Auteur Topic: Opnemen van slangen als gave van de Geest  (gelezen 2147 keer)

gesp

• Bekijk profiel
Opnemen van slangen als gave van de Geest
« Gepost op: juli 03, 2003, 08:23:22 am »
(Ik zal de lopende discussies over geestesgaven hier maar niet mee vermoeien)

quote:

Marcus 16:
14 Daarna verscheen Hij aan de elven zelf, terwijl zij aanlagen, en Hij verweet hun hun ongeloof en hardheid van hart, omdat zij hen niet geloofden, die Hem aanschouwd hadden, nadat Hij opgewekt was. 15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Lucas 10:19
Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen.
In Amerika zijn er Christenen die dit letterlijk nemen.

quote:

Trouw 1 juli 2003:
 ... Als uiting van hun .. geloof dansen ze wekelijks met .. gifslangen .. Het ritueel kostte Deweys zuster het leven, net als de vroegere man van Betty. Betty heeft er een zwart-witvideo van.  .. "Kijk hier wordt hij gebeten", zegt ze. Hij laat zich ziek op een stoel zakken, terwijl het dansen doorgaat. Dertien uur later is hij, zonder tussenkomst van een dokter, gestorven.
Dewey is 133 gebeten. Hij heeft nog maar een halve duim en gevoelloze vingertoppen.
http://home.planet.nl/~singe033/images/snake.jpg

quote:

'Geloof is geen garantie om niet gebeten te worden. De Heer zei neem de slangen op, hij zei er niet bij dat ze niet zouden bijten', aldus de .. kerkgangers
Enkele links:
Slangen opnemen als religieus ritueel
Snake handlers
Ook in het boek De kleine vriend van Donna Tartt wordt het verschijnsel beschreven.

Wat ik me afvraag: Wat vinden jullie hiervan? Is het God verzoeken? Of is het opnemen van slangen ook een gave van de Geest?
- Zo ja, moeten we er ook naar streven, zoals naar andere geestesgaven?
- Zo nee, waarom niet?
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2003, 09:47:59 am door gesp »
as blunt as Ockham's razor

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2003, 09:28:26 am »
Dezelfde tekst:

quote:

17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.
Als je Marcus dan toch letterlijk wilt gaan nemen, stel ik voor dat je begint met en filnke dosis cyaankali. Lijkt mij vooral een stomme manier van stoerdoenerij.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2003, 10:07:01 am »
Wanneer gaan die bergen in de zee gewrpen worden?

Soms gaat het trouwens fout en worden ze wel gebeten. Het is gewoon een soort van dierentemmer in het circus. Weet hoe je met die dieren moet omgaan...
Pinkeltjefan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 03, 2003, 10:38:11 am »

quote:

op 03 Jul 2003 08:23:22 schreef gesp:
(Wat ik me afvraag: Wat vinden jullie hiervan? Is het God verzoeken? Of is het opnemen van slangen ook een gave van de Geest?
- Zo ja, moeten we er ook naar streven, zoals naar andere geestesgaven?
- Zo nee, waarom niet?

Gesp,
Ik zou er maar niet aan beginnen, dit is duidelijk God verzoeken. En natuurlijk is het geen Gave van de Geest, wat zou het voor nut hebben ?

Alle dingen moeten meewerken dat er mensen door tot bekering komen.

Toen Paulus door een slang gebeten werd, ( Hij lokte dit niet uit ) zagen de
omstanders het grote wonder van God.

Toen Sadrach, Mesach en Abednego in de brandende oven geworpen werden, (lokten zij dit zelf niet uit) maar werd de grootheid van God geopenbaard.

Toen Daniël in de leeuwenkuil geworpen werd( hij lokte het niet zelf uit ) werd weer de grootheid van God geopenbaard.

Dus we zien dat deze dingen alleen werken tot eer van God, zo geloof ik ook dat zendelingen op zulke wonderlijke wijze gespaard kunnen blijven.

