quote:
Nunc schreef op 31 maart 2007 om 12:34:[...]
het zou ook kunnen slaan op de generatie van de 'vijgenboom'. Jezus sluit af met de vijgenboom die gaat bloeien, en wellicht is dat een andere tijd dan de andere gebeurtenissen.
[...]
klopt. Het zou zelfs heel goed kunnen dat al die profetieën al eens 'figuurlijk' uitgekomen zijn (in de zin dat de hemeltekens en het vuur en de rode maan enz joodse oordeels-beeldspraak zijn), maar dat dat ook nog eens extreem letterlijk bij de uiteindelijke wederkomt zal gebeuren.
Laten we het thema 'de afbraak van de tempel' eens onder de loep nemen.
In matth. 24:1-4 gaat het over de afbraak van de tempel, en ook dat de discipelen dit in verband brachten met de voleinding van de wereld.
Van Jezus is ook de uitspraak bekend, toen hem om een teken werd gevraagd: 'breek deze tempel af en binnen drie dagen zal ik hem doen herrijzen'.
De tempel is dus een beeldspraak voor de heilige woonplaats van God. Bij de voleinding van de tijd zijn zowel het goede en als het kwade volledig ontwikkeld. De tempel wordt dan afgebroken in 'het uur van de duisternis'. Maar herrijst weer. Het is nieuw geworden, dusdanig dat het kwaad er geen enkele vat meer op heeft.
Zowel de dood en opstanding van Jezus als de verwoesting van Jeruzalem in 70 nChr kun je verstaan in die context. Tekenen die te kennen geven dat de voleinding nabij is.
Nabij wil dan zeggen, het profetische patroon is bezig te gebeuren, let daarop (zoals ook de beeldspraak van de vijgeboom uitdrukt). Het wil niet zeggen: een letterlijke tijdsaanduiding.
In dat opzicht ben ik het dus met je eens, Nunc. Alleen het idee van een 'extreem letterlijke' vervulling, spreekt mij niet zo aan.