quote:
op 27 Jun 2003 11:11:09 schreef Pulpeet:
Dat maakt het punt van Alfredt en mij alleen maar sterker. Nu doe je namelijk nóg een stap verder terug. Dus het wordt nóg zinlozer om te proberen deze vraag te beantwoorden.
Hetgene wat het punt sterker moet maken is, wrs. dat ik beweer dat niet
op grond van de bijbel beweerd kan worden dat God tijdloos is.
Alfredt beweert dat God tijdloos is. Ik zie niet in waarom het eerste het 2e sterker maakt. De speculatie is dan toch aan Alfredt's kant?
Tijdloosheid van God is een argument van zowel Alfredt en Pulpeet om verandering bij God te ontkennen. Maar ik gebruik verandering om tijdloosheid te ontkennen.
Want het ging hier om de vraag of God zou veranderen. Ik heb wel bijbelse argumenten aangegeven waarom dat wel zo zijn: bijbelse voorbeelden van verandering van God (schepping, Jezus' dood), die niet wezenlijk afhangen van tijdswaarnemingen (omdat ze elk 1 punt markeren).
Want dat is de fout van Pulpeet:
quote:
Verandering heeft alleen betekenis binnen het kader van de tijd: Er is bij verandering altijd een 'voor' en een 'na'.
En aangezien de tijd bij de schepping hoort, is het m.i. zinloos om te spreken over veranderlijkheid of onveranderlijkheid van de Schepper. Je eindigt altijd met een te antropomorf godsbeeld.
In Pulpeets visie wordt ontbreken van tijd gebruikt om verandering te ontkennen. Maar dat kan dus niet, want zo gauw er verandering is, is er tijd: voor en na die gebeurtenis. Gods handelen impliceert dat God verandert. Zo gauw God (of iets wat Hij gemaakt heeft) verandert, heb je een 'voor' en een 'na': daar ontstaat de tijd.
quote:
Gods handelen in deze wereld is onderworpen aan de tijd. Natuurlijk, anders zouden wij er niets mee kunnen. Maar God zelf hoeft dat niet noodzakelijk te zijn. Ik vind het idee van een God die met ons 'meereist' in de tijd ongeloofwaardig. Zeker nu uit ontwikkelingen in de moderne fysica blijkt dat de tijd lang niet zo absoluut is als het lijkt. Als je je met zeer hoge snelheid voortbeweegt verloopt jouw tijd langzamer. Loop je dan ook met God uit de pas?[...]
De relativiteitstheorie maakt de tijds
meting afhankelijk (relatief) aan positie en snelheid van de waarnemer. Maar het voor en na van de gebeurtenis is nog precies zo absoluut. (Alleen als er meerdere gebeurtenissen zijn,
kan de relatieve volgorde van die gebeurtenissen voor verschillende waarnemers verschillend zijn).
quote:
Gesp: Bovendien: de God van het OT is zeer antropomorf (ogen, handen, etc). Ik vind eerder dat we ons verre moeten houden van het Griekse idee: een onveranderlijke, onbewogen beweger.
Pulpeet: Maar dat hoeft toch niet hét alternatief te zijn? Je kunt toch ook de verschillende godsbeelden naast elkaar laten staan?
Alleen de bijbelse godsbeelden. En de tijdloze God hoort daar niet bij, die is voor het eerst genoemd door Augustinus - niet de 1e de beste, maar ook geen bijbelschrijver.