Maar om er nou een theateract van te maken, dat zou ik maar laten.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 03, 2003, 11:38:04 am »
men, hoe kunnen mensen de bijbel fout interpeteren. Het gaat hier dus gewoon om als je in gevaar bent dat God je dan zal helpen en dat je door Zijn hulp eruit kunt komen, en dat met die slangen is dan een voorbeeld dat je ze gewoon op kan tillen en weg leggen, zonder dat je er door dood gaat. En dat drinken, is denk ik bedoeld als je een beker voor je krijgt met gif en die opdrinkt dat er dan niks gebeurd maar ik weet niet in hoe verre je het letterlijk moet nemen ik denk dat er dus een figuurlijke en leterlijke boodschap achter zit, en dat die dingen meer als voorbeeld dienen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2003, 12:16:14 pm »
Ik zag pas ook Ruby Wax die naar zo'n dienst ging op Nederland 3. Zo'n vrouw van wie haar man was overleden aan een slangenbeet. Echt creepy allemaal..
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 03, 2003, 12:32:22 pm »

quote:

op 03 Jul 2003 09:28 schreef Pooh:
... en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen ...
Als je Marcus dan toch letterlijk wilt gaan nemen, stel ik voor dat je begint met en filnke dosis cyaankali.
Zo consequent zijn ze zelf ook:

quote:

...nemen de godvruchtige bezoekers tijdens de diensten ratelslangen op, drinken strychnine of accuzuur en houden hun hand in brandende fakkels. (bron)

quote:

Alfredt schreef:
Soms gaat het trouwens fout en worden ze wel gebeten.

Gebeten worden ze inderdaad regelmatig, maar de gevolgen lijken mee te vallen.

quote:

Mientje scheef: [ samengevat ]
* Het moet in dienst staan van de verkondiging.
* Soortgelijke voorbeelden in de bijbel zijn niet uitgelokt.

Het gebeurt in kerkdiensten. Dus aan de 1e voorwaarde lijkt redelijk voldaan.
Wat betreft de 2e voorwaarde: in Marcus staat het opnemen van slangen in 1 opsomming met geestesgaven die nog wel actief worden nagestreefd. (Zieken genezen, tongen spreken, etc). De tegenargumenten zijn heel begrijpelijk, maar komen niet echt vanuit de bijbeltekst. Wie zegt mij dat voorzichtigheid in dezen geen kleingeloof is?

quote:

Of, in de woorden van die doorgewinterde slangentiller: "slangen pak ik alleen maar beet als ik de Heilige Geest op me voel, maar kom ik er buiten een tegen dan loop ik er in een wijde boog omheen". (bron)
as blunt as Ockham's razor

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 03, 2003, 01:05:12 pm »
hahaha hoe absurd!!!
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 03, 2003, 01:19:43 pm »
Mientje scheef: [ samengevat ]
* Het moet in dienst staan van de verkondiging.
* Soortgelijke voorbeelden in de bijbel zijn niet uitgelokt.
--------------------------------------------------------------------------------

Het gebeurt in kerkdiensten. Dus aan de 1e voorwaarde lijkt redelijk voldaan.
Wat betreft de 2e voorwaarde: in Marcus staat het opnemen van slangen in 1 opsomming met geestesgaven die nog wel actief worden nagestreefd. (Zieken genezen, tongen spreken, etc). De tegenargumenten zijn heel begrijpelijk, maar komen niet echt vanuit de bijbeltekst. Wie zegt mij dat voorzichtigheid in dezen geen kleingeloof is
-----------------------------------------------
Je interpreteert mij fout, ik zei met nadruk dat ze het niet zelf uitlokten, maar in die situatie gebracht werden, waar God ze uitredde.
En dit gebeurt hier niet.Ze lokken de beten zelf uit, en vragen zich niet af of God dat wel wil.

En de Geestesgaven staan duidelijk beschreven in 1 Cor. 12 en daar staan deze dingen niet bij.

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 03, 2003, 01:46:35 pm »
Volgens mij beschrijft Markus 16: 17 en 18 als het gaat om het opnemen van slangen dàt God bij machte is gelovige mensen zo te beschermen dat ze geen hinder ondervinden van vergif (vergif uit een gifbeker of uit een slang). En dat is bijvoorbeeld ook bewezen in de geschiedenis van Paulus op Malta, Handelingen 28: 1-6. Nergens staat echter een gebod om slangen op te nemen en Paulus deed dat ook niet expres. Alleen had hij er geen hinder van.

