Auteur Topic: Kanker, bidden om genezing of om sterkte? *  (gelezen 3864 keer)

j@f@

• Bekijk profiel
Kanker, bidden om genezing of om sterkte? *
« Gepost op: juni 24, 2003, 09:28:08 pm »
Waarom wordt er bij Kanker meestal gebeden om sterkte voor de persoon die het betreft in plaats dat men bid om genezing. Ik heb heel sterk het gevoel dat men er vanuit gaat dat iemand die kanker heeft, dat die niet te genezen is.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2003, 09:47:05 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 21:28:08 schreef jfwolf:
Waarom wordt er bij Kanker meestal gebeden om sterkte voor de persoon die het betreft in plaats dat men bid om genezing. Ik heb heel sterk het gevoel dat men er vanuit gaat dat iemand die kanker heeft, dat die niet te genezen is.

Als we er eens vanuit gingen dat God oneindig meer kan doen dan wij bidden of beseffen, dan zou er misschien wat meer geloof kunnen komen in genezing.
Maar meestal meten we God met menselijke maatstaven : Als de dokter niet meer kan genezen, dan kunnen we alleen nog maar om kracht bidden.
Ik denk dat dat God zelfs verdriet doet en dat hij denkt : Wanneer vertrouwen ze nu eens op mijn beloftes.
Natuurlijk heeft God het laatste woord, maar zolang er leven is zal ik voor de zieke bidden om genezing.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 24, 2003, 09:53:17 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 21:47:05 schreef Mientje:
[...]

Als we er eens vanuit gingen dat God oneindig meer kan doen dan wij bidden of beseffen, dan zou er misschien wat meer geloof kunnen komen in genezing.
Maar meestal meten we God met menselijke maatstaven : Als de dokter niet meer kan genezen, dan kunnen we alleen nog maar om kracht bidden.
Ik denk dat dat God zelfs verdriet doet en dat hij denkt : Wanneer vertrouwen ze nu eens op mijn beloftes.
Natuurlijk heeft God het laatste woord, maar zolang er leven is zal ik voor de zieke bidden om genezing.
Dat bedoel ik dus ook.....Hij kan veel meer, zelfs de ergste vorm van uitgezaaide kanker genezen, alleen wij leggen ons altijd neer bij deze vormen. We gaan er vanuit dat de patient verloren is. Maar Hij kan ook deze mensen beter maken........alleen geloven wij daarin??

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 24, 2003, 09:55:06 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 21:28:08 schreef jfwolf:
Ik denk dat er altijd wel om genezing gebeden wordt zeker in het begin van de ziekte. Maar als er daarna geen verandering of alleen maar verslechtering van de ziekte optreed dan geloven veel mensen denk ik niet meer in genezing en bid men dan om sterkte.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 24, 2003, 10:02:09 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 21:55:06 schreef Santaarnpaal:
[...]

Ik denk dat er altijd wel om genezing gebeden wordt zeker in het begin van de ziekte. Maar als er daarna geen verandering of alleen maar verslechtering van de ziekte optreed dan geloven veel mensen denk ik niet meer in genezing en bid men dan om sterkte.

We moeten leren niet op de omstandigheden te zien, maar op God te vertrouwen.
Er staat niet voor niets :
Vertrouw op den HEERE met je ganse hart en steun OP JE EIGEN INZICHT NIET

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 24, 2003, 10:13:37 pm »
Zelfs in de kerken hoor je vaak dat er alleen voor die persoon gebeden wordt..... voor sterkte en steun..... en om bereid te zijn om God te ontmoeten...........

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 24, 2003, 10:17:44 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 22:13:37 schreef jfwolf:
Zelfs in de kerken hoor je vaak dat er alleen voor die persoon gebeden wordt..... voor sterkte en steun..... en om bereid te zijn om God te ontmoeten...........

In feite heeft zo.n dominee de persoon dan al afgeschreven, dat zie ik toch als een teken van ongeloof van zijn kant.
Bij ons gebeurt dat beslist niet, zolang er leven is, is er hoop.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2003, 10:18:46 pm »
Ik denk idd sowieso dat mensen om sterkte bidden omdat ze de hoop stiekum al opgegeven hebben.

