Auteur Topic: Wanneer zou Jezus terugkomen?  (gelezen 16768 keer)

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Wanneer zou Jezus terugkomen?
« Gepost op: oktober 03, 2004, 06:58:51 pm »
Ik ben van mening dat Jezus beloofde dat hij snel (nog in dezelfde generatie (dus max 80 jaar later)) terug zou komen én dat de apostelen hetzelfde geloofden.

Ik heb hieronder wat bijbelteksten op een rijtje gezet om dit te onderbouwen:

In Matteüs 4 begint Jezus te prediken:

quote:

Mat 4:17 (ook Mar 1:14-15)
Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

en

Mar 1:14-15 (ook Mat 4:17)
En nadat Johannes was overgeleverd, ging Jezus naar Galilea om het evangelie Gods te prediken, [en Hij zeide]: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen. Bekeert u en gelooft het evangelie.
In Matteüs 10 zendt Jezus de dicipelen uit en zegt dat zij niet alle steden van Israël rond zullen komen voordat hij terugkomt:

quote:

Mat 10:5-8 & 21-23
Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.
(...)
Een broeder zal zijn broeder overleveren ten dode en een vader zijn kind, en kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood brengen. En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar de andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt.
Bij de eerste aankondiging van Jezus' lijden in Matteüs 16 zegt Jezus dat sommige mensen niet zullen sterven voordat zij hem in zijn waardigheid gezien zullen hebben:

quote:

Mat 16:21-28
Van toen aan begon Jezus Christus zijn discipelen te tonen, dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel lijden van de zijde der oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage opgewekt worden. En Petrus nam Hem terzijde en begon Hem te bestraffen, zeggende: Dat verhoede God, Here, dat zal U geenszins overkomen! Doch Hij keerde Zich om en zeide tot Petrus: Ga weg, achter Mij, satan; gij zijt Mij een aanstoot, want gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen. Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden. Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel? Of wat zal een mens geven in ruil voor zijn leven? Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden. Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.
In de "rede over de laatste dingen" zegt Jezus tegen zijn dicipelen dat hun geslacht niet voorbij zal gaan voordat hij terugkomt:

quote:

Mat 24:3-4 & 29-35 (ook Mar 13:3-31 en Luc 21:5-33)
Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld? En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide!
(...)
Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid. En Hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiterste der hemelen tot het andere.
Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

en

Mar 13:3-5 & 24-31 (ook Mat 24:3-35 en Luc 21:5-33)
En toen Hij op de helling van de Olijfberg gezeten was, tegenover de tempel, vroegen Petrus en Jakobus en Johannes en Andreas Hem afzonderlijk: Zeg ons, wanneer zal dat geschieden en wat is het teken, wanneer al deze dingen in vervulling zullen gaan? Jezus begon tot hen te zeggen: Ziet toe, dat niemand u verleide.
(...)
Maar in die dagen, na de verdrukking, zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven. En de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen op de wolken, met grote macht en heerlijkheid. En dan zal Hij zijn engelen uitzenden en zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het uiterste der aarde tot het uiterste des hemels.
Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. Zo moet gij ook, wanneer gij dit ziet geschieden, weten, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen niet voorbijgaan.

en

Luc 21: 5-8a & 25-33 (ook Mat 24:3-35 en Mar 13:3-31)
En toen sommigen van de tempel zeiden, dat hij met schone stenen en wijgeschenken versierd was, sprak Hij: Wat gij daar aanschouwt – er zullen dagen komen, waarin geen steen op de andere zal gelaten worden, die niet zal worden weggebroken. En zij vroegen Hem en zeiden: Meester, wanneer zal dit dan geschieden? En wat is het teken, dat deze dingen zullen gebeuren? Hij zeide: Ziet toe, dat gij u niet laat verleiden.
(...)
En er zullen tekenen zijn aan zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst onder de volken vanwege het bulderen van zee en branding, terwijl de mensen bezwijmen van vrees en angst voor de dingen, die over de wereld komen. Want de machten der hemelen zullen wankelen. En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen op een wolk, met grote macht en heerlijkheid. Wanneer deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt.
En Hij sprak een gelijkenis tot hen: Let op de vijgeboom en op al de bomen. Zodra zij uitlopen, weet gij uit uzelf, omdat gij het ziet, dat de zomer reeds nabij is. Zo moet ook gij, wanneer gij dit ziet geschieden, weten, dat het Koninkrijk Gods nabij is. Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Jezus zegt tegen de hogepriester dat hij hem zal zien komen op de wolken:

quote:

Mat 26:62-65 (ook Mar 14:60-62)
En de hogepriester stond op en zeide tot Hem: Geeft Gij geen antwoord; wat getuigen dezen tegen U? Maar Jezus bleef zwijgen. En de hogepriester zeide tot Hem: Ik bezweer U bij de levende God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God. Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels. Toen scheurde de hogepriester zijn klederen en zeide: Hij heeft God gelasterd! Waartoe hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt gij de godslastering gehoord. Wat dunkt u?

en

Mar 14:60-62 (ook Mat 26:62-65)
En de hogepriester stond op en hij trad naar voren en ondervroeg Jezus en zeide: Geeft Gij niets ten antwoord? Wat getuigen dezen tegen U? Maar Hij bleef zwijgen en gaf niets ten antwoord. Wederom ondervroeg de hogepriester Hem en zeide tot Hem: Zijt Gij de Christus, de Zoon van de Gezegende? En Jezus zeide: Ik ben het, en gij zult de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende met de wolken des hemels.
Blijkbaar zou hij dus terugkomen tijdens het leven van de hogepriester, zodat die hem terug zou kunnen zien komen.

Bij de eerste aankondiging van zijn lijden in Marcus en Lucas zegt Jezus:

quote:

Mar 8:38 – 9:1 (ook Luc 9:26-27)
Want wie zich voor Mij en voor mijn woorden schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid zijns Vaders, met de heilige engelen. En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.

en

Luc 9:26-27 (ook Mar 8:38 – 9:1)
Want ieder, die zich voor Mij en voor mijn woorden zal schamen, voor hem zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komt in zijn heerlijkheid en die van de Vader en de heilige engelen. Ik zeg u in waarheid, er zijn sommigen onder degenen die hier staan, welke voorzeker de dood niet zullen smaken, voordat zij het Koninkrijk Gods gezien hebben.
En in Johannes belooft Jezus aan Petrus dat hij terug zal komen en hem tot zich zal nemen:

quote:

Joh 13:36 - 14:3  
Simon Petrus zeide tot Hem: Here, waar gaat Gij heen? Jezus antwoordde: Waar Ik heenga, kunt gij Mij nu niet volgen, maar gij zult later volgen. Petrus zeide tot Hem: Here, waarom kan ik U thans niet volgen? Ik zal mijn leven voor U inzetten! Jezus antwoordde: Uw leven zult gij voor Mij inzetten? Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de haan zal niet kraaien, eer gij Mij driemaal verloochend hebt.
Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
Om dat te doen had Jezus dus terug moeten komen voor Petrus' dood.

Ook de apostelen gingen er van uit dat Jezus snel terug zou komen, zoals wel blijkt uit het Nieuwe Testament:

quote:

Rom 13:11-12
Gij verstaat immers de tijd wel, dat het thans voor u de ure is om uit de slaap te ontwaken. Want het heil is ons nu meer nabij, dan toen wij tot het geloof kwamen. De nacht is ver gevorderd, de dag is nabij. Laten wij dan de werken der duisternis afleggen en aandoen de wapenen des lichts!

1 Kor 1:4-8
Ik dank God te allen tijde over u, vanwege de genade Gods, die u in Christus Jezus geschonken is; want in elk opzicht zijt gij rijk geworden in Hem: in alle woord en alle kennis, gelijk het getuigenis aangaande Christus onder u bevestigd is, zodat gij ten aanzien van geen enkele genadegave te kort komt, terwijl gij uitziet naar de openbaring van onze Here Jezus Christus. Hij zal u ook bevestigen ten einde toe, zodat gij onberispelijk zult zijn op de dag van onze Here Jezus [Christus].

1 Kor 7:29-31
Dit bedoel ik, broeders: de tijd is kort. Ten slotte, laten zij, die een vrouw hebben, zijn als zonder vrouw; die wenen, als weenden zij niet; die blijde zijn, als waren zij niet blijde; die kopen, als zouden zij er niets van behouden; die van de wereld gebruik maken, als zouden zij haar niet ten einde toe gebruiken. Want het uiterlijk van deze wereld is bezig te verdwijnen.

1 Kor 10:10-11
En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel. Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.

1 Kor 15:50-53
Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet. Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

Fil 1:9-11
En dit bid ik, dat uw liefde nog steeds meer overvloedig moge zijn in helder inzicht en alle fijngevoeligheid, om te onderscheiden, waarop het aankomt. Dan zult gij rein en onberispelijk zijn tegen de dag van Christus, vervuld van de vrucht van gerechtigheid, welke door Jezus Christus is, tot eer en prijs van God.

Fil 4:5-6
Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. (nabij in Engelse vertalingen: near; at hand; coming again soon; any minute)

1 Tess 3:11-13
Hij, onze God en Vader, en onze Here Jezus, bane ons de weg tot u; en u doe de Here toenemen en overvloedig worden in de liefde tot elkander en tot allen – zoals ook wij gezind zijn jegens u –, om uw harten te versterken, zodat zij onberispelijk zijn in heiligheid voor onze God en Vader bij de komst van onze Here Jezus met al zijn heiligen.

1 Tess 4:13-17
Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben. Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.
Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

1 Tess 5:23
En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.

2 Tess 2:1-4
Maar wij verzoeken u, broeders, met betrekking tot de komst van [onze] Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief, die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag des Heren (reeds) aanbrak. Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is.

Tit 2:11-14
Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, om ons op te voeden, zodat wij, de goddeloosheid en wereldse begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld leven, verwachtende de zalige hoop en de verschijning der heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus, die Zich voor ons heeft gegeven om ons vrij te maken van alle ongerechtigheid, en voor Zich te reinigen een eigen volk, volijverig in goede werken.

Heb 1:1-2
Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft.

Heb 3:12-14
Ziet toe, broeders, dat bij niemand uwer een boos, ongelovig hart zij, door af te vallen van de levende God, maar vermaant elkander dagelijks, zolang men nog van een heden kan spreken, opdat niemand van u zich verharde door de misleiding der zonde; want wij hebben deel gekregen aan Christus, mits wij het begin van onze verzekerdheid tot het einde onverwrikt vasthouden.

Heb 10:25 & 35-38
Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.
(...)
Geeft dan uw vrijmoedigheid niet prijs, die een ruime vergelding heeft te wachten. Want gij hebt volharding nodig, om, de wil van God doende, te verkrijgen hetgeen beloofd is. Want nog een korte, korte tijd, en Hij, die komt, zal er zijn en niet op Zich laten wachten, en mijn rechtvaardige zal uit geloof leven;

Jak 5:7-9
Hebt dus geduld, broeders, tot de komst des Heren! Zie, de landman wacht op de kostelijke vrucht des lands en heeft geduld, totdat de vroege en late regen erop gevallen is. Oefent ook gij geduld, sterkt uw harten, want de komst des Heren is nabij. Broeders, zucht niet tegen elkander, opdat gij niet onder het oordeel valt; zie, de Rechter staat voor de deur.

