzamen of uit de losse hand vooroordelen aan te gaan hangen.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2011, 01:09:03 am door Trajecto »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 21, 2011, 12:11:28 am »

quote:

Trajecto schreef op 20 juni 2011 om 19:34:
Onze waarnemingen zijn beperkt en om tegemoet te komen aan het ontbrekende deel hebben we de "inlegkunde" als gereedschap genomen. Maar we moeten die niet gebruiken om goed waarnemingen te veronachtzamen of uit de losse hand vooroordelen aan te gaan hangen.

Edoch is het op een forum altijd standaard dat je inlegkunde gaat toepassen.
Maar mijn voorstel is om daarom dus niet aan groepsreflectie te doen. Het wordt een oorlog namelijk.
In het verleden hebben we het hier ook gehad, de gevolgen waren niet leuk.
Voor we het weten is er wederom de strijd tussen de paapsen en de protestanten.
Moet je niet willen...