Plus dat ik denk dat men bidt om kracht ipv genezing, omdat ze ook wel willen dat die persoon niet meer hoeft te lijden, en dicht bij God mag zijn misschien?

Misschien daarom dat men niet altijd bidt om genezing, omdat ze het in God's handen willen leggen en erop vertrouwen dat God een plan heeft met ons. En de dood van een persoon mee laat werken tot het goede?

Doet me denken aan wat ik vandaag las over bidden. Wij weten niet altijd wat het beste is voor ons, God wel. Dus zal God je altijd geven wat je vraagt? Nee.

Terwijl ik er wel heilig van overtuigd ben dat gebedsgenezingen werken.. genezing is ook goed. rein. heel.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 24, 2003, 10:34:51 pm »
Bij deze Topic moet ik denken aan onze Here Jezus Christus in de hof van Getsemane. Daar bad Hij, als mens, tot driemaal toe: "Laat deze beker aan mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt. Hij heeft gebeden om wat Hij graag wilde dat er zou gebeuren, maar niet Zijn wil maar de wil van zijn Vader moest geschieden zo bad hij ook. Je kunt toch niet beweren dat Jezus geen volkomen geloof had in zijn Vader, we weten de afloop. Kijk ook mensen die niet in God geloven genezen soms op wonderbaarlijke wijze. Daar hebben zij niet om gebeden, maar dan is er wel gebeurd wat God wil, ook al wordt dat niet erkend, andersom idem dito. Wat er ook gebeurt God wil er om gebeden worden en dan moeten wij het aan Zijn wil overlaten en dat is juist heel erg moeilijk. De formulering: "Wilt U geven wat goed voor ons/mij is" en dat weet HIJ! spreekt mij wel aan.
de liefde kwetst niemands gevoel

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 24, 2003, 10:59:20 pm »
Ik heb even wat punten verwijderd uit de titel.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 24, 2003, 11:52:27 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 22:17:44 schreef Mientje:
[...]

In feite heeft zo.n dominee de persoon dan al afgeschreven, dat zie ik toch als een teken van ongeloof van zijn kant.
Bij ons gebeurt dat beslist niet, zolang er leven is, is er hoop.
Maar toch gebeurt dit bijna overal

Doc

• Exodus 20: 12 - Da's mooi want
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 25, 2003, 12:23:35 am »
Bij elke ziekte...bid tot God en vraag om kracht van de HG

Leg de zieke de handen op, spreek genezing uit over deze persoon in Jezus naam en geloof dat God geneest.

Kan het nog simpeler???

Ik heb het ook welles gedaan, de ene keer geneest iemand en de andere keer niet, maar uit die keren dat deze persoon niet genas ervoer iedereen die bad en de zieke zelf wel ontzettend de aanwezigheid van God en iedereen werd vervuld met blijdschap en sterkte, hoe moeilijk het ook is. Van dit soort ervaringen leer je ook.

Maar wij hebben de macht gekregen om leven uit te spreken over zieken, ze de hand op te leggen en elke macht aan te spreken die genezing tegenhoudt en deze in Jezus' naam te doen wijken.

Er staat toch geschreven: "zieken zullen zij de hand op leggen en zij zullen genezen", dat is een super belofte, en die zieken hoeven het zelf niet eens te geloven, wij moeten het geloven. Het is een toetsing voor ons, hoeveel vertrouwen wij op Gods macht?