1 Pet 4:7-17
Het einde aller dingen is nabijgekomen. Komt dus tot bezinning en wordt nuchter, opdat gij kunt bidden. Hebt bovenal bestendige liefde jegens elkander, want de liefde bedekt tal van zonden. Weest gastvrij jegens elkander, zonder morren. Dient elkander, een ieder naar de genadegave, die hij ontvangen heeft, als goede rentmeesters over de velerlei genade Gods. Spreekt iemand, laten het woorden zijn als van God; dient iemand, laat het zijn als uit kracht, door God verleend, opdat in alles God verheerlijkt worde door Jezus Christus, aan wie de heerlijkheid is en de kracht, in alle eeuwigheid! Amen.
Geliefden, laat de vuurgloed, die tot beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwame. Integendeel, verblijdt u naarmate gij deel hebt aan het lijden van Christus, opdat gij u ook met vreugde zult mogen verblijden bij de openbaring zijner heerlijkheid. Indien gij door de naam van Christus smaad lijdt, zijt gij zalig, daar de Geest der heerlijkheid en de Geest Gods op u rust. Laat dus niemand uwer moeten lijden als moordenaar, of dief, of boosdoener, of als een bemoeial. Indien hij echter als Christen lijdt, dan schame hij zich niet, maar verheerlijke God onder die naam. Want het is nu de tijd, dat het oordeel begint bij het huis Gods; als het bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen, die ongehoorzaam blijven aan het evangelie Gods?

1 Joh 2:18 &28
Kinderen, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat er een antichrist komt, zijn er nu ook vele antichristen opgestaan, en daaraan onderkennen wij, dat het de laatste ure is.
(...)
En nu, kinderkens, blijft in Hem, opdat wij, als Hij zal geopenbaard worden, vrijmoedigheid hebben en voor Hem niet beschaamd staan bij zijn komst.

Op 1:1-3
Openbaring van Jezus Christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden, en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven. Deze heeft van het woord Gods getuigd en van het getuigenis van Jezus Christus, alles wat hij gezien heeft. Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.

Op 2:24-25
Doch Ik zeg tot u allen, die voorts te Tyatira zijt, en deze leer niet hebt en die niet, gelijk zij zeggen, de diepten des satans hebt leren kennen: Ik leg u geen andere last op. Maar wat gij hebt, houdt dat vast, totdat Ik gekomen ben.

Op 22:6-12
En Hij zeide tot mij: Deze woorden zijn getrouw en waarachtig, en de Here, de God van de geesten der profeten, heeft zijn engel gezonden om zijn knechten te tonen hetgeen weldra geschieden moet. En zie, Ik kom spoedig. Zalig hij, die de woorden der profetie van dit boek bewaart! En ik, Johannes, ben het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik ze gehoord en gezien had, wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden. Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten, en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God! En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden van de profetie van dit boek niet, want de tijd is nabij. Wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht; wie vuil is, hij worde nog vuiler; wie rechtvaardig is, hij bewijze nog meer rechtvaardigheid; wie heilig is, hij worde nog meer geheiligd.
Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is.
Hoe denken jullie hier over? Op grond waarvan geloven jullie dat er tussen het sterven van Jezus en zijn wederkomst (minstens) twee millennia passen? Of heeft Jezus iets beloofd dat niet is uitgekomen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 03, 2004, 08:09:52 pm »
1. Ik neem de Bijbel niet letterlijk. Zo geloof ik bijvoorbeeld niet dat ik letterlijk het zout der aarde ben :+
2. In de Bijbel staat ook dat de tijd en plaats ons niet bekend is.
3. Ik vind 50 dagen qua tijdsbestef (tussen sterven en uitstorten vande Geest) ook een best nette periode. Je moet wel goed lezen wat er staat.
4. Lees de Bijbel eens met verschillende commentaren ernaast, in plaats van je eigen interpretatie te brouwen. ;)

Dus, ik zie vanzelf wel. Als je op puur kansberekening de gok zou moeten nemen, dan is de veiligste gok afwachten tot het gebeurt... ;)

Tenslotte: je hebt dit gepost in het Bijbelstudieforum, ik neem aan dat je daarom de discussie binnen de voorwaarden van de subforumpolicy wilt houden? In dat geval betekent het namelijk dat er niet schriftkritisch gediscussieerd mag worden.:)
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2004, 08:14:36 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 03, 2004, 08:53:30 pm »

quote:

1. Ik neem de Bijbel niet letterlijk. Zo geloof ik bijvoorbeeld niet dat ik letterlijk het zout der aarde ben  :+
Ik neem de Bijbel niet letterlijk. Zo geloof ik bijvoorbeeld niet dat Jezus letterlijk is opgestaan.  :+
(Oftewel, ik neem aan dat je sommige gedeelten wél letterlijk leest. Heb je een methode om letterlijke en figuurlijke tekstgedeelten van elkaar te onderscheiden? Zo ja, op grond waarvan deel je de teksten die ik citeer in de categorie 'figuurlijk' in?)

quote:

2. In de Bijbel staat ook dat de tijd en plaats ons niet bekend is.
Ik zeg ook nergens dat dat wél zo is. Ook al zou je weten dat Jezus tussen nu en 50 jaar terugkomt, dan nog kan hij komen 'als een dief in de nacht'. Dat je een periode weet waarin de terugkomst zou plaatsvinden wil niet zeggen dat je de exacte datum en tijd kent.

quote:

3. Ik vind 50 dagen qua tijdsbestef (tussen sterven en uitstorten vande Geest) ook een best nette periode. Je moet wel goed lezen wat er staat.
Waar heb je het over? Ik had het over de wederkomst. Daar gaan al die tekstgedeelten ook over. Wil jij ze naar Pinksteren laten verwijzen? Onderbouw dat eens dan.

quote:

4. Lees de Bijbel eens met verschillende commentaren ernaast, in plaats van je eigen interpretatie te brouwen.
Doe ik ook. En waarom zou ik de bijbel niet zelf mogen onderzoeken? Is de bijbel soms alleen toegankelijk voor geleerden die er een levenstaak van moeten maken om de boodschap ervan te kunnen begrijpen?  Die mening druist nogal in tegen de gangbare christelijke mening daarover.

quote:

Tenslotte: je hebt dit gepost in het Bijbelstudieforum, ik neem aan dat je daarom de discussie binnen de voorwaarden van de subforumpolicy wilt houden? In dat geval betekent het namelijk dat er niet schriftkritisch gediscussieerd mag worden.:)
Wat versta je onder 'schriftkritisch'? Volgens mij ben ik nergens kritisch of bepaalde teksten wel 'origineel' zijn, in de bijbel horen, werkelijk door Jezus gezegd zijn, enz. Of bedoel je met schriftkritisch dat de uitleg van de teksten die ik citeer niet mogen ingaan tegen bestaande gereformeerde dogma's?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 03, 2004, 09:16:22 pm »

quote:

DetectedDestiny schreef op 03 oktober 2004 om 18:58:
Ik ben van mening dat Jezus beloofde dat hij snel (nog in dezelfde generatie (dus max 80 jaar later)) terug zou komen én dat de apostelen hetzelfde geloofden.

Het spijt me werkelijk, maar ik lees in GEEN van je bijbelteksten dat hij in dezelfde generatie zou terugkomen. Misschien dachten ze dat. Maar als iemand wat denkt is het nog niet per definitie zo. Jezus wist dit en zei expres dat niemand tijd en plaats zou weten en dat hij als een dief in de nacht zou terugkomen. Bovendien gaan niet alle teksten over de wederkomst. Een paar gaan over de belofte van de uitstorting van de Geest. Welke is uitgekomen 50 dagen na Pasen.

quote:

DetectedDestiny schreef op 03 oktober 2004 om 18:58

Hoe denken jullie hier over? Op grond waarvan geloven jullie dat er tussen het sterven van Jezus en zijn wederkomst (minstens) twee millennia passen? Of heeft Jezus iets beloofd dat niet is uitgekomen?

Wat is tijd? Tijd is een relatief begrip. Voor ons is 80 jaar relatief kort en 2000 jaar relatief lang, omdat wij ongeveer 100 jaar leven. Voor een ander dier ligt dat anders. God staat buiten de tijd, hij neemt zijn tijd. Hij heeft gezegd dat Jezus zou terugkomen als het getal vol is. Het getal is blijkbaar nog niet vol, dus we wachten. :)

Dat heeft alles niet met gereformeerde dogmatiek te maken. En schriftkritiek is kritiek hebben op de bijbel. Dat mag niet overal op dit forum, hiervoor is het subforum 'Levensbeschouwing'. Daar mag het zolang het maar niet blasfemisch is en de FAQ Forumgedrag in acht gehouden wordt. Dit is niet het subforum levensbeschouwing, (zie de policiy van dit subforum), dus vandaar mijn vraag: wil je serieus dat we op grond van het Credo en de Bijbel hierover gaan praten, want dan zijn we snel klaar namelijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2004, 09:22:06 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 03, 2004, 09:23:34 pm »

quote:

Het spijt me werkelijk, maar ik lees in GEEN van je bijbelteksten dat hij in dezelfde generatie zou terugkomen.
Glashard ontkennen is ook een 'discussie'techniek ja..

Kun je ook aangeven hoe jij de teksten die ik gaf wél leest dan? Tekst voor tekst een verklaring waarom mijn letterlijke interpretatie niet de juiste is? Of blijft het bij een simpel "nee, is niet!" roepen?

--- Edit: Wat is 'het Credo'? De forum policy?? ---
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2004, 09:24:53 pm door DetectedDestiny »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2004, 09:28:21 pm »
Als je de Bijbel van kaft tot kaft letterlijk leest, moet je alle metaforen, spreekwoorden en gezegden ook letterlijk lezen. Dus ik ben echt zout geworden toen ik christen werd. Geen mens die dat doet.
Ik ook niet dus.

Dus misschien moet je wat meer oog hebben voor de beeldspraak waar de bijbel zo vol mee staat. Was (en is) in  die streken nog een bekende manier om iets uit te leggen aan de hand van het metafoor, de beeldspraak. Jezus doet zowat niks anders. Dus 'een korte tijd', hoeft niet per se 80 jaar te betekenen.

Ik heb sterk de indruk dat je bepaalde dingen allang hebt uitgesloten voordat je ook maar één letter van de Bijbel hebt gelezen, bijvoorbeeld de mogelijkheid van het bestaan van wonderen, van het bestaan van bovennatuurlijke zaken. Dan is het inderdaad tijdverspilling om de Bijbel te lezen of je bezig te houden met religie.

Om maar met Aristoteles te eindigen: "Om te slagen moet men de juiste voorvragen stellen." (Aristoteles, Metafysica II.3.1).

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 03, 2004, 09:36:12 pm »

quote:

Als je de Bijbel van kaft tot kaft letterlijk leest, moet je alle metaforen, spreekwoorden en gezegden ook letterlijk lezen.
 :O
Heb ik ergens ook maar gezinspeeld op het idee dat ik de bijbel van kaft tot kaft letterlijk lees???
Een karikatuur van iemand's standpunt bouwen en aanvallen is blijkbaar makkelijker dan een inhoudelijke reactie.  }:|

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 03, 2004, 09:38:01 pm »
In jouw openingspost doe je net alsof je de vetgedrukte gedeeltes letterlijk moet lezen. De vraag eronder bevestigt dit vermoeden. Hoezo karikatuur. :?