Is het niet net zoals de verzoeking van Christus door de Satan? Bij de derde verzoeking citeert de Satan net zo'n voorspelling als in Markus 16, namelijk dat Christus door de engelen gedragen zal worden. Maar Christus zegt toch dat Hij niet van het dak van de tempel mag springen (Lucas 4: 12), want dat is God verzoeken. Volgens mij trappen de mensen die expres slangen opnemen in de valkuil die de Here Jezus heeft ontweken: ze verzoeken God en misbruiken een Bijbeltekst om God te dwingen hùn wil te doen en hen een bepalde ervaring te laten meemaken.

Dat laatste is trouwens volgens mij niet veel anders dan wanneer mensen God willen dwingen om hen in tongen te laten spreken. Alsof de Geest gedwongen kan worden om een bepaalde gave te geven.
Dood door schuld
Levend door genade

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 03, 2003, 01:58:36 pm »

quote:

op 03 Jul 2003 13:46:35 schreef Berean:
Dat laatste is trouwens volgens mij niet veel anders dan wanneer mensen God willen dwingen om hen in tongen te laten spreken. Alsof de Geest gedwongen kan worden om een bepaalde gave te geven.

En gebedsgenezingen, is dat ook God dwingen om iemand te genezen? Ik denk dat je dan te ver gaat namelijk met denken. Hoe komt het toch dat mensen geneigd zijn om iets goeds als iets slechts te gaan zien, zo extreem allemaal.

Met die slangen is een zeer goed voorbeeld van verzoeking.

Maar genezing is goed, ik denk dat het ook goed is om te kijken wat de vruchten zijn van gemeentes die in tongen spreken, is het niet zo dat er veel mensen tot bekering komen of genezen worden? Kan je dat als iets slechts zien?

Ik weet het niet, ben er nog nooit bij geweest.

En ik snap wel dat je dat niet bedoeld, maar die richting gaat het misschien wel weer uit... daar staan volgens mij trouwens al veel topics van open  :?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 03, 2003, 02:55:23 pm »

quote:

op 03 Jul 2003 13:46:35 schreef Berean:

Met het voorgaande ben ik het volkomen eens.

Maar er is nooit beweerd dat wij God dwingen om in tongen te spreken, maar er staat wél dat God de H.Geest zal geven aan hen, die hem daarom bidden

Jan Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 03, 2003, 08:23:43 pm »
In het oude Rome was het niet ongebruikelijk om misdadigers met gruwelijke straffen te dreigen en die zelfs zo nu en dan uit te voeren. Daarbij hoorde ook het drinken van de gifbeker, de slangenbeet en dergelijke. God belooft hier dat in Jezus Naam God ervoor kan zorgen dan die straffen de gelovigen niet deren. God belooft ook in de bijbel het uitdrijven van boze geesten, genezing op gebed of door handoplegging en het doen opstaan van doden. Wil dat zeggen dat God dat altijd zal doen? Zijn er geen gelovigen gestorven door het drinken van de gifbeker, door een slangenbeet? Zijn er geen zieken onder de gelovigen? Vallen er geen doden onder de gelovigen? Hebben gelovigen geen boze geesten om hen heen? En de ongelovigen?

Welnu, de bijbel stelt ook heel duidelijk dat Gods eer het belangrijkste is. En dat Gods Wil boven die van ons gaat. Laten wij God niet verzoeken, noch door het drinken van gif, noch door slangen, noch door gebedsgenezing, noch door uitdrijven van boze geesten, noch door doden op te wekken. Maar laten we de gaven die Hij geeft gebruiken tot eer en glorie van Hem. Dus als iemand ziek is en hij wil dat jij voor handoplegging bij hem komt of voor hem bid: doe het en geloof dat God het kan!! Evenzo met boze geesten of doden!! Geloof dat God tot alles in staat is. En mocht je ooit vervolgd worden vanwege je geloof: geloof dat God je kan redden van alle verzoekingen die over je komen, als Hij je hier op aarde nog nodig heeft. Maar geloof ook dat het heel mooi is in de Hemel, en dat het voor mensen soms beter is als het even niet zo gaat als wij wel willen, omdat wij niet alles overzien!

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 03, 2003, 09:25:26 pm »
AMEN