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 25, 2003, 12:50:12 am »
Mijn vader heeft sinds kort kanker en is menselijk gezien niet te genezen.
Het enige wat hij van iedereen vraagt is of hij of zij voor tot God wil bidden of hij mag genezen.
Hij accepteert dat als hij niet geneest het zijn tijd is en dat Jezus hem thuis roept.
Da s toch mooi ondanks de ziekte en menselijk verdriet?
RR

Doc

• Exodus 20: 12 - Da's mooi want
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 25, 2003, 01:06:45 am »

quote:

op 25 Jun 2003 00:50:12 schreef Rene:
Het enige wat hij van iedereen vraagt is of hij of zij voor tot God wil bidden of hij mag genezen.
Hij accepteert dat als hij niet geneest het zijn tijd is en dat Jezus hem thuis roept.
Bij mij in de gemeente is laatst een man overleden aan kanker, het ging heel snel, een aantal uit de gemeente waren aan z'n sterfbed, er is voor 'm gebeden en hij kreeg toen een hele diep rust over alles...hij had het gevoel dat God 'm thuis riep, en iedereen had datzelfde gevoel, zelfs z'n vrouw iedereen wist dat dit het beste was (de Heilige Geest openbaart dat soort dingen aan mensen op zo'n moment)...bij de begravenis was er wel droevigheid om het verlies, maar iedereen kon God danken omdat we zeker weten waar hij is. Iedereen eromheen had er ook vrede mee, omdat hij zo vredig is ingeslapen.

Toen er voor 'm gebeden was kreeg hij zoveel van de Geest dat hij nog aan iedereen wilde gaan vertellen wie God voor hem was, terwijl hij z'n hele leven vrij stil was geweest bruiste hij ineens van passie voor God.

Waarom gebruik ik dit voorbeeld? Ik denkt dat je vader op een gegeven moment zelf wel weet of genezen kan worden of dat de Vader hem roept.
Je kunt God ook om wijsheid vragen in deze situatie, Hem bv. vragen of je deze situatie door Zijn ogen mag zien.

Heel veel zegen met je vader

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 25, 2003, 09:40:24 am »

quote:

op 25 Jun 2003 00:50:12 schreef Rene:

Ik herken deze situatie. Ik heb dit 10 jaar geleden meegemaakt, ook met mijn vader. En hij vroeg ook om te bidden voor hem, maar dan meer voor bekering, omdat hij best wel twijfelde aan zijn geloof.
Ik wens je heel veel sterkte.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 25, 2003, 02:45:29 pm »
Ik vind dit ook een heel moeilijk punt eigenlijk. Ik heb een gezondheid en een gehoor dat 'niet helemaal' optimaal is.

Maar ik heb het gevoel dat als ik om genezing zou bidden ik wijzer denk te willen wezen dan God, die hier weer een plan mee zou hebben. Het is dus niet zo dat ik twijfel aan Gods almachtigheid. Die staat als een paal boven water, als hij wil kan ik aan het eind van dit bericht mij een volmaakt lichaam en gehoor gegeven.
Ik heb in mijn nabijheid ook wel een zeer wonderbaarlijke genezing meegemaakt, voor iets waar ik, en mijn omgeving, jaren hebben gebeden. (Een genezing van een psychische aandoening, maar echt gewoon een Godswonder hoe dat gegaan is.)

Ik heb wel eens gebeden voor genezing voor mijzelf, maar na 3 keer heb ik (Net als Paulus) me neer gelegd bij het feit dat ik met dit lichaam verder moet.

Ik ben dus zeker niet tegen gebeden voor genezing. Maar het moet iig wel zo zijn dat je de beslissing in Gods handen laat. Ik hoor soms van verhalen dat als mensen niet genezen na het gebed hun geloof niet groot genoeg zou zijn. Dat is (nee hier maak ik eens een keer geen mening van, dit is gewoon een feit) gewoon een ander veroordelen en op de plaats van God gaan zitten. God bepaalt wie Hij geneest. Maar er zou, zeker in de gereformeerde kerken, wel eens wat meer verwacht mogen worden van de kracht van het gebed.

Dat laatste begint wel op te komen, zo is er binnen de studentenvereniging waar ik lid van ben een echte bidstondcultuur aan het ontstaan. Dus er komt ook wel steeds meer aandacht voor.
Pinkeltjefan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 25, 2003, 03:50:30 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 14:45:29 schreef Alfredt:
Ik vind dit ook een heel moeilijk punt eigenlijk. Ik heb een gezondheid en een gehoor dat 'niet helemaal' optimaal is.