* Roodkapje houdt het hier voor gezien verder. Misschien dat iemand anders je kan helpen...
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2004, 09:38:45 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 03, 2004, 09:48:37 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 03 oktober 2004 om 21:38:
In jouw openingspost doe je net alsof je de vetgedrukte gedeeltes letterlijk moet lezen. De vraag eronder bevestigt dit vermoeden. Hoezo karikatuur. :?

* Roodkapje houdt het hier voor gezien verder. Misschien dat iemand anders je kan helpen...

Dit is de vraag:

Ik lees hier toch niet dat de TS vindt dat dit alles letterlijk zou gelezen moeten worden. In ieder geval wil hij dit idee dan nog wel bijstellen, want hij vraagt hoe anderen erover denken. Dat is toch mooi als je van andere gelovigen wil horen hoe die dat in de bijbel dan lezen?
Ik zie niet zo waarom je daar je nu negatief over moet opwinden.....

Een eerste reactie van mijzelf: We moeten de Heer elke dag verwachten. En in Gods ogen is duizend jaar als 1 dag. Voor God is het geen probleem om aan te geven dat de laatste dagen aangebroken zijn. In onze ogen is 2000 jaar van een heel andere orde dan 'de laatste dagen'. Maar voor God niet.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 03, 2004, 10:10:32 pm »

quote:

In jouw openingspost doe je net alsof je de vetgedrukte gedeeltes letterlijk moet lezen. De vraag eronder bevestigt dit vermoeden. Hoezo karikatuur.  :?
Hier zeg je het zelf al. Ik meen dat de vetgedrukte gedeeltes letterlijk gelezen kunnen worden ja. Dat klopt. En waar haal jij dan vandaan dat ik de bijbel van kaft tot kaft letterlijk wil lezen? Dát bedoel ik met karikatuur.

P&A, en de stukken over 'dit geslacht' en 'de steden van israël', en 'wij, levenden' enz enz dan? God mag dan een andere tijdsrekening hebben dan wij, maar Jezus had het toch tegen mensen toen hij die dingen zei. Was hij dan moedwillig misleidend?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 03, 2004, 11:13:58 pm »

quote:

DetectedDestiny schreef op 03 oktober 2004 om 22:10:
[...]
Hier zeg je het zelf al. Ik meen dat de vetgedrukte gedeeltes letterlijk gelezen kunnen worden ja. Dat klopt. En waar haal jij dan vandaan dat ik de bijbel van kaft tot kaft letterlijk wil lezen? Dát bedoel ik met karikatuur.

P&A, en de stukken over 'dit geslacht' en 'de steden van israël', en 'wij, levenden' enz enz dan? God mag dan een andere tijdsrekening hebben dan wij, maar Jezus had het toch tegen mensen toen hij die dingen zei. Was hij dan moedwillig misleidend?

Sommige dingen zijn ook profetisch.
Maar ik heb nu niet meer tijd om te reageren.
Morgen denk ik. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 03, 2004, 11:15:14 pm »
Toevallig lazen wij hier vanavond aan tafel over:

Lucas 17:20
En op de vraag der Farizeeën, wanneer het koninktrijk Gods komen zou, antwoordde Hij hun en zeide: Het koninkrijk Gods komt niet zó, dat het te berekenen is.

Lijkt me voor zich spreken.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2004, 11:15:38 pm door Johan V. »
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 03, 2004, 11:31:08 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 03 oktober 2004 om 21:28:
Als je de Bijbel van kaft tot kaft letterlijk leest, moet je alle metaforen, spreekwoorden en gezegden ook letterlijk lezen. Dus ik ben echt zout geworden toen ik christen werd. Geen mens die dat doet.
Ik ook niet dus.

Dus misschien moet je wat meer oog hebben voor de beeldspraak waar de bijbel zo vol mee staat. Was (en is) in  die streken nog een bekende manier om iets uit te leggen aan de hand van het metafoor, de beeldspraak. Jezus doet zowat niks anders. Dus 'een korte tijd', hoeft niet per se 80 jaar te betekenen.

Het is meestal vrij duidelijk wanneer het om metaforen gaat, ook waar Jezus ze gebruikte. Ik snap niet hoe je dit voor jezelf een argument kunt vinden. Als Detected Destiny hier nou 1 tekst had genoemd, oke, maar het gaat hier om enkele tientallen teksten! Wou je zeggen dat dat allemaal metaforen zijn?
Ik weet niet of je de discussie het echt al hebt opgegeven, maar als je het zo sterk oneens bent met Detected Destiny, wellicht heb je dan nog wat meer argumenten.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2004, 11:31:37 pm door Michael »
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 04, 2004, 12:54:48 am »
In het oude testament wijzen de profetieen op Jezus, wie
Hij is,  op Zijn taak,  Zijn lijden op aarde enz
Wanneer de bijbelse profeten spreken over de toekomst,
zoals de komst van de Here Jezus, en de Wederkomst van de
Here Jezus op de wolken doen zij dit niet op de wijze van
een Enkhuizer Almanak, of computer berekeningen,
maar hoe Gods Handelen in de toekomst zijn zal.

Want Profetie is geen toekomst voor spelling, maar kondigen
de toekomst  wel aan.
Profetie is niet een geschiedenis van te voren, zodat wij
mensen alles kunnen berekenen, zoals
nu op deze tijd kunnen we deze tekst toepassen, en die op tekst op dan en dan.

Sommige teksten die jij geeft staat het antwoord zelf al in,
voor anderen is het antwoord gegeven in andere teksten.
Hierop wil ik wel ingaan, maar helaas, het is al heel laat,
dus dat zal morgen of overmorgen worden.

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 04, 2004, 08:19:06 am »

quote:

Toevallig lazen wij hier vanavond aan tafel over:

Lucas 17:20
En op de vraag der Farizeeën, wanneer het koninktrijk Gods komen zou, antwoordde Hij hun en zeide: Het koninkrijk Gods komt niet zó, dat het te berekenen is.

Lijkt me voor zich spreken.
Daar was ik al op ingegaan in mijn tweede post in dit topic. Weten dat Jezus binnen 80 jaar terug zou komen is niet hetzelfde als de exacte datum en tijdstip kennen. Hij kan dus nog steeds komen "als een dief in de nacht", ook al heeft hij wel beloofd dat het binnen één generatie zou zijn.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 04, 2004, 10:53:40 am »
het kan zijn dat de auteurs van het NT verwachtten dat Jezus binnen afzienbare tijd zou terugkomen. Als je echter kijkt naar wat Jezus er zélf over zegt zie je dat Hij weinig aanwijzingen geeft over de tijd. wat Hij zegt komt eigenlijk op 2 punten neer: 'want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.' en 'Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt.'

Het eerste punt: Het koninkrijk der hemelen is nabij. Maar wat is het koninkrijk der hemelen? Het zou heel goed kunnen zijn dat Jezus hier doelt op de eeuwigdurende periode die na zijn opstanding is begonnen. (de dood is overwonnen) Jezus zegt niet: 'het koninkrijk der aarde' maar 'der hemelen'. En waar ging Jezus naartoe na zijn opstanding? juist, naar de hemel.
Het kan ook zijn dat Jezus hier een verschil aanbrengt tussen de periode dat hij als 'rabbi'/ leraar optrad en de periode dat Hij zich daadwerkelijk bekend maakte als 'de Christus die komen zou' (in mattheus 16 verbiedt hij het zijn discipelen nog om het bekend te maken)

Het 2e punt: 'dit geslacht'. Wat bedoelt Hij met 'dit geslacht'? Het kan inderdaad doelen op de mensen tegen wie Jezus het had. Je kunt het ook opvatten als: generatie, tijdperk, natie.
Als je kijkt naar wat er een vers verder staat, in mattheus 24: 35:

34,Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. 35,De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen niet voorbijgaan.

Dan gaat het ineens over: 'de hemel en de aarde'. daarmee betrekt Jezus het in een veel groter perspectief en dat kan dan ook een aanwijzing zijn dat het hier niet gaat over de mensen die op dat moment naar Jezus luisteren maar veel groter, over het menselijk geslacht in het algemeen.

maar goed, dit is hoe ik er tegenaan kijk en het blijft natuurlijk achteraf praten.. ik kan me voorstellen dat dit voor iemand die niet gelooft erg moeilijk kan zijn, en dat het erg lijkt alsof christenen deze teksten ook maar een beetje in hun eigen straatje proberen te laten passen..

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 04, 2004, 10:54:01 am »

quote:

DetectedDestiny schreef op 04 oktober 2004 om 08:19:
Daar was ik al op ingegaan in mijn tweede post in dit topic. Weten dat Jezus binnen 80 jaar terug zou komen is niet hetzelfde als de exacte datum en tijdstip kennen. Hij kan dus nog steeds komen "als een dief in de nacht", ook al heeft hij wel beloofd dat het binnen één generatie zou zijn.

Zo kan je het inderdaad lezen, ik kan me voorstellen dat je het zo ziet  :)

Ik zie het zelf eerder zo:

Christus, als Zoon van God, en zelf ook God, was (denk ik) toch niet op dezelfde manier almachtig en alwetend als God de Vader, hoewel zij wel één zijn. Ik vind het altijd erg treffend dat Jezus, nadat Hij zei dat hij binnen "dit geslacht" (het is nog maar de vraag of Hij "binnen één generatie" bedoelde) terug zou komen, dit direct twee verzen verderop nuanceert met de mededeling dat uiteraard niemand dit weet, ook de Zoon niet, behalve de Vader. In mijn ogen is dit geen nuancering in de zin van "het zal binnen 80 jaar gebeuren, alleen over de exacte dag moeten nog afspraken gemaakt worden" maar meer: het is niet aan Mij, maar alleen aan de Vader.

30 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. 31 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen niet voorbijgaan. 32 Maar van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 04, 2004, 11:20:28 am »

quote:

DetectedDestiny schreef op Sunday 03 October 2004 18:58   

In Matteüs 4 begint Jezus te prediken:

Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

en

Mar 1:14-15 [en Hij zeide]: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen. Bekeert u en gelooft het evangelie.

Als de Joden Hem hadden aangenomen was terstond, op dat moment het Koninkrijk gekomen, en was Jezus Koning over hen geworden. Omdat zij Hem niet als volk hebben aangenomen, is de prediking daarna naar de heidenen gegaan.
In eerste instantie was het voor de Joden. Jezus ging ook niet het land uit, maar bleef in Israel. Dat was Zijn eerste doel.

quote:

In Matteüs 10 zendt Jezus de dicipelen uit en zegt dat zij niet alle steden van Israël rond zullen komen voordat hij terugkomt:

Mat 10:5-8 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.
Zie vorige opmerking.

quote:

& 21-23
Een broeder zal zijn broeder overleveren ten dode en een vader zijn kind, en kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood brengen. En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar de andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt.
Deze speciale boodschap voor de Joden, namelijk dat het aardse koninkrijk zou worden opgericht, is opgeschort vanwege het niet aannemen door het volk van Israel.
Toen ging het evangelie in iets gewijzigde vorm naar de heidenen. De Joden zullen echter als de Gemeente voltallig is, weer Gods volk op aarde zijn, waar dan weer het evangelie van het Koninkrijk wordt verkondigd.

