Auteur Topic: waarom geen hoed in de kerk?  (gelezen 16893 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
waarom geen hoed in de kerk?
« Reactie #50 Gepost op: mei 21, 2005, 12:38:12 pm »

quote:

observer schreef op 21 mei 2005 om 02:36:
[...]
Omdat niet iedere traditie stand houdt.

Of ze vinden het traditie, en niet meer; dan kun je i.d.d. wel zonder.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 21, 2005, 01:52:30 pm »
En sommige mensen, die het dus niet uit traditie doen blijven hoeden/sjaaltjes dragen. Uit overtuiging. Het zegt dus meer over de overtuiging van mensen dan over de traditie an sich als men opeens massaal ophoudt met het dragen van een hoedje.

Wat mij dan enorm stoort is de kritiek die mensen krijgen van andere kerkleden die niets van de overtuiging van de eerstgenoemden snappen:

"Dat is ouderwets"
"Dat hoeft echt niet meer hoor"
"Hoofdbedekking is iets van een antieke cultuur, dat hoeven wij niet"

Allemaal kretologie zonder fundering. Echt heel irritant.

Of: "Ik vind hoedjes dragen stom, maar ik heb er geen argument voor, het is gewoon achterhaald".

:r

Ikzelf draag uit bijbelse motieven mijn haar lang (en los) in de vrijgemaakte kerk, om geen aanstoot te geven. (Als je met een hoedje op verschijnt lokt dat altijd een onaangename discussie uit, terwijl er belangrijkere dingen zijn waarover je zou moeten discussiƫren, over persoonlijke bekering, bijvoorbeeld).
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2005, 02:00:02 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israƫl! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 05, 2005, 02:22:11 pm »

quote:

karin schreef op 25 maart 2005 om 18:48:
Ik had laatst een discussie met mijn vriend over wel of geen hoed in de kerk. En ik kwam erachter dat ik eigenlijk helemaal niet weet waarom wij geen hoeden meer dragen in de kerk. Tenslotte geeft Paulus dit in het nieuwe testament als richtlijn.

Waarom dragen bij ons in de kerk de vrouwen geen hoed meer in de kerk?

Heeft die hoed niet te maken met een teken van een bedekking op het hoofd.
Zoals de man de bescherming is tegen engelen
Genesis 6,1-4

Vermenging van goden en mensen

6 1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.
Alleen door JEZUS

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 05, 2005, 02:48:57 pm »
Hmm heb hier blijkbaar nog niet eerder gereageerd. Heb ff alles n beetje globaal doorgelezen dus sorry als ik dingen zeg die allang gezegd zijn.
Hoedjes in de kerk... ik heb geen probleem met hoedjes alleen vind ik het niet helemaal kloppen en bij tradities horen. Waarom? Omdat als je dus denkt als vrouw een hoofddeksel/sluier ofzo te moeten dragen dan moet dat dus bij het bidden. Dus even opdoen voor t eten of wanneer je ook bidt. In de kerk zou je dus alleen bij het bidden iets op hoeven te doen.

Maar ik denk dat het haar voor een vrouw een sluier is, wat wel door meerderen hier is gezegd. Ik vind de tekst daar sowieso ook een beetje vaag over. De ene keer lijkt Paules te zeggen dat de vrouw wel iets op moe doen en daarna dat het haar al een sluier is. Beetje tegenstrijdig dus... wat wel vaker voorkomt. :)

quote:

Roodkapje schreef op 12 april 2005 om 09:37:
Maar het komt mij wel goed uit als het cultuurbepaald is. Dan hoef ik andere geboden ook niet te houden omdat ik eenmaal in een andere cultuur leef. Het sabbatsgebod geldt dan sowieso ook niet voor mij en daarmee nog vele andere geboden.
Hehe... vier jij de sabbat dan?