Maar ik heb het gevoel dat als ik om genezing zou bidden ik wijzer denk te willen wezen dan God, die hier weer een plan mee zou hebben. Het is dus niet zo dat ik twijfel aan Gods almachtigheid. Die staat als een paal boven water, als hij wil kan ik aan het eind van dit bericht mij een volmaakt lichaam en gehoor gegeven.
Ik heb in mijn nabijheid ook wel een zeer wonderbaarlijke genezing meegemaakt, voor iets waar ik, en mijn omgeving, jaren hebben gebeden. (Een genezing van een psychische aandoening, maar echt gewoon een Godswonder hoe dat gegaan is.)

Ik heb wel eens gebeden voor genezing voor mijzelf, maar na 3 keer heb ik (Net als Paulus) me neer gelegd bij het feit dat ik met dit lichaam verder moet.

Ik ben dus zeker niet tegen gebeden voor genezing. Maar het moet iig wel zo zijn dat je de beslissing in Gods handen laat. Ik hoor soms van verhalen dat als mensen niet genezen na het gebed hun geloof niet groot genoeg zou zijn. Dat is (nee hier maak ik eens een keer geen mening van, dit is gewoon een feit) gewoon een ander veroordelen en op de plaats van God gaan zitten. God bepaalt wie Hij geneest. Maar er zou, zeker in de gereformeerde kerken, wel eens wat meer verwacht mogen worden van de kracht van het gebed.

Dat laatste begint wel op te komen, zo is er binnen de studentenvereniging waar ik lid van ben een echte bidstondcultuur aan het ontstaan. Dus er komt ook wel steeds meer aandacht voor.

Je zegt :

Na 3 keer ???? Er staat volhardt in het gebed !

Ik heb eens 5 jaar voor een nare aandoening gebeden, tot ik op een zondag in de preek een tekst hoorde waarvan ik zeker wist dat God tot mij sprak, en de genezing was een feit.
Ik ben blij dat de bidstonden zich bij jullie beginnen te ontwikkelen, want God wil gebeden zijn.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 25, 2003, 03:56:23 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 15:50:30 schreef Mientje:
[...]

Je zegt :

Net zoals Paulus ga ik ervan uit dat God hiermee een bedoeling heeft. Het gaat niet om dingen die me belemmeren in mijn Christen zijn. Als het om dat soort dingen gaat moet je volharden en bidden, als het gaat om dingen die met genezing en dergelijke te maken hebben mag (mag, hoeft niet IMO) op een gegeven moment ook accepteren dat God een andere bedoeling heeft.
Pinkeltjefan

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 25, 2003, 04:16:15 pm »
Ik deel de opvatting van Alfredt. Hier blijkt naar mijn idee hoezeer sommige evangelische christenen teveel willen voorschrijven hoe het gebed verhoord wordt. Ik ken iemand met een homofiele geaardheid, die, op aanraden van de evangelische gemeente waar hij lid van was, zeer volhardend gebeden heeft om hetero te worden.

Zo’n benadering van die gemeente vind ik uit medisch ethisch oogpunt onverstandig en uit religieus oogpunt beledigend. De opvatting die erachter schuilgaat (bid maar veel, dan word je vanzelf hetero, anders bid je kennelijk te weinig), heeft een royale hoeveelheid christenen depressief gemaakt.

Natuurlijk word je gebed verhoord, en is aanhoudend bidden van groot belang. Dat is echter iets anders dan God voorschrijven hoe Hij gebeden verhoort.

Begrijp me goed: ik heb veel waardering voor het geloofsleven (en de bijdragen op dit forum) van mijn evangelische broers en zussen. Maar op dit gebied ervaar ik een grote afstand.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 25, 2003, 07:01:03 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 15:50:30 schreef Mientje:
[...]