Want: De Zoon de mensen zal komen en het Koningschap aanvaarden, dan zal dit evangelie weer in de steden van Israël  gebracht zijn.
Israël zal hun koning ook aannemen. (Dit is dus een gedeelte wat profetisch is)

quote:

Bij de eerste aankondiging van Jezus' lijden in Matteüs 16 zegt Jezus dat sommige mensen niet zullen sterven voordat zij hem in zijn waardigheid gezien zullen hebben:
quote:

…… Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden. Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.
Hierna zijn enkele discipelen erbij geweest bij de verheerlijking op de berg. Een ‘voorafschaduwing’ van de komende heerlijkheid van de Zoon des mensen als Hij komt om het Koninkrijk op te richten.

quote:

In de "rede over de laatste dingen" zegt Jezus tegen zijn dicipelen dat hun geslacht niet voorbij zal gaan voordat hij terugkomt:
quote:

Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld? En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide!
(...)
Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid. En Hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiterste der hemelen tot het andere.
Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

Als er het geslacht/de generatie van toen was bedoeld, was het al gebeurd. Ook kan het zijn dat er bedoeld wordt met generatie: de generatie die de vijgeboom uit ziet botten (vijgeboom is Israël die weer terug is in hun land) zal de wederkomst mee maken.
Het woord ‘genea’ kan echter ook ‘ras’ betekenen. Dus je kunt ook zeggen: Het Joodse ras zal niet voorbijgaan, voordat Jezus echt Koning over hun is geworden.

quote:

Jezus zegt tegen de hogepriester dat hij hem zal zien komen op de wolken:

En de hogepriester stond op en zeide tot Hem: Geeft Gij geen antwoord; wat getuigen dezen tegen U? Maar Jezus bleef zwijgen. En de hogepriester zeide tot Hem: Ik bezweer U bij de levende God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God. Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels. Toen scheurde de hogepriester zijn klederen en zeide: Hij heeft God gelasterd! Waartoe hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt gij de godslastering gehoord. Wat dunkt u?

Blijkbaar zou hij dus terugkomen tijdens het leven van de hogepriester, zodat die hem terug zou kunnen zien komen.

Als de Heer terugkomt zal elk ook Hem zien. Ook zij die Hem hebben doorstoken.
Dus ook deze hogepriester zal dan Hem zien komen in Zijn heerlijkheid.

quote:

En in Johannes belooft Jezus aan Petrus dat hij terug zal komen en hem tot zich zal nemen:

Simon Petrus zeide tot Hem: Here, waar gaat Gij heen? Jezus antwoordde: Waar Ik heenga, kunt gij Mij nu niet volgen, maar gij zult later volgen. Petrus zeide tot Hem: Here, waarom kan ik U thans niet volgen? Ik zal mijn leven voor U inzetten! Jezus antwoordde: Uw leven zult gij voor Mij inzetten? Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de haan zal niet kraaien, eer gij Mij driemaal verloochend hebt.
Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
Om dat te doen had Jezus dus terug moeten komen voor Petrus' dood.

Dit is wel de reden dat de gelovige elke dag de Heer moet verwachten. Wij weten toch niet wanneer Hij klaar is met plaats bereiden?
Dat wist de Heer ook niet. Als Zoon weet Hij niet wanneer de Vader zegt: Nu mag je terugkeren om de gelovigen te halen. (Niemand weet het, behalve de Vader die de beschikking aan Zich heeft gehouden)
Jezus spreekt hier tot Petrus, maar spreekt hier alle gelovigen OOK aan.

quote:

Ook de apostelen gingen er van uit dat Jezus snel terug zou komen, zoals wel blijkt uit het Nieuwe Testament:
quote:

Rom 13:11-12

1 Kor 1:4-8 1

1 Kor 7:29-31

1 Kor 10:10-11

.

Fil 1:9-11

Fil 4:5-6

1 Tess 3:11-13

Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

1 Tess 5:23

Het geldt voor alle gelovigen die leven en dit gedeelte lezen, voordat de Heer daadwerkelijk is gekomen. Dus niet alleen een boodschap aan de gemeente te Rome, of Korinthe, of Thessaloniki, maar voor ons allen als gelovigen.
En voor deze gelovigen die nog leven, bij de komst van de Heer, geldt die tekst dat we veranderd zullen worden.
En inderdaad zullen de eerste Christenen gedacht hebben dat ze dat wel mee zouden maken.

Ik stop even…..
Je hebt wel een heel lange post :)
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2004, 01:42:37 pm door Priscilla en Aquila »

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 04, 2004, 01:38:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreven op 04 oktober 2004 om 11:20:
Als de Joden Hem hadden aangenomen was terstond, op dat moment het Koninkrijk gekomen, en was Jezus Koning over hen geworden. Omdat zij Hem niet als volk hebben aangenomen, is de prediking daarna naar de heidenen gegaan.
In eerste instantie was het voor de Joden. Jezus ging ook niet het land uit, maar bleef in Israel. Dat was Zijn eerste doel.
Als de Joden Jezus' aangenomen hadden was hij hun koning geworden? En was hij niet op aarde om voor onze zonden te sterven aan het kruis dan?

quote:

Deze speciale boodschap voor de Joden, namelijk dat het aardse koninkrijk zou worden opgericht, is opgeschort vanwege het niet aannemen door het volk van Israel.
Toen ging het evangelie in iets gewijzigde vorm naar de heidenen. De Joden zullen echter als de Gemeente voltallig is, weer Gods volk op aarde zijn, waar dan weer het evangelie van het Koninkrijk wordt verkondigd.
Het was dus eigenlijk de bedoeling dat Jezus (god) op aarde kwam om koning van een aards, Joods, koninkrijk te worden? Maar dat ging niet door omdat niet alle Joden naar hem wilden luisteren??

quote:

Want: De Zoon de mensen zal komen en het Koningschap aanvaarden, dan zal dit evangelie weer in de steden van Israël  gebracht zijn.
Israël zal hun koning ook aannemen. (Dit is dus een gedeelte wat profetisch is)
Is dit een citaat of parafrase uit de bijbel? Ik kan het niet vinden namelijk.

quote:

Hierna zijn enkele discipelen erbij geweest bij de verheerlijking op de berg. Een ‘voorafschaduwing’ van de komende heerlijkheid van de Zoon des mensen als Hij komt om het Koninkrijk op te richten.
Als deze passage slaat op de verheerlijking op de berg, wat bedoelde Jezus dan met "met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden." Het lijkt me dat vers 27 verwijst naar de wederkomst en niet naar de verheerlijking op de berg. Op grond waarvan wil je vers 27 en vers 28 'uit elkaar trekken'?

quote:

Als er generatie had gestaan, was het al gebeurd.
My point exactly. En het is overduidelijk niet gebeurd, dus is mijn vraag of Jezus iets beloofde dat niet is uitgekomen of dat de teksten die ik gaf anders gelezen dienen te worden.

quote:

Ook kan het zijn dat er bedoeld wordt met generatie: de generatie die de vijgeboom uit ziet botten (vijgeboom is Israël die weer terug is in hun land) zal de wederkomst mee maken.
Jezus praat hier tegen zijn dicipelen (Petrus, Jakobus, Johannes en Andreas volgens Marcus). Zij moeten de tekenen zien die Jezus in de vorige verzen besproken heeft en waar de gelijkenis van de vijgeboom op doelt.

(Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur.)

quote:

Het woord ‘genea’ kan echter ook ‘ras’ betekenen. Dus je kunt ook zeggen: Het Joodse ras zal niet voorbijgaan, voordat Jezus echt Koning over hun is geworden.
Het Griekse woord voor ras is niet 'genea', maar 'genos'.

(zie bijvoorbeeld Hand 7:19; 17:28, Gal 1:14, Fil 3:5 en 1 Pet 2:9 voor 'genos')

(Mat 11:16; 12:39-45; 16:4; 17:17,  Mar 8:12; 8:38; 9:19, Luc 7:31; 9:41; 11:29-32; 11:50-51; 16:8; 17:25 voor Jezus’ gebruik van het woord ‘genea’ (jaja, hij praatte geen Grieks..I know)

Hier zijn nog wat internetpagina’s voor een duidelijker beeld van de betekenis van het voor ‘genea’. In de derde link kun je alle teksten waar ‘genea’ in voorkomt aanklikken.

http://bible.crosswalk.co...mber=1074&version=kjv
http://www.jcsm.org/Study...trongs/STRGRK10.htm#S1074
http://www.jcsm.org/Study...rongs/CONGRK107.htm#S1074
http://www.ecclesia.org/truth/genea.html
http://jcnot4me.com/Items...4-34_files/Mt%2024-34.htm

quote:

Als de Heer terugkomt zal elk ook Hem zien. Ook zij die Hem hebben doorstoken.
Dus ook deze hogepriester zal dan Hem zien komen in Zijn heerlijkheid.
Je bedoelt dat de hogepriester vanuit de hemel/hel/’wachtruimte’ ‘mee kan kijken’ naar de wederkomst?

quote:

Dit is wel de reden dat de gelovige elke dag de Heer moet verwachten. Wij weten toch niet wanneer Hij klaar is met plaats bereiden?
Dat wist de Heer ook niet. Als Zoon weet Hij niet wanneer de Vader zegt: Nu mag je terugkeren om de gelovigen te halen. (Niemand weet het, behalve de Vader die de beschikking aan Zich heeft gehouden)
Jezus spreekt hier tot Petrus, maar spreekt hier alle gelovigen OOK aan.
Jezus spreekt hier inderdaad tot Petrus. En hoe kun je dit vers anders uitleggen dan dat Jezus voor de dood van Petrus terug zou komen en Petrus tot zich zou nemen.

Als Petrus zou sterven vóór de wederkomst dan zou er toch niet staan “kom ik weder en zal u tot mij nemen.”?

quote:

Het geldt voor alle gelovigen die leven en dit gedeelte lezen, voordat de Heer daadwerkelijk is gekomen. Dus niet alleen een boodschap aan de gemeente te Rome, of Korinthe, of Thessaloniki, maar voor ons allen als gelovigen.
En voor deze gelovigen die nog leven, bij de komst van de Heer, geldt die tekst dat we veranderd zullen worden.
En inderdaad zullen de eerste Christenen gedacht hebben dat ze dat wel mee zouden maken.
Deze brief van Paulus was in eerste instantie gericht aan de gemeente in Thessaloniki. Paulus schrijft hier ”wij, levenden..” Hij gaat er dus vanuit dat niet alleen de gelovigen die zijn brief lezen, maar ook hijzelf nog in leven zou zijn tijdens de wederkomst.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2004, 01:40:13 pm door DetectedDestiny »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 04, 2004, 01:43:05 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 oktober 2004 om 11:20:

Ik ben het hier absoluut niet mee eens.

In genesis staat al dat God belooft dat in Abraham alle volken gezegend zullen worden. De verlossing van alle volken (of van de uitverkorenen, die uit alle volken zullen komen, daar wil ik nu even af wezen  :)  ) hoort vanaf de grondlegging van de wereld, of in ieder geval direct vanaf het moment van de zondeval, bij Gods plan.

Dit komt mij nogal als broddelwerk over. Plan A (de Joden, wat zou er overigens zijn gebeurd met de andere volkeren als de Joden Christus wel hadden aangenomen?) mislukt, we stappen over naar plan B.

