quote:
idd staat er niet 'hoed' maar
macht op het hoofd.
quote:
Verder is het geen gebod, dus je kunt vrouwen moeilijk verplichten om hun hoofd te bedekken. Als ik de Griekse grondtekst lees, dan zegt Paulus dat als je kaal bent of heel kort haar hebt (dus je haar afgeschoren is / geweest is omdat je bijv. prostituée bent/was) je je hoofd moet bedekken om geen aanstoot te geven.
In vers 6 staat duidelijk dat je als je je niet dekt, -
dus blootshoofds bidt (zie vers 5)
Je
dan ook je haar maar moet laten afknippen.1 Kor. 11
6a Want indien een vrouw zich het hoofd niet dekt, moet zij zich ook maar het haar laten afknippen.
Is het een schande om je haar af te knippen of je kaal te scheren (in bijbelse termen is dat dus blijkbaar het geval – zie verder ook vers 14) dan is het dus ook niet goed om geen bedekking te dragen – dus om blootshoofds te bidden; je ‘moet’ je hoofd dekken.
1 Kor. 11
6b Doch indien het een schande is voor een vrouw, als zij zich het haar laat afknippen of zich kaal laat scheren, dan
moet zij zich dekken.
quote:
Als je dus gewoon (lang) haar hebt hoef je niet je hoofd te bedekken. Dan is je haar de hoofdbedekking.
Dat staat er volgens mij dus niet.
Als je je haar helemaal af zou mogen knippen of je kaal zou mogen scheren, hoef je ook geen hoofdbedekking te dragen. Paulus geeft juist aan dat dat een schande is en trekt de conclusie dat je dus ook je hoofd moet dekken.
quote:
Bovendien gebruikt hij een woord dat zoiets als 'naar beneden' betekent. Dus dan zou je een sluier/sjaaltje moeten dragen en geen hoed.
Dat ‘naar beneden’ gaat over het lange haar als een sluier gegeven, en niet over de macht op het hoofd/de hoofdbedekking.
quote:
Omdat het zo'n vage tekst is moet elke vrouw imho zelf bepalen of ze een hoed of sjaaltje wil dragen. Bij mij in de gemeente dragen sommige vrouwen een sjaaltje of een hoed en anderen niet. Daar wordt ook niet moeilijk over gedaan, een ieder moet God volgen op de manier die hij uit de Bijbel haalt op dit gebied. Vooral omdat het niet heel belangrijk is: een uiterlijke vorm, meer niet.
Paulus geeft dus juist aan dat het niet alleen een uiterlijke vorm is, maar dat het iets uitbeeld: het hoofd van de vrouw is de man
daarom moet de vrouw haar hoofd bedekken – het gaat niet om de man-haar hoofd. En het hoofd van de man is Christus
daarom moet de man juist niet zijn hoofd bedekken – het gaat om Christus-zijn hoofd.
En
vanwege de engelen een macht op het hoofd hebben betekent m.i. dat de engelen zien dat wij als christenen deze
scheppingsorde van God handhaven.
quote:
Ik denk dat het dragen van hoeden in zwang kwam misschien wel door die tekst, door mensen die meenden het leven als christenvrouw strikter te 'beregelen' dan de Bijbel dat doet. Zoiets als Roomser dan de paus...

Vroeger zat het toch ook in de cultuur ingebakken dat vrouwen een hoed ophadden als ze uit gingen, dus ook in de kerk een hoed ophadden. Ik zou daar niet speciaal een
strikter beregelen van het leven van de christenvrouw achter zoeken.
Het is m.i. wel jammer dat
toen het in de nederlandse cultuur niet meer gewoon was hoeden te dragen dat dit toen ook in de kerken verdween (niet in alle). Men heeft waar het verdwenen is in ieder geval, geen besef (meer) gehad van de geestelijke achtergrond ervan. En in 'zware kerken' is het denk ik een gewoonte zonder dat men de geestelijke betekenis weet.
quote:
Het lijkt me anno 2005 geen relevant gebod,
En het was
helemaal geen gebod volgens de eerste regel van je post. Of eigenlijk dus wel, alleen niet meer voor/van deze tijd?
quote:
het is meer zaak naar de geest van het tekstgedeelte te leven dan naar de letter, want wie naar de letter leeft (dus braaf met hoofdbedekking naar de kerk gaat) en niet volgens de geest leeft, heeft het tekstgedeelte duidelijk niet begrepen.
Beter is dus om
en je hoofd te bedekken,
en naar de geest van dit gebod te leven.

Dus ook de plaats innemen die God aan de vrouw heeft gegeven. Als hoofd boven jou de man die plaats te geven. De man zal op zijn beurt Chrsitus als
zijn hoofd moeten aanvaarden.
Dit voert wel ver om hier dieper op in te gaan.
Maar met jouw redenatie kun je alle vormen laten varen, omdat het natuurlijk altijd zo kan zijn, dat de vorm
alleen vorm is zonder de inhoud die er achter zit. En dat is nooit goed.
Zoiets als je laten dopen, maar niet weten dat je de Here Jezus toebehoort. Dan is het een vorm (even als voorbeeld)
Verder is het zo dat je onderwijs (en ook de NT-
vormen) vanuit het NT wat betreft het reilen en zeilen van de gelovigen en de plaats van man en vrouw moet accepteren. En daar zou dan ook de hoofdbedekking bij horen. Maar het is dan wel belangrijk je te verdiepen in de
geestelijke betekenis/de achtergrond hiervan.