Je zegt :

Ik heb eens 5 jaar voor een nare aandoening gebeden, tot ik op een zondag in de preek een tekst hoorde waarvan ik zeker wist dat God tot mij sprak, en de genezing was een feit.
Ik ben blij dat de bidstonden zich bij jullie beginnen te ontwikkelen, want God wil gebeden zijn.
Inderdaad moet je mijns inziens volharden in het gebed. Als je zegt, na 3 keer gebeurde er nog niks, houdt dat in dat je God een eis stelt........Als dan......anders...... en dat is niet de weg.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 25, 2003, 07:27:06 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 19:01:03 schreef jfwolf:
[...]

Inderdaad moet je mijns inziens volharden in het gebed. Als je zegt, na 3 keer gebeurde er nog niks, houdt dat in dat je God een eis stelt........Als dan......anders...... en dat is niet de weg.

Ik stel dus geen eis. Ik accepteer gewoon een nee, dat is toch iets anders lijkt mij.

Jezus vroeg 3 keer, Paulus vroeg 3 keer.... Ik beweer niet dat je dan MOET stoppen, zeker niet.Ik beweer ook niet dat het beter is om dan te stoppen... Voor mij was het gewoon voldoende. Waarom mag ik niet gewoon accepteren hoe het is. Ik geloof gewoon dat God er een bedoeling mee heeft.... Hoe kan dat nou slecht zijn dan?

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, soms begrijp je het niet.Dat is ook niet erg, Hij begrijpt het, dat is voldoende.
Pinkeltjefan

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 25, 2003, 07:39:57 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 19:27:06 schreef Alfredt:
[...]

Ik stel dus geen eis. Ik accepteer gewoon een nee, dat is toch iets anders lijkt mij.

Jezus vroeg 3 keer, Paulus vroeg 3 keer.... Ik beweer niet dat je dan MOET stoppen, zeker niet.Ik beweer ook niet dat het beter is om dan te stoppen... Voor mij was het gewoon voldoende. Waarom mag ik niet gewoon accepteren hoe het is. Ik geloof gewoon dat God er een bedoeling mee heeft.... Hoe kan dat nou slecht zijn dan?

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, soms begrijp je het niet.Dat is ook niet erg, Hij begrijpt het, dat is voldoende.

Inderdaad begrijpen wij de wegen Gods niet altijd, maar God laat zich wel verbidden.  Natuurlijk mag je het gewoon accepteren, dat is geen probleem en dat is ook niet slecht. Maar mijn vraag  om dit topic op te starten is, dat als wij geloven dat God alles kan, waarom vragen wij dan dingen van hem die onzes inziens reeel zijn.  Dus kanker genezen bij iemand in een vergevorderd stadium is onzes inziens niet mogelijk, dus vragen we ook niet......

Is dat geen teken van ons ongeloof?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 25, 2003, 08:12:34 pm »
Genezen van kanker lijkt mij niet irreeël (hou wel in gedachten dat mensen die veel stress ervaren voor zover ik weet sneller kanker krijgen; psychologische factoren spelen dus mee).
Wordt er in evangelische gemeenten gebeden voor mensen bij wie een been geamputeerd is of dat weer mag aangroeien?
[Prediker 7:29]

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 25, 2003, 08:30:00 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 20:12:34 schreef Marloes:
Genezen van kanker lijkt mij niet irreeël (hou wel in gedachten dat mensen die veel stress ervaren voor zover ik weet sneller kanker krijgen; psychologische factoren spelen dus mee).
Wordt er in evangelische gemeenten gebeden voor mensen bij wie een been geamputeerd is of dat weer mag aangroeien?

Amputeren is geen ziekte, misschien had er gebeden kunnen worden dat het niet geamputeerd hoefde te worden.

Dus niet eerst er af halen en dan weer bidden of het weer aangroeit.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 25, 2003, 08:36:46 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 20:30:00 schreef Mientje:
Dus niet eerst er af halen en dan weer bidden of het weer aangroeit.
Ander voorbeeld: anencephalie. Als een kindje zonder hersenen geboren wordt, kun je dan bidden voor genezing of niet?
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2003, 10:12:33 pm door Marloes »

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 25, 2003, 10:04:23 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 20:12:34 schreef Marloes:
Ja, maar dit slaat natuurlijk nergens op..............