Zo lijkt het wel alsof Gods plan door de jaren heen steeds is veranderd! Ik ben er van overtuigd dat zoals alles ging van het begin af aan door God voorzien en Zijn doel is geweest.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 04, 2004, 02:00:11 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 04 oktober 2004 om 13:43:
[...]

Ik ben het hier absoluut niet mee eens.

In genesis staat al dat God belooft dat in Abraham alle volken gezegend zullen worden. De verlossing van alle volken (of van de uitverkorenen, die uit alle volken zullen komen, daar wil ik nu even af wezen  :)  ) hoort vanaf de grondlegging van de wereld, of in ieder geval direct vanaf het moment van de zondeval, bij Gods plan.
Als Jezus toen wel koning was geworden, had dit rijk zich uitgestrekt over de gehele aarde. Dit is nu uitgesteld. Door hun val is het heil tot ons gekomen. Romeinen.
Dan lijkt me toch dat alle volken worden gezegend als het een wereldwijd vrederijk is.

quote:

Dit komt mij nogal als broddelwerk over. Plan A (de Joden, wat zou er overigens zijn gebeurd met de andere volkeren als de Joden Christus wel hadden aangenomen?) mislukt, we stappen over naar plan B.

Zie ook Jezus eigen woorden:

Matt. 23
 37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert (plan A), en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien (Dit is plan B en gaat het heil naar de heidenen), totdat gij zegt:
Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!
(weer oppakken van plan A)

De apostel Johannes:

Joh. 1
 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen.(plan A)
12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn. (plan B )

quote:

Zo lijkt het wel alsof Gods plan door de jaren heen steeds is veranderd! Ik ben er van overtuigd dat zoals alles ging van het begin af aan door God voorzien en Zijn doel is geweest.

God wist hoe alles zou gaan. Maar toch kwam Hij om de Joden toch een kans te geven en het heil aan te bieden. God zond Zijn Zoon tot de Joden, alhoewel Hij wist dat ze Hem zouden kruisigen.
Dus het loopt God niet uit de hand. Maar de mensen zijn geen marionetten. Hij had ieder ook kunnen dwingen Hem aan te nemen.

Hij had ook niets kunnen doen. Dan waren we allen verloren geweest.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2004, 02:01:19 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 04, 2004, 02:50:32 pm »

quote:

DetectedDestiny schreef op 04 oktober 2004 om 13:38:
[...]
Als de Joden Jezus' aangenomen hadden was hij hun koning geworden? En was hij niet op aarde om voor onze zonden te sterven aan het kruis dan?

Ik weet niet overal een antwoord op hoor. Het is ook wel erg moeilijk om iets wat een groot onderwerp is, hier even in twee zinnen uit te leggen.
In Handelingen lees je trouwens ook weer zoiets.

Handelingen 3
 17 En nu, broeders, ik weet, dat gij uit onkunde hebt gehandeld, gelijk ook uw oversten; 18 maar zo heeft God in vervulling doen gaan wat Hij bij monde van alle profeten tevoren geboodschapt had, dat zijn Christus moest lijden. 19 Komt dan tot berouw en bekering, opdat uw zonden uitgedelgd worden, opdat er tijden van verademing mogen komen van het aangezicht des Heren, 20 en Hij de Christus, die voor u tevoren bestemd was, Jezus, zende; 21 Hem moest de hemel opnemen tot de tijden van de wederoprichting aller dingen, waarvan God gesproken heeft bij monde van zijn heilige profeten, van oudsher.

Petrus geeft aan dat God de profeten in vervullin heeft doen gaan, doordat zij Jezus hebben gedood.
Maar als Hem nu als Joods volk aannemen, (in Hand. 3) dan zal de tijd van 'verademing' aanbreken en wordt Jezus door weer door God naar de aarde gezonden, de Christus doie voor u bestemd was...om koning te worden.
Dan was het Koninkrijk toen in handelingen 3 opgericht.
De tijd van verademing wordt het hier genoemd, een term uit het OT.

quote:

Het was dus eigenlijk de bedoeling dat Jezus (god) op aarde kwam om koning van een aards, Joods, koninkrijk te worden? Maar dat ging niet door omdat niet alle Joden naar hem wilden luisteren??

Kijk maar eens in het evangelie van Mattheus. Daar wordt Hij aangekondigd als de Koning der Joden. Het koninkrijk is nabij. En Hij wordt ingehaald als de koning der Joden, en gekruisigd als de Koning der Joden.
Dat was de eerste missie. Anders had Jezus zich ook niet beperkt tot het land en de verloren schapen van Israel.

quote:

Is dit een citaat of parafrase uit de bijbel? Ik kan het niet vinden namelijk.

Het komt o.a. uit Mtt. 24. Dit is een gedeelte wat eigenlijk spreekt over de 'grote verdrukking' (ook wordt bijvoorbeeld aangehaald de 'gruwel der verwoesting' dat is de Joodse tempel waar de anti-christ zich in zal zetten) en is dus een gedeelte wat slaat op de tijd dat de Gemeente al in de hemel is, en God weer bezig is met Israel als uitverkoren volk.
Dan staat er in vers 14 dit:

Matt 24
14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.

Dan komt de Heer weer en zal het koninkrijk worden opgericht.
Dit is een heel diep onderwerp en ik moet er wat over zeggen in een paar zinnen. Daarom is het niet zo onderbouwd als je wel zou willen, dit is de grote lijn.

quote:

Als deze passage slaat op de verheerlijking op de berg, wat bedoelde Jezus dan met "met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden." Het lijkt me dat vers 27 verwijst naar de wederkomst en niet naar de verheerlijking op de berg. Op grond waarvan wil je vers 27 en vers 28 'uit elkaar trekken'?

Heel goed kan een eerste stukje profetie in de toekomst zijn. Daarna staat dan iets wat er verband mee houdt, maar wat slaat op iets wat op de berg gebeurd, en toewijst naar de toekomstige heerlijkheid van Jezus.

Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden
= toekomst.
Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid
= toekomst maar heel dichtbij en slaat op de verheerlijkimng op de berg. Hier staat dus ook niet achter dat op dat moment -de engelen erbij (Mozes en Elia zijn er trouwens wel bij) en dat de mensen vergolden zal worden naar hun werken. Dat gebeurt pas in de verre toekomst (eerste gedeelte van de tekst)

quote:

My point exactly. En het is overduidelijk niet gebeurd, dus is mijn vraag of Jezus iets beloofde dat niet is uitgekomen of dat de teksten die ik gaf anders gelezen dienen te worden.

Daarom gaf ik meerdere mogelijkheden aan:
1 Profetisch gezien de generatie mense die de vijgeboom uit ziet botten (beeld van Israel) zou dan de wederkomst meemaken. 1948 = 80 = 2028 wie weet :)
2 het Joods ras, het volk zaL niet verdwijnen voordat Jezus koning over hen is. Ook wel actueel na de dood van zes miljoen Joden. Ook is het heel byzonder dat in de 2000 jaar verstrooiing de Joden zijn blijven bestaan als onderscheiden volk. Andere volken zouden na zo'n tijd allang geassimileerd zijn.
Opgegaan in de volken waar ze naar verdreven zijn.

quote:

Jezus praat hier tegen zijn dicipelen (Petrus, Jakobus, Johannes en Andreas volgens Marcus). Zij moeten de tekenen zien die Jezus in de vorige verzen besproken heeft en waar de gelijkenis van de vijgeboom op doelt.

Er is ook veel profetie in de bijbel, in de evangelien, in de brieven. Er wordt vertelt over de toekomst. Daarom is de bijbel ook voor nu heel actueel en heeft veel zeggingskracht.
Als hetalleen voor die mensen discipelen, en die gemeenten bedoeld zou zijn in die tijd van toen, wordt het een heel wat minder diepe boodschap.
Oppervlakkiger. Mooi gezegd tegen Petrus, maar wat moet ik ermee.... Zoiets.

quote:

(zie bijvoorbeeld Hand 7:19; 17:28, Gal 1:14, Fil 3:5 en 1 Pet 2:9 voor 'genos')

(Mat 11:16; 12:39-45; 16:4; 17:17,  Mar 8:12; 8:38; 9:19, Luc 7:31; 9:41; 11:29-32; 11:50-51; 16:8; 17:25 voor Jezus’ gebruik van het woord ‘genea’ (jaja, hij praatte geen Grieks..I know)

Hier zijn nog wat internetpagina’s voor een duidelijker beeld van de betekenis van het voor ‘genea’. In de derde link kun je alle teksten waar ‘genea’ in voorkomt aanklikken.

http://bible.crosswalk.co...mber=1074&version=kjv
http://www.jcsm.org/Study...trongs/STRGRK10.htm#S1074
http://www.jcsm.org/Study...rongs/CONGRK107.htm#S1074
http://www.ecclesia.org/truth/genea.html
http://jcnot4me.com/Items...4-34_files/Mt%2024-34.htm

'k Zal er eens naar kijken. :)

quote:

Je bedoelt dat de hogepriester vanuit de hemel/hel/’wachtruimte’ ‘mee kan kijken’ naar de wederkomst?
Elk oog zal Hem zien, op aarde, maar misschien ook wel die al niet meer levend zijn. De Hogepriester wordt hier ook aangesproken als Jood. Die zullen in die zin als geheel volk (er worden geslachten bij name genoemd, zach. 12) Hem zien en over Hem weeklagen.

quote:

Jezus spreekt hier inderdaad tot Petrus. En hoe kun je dit vers anders uitleggen dan dat Jezus voor de dood van Petrus terug zou komen en Petrus tot zich zou nemen.Als Petrus zou sterven vóór de wederkomst dan zou er toch niet staan “kom ik weder en zal u tot mij nemen.”?
In Petrus spreekt God tot de gelovigen En daar zijn nog steeds levenden van op aarde. Als we al niet meer levend zouden zijn, worden we op dat moment levend gemaakt en veranderd en opgehaald zoals ook levende gelovigen zal gebeuren.

1 Tess 4
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

quote:

Deze brief van Paulus was in eerste instantie gericht aan de gemeente in Thessaloniki. Paulus schrijft hier ”wij, levenden..” Hij gaat er dus vanuit dat niet alleen de gelovigen die zijn brief lezen, maar ook hijzelf nog in leven zou zijn tijdens de wederkomst.

1 Tess 4
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan;

Het gaat om de levenden die achterblijven totdat de Heer terugkomt. Op dat moment was dat nog Paulus en die gelovigen. Nu zijn wij het. Ons sluit het in want wij zijn nu ook levenden die achterblijven tot de komst van de Heer.
Zie ook mijn verdere opmerkingen.

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 05, 2004, 01:19:13 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 oktober 2004 om 14:50:
Kijk maar eens in het evangelie van Mattheus. Daar wordt Hij aangekondigd als de Koning der Joden. Het koninkrijk is nabij. En Hij wordt ingehaald als de koning der Joden, en gekruisigd als de Koning der Joden.
Dat was de eerste missie. Anders had Jezus zich ook niet beperkt tot het land en de verloren schapen van Israel.

Om nou te zeggen dat het koning worden Jezus' eerste missie was..? Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Niet dat dat zoveel zegt, maar ik vind je 2e en 4e argument niet sterk. Als Jezus zelf spreekt over het koninkrijk, was hij toen de Joden op het verkeerde been aan het zetten door te suggereren dat hij de Romeinen zou overwinnen? Ik vraag het me sterk af. En dat 4e was spot van de Romeinen. De andere twee denk ik nog even over.

