Auteur Topic: post-belijdenis  (gelezen 2180 keer)

FirstRule

• Bekijk profiel
post-belijdenis
« Gepost op: juni 15, 2003, 10:47:52 pm »
:?
Ik heb een week geleden (met pinksteren) belijdenis gedaan en het beïndigen van mijn laatste catechisatie zette mij aan het denken... Wat moet ik nu doen?
Ik heb de laatste jaren enorm genoten van elke cat-avond en we hadden hele leuke groep, ik ben niet de enige van deze groep die zich afvraagt wat we nu kunnen doen. Ik voel me simpelweg nog lang niet uitgeleerd. Hebben jullie nog tips voor een vulling van een wekelijkse bijeenkomst? Alpha-cursus is genoemd, bijbelstudie enz. maar zijn er nog andere mogelijkheden? welke? en vooral waarom?

-roel
"Al wat ik wens is Christus te kennen en de kracht te ondervinden van zijn opstanding..."

Peter

• Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2003, 11:40:33 pm »
In sommige gemeenten worden cursussen ('catechisatie') gegeven voor belijdende leden. Dus neem eens contact op met je predikant, misschien is er meer vraag naar ...

maroon

• Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2005, 06:30:08 pm »
wat een bekend gevoel!
.maroon / a color mixture composed of brown and red

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2005, 07:01:15 pm »
maroon:

Bij ons doet men dan wel geen belijdenis, maar laat zich dopen. Maar ik neem even aan dat dit hetzelfde is. Bij ons worden gedoopte leden (dus bij jullie dan de belijdende leden) allemaal in bijbelstudiekringen ingedeeld, zodat iedereen dus in groepjes van 10-12 van uiteenlopende leeftijden bij elkaar komt, één keer per week of één keer per twee weken.

In de CGK waar ik ook weleens kom hebben ze een systeem van groei-groepen wat hier erg op lijkt. Is dat niet wat dan? Ik neem aan dat je van belijdende leden mag verwachten dat ze op geestelijk gebied op eigen benen hebben leren staan (daarom heb je immers belijdenis gedaan). Dus komt het op geestelijke groei aan, en daarvoor is zo'n kring / groeigroepje een uitstekend middel! :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

• Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2005, 08:56:18 pm »
Wellicht kun je iets met het gemeenteNproject? Of is de emmauscurcus interessant? Je kunt ook je kerkenraad (met name de voorganger) vragen of er after-belijdenis onderricht mogelijk is. Jaren geleden hadden we hier een aantal avonden "volwassenen catechisatie".

Verder noemde je al bijbelstudie. Dit kan ook in klein kring verband waarbij je naast kennisvergaring ook op het sociale aspect bezig kunt zijn. Dit hangt ervan af hoe je de avonden indeeld. De kleine groepen hier komen meestal een avond samen om te eten, praten en bijbelstudie te volgen.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2005, 08:57:09 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

maroon

• Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2005, 11:59:13 pm »

quote:

roodkapje: Bij ons

wat is 'ons'? heb ik even gemist :)

Maar ik ben zelf met evangelisatie aan de slag gegaan... eerst in Zwijndrecht, nu in Den Haag... Intussen www.life-avonden.nl.
ik merkte dat het goed was om gewoon te gaan werken voor de kerk.
Destijds werd dat door de Zwijndrechtse kerkenraad ook gestimuleerd door de belijdende leden soort van verplicht een diaconaal jaar te laten doen. Ik koos evangeliecie.

Opzich een brilliant plan... Maar helaas te vrijgemaakt uitgevoerd --> na een jaar doodgebloed.
Erg jammer!!!!!!!!!!!!!!!! ik heb zo verschrikkelijk veel geleerd hiervan...

enne in evangelische kerken is het zoooooo normaal je actief in te zetten voor de gemeente. De gemeente bestaat immers uit mensen die iets samen zijn... niet uit een club individuen met een actieve leiding!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2005, 12:18:55 am »

quote:

Roodkapje schreef op 27 juni 2005 om 19:01:
maroon:

Bij ons doet men dan wel geen belijdenis, maar laat zich dopen.
'ons' is een evangelische gemeente. (ik ben niet vrijgemaakt :) ) Welke dat precies is, lijkt me niet heel boeiend. Ik ben niet lid van een kerkverband ofzo.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

maroon

• Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2005, 12:25:20 am »
ok helder! :)
thnx

Macguinness

• Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2005, 01:50:18 am »

quote:

FirstRule schreef op 15 juni 2003 om 22:47:
:?
Ik heb een week geleden (met pinksteren) belijdenis gedaan en het beïndigen van mijn laatste catechisatie zette mij aan het denken... Wat moet ik nu doen?
Ik heb de laatste jaren enorm genoten van elke cat-avond en we hadden hele leuke groep, ik ben niet de enige van deze groep die zich afvraagt wat we nu kunnen doen. Ik voel me simpelweg nog lang niet uitgeleerd. Hebben jullie nog tips voor een vulling van een wekelijkse bijeenkomst? Alpha-cursus is genoemd, bijbelstudie enz. maar zijn er nog andere mogelijkheden? welke? en vooral waarom?

-roel
Niemand is ooit uigeleerd denk ik, maar het zou inderdaad heel goed zijn als hier andacht aan besteed word, en niet éénmalig, maar gewoon iets struktureels, mensen die net belijdenis hebben gedaan moeten eigenlijk verder begeleid worden, je bent niet "klaar" als je éénmaal "ja" hebt gezegd, het begint dan pas, en je kan heel goed het gevoel krijgen dat je er ineens "alleen" voor staat omdat je geen onderwijs meer krijgt...