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 25, 2003, 10:19:59 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 22:04:23 schreef jfwolf:
Ja, maar dit slaat natuurlijk nergens op..............

Ik wilde aangeven dat een oorzaak van een ziekte als kanker ook in het psychische vlak kan liggen (bijv incestslachtoffers of 'binnenvetters' lijken meer kans te hebben op kanker). Er zijn mensen genezen van kanker door wetenschappelijk onverklaarbare dingen als homeopathie, diëten enz. Een gegeven verklaring hiervoor is dat de psyche invloed uitoefenen kan op het lichaam en dat die mensen daardoor genazen. Genezing door gebed zou je op dezelfde manier kunnen verklaren. Bij andere 'afwijkingen' of handicaps zoals blindheid, doofheid (zie Jezus' wonderen in het NT), missende lichaamsdelen ed kun je een genezing niet (goed) op die manier verklaren.
Ik vroeg me af of genezingen die door gebed plaatsvinden, bijv. in Evangelische gemeenten, wonderen zijn die gevolg kunnen zijn van een psychische verandering bij een mens of wonderen die echt onverklaarbaar zijn (zoals een weer aangroeiend been of oorm zie ook Jezus in de hof van Gethsémané).

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 25, 2003, 10:31:09 pm »
boeiende vraag :)
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 25, 2003, 10:37:34 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 22:19:59 schreef Marloes:
[...]
Ik vroeg me af of genezingen die door gebed plaatsvinden, bijv. in Evangelische gemeenten, wonderen zijn die gevolg kunnen zijn van een psychische verandering bij een mens of wonderen die echt onverklaarbaar zijn (zoals een weer aangroeiend been of oorm zie ook Jezus in de hof van Gethsémané).
In het programma 'Zij gelooft, zij niet' van de EO was een tijd geleden te zien dat er bij mensen met benen van verschillende lengte, dat verschil in lengte opgeheven werd toen er voor gebeden werd.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 25, 2003, 10:39:38 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 20:30:00 schreef Mientje:
[...]
Amputeren is geen ziekte
Mag ik in dit verband de vraag stellen (of is dat teveel off-topic?) of er naar jouw mening alleen voor genezing van ziektes gebeden kan worden, of bijv. ook voor genezing van handicaps? Of kan je een handicap gelijkstellen aan een ziekte?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 25, 2003, 10:39:49 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 22:19:59 schreef Marloes:
[...]

Ik wilde aangeven dat een oorzaak van een ziekte als kanker ook in het psychische vlak kan liggen (bijv incestslachtoffers of 'binnenvetters' lijken meer kans te hebben op kanker). Er zijn mensen genezen van kanker door wetenschappelijk onverklaarbare dingen als homeopathie, diëten enz. Een gegeven verklaring hiervoor is dat de psyche invloed uitoefenen kan op het lichaam en dat die mensen daardoor genazen. Genezing door gebed zou je op dezelfde manier kunnen verklaren. Bij andere 'afwijkingen' of handicaps zoals blindheid, doofheid (zie Jezus' wonderen in het NT), missende lichaamsdelen ed kun je een genezing niet (goed) op die manier verklaren.
Ik vroeg me af of genezingen die door gebed plaatsvinden, bijv. in Evangelische gemeenten, wonderen zijn die gevolg kunnen zijn van een psychische verandering bij een mens of wonderen die echt onverklaarbaar zijn (zoals een weer aangroeiend been of oorm zie ook Jezus in

de hof van Gethsémané).
Ok, dit is wat duidelijker.......Natuurlijk wel,m aar ik bedoel, God is in staat tot alles, waarom bidden wij hem niet om zoiets.............

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 25, 2003, 10:58:12 pm »
Hmm ik heb twee sites met voorbeelden van genezingen van beenlengteverschillen kunnen vinden, niet die van Zij Gelooft Zij Niet.
- http://vvp.port5.com/Vilvoorde.pdf
- http://berea.net/smile/stoffels.htm.