In een persoonlijk gesprek met een theoloog vertelde hij me dat er bij het Joodse volk tijdens/na het oude testament twee verschillende verwachtingen waren, namelijk die van een nieuwe koning en die van een verlosser. Dit waren twee aparte lijnen waarvan de Joden niet hadden verwacht dat het als een combinatie in vervulling zou gaan. Ik vond dat wel een interessant punt.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 05, 2004, 09:11:28 am »

quote:

Michael schreef op 05 oktober 2004 om 01:19:
[...]

Om nou te zeggen dat het koning worden Jezus' eerste missie was..? Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Niet dat dat zoveel zegt, maar ik vind je 2e en 4e argument niet sterk. Als Jezus zelf spreekt over het koninkrijk, was hij toen de Joden op het verkeerde been aan het zetten door te suggereren dat hij de Romeinen zou overwinnen? Ik vraag het me sterk af. En dat 4e was spot van de Romeinen. De andere twee denk ik nog even over.

In een persoonlijk gesprek met een theoloog vertelde hij me dat er bij het Joodse volk tijdens/na het oude testament twee verschillende verwachtingen waren, namelijk die van een nieuwe koning en die van een verlosser. Dit waren twee aparte lijnen waarvan de Joden niet hadden verwacht dat het als een combinatie in vervulling zou gaan. Ik vond dat wel een interessant punt.

Mattheus begint zo:
hst 1
1 Geslachtsregister van Jezus Christus, de zoon van David, de zoon van Abraham.

Matt. 2
 1 Toen nu Jezus geboren was te Betlehem in Judea, in de dagen van koning Herodes, zie, wijzen uit het Oosten kwamen te Jeruzalem, 2 en vroegen: Waar is de Koning der Joden, die geboren is? Want wij hebben zijn ster in het Oosten gezien en wij zijn gekomen om Hem hulde te bewijzen. 3 Toen koning Herodes hiervan hoorde, ontstelde hij en geheel Jeruzalem met hem. 4 En hij liet al de overpriesters en schriftgeleerden van het volk vergaderen en trachtte van hen te vernemen, waar de Christus geboren zou worden. 5 Zij zeiden tot hem: Te Betlehem in Judea, want aldus staat geschreven door de profeet:
6 En gij, Betlehem, land van Juda, zijt geenszins de minste onder de leiders van Juda,
want uit u zal een leidsman voortkomen, die mijn volk Israël weiden zal.

Matt. 15
24 Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Marc. 10
5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; 6 begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. 7 Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

Als je dit leest was dit dan toch de eerste missie (menselijk gezegd natuurlijk) want Hij kwam om te sterven en wist al dat ze Hem niet aan zouden nemen.
Ze verwachtten een ander soort koning dan de manier waarop Hij kwam. Daarom vroegen de discipelen ook of Hij in deze tijd het koninschap zou herstellen. Ze waren ook al aan het ruzieeen wie het bealngrijkste zou zijn, als Hij dan koning zou zijn.
Dus kun je wel stellen dat het hun verwachtingspatroon was: Jezus zou de romeinen wel een even verjagen.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 30, 2004, 09:12:24 pm »
Heeeeeeey DetectedDestiny,

Nou dan zal ik maar n beetje reageren op wat jij hebt neergezet.

Quote:

Voor God is  dag als 1000 jaar en 1000 jaar als een dag... zo zou je dus kunnen zeggen dat het nog maar 2 dagen geleden is sinds Jezus op deze aarde rondliep... Niet zo ongeduldig dus zijn he :P

Quote:
Mat 10:5-8 & 21-23
Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.
(...)

Je maakt hier zelf al onderscheiding tussen de twee stukken. T eerste gedeelte gaat idd over dat de discipelen worden uitgezonden. T 2e gedeelte gaat over de eindtijd. Over dat ze niet alle steden van Israel zullen zijn rondgekomen gaat over de mensen die vervolgd zullen worden voordat Jezus terug komt en de steden rondvluchten.

Quote:
Van toen aan begon Jezus Christus zijn discipelen te tonen, dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel lijden van de zijde der oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage opgewekt worden. En Petrus nam Hem terzijde en begon Hem te bestraffen, zeggende: Dat verhoede God, Here, dat zal U geenszins overkomen! Doch Hij keerde Zich om en zeide tot Petrus: Ga weg, achter Mij, satan; gij zijt Mij een aanstoot, want gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen. Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden. Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel? Of wat zal een mens geven in ruil voor zijn leven? Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden. Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.

Hmm deze s wel lastig ja... Er wordt in de bijbel gesproken over de 1e en de 2e dood. Misschien bedoelde de Here Jezus hier de 2e dood...

Quote:
(...)
Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

Tsja wat wordt er met 'dit geslacht' bedoelt is dan de vraag. Daar kan je verschillende betekenissen aan geven...

"Jezus zegt tegen de hogepriester dat hij hem zal zien komen op de wolken:"

Quote:

Nou dat kan toch nog steeds dat die hogepriester Hem zal zien komen op de wolken? Bij de opstanding is dat mogelijk.

Quote:
Mar 8:38 – 9:1 (ook Luc 9:26-27)
Want wie zich voor Mij en voor mijn woorden schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid zijns Vaders, met de heilige engelen. En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.

Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat met de 1e komst van de Here Jezus het begin van het Koninkrijk van God met kracht gekomen is.

"En in Johannes belooft Jezus aan Petrus dat hij terug zal komen en hem tot zich zal nemen:"

Quote:

"Om dat te doen had Jezus dus terug moeten komen voor Petrus' dood." Tsja dat ligt er maar net aan wat je gelooft dat er gebeurt met je nadat je dood gaat. Ik geloof namelijk dat alle mensen die dood zijn 'slapen'. Als Jezus terugkomt zullen de doden opstaan/'wakker worden' en dan zal dus ook Petrus mee worden genomen naar de plaats die Jezus voor hem bereid heeft.

De apostelen dachten idd dat Jezus in hun leven terug zou komen. Dat ben ik met je eens. Maar ook zij waren maar mensen.

Quote:
1 Kor 1:4-8
Ik dank God te allen tijde over u, vanwege de genade Gods, die u in Christus Jezus geschonken is; want in elk opzicht zijt gij rijk geworden in Hem: in alle woord en alle kennis, gelijk het getuigenis aangaande Christus onder u bevestigd is, zodat gij ten aanzien van geen enkele genadegave te kort komt, terwijl gij uitziet naar de openbaring van onze Here Jezus Christus. Hij zal u ook bevestigen ten einde toe, zodat gij onberispelijk zult zijn op de dag van onze Here Jezus [Christus].

Wat voor probleem heb je met dit gedeelte?

Quote:
Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet. Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

En wat s het probleem met dit stuk?

Quote:
Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben. Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.
Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

Hier blijkt idd weer uit dat de apostelen dachten dat Jezus in hun leven zou terug keren.

Quote:
2 Tess 2:1-4
Maar wij verzoeken u, broeders, met betrekking tot de komst van [onze] Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief, die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag des Heren (reeds) aanbrak. Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is.

Dit moet dus eerst nog gebeuren voordat Jezus terug zal komen.

Quote:
Jak 5:7-9
Hebt dus geduld, broeders, tot de komst des Heren! Zie, de landman wacht op de kostelijke vrucht des lands en heeft geduld, totdat de vroege en late regen erop gevallen is. Oefent ook gij geduld, sterkt uw harten, want de komst des Heren is nabij. Broeders, zucht niet tegen elkander, opdat gij niet onder het oordeel valt; zie, de Rechter staat voor de deur.

We moeten dus geduld hebben.

Quote:
1 Joh 2:18 &28
Kinderen, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat er een antichrist komt, zijn er nu ook vele antichristen opgestaan, en daaraan onderkennen wij, dat het de laatste ure is.
(...)
En nu, kinderkens, blijft in Hem, opdat wij, als Hij zal geopenbaard worden, vrijmoedigheid hebben en voor Hem niet beschaamd staan bij zijn komst.

"De" anti-christ moet denk ik nog komen.

Jezus heeft niet iets beloofd dat niet zal uitkomen. Voor God is 2000 jaar niet zo lang. Zoal ik al eerder zei: 1 dag als 1000 jaar, 1000 jaar als n dag.

Gegroetjesssssss,
Iemand
« Laatst bewerkt op: december 05, 2004, 05:39:29 pm door Iemand »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 01, 2004, 09:23:40 pm »
Christus sprak: En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 02, 2004, 07:07:06 pm »
Inderdaad.
Dus? Wat wil je hiermee zeggen?
« Laatst bewerkt op: december 02, 2004, 07:48:32 pm door Iemand »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 02, 2004, 09:33:40 pm »

quote:

Iemand schreef op 02 december 2004 om 19:07:
Inderdaad.
Dus? Wat wil je hiermee zeggen?
Dat Hij met ons is tot de voleinding der wereld. Hij is nu dus bij de mens. Bij jou, bij mij.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 03, 2004, 10:09:36 am »
De teksten die hierboven ergens genoemd zijn beschrijven allerlei kosmische gebeurtenissen bij de terugkomst van Jezus.
Het valt me altijd op dat 1 optie vergeten wordt.
Als ik over die gebeurtenissen lees dan moet ik altijd onwillekeurig denken aan de periode dat de zon is uitgebrand en een rode ster wordt (over een miljoen jaar), of is dat te lang?
Niet dat het voor ons van belang is om te weten wanneer Hij terugkomt, maar juist dat Hij terugkomt.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 03, 2004, 10:21:54 am »
Ik denk niet dat de aarde nu nog 1 miljoen jaar zal bestaan. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 03, 2004, 10:23:48 am »

quote:

Zacharov schreef op 03 december 2004 om 10:09:
Als ik over die gebeurtenissen lees dan moet ik altijd onwillekeurig denken aan de periode dat de zon is uitgebrand en een rode ster wordt (over een miljoen jaar), of is dat te lang?

Maak daar maar 3 miljard jaar van. De zon is ongeveer halverwege zijn levensduur [1], en ongeveer 4,5 miljard jaar oud. De zon zal over nog eens 2 a 3 miljard jaar zich omvormen tot een rode reus, daarbij steeds heter wordend. Dat is echter een verschrikkelijk traag proces, dat ik niet kan rijmen met de catastrofale beschrijvingen in de bijbel. Uiteindelijk zal hij zijn buitenste lagen afstoten, en sterven als een witte dwerg. (5 miljard jaar na nu). Die witte dwerg zelf kan ook nog miljarden jaren blijven bestaan, maar dat is niet te voorspellen.

--
[1] vanuit natuurkundig perspectief, discussies over God die hem al dan niet halverwege zijn leven heeft geschapen lijken me offtopic.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 10:24:13 am door Pooh »

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 03, 2004, 12:23:10 pm »

quote:

DetectedDestiny schreef op 03 oktober 2004 om 18:58:

[...]