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2005, 11:24:57 am »
Ik herken dat wel, na belijdenis geen cat meer... wel het idee dat je nog lang niet alles weet wat je wil weten, het gevoel dat je ineens alleen mag - of moet - zwemmen. Commissiewerk vangt die behoefte aan meer kennis niet op, maar wel de behoefte aan met je geloof bezig blijven (al hangt het er wellicht ook van af in welke commissie je meedraait - koffieschenken of evangelisatie ;) ).
Ook op bijbelstudie miste ik de kenniscomponent wel. Het was mij niet diepgaand genoeg. Ik miste de kennisinbreng van een 'oudere' broer / zus.
Volgens mij moet een gemeente minder in aparte leeftijdsgroepen functioneren. Ouderen kunnen jongeren nog veel leren, ook als ze al belijdenis hebben gedaan. En jongeren kunnen volwassenen ook weer 'als nieuw' naar het evangelie leren kijken. Zoiets is ook goed voor de onderlinge eenheid.

Trouwens, die kennisoverdrachtkloof is iets waarbij de communicatiekanalen ook bij ingeschakeld kunnen worden. Jongeren zijn meer met internet bezig, ouderen lezen liever een boekje. Juist dat maakt die kennisoverdracht moeizamer; een oudere die een grotere groep jongeren kennis wil bijbrengen, zal niet zomaar denken: ik ga een site opstarten... en een jongere die meer wil weten, zal allereerst naar internet grijpen, niet naar een boekje... Mee daarom heb ik (samen met een paar andere jongeren, en met inschakeling van een paar ouderen) een website opgezet voor jongeren (post-belijdenis) waarin die kennisoverdracht inderdaad een belangrijke component is (voor het adres: zie mijn onderschrift).
Daarnaast / daarboven moet er in een gemeente zélf flink geïnvesteerd worden in het leren praten met elkaar. Dat vereist goeie wil van alle partijen. En inlevingsvermogen.

Bij ons in de gemeente hebben we trouwens sinds een paar jaar een toerustingscommissie die 2x per jaar 4 lezingen achter elkaar verzorgt: de hele gemeente is daarvoor uitgenodigd, en er is elke keer na de lezing best veel ruimte voor plenaire bespreking/ groepsbespreking. De lezingen zijn tot nu toe gegaan over diverse bijbelboeken, op een andere manier aangepakt dan de meeste preken, nadruk op structuren en verbanden en achtergronden en het grote geheel. Dat is behoorlijk diepgaand en inspirerend. Je leert er de bijbel echt door kennen. En in de bespreking merk je wat de verschillende broers en zussen bezighoudt. Leerzaam!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #10 Gepost op: juni 28, 2005, 11:40:48 am »
Dat is het idee van de hele gemeente op bijbelstudie ook. Geen 'verenigingen' op leeftijdscategorie, zoals in veel GKv's wel gebeurt, maar bij mensen van alle leeftijdscategorieën op kring. :)
En dan een kringsysteem voor de hele gemeente. Als je echt volwaardig lid bent geworden, staan daar namelijk ook wat verplichtingen tegenover. Mensen mogen van je verwachten dat je actief bezig gaat met je discipelschap, bijbelkringen zijn daarvoor een stok achter de deur.

Macguinness

• Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #11 Gepost op: juni 28, 2005, 11:54:02 am »

quote:

Roodkapje schreef op 28 juni 2005 om 11:40:
 Als je echt volwaardig lid bent geworden, staan daar namelijk ook wat verplichtingen tegenover. Mensen mogen van je verwachten dat je actief bezig gaat met je discipelschap, bijbelkringen zijn daarvoor een stok achter de deur.

Helemaal mee eens, helaas is de praktijk in veel vrijgemaakte gemeenten anders, veel mensen zijn niet echt enthausiast christen, ze hebben wel belijdenis gedaan, maar zonderen zich soms volledig af van de gemeente, zien bijbelstudies en omgang met andere gemeenteleden als iets vervelends, als een verplichting, o ja, ze komen trouw in de kerk, maar kom niet met het idee om (minstens) één keer in de maand een wijkgroepavond te houden of deel te nemen aan een gebedskring.

Als je net belijdenis hebt gedaan ben je vaak een enthausiast christen, en je verwacht dat ook van je medechristenen binnen je gemeente.
Ik denk dat  het tijd voor een omslag is binnen de vrijgemaakte kerken.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #12 Gepost op: juni 28, 2005, 12:09:45 pm »
Ik zou niet te snel oordelen over het enthousiasme van andere mensen. Tenzij ze zelf expliciet zeggen dat het ze allemaal niet zo kan schelen. Volgens mij is het aan de buitenkant soms vrij lastig te zien hoe mensen zich van binnen voelen cq. hoe ze tegenover God staan.

Macguinness

• Bekijk profiel
post-belijdenis
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2005, 12:20:29 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 juni 2005 om 12:09:
Ik zou niet te snel oordelen over het enthousiasme van andere mensen. Tenzij ze zelf expliciet zeggen dat het ze allemaal niet zo kan schelen. Volgens mij is het aan de buitenkant soms vrij lastig te zien hoe mensen zich van binnen voelen cq. hoe ze tegenover God staan.
Er zijn inderdaad mensen die zich daarin zo uitspreken, maar ook al spreek je je daar niet zo in uit, is het toch belangrijk voor je gemeente dat je enthausiast meedoet als je dat kunt, ik oordeel niet, maar ik verbaas me slechts...