Otje

• "God's woord is levend en krac
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 27, 2003, 01:04:27 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 20:36:46 schreef Marloes:
[...]

Ander voorbeeld: anencephalie. Als een kindje zonder hersenen geboren wordt, kun je dan bidden voor genezing of niet?

Ik denk het wel Marloes. Eigenlijk weet ik het wel zeker. Veel mensen gaan voorbij aan de beloften van God. Neem bijvoorbeeld de belofte die Jezus geeft bij zijn hemelvaart. Marc. 16 :18

,slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden."

Jezus zegt zelfs dat ze ZULLEN genezen. De tekst wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen de handen op kan leggen en dat de mensen genezen kunnen worden. Je moet er mee naar iemand (voorganger) die de gave van genezing heeft ontvangen.

In Nederland zijn er al veel mensen die je daar een getuigenis van kunnen geven. Bij een dienst van J. Zijlstra kreeg een vrouw een kopleet nieuwe en gezonde dikke darm inclusief sluitspier. Deze waren in het verleden operatief onomkeerbaar weggehaald. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Mijn moeder heeft botkanker en is dus medisch gezien ook niet meer te genezen. Zij is naar een campagne van Zijlstra geweest en heeft het woord gekregen dat ze haar genezing zal ontvangen over een langere periode. In het begin ging het slecht met haar, maar nu gaat het steeds beter. Daarnaast bidden we veel voor haar. We worden ook gesterkt in het geloof en zijn ook niet verdrietig. Wanneer God toch besluit haar op te nemen in Zijn koningkrijk dan leggen we ons daar bij neer. Ik zou daarover nooit wrok kunnen voelen. Daarvoor is Hij mij een te liefdevolle Vader geworden.

In mijn oude gemeente, ik ben inmiddels verhuist naar een andere plaats, werd er één keer voor mijn ma gebeden. Met veel pijn en moeite hadden we de voorganger zover gekregen dat hij wou bidden voor genezing, maar vervolgens hield hij een aantal preken dat genezing vandaag de dag niet meer voor kwam. Dat was wel even jammer.

Ik geloof dat je er altijd voor mag blijven bidden, hoe vaak ook. Ik heb wel eens te horen gekregen dat dat God dwingen is. Ik geloof dat niet. God vind het, mijns inziens, fijn als je je helemaal afhankelijk weet van Hem en als je met Hem praat.
Ik hoop dat het je sterkt.

Gr. Otje
Gij maakt mij het pad des levens bekend;
overvloed van vreugde is bij uw aangezicht,
liefelijkheid is in uw rechterhand, voor eeuwig.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 27, 2003, 02:37:07 pm »
Otje schreef :

Mijn moeder heeft botkanker en is dus medisch gezien ook niet meer te genezen. Zij is naar een campagne van Zijlstra geweest en heeft het woord gekregen dat ze haar genezing zal ontvangen over een langere periode. In het begin ging het slecht met haar, maar nu gaat het steeds beter. Daarnaast bidden we veel voor haar. We worden ook gesterkt in het geloof en zijn ook niet verdrietig. Wanneer God toch besluit haar op te nemen in Zijn koningkrijk dan leggen we ons daar bij neer. Ik zou daarover nooit wrok kunnen voelen. Daarvoor is Hij mij een te liefdevolle Vader geworden.
--------------------------------------------------------------------
Otje ik vind het prachtig dat jullie het standpunt hebben ingenomen om je bij Gods besluit neer te leggen.
Maar Zijlstra heeft dan wel een valse profetie uitgesproken, hoe ga je daar mee om ?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 27, 2003, 07:15:07 pm »

quote:

op 27 Jun 2003 14:37:07 schreef Mientje:
Otje schreef :

--------------------------------------------------------------------
Otje ik vind het prachtig dat jullie het standpunt hebben ingenomen om je bij Gods besluit neer te leggen.
Maar Zijlstra heeft dan wel een valse profetie uitgesproken, hoe ga je daar mee om ?
Wie of wat is een campagne van Zijlstra????????????//

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 27, 2003, 07:44:22 pm »

quote:

op 27 Jun 2003 19:15:07 schreef jfwolf:
[...]