Hos 5:14-6:2
14  Want Ik zal Efraim zijn als een felle leeuw, en den huize van Juda als een jonge leeuw; Ik, Ik zal verscheuren en henengaan; Ik zal wegvoeren, en er zal geen redder zijn.
15  Ik zal henengaan en keren weder tot Mijn plaats, totdat zij zichzelven schuldig kennen en Mijn aangezicht zoeken; als hun bange zal zijn, zullen zij Mij vroeg zoeken.
1  Komt en laat ons wederkeren tot den HEERE, want Hij heeft verscheurd, en Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, en Hij zal ons verbinden.
2  Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.

Dit wordt wel uitgelegd als volgt:

Bij vers 1:
De HEERE heeft Israel verscheurd, en geslagen, maar Hij zal Israel genezen, en verbinden. Anders gezegd: herstellen als volk, als natie, niet alleen in fysieke zin, maar ook in geestelijke zin.

Bij vers 2:
En de HEERE zal Israel na twee dagen levend maken. Eén dag is als duizend jaar, en duizend jaar is als één dag bij God. Dus: na ongeveer 2000 jaar zal de HEERE Israel weer levend maken. 1948 is dan aan het eind van de 2e dag. Dit is de eerste fase: levend maken. Als natie, maar dan is God nog niet klaar. Op de derde dag (aan het begin?, halverwege?, aan het eind?) zal de HEERE Israel doen verrijzen. En dan zal Israel voor Zijn aangezicht leven. Ervan uitgaande dat deze verrijzenis aan het begin van de 3e dag zal zijn, zal het Vrederijk (met Israel als belangrijkste natie) deze hele 3e dag duren (1000 jaar).
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 04, 2004, 07:11:43 pm »
Wat n interessante theorie! Daar heb ik nog nooiit van gehoord. Het klinkt wel aannemelijk. Heb je nog meer verzen om die theorie te onderbouwen?

JurjenWolter

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 05, 2004, 05:05:40 pm »
Beste Roodkapje,
Ik vind het jammer dat je zo selectief omgaat in het gebruik van de bijbel.
Het lijkt wel als of je het voor je eigen mening gebruikt ( dus lijkt.) In de bijbel staat immers ook dat de komst van de zoon des mensen is als een dief in de nacht.

JW

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 05, 2004, 08:49:43 pm »
In de apocriefe brief vn Barnabas (15:6) staat: In zes dagen maakte God de werken zijner handen en voltooide ze op de zevende dag. Op deze dag rustte Hij en heiligde die. Let wel, kinderen, wat betekent dit: Hij voltooide ze in zes dagen? Dat wil zeggen: de Heer al in zes duizend jaren alles voleindigen, want één dag is bij Hem als duizend jaren. Dat verzekert hij mij wanneer hij zegt: Zie, de dag van heden zal zijn als duizend jaren (Ps. 90:4, 2 Pet. 3:8). Dus, kinderen, in zes dagen, in zes duizend jaren, zal alles volbracht worden. En Hij rustte op de zevende dag, dat betekent: wanneer zijn zoon komt en een eind maakt aan de tijd des bozen, de goddelozen oordeelt, de zon, de maan en de sterren verandert, dan zal hij recht goed rusten op de zevende dag. (Uit: de geschriften der apostolische vaders, bewerkt door A.C. Duker en W.C. Van Manen, Haarlem, Tjeenk Willink, jaartal onbekend)

Leek me een interessante aanvulling op de discussie, vooral de laatste posting van Knee.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 05, 2004, 09:19:00 pm »
Ja, zoals jij m beschrijft, die theorie ken ik wel en daar geloof ik ook in. :)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 05, 2004, 10:04:40 pm »

quote:

Markus 13:32 Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader.

quote:

Lucas 12:39 Besef wel: als de heer des huizes had geweten op welk uur de dief zou komen, dan zou hij niet in zijn huis hebben laten inbreken. 40 Ook jullie moeten klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

quote:

Lucas 17:20 Toen de Farizeeën Jezus vroegen wanneer het koninkrijk van God zou komen, antwoordde hij hun: ‘De komst van het koninkrijk van God laat zich niet aanwijzen, 21 en men kan niet zeggen: “Kijk, hier is het!” of: “Daar is het!” Maar weet wel: het koninkrijk van God ligt binnen uw bereik.’
22 Tegen de leerlingen zei hij: ‘Er komt een tijd dat jullie ernaar zullen verlangen een van de dagen van de Mensenzoon te zien, maar jullie zullen die dag niet meemaken. 23 Dan zullen de mensen tegen jullie zeggen: “Kijk daar!” of: “Kijk hier!” Maar doe dat niet en schenk er geen aandacht aan. 24 Want zoals de bliksem licht geeft wanneer hij van de ene naar de andere kant van de hemel flitst, zo zal de Mensenzoon verschijnen

quote:

2 Petrus 3:8  Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat een dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als een dag.
Allemaal duidelijke boodschappen dat wij de datum van zijn terugkomst niet kunnen berekenen en toch elke weer een nieuwe theorie en nieuwe aanhangers van die theorie. Het is echt niet zinvol om je daar mee bezig te houden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 06, 2004, 11:51:47 am »

quote:

dingo schreef op 05 december 2004 om 22:04:
[...]

[...]

[...]

[...]

Allemaal duidelijke boodschappen dat wij de datum van zijn terugkomst niet kunnen berekenen en toch elke weer een nieuwe theorie en nieuwe aanhangers van die theorie. Het is echt niet zinvol om je daar mee bezig te houden.

In een van de teksten die je aanhaalt, staat wel dat we moeten klaarstaan.
En ook staat er in de bijbel dat Hij komt als een dief maar dat dat niet geldt voor de gelovigen, want wij behoren niet aan nacht of duisternis toe zodat die dag ons als een dief zou overvallen. (Ergens in Tess. )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 06, 2004, 12:24:37 pm »

quote:

Knee schreef op 03 december 2004 om 12:23:

2  Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.

Als aanvulling hierop:

Een gedeelte uit: : “Wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd”, aantekeningen bij het Evangelie naar Johannes, Arno C. Gaebelein.

De Heer verliet Jeruzalem en Judéa en ging naar Galiléa. Op weg daarheen moest Hij door Samaria gaan en verbleef aldaar twee dagen (Joh 4:40). Na die twee dagen ging Hij heen naar Galiléa, en kwam in Kana (Joh 4:43, 46; Hosea 6:2). Hij kwam op de derde dag (Hosea 6:2) terug in zijn eigen land volk.
Deze geschiedenis van Jezus’ wandel van Jeruzalem en Juda naar Galilea is profetisch voor 1. de verwerping van Jeruzalem en Juda, 2. het tijdperk van de Gemeente, 3. het herstel van Israël.

quote:

Johannes 4:1-6
1 Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen – 3 verliet Hij Judea en vertrok weder naar Galilea.
4 En Hij moest door Samaria gaan. 5 Hij kwam dan in een stad van Samaria, genaamd Sichar, dicht bij het veld, dat Jakob aan zijn zoon Jozef gegeven had; daar was de bron van Jakob. 6 Jezus nu was vermoeid van de tocht en bleef zo bij de bron zitten; het was ongeveer het zesde uur.

De Heer verliet Jeruzalem en Judéa en ging naar Galiléa. Op weg daarheen moest Hij door Samaria gaan. De Heer, in zijn alwetendheid, kende de vrouw die Hij zou opzoeken en redden.
In het evangelie van Mattheüs lezen we dat de Heer, als Hij de twaalf discipelen uitzendt, zegt: “Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun bevel gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op de weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in [enige] stad van de Samaritanen. Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls” (10:5-6). De boodschap die zij moesten brengen was: “Het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen”. Dat is het koninkrijk dat aan Israël beloofd was. Zij werden uitgezonden om dat koninkrijk aan te kondigen; zij waren de boodschappers van de koning, de Zoon van David. Het was een Joodse aangelegenheid; het vond plaats voordat Johannes in de gevangenis was gezet.
Maar nu was de dienst van Johannes geëindigd; hij zat in de gevangenis. We zien hem niet meer optreden in dit evangelie. Nog twee keer wordt hij genoemd (5:33; 10:41). De Heer ging niet met zijn discipelen door Samaria om aan te kondigen dat het koninkrijk nabij gekomen was, maar hij ging daarheen ter wille van die vrouw aan wie Hij nog grotere dingen zou openbaren dan aan de leraar van Israël, Nicodémus.

Dit gedeelte heeft ook een symbolische betekenis.

Het verlaten van Judéa en Jeruzalem ziet op de toekomstige terzijdestelling van Jeruzalem, dat Hem verworpen heeft. Dat de Heer gedurende twee dagen in Samaria bleef en daar de boodschap van heil bracht aan mensen die “buiten” waren, ziet op de tijd na de verwerping van Jeruzalem; dan zou de boodschap van genade gebracht worden aan de heidenen. Dan komt de derde dag wanneer de Heer Galiléa bereikt, daar ontvangen wordt en de zoon van de hoveling geneest. Dit ziet op het herstel van Israël (vergelijk dit met Hosea 6:1 3).

quote:

Johannes 4:39-42
39 En uit die stad geloofden vele der Samaritanen in Hem om het woord der vrouw, die getuigde: Hij heeft mij gezegd alles wat ik gedaan heb. 40 Toen dan de Samaritanen tot Hem kwamen, verzochten zij Hem bij hen te blijven; en Hij bleef daar twee dagen. 41 En nog veel meer werden er gelovig om zijn woord, 42 en zij zeiden tot de vrouw: Wij geloven niet meer om wat gij zegt, want wij zelf hebben Hem gehoord en weten, dat deze waarlijk de Heiland der wereld is.

Wat prachtig is dit! Het eenvoudige getuigenis van de vrouw, haar “komt en ziet”, de weinige woorden die ze sprak, heeft geweldige resultaten: veel Samaritanen uit de stad geloofden in Hem!
Toen de Samaritanen kwamen, Hem zagen en zijn woorden hoorden, vroegen zij Hem bij hen te blijven, en Hij bleef daar twee dagen. Zij waren niet zoals de Gadarénen die Hem vroegen weg te gaan (Luk. 8:37). Er geloofden er veel meer om zijn woord. De woorden van de Heer hadden meer kracht dan het getuigenis van de vrouw; toen zij Hem gehoord hadden, wisten zij dat Hij “waarlijk de Heiland van de wereld is”.

Even nog iets over de zinnebeeldige betekenis van dit gedeelte.

