quote:
op 25 Jun 2003 14:01:36 schreef bert:
Mijn vraag is of je dat kunt onderbouwen Pulpeet, met daarbij de vraag hoe jij het voorbeeld van Mozes uitlegt.
Ik zeg niet dat zo is, maar dat het daarnaar 'riekt'.
Als bepaalde menselijke handelingen uitgevoerd worden om in de 'geestelijke' wereld iets voor elkaar te krijgen, is er m.i. sprake van magie. Lijkt me duidelijk toch?
En om nu Mozes erbij te halen lijkt me de omgekeerde wereld. Je kunt overal wel een bijbelgedeelte bij vinden. In het OT wordt vaker beschreven dat God reageert op bepaalde menselijke handelingen. Maar in de meeste gevallen zijn die menselijke handelingen een rechtstreekse opdracht van God (evt bij monde van een profeet). Hier is het andersom: een menselijk initiatief om iets van God gedaan te krijgen.
En als die handeling van Mozes algemeen geldig is, waarom hebben anderen dat dan nooit gedaan? David bijvoorbeeld, of de richteren?
En bovendien moeten we dan de staf van God in onze handen hebben als we ze opheffen.... En dan moet één persoon zijn handen opheffen terwijl de anderen,.... ja wat eigenlijk? oorlog voeren?
De parallel lijkt me dus niet echt op te gaan.
quote:
Ik ervaar zelf dat er letterlijk kracht van uitgaat, mensen worden aangeraakt en veranderen. Voor mij heeft dat niets met magie te maken, maar gewoon een daad van gehoorzaamheid waar je zegen op ontvangt.
Gehoorzaamheid? Waar wordt van ons gevraagd om tijdens het zingen onze handen op te heffen? Ik kan dat nergens vinden.
En dat je kracht ervaart wil ik best geloven. Maar het lijkt me dat dat meer op het psychische vlak ligt. Dat is tenminste mijn ervaring. Als je je woorden kracht bijzet door zo'n gebaar is het niet vreemd dat je ook ontvankelijker voor het 'resultaat' bent. Het is wat Mientje ook beschrijft. Als je je als een kind uitstrekt beleef je dat dieper wanneer je het ook echt doet. Misschien bedoel je dat met de 'kracht' die er vanuit gaat. Maar, nogmaals, dat ligt m.i. voor het grootste gedeelte op het psychische vlak.