Wie of wat is een campagne van Zijlstra????????????//
Jan Zijlstra houdt 1x per maand genezingsdiensten in zijn eigen gemeente, en reist ook het hele land door met campagnes.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 27, 2003, 08:36:47 pm »
Mientje, heb je nog een antwoord op mijn vraag (25 jun, 22:39)?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 27, 2003, 08:46:55 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 22:39:38 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Mag ik in dit verband de vraag stellen (of is dat teveel off-topic?) of er naar jouw mening alleen voor genezing van ziektes gebeden kan worden, of bijv. ook voor genezing van handicaps? Of kan je een handicap gelijkstellen aan een ziekte?

Ik geloof dat je voor alles mag bidden, ook voor een handicap, waarbij ik niet beweer dat als je een hand mist die er plots weer aan zou zitten. Maar Jezus sprak ook bevrijding uit voor die vrouw die al 18 jaar een geest van zwakheid had en verkromd was, zo mogen wij ook in geloof handelen.
Je leest ook nooit dat Jezus bad voor de zieke, Hij sprak genezing uit met authoriteit. Dit mogen wij ook doen in zijn naam.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 28, 2003, 09:34:09 am »

quote:

op 27 Jun 2003 19:44:22 schreef Mientje:
[...]

Jan Zijlstra houdt 1x per maand genezingsdiensten in zijn eigen gemeente, en reist ook het hele land door met campagnes.
Heb ik nooit van gehoord..........krijg meteen het Jomanda Idee.......maar dat zal het wel niet zijn??

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 28, 2003, 10:39:50 am »

quote:

op 28 Jun 2003 09:34:09 schreef jfwolf:
[...]

Heb ik nooit van gehoord..........krijg meteen het Jomanda Idee.......maar dat zal het wel niet zijn??

Ik wil beslist Jan Zijlstra niet in een adem noemen met Jomanda, zij hebben een een glad verschillende bron waar ze hun kracht vandaan halen.
Hoewel ik niet achter alles wat J.Z. doet, sta, is zijn verkondiging van het Woord zuiver, en geeft hij God alleen de eer.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 28, 2003, 12:29:49 pm »

quote:

op 28 Jun 2003 10:39:50 schreef Mientje:
[...]

Ik wil beslist Jan Zijlstra niet in een adem noemen met Jomanda, zij hebben een een glad verschillende bron waar ze hun kracht vandaan halen.
Hoewel ik niet achter alles wat J.Z. doet, sta, is zijn verkondiging van het Woord zuiver, en geeft hij God alleen de eer.
Toch ben ik altijd ontzettend huiverig voor deze dingen.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 28, 2003, 12:32:48 pm »

quote:

op 28 Jun 2003 12:29:49 schreef jfwolf:
[...]

Heeft Jezus niet zelf gezegd : Gij zult dezelfde dingen doen , ja zelfs nog grotere ?

Dan is het toch volkomen bijbels ?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 28, 2003, 01:49:46 pm »

quote:

op 28 Jun 2003 12:29:49 schreef jfwolf:
[...]

Volgens mij wil je nu een discussie over gaan doen die hier zeker al een, maar misschien al wel meerdere keren gevoerd is...
Om even kort te gaan, wat mijn mening betreft: God doet beloftes van genezing in de bijbel. God geneest nog steeds (maar niet iedereen...). Of Zijlstra daar de 'juiste' persoon voor is, weet ik nog niet, gezien de tegenstrijdige berichten die over de man de ronde doen.
Dat ergens misbruik van is gemaakt, of iets het risico van uitwassen in zich heeft, wil nog niet zeggen dat dat 'iets' fout is. Zeker niet als dat 'iets' een belofte van God zelf is.