Toen de Heer naar Samaria ging, verliet Hij Jeruzalem, symbolisch gezien het Joodse systeem. In Samaria is de Heer bij wijze van spreken in het gebied van de volken. De waarheid die de Heer bekend maakt aan de Samaritaanse vrouw is bij uitstek een christelijke waarheid. De volheid van genade, als resultaat van het volbrachte werk van Christus aan het kruis; de komst en de gave van de Heilige Geest, inwonend in de gelovige; de ware aanbidding, en de Vader die zulke aanbidders zoekt; het getuigenis van de vrouw; de vele Samaritanen die in Hem geloofden als de Heiland; dit alles zijn kenmerkende zegeningen van onze tijd, zegeningen die samengaan met de prediking van het evangelie aan de heidenen. Dat de Heer twee dagen in Samaria bleef, heeft ook een symbolische betekenis. Het is een voorafschaduwing van de tijd wanneer de genade van God geopenbaard wordt aan de heidenen, de tijd dat Jeruzalem terzijde is gesteld. Hosea spreekt over dezelfde tijdsperiode. In hoofdstuk 6 vinden we een profetische beschrijving van de bekering van een deel van Israël in de toekomst. Dan zullen de Israëlieten zeggen:

Hosea 6:1-2
1 Komt, laat ons wederkeren tot de HERE! Want Hij heeft verscheurd, en zal ons helen; Hij heeft geslagen, en zal ons verbinden. 2 Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derden dage zal Hij ons oprichten, en wij zullen leven voor zijn aangezicht

De derde dag is de dag van het komend herstel van Israël. De Heer die zij nu verwerpen zal dan de Messias Koning zijn, zoals de profeten hebben aangekondigd. Die dag, de dag van het komende koninkrijk, zal duizend jaar duren; het is het duizendjarig rijk. De twee voorafgaande dagen waarin Israël dood is, geestelijk en ook als natie, zijn niet twee letterlijke dagen; het zijn profetische dagen. God telt de dagen anders dan wij: “één dag bij de Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als één dag” (2 Petr. 3:8). Hiermee willen we niet beweren dat deze bedeling precies tweeduizend jaar zal duren. Het is niet met zekerheid vast te stellen hoe lang de tijd van de gemeente precies zal duren.
We willen de aandacht nog vestigen op een ander feit. De Heer deed geen wonderen onder de Samaritanen. Geen enkele zieke werd tot Hem gebracht om genezen te worden; de Samaritaanse vrouw en de andere Samaritanen geloofden zonder een enkel wonder of een andere openbaring van zijn Goddelijke macht gezien te hebben.
Het was anders toen de Heer zijn discipelen uitzond om het evangelie van het koninkrijk te brengen aan de verloren schapen van het huis Israëls.
Toen zei de Heer tegen hen:

Matth. 10:5 8
Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; 6 begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. 7 Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 8 Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit.

En waarom gaf de Heer aan de discipelen macht om wonderen te verrichten? Omdat zij de aankondigers waren van het koninkrijk dat de Koning aan Israël zou aanbieden, en dat aanbod ging samen met de uitwendige tekenen en wonderen, die beloofd zijn in verbinding met het koninkrijk.

Maar in Samaria deed de Heer geen enkel wonder, in overeenstemming met het karakter van déze eeuw. Dit is de tijd van geloof en niet de eeuw van wonderen. Misschien kan dat een hulp zijn voor mensen die misleid zijn door een valse leer, die denken dat er nu weer wonderen en genezingen zijn, en dat bepaalde gaven zoals het spreken in tongen gepaard moeten gaan met de prediking van het evangelie van genade.

quote:

Johannes 4:43 45
43 En na die twee dagen vertrok Hij vandaar naar Galilea, 44 want Jezus zelf had getuigd, dat een profeet in zijn vaderland niet in ere is. 45 Toen Hij dan in Galilea kwam, ontvingen de Galileeërs Hem, omdat zij gezien hadden, al wat Hij te Jeruzalem op het feest gedaan had, want zij waren ook zelf naar het feest geweest.

Na die twee dagen ging de Heer naar Galiléa, naar Kana, waar Hij het water tot wijn had gemaakt. Hij kwam terug in zijn eigen land en de Galileeërs ontvingen Hem. Zo zal de Heer in de toekomst eens terugkomen in zijn eigen land en het gelovige overblijfsel zal Hem welkom heten, zij zullen Hem ontvangen.
Dat Kana weer genoemd wordt, waar Hij het water tot wijn had gemaakt, duidt op die toekomstige dagen van vreugde en heerlijkheid.

quote:

Johannes 4:46 54
46 Hij kwam dan weder te Kana in Galilea, waar Hij het water tot wijn gemaakt had. En er was te Kafarnaüm een hoveling, wiens zoon ziek was. 47 Toen deze hoorde, dat Jezus uit Judea naar Galilea gekomen was, ging hij tot Hem en verzocht Hem te komen en zijn zoon te genezen; want deze lag op sterven. 48 Jezus zeide dan tot hem: Indien gijlieden geen tekenen en wonderen ziet, zult gij niet geloven. 49 De hoveling zeide tot Hem: Heer, kom af, eer mijn kind sterft. 50 Jezus zeide tot hem: Ga heen, uw zoon leeft! De man geloofde het woord, dat Jezus tot hem sprak, en ging heen. 51 En reeds terwijl hij afdaalde, kwamen zijn slaven hem tegemoet en zeiden, dat zijn kind leefde. 52 Hij vroeg hun naar het uur, waarop de beterschap was ingetreden; zij zeiden tot hem: Gisteren op het zevende uur werd hij vrij van koorts. 53 De vader dan bemerkte, dat het dat uur was, waarop Jezus tot hem gezegd had: Uw zoon leeft, en hij werd zelf gelovig en zijn gehele huis.
54 En dit deed Jezus weder als tweede teken, toen Hij uit Judea naar Galilea gekomen was.

De hoveling die hier genoemd wordt was waarschijnlijk verbonden aan het prachtige hof van Herodes. Deze hoveling is niet dezelfde persoon als die uit Mattheüs 8:5. Daar wordt een knecht genezen, hier een zoon.
De woorden die de Heer eerst tegen hem spreekt: “Als gij geen tekenen en wonderen ziet, zult gij geenszins geloven”, geven de tegenstelling aan tussen het eenvoudige geloof van de Samaritanen en het ongeloof van de inwoners van Galiléa en Judéa, die alleen wilden geloven als zij tekenen en wonderen zagen.

Maar de hoveling krijgt een antwoord op zijn vraag. Zijn zoon wordt genezen door de macht van God. Precies op hetzelfde moment dat de Zoon van God sprak: “Uw Zoon leeft”, verliet de dodelijke koorts hem.
Uit vers 52 1ijkt te volgen dat de vader pas de volgende dag naar huis ging. Als we even aannemen dat dit juist is, hoe kon deze vader die eerst zo bezorgd was geweest om zijn zoon, dan nu rustig in Kana blijven? Het moet wel zijn geloof geweest zijn in de macht van het woord van de Heer en Zijn liefde tot de Heer. Niets anders kon de vader zo lang verwijderd houden van het ziekbed van zijn zoon.
De ervaring van miljoenen gelovigen bewijst dat dit mogelijk is. De zekerheid van een gelovige berust alleen op het Woord van God. We zijn gered door het geloof in Christus, volgens het Woord van God en we hebben rust en zekerheid door te geloven wat het Woord zegt over het volbrachte werk van Christus.

Dit tweede teken dat de Heer deed is een beeld van de genezing en het herstel van Israël, op de derde dag wanneer Hij hen zal oprichten, wanneer zij zullen leven voor zijn aangezicht en zijn eer zullen verkondigen.

mars

• lid Israellegioen
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 25, 2006, 10:00:16 pm »
Ik dacht dat een generatie 120 jaren is volgens genesis 6 vers 4
Jezus komt spoedig

Bamboo

• Panda voer
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 17, 2007, 09:38:29 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 december 2004 om 11:51:

[...]

In een van de teksten die je aanhaalt, staat wel dat we moeten klaarstaan.
En ook staat er in de bijbel dat Hij komt als een dief maar dat dat niet geldt voor de gelovigen, want wij behoren niet aan nacht of duisternis toe zodat die dag ons als een dief zou overvallen. (Ergens in Tess. )

Naar mijn mening wordt hiermee bedoelt dat hij komt als we het het minst verwachten. Dus op het moment dat we het het minst verwachten. We zullen overrompeld worden/zijn met zijn komst.
Ik denk ook dat het voor gelovigen geldt
Openbaring 22:7

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 17, 2007, 08:11:28 pm »
Dat vroeg ik me ook al reeds af: wat is tijd eigenlijk daar waar God en de engelen vandaan komen of zijn? En er is ook nog een citaat dat uit de bijbel zelf kan worden gehaald, dat het koninkrijk der hemelen in u is.

Ik zou ook niet weten of dat op 1 moment gerealiseerd is voor iedereen die er uiteindelijk voor in aanmerking komt. (Matth 21:31), als tollenaars en hoeren anderen voorgaan ookal leven ze of onrechtvaardig (belasting heffen namens een bezetter) of niet kosher (vrouw die sex heeft met meerdere mannen zonder huwelijk), dan is het niet iets wat op 1 moment is, maar dat de een er eerder voor geschikt wordt bevonden dan de ander of dat er een "wachtrij" is die op een of andere manier zegt die eerst en dan pas die. Op grond van de tekst zou ik er aan kunnen denken dat het koninkrijk dus een gegeven is dat er op een bepaald moment is (door de Verlossing misschien) en dat het vervolgens zaak is om er zelf eens aan toe te komen om je er naar te begeven. Misschien is het dan wel te interpreteren als het zuiveren van het innerlijk plus de daden die daar uit voortkomen (de vruchten van de vijgenboom), het zuiveren van het optreden hier vzv er bekering nodig is.

Meestal staat het beschreven als iets waar men ingaat, maar ook dat het iets is wat ontvangen wordt (zoals in Marcus 10:15, Lucas 11:20). Hoe dat in z'n werk gaat wordt er niet bij vermeld en biedt dus ruimte voor speculatie aangaande individuele bekering en zo ookal is je hele land in zonde vervallen en een stel belialskinderen.

Of het is een innerlijk iets.... Lucas 17:21
"En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden." Oh, goh, het is er dus al!! Natúúrlijk, waar kwam anders onze levensenergie of liefde of geest dan vandaan? Het is soms zo simpel...

Groetjes Wouter

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 17, 2007, 09:50:04 pm »
Het duurt geen eeuw meer denk ik.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 17, 2007, 09:51:21 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 januari 2007 om 21:50:
Het duurt geen eeuw meer denk ik.
morgen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 17, 2007, 11:49:08 pm »

quote:

Jij snapt best wat ik bedoel. ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 17, 2007, 11:56:35 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 januari 2007 om 23:49:
[...]

Jij snapt best wat ik bedoel. ;)
Ja, maar snap jij ook wat ik bedoel? Hij komt over 5 minuten!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 18, 2007, 12:29:23 am »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2007 om 23:56:
Ja, maar snap jij ook wat ik bedoel? Hij komt over 5 minuten!
Nu niet meer eigenlijk, doel je op het begin van de Paastijd? :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 18, 2007, 12:31:01 am »

quote:

Laodicea schreef op 18 januari 2007 om 00:29:
[...]

Nu niet meer eigenlijk, doel je op het begin van de Paastijd? :)
Nope, ik doel er op dat we Hem altijd moeten verwachten, morgen, over vijf minuten, NU.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 18, 2007, 12:33:23 am »

quote:

diak2b schreef op 18 januari 2007 om 00:31:
Nope, ik doel er op dat we Hem altijd moeten verwachten, morgen, over vijf minuten, NU.
Oh, dan had ik het wel goed begrepen. Maar je hebt gelijk. :ja:

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 24, 2007, 06:33:53 pm »
Modbreak:
In BF is het de bedoeling met elkaar te discussieren aan de hand van concrete tekstgedeelten.  Hierbij zijn de grenzen waarbinnen we discusieren: de apostolische geloofsbelijdenis.
Een post die hier niet aan voldeed, is verwijderd en ook de reacties daarop.
Kom je hier nog maar net als user, lees de policy die hier geldt: Richtlijnen Bijbelstudieforum
Voor verdere vragen is er TR (handje bovenaan de bladzij) of de mail - zie mijn profiel.